1. Moneda euro franceză de colecție de mai jos
celebrează stilul arhitectonic gotic. Pe aversul monedei,
în interiorul unui cerc periferic continuu, se prezintă fațadă frontală a Catedralei Notre Dame din orașul Paris și
o femeie care se pare că gravează sau desenează ceva pe un suport bogat
onamentat. Deasupra catedralei și central este aplicată inscripția: “10 euro”
(valoarea monedei). Între catedrală și femeie, undeva la partea superioară,
ușor curbată și verticală, este aplicată inscripția: “Notre-Dame de Paris”
(numele catedralei reprezentate). Pe revers, în interiorul a trei cercuri
periferic, două continuie și unul discontinuu, este reprezentată Marianne. În
sectorul circular exterior este aplicată inscripția: “EUROPE GOTHIQUE” (Europa
– stilul arhitectonic gotic). În cel de-al doilea sector circular este aplicată
inscripția: ”REPUBLIQUE FRANCAISE” (denumirea țării – Republica Franceză). Pe
cercul discontinuu, în partea stîngă jos este gravat anul emiterii monedei: “2020”.
La partea inferioară a reversului sunt marcate nomogramele Monetărie franceze
cât și ale designerului monedei.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: data emiterii
– 01 aprilie 2020, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 37
milimetri, greutatea – 22,22 grame, material compoziție – argint, puritate –
90%, tiraj – 5000 exemplare, calitatea – proof, prețul unitar de achiziție de
la Banca Franței – 75 euro și designer – Jimenez Joachim.
Catedrala
Notre-Dame din Paris este
un monument al arhitecturii gotice timpurii din Franța, ea fiind situată pe Île de la Cite, în centrul orașului. Construcția edificiului
a început în anul 1163 pe locul unui lăcaș de cult dedicat sfântului diacon
Ștefan. În anul 1182 episcopul Maurice de Sully a sfințit altarul, dar
construcția catedralei a durat până în anul 1345. Construcția clădirii cu cinci
nave s-a terminat prin lucrările de pe fațada vestică, iar pe la
mijlocul secolului al XIV-lea, prima capodoperă a
stilului gotic timpuriu era gata. Cu toate că desenele inițiale și
strana evocau încă stilul romanic, aici s-au aplicat pentru prima oară soluții
arhitecturale specifice stilului gotic. Fațada dantelată și cele două turnuri
patrulatere, de câte 69 m fiecare, radiază mult echilibru. Intrarea în
catedrală se face prin trei porți bogat ornamentate, care evocă simbolurile
stilului gotic târziu. Impresia spațială în interiorul bisericii este
copleșitoare, zidurile ei se înalță pe trei rânduri de coloane. De proporții
impozante, 130 m lungime, 45 m lățime, 35 m înălțime, unde încap până la 10000
de persoane. Nava principală este împodobită cu statui și picturi. În timpul iacobinilor (1793-1794),
catedrala a fost profanată devenind Templu al Rațiunii și loc
unde erau citite și dezbătute operele iluminiștilor în timp ce era
venerată Ființa Supremă. Catedrala a redevenit catolică în urma
concordatului lui Napoleon I cu Papa Pius al VII-lea din 1801,
Napoleon fiind încoronat aici împărat al Franței pe data de 2 decembrie
1804.Catedrala Notre-Dame din Paris este vizitată de circa 13 milioane de
persoane anual, ceea ce înseamnă o medie zilnică de 30000 de oameni. În zilele
cu afluența ridicată, pricinuită de sărbători sau evenimente importante, se
poate ajunge chiar și la 50000 de oameni. Vorbind despre vitralii, trebuie să
amintim de cele trei roze ale catedralei, care reprezintă una din marile opere
de artă ale creștinătății. Roza de sud, numită și La Rose du Midi,
este un dar din partea regelui Ludovic al IX-lea al Franței și este
consacrată Noului Testament.În
data de 15 aprilie 2019 ora 19.50 (ora Europei de Est) a a izbucnit un incendiu
la acoperișul catedralei. Se presupune că incendiul ar fi fost cauzat de
lucrările de renovare realizate pe clădire. Incendiul a produs mari daune
monumentului, dar de îndată a început renovarea monumentului, acțiunea fiind
încă în curs de realizare.
Marianne este figură alegorică a Republicii Franceze. Sub
aparența unei femei purtând o bonetă frigiană, Marianne încarnează
Republica Franceză și reprezintă, prin ea-însăși, valorile republicane franceze
conținute în deviza «Liberté, Égalité, Fraternité».
Prenumele Marianne provine de
la contracția renumelor Marie și Anne, două prenume foarte răspândite
în secolul al XVIII-lea în Franța, fiind purtate de mai multe regine.
Aceste nume erau foarte răspândite, și în mediile populare, în special la țară,
ori în rândul personalului casnic din casele burgheze. Primele reprezentări ale
unei femei purtând o bonetă frigiană, alegorie a Libertății și
a Republicii, apar în timpul Revoluției Franceze. De-a lungul
timpului, reprezentările diferă potrivit cu epocile în care au fost realizate
și cu preocupările poporului francez, și nu poartă, în mod sistematic, totalitatea simbolurilor.
Începând cu secolul al XX-lea, imaginea
Mariannei va fi gravată și pe obiecte de foarte largă difuziune în rândul
populației, cum sunt monedele sau mărcile poștale. Simbolurile Marianei
sunt adesea împrumutate din antichitatea greco-romană greco-romană sau
din francmasonerie. Iată ce reprezintă câteva dintre aceste simboluri:
boneta frigiană – sclav eliberat în antichitate, coroana – invincibilitatea,
sânii goi – mamă hrănitoare și emancipare, platoșa – puterea politică, leul –
curajul și forța poporului, steaua – inteligența, triunghiul – egalitatea,
lanțurile rupte – libertatea, mâinile încrucișate – fraternitate (frăția),
fasciile – autoritatea statului, balanța – justiția și stupul – munca.
2. Moneda euro franceză de colecție de mai jos
celebrează personalitatea lui Clovis
I. În centrul aversului monedei se prezintă portretul stilizat,
privind spre dreapta al lui Clovis I. În jurul portretului pe părțile stângă, superioară
și dreapta este aplicată inscripția: “CLOVIS” (numele personajului), iar la
partea inferioară este gravat anul emiterii monedei:
“2011” între două ornamente
decorative abia vizibile. În centrul reversului este reprezentat un vas de
botez (cristelniță) deasupra căruia se apropie un porumbel stilizat, în zbor
(simbolul sfântului duh la creștini). În stânga vasului, orizontal, pe două
rânduri este aplicată inscripția: “481 - 511” (anii în care a condus). În
dreapta vasului și tot orizontal, pe două rânduri, este aplicată inscripția:
“10 EURO” (valoarea monedei). Sub vas sunt aplicate literele majuscule: “R și F” (inițialele numelui statului
– Republica Franceză).
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice: anul emiterii – 2011, valoarea – 10 euro, forma –
aproximativ rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,2 grame, material
compoziție – argint, tiraj – 20000 exemplare, calitatea – proof și prețul
unitar de achiziție de la Banca Franței – 50 euro.
Clovis
I, scris
și Chlodowech sau Chlodwig, (cca 466 – 27
noiembrie 511) a fost primul rege al francilor care a unit această națiune
în întregime, numai prin lupte de cucerire. Este considerat fondatorul Franței
cât și al Dinastiei Merovingiene, care s-a aflat la conducerea francilor
în următoarele două secole. Căsătorit cu prințesa burgundă Clotilda (493)
și, după victoria de la Tolbiac, s-a convertit în anul 496 la religia
ei - creștină de rit latin. Acest lucru a reprezentat o schimbare importantă
față de alți regi germanici, precum vizigoții și vandalii. Cu puțin timp
înainte de moartea sa, Clovis a convocat un sinod de episcopi gali
la Orleans, pentru a reforma biserica și a crea o legătură puternică între
coroană și episcopatul catolic. Acesta a fost Primul Conciliu de la Orleans.
Este îngropat la Basilica Saint Denis din Paris. Moștenirea lui Clovis se
bazează pe trei acțiuni importante: unificarea națiunii france, cucerirea
Galiei și convertirea la religia romano-catolică. Prin prima acțiune, și-a
asigurat influența asupra poporului său în probleme majore, lucru pe care un
mic rege regional nu l-ar fi putut realiza. Prin a doua acțiune, a pus bazele
unui stat național ulterior: Franța. În sfârșit, prin a treia acțiune, a
devenit aliatul papalității și protectorul ei, precum și al poporului, în
majoritate catolic.
3. Moneda euro franceză de colecție de mai jos
celebrează personalitatea lui Charlemagne.
În centrul aversului monedei se prezintă portretul
stilizat, privind spre dreapta al lui Charlemagne. În jurul portretului pe părțile stângă,
superioară și dreapta este aplicată inscripția: “CHARLEMAGNE” (numele
personajului), iar la partea inferioară este gravat anul emiterii monedei: “2011” între două ornamente decorative abia vizibile.
În centrul reversului este prezentat un glob terestru înconjurat de o cruce cu
care este reprezentat adesea personajul. Acest glob reprezintă puterea
imperială, iar crucea simbolizează originea divină a acestei puteri. În dreapta
globului este înscrisă orizontal pe două rânduri, valoarea nominală „10 euro”.
În stânga globului împăratului, sunt gravate datele sale de domnie ca rege al
francilor și apoi împărat: 768 - 814. Sub vas sunt aplicate literele majuscule:
“R și F” (inițialele numelui statului – Republica Franceză).
Moneda are următoarele caracteristici tehnice:
anul emiterii – 2011, valoarea – 10 euro, forma – aproximativ rotundă,
diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,2 grame, material compoziție – argint,
tiraj – 20000 exemplare, calitatea – proof , prețul unitar de achiziție de la
Banca Franței – 50 euro și designer – Christian Lacroix.
Charlemagne, în limba română - Carol cel Mare, în limba germană -Karl I,
der Große,
în limba latină - Carolus Magnus, a fost rege
al francilor din anul 768 și până la moarte și fondator al Imperiului
Carolingian. El a trăit în perioada 2 aprilie 748 – 28 ianuarie 814. În timpul
domniei sale a cucerit Italia și a fost încoronat Imperator
Augustus de către Papa Leon al III-lea, pe 25 decembrie 800, unii
istorici văzând aceasta ca o încercare de a reînvia Imperiu Roman de Apus. Imperiul
Carolingian a fost în Europa, într-un anumit sens, un stat rival față de Imperiul
Roman de Răsărit, cu capitala la Constantinopol (denumit și Imperiul
Bizantin). Carol cel Mare face parte din Dinastia Carolingiană și
este considerat uneori ca părintele fondator al Franței cât și
al Germaniei. Unii istoriografi îl consideră drept părinte al
Europei. A fost primul conducător al unui imperiu în Europa
occidentală de la prăbușirea Imperiului Roman, cu capitala la
Roma.
În timpul domniei sale, în plan cultural, a avut
loc dezvoltarea artei și științei, mișcare cunoscută drept renașterea
carolingiană.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
DIN INTELIGENȚA ȘI SPIRITUALITATEA
POPOARELOR LUMII
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA INSIGNE
ȘI MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Pantelimon Halipa 1883 - 1979 Sfatul țării
Pantelimon Halippa sau Pan Halippa a fost un publicist și
om politic român basarabean, care s-a născut la data de 1 august 1883 în
localitatea Cubolta (Republica Moldova) și a decedat la data de 30 aprilie 1979
la București. El a fost unul dintre cei mai importanți militanți pentru afirmarea
spiritului românesc în Basarabia și pentru unirea acestei provincii
cu România. A fost președintele Sfatului Țării, care a votat marea unire din
anul 1918. A ocupat funcții de ministru în diferite guverne. A fost persecutat
politic de regimul comunist și închis la Sighet. A fost membru corespondent
al Academiei Române, exclus în 1948 și repus în drepturi în anul
1990. A urmat școala primară din satul natal, apoi cursurile Școlii Spirituale
din Edințe și ale Seminarului Teologic din Chișinău. După absolvirea
seminarului s-a înscris la Facultatea de Fizică și Matematică a Universității
din Dorpat (astăzi Tartu – Etonia). Un an mai târziu a izbucnit
revoluția și Halippa s-a văzut nevoit să renunțe la studii. Revenit la
Chișinău, s-a apropiat de tinerii intelectuali români, colaborând la revista
Basarabia, prima publicație română a epocii, în paginile căreia a tipărit imnul
revoluționar Deșteaptă-te, române!, fapt pentru care a fost urmărit de
autoritățile țariste. S-a refugiat la Iași și s-a înscris la facultatea de
litere și filosofie, a cărei cursuri le-a urmat între 1908 – 1912,
colaborând acum la diverse reviste românești. Activitatea sa politică s-a
intensificat, iar în 1917 a înființat Partidul Național Moldovenesc,
situându-se în fruntea curentului pro-unire, drept pentru care a fost ales
vicepreședinte, apoi președinte al Sfatului Țării. După 1918 a
deținut în repetate rânduri funcții de ministru sau secretar de stat. În anul
1923 devine membru emerit al Suveranului Sanctuar al României și, în același an,
la 29 decembrie, reprezenta Loja Libertatea, din Chișinău, la Conventul
anual al Marii Loji Naționale din România (MLNR). În 1925 a făcut parte din
Comisia de relații externe a MLNR. A mai îndeplinit și funcția de garant de
amiciție în România al Supremului Consiliu de grad 33 din Santo Domingo.
Pantelimon Halippa este întemeietorul Universității Populare din Chișinău
(1917), al Conservatorului Moldovenesc, al Societății Scriitorilor și
Publiciștilor Basarabeni, al Societății de Editură și Librărie “Luceafărul” din
Chișinău. În anul 1950 a fost arestat și închis pentru șapte în închisoarea de
la Sighet. Își doarme somnul de veci la Mănăstirea Cernica.
I.S.P.A.I.M. - 50 (ani) - 2019
Institutul pentru studii politice de apărare și istorie militară 1969 - 2019
Institutul pentru Studii Politice de Apărare și Istorie Militară (ISPAIM) este o structură de cercetare științifică a Ministerului Apărării Naționale și funcționează în subordinea DPAPRI. Este atestat de către Ministerul Educației Cercetării și Inovării/ Autoritatea Națională pentru Cercetare Stiințifică drept instituție aptă să desfășoare activitate de cercetare științifică. Institutul pentru Studii Politice de Apărare și Istorie Militară acoperă trei domenii de cercetare: securitate internațională; politica de apărare; istorie militară - inițiind și dezvoltând cercetări fundamentale și aplicative. Atribuțiile institutului vizează:
- prezentarea aspectelor curente ale procesului de
transformare din cadrul NATO, UE și din cadrul Armatei României;
- cercetarea istoriei militare românești și universale în
vederea evaluării corecte a evoluției actuale și de perspectivă a societății
românești;
- formarea culturii de securitate și a culturii istorice
militare a personalului armatei;
- participarea la viata științifică internă și internațională,
în scopul consolidării statutului României de țară membră a NATO și a UE;
- studierea aspectelor privind prevederile Politicii Europene
de Vecinătate a UE în relația cu statele din estul și sud-estul Europei,
îndeosebi a celor privind securitatea energetică;
- studierea conflictelor militare în curs de desfășurare în
lume, dar și a situației din zona conflictelor "înghețate" și, în
general, a mediului de securitate din Regiunea Extinsă a Mării Negre;
- informarea personalului militar și civil din comandamente și
garnizoane cu problematica securității naționale și internaționale a apărării
și istoriei militare;
- diseminarea și promovarea în rândul publicului-țintă a
valorilor istoriei militare naționale și internaționale, rememorarea și
evaluarea critică a trecutului, omagierea și cinstirea faptelor de arme ale
înaintașilor, asumarea erorilor acestora, identificarea tuturor învățămintelor
rezultate din campaniile și bătăliile purtate de Armata României;
- cultivarea respectului fata de valorile europene ale
culturii și civilizației, promovarea spiritului de toleranță și înțelegere
între etnii, popoare și națiuni, dezvoltarea spiritului civic și a conștiinței
datoriei morale;
- formarea unei culturi generale de securitate
menite să faciliteze înțelegerea evenimentelor
- elaborarea și publicarea de analize, studii și expertize în
domeniul securității (naționale, regionale și internaționale, cu deosebire în
Balcanii de Vest și în regiunea extinsă a Mării Negre) și apărării, aflat în
continuă schimbare;
- reflectarea participării Institutului pentru Studii Politice
de Apărare și Istorie Militară la schimbul internațional de idei pe probleme
ale securității europene și euroatlantice;
- introducerea revistelor editate de Institut în circuitul
publicistic internațional.
Insigna - O.N.T. Carpați (Oficiul național de turism)
Până la instaurarea
comunismului, turismul românesc organizat se desfăşura prin intermediul
asociaţiilor şi cluburile de turism existente. Primul Club Alpin a luat
fiinţă în Braşov la 10 mai 1873. Cea mai veche asociaţie este S.K.V. –
Siebenbürgischer Karpaten Verein, înfiinţată la Sibiu la 28 noiembrie 1880 şi
dizolvată în 1944. Această asociaţie a avut cei mai mulţi membri (germani,
români, maghiari şi alte naţionalităţi) şi cele mai multe secţii, a construit
cele mai multe drumuri şi cabane (59), a editat 56 de Anuare, a înfiinţat un
corp de călăuze brevetate şi primele echipe de salvare în munţi. La 2
aprilie 1926 a luat fiinţă Turing-Clubul României, având mai multe secţii în
ţară. A construit cabane, a efectuat marcaje turistice şi a publicat Calendar săptămânal,
transformat în Enciclopedia Turistică Românească. Sub egida T.C.R. au apărut şi
alte publicaţii. Grupul Alpin Brav, transformat în 1937 în Clubul Carpatin
Român, a fost înfiinţat de câţiva elevi de la liceul Mihail Viteazul, căpătând
personalitate juridică la 18 martie 1936. Acesta a construit cabana Brav,
devenită Caraiman. Asociaţia turistică România Pitorească a luat fiinţă în
Bucureşti la 21 mai 1930. A construit cabana Ciucaş, a tipărit un an revista
România Pitorească şi apoi Buletinul România Pitorească. Clubul Alpin
Român s-a construit la 18 martie 1934. A construit Căminul Alpin – Buşteni, un
refugiu la intrarea în Valea Coştilei şi şi-a cumpărat un sediu în Bucureşti. A
tipărit Buletinul Alpin şi apoi Buletinul Clubului Alpin Român. A practicat
alpinismul şi căţărarea, înfiinţând în 1938 prima şcoală de căţărare modernă în
România, fiind organizat pe trei secţii. Asociaţia Piatra Craiului a fost
creaţia unui pensionar militar. A închiriat de la călugări cabanele „Decebal”
şi „Bucegi”, din apropierea peşterii Ialomiţei. Activitatea acestor
asociaţii a fost în general alpinismul. Ele au fondat în 1934 Federaţia
Societăţilor de Turism şi Alpinism, iar din februarie 1936, data înfiinţării
O.N.T. (Oficiul Naţional de Turism), în parte au fost patronate şi de
acesta. Toate aceste asociaţii au fost dizolvate prin hotărârea
Consiliului de Miniştri din 11 iunie 1948, iar patrimoniul acestora a trecut la
Oficiul Naţional de Turism, cu cele două structuri interne; ONT Carpaţi şi ONT
Litoral.Deasupra am postat
o știre Agerpres interesantă, publicată în ziarul Scânteia, al Partidului
Muncitoresc Român, din data de 7 septembrie 1955, cu referire la referire la
înființarea ONT Carpați.
Sfântul Stelian
Sfântul
Stelian Paflagonul, ocrotitorul pruncilor si al familiei crestine, este
praznuit pe 26 noiembrie. Sfantul Stelian s-a nascut in secolul al VI-lea, la
Adrianopolis, in provincia Paflagonia din Asia Mica (pe teritoriul Turciei de
astazi), intr-o familie foarte bogata. Sfantul Stelian, cunoscut indeobste
ca ocrotitor al pruncilor, a fost sfintit si s-a facut locas al Duhului Sfant
inca din pantecele maicii sale. Intru toate era curat si plin de dragoste.
Pentru aceasta, la vremea potrivita, si-a impartit bogatia pe care o avea
saracilor si s-a facut monah. Dorind sa se adanceasca in rugaciune si in
cunoasterea lui Dumnezeu, a plecat in pustie. A intrat intr-o pestera in care
primea hrana de la dumnezeiescul inger. Primeste puterea de vindeca poporul de
diverse boli. Din viata sa aflam ca intr-o zi, a venit in popor o boala
aducatoare de moarte si mureau intr-una pruncii, iar parintii ramaneau fara de
copii. Stiind mai multi de nevoitorul si pustnicul Stelian, au inceput a-l lua
mijlocitor inaintea lui Dumnezeu, pentru vindecarea copiilor. Maicile care s-au
rugat Sfantului Stelian au dobandit alti prunci, iar pruncii bolnavi au fost
tamaduiti. Sfantul Cuvios Stelian Paflagonul este pictat in mod obisnuit cu un
copil in brate, pentru neobosita sa misiune de a-i apara pe cei mici,
ajutandu-i in mod special pe copiii bolnavi. Moaștele sale sunt păstrate cu
sfințenie la Biserica Sf. Stelian (Lucaci) din București.
Insigna - Federația română de gimnastică -Categoria I
Federația Română de
Gimnastică (F.R.G.)
este organismul național de conducere al gimnastăcii din România.
Înființată în data de 14 noiembrie 1906, este membră a Comitetului
Olimpic Român și afiliată Federației
Internaționale de Gimnastică. Conform documentelor, începuturile organizării
activității de educație fizică și sport din țara România aparțin celei de-a
două jumatăți a secolului al XIX-lea. În
1866, la 8 iunie, se înființează, Societatea Centrală Română de Arme,
Gimnastică și Dare la Semn, primul for conducător al mișcării sportive din
România. Un alt moment important către constituirea unui for cu
responsabilități la scara întregii țări îl reprezintă fondarea, în 1879,
a Institutului de Gimnastică medicală și Ortopedie din București.
Sediul federației este situat în București, pe Strada Vasile Conta, nr. 16,
Sectorul 2.
Gimnastica este un sport care
implică o serie de mișcări ce necesită forță fizică, flexibilitate, echilibru,
rezistență, grație și conștientizare chinestezică. Gimnastica artistică este
cea mai cunoscută ramură a acestui sport. Probele la feminin sunt sărituri,
paralele, bârnă, sol, iar la bărbați - sol, sărituri, cal cu mânere,
inele, paralele și bara fixă. Alte ramuri ale gimnasticii de performanță
sunt gimnastica ritmică, gimnastica aerobică, gimnastica acrobatică și
săriturile la plasa elastică.
___________ooOoo___________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Titlu de 1 acțiune nominativă în valoare de lei 500
Societatea anonimă românească pentru industria forestieră
CARPATINA - București
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 15.09.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu