1. Auditorio de Tenerife (Sala de concerte Tenerife), este o
construcție polivalentă situată în orașu Santa Cruz de Tenerife, capitale
Insulelor Canare (Spania). Edificiul este opera arhitectului spaniol Santiago Calatrava Valls. Construcția a
început în 1997 și s-a încheiat în 2003, devenind instantaneu un simbol al
orașului și al insulei Tenerife, fiind considerată cea mai frumoasă clădire
modernă din arhipelag. Clădirea Auditoriumului este o clădire emblematică a
arhitecturii spaniole. Sala are o capacitate de peste 2000 de locuri și
înălțimea de 58 metri. Componente
din beton sunt foarte subțiri și au finisaj de beton arhitectural. Acoperișul
în formă de val (sau aripă) este realizat din beton și armătură rigidă din
oțel. Acest obiectiv nu se compară cu nici un altul din lume, întru-cât are o
arhitectură cu totul aparte. Clădirea face legătura între parcul maritim și
port, legând astfel orașul de ocean. Cel
mai interesant aspect al sălii de concerte este acoperișul ce are o formă cu
tente dramatice. Acesta seamănă foarte mult cu un val care se sparge de țărmul
stâncos cu maximă furie. Toate echipamentele sunt de ultimă generație și
profesioniste, fapt care ajută la redarea muzicii cu maximă claritate și
calitate. În realizare edificiului s-a folosit o varietate largă de cofraje:
cofraje TRIO pentru fundații, cofraje cățărătoare pentru pereții circulari și
curbi simetric poziționați și echipament special și deosebit pe baza
tehnologiei de auto-cățărare.
Toate operațiunile de mutare au fost realizate cu
trei circuite hidraulice independent operate: deplasare înainte- înapoi,
poziționare și cofrare-decofrare. Datorită formei spectaculoase a structurii,
arhitectul Santiago Calatrava a sfidat elementele de bază ale arhitecturii.
Trei elemente diferite de construcție,
pe care el le-a descris ca a “aripi”, “nucă” și “velă” caracterizează clădirea
înaltă de 58 de metri.
2. Torre (turnul) Gorgot , denumire
alternativă Torre Galatea, cu clădirea anexă sunt parte a castelului din
orașul spaniol Figueras, comunitatea autonomă Catalonia.
Aceste două obiective
au făcut parte din zona fortificată a orașului (zidurile orașului). În prezent
fac parte din clădirile Teatrului-Muzeu Dali, declarat obiectiv de interes
cultural din anul 1988. În secolul al XIX-lea turnul a fost transformat într-un
rezervor municipal de apă. A colectat resturile de la castel și le-a
redistribuit în Figueras (prima rețea de apă curentă). Turnul și clădirea au
fost restaurate în 1931. Proiectul a fost realizat de un arhitect francez, iar
lucrările au fost realizate sub conducerea lui Pelayo Martínez. În timpul
acestei sarcini, zidurile cu grosimea de 2 metri, au fost reduse la 80 cm. În anul
1983, turnul a fost achiziționat de Consiliul municipal pentru a permite
extinderea Muzeului Dalí situat alături. Teatrul și Muzeul Dalí cu anexa sa,
Torre Galatea, are o arhitectură neobișnuită, cu mai multe sculpturi în formă
de ou pe acoperiș.
Dali și-a petrecut mai târziu o parte din viață în Torre
Galatea, nume provenit după numele soției sale Gala. Muzeul a fost deschis în anul
1974, cu extinderi ulterioare până la mijlocul anilor 1980 și găzduiește cea mai mare și mai diversă
colecție de lucrări de Salvador Dalí. Dalí este îngropat într-o criptă din
subsolul Teatre-Museum. Edificiul seamănă cu o casa din turtă
dulce asediată de iepurași, de Paste, veniti din lumea de dincolo.
3. Daca n-ai dat ochii cu lucrarile lui Gaudí in Barcelona,
cauta creatiile sale deosebite în orășelul spaniol Comillas , din comunitatea
autonomă Cantabria. Aici vei admira una din operele sale timpurii, Vila
Quijano, fosta reședință a unui om de afaceri care s-a imbogatit ulterior in
America.
Până în anul 2010 edificiul a adăpostit un restaurant sofisticat
si scump. În
cele din urmă, clădirea a fost transformată în muzeu și deschisă publicului în
iulie 2010. De atunci a primit aproape 500000 de vizitatori. De ce oare a ales Gaudí sa proiecteze o vila intr-un
oras cu numai 2500 de locuitori e un mister pentru toata lumea, dar explicatia
sta in supranumele numele cladirii: El Capricio de Gaudi (Capriciul lui Gaudi).Edificiul
a fost construit între anii 1883 - 1885 sub conducerea lui Cristobal Cascante,
asistent al arhitectului Reus, la comanda lui Máximo Díaz de
Quijano. Este una dintre puținele lucrări pe care Gaudí le-a proiectat în
afara Cataloniei. Această lucrare aparține perioadei orientaliste a lui Gaudí (1883-1888), perioadă în care arhitectul a realizat o serie de
lucrări inspirate din arta Orientului Apropiat și îndepărtata (India,
Persia, Japonia) și arta islamică. În anul 1969 clădirea a fost declarată bun
de interes cultural. El Capricho este situat pe un teren în pantă, care
adăpostea anterior o pădure de castani, într-o vale ale cărei versanți
coboară spre mare. Arhitectul a trebuit să țină cont de toate aceste aspecte,
pe care le-a rezolvat cu un proiect orizontal volumetric, orientând fațada
zonelor destinate zilei spre nord. Nivelarea terenului a fost obținută printr-o
golire parțială a terenului fermei care conține panta cu un perete în grădina
din spate. Gaudí a încorporat în lucrarea sa două construcții anterioare
aflate pe amplasament, o seră și un templu, pe care le-a transformat în corpul
central al clădirii și, respectiv, la baza turnului-minaret. Pe de altă parte,
lângă clădire a proiectat și grădinile domeniului, în care a inclus o grotă
artificială. Clădirea are un plan alungit în forma literei U, cu o suprafață de
720 m² și un plan de 15 x 36 metri . Conține
un demisol, un etaj principal și o mansardă, conectate prin două scări în
spirală și cu un turn cilindric în formă de minaret persan, complet
acoperit cu ceramică. În construcția sa au fost folosite diverse
materiale, precum piatră, cărămidă, țiglă, fier și țiglă, combinate în diferite
nuanțe, ceea ce conferă o mare bogăție cromatică întregului. Fațada
principală este structurată pe baza unei serii de dungi orizontale de carcase
galben-ocru cu dungi verzi decorate cu flori galbene de floarea soarelui.
Pereții sunt realizați din cărămidă expusă pe un soclu de piatră într-o formă
căptușită și acoperit de o cornișă de cartușe colorate; acoperișul în două ape
este acoperit cu țigle ceramice.În planimetria sa, se evidențiază linia
curbată, cu diferite corpuri semicirculare suprapuse care se evidențiază din
întreg, și chiar și colțurile au formă de curbe concavă. Balcoanele au un
design original, deoarece balustrada din fier forjat devine un scaun în partea
centrală, în timp ce partea superioară prezintă un desing asemănător pergolei. Intrarea
principală în casă se află pe latura de nord, într-un portic monumental pe care
se află turnul-minaret, cu patru coloane și arcade lintelate, cu
capiteluri decorate cu păsări și frunze de palmier. Fereastra ușii principale
are o formă în trepte și este căptușită cu plăci verzi pe plafon și
în formă de floarea-soarelui pe fațadă. Orizontalitatea corpului central
al clădirii este contrastată de verticalitatea turnului, înalt de 20 de metri,
similar cu un minaret islamic, care acționează ca punct de observare, deoarece
de la înălțimea sa poate vedea Marea Cantabrică. Are un plan cilindric și este
alcătuit din trei părți: o terasă situată pe porticul de intrare, la nivelul
cornișei clădirii; corpul central, acoperit cu plăci verzi și
floarea-soarelui, aranjat într-un model în carouri; și punctul de vedere,
cu o platformă cu o balustradă din fier forjat cu motive muzicale - în special clavele înalte -
acoperit cu un templu de forme geometrice susținut de patru coloane de fier. Fațadele laterale ale clădirii au o
planimetrie diferită: cea vestică este cea care conține, împreună cu fațada
principală, porticul și turnul și a fost concepută pentru a primi vizitatori,
deoarece se află vizavi de calea de acces. Se află în partea cea mai înaltă a
terenului, astfel încât baza clădirii de aici are doar 80 cm înălțime. La
rândul său, fațada estică este situată în partea de jos a terenului, astfel
încât baza de pe această parte are o înălțime de 3,5 metri. În această parte se
află dormitorul principal, precum și o sală de jocuri, care uneori servea drept
dormitor auxiliar. Sub terasa dormitorului matrimonial se află garajul care,
datorită pantei terenului, este situat la demisol. Grădinile proprietății au o
suprafață de 2500 m² și au fost proiectate de Gaudi însuși. Această zonă nu a
suferit modificări, astfel că își păstrează practic designul original. Ca și în
alte lucrări ale sale, arhitectul a arătat un mare respect pentru mediu,
folosind materiale indigene pentru proiectul său. Principala modificare a
terenului s-a datorat denivelării sale, care l-a determinat să extragă pietre
din zona cea mai înaltă, pe care a folosit-o pentru a construi poteci, pereți
și scări. Designul interior al casei răspunde în principal faptului că a fost
proiectat pentru o singură persoană și cu un scop recreativ, deoarece a fost o
clădire concepută pentru odihnă și vacanțe. Interiorul este distribuit pe trei
etaje: la subsol erau bucătăria, cămarile și încăperile de depozitare, la
etajul principal reședința și mansarda erau folosite pentru
serviciu. Etajul principal are cinci camere, holul și baia. Majoritatea
motivelor decorative sunt de natură geometrică și vegetală precum florile și
frunzele, dar și unele animale, în principal ornitologice. Sala, care se află
în spatele porticului de la poalele turnului-minaret, are suprafața de 12 m², sub formă de hexagon și
acționează ca un distribuitor între cele trei etaje. Pavajul este alcătuit
din plăci circulare de marmură, în timp ce tavanul are un tavan cu casetă din
lemn, cu o bandă de cinci grinzi în centru și două grupuri de șapte grinzi care
traversează camera. Această cameră are un vitraliu cu margini de forme
geometrice și motive vegetale ornamentale. Între
hol și holul principal se află camera de 16 m². Această cameră îndeplinea o
dublă funcție: aceea de hol într-un context mai formal și cea de acces la
restul casei la un nivel mai informal, deoarece se conecta la galeria de
distribuție care comunica toate camerele prin seră, unde în principiu au acces
doar familia și prietenii. Principalul material utilizat în această cameră este
lemnul care acoperă podeaua, tavanul, plinte, uși și ferestre, precum și
șemineul. Majoritatea motivelor ornamentale sunt de natură
geometrică. Livingul principal are 35 m² și are o înălțime dublă care
ajunge la acoperișul clădirii împărțind mansarda în două părți. Deoarece este
situat în golful de nord, este contrapunctul serii, orientat spre sud. Este o
cameră confortabilă și luminoasă, dar cu o anumită sobrietate, așa cum dorea
proprietarul. Acoperișul este în formă de naos inversat, posibil conceput
pentru a conține un acoperiș din sticlă, așa cum era moda la acea vreme, care
însă nu a fost niciodată construită. În cameră iese în evidență o fereastră
mare cu ferestre prevăzute cu un sistem de alunecare care se mișcă cu
contragreutăți. În mod similar, în zona interioară există patru ferestre în
formă de arcuri solare care privesc coridorul și permit intrarea luminii de la
amiază. Pe de altă parte,Cele două balcoane în formă de balustradă de bancă din
fier forjat, orientate spre exterior, corespund acestei camere.
Alături de
acest living se află sufrageria, de dimensiuni modeste, situată lângă scara de
serviciu care duce la bucătărie, la demisol. Lângă sala principală se află sala
de jocuri, o cameră de 37 m² orientată spre vest. Era o cameră polivalentă
concepută în scopuri recreative, dar care putea servi și ca dormitor
secundar. Include o galerie semicirculară de 6 m² ca mediu suplimentar
destinat în principal unei camere pentru fumători, de inspirație
arabă. Podeaua acestei camere este parchet, care se armonizează cu tavanul
casetat din lemn, decorat cu flori, de asemenea, sculptate în lemn. Decorul,
cel mai bogat din casă, este realizat din lemn, ceramică și fier, cu motive
vegetale și animale. Pe fațada de est se află dormitorul matrimonial, care cu
cei 42 m² este cea mai mare cameră după seră, chiar mai mare decât camera de zi
principală, ceea ce evidențiază importanța acordată de proprietar intimității
sale. Lângă dormitor se află baia de 14 m², cu podea din marmură, gresie pentru
zona de duș, plinte din lemn și marmură și tavan cu casetă din
lemn. Ferestrele au vitralii cu motive vegetale și ornitologice, posibil
un model pentru celelalte încăperi care nu a fost realizat în cele din urmă. La etajul superior se află mansarda, împărțită în
două de holul principal, deoarece înălțimea sa ajunge la acoperișul clădirii,
cu acces prin două scări în spirală. Are o suprafață totală de 140 m², cu un
acoperiș în două ape, cu o structură de grinzi de lemn cu unghiuri de
deschidere diferite. Mansarda a îndeplinit și obiectivul de reglare termică,
izolând podeaua nobilă de temperaturile exterioare.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
DIN INTELIGENȚA
POPOARELOR LUMII
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
__________xxx__________
O PLACHETĂ
CÂTEVA MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL IAȘI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - Batalionul 198 Logistic
Acriter et fideliter (Cu înverșunare și fidelitate)
Batalionul 198 Sprijin Logistic a
fost înființat la data de 15.11.1964, în baza Ordinului Marelui Stat Major nr.
CL 001198 din 22.10.1964, prin transformarea Companiei 265 Transport Auto din
subordinea Diviziei 10 Mecanizate. La înființare, batalionul rămâne
subordonat Diviziei 10 Mecanizate și are sediul în garnizoana Iași.
Între anii 1964 – 2001, batalionul a participat cu personal și tehnică la
susținerea acțiunilor militare desfășurate în cadrul aplicațiilor și
taberelor de instrucție organizate de către Divizia 10 Mecanizată, transformată
mai târziu în Corpul 10 Armată Teritorial. În cadrul acestor activități,
Batalionul 198 Sprijin Logistic a avut un rol important în asigurarea tuturor
condițiilor tehnico-materiale și de asistență a structurilor participante:
asigurarea și aprovizionarea cu materiale, organizarea, planificarea și
executarea transporturilor în folosul trupelor, hrănirea și cartiruirea
personalului, alimentarea cu carburanți-lubrifianți a tehnicii, acordarea
asistenței medicale, asigurarea mentenanței tehnicii. În perioada 1970 – 1985,
unitatea participă cu personal și tehnică la repararea, reabilitarea și
întreținerea căilor de comunicații, evacuarea familiilor de sinistrați din
județul Iași, înlăturarea urmărilor calamităților naturale (inundații și
alunecări de teren).
Începând cu 01.03.2001, Batalionul 198 Sprijin Logistic
trece în subordinea Brigăzii 15 Mecanizate Teritoriale “Podu Înalt”, având
următoarele misiuni:
- sprijinul Brigăzii 15 Mecanizate Teritoriale în vederea
îndeplinirii misiunilor specifice;
- realizarea / menținerea capacității operaționale și
decizionale a comandamentului și subunităților pentru planificarea și
conducerea acțiunilor militare, potrivit procedurilor NATO, în vederea
îndeplinirii misiunilor primite / deduse;
- derularea operativă și eficientă a activităților repartizate
în cadrul procesului de transformare și modernizare a forțelor, concomitent cu
modernizarea și profesionalizarea militarilor batalionului;
- gestionarea eficientă a resurselor umane, financiare și
materiale;
- sprijinirea autorităților locale în caz de urgență,
calamități naturale și alte dezastre și dezvoltarea capabilităților de reacție
în situații de urgențe civile;
- pregătirea comandamentului unității și subunităților pentru
punerea în aplicare a măsurilor cuprinse în planul de mobilizare.
Batalionul 198 Sprijin Logistic „PRUT” este structura de
specialitate din subordinea Brigăzii 15 Mecanizate „Podu Înalt”, care
organizează și execută activitățile de suport / sprijin în cadrul aplicațiilor
tactice și taberelor de instrucție desfășurate de către marea unitate, precum
și pentru batalioanele din cadrul acesteia. Batalionul a participat cu succes
la numeroase misiuni pe teatrele internaționale de operațiuni. Astăzi Batalionul 198 Sprijin Logistic
se prezintă ca o unitate bine structurată, bine pregătită și aptă pentru
executarea misiunilor ce-i vor fi încredințate de către eșaloanele superioare. Insigna - F.A. (Fabrica de antibiotice)
Fabrica de antibiotice din Iași este
o companie farmaceutică din România, fondată în anul 1955. Este o
societate pe acțiuni în curs de privatizare, acționarul majoritar fiind
statul român, prin intermediul A.V.A.S. (Agenția pentru valorificarea
activelor statului). Compania este listată la Bursa de Valori
București, la Categoria I, sub simbolul ATB și are o capitalizare bursieră
de peste 900 milioane RON. Mai jos admiri o poză mai veche cu fabrica ieșeană
de penicilină. În decembrie 2008, societatea era evaluată la
peste 130 milioane de euro. Antibiotice Iași ocupa la finele anului
2005 locul al treilea în rândul producătorilor autohtoni de medicamente,
cu o cotă de piață de 3,17% din punct de vedere valoric. Acționarul majoritar
al companiei este AVAS, cu o deținere de 53,02%. Sus am postat logo-ul și
o poză cu sediul central al Fabricii de Antibiotice Iași.
Complexul muzeal național Moldova - Iași
Palace of culture (Palatul culturii) - Iași - România
Complexul Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi are
sediul central în Palatul Culturii din Iași, unde funcţionează patru muzee de
renume:
- Muzeul de Istorie a Moldovei
- Muzeul Științei și Tehnicii "Ștefan Procopiu"
- Muzeul de Artă
- Muzeul Etnografic al Moldovei
Expozițiile deschise în muzeele Palatului Culturii sunt temporare. Din cadrul Complexului face parte şi Centrul de
Conservare-Restaurare a Patrimoniului Cultural, cu sediul tot în Palatul
Culturii. Complexul are
în subordine şi obiective muzeistice de pe teritoriul oraşului Iaşi şi,
respectiv, al judeţului:- Muzeul Unirii din Iași
- Muzeul "Poni-Cernătescu" din Iași
- Muzeul memorial "Mihail Kogălnicenu" din Iași
- Muzeul Viei și Vinului de la Hârlău
- Palatul "Alexandru Ioan Cuza" de la Ruginoasa
- Muzeul de sit arheologic de la Cucuteni
Palatul Culturii din Iași este o
clădire emblematică – monument istoric, construită, în perioada 1906 - 1925, în
perimetrul fostei curți domnești medievale moldovenești, pe locul fostului
palat domnesc. Edificiul a servit inițial drept Palat Administrativ și de Justiție.
În anul 1955, destinația clădirii a fost schimbată într-una culturală, devenind
gazda unor instituții culturale din Iași. Astăzi, Palatul Culturii este sediul
Complexului Muzeal Național „Moldova”, ce cuprinde Muzeul de Istorie al
Moldovei, Muzeul Etnografic al Moldovei, Muzeul de Artă, Muzeul Științei și
Tehnicii “Ștefan Procopiu”, precum și Centrul de Conservare-Restaurare a
Patrimoniului cultural. Până la începerea lucrărilor de renovare, în aripa de
nord-est a palatului s-a aflat și sediul Bibliotecii Județene “Gheorghe
Asachi”. De-a lungul timpului, în zona
respectivă a orașului s-a dezvoltat ansamblul curții domnești (atestată
documentar începând cu anul 1434). Între anii 1804 – 1806, prințul Alexandru
Moruzi a construit un impunător palat domnesc, în stil neoclasic
(arhitect Johan Freywald). Afectat de incendii, palatul avea să fie refăcut de
prințul Mihai Sturdza ]ntre anii 1841 – 1843 (arhitect Nicolae Singurov). După
Unirea de 1859 și mutarea capitalei la București (1862), clădirea devine
palat administrativ. Mai multe incendii de la sfârșitul secolului al XIX-lea au
afectat clădirea, luându-se la începutul secolului al XX-lea decizia
demantelării (1906) și reconstruirii vechiului palat. Lucrările au început în
1907, păstrându-se din vechiul palat principalele temelii și o parte din
zidurile etajului. Noul edificiu a fost realizat în stil neogotic, după
planurile arhitectului Ion D.Berindey, ajutat de arhitecții Filip Xenopol
și Grigore Cerkez. Întreruptă în timpul primului război mondial,
construcția palatului s-a prelungit pe durata a două decenii. Edificiul,
finalizat pe 11 octombrie 1925, a fost inaugurat în anul 1926 de către regele
Ferdinand al României. Stilul palatului e neogotic, cu detalii
ornamentale, cu elemente heraldice în exterior. Aripile cu ieșindurile
semicirculare au fost retrase și împodobite la fronton cu statui de arcași ce
stau de strajă, iar pe laterale s-au construit două intrări sub forma unor
turnuri boltite. Intrarea în palat se face printr-un turn donjon mare, cu
creneluri și firide dominate de o acvilă cu aripile desfăcute. Elemente de
interes turistic sunt: „Sala gotică”, unde se poate admira mozaicul ce
reprezintă un „bestiarum” medieval (grifoni, acvile bicefale și lei). „Sala
Voievozilor” se află la etaj și conține, în medalioane, portretele domnilor
Moldovei și ale regilor României. Tot la etajul I se află „Sala Henri Coandă”.
La faima Palatului Culturii a contribuit si ceasul cu trei cadrane din turnul
cladirii. Avand diametrul de 3,25 m, acestea erau decorate cu mici vitralii,
reprezentand cele 12 zodii. Cate doi plaiesi, in costume nationale, zugraviti
pe zidul turnului, stau de straja, incadrand ceasornicul, dupa modelul ostenilor
pictati la castelul Peles. Atat vitraliile, cat si crenelurile, in forma de
cruce ale turnului, erau luminate electric in cursul noptii. Carillonul
ceasului este un sistem de clopote acordate, o replica moderna a mecanismelor
similare din Evul Mediu Occidental. Cele 8 clopote din turnul palatului
reproduc, la fiecare ora exacta, "Hora Unirii", amintind acum nu doar
"Unirea cea mica" din 1859, ci si "Unirea cea mare" din
1918. Melodia este inregistrata pe un tambur cu 69 stifturi. Legenda spune că în
proiectul inițial erau prevăzute 365 de camere, dar construcția are 298
încăperi cu o suprafață de aproximativ 36000 metri pătrați. La fațadă sunt 92
ferestre, iar la mansardă alte 36 în ogivă și două rânduri de baghete. La
etajul I, la fațada centrală, se află „Sala Voievozilor”, cu picturi în stilul
frescelor medievale din ctitoriile Moldovei, așezate în chenare de epocă.
Picturile au fost executate de Ștefan Dimitrescu și de elevii săi.
Tot la etajul I se află sala „Henri Coandă”, ale cărei lambriuri au fost
executate după un proiect al marelui savant. În amintirea anilor petrecuți la
Iași ca elev al Liceului Militar, Coandă a dăruit orașului proiectul
“Monumentul Eroilor Români” din cartierul Galata și rețeta unui ciment special,
care imită perfect culoarea și sunetul lemnului de stejar. Până în anul 1955 aici a fost
sediul Tribunalului Județean, dotat cu mobilier confecționat la „Casa Maple”
din Londra. Afectat de cutremurul din anul 1940, Palatul a slujit în
timpul celui de-al doilea război mondial drept cazarmă a trupelor germane și
ulterior, sovietice. Începând din anul 1975, planșeul de lemn al ultimului
etaj a fost înlocuit cu unul de ciment, turnat în plase de oțel, lucrare
parțial terminată în martie 1977 când a avut loc cutremurul cel
mare. Ca o cheie de boltă, noul planșeu a susținut monumentul, fiind afectate
în schimb, planșeele de la etajul I, zidăria, ornamentele și stucaturile. L.R. (Loja românească) Alexandru Ioan Cuza - Iași - 1998
Alexandru Ioan Cuza (sau Alexandru Ioan I; n. 20 martie 1820, Huşi,
Moldova, astăzi în România – d. 15 mai 1873, Heidelberg, Germania) a fost
primul domnitor al Principatelor Unite ale Moldovei şi Valahiei, precum şi al
statului naţional România. Cuza a participat activ la mişcarea revoluţionară de
la 1848 din Moldova şi la lupta pentru unirea Principatelor. La 5 ianuarie
1859, Cuza a fost ales domn al Moldovei, iar la 24 ianuarie 1859 şi al
Munteniei (Valahiei), înfăptuindu-se astfel unirea celor doua ţări române.
Devenit domnitor, Cuza a dus o susţinută activitate politică şi diplomatică
pentru recunoaşterea unirii de către puterea suzerană şi puterile garante şi
apoi pentru desăvîrşirea unirii Principatelor Române pe calea înfăptuirii
unităţii constituţionale şi administrative, care s-a realizat în ianuarie 1862,
cînd Moldova şi Valahia au format un stat unitar, adoptînd oficial, în 1862,
numele de România, cu capitala la Bucureşti, cu o singură adunare şi un singur
guvern. Născut în Bîrlad, Moldova, Cuza a aparţinut clasei tradiţionale de
boieri moldoveni, fiind fiul ispravnicului Ioan Cuza (care a fost de asemenea
un proprietar de pămînt în judeţul Fălciu, Moldova) şi al Sultanei (sau
Soltana), membră a familiei Cozadini de origini fanariote. Alexandru primeşte o
educaţie europeană, devenind ofiţer în armata moldovenească şi ajungînd la
rangul de colonel. S-a căsătorit cu Elena Rosetti în 1844. În anul 1848,
Moldova şi Muntenia au fost cuprinse şi ele de febra revoluţiilor europene.
Revolta moldovenilor a fost suprimată repede, dar în Muntenia revoluţionarii au
preluat puterea şi au guvernat în timpul verii. Tînărul Cuza a jucat un rol
suficient de important pentru a i se evidenţia înclinaţiile liberale, avute în
timpul episodului moldovenesc, astfel că este transportat ca prizonier la
Viena, de unde a fost eliberat cu ajutor britanic. Revenind în Moldova în
timpul domniei Prinţului Grigore Alexandru Ghica, a devenit ministru de război
al Moldovei, în 1858, şi a reprezentat Galaţiul în divanul ad-hoc de la Iaşi. Cuza
a fost un proeminent politician şi a susţinut cu tărie uniunea Moldovei şi
Valahiei. A fost nominalizat în ambele ţări de către Partida Naţională, care
milita pentru unire, în defavoarea unui prinţ străin. Profitînd de o
ambiguitate în textul Tratatului de la Paris, este ales domn al Moldovei pe 17
ianuarie 1859 (5 ianuarie după calendarul iulian) şi în Muntenia pe 5 februarie
1859 (24 ianuarie după calendarul iulian). Unirea Principatelor Moldovei
şi Valahiei a avut loc la jumătatea secolului al XIX-lea şi reprezintă
unificarea vechilor provincii româneşti. Unirea este strîns legată de
personalitatea lui Alexandru Ioan Cuza şi de alegerea sa ca domnitor al ambelor
principate la 5 ianuarie 1859 în Moldova şi la 24 ianuarie 1859 în Muntenia.
Totuşi, unirea a fost un proces complex, bazat pe puternica apropiere culturală
şi economică între cele două ţări. Procesul a început în 1848, odată cu
realizarea uniunii vamale între Moldova şi Muntenia, în timpul domniilor lui
Mihail Sturdza, respectiv Gheorghe Bibescu. Deznodămîntul războiului Crimeii a
dus la un context european favorabil realizării unirii. Votul popular favorabil
unirii în ambele ţări, rezultat în urma unor Adunări ad-hoc în 1857 a dus la
Convenţia de la Paris din 1858, o înţelegere între Marile Puteri prin care se
accepta o uniune mai mult formală între cele două ţări, cu guverne diferite şi
cu unele instituţii comune. La începutul anului următor, liderul unionist
moldovean Alexandru Ioan Cuza a fost ales ca domnitor al Moldovei şi Valahiei,
aducîndu-le într-o uniune personală. În 1861, cu ajutorul unioniştilor din cele
două ţări, Cuza a unificat Parlamentul şi Guvernul, realizînd unirea politică.
După înlăturarea sa de la putere în 1866, unirea a fost consolidată prin
aducerea pe tron a principelui Carol de Hohenzollern-Sigmaringen, iar
constituţia adoptată în acel an a denumit noul stat România. Domnia lui Cuza
Vodă a fost caracterizată de o nerăbdătoare dorinţă de a ajunge din urmă
Occidentul, dar efortul domnului şi al sprijinitorilor săi întîmpină rezistenţa
forţelor conservatoare şi a inerţiilor colective. Mai grav, el stă sub semnul
provizoratului, căci domnia lui Cuza este percepută ca pasageră; ţara a vrut un
domn străin, l-a acceptat însă pe cel autohton, dar n-a renunţat la vechea
doleanţă; în aşteptarea contextului prielnic, ea îngăduie un
provizorat. După Convenţia de la Paris din 1858, marile puteri au lăsat
guvernul fiecărui principat în grija unei comisii provizorii, formate din trei
caimacani (locţiitori ai sultanului în teritoriu), pînă la alegerea
domnitorilor. Principala atribuţie a comisiilor era aceea de a supraveghea
alegerea noilor adunări elective. Campania electorală din Moldova a dus la
alegerea unei adunări favorabile unirii. Unioniştii moldoveni au putut impune
cu uşurinţă candidatura la domnie a colonelului Alexandru Ioan Cuza, care a
fost ales domn cu unanimitate de voturi la 5/17 ianuarie 1859. Ideea alegerii
domnului moldovean şi la Bucureşti a fost oficial sugerată muntenilor de către
delegaţia Moldovei, care mergea spre Constantinopol pentru a anunţa rezultatul
alegerii de la Iaşi. În Valahia, adunarea a fost dominată de conservatori, care
erau însă scindaţi. Neputîndu-se pune de acord asupra unui candidat propriu,
conservatorii munteni au sfîrşit prin a se ralia candidatului Partidei
Naţionale care a fost ales la 24 ianuarie/5 februarie 1859, domn al Valahiei.
Astfel, românii au realizat de facto unirea, punînd la 24 ianuarie 1859, bazele
statului naţional modern român. Sprijinul lui Napoleon al III-lea a fost
decisiv pentru dezarmarea opoziţiei Turciei şi a Austriei faţă de dubla
alegere, astfel că la 1/13 aprilie 1859 Conferinţa de la Paris a puterilor
garante dădea recunoaşterea oficiala a faptului împlinit de la 24 ianuarie
1859. Conform deciziei Convenţiei de la Paris, la 15 mai 1859 este
înfiinţată Comisia Centrală la Focşani, ce avea ca scop redactarea primului
proiect de Constituţie din istoria modernă a României şi realizarea altor
proiecte de unificare legislativă a Principatelor. Proiectul de Constituţie nu
a fost aprobat însă de domnitorul Cuza, Comisia Centrală din Focşani fiind
desfiinţată în februarie 1862. După realizarea unirii, domnitorul
Alexandru Ioan Cuza şi colaboratorul său cel mai apropiat, Mihail Kogălniceanu
(ministru, apoi prim-ministru al României), iniţiază importante reforme
interne: secularizarea averilor mînăstireşti (1863), reforma agrară (1864),
reforma învăţămîntului (1864) ş.a., care au fixat un cadru modern de dezvoltare
al ţării. Întîmpinînd rezistenţă din partea guvernului şi a Adunării
Legiuitoare, alcătuite din reprezentanţi ai boierimii şi ai marii burghezii,
precum şi a bisericii, în înfăptuirea unor reforme, Cuza formează, în 1863, un
guvern sub conducerea lui Mihail Kogălniceanu, care realizează secularizarea
averilor mănăstireşti (decembrie 1863) şi dizolvă Adunarea Legiuitoare (2 mai
1864). În acelaşi an, Cuza supune aprobării poporului, prin plebiscit, o nouă
constituţie şi o nouă lege electorală, menită să asigure parlamentului o bază
mai largă, şi decretează (14 august 1864) legea rurală concepută de
Kogălniceanu. În timpul domniei lui Cuza a fost conceput codul civil şi cel
penal, legea pentru obligativitatea învăţămîntului primar şi au fost înfiinţate
primele universităţi din ţară, respectiv cea de la Iaşi (1860), care azi îi
poartă numele, şi cea de la Bucureşti (1864). Tot în această perioadă a fost
organizată şi armata naţională. Legea secularizării averilor mănăstireşti
a fost dată de Domnitorul Alexandru Ioan Cuza cu scopul de a lua toate
proprietăţile şi averile anumitor Biserici şi mănăstiri şi a le trece în
proprietatea statului, pentru „a spori avuţia ţării ”. Tot în
timpul lui Cuza unele mănăstiri şi schituri au fost desfiinţate total sau
transformate în biserici de mir. Domnitorul Ioan Cuza a instituit un impozit de
10% asupra veniturilor nete ale mănăstirilor, bisericilor, anumitor seminarii,
centre de asistenţă socială etc. În faţa acestor măsuri aspre, mitropolitul
Sofronie Miclescu al Moldovei a făcut mai multe proteste, ceea ce a dus mai
apoi la înlăturarea sa din scaun, această stare provocînd, mai tîrziu, însăşi
căderea guvernului Kogălniceanu. Legea secularizării a fost adoptată în 1863
şi, pe lîngă cele enumerate mai sus, poate fi menţionată şi confiscarea
anumitor averi pe care le aveau unele mănăstiri din Sfîntul Munte Athos şi pe
care le-au primit cu mult timp înainte de la alţi domnitori (Ştefan cel Mare,
Mihai Viteazul etc,) pentru ca monahii din Sfîntul Munte să se roage pentru
bunăstarea domniilor lor. Reforma fiscală a fost materializată prin instituirea
impozitului personal şi a contribuţiei pentru drumuri, generalizată asupra
tuturor bărbaţilor majori, printr-o nouă lege a patentelor, prin instituirea
impozitului funciar şi alte măsuri care au făcut ca la sfîrşitul anului 1861,
în preajma deplinei lor unificări administrativ-politice, Principatele Unite
Române să fie dotate cu un sistem fiscal modern. Ar putea fi adăugată, pe plan
cultural, „importanta iniţiativă a guvernului moldovean al lui Mihail
Kogălniceanu, care a instituit, în toamna anului 1860, prima universitate a
ţării, cea ieşeană.” Dezbaterile înverşunate care au avut loc în vara
anului 1862 în privinţa proiectului de reformă agrară propus de conservatori şi
adoptat de majoritate, dar nesancţionat de domnitor, au dovedit că
maleabilitatea de care dădeau dovadă o bună parte dintre conservatori, în
privinţa adoptării unui program general de reforme, nu concorda cu acceptarea
de către ei a unei reforme agrare în sensul programelor revoluţionare de la
1848. De aceea, în anii imediat următori unificării administrative, nu s-a
putut trece brusc la reforma agrară, ci s-a continuat, pentru o perioadă de
timp, să se adopte reforme pe linia organizării moderne a statului, deoarece
acestea nu întîmpinau opoziţia conservatorilor, încă stăpîni pe majoritatea
mandatelor din adunare datorită sistemului electoral restrictiv. Reorganizarea
departamentelor, legile pentru construirea căilor ferate, constituirea
Consiliului superior al instrucţiunii publice, un regulament de navigaţie,
organizarea corpului inginerilor civili, reorganizarea Şcolii de silvicultură
şi o serie de măsuri premergătoare unei secularizări a averilor mănăstireşti au
reprezentat, în această perioadă, concretizările planului de reforme. Din
momentul în care conducerea guvernului a fost preluată de Mihail Kogălniceanu,
aducerea din nou în dezbatere a reformei agrare a dus la izbucnirea unui
violent conflict între guvern şi majoritatea adunării. A urmat dizolvarea
adunării, pe calea loviturii de stat. Aceasta din urmă a sporit puterea domnitorului
Cuza, şi totodată a înlăturat monopolul politic al conservatorilor asupra
majorităţii în adunare. Sancţiunea poporului prin plebiscit şi recunoaşterea
noii stări de lucruri de către puterea suzerană şi puterile garante au creat
posibilitatea decretării Legii rurale în sensul programului paşoptist,
desfiinţîndu-se relaţiile feudale în agricultură şi procedîndu-se la o
împroprietărire a ţărănimii clăcaşe. Prin Legea rurală din 14/26 august
1864, peste 400.000 de familii de ţărani au fost împroprietărite cu loturi de
teren agricol, iar aproape alţi 60.000 de săteni au primit locuri de casă şi de
grădină. Reforma agrară din 1864, a cărei aplicare s-a încheiat în linii mari
în 1865, a satisfăcut în parte dorinţa de pămînt a ţăranilor, a desfiinţat
servituţile şi relaţiile feudale, dînd un impuls însemnat dezvoltării
capitalismului. Ea a reprezentat unul din cele mai însemnate evenimente ale
istoriei României din secolul al XIX–lea. În timpul guvernului condus de Mihail
Kogălniceanu, s-a trecut la etapa hotărîtoare a înfăptuirii reformelor. Astfel,
primul demers făcut, într-o direcţie în care guvernul ştia că nu avea să
întîmpine opoziţie pe plan intern, a fost acela al secularizării. La 13/25
decembrie 1863, la propunerea guvernului, adunarea a votat secularizarea
averilor mănăstireşti cu 93 de voturi contra 3. Era o măsură de însemnătate
majoră, datorită căreia era recuperat peste un sfert din teritoriul naţional.
Apoi au fost elaborate şi promulgate Legea contabilităţii, Legea consiliilor
judeţene, Codul Penal şi Legea instrucţiunii publice, precum şi crearea
Consiliului de Stat. Tot acum se înfiinţează Şcoala Naţională de Arte Frumoase,
la Bucureşti, la conducerea căreia este desemnat Theodor Aman şi este
inaugurată, în premieră, o Şcoală de Medicină Veterinară. Analizînd suita de
evenimente, unele cu caracter realmente revoluţionar, se poate spune că sub
domnia lui Alexandru Ioan Cuza au fost puse bazele statului unitar român
modern. Practic, nu există domeniu de activitate economică, social-politică,
culturală, administrativă sau militară din ţară, în care Cuza să nu fi adus
îmbunătăţiri şi înnoiri organizatorice pe baza noilor cerinţe ale epocii
moderne. Cuza începe să fie suspectat de liberalii radicali, care ulterior
au făcut cartel cu conservatorii, că ar intenţiona să instituie un regim
personal; acest fapt a slăbit poziţiile domnitorului şi a animat activitatea
monstruoasei coaliţii, hotărîtă să-l înlăture. Complotiştii au reuşit să-şi
realizeze planurile atrăgînd de partea lor o fracţiune a armatei (colonelul C.
Haralambie, maiorul D. Lecca ş.a.), şi l-au constrîns pe domnitor să abdice în
noaptea de 10/22–11/23 februarie 1866. La aceasta a contribuit însuşi Al. I.
Cuza, care nu numai că nu a luat măsuri în privinţa factorilor reacţionari, ci,
într-un discurs, se arăta dispus să renunţe la tron în favoarea unui principe
străin (fapt susţinut şi de o scrisoare adresată unui diplomat străin). A fost
instituită o locotenenţă domnească alcătuită din Lascăr Catargiu, Nicolae
Golescu şi colonelul Nicolae Haralambie din partea armatei. Conducerea
guvernului a revenit lui Ion Ghica; apoi Senatul şi Comisia au proclamat ca
domnitor pe Filip de Flandra, din casa domnitoare belgiană, dar acesta nu a
acceptat coroana. Provizoratul locotenenţei domneşti a luat sfîrşit abia după
ce Carol de Hohenzollern-Sigmaringen a acceptat să devină principe al României,
la 10 mai 1866. Această abdicare silită putea avea consecinţe grave pentru
România, pentru că:
- după înlăturarea lui Cuza, satele au fost
înspăimîntate că reforma agrară nu va mai avea loc.
- la 3 aprilie 1866 la Iaşi o demonstraţie a
Mişcării Separatiste care a cerut anularea unirii Moldovei cu Valahia,
- Poarta Otomană a mobilizat armata la Dunăre
pentru a interveni în România, unirea fiind recunoscută doar pe timpul domniei
lui Cuza.
Restul vieţii sale şi-a petrecut-o în exil,
locuind majoritatea timpului la Paris, Viena şi Wiesbaden. A fost înmormîntat
iniţial la Biserica Domnească de lîngă Palatul domnesc de la Ruginoasa, conform
dorinţei sale, iar după cel de-al doilea război mondial, osemintele sale au
fost mutate la Biserica Trei Ierarhi din Iaşi. Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere. Prin
Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae al
Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele masonice
sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Jeton - Caruselul Palas - Iași
1 persoană - Coca Cola - Valabil o cursă
Produsul medalistic de mai sus este un
jeton folosit în mall-ul ieșean Palas la carusel. La casă când se cumpără biletul se oferă și acest jeton, iar la terminarea
cursei posesorul are dreptul să consume gratuit o coca cola sau să-și păstreze
ca amintire jetonul. Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Palas este un complex urbanistic situat în zona Centrului
civic al municipiului Iași
în imediata apropiere a Palatului Culturii. Proiectul a fost dezvoltat în
parteneriat public-privat de către Iulius Group și Consiliul Local Iași.
Ansamblul, inaugurat în anul 2012, se întinde pe o suprafață de 270.000 mp și a
costat în jur de 265 de milioane de euro, fiind, la momentul construirii, cea
mai mare investiție imobiliară din afara Bucureștiului. Parcul este amenajat,
pe o suprafață de 50.000 mp, pe locul fostelor grădini ale Curții Domnești din
Iași. În parcul ansamblului se pot observa obiecte și clădiri istorice, precum
turnul de strajă al Curții Domnești, elemente din lemn, jgheaburi, etc. În parc
există un lac artificial, fântâni arteziene, alei de promenadă, cascade
artificiale, arbori, arbuști și vegetație amplasată în trepte. În partea
centrală a parcului se mai află un foișor, un amfiteatrul în partea
dreaptă, și un patinoar, vizavi de Auchan. Proiectul a fost criticat pentru
construcțiile din jurul clădirii Palatului Culturii și pentru schimbarea
statutului terenurilor. Instantele din Iași, Oradea si București au declarat
nulă, asocierea dintre Consiliul local Iași cu Iulius Group, precum și trecerea
terenului din patrimoniul public al orașului în cel privat.
Set 3 insigne - Iași
În
timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și
medalii prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai
muncii, printre care și sportivii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în
activitatea fiecărora. Aici se încadrează și
insignele Iași. Baterea și
conferirea acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la îndemână
pentru convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței cetățenilor. Se vorbea
despre “formarea omului nou, constructor
și apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale poporului. Se cerea astfel
o eficiență sporită în toate domeniile de activitate dar și economii de orice
fel, la sânge”. Aceste
distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din
metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. De pe
insignă nu lipsesc laurii de pe margine simbolizând “victoria
finală” în efortul de creare a “societății
socialiste multilateral dezvoltate” și a “omului nou”, drapele roșii și tricolore, mândrele combinate ale țării și roata dințată care ne amintește de
industrializarea forțată a țării. A se observa că aceste insigne nu sunt
identice.
Municipiul
Iași este reședința județului Iași și principalul
centru urban din nord-estul României. Orașul a fost
capitala Moldovei în perioada 1564 - 1859, una dintre cele două
capitale ale Principatelor Unite între 1859 - 1862 și
capitala României între 1916 - 1918. Conform datelor recensământului
din anul 2011 municipiul Iași număra 263410 locuitori și era astfel
al patrulea oraș ca mărime din România. Orașul este centrul cultural, economic
și academic al Moldovei. Peste 60000 de studenți trec pragul
universităților din oraș. Aici a fost fondată și funcționează prima
universitate din România, Universitatea Al.I. Cuza, astăzi una dintre
cele mai prestigioase instituții academice din țară, precum și alte patru
universități publice și șapte particulare. Orașul Iași a fost menționat
pentru prima oară într-un privilegiu comercial emis în 1408 de către
domnul Moldovei, Alexandru cel Bun. Totuși, deoarece existau clădiri mai
vechi de această dată (spre exemplu presupusa Biserică armeană construită în
anul 1395), se crede că orașul este mult mai vechi, cel puțin cu câteva decenii
înainte de această dată. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și
actuală a municipiului Iași, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură
și arhitectură din oraș, din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale
ilustrate.
Casa universitarilor
Ștrandul
Teiul lui Eminescu
Biserica Sfântul Andrei
Academia de Belle Arte
Externatul secundar de fete Doamna Oltea
Monumentul Independenței
Monumentul M.Sturdza - Parcul Copou
Palatul culturii
Catedrala mitropolitană
Banca Moldova
Vama și antrepozitele
Turnul Golia
Teatrul Național Vasile Alecsandri
Uzina mecanică Nicolina
Statuia lui Gheorghe Asachi
Monumentul lui Ștefan cel Mare
Casa profesorului A.C.Cuza (Strada Codrescu)
Fundația Regele Ferdinand
Piața Unirii cu Statuia lui Cuza Vodă
Universitatea Alexandru Ioan Cuza
Palatul Roznovanu (Primăria)
Hanul lui Topor (Pe Sărărie)
Clubul CFR
Hanul "La trei sarmale"
Iași este
un județ în Moldova, cu reședința în orașul cu același nume. Orașul Iași
își trage numele de la vechiul trib al orașului Iași. Județul Iași se întinde pe suprafața de 5476
kilometri pătrați și numără aproximativ 826000 de locuitori. Județul are
următoarele subdiviziuni administrative; 2 municipii - Iași și Pașcani, 3 orașe
- Târgu Frumos, Hârlău, Podu Iloaiei și 92 de comune. Sus am postat stemele
interbelică, comunistă și actuală, harta județului Iași, iar dedesubt pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul Iași, din vremuri
diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate. Băile - Strunga
Cartierele noi CFR - Pașcani
Biserica Sfântul Gheorghe - Hârlău
Atelierul CFR - Pașcani
Biserica - Scânteia
Mănăstirea Sfântul Ioan Teologul - Vlădiceni
Vederi - Hălăucești
Gara - Pașcani
Intrarea în Palatul Principelui Gr. Ghica - Deleni
Biserica catolică - Răducăneni
Primăria - Hârlău
Vedere - Cotnari
Monumentul eroilor _ Pașcani
Biserica Sfântul Dumitru - Hârlău
Grădina Publică - Hârlău
Școala izraelită - Pașcani
Școala primară de băieți și Monumentul Eroilor - Târgu Frumos
Vedere spre gară - Pașcani
Vederi - Hârlău
Vedere - Pașcani
Vederi din județ
________ooOOoo__________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
5 Acțiuni nominative de 200 lei
Societatea comunală pentru construirea
de locuințe ieftine BUCUREȘTI - 1942
Detaliu vignetă de pe o acțiune franceză
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 14.01.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu