1. Capela cadeților
Forțelor Aeriene Americane din orașul Colorado Springs, statul Colorado, SUA, a fost proiectată de Walter Netsch din Chicago și construită de
compania Robert E. McKee din orașul Santa Fe, New Mexico, în perioada 1959 -
1962.
Inițial controversat, edificiul a
devenit un exemplu clasic și foarte apreciat de arhitectură modernistă,
fiind desemnat în anul 2004 reper istoric național. Clădirea are o înălțime de
150 de picioare (46 metri), lungimea de 85 de metri, lățimea de 26 metri și
este structurată pe două etaje. Cel mai izbitor aspect al Capelei este numărul
de șaptesprezece turle, inițial s-au prevăzut 21 de turle dar s-a renunțat în
final la 4. Structura este un cadru tubular din oțel format din 100 de
tetraedre identice, fiecare având o lungime de 23 de metri, cântărind
cinci tone și închise cu panouri de aluminiu. Tetraedrele sunt distanțate la un
picior, creând goluri în cadru care sunt umplute cu sticlă colorată cu grosimea
de 1 inch (25 mm). Fațada dinspre sud, are o scară largă din granit, cu
balustrade din oțel, acoperite de balustrade din aluminiu, care duc până la primul
etaj. Învelișul capelei și al terenurilor înconjurătoare a costat 3,5 milioane
de dolari. Diverse articole de mobilier, organe de țevi, accesorii liturgice
și ornamente ale capelei au fost oferite ca daruri de diferiți indivizi și
organizații. Capela s-a închis în septembrie 2019 pentru un proiect de renovare
și restaurare de 158 milioane de dolari necesar pentru soluționarea daunelor
cauzate de apă. Planurile inițiale ale lui Netsch includeau o serie de
jgheaburi de ploaie chiar sub exteriorul din aluminiu al turlelor Capelei, dar
acestea nu au fost construite din cauza constrângerilor bugetare, iar sudurile
dintre panouri au cedat. Proiectul este programat să fie finalizat până în
noiembrie 2022. Capela a fost concepută special pentru a adăposti trei zone
distincte de închinare sub un singur acoperiș. Inspirat de capelele de
la Sainte-Chapelle din Franța și Bazilica San Francisco d’Assissi
din Italia, arhitectul Walter Netsch a organizat spațiile pe două niveluri
principale.
Naosul protestant este situat la nivelul superior, în timp ce
capelele catolice și evreiești și o cameră budistă sunt situate dedesubt. Sub
acest nivel se află o cameră mai mare folosită pentru serviciile islamice și
două săli de întâlnire.
Fiecare capelă are propria intrare, iar slujbele
pot fi ținute simultan fără a se interfera unul cu celălalt. Capela protestantă este la etajul superior și poate găzdui 1200 persoane. Punctul focal al corului acestei capele este o cruce de
aluminiu înaltă de 46 de picioare (14 m) suspendată. Stranele sunt realizate
din nuc american și mahon african. Spatele stranelor sunt acoperite de o bandă
de aluminiu asemănătoare cu marginea din spate a unei aripi de avioane de
vânătoare. Capela catolică este
situată sub Capela protestantă, și poate găzdui aproximativ 500
de persoane. Punctul focal al Capelei Catolice este o pictură murală
abstractă din mozaic de sticlă proiectată, compusă din nuanțe variate de
albastru, turcoaz, trandafir și gri pentru a forma o reprezentare a
firmamentului. Altarul este realizat din marmură albă italiană montată pe un
piedestal în formă de con tot de marmură deasupra căruia este instalat un
crucifix de argint cu șase picioare din nichel. Capela evreiască e situată tot la nivelul inferior, este circulară
cu diametrul de 13 metri și înaltă de 5,8 metri putând găzdui 100 de persoane. Podeaua
acestei capele este pavată cu piatră brună din Ierusalim, donată de Forțele
israeliene de apărare. Pereții circulari ai sinagogii sunt realizați din panouri
de sticlă translucidă separate de stâlpi de chiparos israelian. Capela musulmană este situată la
nivelul inferior, aici putându-se reculege musulmani de toate confesiunile.
Aici abundă mobilierul realizat din lemn, pereții și podeaua sunt realizate în
culorile albastru și galben cu decorațiuni specifice Orientului Mijlociu. Capela budistă este o sala de sine
stătătoare construită în anul 2007. Ea are o suprafață de 600 picioare pătrate
și primește budiști de toate confesiunile. Altarul are o statuie birmaneză
a lui Buddha și lângă intrare este o figură a lui Avalokitesvara
(altă zeitate budistă).
Cercul șoimului este cea mai nouă dintre zonele de cult ale capelei realizată în anul 2011. A fost înființat printr-o cerere din partea adepților altor religii (Wicca, păgânismul și druidismul). Aici au acces toate comunitățile religioase pentru a se închina într-un mod respectuos față de alte credințe. Camerele All-Faiths sunt zone de închinare pentru grupuri religioase mai mici. Aici sunt disponibile accesorii specifice credinței pentru fiecare grup, ce pot fi folosite în timpul serviciilor lor de închinare.
2. Casa Chemosphere este o casă modernistă din orașul american Los Angeles, California.
Cercul șoimului este cea mai nouă dintre zonele de cult ale capelei realizată în anul 2011. A fost înființat printr-o cerere din partea adepților altor religii (Wicca, păgânismul și druidismul). Aici au acces toate comunitățile religioase pentru a se închina într-un mod respectuos față de alte credințe. Camerele All-Faiths sunt zone de închinare pentru grupuri religioase mai mici. Aici sunt disponibile accesorii specifice credinței pentru fiecare grup, ce pot fi folosite în timpul serviciilor lor de închinare.
2. Casa Chemosphere este o casă modernistă din orașul american Los Angeles, California.
Casa a fost proiectată și realizată în anul 1960 de către John Lautner. Clădirea este situată pe Valea San Fernando, pe
pantele dealurilor Hollywood, are forma unui octogon, cu suprafața de 200 metri
pătrați pentru locuit, structurată pe un singur etaj. Având în vedere panta de
45 grade a terenului,
casa a fost construită pe un stâlp de beton de 1,5 metri grosime și de aproape
9 metri înălțime. Stâlpul este fixat într-un peidestal
subteran, de beton, având diametrul de 6 metri. Casa a rezistat cu succes
cutremurelor și ploilor abundente, la ea ajungându-se cu ajutorul unui
funicular. Casa a aparținut în timp mai multor proprietari.
Din 1998 casa
aparține germanului Benedikt Tasken, el a restaurat-o dar singura problemă
actuală resimțită cu locuința este costul relativ ridicat de întreținere al
acesteia. În anul 2004 casa a fost declarată
monument istoric-cultural. În anul 2008 a fost clădirea a fost inclusă într-o
listă a celor mai importante 10 case din Los Angeles, într-un sondaj
din ziarul Los Angeles Times, efectuat de experți.
3. Secolul 22 este mai aproape decât ne
putem imagina. Iar dacă cineva susţine contrariul, îl invităm în capitala
Republicii Azerbaijan, Baku.
Într-o suburbie nouă a oraşului, a răsărit una din
cele mai neobişnuite clădiri construite vreodată: Centrul Cultural Heydar Aliyev. Cine nu ştie despre
ce e vorba şi se trezeşte brusc cu ciudăţenia albă înaintea ochilor e ferm
convins că a păşit în viitor sau că extratereştrii ne-au invadat planeta taman
pe la Baku.Nu e vis, e realitate. Azerii au reuşit să ridice această
inedită construcţie, căreia cu greu am putea să-i definim forma. În opinia
creatoarei sale, arhitecta britanică de origine irakiană, Zaha Hadid, clădirea
reprezintă un imens val ce se înalţă spre cer, după care se sparge, alunecând
uşor către pământ. Liniile fluide simbolizează astfel continuitatea, dată de
valurile nesfârşite. Un amănunt interesant şi foarte important care vine în
susţinerea acestei idei este că nicio linie dreptă nu a fost folosită în
designul exterior al clădirii. Iar albul imaculat al acoperişului care se
prelinge până la picioarele călătorului (impropriu spus, practic se poate păşi
pe el) reprezintă chiar albul înspumat al mării. Mulţi dintre cei care au văzut
pentru prima dată proiectul, chiar şi cei mai optimişti, nu au crezut că ar
putea fi realizat. Heydar Aliyev a fost primul preşedinte care a condus
Azerbaijanul, după ce ţara s-a desprins din blocul sovietic, iar la 3 ani după
moartea sa a fost hotărât să fie construit un edificiu măreţ care să-i poarte
numele, un simbol al naţiunii moderne. În fapt, în Azerbaijan sunt o
multitudine de construcţii care poartă numele marelui lider azer (şcoli,
palate, străzi, chiar şi aeroportul internaţional), însă noua clădire avea să
fie mai mult decât un omagiu. Renunţând la vechile standarde arhitecturale,
sobre, specific ruseşti, azerii au privit către viitor. Au apelat la cea mai în
vogă arhitectă a momentului. De bani nu se punea problema, Azerbaijanul este
una din cele mai bogate ţări, cu zăcăminte uriaşe de petrol şi gaze naturale.
Astfel, la 26 decembrie 2006, prin decret prezidenţial emis de Ilham Aliyev,
fiul lui Heydar şi actualul preşedinte al Azerbaijanului, noul Centru Cultural
din Baku urma să ia naştere. Construcţia a pornit în 2007 şi, după 5 ani de
lucrări intense, a fost inaugurată la 10 mai 2012, la exact 89 de ani de la
naşterea fostului preşedinte. Din păcate, un incendiu masiv a umbrit primele
luni de viaţă ale proiectului dar a fost doar un eveniment trecător. Situat pe
un teren imens, pe o suprafaţă de aproape 16 hectare, centrul cultural
impresionează la propriu. De departe, pare clar un OZN. Privit de aproape … nu
ştim cu ce l-am putea compara. Am nimerit în miezul zilei, când soarele bătea
cu putere în acoperişul alb, orbindu-ne. 12.027 de plăci special construite, cu
forme variate, triunghiulare, trapezoidale, rectangulare ori în formă de
paralelogram, formează cei 40.000m² de acoperiş, care se contopesc la un moment
dat cu asfaltul. Înălţimea maximă a “valului” este de 74 de metri. Clădirea
este astfel proiectată încât o mare cantitate de lumină să poată pătrunde în
interior, aşa cum aveam să vedem în pasul următor. Centrul Cultural Heydar
Aliyev din Baku are trei secţiuni: prima este muzeul dedicat fostului
conducător (venerat azi de poporul său aproape la fel ca Atatürk în Turcia), pe
care l-am vizitat şi noi. Intrarea costă 5 manaţi (moneda azeră este la
paritate cu euro). Doar în acestă secţiune se poate fotografia. Desfăşurat pe
patru niveluri, muzeul conţine imagini din viaţa lui Heydar Aliyev, desfăşurate
cronologic pe panouri interactive. Găsim la parter fostele sale limuzine iar la
ultimele etaje cadourile oficiale primite din partea demnitarilor sosiţi din
lumea întreagă. A doua secţiune o reprezintă sălile de expoziţie, birourile
administrative, un restaurant şi o cafenea. A treia şi poate cea mai
interesantă secţiune este Auditoriumul, o sală dedicată concertelor,
simpozioanelor şi conferinţelor, formată din linii asimetrice ce pornesc din
tavan şi se opresc în podea, fără a fi întrerupte de vreun colţ.
Pentru că, aşa
cum probabil v-aţi imaginat, interiorul continuă forma fluidă a exteriorului.
Cel mai mult am apreciat cafeneaua, situată la parter, în care am servit un suc
şi un cappuccino, într-o atmosferă exotică, dată de vegetaţia luxuriantă din
jur. Zaha Hadid este un nume de referinţă în arhitectura modernă. În lucrările
sale, spaţiile interioare devin fluide, în timp ce exteriorul capătă forme
lichide atât de ciudate încât oricine le priveşte se întreabă dacă ele există
cu adevărat. Proiectele sale au uimit lumea: de la clădirea BMW din Leipzig la
podul Sheikh Said din Abu Dhabi ori Muzeul de Artă Contemporană din Bahrain.
Mai mult, viitorul sună bine pentru Zaha Hadid, comenzile vin rând pe rând:
clădirile viitorului în Dubai (Dancing Towers), Centrul de Arte Contemporane
din Cincinnati, Stadionul Naţional din Tokyo, Opera din Guangzhou, Centrul
Ştiinţific Phaeno din Wolfsburg şi alte proiecte în Roma, Londra sau Strasbourg.
Printre operele sale există şi … Dorobanți Tower din Bucureşti, o clădire turn cu o
înălţime de 200 m, din păcate un proiect abandonat. Revenind în Baku, putem
spune că azerii au creat un nou simbol al oraşului, alături de alte construcţii
impresionante. Indiscutabil, Azerbaijanul stabileşte azi noi standarde la nivel
mondial. Susţinuţi de veniturile obţinute din petrol, azerii păşesc cu
încredere în viitor.
__________xxx__________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Sfinții Constantin și Elena - Sfinții neamului
Sfintii împărați Constantin si Elena, sunt pomeniti in
Biserica Ortodoxa annual, în data de 21 mai. Sarbatoarea Sfintilor Constantin
si Elena este strans legata de taina si puterea Sfintei Cruci – semnul central
al religiei crestine. Această sărbătoare îi evocă pe împăratul
Constantin cel Mare și pe mama sa, Elena. Aceasta este sărbătoarea de hram a
Catedralei Patriarhale din București. Gaius Flavius Valerius Aurelius
Constantinus, născut în anul 272 sau 274 și decedat în anul 337, cunoscut
sub numele de Constantin I sau Constantin cel Mare, a fost împărat roman între
anii 306 și 337, devenind conducător al întregului Imperiu Roman după
înfrangerea lui Maxentiu și a lui Liciniu. Legenda spune că în toamna
anului 312, în ajunul luptei cu Maxentiu, Constantin a zărit pe cer, în plină
zi, o cruce strălucitoare, deasupra soarelui, ce avea inscriptia: “in hoc signo
vinces” – “prin acest semn vei birui”; iar pe timpul nopții i s-a arătat în vis
însusi Iisus Hristos, cu semnul crucii, cerându-i să pună acest semn sfânt
pe steagurile soldaților săi, urmând sa fie protejat în focurile bătăliei.
Constantin a procedat întocmai după aceste semne și a câștigat bătălia. Împarateasa
Elena – Flavia Iulia Helena (aproximativ 248 – 329) a fost căsătorită
cu generalul roman Constantinus Chlorus, fiind mama împaratului
Constantin cel Mare. A fost o femeie deosebit de credincioasă și cunoscută
pentru piosenia ei. A înfăptuit pelerinajul în Palestina și în provinciile
răsăritene, fiindu-i atribuite găsirea moaștelor Sfintei Cruci a lui
Hristos și aflarea rămășitelor celor trei magi. Legenda spune ca in timp
ce era in pelerinaj, a vazut niste oameni ce duceau un mort pe o colina unde
erau 3 cruci. Acestia il apropiau de fiecare dintre ele. Ajungand la ultima
cruce, mortul a înviat și astfel s-a descoperit crucea pe care a fost rastignit
Hristos.
Insigna - Societatea română de radiodifuziune 1928
Societatea Română de Radiodifuziune (asociată
deseori cu denumirea de Radio România) este un serviciu public autonom de
radiodifuziune de interes național, cu atribuții de informare, educație și
divertisment, independent editorial, care își desfășoară activitatea sub
controlul Parlamentului, în condițiile Legii nr. 41 din 17 iulie 1994
(republicată și actualizată) și în conformitate cu convențiile internaționale
la care România este parte. Radiofonia românească a debutat în 1908 prin
instalarea unui post de radiotelegrafie la Constanța, aparținând Serviciului
Maritim Român. În anul următor marina militară a instalat trei posturi la
Călărași, Giurgiu și Cernavodă. În 1912, din pricina întreruperii
totale a legăturilor telefonice și telegrafice prin fir, România a fost în
pericol de a nu comunica cu aliații săi. Cu concursul inginerului Vintilă
Brătianu, inginerul Emil Giurgea a reușit să instaleze în Parcul
Carol I un post de emisie-recepție de 12 kW. De energia electrică
necesară s-a ocupat inginerul Dimitrie Leonida. Până în 1928, în România
fuseseră instalate numeroase posturi de radiocomunicații. Între 1925 - 1928, un
grup de radioamatori al cărui inițiator a fost Dragomir Hurmuzescu (1865 -
1954) au militat pentru înființarea postului național de radiodifuziune.
Profesorul Hurmuzescu a creat, la sfârșitul anului 1924, Asociația
Prietenii Radiofoniei, în cadrul Institutului Electrotehnic, înființat tot
de el. Din inițiativa acestui grup s-a deschis în 1920 un curs de
radiocomunicații la Universitatea București. La data de 19 noiembrie
1925, ora 15, în cadrul expoziției Luna Bucureștilor, a fost
efectuată prima emisiune în limba română cu un post de tip Levy de 50
de wați, efectuată de inginerul C. Cottescu, cu un program de divertisment. În
1927, profesorul Dragomir Hurmuzescu emitea de două ori pe săptămână, pe
lungimea de undă de 350 de metri, emisiuni pentru 2000 de abonați. La sfârșitul
anului 1927, se pun bazele legale ale constituirii primei societăți naționale
de radio din România, cu capital majoritar de stat, Consiliul de Miniștri
declarând constituită Societatea de Difuziune Radiotelefonică din România.
La 7 aprilie 1928 Societatea de
Difuziune Radiotelefonică din România comandă la firma Marconi's Wirelles
Telegraph Company Ltd. din Londra un post de emisie cu o putere de
12 kW și cumpără imobilul din Str. General Berthelot nr. 60, unde își
instalează sediul central, și un teren de 10 ha situat în comuna Băneasa, unde
se instalează o antenă puternică. În aceste condiții a fost posibilă prima
emisiune a postului Radio Romania, joi, 1 noiembrie 1928,, la ora 17, pe
lungimea de undă de 401,6 metri, cu o putere de 0,15 kw. Emisiunea a fost
deschisă de profesorul Hurmuzescu în calitate de președinte al Consiliului de
Administrație. A urmat un program muzical, știri de presă, s-au recitat
versuri, s-a transmis un buletin meteorologic, știri sportive. În zilele
următoare, emisiuni similare au fost transmise între orele 17.00 - 19.00 și
20.30 - 24.00, programul îmbogățindu-se cu noi rubrici. În timp radioul
românesc s-a dezvoltat, au apărut posturi locale de radio pentru ca în anul
1956 să fuzioneze cu televiziunea română și să ia numele Radioteleviziunea
Română.
Insigna - Uniunea Tineretului Comunist
Comitetul Central - Arbitru
Uniunea Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi rezerva de
militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii Tineretului
Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul U.T.C.. În
timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a numit Uniunea
Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul
1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din
populația României.
Insignă militară specialist de clasă - aviație bombardament
Forțele militare ale oricărui stat, deci și ale țării nostre,
sunt categorisite pe diverse specialități militare de pregătire și instruire.
În baza unor bareme dinainte stabilite militarii sunt testați periodic asupra
nivelului de pregătire și, dacă corespund acestor bareme, sunt declarați
specialiști de clasă și distinși cu insigne de Specialist de clasă 1, 2 sau 3,
diferite ca model de la o specialitate militară la alta. Obținerea unei
asemenea distincții, meritorii atrage uneori după ea o promovare în funcție și
întotdeauna o creștere neînsemnată a soldei lunare.
Insigna - STAS 1948 - 1958
STAS-ul este un acronim pentru standard
de stat a cărui aplicare devine obligatorie prin efectul unei legi cu
caracter general sau printr-o referintă exclusivă dintr-o reglementare. Standardul este
un document stabilit prin consens și aprobat de un organism recunoscut, care
furnizează pentru utilizări comune și repetate reguli, ghiduri sau
caracteristici pentru activități și rezultatele lor în scopul obținerii unui
grad optim de ordine într- un context dat. Standardele trebuie să se bazeze pe
rezultatele conjugate ale ştiinţei, tehnicii şi experienţei şi să aibă drept
scop promovarea avantajelor optime ale comunităţii. Un standard se aplică la un
produs, proces sau serviciu. Standardizarea poate avea unul sau mai multe
obiective specifice, în special de a asigura aptitudinea de utilizare a unui
produs, proces sau serviciu, controlul varietății, comoditatea de utilizare, compatibilitatea,
interschimbabilitatea, sănătatea, securitatea, protecția mediului, protecția
unui produs, înțelegerea mutuală, performanțele economice și comerțul. Standardizarea
așa cum este definită de Comisia Europeană prin prisma celor două
caracteristici esențiale: reprezintă o
cooperare voluntară între industrie, consumatori, autorități publice și
ceilalți factori interesați în elaborarea standardelor bazate pe consens; orientează piața către competitivitate, având
în vedere atingerea următoarelor obiective: interoperabilitatea produselor/serviciilor
complementare și acordul asupra metodelor de încercare și cerințelor privind
securitatea, sănătatea, mediul și cadrul organizațional. Standardizarea are și
o dimensiune de interes public, ori de câte ori sunt în joc prescripții
referitoare la sănătate, securitate și mediu. Standardizarea, aşa cum este
definită în Ghidul ISO/CEI 2:1996, este o activitate prin care sunt stabilite
pentru probleme reale sau potenţiale, prevederi destinate unei utilizări comune
şi repetate, urmărind obţinerea unui grad optim de ordine într-un context dat.
Această activitate constă în particular în elaborarea, difuzarea şi punerea în
aplicare a standardelor, standardul fiind produsul final al acestei activităţi,
document stabilit prin consens şi aprobat de un organism de standardizare şi
care este pus la dispoziţia publicului. Standardizarea oferă avantaje
importante, în special prin obţinerea unei mai bune adaptări a produselor,
proceselor şi serviciilor la scopurile cărora le sunt destinate, prin
prevenirea barierelor din calea comerţului şi prin uşurarea cooperării
tehnologice internaționale.
_________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Cercetător astronom australian
John Tebbutt a trăit între anii 1834 - 1916
Detaliu vignetă de pe o bancnotă cehoslovacă
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 21.11.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu