Mai jos admiri și alte poze reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea austriacă DEUTSCH-WAGRAM,
bundeslandul AUSTRIA INFERIOARĂ
Școala
Dispeceratul canalului Markfeld
Muzeul căii ferate
Castelul Suberbrunn
Hotelul Marchfelderhof
Monumentul Johann Sahulka
Gara
Biserica
Depozit de materiale
Turnul de foc
Capela monumentală
xxx
O VORBĂ DE DUH
DE LUAT AMINTE
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O POEZIE PROPRIE
__________xxx__________
CÂTEVA
PLACHETE ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL DOLJ
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - Craiova
Craiova este municipiul de
reședință al județului Dolj, care include și localitățile: Făcăi, Mofleni,
Popoveni, Șimnicu de Jos, Cernele, Cernelele de Sus, Izvorul Rece și Rovine.
Orașul este situat în centrul regiunii istorice Oltenia, într-o zonă de relief
relativ joasă de câmpie, făcând parte din întinsa Câmpie Română, mai exact este
așezat în Câmpia Olteniei, iar altitudinea medie la care se află orașul este de
101 m înălțime. Orașul Craiova este traversat de râul Jiu, unul dintre cele mai
importante din țară, lacurile Balta Craioviței și Izvorului aflându-se pe
teritoriul său. Craiova este un oraș cu numeroase construcții vechi: biserici,
case și palate boierești sau alte construcții laice. Dintre biserci enumăr:
Biserica Madona Dudu, Biserica Sf.Dimitrie, Biserica Sf.Gheorghe-Vechi,
Biserica Sf.Nicolae-Amaradia, Biserica Evanghelică, Biserica Tuturor Sfinților, Biserica Mântuleasa,
Catedrala mitroplitană Sf.Mare Mucenic Dimitrie, Mănăstirile Coșuna și
Obedeanu. Dintre monumentele laice amintesc: Casa Băniei, Palatul Jean
Mihail (azi Muzeul de Artă Craiova), Teatrul de Operetă și Operă “Elena
Teodorini” (azi Opera Română
Craiova), Palatul Vorvoreanu (azi sediul Mitropoliei Craiova), Palatul de
Justiție (azi sediul Universității Craiova), Banca Comerțului (azi sediul
Primăriei Craiova), Palatul Administrativ (azi sediul Prefecturii și
Consiliului Județean Craiova), Muzeul Olteniei, Teatrul Național „Marin Sorescu”,
Parcul “Nicolae Romanescu”, Grădina
Botanică și fântânile: Jianu (1800),
Purcarului (1818) și Popova (a
Basarabeștilor, atestată documentar 1613), etc. Dintre personalitățile care
s-au născut sau au trăit în acest oraș amintesc:
- Petrache Poenaru – inventatorul stiloului, organizator al învățământului național
- Nicolae Titulescu – om politic și diplomat
- Eugeniu Carada – fondatorul Băncii Naționale a României
- Gheorghe Țițeica – matematician
- Traian Lalescu – matematician
- Amza Pellea – actor
- Alexandru Macedonski - scriitor
- Ion Minuelscu – scriitor
- Adrian Păunescu – scriitor
- Traian Demetrescu – scriitor
- Gib I. Mihăiescu – scriitor
- Marin Sorescu – scriitor
- Constantin Rădulescu Motru – filozof
- Constantin Brâncuși – sculptor
- Theodor Aman – pictor
- Corneliu Baba – pictor
- Francisc Șirato – pictor
- Doina Badea – cântăreață de muzică ușoară
- Ion Vasilescu – compozitor
- Virgil Popescu – compozitor
- Mia Braia – cântăreață
- Tudor Gheorghe – cântăreț, compozitor și actor
- Titu Maiorescu – academician, avocat, scriitor, filozof, om politic, etc
Somptuosul palat al lui Jean Mihail,
situat în centrul municipiului Craiova, pe Calea Unirii, la nr. 15, lângă
Biserica Evanghelică Luterană, este considerat a fi unul dintre
cele mai frumoase monumente de arhitectură civilă din oraș. Construit între
1898 și 1907 de arhitectul Paul Gottereau la comanda lui Constantin (Dinu)
Mihail, palatul este un minunat exemplu de arhitectură eclectică europeană și
academism francez. Palatul a fost construit pentru a-i servi drept reședință
particulară lui Constantin (Dinu)
Mihail, latifundiar și om politic, fiu al marelui arendaș și moșier aromân
Nicolachi Mihail, venit în Oltenia din Macedonia la începutul secolului al
XIX-lea. Ajuns Președinte al Consiliului Județean Dolj în 1888, Dinu Mihail
și-a dorit să ridice în centrul orașului o locuință demnă de averea și statutul
său social, motiv pentru care a apelat la specialiști străini de renume. Cu
realizarea planurilor reședinței a fost însărcinat arhitectul Curții Regale,
francezul Paul (Alfred Jules Paul) Gottereau, cel care și-a pus amprenta și pe
construirea Palatului CEC, Bibliotecii Centrale Universitare și a Palatului
Regal de la Cotroceni, dar și a Palatului Marincu din Calafat. Responsabil
cu supravegherea lucrărilor a fost arhitectul italian Constantino Cichi
(Cocchi). Din punct de vedere arhitectural, Palatul Jean Mihail aparține
academismului francez, înglobând elemente ce aparțin barocului târziu. Unicitatea
acestuia se referă atât la bogata arhitectură ornamentală interioară și
exterioară și la materialele de calitate excepțională folosite pentru
amenajarea sa, cât și la dotările avangardiste pentru acea perioadă.
Arhitectura exterioară se remarcă prin ancadramentele ferestrelor, ornamentele
fațadelor, lucrările de feronerie ale balcoanelor, cele patru coloane adosate
etajului I (rezemate, alipite peretelui fără a face corp comun cu acesta),
corpul central decroșat (desprins, detașat), loggia centrală de pe fațada
sudică a palatului și acoperișul din ardezie. Nici pentru amenajarea interioară
nu s-a făcut rabat de la calitate și imaginație, astfel încât palatul a fost
dotat cu o scară de onoare din marmură de Carrara și coloane în stil ionic,
candelabre din cristal de Murano, oglinzi venețiene, sobe de teracotă,
stucatură aurită, plafoane și cartușe pictate, pereți tapisați cu mătase de
Lyon, luminatoare cu vitralii, plafoane din lemn sculptat, lambriuri și parchet
de calitate superioară, mobilier stil, vase japoneze, sculpturi și picturi
(inclusiv un tablou original de Grigorescu). Ca dotări, reședința lui Dinu
Mihail a fost prevăzută cu instalație electrică și încălzire centrală.
Construit pe 2 etaje, palatul are 36 de încăperi, dintre care amintim holuri,
antreuri și săli de așteptare, birouri, bibliotecă, camere pentru proprietari
și pentru personal, sufragerii și saloane, băi, bucătării, cămară și acareturi
(grajd, garaj, șopron). În prezent, în curtea din fața Palatului Jean Mihail
este amplasat bustul pictorului Theodor Aman, operă a sculptorului Ion
Jalea.
Parcul
“Nicolae Romanescu”, cunoscut de a lungul timpului şi sub numele de Parcul
Bibescu, Parcul Independenţei sau Parcul Poporului, se află pe locul unde, la
mijlocul secolului al XIX-lea, se afla moşia şi grădina familiei Bibescu.
Grădina, amenajată de un grădinar neamţ, la iniţiativa marelui logofăt Ioan
(Iancu) Bibescu, era amenajată cu pavilioane, bănci, sere. Dupa 1848, aflată în
stare avansată de degradare, grădina a fost cumpărată de magistratul oraşului
de la marele logofăt Ioan Bibescu, scopul cumpărării fiind acela de a o
transforma într-o adevărată grădină publică pentru recreerea locuitorilor
oraşului. Evenimentele desfăşurate pe plan intern care au dus la Unirea
Principatelor au făcut ca aceasta dorinţă a domnitorului Barbu Ştirbei să nu
mai poată fi realizată. La sfârşitul secolului, după mai puţin de 50 de ani de
la cumpărarea de către oraş a grădinii de la logofătul Iancu Bibescu, fosta
grădină devenise una din cele mai insalubre zone ale oraşului. Lacul era un
focar de infecţie iar pe una dintre marginile sale s-au construit grajdurile
Primăriei. Peste
ani casa Bibescu a devenit pe rând depozit de tutun, spital în timpul
războiului de independență, azil de bătrâni sau reședință episcopală. În 1898,
după desemnarea lui Nicolae P. Romanescu ca primar, se votează un proiect de
modernizare a oraşului, unul dintre obiectivele programului fiind acela de a se
înfiinţa parcuri şi grădini. Pentru a-şi pune în practică ideea de înfrumuseţare
a oraşului, Nicolae Romanescu avea nevoie şi de această zonă. Arhitectul
desemnat pentru realizarea acestui proiect a fost Edouard Redont, cel care a
proiectat si Expoziţia Naţională din Parcul “Carol I” din Bucureşti. Construcţia parcului a început în anul 1897 şi a
fost inaugurată în 1903 în prezenţa Regelui Carol. Edouard Redont a dus
proiectul viitorului Parc Romanescu la Expoziţia Internaţională de la Paris
(1900), iar proiectul a fost premiat cu Medalia de Aur. Parcul a fost realizat în stil romantic, o sinteză a
arhitecturii şi picturii peisagere. Se regăsesc fragmente din tablourile
impresioniştilor francezi din secolele XVII-XIX, cât şi ale pictorilor
olandezi. Redont a dat dovadă de geniu
la momentul întocmirii proiectului, venind cu idei foarte îndrăzneţe: au fost
aclimatizate sute de specii de arbori, arbori care în mod normal nu cresc în
condiţiile climatice ale României, a redesenat lacul, a proiectat podul
suspendat, a proiectat castelul, a improvizat dealuri şi văi, drumuri, alei şi
poteci care însumează peste 35 kilometri lungime totul fiind lucrat în cel mai
mic amănunt. Castelul Fermecat a fost imaginat de mintea ingeniousă a lui
Redont ca o îmbrăcăminte pentru imensele bazine de apă ce serveau la irigarea
parcului, în anii în care totul era proiectat pentru a arăta perfect peste 100
de ani. Grădina zoologică a fost construită tot la începutul secolului. Lângă
ea - debarcaderul, iar în apropierea lor se găseşte chioşcul rotund al
fanfarei, chioşc comandat la atelierele din Viena. Lângă acesta este teatrul de
vară. La marginea de sud-est a parcului
se găseşte hipodromul, întins pe o suprafaţă de 20 ha, cel mai mare din ţară la
începutul secolului. Inaugurat în 1903, era folosit pentru curse de trap şi
galop. După cel de-al doilea Război Mondial partea din faţa tribunei a fost
transformată în teren pentru concursurile de sărituri peste obstacole. Din anul
2000 nu s-a mai desfăşurat nicio activitate în cadrul hipodromului. În 1943, ca un omagiu adus celui care s-a ocupat
îndeaproape de realizarea parcului, la intrarea principală, a fost ridicat un
bust al lui Nicolae Romanescu. De
a lungul timpului au fost executate numeroase lucrări care au sporit frumuseţea
parcului. Între anii 1954 - 1956 s-a construit portalul existent azi la
intrarea principală, s-a realizat împrejmuirea cu gard cu stâlpi şi soclu de
beton şi plasă de sârmă, a fost reconstruit şi mărit debarcaderul. În anul 1964
a fost modernizat iluminatul public şi a fost construită o seră de 1050 metri
pătrați , prestigioşi creatori români contribuind cu numeroase lucrări de artă
plastică la frumuseţea acestui loc. Parcul
"Nicolae Romanescu", cel mai mare parc natural din estul Europei, ca
întindere se află pe locul doi în România, aproximativ 90 de hectare, după
Herăstrău, zonele verzi, aleile şi zonele împădurite, conferindu-i statutul de
cea mai mare zonă verde urbană din România. Suprafața totală a parcului
este de 96 de hectare și cuprinde, pe lângă plantațiile ornamentale de arbori
și arbusti, o întindere de apă de peste 4 hectare, un hipodrom de 20 hectare.
drumuri, alei și poteci care însumează peste 35 kilometri lungime. Parcul este
dotat cu un amfiteatru pentru spectacole, o mică gradină zoologică, una dintre
cele mai vechi din țară, inaugurată în anul 1906 și câteva restaurante. Astăzi parcul este declarat monument istoric.
Casa studenților - Universitatea din Craiova
Consiliul Uniunii asociațiilor studenților comuniști
2 mai 1988 - Inaugurarea Casei studenților din Craiova
Casa de Cultură a Studenților din municipiul Craiova (C.C.S.) a luat ființă
exact acum mai bine de o jumătate de secol, în anul 1964, devansând cu un an
înfiinţarea Universităţii din Craiova. Mai întâi, CCS Craiova a activat în
Palatul „Nicolae Titulescu”, sub supravegherea Ministerului Învăţământului. În
anul 1979, nevoia de extindere a activităţilor a dus la mutarea sediului Casei
de Cultură a Studenţilor la adresa din strada Eugeniu Carada, demarându-se
lucrările şi pentru construirea unor noi corpuri de clădiri, inclusiv a unei
săli de spectacole de mari dimensiuni. După 9 ani de munca asiduă, lucrarile au
luat sfârșit, astfel că pe 2 mai 1988 Sala mare de specatacole a fost dată în
folosință. Curând, sala a intrat în conştiinţa studenţilor datorită
desfașurării primului festival studențesc „Jazz, Folk, Rock”. Datorită
impactului mare al acestui eveniment de amploare, toate Casele de Cultură din
țara au preluat ideea și astfel s-a ajuns la prezentarea evenimentului în
celebra revistă Billboard. De-a lungul vremii, Casa de Cultură a
Studenţilor a organizat și a desfășurat proiecte și acțiuni cultural-artistice,
educative, dar şi distractive, turistice, sportive şi de agrement, destinate cu
precădere studenților. Casa de Cultură a Studenților Craiova a fost și rămâne
un loc deschis tuturor studenților voluntari, ajungând să devina una dintre
cele mai active instituții de acest gen. De aici au plecat nume mari în
show-biz-ul românescu, precum Gabriel Cotabiță, Aurelian Temișan, Vacanța Mare
sau Janina Matei. Casa de Cultură a Studenţilor a reprezentat de la începuturi
un spaţiu al spiritelor tinere şi libere, al culturii autentice, oferind
tinerilor o alternativă elevată de petrecere a timpului liber. Această
instituţie reprezintă un mediu în care se dezvoltă calităţile artistice şi
morale ale tinerilor studenţi, fiind totodată un spaţiu de manifestare pentru
experimente culturale, precum şi de promovare şi afirmare a tinerelor talente. La
50 de ani de la înfiinţare, Casa de Cultură a Studenților a rămas edificiul
cultural care găzduiește, formează, promovează și afirmă talentul studenților
care frecventează formațiile, cursurile, cluburileși multiplele activități
organizate de CCS sub îndrumarea referenților de specialitate. Totuşi, în ciuda faptului că lucrările de
modernizare nu au lipsit, activitatea CCS Craiova este limitată de rigorile
bugetare omniprezente în domeniul cultural şi educaţional. Pierderea unei părţi
consistente din spaţiul în care îşi desfăşura activitatea (clădirea veche,
reintrată în posesia moştenitorilor legali) precum şi valuri succesive de
restructurări ale personalului şi-au spus cuvântul asupra activităţii Casei de
Cultură a Studenţilor. Speranţa Casei de Cultură a Studenţilor este ca, odată
cu mult aşteptata Lege a descentralizării şi intrarea sub tutela Primăriei
Municipiului Craiova, activitatea sa să capete şi mai multă strălucire şi
eficienţă, iar contribuţia studenţilor la transformarea Craiovei într-o
adevărată capitală culturală să fie una de excepţie. Sediul instituției este situat pe Strada Eugeniu Carada, la nr. 10.
Insigna - A III-a consfătuire de insignografie
Craiova 16 - X - 1977
Decebal a
fost regele Daciei în perioada anilor 87 - 106. Fiu al lui Scorillo si
succesor al lui Duras -Diurpaneus, Decebal ocupa tronul Daciei intr-un moment
in care tendintele expansioniste ale Imperiului Roman, care-si stabilise
durabil frontiera pe linia Dunarii, se accentuau rapid. La inceputul
secolului 3, la aproape 150 de ani de la afirmarea lui Decebal, istoricul Dio
Cassius ii facea urmatorul portret leogios: “Era foarte priceput in ale
razboiului si iscusit la fapta, stiind sa aleaga prilejul pentru a-l ataca pe
dusman si a se retrage la timp. Abil in a intinde curse, era viteaz in lupta,
stiind a se folosi cu dibacie de o victorie si de a scapa cu bine dintr-o
infrangere, pentru care lucruri el a fost mult timp un potrivnic de temut al
romanilor”. Din primul an de domnie Decebal este confruntat cu o situatie
dificila. In urma expeditiei dace din iarna anului 85/86 in sudul Dunarii, in
timpul careia insusi C. Oppius Sabinus, guvernatorul Mosesiei, isi gasise
moartea, Roma organizeaza prima campanie in inima Daciei. In vara anului 87 o
armata de 5 - 6 legiuni, secondata de numeroase unitati auxiliare si comandata
de prefectul pretoriului Cornelius Fuscus, traverseaza Dunarea inaintand
probabil pe Valea Oltului. Intr-un defileu (poate la Turnu Rosu) Decebal suprinde
intr-o capcana fortele romane, in lupta cazand insusi comandantul roman:
prizonieri, trofee si stindardul legiunii a V-a Alaude sunt duse de Decebal in
Muntii Orastie. Stralucita victorie ii ofera lui Decebal un ragaz de un an,
timp in care neobositul rege incheie aliante cu popoarele de la hotarele
Daciei, cu sarmantii, iazigi si roxolani, cu marcomanii si quazii
germanici. La un an de la infrangerea lui Fuscus, Decebal trebuie sa faca
fata unei noi ofensive romane. Imparatul Domitian, venit in Moseia, in
vecinatatea teatrului de operatiuni, numeste un fruntea legiunilor pe
incercatul guvernator Tettius Iulianus (fost consul in anul 83, apoi guvernator
al provinciei Moesia). Patrunzand in Dacia prin Banat, tettius Iulianus este
intampinat de Decebal in defileul de la Tapae; confruntarea indarjita se
incheie cu victoria romana. Dificultatile intampinate de armatele imperiale in
Pannonia in lupta cu quazii si marcomanii, care-l sprijinisera pe regele dac,
il determina pe Domitian sa accepte ofertele de pace facute de Decebal . Se
incheie astfel in anul 89 o pace de compromis intre Imperiul Roman si Regatul
Dac; in schimbul unor subsidii in bani si ingineri, instructori militari,
Decebal se recunoaste rege clientelar, continuand in urmatorii 12 ani de pace
sa-si consolideze puterea si statul. Procesul de centralizare a statului
dac este accelerat, armata este echipata si instruita, se initiaza un vast
program de constructii civile si militare, indeosebi in regiunea Muntilor
Orastie, soli incearca sa stabileasca relatii cu popoarele si statele inamice
Romei. Dupa aproape 3 ani de pregatiri la hotarele meridionale ale Daciei,
incepute imdeiat dupa urcarea pe tron, imparatul Traian (in timpul caruia
Imperiul Roman atinge apogeul puterii si expansiunii sale teritoriale)
concentreaza la inceputul anului 101 in Moesia Superior 13 - 14 legiuni si
numeroase unitati auxiliare (in total circa 150000 de soldati), in vederea
ingenuncherii regatului lui Decebal. La 25 martie 101 imparatul paraseste
Roma, traverseaza Dunarea pe poduri de vase la Laederata (Ramna) si Dierna
(Orsova) patrunzand prin Banat in Dacia. La Tapae, in vara anului 101, Decebal
incearca sa opreasca inaintarea romana. Crancena si indelungata batalie se
incheie insa cu victoria romana. Spre sfarsitul anului 101 importante forte
dace, aliate cu sarmati si bastarni, traverseaza Dunarea si patrund in Moesia,
obligandu-l pe imparatul Traian sa se deplaseze spre noul teatru de razboi
deschis de Decebal. Ingeniosul plan strategic, care-l face pe Traian sa nu
poata exploata succesul de la Tapae, se prabuseste insa dupa infrangerea
fortelor lui Decebal in iarna si primavara anului 102 (la Nicopolis ad Istrum
si in Dobrogea la Adamclisi), initiativa militara trecand definitiv in tabara
adversa. In toamna anului 102, indarjita rezistenta a lui Decebal il
obliga pe Traian sa incheie pacea cu regele dac, pace inteleasa insa de ambele
tabere doar ca un simplu armistitiu. Din ordinul lui Traian, Apolodor din
Damasc, cel mai vestit inginer al epocii, inalta, intre Dobreta si Pontes, in
ani 103-105, un durabil pod peste Dunare, pe care legiunile romane il trec in
vara anului 105, initiind cel de-al doilea Razboi dacic. Abandonat de
aliati, atacat prin Banat, Valea Oltului si Moldova, constrans continuu la
defensiva, Decebal se retrage in citadela din Muntii Orastie. Dupa cucerirea
puternicelor cetati care pazeau accesul spre capitala (Blidaru, Costesti,
Piatra Rosie, Banita, Capalna, Tilisca), legiunile romane incep asediul
Sarmiszegetusei. In ciuda eroicei rezistente dace, cetatea este cucerita si
distrusa din temelii. O parte dintre aparatori, printre care si Decebal,
reusesc sa paraseasca cetatea incercand sa continue rezistenta impotriva
romanilor in interiorul tarii. Urmarit de cavaleria romana, pentru a nu
cadea viu in mainile romanilor, Decebal se sinucide.
Împăratul
Traian, nume complet, Marcus Ulpius Nerva Traianus(născut
la data de 18 septembrie 53 în localitatea Italica Santiponce şi decedat la dat
de 9 august 117 în localitatea Selinus Cilicia), împărat roman între anii
98 – 117, a fost al doilea dintre cei aşa-zişi cinci împăraţi
buni ai Imperiului roman (Dinastia Antoninilor) şi unul dintre cei mai
importanţi ai acestuia. În timpul domniei sale, imperiul a ajuns la întinderea
teritorială maximă. Titlul său complet era IMPERATOR • CAESAR • DIVI •
NERVAE • FILIVS • MARCVS • VLPIVS • NERVA • TRAIANVS • OPTIMVS • AVGVSTVS •
FORTISSIMVS • PRINCEPS • GERMANICVS • DACICVS • PARTHICVS •
MAXIMVS.
Columna
lui Traian este un monument antic din Roma, înalt de 35,07 metri,
construit din ordinul împăratului Traian care s-a păstrat până în zilele
noastre. Monumentul se află în Forul lui Traian , în imediata apropiere - la
nord - de Forul roman. Terminat în anul 113 , basorelieful în formă de spirală
comemorează victoria lui Traian în campania sa de cucerire a Daciei. Columna
are o înălțime de aproximativ 30 de metri și conține 18 blocuri masive de
marmură de Carara, fiecare cântărind 40 de tone. Iniţial în vârful columnei se
afla o statuie a lui Traian, însă ea a fost înlocuită în secolul al XVI-lea cu
o statuie a Sfântului Petru. Columna a fost ridicată atât pentru a comemora
victoriile lui Traian, fiind o adevărată istorie gravată în piatră, cât și
pentru a servi ca mausoleu (după deces, cenușa împăratului a fost depusă în
încăperea de la baza columnei). Basorelieful prezintă scene de luptă din
campaniile lui Traian împotriva dacilor din 101 - 102 (în partea de sus a
columnei) şi 105 -106 (în partea de jos). Soldații romani și daci sunt
prezentați în timpul bătăliei. Atingând apogeul basoreliefului istoric roman,
cele 124 de episoade care îmbracă în spirală trunchiul coloanei și care
ilustrează Comentariile lui Traian despre războaiele dacice, prin caracterul
lor de document istoric, constituie un adevărat "act de naștere" al
poporului român.
***
Mai jos prezint un
scurt istoric al mișcării insignografice din România. La începutul anilor 1950 în ţara noastră
existau câteva colecţii remarcabile de insigne, în marea majoritate amestecate
însă între cele de monede, medalii sau timbre. Începutul unei colecţii
organizate de insigne în România o datorăm lui Dogaru Ioan care încă din 1948 a
început să îşi ordoneze piesele după anumite criterii şi tematici. Peste două
decenii militarul de carieră Dogaru Ioan are o idee deosebită de a prezenta
într-o expoziţie o parte din colecţia sa care acum număra peste 4200 de piese.
Şi astfel, la data de 24 martie 1968 este semnat în mod oficial actul de
naştere al insignografiei româneşti la Casa Centrală a Armatei, actualmente
Cercul Militar Naţional. Expoziţia a întrunit toate elemenetele specifice unei
manifestări de ţinută: invitaţie tipărită, afiş, catalog şi ceea ce a fost cel
mai important, insignă proprie. Evenimentul a fost mediatizat în revistele
Magazin, Flacăra şi Viaţa Militară. Un impact mediatic în activitatea
insignografică din ţară l-a avut expoziţia itinerantă de insigne realizată de
col. Dogaru Ioan, la Casele armatei din Braşov, Iaşi, Bacău, Constanţa,
respectiv la Palatul Pionierilor de la Cotroceni. La 7 ani de la expoziţia de
insigne din capitală, are loc la Petroşani prima întâlnire pe ţară a
colecţionarilor de insigne (2 - 3 august 1975), rod al colaborării a trei
colecţionari de marcă din ţară: col. (r) Dogaru Ioan - Bucureşti, Milovan Pavel
- Timişoara şi Dula Aurel – Petroşani. Următoarele întâlniri anuale au avut loc
la Timişoara, Craiova, Bucureşti- Casa Centrală a Armatei, Petroşani, Arad, Tg.
Mureş etc. După 1989, activitatea noastră a trecut printr-o perioadă
foarte dificilă, iar timp de 10 ani toate întâlnirile au avut loc la Petroşani.
Trecând peste acest şoc, ne-am reorganizat şi a apărut ideea înfiinţării unei
asociaţii care să degreveze Societatea Numismatică Română de activitatea
insignografică care a luat un avânt deosebit în România. Cu ocazia
primului Congres Naţional de Insignografie, de la Petroșani,
din zilele de 18 – 20 septembrie 2009, a avut loc şi Adunarea Generală de
Constituire a Asociaţie Colecţionarilor de Insigne din România (ACIR). Cei 80
de participanţi au votat statutul asociaţiei şi au ales organul de conducere al
acesteia. În baza hotărârii Judecătoriei Petroşani, Asociaţia a fost înregistrată
la grefa acestei instituţii, în registrul special la nr. 33/16 decembrie 2009.
La baza relaţiilor dintre cei 100 de membrii ai asociaţiei stau 3 principii pe
care dorim să le păstrăm şi asupra cărora insistăm: prietenia, întrajutorarea
colegială şi încrederea reciprocă. La ora actuală conducerea asociaţiei este în
căutarea unei sigle care să ne reprezinte. Până în prezent, printr-o bună
coordonare din partea ACIR a activităţii s-a reuşit menţinerea reuniunilor
noastre timp de 39 de ediţii consecutive, care de 5 ani au fost ridicate la
rang de congres, având la bază propunerea regretatului col. Dogaru Ioan. Prin
unirea forţelor a două localităţi aflate la mare distanţă (Alexandria -
Petroşani), dar legată printr-o voinţă şi o preocupare comună s-a reuşit spre
bucuria tuturor relizarea menţinerii expoziţiilor naţionale şi implicit a
reuniunilor. De la înfiinţare, ACIR a preluat dificila sarcină de atribuire în
fiecare an a premiilor Floarea de colţ, cea mai importantă
distincţie care recompensează atât colecţionarii membri ACIR, cât şi persoanele
care se implică în menţinerea activităţii insignografice din ţara noastră,
sarcină deosebit de onorantă de care ne-am achitat. Publicaţia oficială a
Asociaţiei este Jurnalul Insignografic, cu apariţie semestrială. Colectivul de
redacţie al Jurnalului este format din trei membri şi un fotograf
profesionist.
Insigna sportivă - C.F.R. Craiova România
(Căile Ferate Române).
CFR Craiova este un club
de fotbal din România care s-a retras din competiția Ligii a III-a din
România în sezonul 2008–2009 din cauza lipsei finanțării. Echipa s-a
înființat imediat după cel de-al doilea război mondial, în anul 1945. În
anul 2006, CFR Craiova a fuzionat cu Gaz metan Podari, formând
echipa Gaz metan Craiova. În urma fuziunii, o ramură a echipei a refuzat
desființarea, evoluând și următoarele două sezoane (2007–2008 și 2008–2009) în
Liga a III-a concomitent cu clubul nou înființat. Între timp, Gaz Metan Craiova
a reușit promovarea în Liga a II-a,
iar CFR Craiova s-a desființat din cauza lipsei de fonduri, în
anul 2008. Alte nume ale echipei de-a lungul vremii au fost: Locomotiva,
Feroviarul, Electro-CFR și Știința
CFR. Echipamentul tradițional de joc al echipei era colorat în alb și vișiniu.
Jocurile de acasă ale echipei aveau loc pe stadionul Progresul de 3000 de
locuri pe scaune.
Insigna - industrială mecanică agricolă Craiova
Deoarece continua reformă a
învățământului românesc a schimbat denumirea și specificul multor licee și
școli românești, nu am găsit niciun fel de informații despre acest liceu și
nici despre transformarea sa în altă instituție de învățământ craiovean. Dacă
cineva m-ar putea ajuta i-aș fi sincer recunoscător.
Municipiul Craiova (în
germană Krajowa 1718-1739) este reședința județului Dolj,
denumită și „capitala Olteniei”. Conform ultimului comunicat al Institutului
Național de Statistică, în anul 2009 orașul avea o populație de 298643 de
locuitori. Municipiul Craiova este situat în sudul României, pe malul
stâng al Jiului, la ieșirea acestuia din regiunea deluroasă, la o altitudine
cuprinsă între 75 și 116 m. Craiova face parte din Câmpia Română, mai precis
din Câmpia Olteniei care se întinde între Dunăre, Olt și podișul Getic,
fiind străbătută prin mijloc de Valea Jiului. Prima atestare documentară a orașului
provine din anul 225, pe documentul istoric Tabula Peutingeriană. Sus este
reprezentată stema municipiului Craiova şi jos câteva monumente de cultură și
arhitectură ale orașului, din vremuri diferite.
Sucursala BNR
Biserica Sfânta Treime
Biserica Madona Dudu
Biserica Sfântul Ilie
Școala Madona Dudu
Administrația fiscală
Palatul Elise G. Alexandrescu
Colegiul național "Elena Cuza"
Institutul Sfânta Maria
Gara
Gimnaziul fiilor de militari
Muzeul Aman
Banca Olteniei - Hotelul Palace
Casa Iancu Pleșea
Casa Vălimărescu
Biserica Sfântul Dumitru
Monumentul Regelui Carol I
Piața Nouă
Biserica Mântuleasa
Institutul Arnold
Librăria Socec et Comp
Hotelul Minerva
Casa de cultură
Liceul Carol I
Liceul externat de fete "Regina Elisabeta"
Dolj este
un județ în provincia istorică Oltenia din partea sudică a României,aflat
în regiunea cea mai mănoasă și roditoare a Câmpiei Dunării și a Olteniei,
într-o zonă ce a oferit, de-a lungul timpului, condiții de climă și mai ales
sol, dintre cele mai prielnice. Județul se întinde pe 7414 kilometri
pătrați numără aproximativ 734000 de locuitori având capitala în
municipiul Craiova. Din punct de vedere administrativ județul se compune din; 3
municipii - Craiova, Băilești și Calafat, 4 orașe - Bechet, Dăbuleni, Filiași
și Segarcea precum și 103 comune. Sus
am postat harta, stemele comunistă și actuală ale județului Dolj, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Hotelul Culescu - Băilești
Biserica - Tunari
Vederi - Băilești
Catedrala - Bârca
Palatul Eracle Marincu - Calafat
Vila Sima Naiculescu - Ghidici
Tunelul - Calafat
Portul - Calafat
Monumentul I. C. Brătianu
Cavoul familiei Gheorghe Matei - Calafat
Catedrala - Calafat
Baba Lupa- Calafat
Bulevardul Știrbey-Vodă - Calafat
Monumentul eroilor - Băilești
Cazarma - Calafat
Vederi - Poiana Mare
Vederi - Seaca de Câmp
Biserica Sfântul Nicolae - Moțăței
Monumentul Independenței - Calafat
Palatul Ștefan I. Marincu - Calafat
Monumentul eroilor - Calafat
Biserica Sfântul Nicolae - Calafat
__________ooOoo__________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitor, orator, inventator australian
David Unaipon, a trăit între anii 1872 - 1967
Detaliu vignetă de pe o felicitare engleză
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 09.11.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu