1. Antrepozitul
Andrenyi este una dintre
primele clădiri în stil Secession din orașul Arad, ce atrage atenţia
trecătorilor prin unicitatea impunătoare a structurii sale și este situată pe
strada Unirii, la nr.7.
Acest antrepozit a fost construit între anii 1890-1900
de familia de comercianţi Andrényi, originară din Ghioroc. Baronul
Andrényi Karoly deţinea un magazin cu produse feroase situat pe actualul
Bd. Revoluţiei, nr.97, colţ cu actuala Str.Unirii, dezvoltându-și cifra de
afaceri mai ales după ce fiii săi, Karoly Jr. şi Lajos, s-au implicat alături
de el în comerț. Károly Jr., absolvent al Academiei Comerciale din Graz,
moşteneşte o piaţă de desfacere şi achiziţie în această regiune, având la 1875
o sucursală la Oradea, pe care o va prelua în scurt timp fratele său, Lajos.
Împreună își extind afacerea spre Ardeal şi sud-estul Regatului, ajungând să
fie considerați printre cei mai notorii comercianţi de produse feroase din
Ungaria. Astfel, spre finele secolului al XIX-lea şi începutul secolului al
XX-lea, firma condusă de către aceștia ajunsese la performanţa de a primi sau
expedia prin Gara Arad între 1 şi 8 vagoane cu marfă. La un astfel de flux
comercial, magazinul și depozitul de pe Bulevard au devenit neîncăpătoare. În
această situaţie, baronul Andrényi decide să ridice două noi depozite pe
vechea stradă Petofi Utca, actuala Unirii, nr. 5-7. Om cu gusturi cizelate în occident,
fiind totodată şi un mare colecţionar de artă, Andrényi, conştient de
necesitatea păstrării aspectului estetic al urbei, a recomandat arhitecţilor să
îmbine utilul cu plăcutul, preferând construirea celor două antrepozite în stil
eclectic-secession. Arhitectura ce definește armonios această clădire este în
stil Secession, cu cărămida la vedere. Stilul
arhitectural Secession a fost o mișcare artistică apărută în 1897 la Viena,
care a reunit mai ales pictori, graficieni și arhitecți, din dorința de a se
desprinde de tradiția istorică, dominantă în vremea respectivă în Europa și
America de Nord. Termenul de „Secesiune”, o variantă germanizată a curentului
„Art Nouveau”, a apărut în Europa la sfârșitul secolului al XIX-lea și
începutul secolului XX. Acest curent a generat în cadrul tuturor cercurile
artistice eforturi de desprindere din vechile tipare, căutându-se căi de
combatere a sărăcirii și uniformizării, comportate de standardele producției
industriale. Artiștii din arhitectura de „Secesiune” au practicat, în genere,
un anume stil geometric, ce a contribuit la cristalizarea direcției
rațional-funcționaliste. Dinspre Viena, mișcarea secesionistă s-a răspândit în
acele vremuri și în alte provincii ale Imperiului Austro-Ungar. În
Transilvania, clădiri în stil secession pot fi întâlnite în orașe precum
Cluj-Napoca, Turda, Timișoara și, bineînțeles, prin această clădire tipică
stilului, în orașul Arad. Prin urmare, vechiul depozit este prevăzut cu un
schelet metalic ce pornește din pivniţă până în pod, doar faţada fiind
construită și ornată cu cărămidă. Acest edificiu unic atrage atenția și prin
cele două etaje superioare, prin ai săi pilaştri cu caneluri ale zonei
decroşate, care susţin un atic uşor în semicerc, încadrat de atice ondulate.
Faţada parterului a fost modificată pe la jumătatea ultimului deceniu al
secolului al XX-lea. Andrényi Karoly Jr. a fost preocupat şi de soarta
angajaţilor săi, fapt ce l-a determinat să introducă un sistem de pensii,
preluat ulterior şi de alţi industriaşi din Arad. În această clădire a
funcţionat în perioada comunistă I.C.R.T.I. Arad (Întreprinderea Comerţului cu
Ridicare Textile şi Încălţăminte). Era o întreprindere de stat creată la nivel
naţional, cu sedii în fiecare oraş-reşedinţă de judeţ. Această întreprindere
primea din toată ţara diverse mărfuri de manufactură, distribuindu-le apoi
magazinelor din Arad: Ziridava, Aradul, Gulliver etc.
2. Bustul lui Csiky Gergely, realizat din bronz, a fost dezvelit în anul 1912 în parcul
arădean Lajos Kossuth, în fața Bisericii Lutherane (Biserica Roșie), într-un
scuar creat între sensurile de mers.
Bustul a fost opera sculptorului Philipp
Istvan, originar din orașul Vagbeszterce, situat astăzi pe teritoriul
Slovaciei. Acest monument a fost demontat la data de 25 octombrie 1934, de
atunci fiindu-i pierdută orice urmă.
Csiky Gergely
a fost un dramaturg maghiar care s-a
născut la data de 8 decembrie 1842 în localitatea Pâncota, de lângă
Arad, și a decedat la data de 19 noiembrie 1891, la Budapesta. În piesele sale
a evocat societatea maghiară din vremea sa. S-a inspirat din dramaturgia
franceză. În amintirea sa, Teatrul Maghiar de
Stat din Timișoara și liceul cu predare în limba maghiară din Arad îi poartă
astăzi numele. Iată câteva repere ale creației sale: Profeția (1875), Mântuirea Thaliei (1878), Magul
(1879), Mizerie cu zorzoane (1881) și
Cumetrii (1891). A mai scris eseuri despre teatru
și a realizat traduceri din Sofocle, Racine, Pindar, Euripide, etc.
3. Bulevardul
Revoluției, principala arteră de circulație a orașului Arad, mai exact centrul
urbei, a fost trasat în mai multe etape, prima fiind încheiată la jumătatea
secolului al XVIII-lea. Atunci, principala stradă a orașului se întindea de la
actuala piață Avram Iancu, până în locul unde astăzi se află Primăria. În anii
ce au urmat, orașul a cunoscut o înfloritoare dezvoltare, fapt ce a făcut ca
odată cu noile construcții ce apăreau în nordul orașului, să se lungească și
strada principală, ajungând la 100 de ani de la prima etapă de trasare, până în
zona Podgoria de astăzi. Dat fiind faptul că aceasta a fost (și continuă să
fie) zona ultracentrală a orașului, aici au fost construite reședințele multor
oameni înstăriți ai Aradului, dar și principalele obiective ale urbei. Acest
lucru a făcut din Bulevard un adevărat sanctuar al patrimoniului construit.
De-a lungul vremii, Bulevardul a purtat denumiri precum Andrassy-ter în
perioada ocupației austriece, Bulevardul Regina Maria și Regele Ferdinand
(pentru o perioadă, jumătate din arteră purta numele Regina Maria, iar cealaltă
jumărate, Regele Ferdinand) în perioada interbelică, Bulevardul Republicii în
perioada comunistă, ajungând la denumirea de Bulevardul Revoluției în perioada
postdecembristă. Spațiul dintre cele două sensuri de mers pe care le vedem
astăzi, a fost decorat de-a lungul vremii de tot felul de monumente de artă
plastică, unele păstrându-se și astăzi. Altele, însă, fie au fost înlăturate de
diferitele regimuri de ocupație ale teritoriilor, fie au fost vandalizate sau
chiar furate.
În
scuarul creat între sensurile de mers, în fața Bisericii Luterane (Biserica
Roșie), a fost ampalsat în anul 1912 bustul lui Fabian Gabor, scriitor arădean
de expresie maghiară, traducător de literatură clasică și de istorie care s-a
remarcat prin creațiille sale literare, dar mai ales prin valoroasele-i
traduceri din Cicero și Lucretius. Bustul a fost realizat în bronz de către
sculptorul Philipp Istvan, originar din orașul Vagbeszterce, situat astăzi în
Slovacia. La data de 4 septembrie 1934 statuia a fost dărâmată de niște
persoane rămase neidentificate, urma bustului pierzându-se în negura
vremurilor. Totuși un bust al lui Fabian Gabor, realizat în anul 2008, el fiind
amplasat în fața Bisericii Reformate de pe strada Eminescu.
Fabian Gábor, a fost un scriitor, om politic și de știință, de
origine maghiară care a trăit în Arad. El s-a născut la data de 28 decembrie
1795 la Vorosbereny (Ungaria) și a decedat la data de 10 decembrie 1877 la
Arad. S-a implicat în Revoluția de la 1848 fiind unul dintre susținătorii lui
Lajos Kossuth.
4. Casa de raport a lui Kohn Jozsef este un monument istoric și de arhitectură din
zestrea urbanistică a municipiului Arad, situat pe strada Episcopiei, la nr.9,
operă a arhitectului maghiar Szantay Lajos, și dat în folosință în anul 1906.
Clădirea de mari dimensiuni are o poartă carosabilă şi pietonală din fier
forjat cu decor vegetalo-floral, prin care se poate admira galeria porţii.
Edificiul se încadrează stilistic perioadei geometrice a secessionului. Fațada
clădirii afișează o linie sobră dată de ornamentaţia geometrică uşor profilată,
reflectată în încadramente, şi de cărămida aparentă a faţadei clădirii, dintre
ferestrele etajului II. La interior, în casa scării, atrage atenția decorul
geometric de la feroneria balustradei scărilor din marmură roşie, fresca
plafonului cât şi vitraliile, care se păstrează numai parțial.
5. Bârzava, în limba maghiară - Marosborsa, alternativ Berzova, este
o comună din județul Arad, la limita între regiunile istorice Banat
și Crișana, care include și satele: Bătuța, Căpruța, Dumbrăvița, Groșii
Noi, Lalașinț și Slatina de Mureș.
Comuna este situată la poalele Munților Zărand, la contactul acestora cu Munții Metaliferi, pe malul drept
al Mureșului, pe râul Bârzava -afluent de dreapta al acestuia.Prima
atestare documentară a localității Bârzava datează din anul 1471. Comuna
Bârzava este una dintre cele mai întinse comune din județ cu o suprafață de
25,6 de hectare.
La recensământul populației din anul 2011 comuna număra 2707
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002 – 3019 locuitori), dintre care: români – 94,09%, romi – 0,785, ucrainieni – 0,78%,
maghiari – 0,37%, germani – 0,18% și restul – necunoscută sau altă etnie.
Componența confesională a comunei arădene Bârzava, astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 80,05%, penticostali – 8,61%, greco catolici –
5,1%, baptiști – 1,63%, martorii lui Iehova – 0,48%, ortodocși sârbi – 0,44%,
romano catolici – 0,3% și restul – nedeclarată sau altă religie. Atracții
turistice ale comunei Bârzava sunt: Biserica de lemn "Întâmpinarea Domnului"- monument istoric și de arhitectură datat 1807, Biserica ortodoxă din satul Bătuta, datată 1884, Biserica ortodoxă din satul Căpruța, Rezervația botanică naturală Runcu-Groși (261,8 hectare) și Rezervația naturală Monorostia.
6. Conacul (castelul) din Birchiș (vezi imaginea) a aparținut lui Alexandru Mocioni, el fiind situat într-un
loc numit „Dâmbul Bughii”, la marginea dinspre luncă a pădurii din Birchiș.
Era
un castel construit în stil neogotic, care nu avea proporțiile și amploarea
celui de la Căpâlnaș și era mult mai solitar. Fire retrasă și meditativă,
Alexandru Mocioni, mare iubitor de muzică clasică dar și națională, se așeza în
castelul său la pian și cânta sau compunea, după inspirații de moment. Își
petrecea mult timp și în impresionanta sa bibliotecă, care cuprindea mii de
volume. Tot aici a redactat multe din celebrele sale discursuri politice.
Mobilierul odăii sale era simplu, din lemn de brad, în încăpere se aflau două
canapele și câteva fotolii, o oglindă mare și un birou, două mese și un
lavabou, câteva obiecte de argint și mici mărunțișuri ca obiecte de decor, iar
ferestrele erau umbrite de o tufă de liliac. La castelul din Birchiș a fost
vizitat, în ultimele zile ale vieții sale, de Valeriu Branisce, căruia i-a
încredințat sarcina de a-i îndeplini câteva din ultimele dorințe. După moartea
sa, castelul avea să fie locuit doar în timpul verii. La sfârșitul anului 1918,
când castelul era pustiu, câțiva bețivi au dat năvală în conac, au distrus
mobilierul, biblioteca și arhiva familiei și au dat foc castelului. Acesta a
ars complet, iar biblioteca și un valoros material istoric care se afla în
castel s-au făcut scrum. Mai târziu, localnicii povesteau că cel care s-a aflat
în fruntea celor care au distrus castelul, pe nume Cismaș, a fost lovit de un
fulger pe când lucra la câmp în vreme ce alți oameni aflați în preajmă au
scăpat neatinși. Castelul nu a mai fost niciodată refăcut.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Insigna - Pionier sanitar
Organizația
Pionierilor a
fost o organizație comunistă a copiilor români de vârstă școlară (8-14 ani).
Era precedată de apartenența la organizația Şoimii Patriei și succedată de
apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. La sfârșitul celui de al
doilea război mondial ia naștere organizația „Pionierii României”, pentru
care a fost creată în 1945 revista „Înainte”. Doi ani mai târziu, în 1947, pionierii au fost încadrați în
UAER - Uniunea asociațiilor de elevi din România. Pe 30 aprilie 1949, într-o
ședință festivă la care a participat toată conducerea de partid și stat, 500 de
copii au rostit, în incinta Teatrului Giuleşti (pe atunci Palatul cultural
Gheorghe Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada
1949-1966 mișcarea pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului
Comunist.Mai jos e reprezentată o revistă Star spre viitor a pionierilor și
șoimilor patriei, editată de Consiliul Național al Organizației Pionierilor.Insigna - membru al Organizației de pionieri
C.C.
al P.C.R. va adopta, la plenara din aprilie 1966, hotărârea: „Cu privire la
îmbunătățirea activității Organizației Pionierilor”, prin care se stabilea ca
aceasta să aibă organe de conducere proprii (consilii pionierești la diferite
nivele, în frunte cu Consiliul Național al organizației). În
luna noiembrie a aceluiași an, a avut loc prima conferință națională a
Organizației Pionierilor, la care au fost adoptate principalele documente
statutare: „Statutul unităților și detașamentelor de pionieri din Republica
Socialistă România” și „Regulamentul Consiliilor Organizației Pionierilor din
Republica Socialistă România”.
În 1984, la aniversarea a 35 de la crearea organizației,
aceasta avea 2695000 membri. În Statutul Organizației Pionierilor din
Republica Socialistă România era foarte clar stipulat faptul că este o organizație
revoluționară de masă a copiilor, uniunea tuturor detașamentelor și unităților
de pionieri din Republica Socialistă România, care îi ajută pe pionieri să
cunoască și să înțeleagă politica Partidului Comunist Român, îi mobilizează să
participe, după puterile lor, la înfăptuirea acesteia. "Organizația Pionierilor educă școlarii în spiritul
patriotismului socialist, al dragostei și devotamentului nemărginit față de
poporul nostru, față de Republica Socialistă România, față de Partidul Comunist
Român, ajută pe toți copiii să cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă
ale poporului și ale clasei muncitoare pentru eliberare națională și socială,
să îndrăgească frumusețile și bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică
pentru realizările obținute în construcția socialismului." Intrarea
în cadrul organizației se făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului
angajament: „Eu, ...(numele si prenumele), intrând în rândurile
Organizației Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu
harnic și disciplinat, să cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul
(neoficial al) organizației era "Am cravata mea, sunt
pionier". În
orașele mari s-au constituit case ale pionierilor. La București Palatul
Cotroceni a fost Palat al Pionierilor în perioada 1949-1976, iar în 1985 a
fost inaugurată noua clădire a Palatului Pionierilor (astazi Palatul
naţional al copiilor). Organizația Pionierilor acorda distincții individuale și
colective. Cele individuale erau: tresele, titlurile „Pionier de frunte”,
„Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în munca patriotică”, „Meritul pionieresc” și
insigne pe genuri de activitate. Cele colective constau în diplome cum ar fi:
„Unitate fruntașă”, „Detașament fruntaș” și „Grupă fruntașă”.
Deasupra am
postat uniforma, ecusonul, cravata, centura, eghileții, un carnet de membru al organizației, o diplomă de grupă fruntașă și drapelele
Organizației de pionieri. Primii
care au avut ideea inregimentarii ideologice a copiilor si chiar au pus-o in
practica au fost fascistii italieni. In "Noua Roma"
anuntata de Mussolini dupa preluarea puterii in Italia la 22 octombrie 1922,
baietii au fost inregimentati pe categorii de vârsta in patru organizatii
fasciste, toti fiind purtatori de uniforme si insigne si trebuind sa se supuna
unor ritualuri specific militare: "Fiii lupului" pentru baieteii de
la patru la opt ani, "Ballila" pentru cei intre opt si 14 ani,
"Avantguardisti" pentru adolecentii intre 14 si 18 ani si, in fine,
"Giovanni Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a deveni
membrii ai partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si
adolescenta in anii comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii
Lupului" au devenit "Soimii Patriei", "Ballila" s-au
numit "Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre
deosebire de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma proprie.
Orice
clasa forma un detasament de pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o
unitate de pionieri, iar structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra
"conducerii superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar
comunistii români au preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a
tinerilor: nazistii au creat mult mai celebra organizatie
"Hitlerjugend", care a dat jertfe perfect fanatizate chiar si pe
ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii au dat fenomenului inrolarilor
comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter obligatoriu. In România
comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii patriei" au aparut
ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o cvasiexcludere de facto din
comunitatea scolara, cu povara unui paria, stigmatizat pentru intreaga cariera
viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de grav in privinta respectivului daca
nu era membru sau, si mai rau, fusese exclus din rândul pionierilor sau al
utecistilor, deoarece chestia asta ramânea definitiv "la dosarul"
nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate accesoriile si eghiletii specifici
diferitelor functii ierarhice de "conducere" (comandant de
detasament, comandant de unitate etc.), ceremoniile ritualice cu trompete si
formule de raport, juramintele de credinta si angajamentele urlate in public,
defilarile si serbarile in fata parintilor, taberele de vara cu regim
preferential si program special, muncile patriotice prestate ostentativ au fost
ingredientele menite sa transpuna in viata retetele leniniste de "spalare
a creierului". In conditiile in care orice alternativa era interzisa in
epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune, dar, contrar tezelor
leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai fostelor tari cu regim
comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si majoritatea chiar membri ai
partidului comunist. (Sursa Net – Calin Hentea)
Placheta - În amintirea botezului A.S.R.
principesa Ileana a României, născută la 20 decembrie 1908,
săvârșit în Palatul Regal din București la 15 ianuarie 1909
nași și nașe fiind M.S. Eduard al VII rege al
Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei, împărat al Indiei,
M.S. regina Victoria a Spaniei,
A.S.I. marea ducesă Maria Pavlovna a Rusiei,
A.S.I. marea ducesă Maria de Saxa Coburg și Gotha,
A.S.R. principele Albert al Belgiei,
A.S.I. marele duce Boris Vladimirovici
și A.S.R. principesa Elisabeta a României
Principesa
Ileana a României,
cunoscută și ca domnița Ileana, a fost fiica cea mică a
regelui Ferdinand I al României și a reginei Maria,dobândind prin naștere
titlul de Principesă a României, care s-a născut la data de 5 ianuarie 1909 în
București și a decedat în data de 21 ianuarie 1991 în SUA. După venirea la tron
a fratelui ei mai mare, Carol al II-lea, acesta le-a izolat pe plan intern
pe mama sa și pe Ileana, limitându-le îndatoririle și aparițiile publice.
Pentru principesa Ileana a fost aranjat în 1931 un mariaj cu arhiducele Anton
de Austria, în anii următori Ileana locuind cu soțul lângă Viena și
permițându-i-se să vină foarte rar în România. Atașată de România în timpul
regimului Antonescu s-a stabilit cu familia în țară și deschizând la Bran,
spitalul “Inima Reginei”. După abdicarea regelui Mihai a fost nevoită să
părăsească din nou țara, proprietățile fiindu-i confiscate în cursul anului
1948. Pentru a-și întreține familia în exil, Ileana a ținut cuvântări despre
România și comunism. A divorțat de arhiducele Anton, recăsătorindu-se cu Ștefan
Isărescu, mariaj soldat la rândul său cu un divorț. Alegând calea monahismului,
și-a luat numele monastic „Maica Alexandra” și a fondat Mănăstirea
ortodoxă “Schimbarea la față” din Ellwood City (Rennsylvania), a cărei stareță
a fost până la moarte. După căderea comunismului, a vizitat România o singură
dată, în septembrie 1990. În tinerețe a studiat sculptura cu Ion Jalea și
pictura cu Jean Al.Steriadi. Domnița Ileana - cum o numeau apropiații - a
fost fondatoarea sau președintele a unor organizații de cercetași ca: Asociația
creștină a femeilor române, Asociația ghidelor și ghizilor din România, etc. Principesa
Ileana fiind pasionată de yachting, obține brevetul de căpitan de cursă lungă,(
nu putea sa fie căpitan de cursă lunga ci doar skipper) navigând mai mulți ani
cu yachtul „Isprava”, fiind singura femeie din România, cu această
calificare.
Insigna - Fruntaș în producție M.I.M.C.
(Ministerul industriei materialelor de construcții)
În
timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și
medalii prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai
muncii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în activitatea fiecărora.
Aici se încadrează
și insigna Evidențiat în producție –
MIMC (Ministerul industrie materialelor de construcții). Baterea și
conferirea acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la îndemână
pentru convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței cetățenilor. Se vorbea
despre “formarea omului nou, constructor
și apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale poporului. Se cerea astfel
o eficiență sporită în toate domeniile de activitate dar și economii de orice
fel, la sânge”. Aceste
distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din
metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. De pe
insignă nu lipsesc laurii de pe margine simbolizând “victoria
finală” în efortul de creare a “societății
socialiste multilateral dezvoltate” și a “omului nou”. Directivele Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român au
prevăzut o dezvoltare rapidă a ramurii industriei materialelor de construcții,
care să satisfacă cerințele crescânde determinate de amplul program de
investiții productive, de locuințe și obiective social-culturale, să asigure
cerințele populației, precum și un volum sporit de produse pentru export. Pentru
cuprinderea și soluționarea optimă a gamei largi de probleme ce izvorau atât
din necesitatea asigurării ritmului intens de dezvoltare a industriei
materialelor de construcții, cît și din amplificarea și diversificarea sferei
sale de activitate, a devenit necesară crearea unui cadru organizatoric nou,
corespunzător sarcinilor ce revin acestei industrii. În acest scop s-a dispus
prin Decretul 654/1969 înființarea M.I.M.C.- Ministerului Industriei
Materialelor de Construcții (1 octombrie 1969). Acest minister avea sarcina înfăptuirii
politicii partidului și statului în ramura industriei materialelor de
construcții, în realizarea căreia erau prezente în decret răspunderi și
atribuții precis delimitate privind dezvoltarea ramurii, îndrumarea și
controlul activității unităților din subordine, organizarea cercetării și
proiectării etc. De asemenea, se prevedea atribuția de a coordona împreună cu
organele centrale de resort planurile pentru întreaga activitate din ramura
industriei materialelor de construcții.
Insigna - Primul concurs internațional R.P.R. (șah)
(Republica Populară Română)
Șahul (de la cuvântul
persan shah = rege) este un joc de strategie între doi jucători. Forma curentă a jocului a
apărut în sudul Europei, în a doua jumătate a secolului al 15-lea, după ce a
evoluat de la un joc similar mult mai vechi din India. În ziua de azi șahul
este cel mai popular joc ce se poate juca acasă, în cluburi, pe internet, prin
corespondență sau în turnee. Regulile oficiale ale jocului sunt întreținute de Federația Internațională de Șah (FIDE). Jocul se desfășoară pe tabla de șah. Aceasta are o
formă pătrată și este împărțită în 8 linii și 8 coloane ce formează 64 de
pătrate cu suprafețe egale, numite câmpuri colorate alternativ în alb și negru. La început fiecare
jucător are 16 piese: 8 pioni, 2 turnuri (ture), 2 cai,
2 nebuni, un rege și o
regină. Unul dintre jucători controlează
piesele albe iar celălalt piesele negre.
Jucătorii mută pe rând, respectând
anumite reguli; prima mutare (începutul partidei) revine jucătorului cu piese albe. Scopul jocului
este obținerea matului. Acesta
survine atunci când un rege este atacat și nu poate evita capturarea. O victorie se
consideră a fi un punct, existând și situația de pat, atunci când
punctul se împarte la cei doi jucători, când partida se prelungește și nimeni
nu poate bloca regele advers. La
primul concurs internațional de șah din România, studiind steagurile prezentate
pe insignă, au participat jucători din cinci state europene: Polonia, Cehia,
Republica Democrată Germană, Bulgaria și
România. Nu am găsit alte informații despre această
competiție, nicic măcar anul în care s-a desfășurat.Legenda
povestește că Regele Vishtaspa al Persiei a devenit extrem de
plictisit de viaţă pentru că a realizat tot ce şi-a dorit: el era plin de
triumf în războaie, sătul de vânătoare, obosit de intrigile şi plăcerile de la
curtea sa. Regele
suferea de plictiseală şi până la urmă a oferit o recompensă nelimitată celui
care l-ar fi făcut să îşi recapete interesul pentru viață. Nimeni nu a reuşit
până când a apărut Zarathushtra cu tabla de joc originală. El
l-a invatat pe rege regulile și cum să îl joace şi, prin el, a demonstrat
regelui toate regulile universului și ale vieţii. El le-a interpretat ca nimeni
altul, aşa cum nici un jucător de şah din zilele noastre nu ar putea şi regele
a fost foarte satisfăcut iar interesul său pentru viată a renăscut. După aceea
el l-a rugat pe Zarathushtra să îi ceară orice şi-ar dori şi a
promis că dorința îi va fi îndeplinită. Zarathushtra a dorit să îl învețe pe
rege o lecţie prin care să nu mai fie megaloman încât să creadă că poate oferi
cuiva chiar orice işi doreşte. Zarathushtra i-a spus regelui că îşi doreşte un
lucru simplu si modest: Un bob de grâu pe primul pătrăţel al tablei, două boabe
pe cel de-al doilea, 4 pe cel de-al treilea și tot aşa dublând cantitatea
anterioară până când toate cele 64 pătrățele vor fi pline cu boabe de grâu.
Regele a râs şi a promis că îi va trimite lui Zarathushtra grâul în câteva
zile, gândindu-se că a fost prost să ceară câteva boabe de grău când ar fi
putut cere aur si o adevarată comoară. Le-a spus oamenilor săi să calculeze
cantitatea de grâu şi să i-o trimită lui Zarathushtra. A fost surprins când,
după câteva săptămâni aceştia au venit la el şi i-au spus că ar trebui să
trimită o cantitate de grau care nu exista în tot imperiul. Chiar dacă ar fi adunat
tot grâul din tot imperiul ar fi fost a suta parte din a suta parte a
cantităţii promisă lui Zarathushtra. Regele a fost şocat să audă aceştea şi
şi-a dat seamă că nu îşi poate ţine promisiunea. A trimis dupâ Zarathushtra şi
i-a spus cât de ruşinat este. Zarathushtra i-a spus că nu vrea grâul ci că a
vrut doar să îl înveţe pe rege o lecţie şi apoi s-a retras inapoi în pădurea
lui. Zarathustra (Zoroastru,
628 - 551 î.Hr.) a un fost profet, coordonator al religiei din anticul Iran,
după unele izvoare un personaj istoric zeificat.
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele
monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local
şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de
administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care,
ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Jetonul prezentat
aici este rotund și a fost emis în anul 1900 Bun pentru Cantina fabricii Proroca. Nu se cunoaște diametrul și
materialul din care s-a confecționat acest jeton și nici unde a existat Fabrica
Proroca, Proroca fiind probabil numele proprietarului fabricii, deoarece o
localitate cu acest nume nu se cunoaște în România. Pe avers în interiorul a
două cercuri continue este marcată, pe două rânduri orizontale valoarea
jetonului: “1 LEU”. Periferic circular între cele două cercuri este aplicată inscripția: “BUN PENTRU CANTINA FABRICEI PROROCA”,
cuvântul Proroca fiind încadrat de câte un punct vizibil și în relief. Pe
revers în interiorul a două cercuri periferice continue, unul gros și unul
subțire, este reprezentată o căsuță pe frontonul căreia scrie PROROCA, probabil
cantina sau fabrica cu acest nume, și un brad, în stânga clădirii. Sub clădire
pe un rând orizontal este gravat anul: “1900” între două mici ornamente decorative
identice. Periferic circular, în interiorul cercului gros, pe părțile laterale,
este aplicată inscripția: “FONDIANER” și “ALBUZZI”,
probabil întemeietorul
fabricii. Având în vedere că jetonul are o valoare, se poate deduce că la
sosirea în cantină, în momentul comandării meniului, muncitorul achita contravaloarea
meniului și încă un leu și primea mâncarea în
tacâmuri și un jeton. După ce servea masa muncitorul prezenta vânzătorului
tacâmurile și jetonul, primind înapoi contravaloarea jetonului – 1 leu. Astfel
vânzătorul cantinei avea un control sporit asupra tacâmurilor sale.
__________ooOoo___________
O ACȚIUNE ROMÂNAEASCĂ
Acția
INDUSTRIA AURULUI SOCIETATE ANONIMĂ ÎN ABRUD
în valoare de 2500 două mii cinci sute leu
Detalii vignetă de pe bilete spaniole de loterie
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 17.09.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu