Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea cehă JAVORNIK, denumire germană
JAUERING, regiunea OLOMUC, câteva vechi trimiteri poștale
și o insignă locală.
Primăria
Piața Primăriei
Poșta
Hotelul
Gara
Castelul Johannesberg
Turnul de observație
Vedere generală
Trimiteri poștale
Arhitectură locală
Insignă locală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - Ansamblul artistice german Liedertafel - București 1852
Produsul medalistic de mai sus s-a realizat pentru a fi
purtat la reverul hainei de către membrii Ansamblului
german "Liedertafel" din municipiul
Bucuresti, fiind un fel de recunoaștere a calității de membru cu drepturi
depline a acestui ansamblu. Ansamblul era organizat de către societatea-fundatie
"Liedertafel", înființată încă din septembrie 1852 când, la
inițiativa profesorului transilvănean Friedrich Walter, circa douăzeci de
iubitori de muzică din Germania, Austria și Transilvania au pus bazele la
București a unei fundații care să cultive muzica, dar și alte valori culturale.
Societatea avea mai multe coruri si organiza diferite manifestari culturale,
conferințe pe teme muzicale, literare sau științifice, pentru a face cât mai
bine cunoscută cultura germană. Incepand cu 1862, corul Liedertafel a realizat
turnee si spectacole in tara dar si străinătate: Brașov, Sinaia,
Constantinopol, Viena, Turnu-Severin, Pitești, Breslau, Cairo, Alexandria sau
Nürnberg. Din anul 1887, societatea a beneficiat de un sediu pe Strada
Academiei unde a construit o sală de concerte, una mai mică pentru repetiții și
consfătuiri și mai multe încăperi pentru birouri.
Sala Liedertafel (sala
principală) a fost construită în anul 1900 la interescția străzilor Edgar
Quinet și Academiei, pe locul vechii Gradini Stavri si a unui teren apartinand
lui Nasturel-Herescu. Aici aveau loc spectacole de teatru in limba germana sau
romana, serate muzicale, expozitii. Aici a debutat pe scena maestrul Radu
Beligan. Dupa construirea Salii Dalles această sală a pierdut din importanta, după 1945 numindu-se Sala
Libertatea. Ulterior sala a fost demolata pentru a face loc aripii noi a Facultății
de Arhitectura.
Insigna - Facultatea de Farmacie - București - 1989
Promoția 1974 - 15 ani
Prezint mai jos un scurt istoric al Facultăţii de Farmacie din București.
Carol Davila este cele care a pus bazele
învăţământului medico-farmaceutic în România. Medic al oştirii din 1854, acesta
a început reorganizarea Spitalului oştirii care funcţiona în fosta mânăstire
Mihai Vodă din Bucureşti; el înfiinnd o farmacie militară. Prin Ofisul nr. 1092
din 1858 s-a aprobat înfiinţarea „Şcolii Naţionale de Medicină şi Farmacie”.
Scopul acestei şcoli conform Regulamentului era de a forma ofiţeri de sănătate
şi farmacişti pentru serviciul sanitar al armatei, al spitalelor şi
districtelor precum şi veterinari. Diplomele şi titlurile pe care le dădea
şcoala erau acelea de ofiţeri de sănătate, de maeştri în farmacie şi de
veterinari. Prima programă independentă pentru şcoala de farmacie a fost cea
din semestrul I a anulului de învățământ 1860-1861 şi cuprindea botanica,
farmacognostica, zoologia, farmacologia, materia medicală, chimia, limba
latină, limba franceză. Datorită eforturilor comune ale lui Nicolae Kretzulescu
şi ale lui Carol Davila, odată cu înfiinţarea Facultăţii de medicină (anul
1869), învăţământul farmaceutic a devenit Şcoala superioară de farmacie. În
anul 1898 prin contribuţia lui Ştefan
Minovici, învăţământul farmaceutic a devenit universitar, absolvenţii obţinând titlul
academic de farmacist. Tot atunci s-a înfiinţat Doctoratul în Farmacie. În 1901 s-a inaugurat local
din bulevardul Independenţei, unde au
funcţionat şi o parte din laboratoarele secţiei de farmacie. În anul 1914 Consiliul
Facultăţii de Medicină a cerut separarea învăţământului farmaceutic de cel
medical. Din cauza războiului, apariţia Facultăţii de Farmacie s-a amânat până
după Marea Unire. În anul 1923 învăţământul farmaceutic s-a separat de
facultatea de medicină (Monitorul oficial nr. 54 din 12 iunie 1923) şi s-a înfiinţat
Facultatea de Farmacie cu patru catedre fundamentale: Farmacie chimică şi
galenică, Chimie analitică, Botanică farmaceutică, Analiza alimentelor şi
băuturilor şi 9 conferinţe. Planul de învăţământ farmaceutic prevedea 3 ani de
studii în facultate şi 2 ani de stagiu în farmacie. În anul universitar 1941-1942-
învăţământul farmaceutic se întindea pe o perioadă de 6 ani de studiu şi era
structurat astfel: un an practică în farmacie, anii I şi II de studiu în
facultate, anul III de practică în farmacie, anii IV şi V de studiu în
facultate. După bombardamentele din 1944 aripa centrală a universităţii, unde
erau instalate majoritatea laboratoarelor Facultăţii de Farmacie a fost distrusă,
acestea funcționând în diferite alte spaţii. În anul 1952 a apărut un nou plan
de învăţământ, care reprezenta o sinteză a experienţei învăţământului
farmaceutic universitar. În 1976 facultatea se mută din Str. Dimitrie Gerota
(fostă Sahia) nr.1 în actualul sediu din Str. Traian Vuia nr. 6, iar numărul
catedrelor ajunge la 18. În anul 1986, pentru o scurtă perioada de timp,
Facultatea de Farmacie îşi pierde identitatea, formând împreună cu Facultatea
de Stomatologie un hibrid: Facultatea de Stomatologie şi Farmacie , pentru ca
în anul 1989 să își recapete identitatea, revenind la statutul de facultate
independentă din cadrul U.M.F. Carol Davila. În anul 1990 a avut reforma
de fond în învăţământul farmaceutic, prin eliminarea disciplinelor cu caracter
politic, practica agricolă şi militară.
Insigna sportivă - C.S.A.R. (Clubul sportiv Arsenalul Român - București)
Produsul medalistic de
mai sus s-a realizat la comanda Clubului
Sportiv Arsenalul Român (C.S.A.R.) din
municipiul București și s-a distribuit membrilor acestul club dar și fanilor
clubului. Acest club a existat în perioada interbelică, dar nu se știe cu
exactitate ce sporturi se practicau în cadrul acestu club. Dacă cineva dintre
cititori are mai multe informații despre acest club îl rog să le consemneze la
rubrica “comentarii” de la partea de jos a acestui articol. Cu mulțumiri!Insigna - Fanfara I.T.B. - 10 ani de activitate 1971 - 1981
(Întreprinderea de transport București)
Produsul
medalistic de mai sus este o insignă care omagiază existența de 10 ani a Fanfarei de pe lângă Întreprinderea de Transport
București (ITB). Personalul acestei formații artistice delecta personalul ITB și nu numai, ci și pe toți
bucureștenii deoarece fanfara susținea concerte în piețe deschise și în prcuri,
unde era liber accesul oamenilor. Prezint mai jos o istorie a Întreprinderii de
Transport din București. Se
facea ca pe la 1871 apareau in oras primele tramvaie (trase de cai),
iar depoul se afla pe undeva pe la intersectia (de azi) Vasile Lascar cu Stefan
cel Mare, pe strada Teilor. Progresul ajunge catinel si pe plaiul
mioritic, in 1883 vine curentul electric in Bucuresti, astfel incat in decembrie
1894 aparea si concurenta tramvaiului cu cai, adica tramvaiul
electric, cu care bucurestenii se puteau deplasa din Cotroceni in
Obor. Desi bidivii poate au sperat sa fie eliberati cat mai repede din
functie si lasati la vatra inapoi la grajd, asta nu s-a intamplat chiar asa de
repede: Societatea Romana de Tramvaiuri a fuzionat cu noua
organizatie, iar in 1909 se adopta si Legea pentru infiintarea "Societatii
comunale pentru constructiunea si exploatarea tramvaielor in Bucuresti",
cunoscuta si drept Societatea de Tramvaie Bucuresti sau S.T.B. In 1929 se
incheie era tramvaielor cu cai. Transportul se face cu autobuze, care nu
semanau nici macar cu ceea ce numim noi azi microbuze, si cu tramvaie
electrice. S.T.B. obtine in 1936 exclusivitatea transportului
bucurestenilor, ocupandu-se atat de oras, cat si de comunele din
jur. Parcul de autobuze avea deja 392 de masini, marcile Renault,
Chevrolet si Henschel, care functionau pe 22 de trasee. In
1949 apare si primul troleibuz pe traseul Piata Victoriei-Hipodromul
Baneasa, iar in 1950 S.T.B. se redenumeste Intreprinderea de Transport
Bucuresti, adica I.T.B., cum i-a ramas numele pana după Revoluție. Ceea ce
ni se pare remarcabil este faptul ca in 1950 I.T.B. era a doua intreprindere
din tara ca numar de angajati: 11000, prima fiind Uzina Resita, cu 22 de
mii. Ca o intreprindere care se respecta, I.T.B. a dezvoltat modele
proprii. Vagonul de mare capacitate pe 4 osii, 1951, si troleibuz
romanesc, 1955. In anii 80 progresul continua: pare troleibuzul
dublu-articulat, ale carui batrane modele inca se mai tarasc pe anumite rute
din oras, se "trage" tramvai peste Podul Grant (in '83), iar in '85
se incepe productia pentru alte orase: Constanta, Ploiesti, Craiova,
Brasov. Din 1990 I.T.B. devine R.A.T.B., iar restul e istorie
contemporana. Întreprinderea de transport București (I.T.B.), nume
actual Regia Autonomă de Transport București este principala
companie de transport public de persoane din București și județul Ilfov.
Transportul public de suprafață în București este în responsabilitatea Regiei
Autonome de Transport București (R.A.T.B.), și include un sistem extensiv de
autobuze, troleibuze, tramvaie și o linie de metrou ușor. Rețeaua
R.A.T.B. este una dintre cele mai dense din Europa, fiind a patra cea mai
întinsă de pe continent, constând în 106 linii de autobuz, 18 linii de
troleibuz și 23 linii de tramvai (incluzând și metroul ușor). Începuturile
transportului public în București datează din anul 1871, când este înființată
„Societatea Română de Tramvaiuri”. Pe data de 9 decembrie 1894 circulă primul
tramvai electric în București. După război, numele societății este schimbat în
"Întreprinderea de Transport București" (I.T.B.) și se înființează
prima linie de troleibuz, pe traseul Piața Victoriei – Hipodrom. În anul
1990 „Întreprinderea de Transport București” se transformă în „Regia Autonomă
de Transport București”, serviciile de taxi și maxi-taxi fiind despărțite de
R.A.T.B..
Institutul de căi ferate - București
Facultatea de exploatare feroviară 1958 - 1988
Gaudeamus igitur juvenes dum sumus
Per aspera ad astra - Magna cum laude
(Să ne bucurăm cât suntem tineri)
(Prin greutăți către stele - Mare de laude)
Încerc
mai jos un istoric al cercetării
feroviare în România. Anul 1880 a marcat infiintarea "Directiunii Princiare a Cailor Ferate
Romane" prin preluarea cailor ferate existente de la concesionarii
straini. Exploatarea si extinderea retelei feroviare a necesitat un efort
propriu intens pentru rezolvarea problemelor tehnice in toate ramurile. Aceasta
a condus la infiintarea unor compartimente (pe care astazi le-am denumi de
cercetare-dezvoltare) sub denumirea de "Birouri de studii". Primul birou de studii a aparut in acelasi
an (1880) in cadrul Serviciului de Ateliere si Tractiune. In
1885 existau deja patru asemenea birouri (tractiune, ateliere,
economat si intretinere). În data de 8 ianuarie 1929 a luat fiinta Institutul Tehnologic CFR, subordonat Directiei
Economatului. In anul 1930 acest institut avea 7 laboratoare, care
aveau ca domenii de lucru chimia anorganica, uleiuri, vopsele, materiale,
metalografie, combustie, materiale de constructii. In decursul timpului,
Institutul Tehnologic CFR s-a dezvoltat ca urmare a extinderii retelei
feroviare, a cresterii intensitatii traficului si a dezvoltarii explozive a
tehnicii in ultimele decenii. Institutul a avut diverse forme de
organizare si denumiri, dar si-a pastrat specificul activitatii (cu exceptia
activitatii de proiectare a infrastructurii, care s-a separat si s-a dezvoltat
in cadrul ISPCF). Intre 1951 si 1959 a functionat Institutul de Cercetari CFR, care a
concretizat cercetarile tehnico-stiintifice feroviare, notiunea de cercetare
capatand semnificatia actuala. In cadrul lui au fost abordate si finalizate
cateva probleme importante, precum:
- cercetarea si
elaborarea de norme pentru consumul de lubrifianti la materialul rulant,
- cercetarea si
elaborarea de norme si masuri pentru folosirea rationala a combustibililor,
- determinarea
unor solutii eficiente de imbunatatiri in constructia si exploatarea
materialului rulant etc.
Intre
1959 si 1966 a functionat Institutul
de Cercetari Transporturi si Telecomunicatii, cu cercetari in domeniul
optimizarii exploatarii transporturilor, cu experimentari si studii privind
locomotivele diesel-electrice, cu cercetari privind sporirea sigurantei
circulatiei (autostop punctal, circuite de cale tranzistorizate). Intre 1966 si
1969 a functionat Institutul
de Cercetari Cai Ferate (ICCF), ale carui sarcini principale cuprindeau:
- efectuarea de
cercetari stiintifice cu caracter tehnic, economic si medico-psihotehnic in
domeniul feroviar, axate pe extinderea tehnicii noi,
- colaborarea cu
alte institutii si organisme de cercetare din tara si strainatate la rezolvarea
problemelor comune privind dezvoltarea in perspectiva a transporturilor pe
calea ferata,
- executarea
lucrarilor de incercari, analize si expertize si acordare de asistenta tehnica,
stiintifica in probleme referitoare la introducerea tehnicii noi, a proceselor
de modernizare, la elaborarea de standarde de stat, norme interne etc.
Intre
1969 si 1974 a functionat Institutul
de Studii si Cercetari Transporturi (ISCT) care între 1974 si 1993 a
functionat sub numele Institutul de
Cercetare si Proiectare Tehnologica in Transporturi - ICPTT, care cuprindea,
in principal, urmatoarele activitati:
- activitatea de
conceptie: informare-documentare, cercetare, proiectare tehnologica,
incercari-omologari, pregatire tehnologica, tehnologii de exploatare,
inventii-inovatii, sinteze-prezentare;
- activitatea de investitii
pentru utilitati si baza proprie: proiectarea investitiei, dezvoltarea de noi
capacitati, modernizarea capacitatilor existente;
- activitatea de
organizare pentru ramura si in domeniul propriu: organizarea
productiei,organizarea muncii;
- activitatea de
microproductie pentru dotarea proprie, precum si pentru dotarea unitatilor de
productie din profilul MTTc cu anumite echipamente unicat sau in numar restrans
de exemplare.
Prin
HG 162/1993 se separa activitatea de cercetare feroviara de restul activitatilor
de transport, prin organizarea a doua institutii independente:
- Regia autonoma
Registrul Feroviar Roman - REFER,
- Societatea
comerciala Institutul de Cercetari in Transporturi - INCERTRANS.
In
cadrul REFER a continuat activitatea de cercetare si incercari pentru
rezolvarea problemelor specifice de exploatare feroviara, dar au aparut si
directii noi legate de informatizarea activitatii proprii sau a unor unitati
ale SNCFR, protectia mediului si, mai ales, de realizarea de studii privind
trecerea activitatii feroviare la o economie de piata si deschiderea catre
Uniunea Europeana. Prin Ordonanta nr. 95/1998 s-a infiintat Autoritatea
Feroviara Romana - AFER, care s-a constituit prin preluarea personalului,
activelor si pasivelor REFER, la care s-a adaugat personalul Inspectoratului
Feroviar care functiona in cadrul Ministerului Transporturilor. La functiile de
registru feroviar s-au adaugat functiile inspectiei de stat in domeniul
feroviar. In intervalul 1998 - 2009 cât și după s-au facut mai multe
reorganizari ale AFER. Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul 1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci
suferă schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă și
actuală ale orașului precum și mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din municipiul București, din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale vechi.
Turnul Vlad Țepeș din Parcul Carol
Troița din Strada 13 Septembrie
Vechiul Teatrul Național
Spre Strada Șelari
Strada Lipscani
Șoseaua
Societatea Astra Română
Piața C.A.Rosetti
Cercul militar
Ministerul de Justiție și Monumentul lui Mihai Viteazu
Ministerul Lucrărilor Publice
Mitropolia
Monumentul domniței Bălașa
Monumentul Eroilor Aerului
Monumentul I.C.Brătianu
Monumentul eroului necunoscut din Parcul Carol
Moscheea din Parcul Carol
Muzeul militar - Parcul Carol
Muzeul Simu
Casa de Depuneri
Palatul regal
Parcul Carol
Parcul Cișmigiu
Piața Academiei
Piața Bibescu Vodă
Piața Ghica
Piața Victoriei
Școala de arhitectură
Sediul Uniunii Compozitorilor
din Republica Socialistă România
______________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
Una acțiune nominativă lei cinci sute
Societatea anonimă PRIMA SOCIETATE DE ECONOMIE - Iași 1871
Detalii vignetă de pe bilete spaniole de loterie
Câteva ornamente decorative
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 10.09.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu