- Argint: puritatea – 92,5%, forma –
rotundă, diametrul –
60 milimetri, greutatea – 156 grame, calitatea – patinată, tiraj – 40 exemplare
și preț unitar de achiziție cu TVA inclus – 589 lei.
- Aliaj de cupru: forma – rotundă, diametrul – 60 milimetri, calitatea – patinată, tiraj
– 60 exemplare și preț unitar de achiziție cu TVA inclus – 221 lei.
Pupăza, denumire științifică - Upupa epops, denumire
populară cucul armenesc sau pasăre de balegă este o
pasăre insectivoră, migratoare, din familia upupide, ordinul coraciiforme,
de circa 28 cm lungime, cu penajul pestriț de culoare cafeniu, cu aripile
și coada negricioase, cu dungi transversale albe, cu ciocul cafeniu deschis,
lung, ascuțit la vârf și curbat în jos, picioare cenușii, aripi rotunjite și cu
un moț de pene mari, roșii-ruginii, așezate ca o creastă în vârful capului, pe
care îl poate desface și strânge după dorință. Cuibărește în România, dar
pleacă în sezonul rece. Hrana pupezei constă din insecte și larvele lor, viermi
(viermi de pământ etc.), păianjeni, melci, limacși, miriapode, pe care le
capturează la suprafața solului cu ciocul lor lung sau de sub crusta pământului
prin bătăi repezi de cioc. Dacă prada este prea mare, o trântește de mai multe
ori de pământ pentru a o rupe în bucăți. Prada omorâtă este aruncată mai întâi
în sus, apoi este prinsă și înghițită, având în vedere că limba pupezei este
mică. Înainte de a înghiți prada sau de a o transporta la pui, păsările o ucid
în prealabil. Își petrece majoritatea timpului pe pământ, cercetând solul cu
ciocul în căutarea hrănii. Pupăza este renumită pentru lipsa de igienă și
mirosul neplăcut pe care îl emană. În general, dușmanii pupezei evită cuiburile
ei din cauza mirosului neplăcut degajat de pui, de femelă, de excremente
adunate în cuib. Cuibărește în scorburi de arbori sau găuri de stâncă, în
ziduri dărăpănate, în cavități din sol, în grămezi de pietre, stive de lemne,
uneori și în cutii construite special pentru păsări (cuiburi artificiale).
Cuibul este simplu, fără așternut special, este slab conturat și căptușit
sărăcăcios cu plante, pene, lână, cârpe etc. Are miros neplăcut datorită
excrementelor semilichide ce se adună aici în perioada creșterii puilor. Femela depune pe fundul de rumeguș
al scorburii 5-8 ouă, începând de la sfârșitul lui aprilie până la
începutul lui mai. Ouăle sunt eliptice, netede, mate, uneori punctate cu pori
evidenți, colorate cenușii, gălbui, oliv sau verzui spre cafeniu. Incubația
durează 16-19 zile. Puii sunt nidicoli, adică golași și sunt acoperiți de
femelă. Puii se acoperă curând de puf și apoi de pene; puful este lung și
sărăcăcios, alb-cenușiu. Puii au gâtlejul roșu, ciocul scurt, drept și gros,
gri-albastru cu îngroșare albă; încă de mici, ei își pot desfășura în cuib
creasta în formă de evantai. Ciocul puilor ajunge la lungimea normală abia după
un an. Puii sunt hrăniți la început numai cu ceea ce le aduce masculul; mai
târziu ambii părinții asigură hrănirea. La ivirea unui dușman, puii încep să
pufăie ca pisicile, împroșcându-l cu fecalele lor semilichide și silindu-l
astfel să se îndepărteze. După 28-30 de zile puii sunt capabili de zbor și
părăsesc cuibul. Pupezele preferă câmpia și dealurile, dar urcă până la 1300 m
în Carpați; sunt frecvente mai ales în zonele inundabile ale Dunării, bogate în
sălcii scorburoase.
Carol I - Domn al României - Virtutea militară
Medalia
“Virtutea Militară” este cea mai
importantă medalie acordată în perioada Primului Război Mondial.
În anul 1864 domnitorul Alexandru Ioan Cuza a bătut două medalii,
"Virtutea Militară" și "Devotament și Curagiu". După cum o
arată și numele, prima era destinată militarilor; cea de-a doua, creată după
însemnatele inundații din primăvara acelui an, urma să răsplătească faptele
celor care, cu riscul propriei vieți, au salvat oameni și bunuri în timpul unor
catastrofe naturale. Deoarece aceste două medalii nu au fost instituite legal
nici nu au putut fi conferite oficial. Venit dintr-o țară cu puternice tradiții
în domeniul decorațiilor, Carol I al României, deși constrâns prin
firmanul de numire să nu instituie nici un fel de distincții, prin tratative
diplomatice, a reușit ca Marele vizir să accepte ca domnitorul să poată
institui decorații minore și, ca urmare, în anul 1872, se instituie Medalia
"Virtutea Militară" (decr. nr. 987) și Semnul Onorific pentru XVIII
și XXV de ani petrecuți în armată (decr.1057). Medalia "Virtutea
Militară" este o reluare a distincției create de Cuza; ea avea două clase
("de aur" și "de argint"), clasa a II-a acordându-se și
sergenților reangajați, pentru 12 ani de serviciu. Prin Legea nr. 459 din 9
iulie 2002 s-a reînființat Ordinul și Medalia Virtutea Militară. Aceste
distincții diferă de la pace la război dar și între diverse categorii de personal,
existând deci mai multe variante.
Carol I – domnitor și primul rege al
României (20 aprilie 1839
Sigmaringen – 10 octombrie 1914 Sinaia) - este omul de la care a pornit totul: familia regală,
statul modern, țara independentă și suverană. Rând pe rând, an de an, sub
domnia acestui rege european, România a dobândit instituţii, modernitate şi
statornicie. După refuzul contelui Philippe de Flandra, fratele Regelui Leopold
al II-lea al Belgiei, de a primi Tronul României opţiunea românilor de a-și
alege principe străin s-a îndreptat spre Principele Carol de Sigmaringen.
Brătianu îl anunţa pe principe, la Sigmaringen, că fusese ales Domnitor al Principatelor
Unite, cu drepturi ereditare, prin plebiscitul desfăşurat între 2/14 şi 8/20
aprilie 1866. În favoarea lui Carol fuseseră exprimate 685969 de voturi, iar
împotrivă doar 2248. Coincidenţa făcea ca 20 aprilie să fie ziua de naştere a
Principelui Carol, care devenea Domnitor al Principatelor Române Unite chiar în
ziua în care aniversa 27 de ani. Plebiscitul este recunoscut de către Marile
Puteri după o jumătate de an, la 24 octombrie 1866. La 28 aprilie 1866,
proaspăt aleasa Adunare Constituantă a votat aproape unanim aducerea
Principelui Carol pe Tronul ţării: 109 voturi pentru şi 6
abţineri. Domnitorul Carol ajunge în ţara sa de adopţie după o călătorie
aventuroasă, de la Sigmaringen până la Turnu-Severin. Vaporul în care Suveranul
călătorea, alături de Brătianu, a trecut de Porţile de Fier la 8 mai 1866, iar
la ora patru după-amiaza Carol I a văzut drapelul românesc fluturând la
Turnu-Severin. Principele Suveran a intrat în capitala ţării la 10 mai 1866, a
primit cheile oraşului Bucureşti, a depus jurământul de credinţă în faţa
Adunării Constituante şi a fost proclamat Domnitor al Principatelor Române.
Elita politică din Principatele Române împlinea, astfel, vechea dorinţă a
aducerii pe Tronul ţării a unui principe străin, capabil să unească definitiv
Moldova şi Ţara Românească, să stingă pentru totdeauna rivalităţile dintre
familiile domnitoare pământene, să stabilizeze ţara, să o modernizeze şi să îi
confere prestigiu internaţional. Domnitorul Alexandru Ioan I însuşi era convins
de necesitatea înlocuirii sale cu un principe străin. La 10 mai 1866, Carol I
rostea următorul legământ: “Ales
de către naţiune Domn al românilor, mi-am părăsit fără a sta la îndoială, și
patria, şi familia, pentru a răspunde la chemarea acestui popor care mi-a
încredinţat destinele sale. Punând piciorul pe acest pământ sacru, eu am
devenit român. Acceptarea plebiscitului îmi impune, o ştiu, mari datorii. Sper
că îmi va fi dat să le duc până la capăt. Vă aduc o inimă credincioasă,
cugetări drepte, o voinţă tare de a face binele, un devotament fără margini
către noua mea patrie şi acel neînvins respect către lege, pe care l-am cules
în exemplul alor mei. Cetăţean astăzi, mâine, de va fi nevoie, soldat, eu voi
împărtăși cu voi soarta cea bună ca şi pe cea rea.”Prin simpla sa prezenţă, prin demnitatea
apartenenţei la una dintre cele mai ilustre familii ale Europei, dar şi graţie
curajului personal, Principele Suveran Carol a zdruncinat definitiv ultimele
rămăşiţe simbolice ale vasalităţii faţă de Imperiul Otoman. Vizita sa la Constantinopol,
în octombrie 1866, în cursul căreia s-a comportat faţă de Sultan ca un şef de
stat, şi nu ca un vasal, a confirmat procesul ireversibil de ruptură faţă de
Poartă. Aceeaşi demnitate o va arăta Carol şi aliatului rus din Războiul de
Independenţă. Atunci când Țarul Alexandru al II-lea ameninţă, în 1878, după
încheierea războiului, cu dezarmarea armatei române, în cazul în care România
s-ar fi opus anexării sudului Basarabiei de către ruşi, Carol I îi răspunde că
trupele române vor putea fi nimicite, dar nu dezarmate. În timpul lungii sale
domnii, Regele Carol I a pus bazele României ca stat modern pe harta Europei.
În anul 1875, bugetul ţării ajungea la cifra de 100 de milioane de lei, dublul
celui din 1866, iar în 1903, la 218 milioane. Între anii 1865 şi 1874,
suprafaţa arată a crescut cu o treime. În 1890, producţia de cereale a ţării a
fost de 3 700 000 de tone; în anul 1903, aceasta ajungea la 5 500 000 de tone.
Între anii 1880 şi 1914, România a exportat 80 de milioane de tone de cereale,
situându-se printre cele mai importante ţări exportatoare de cereale din lume
(a doua din Europa, după Rusia, şi chiar pe primul loc la exportul de porumb,
înaintea Statelor Unite)13. Numărul întreprinderilor industriale mai mari a
crescut, între 1866 şi 1877, de la 39 la 17314. România avea şi importante
zăcăminte de petrol care o plasau, în jurul anului 1900, printre primele trei
ţări producătoare de ţiţei din lume, după Statele Unite şi Rusia. Leul românesc
era o monedă puternică, echivalentă cu francul francez şi care putea fi
utilizată ca valută forte peste tot în Europa. Populaţia a crescut, iar
procesul de industrializare şi urbanizare a fost constant.În ciuda tuturor
frământărilor politice, uneori violente, a demagogiei, corupţiei şi lipsei de
măsură a unora dintre politicieni, Carol I a reuşit să consolideze sistemul de
partide şi să impună alternanţa la Guvernare a celor două mari partide
structurate după model occidental şi conduse de bărbaţi politici de mare
anvergură: Partidul Naţional Liberal (reprezentat prin I.C. Brătianu, Dumitru
C. Brătianu, C.A. Rosetti, Mihail Kogălniceanu, Nicolae Kretzulescu, Dimitrie
A. Sturdza, Ion Bălăceanu, Ion Ghica, Vasile Boerescu, Ion Câmpineanu, Nicolae
Fleva, Spiru Haret, V.A. Urechia, Emil Costinescu, Nicolae Ionescu, Vasile
Lascăr)15 şi Partidul Conservator (cu lideri ca Manolache Costache Epureanu,
Petre P. Carp, Lascăr Catargiu, Petre Mavrogheni, Gheorghe Gr. Cantacuzino,
Titu Maiorescu, Alexandru Marghiloman, Take Ionescu, Alexandru Lahovary,
Nicolae Filipescu, generalul Manu). Prosperitatea şi stabilitatea au adus o
dezvoltare fără precedent a culturii, artelor şi ştiinţei. În timpul domniei
lui Carol I, scriitori ca Eminescu, Caragiale, Creangă, Alecsandri, Ion Ghica,
Odobescu, Slavici, Macedonski, Barbu Ştefănescu-Delavrancea, Duiliu Zamfirescu,
George Coşbuc, Octavian Goga, Şt.O. Iosif, I.Al. Brătescu-Voineşti, Al. Vlahuţă
modelează limba literară; B.P. Hasdeu, A.D. Xenopol, Mihail Kogălniceanu,
Constantin Erbiceanu, Dimitrie Onciul, Ion Bogdan, Vasile Pârvan, Constantin
Giurescu, Nicolae Iorga scriu istoria naţională; de filologie se ocupă Ovid
Densuşianu, Sextil Puşcariu, Ion Bianu; Simion Mehedinţi creează şcoala de
geografie; Titu Maiorescu, Constantin Rădulescu-Motru şi Vasile Conta
disciplinează gândirea şi ridică nivelul cultural al societăţii; se afirmă
compozitorul George Enescu, pictorii Nicolae Grigorescu, Theodor Aman, Gheorghe
Tattarescu, Ion Andreescu, Ştefan Luchian, sculptorul Karl Storck, actorii
Matei Millo, Aristide Demetriade, fotograful Carol Popp de Szathmáry; ştiinţele
beneficiază de nume ca Spiru Haret, P.S. Aurelian, Anghel Saligny, Carol
Davila, Grigore Antipa. Apar societăţi culturale, se publică reviste. În
această perioadă funcţionează „Junimea“, vârful efervescenţei intelectuale şi al
schimbului liber de idei, care editează revista „Convorbiri literare”. O
enumerare ca aceasta nu ar putea să acopere niciodată diversitatea şi
dinamismul acestei elite a spiritului românesc. Pionierat şi consolidare, geniu
şi meticulozitate, dispute şi dialog sunt câteva dintre trăsăturile elitei
românești din acea vreme, vie şi plină de resurse. România şi-a consolidat
statutul de putere regională şi de „arbitru balcanic“ prin participarea
victorioasă la cel de-al doilea război balcanic, încheiat la 28 iulie/10 august
1913 cu semnarea Tratatului de la Bucureşti, prin care România obţinea
Cadrilaterul. Regele Carol I a primit bastoane de mareşal atât de la Împăratul
Germaniei, cât şi de la ţarul Nicolae al II-lea al Rusiei, care l-a şi vizitat
în România, în 1914, şi care avea să sfârşească tragic, împreună cu familia,
sub gloanţele bolşevicilor. Carol este descris, în literatura vremii ca un
bărbat mai degrabă mic de statură, dar de o mare demnitate. A impus respect
într-o lume plină de incertitudini şi a făcut din micul său regat un stat
respectat şi stabil. A fost un suveran distant, sever şi măsurat, bucurându-se
de o autoritate excepţională. A avut vocaţie de lider şi a condus România în
momente politice şi istorice dificile, pe care le-a traversat plin de curaj.
Întemeietorul Regatului român a murit la Sinaia, în ziua de 27 septembrie 1914,
la ora cinci şi treizeci de minute dimineaţa. Avea şaptezeci şi cinci de ani,
dintre care domnise patruzeci şi opt. Carol I a fost înmormântat la Curtea de
Argeş, locul ales de el ca necropolă a familiei regale a României.
Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate
dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele
de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de
pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati
(1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati.
De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au
derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Insigna - Evidențiat în munca sportivă - Progresul (P)
În
timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și
medalii prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai
muncii, printre care și sportivii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în
activitatea fiecărora. Aici se încadrează și
insigna Evidențiat în munca sportivă în
cadrul clubului sportiv Progresul. Au existat mai multe cluburi cu această
denumire în regimul comunist, deci nu se știe precis cărui club anume a
aparținut această insignă. Baterea și conferirea acestui gen de insigne era una
din căile și mijloace la îndemână pentru convingerea-impunerea-schimbarea
conștiinței cetățenilor. Se vorbea despre “formarea
omului nou, constructor și apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale
poporului. Se cerea astfel o eficiență sporită în toate domeniile de activitate
dar și economii de orice fel, la sânge”. Aceste
distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din
metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. De pe
insignă nu lipsesc laurii de pe margine simbolizând “victoria
finală” în efortul de creare a “societății
socialiste multilateral dezvoltate” și a “omului nou”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu