Mai jos am postat și alte monumente de cultură și arhitectură
din localitatea franceză NONANT, departamentul CALVADOS,
regiunea BASSE NORMANDIE.
Biserica St.Martin
Piața cu Bisercia St.Martin
Fabrica de ciocolată
Conacul Chene
Ferma Houlotte
Ferma Lieu Poulin
Arhitectură locală
***
PROPUNERE
DE GHICITOARE
Vi se cere să aflați
ce personalitate contemporană
se ascunde sub chipul
acestor adolescenți nevinovați.
FREZATUL
CU CEAS LA MÂNĂ
PIONIERA
CU UNIFORMA ȘIFONATĂ
PLETOSUL
CU TRICOU ÎN DUNGI
Pentru aflarea răspunsului exact
sunteți invitat să vizitați
următorul articol de blog;
NIEDERSFELD - GERMANIA
_________xxx_________
CÂTEVA
INSIGNE ȘI MEDALII
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie
sau bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa
la un club, de identificare localitate,
de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie
politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel de pregătire-calificare,
de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Academia de studii economice - București
Facultatea de comerț și cooperație 1955 - 1980
6 septembrie 1980
Academia de Studii Economice din București,
abreviat ASE București, este o instituție de învățământ superior de
stat, fondată în anul 1913. Sediul ASE se află în Palatul Academiei
Comerciale, situat în Piaţa Romană. Academia de Studii Economice din București
a luat ființă în baza unei legi care a fost promulgată de către Carol I prin
Decretul Regal nr. 2978 din data de 6 aprilie 1913, sub denumirea
de "Academia de Înalte Studii Comerciale și Industriale".
Actuala denumire datează din anul 1967, de-a lungul anilor instituția a
pregătit zeci de generații de economiști, contribuind la afirmarea și
dezvoltarea învațământului, științei și culturii economice din România.
Academia de Studii Economice din București este atașată tradiției gândirii
libere, libertății academice, recunoașterii drepturilor și libertăților
fundamentale ale omului și principiului supremației legii. Sus am postat
logo-ul şi o imagine cu clădirea ASE București.
Banca națională - Republica Socialistă România
Cu prilejul aniversării a 25 de ani de la înființarea
Băncii internaționale de colaborare economică - aprilie 1989
Primul palat al Băncii Naţionale a
României a fost ridicat în cea mai veche
zonă comercială a oraşului Bucureşti, delimitată în a doua jumătate a secolului
al XIX-lea de străzile Lipscani (cea mai veche), Calea Victoriei (fostă
Mogoşoaia), Smârdan şi Doamnei. Curentul general de modernizare a
societăţii româneşti s-a concretizat şi în înfiinţarea Primăriei Bucureşti în
anul 1864. Noua instituţie a iniţiat primele măsuri administrative ce s-au
transpus atât în intervenţii urbanistice majore, cât şi în reglementări
constructive. Evoluţia zonei centrale a fost definită prin două intervenţii de
amploare: deschiderea bulevardului din faţa noii clădiri a Universităţii şi
regularizarea albiei Dâmboviţei. Situat la limita nordică a zonei centrale,
Bulevardul, recunoscut ca atare de contemporani, în ciuda celor patru nume
(Elisabeta, Universităţii sau Academiei, Carol I şi, pe ultimul segment,
Protopopescu-Pake), a creat cadrul favorabil pentru amplasarea unor construcţii
noi, astfel încât nucleul urban cuprindea clădiri recente şi vechi într-o
interesantă şi, uneori, paradoxală mixtură de funcţiuni şi
imagini. Dirijarea activităţii constructive de către primărie, în cadrul
mai larg al influenţelor culturii occidentale, a permis pătrunderea şi
difuzarea stilurilor arhitecturii vest-europene, ceea ce a conferit oraşului o
imagine nouă. Noile construcţii erau realizate din materiale rezistente şi cu
noi tehnologii, fiind mai înalte decât cele mai impunătoare clădiri deja
existente. Specialiştii în istoria arhitecturii bucureştene opinează că, la
începutul deceniului nouă al secolului al XIX-lea, se poate vorbi de o
"explozie" constructivă, care a facilitat apariţia unor noi programe
de arhitectură (clădiri financiar-bancare, culturale, hoteluri, clădiri cu
funcţiune comercială exclusivă) sau modernizarea unor programe existente anterior
(ca în cazul locuinţei). După înfiinţarea BNR, una din primele preocupări
ale conducerii a fost aceea de a reduce termenul de funcţionare provizorie la
Creditul Funciar Rural, prin construirea sediului propriu. Prevăzut prin lege,
rolul important al BNR atât pentru finanţe, cât şi pentru întreaga economie
românească, impunea realizarea unei clădiri special destinate acesteia. Prin
urmare, în şedinţa sa din 3 octombrie 1881, Consiliul de administraţie a
autorizat pe guvernatorul I.I. Câmpineanu să trateze cu Ministerul de Finanţe
achiziţionarea terenului pe care se afla Hanul Şerban Vodă. Construit în anii
1683-1685, în timpul domniei lui Şerban Cantacuzino (1678-1688), şi consolidat
în vremea lui Constantin Brâncoveanu (1688-1714), acest ansamblu arhitectural a
fost principalul han al oraşului datorită mărimii sale şi al siguranţei oferite
negustorilor în incinta de tip cetate cu ziduri pline spre exterior. În 1863,
prin Legea secularizării averilor mănăstireşti, într-o vreme când era aproape
abandonat, hanul a trecut în proprietatea statului pentru că fusese închinat
mănăstirii Cotroceni, o altă ctitorie a lui Şerban Cantacuzino. Cu imaginea lui
de cetate orientală în mijlocul unui oraş care începea să se europenizeze, în
ciuda deschiderii vitrinelor magazinelor spre străzile Smârdan şi Lipscani,
Hanul Şerban Vodă nu a mai putut reveni la gloria de altădată. La 9
februarie 1882, era publicată în "Monitorul oficial", nr. 249/1882,
Legea privind aprobarea vânzării către BNR a terenului numit Hanul Şerban Vodă,
iar a doua zi guvernatorul BNR era autorizat de către Consiliul de
administraţie ca, împreună cu împuternicitul Administraţiei Domeniilor
Statului, inginerul-arhitect Nicolae Cerchez, să se prezinte la Tribunalul
Ilfov pentru transcrierea actului de cumpărare a terenului. În acelaşi timp,
s-a dispus depunerea de către BNR a sumei de 800.000 lei, contravaloarea
terenului şi a clădirilor aflate pe el, la Casa de Depuneri şi
Consemnaţiuni. Pentru stabilirea propriilor exigenţe, guvernatorul I.I.
Câmpineanu şi preşedintele Consiliului de cenzori, Menelas Ghermani, au vizitat
bănci din străinătate cu intenţia de a constata progresele arhitecturii
bancare. La 31 martie 1882, Consiliul general a aprobat contractul încheiat cu
Cassien Bernard, elevul şi colaboratorul lui Charles Garnier, autorul Operei
din Paris, precum şi cu Albert Galleron, pentru executarea anteproiectului
construcţiei palatului BNR. La 16 septembrie 1882, Consiliul General a
analizat anteproiectele palatului BNR întocmite de cei doi arhitecţi francezi
şi a aprobat proiectul în care faţada clădirii era pe strada Lipscani, fiind
respins cel în care faţada era către strada Smârdan. De asemenea, se decidea
executarea planului definitiv şi a devizului lucrării. Un an mai târziu,
Consiliul general aprobă planul definitiv şi trecerea la execuţia acestuia,
achitând şi onorariile arhitecţilor. Proiectul lor tocmai fusese expus la
Expoziţia Naţională de Beaux Arts de la Paris şi primise aprecieri favorabile.
În 1883, s-a decis dărâmarea clădirilor pentru eliberarea terenului Hanul
Şerban Vodă, iar la 12 iulie 1884 a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor,
prilej cu care în fundaţia clădirii s-a depus un document în care erau
menţionaţi regele Carol I, prim-ministrul I.C. Brătianu şi membrii guvernului,
conducerea BNR. În Darea de seamă anuală, Consiliul de administraţie aprecia că
lucrările vor dura doi sau trei ani, fiind foarte importante atât ca întindere,
cât şi din punctul de vedere al condiţiilor pe care trebuie să le asigure,
având în vedere destinaţia clădirii. Ridicarea palatului a durat mai mult,
întârzierea fiind provocată de războiul sârbo-bulgar (noiembrie-decembrie
1885), care a determinat întreruperea exploatării şi a transportului pietrei de
Rusciuk, ca şi de dificultăţile reprezentate de organizarea licitaţiilor şi
desfăşurarea tratativelor pentru achiziţionarea materialelor, a instalaţiilor
şi pentru încredinţarea lucrărilor de execuţie. De asemenea, nu de puţine ori,
intemperiile vremii au avut şi ele rolul lor în amânarea executării lucrărilor.
Administraţia BNR a avut în permanenţă în vedere multiplele aspecte, din care
unele neprevăzute, ale unui astfel de proiect major, în care dimensiunea
cheltuielilor posibile trebuia să fie pusă de acord cu obiectivul realizării
unei clădiri-emblemă pentru harta bucureşteană a construcţiilor cu destinaţie
bancară. La 15 februarie 1884, Consiliul general a aprobat planul
fundaţiilor Palatului BNR, prezentat de arhitectul N. Cerkez. El a întocmit şi
un deviz provizoriu, potrivit căruia totalul cheltuielilor urma să fie de
2.342.577 lei, la care se adăuga suma de 157.422 lei, pentru cheltuieli
neprevăzute. La 27 ianuarie 1884, E. Carada şi N. Cerchez au fost delegaţi
de conducerea BNR să viziteze carierele de la Bahna din judeţul Mehedinţi, în
vederea alegerii sortimentului de piatră potrivit construirii Palatului BNR. De
asemenea, Administraţia BNR a încheiat un contract cu Ch. Rolland din Marsilia
pentru furnituri în cantitate aproximativă de 2.200 tone de ciment
Portland-Lafarge, cu preţul de 62 lei tona, şi 550 metri cubi de piatră de
Cassis cioplită, cu 100 lei metru cub. Materialele urmau să fie predate la
Giurgiu, cheltuielile de vamă şi transport de la Giurgiu la Bucureşti revenind
băncii. La 23 iulie, I. Meves era desemnat pentru supravegherea acestui transport.
Dar, încă din luna mai, pentru urgentarea procurării cimentului necesar,
Consiliul de administraţie a decis înlocuirea unei părţi a acestei comenzi cu
ciment produs la Montalieu, Port de France şi Grenoble. Măsura de precauţie
luată de conducerea BNR s-a dovedit a fi inspirată, căci, în toamna aceluiaşi
an, Ch. Rolland a adus la cunoştinţa băncii că, din cauza epidemiei de holeră
din sudul Franţei, nu avea cum să-şi îndeplinească obligaţiile ce-i reveneau
prin contract şi, prin urmare, solicita rezilierea lui. Şi în privinţa pietrei
pentru fundaţii şi socluri, s-a revenit asupra deciziei iniţiale, Consiliul de
administraţie stabilind, la 29 aprilie 1885, să se întrebuinţeze piatră
cioplită în locul celei brute, la preţul de cel mult 85 lei metru cub. Licitaţia
organizată pentru achiziţionarea ferestrelor şi a parchetului era anulată de
Consiliul general, care aproba, la 12 februarie 1886, suma de 68.000 lei pentru
a cumpăra prin "bună învoială" ferestrele şi recomanda reluarea
licitaţiei pentru parchet. Pentru procurarea aparatelor de încălzit, la 5
septembrie 1884, Anton Carp informa Consiliul general că a contactat mai multe
case speciale şi, în urma examinării proiectelor de către arhitecţii băncii,
cel mai avantajos a fost cel al firmei Koerting din Paris, preţul fiind de
120.000 lei. Peste numai o jumătate de an, această firmă nu depusese cauţiunea
şi informa că renunţă la lucrare, situaţie în care, pentru încălzirea şi
ventilarea Palatului, s-a încheiat un contract cu Casa Wasserleitungen din Viena,
la preţul de 42.745 florini sau 71.242 mărci. La 9 martie şi respectiv 20
martie 1885, Consiliul de administraţie şi Consiliul general au discutat
chestiunea grinzilor de fier şi de oţel necesare pentru realizarea tavanelor şi
a pardoselilor. Având în vedere că "pentru asemenea furnituri trebuie să
se ţină cont pe lângă preţuri şi de calitatea lucrului şi de siguranţa ce
inspiră constructorul", Administraţia s-a pronunţat pentru oferta lui
Schneider de la firma Creusot, care oferea următoarele preţuri: 195 franci tona
grindă de fier, 320 franci tona grindă de oţel, 390 franci tona grindă de oţel
combinat "cu buloane, corniere şi legături în oţel, toate predate franco
pe chei la Galaţi sau la Brăila". Vama şi transportul până la Bucureşti
cădeau în sarcina şi cheltuiala BNR. În primăvara următoare, la 14 mai
1886, Consiliul general a avizat rezultatele licitaţiei pentru tabla de aramă
necesară acoperişului Palatului băncii. Prin urmare, s-au încheiat contracte cu
firmele Aron Hirsch din Halberstadt (128 franci pentru suta de kilograme de
tablă adusă la Galaţi, la care se adăugau 3 franci pentru transportul până la
Bucureşti) şi Casa Benchelte din Grünberg (39 franci suta de kilograme de oţel
pentru structura metalică a acoperişului, inclusiv montatul). De asemenea,
urmau să fie comandate grilajele ornamentale din fier pentru ferestrele şi
uşile localului, în limita maximă de 1 leu/kg, după modelele date de bancă.
După executarea porţilor şi a gratiilor ferestrelor de la subsol de către
Andrei Rogalski, în august 1886, Eugeniu Carada (în locul locţiitorului de
guvernator) şi secretarul general F. Kohler semnau contractul cu antreprenorul
Friedrich Weigal din Bucureşti. Potrivit acestuia, antreprenorul se însărcina
cu executarea "gratiilor ornamentate de fier", în număr de 42, după
trei modele date de bancă, care urmau să aibă "întocmai dimensiunile
golurilor lăsate în zidărie pentru aşezarea lor". Grilajele urmau să fie
lucrate din fier "de primă calitate" adus din Germania, vopsite cu
miniu de plumb şi montate. Banca plătea 0,80 lei pentru un kg de fier, la
dimensiunea cerută, lucrat şi montat. Contractul prevedea şi grosimea
vergelelor, ca şi secţiunea lor (pătrată sau rotundă), coordonate ce trebuia
respectate întocmai. Erau stabilite şi două termene ferme: primele 15 gratii
predate în noiembrie 1886, iar restul comenzii în mai 1887. Dacă
antreprenorul nu le respecta, BNR era în drept "fără nici o altă somaţiune
sau altă formă de judecată să rezilieze contractul, refuzând lucrările fără
nici o despăgubire pentru antreprenor, care va rămâne răspunzător pentru orice
daune ce ar proveni Băncii Naţionale pentru orice lucrare nepredată la
termen". În acelaşi timp, Administraţia băncii a luat măsuri pentru organizarea licitaţiilor în vederea încredinţării executării diferitelor
lucrări de construcţie. Astfel, pentru lucrările "de betonagiu", la 4
aprilie 1884, Consiliul de administraţie respingea toate ofertele şi restituia
garanţiile depuse. La 25 iulie acelaşi an, era organizată licitaţia
pentru zidăria de piatră şi cărămidă, de la soclu în sus, dar Consiliul general
nu a avizat-o şi a solicitat Administraţiei să contracteze aceste lucrări
"prin bună învoială" cu o întreprindere care cerea preţuri sub cele
de la licitaţie. În această situaţie, la 12 ianuarie 1885, Consiliul general a
aprobat contractele încheiate cu Giuliani Zanetto pentru executarea lucrărilor
de săpături şi "betonagiu", precum şi cu Societatea de Construcţiuni
pentru Lucrări de Zidărie, în vederea realizării lucrărilor de zidărie şi de
piatră de la soclu în sus. De asemenea, în contextul rezilierii înţelegerii cu
Ch. Rolland, s-a autorizat, la 12 ianuarie 1885, încheierea unui al doilea
contract cu Giuliani Zanetto pentru furnizarea pietrei şi construirea soclului,
cu toate materialele necesare, la preţul de 137 lei metru cub. La 22 iulie
1887, locţiitorul de guvernator, Anton Carp, era autorizat de Consiliul de
administraţie să încheie contractul cu tinichigiul Th. Georgescu, pentru
realizarea învelişului cu tablă de aramă, la preţul de 1,68 lei metru liniar,
şi a jgheaburilor, la preţul de 2,50 lei metru liniar. Administraţia BNR a
apelat la sprijinul profesioniştilor, Nicolae Cerkez fiind numit, la propunerea
lui E. Carada, "architect primar al construcţiunii". În virtutea
recomandării făcute de N. Cerkez, devenit arhitectul băncii, în jurul căruia
s-a constituit şi primul Serviciu de arhitectură al instituţiei, la 3 decembrie
1883, Consiliul de administraţie l-a numit pe arhitectul Constantin Băicoianu
"desinator cls. I", având o retribuţie de 300 lei pe lună. Trecerea
la construirea palatului a determinat creşterea numărului personalului angajat
special pentru acest proiect. Mai întâi, Iohan Seewald devenea "desinator
cls. II", apoi, la 23 iulie, Albert Seraia era numit supraveghetor al lucrărilor
de betonare şi, la 10 septembrie, Nicolas Pascal devenea supraveghetorul
lucrărilor de construcţie, cu o remuneraţie de 5 lei pe zi. În vara anului
1886, trecuse deja termenul scurt, de 2 ani, pronosticat pentru terminarea
lucrărilor şi Consiliul general lua în discuţie întârzierile intervenite. E.
Carada reitera în faţa Consiliului presiunile permanente ale Administraţiei
băncii asupra Societăţii de Construcţiuni care îşi adjudecase lucrările de
zidărie, precum şi concesiile acceptate, în sensul că "Administraţia a
consimţit ca parte din zidărie să se facă de cărămidă şi mixtă în loc de piatră
curată cum se contractase". În ciuda ameninţărilor cu rezilierea
contractului şi confiscarea garanţiei, Societatea de Construcţiuni nu a
intensificat ritmul lucrărilor. Pentru că tergiversarea lucrărilor obliga banca
la cheltuieli excepţionale de personal şi chirii, la care se adăuga
insuficienţa spaţiului din clădirea Creditului Funciar Rural, Consiliul general
aprecia că s-ar putea ca banca să fie silită să oprească zidăria la nivelul
etajului 1, să pună acoperişul şi să se mute în localul parţial zidit, urmând
ca ulterior să se termine lucrările. În anul următor (1887), a fost pus
acoperişul, iar în 1888 progresele au fost majore, după cum se poate stabili
din Raportul Consiliului de administraţie către Adunarea generală a
acţionarilor din 19 februarie 1889, în care se menţionează:
"construcţiunea localului Băncii Naţionale din Bucureşti este terminată,
în părţile cele mai importante. Dacă iarna aspră ce am avut, întârziind
aşezarea aparatelor de încălzire, nu ne-ar fi silit a suspenda în timp de trei
luni chiar lucrările interioare, am fi putut a vă întâlni în noul nostru
edificiu. În acest moment însă se lucrează cu activitate şi, în curând,
Administraţia băncii se va strămuta în localul său definitiv". Tonul
entuziast din acest raport nu s-a concretizat prin finalizarea lucrărilor în
1889, deşi pe frontispiciul clădirii, în zona celor două pavilioane terminale
ale faţadei centrale tocmai acest an este trecut în caractere latineşti
(MDCCCLXXXIX). De altfel, în acest an, străduinţa de a termina construirea
Palatului a fost dublată de lucrările de sistematizare a împrejurimilor
clădirii BNR, pentru alinierea străzii Smârdan cu localul băncii. În vederea
lărgirii străzii în discuţie, Consiliul general a cedat Primăriei Bucureşti o
porţiune de teren din proprietatea băncii, fără despăgubire, condiţionând ca
terenul respectiv să servească doar în acest scop. Raportul Consiliului de
administraţie către Adunarea generală a acţionarilor din 18 februarie 1890
indica iminenta mutare a serviciilor băncii în noul sediu: palatul "din
Bucureşti este aproape terminat, cu excepţia lucrărilor de decoraţiune
interioară ale unor părţi ale clădirii. Imprimeria este deja [...] instalată în
noul edificiu". În iunie acelaşi an, şi celelalte servicii s-au mutat
în clădirea de pe strada Lipscani. Calculele au arătat că, în ciuda faptului că
s-au executat mai multe lucrări neprevăzute, precum canalizarea completă pentru
apele de scurgere, instalarea apei şi a gazului în toată clădirea, grilajul de
împrejmuire şi altele, valoarea totală a acestor cheltuieli nu a depăşit cu
mult pe aceea preconizată de 2.500.000 lei. În cei şase ani cât a durat
ridicarea Palatului, stricta supraveghere a elaborării proiectelor şi a
executării acestora a fost îndeplinită, în numele Administraţiei BNR, de către
directorul E. Carada. Unul din biografii său, Mihail Romaşcanu, descrie astfel
implicarea lui: "cât au durat lucrările, Carada le-a condus cu o pricepere
de mare arhitect. Comanda materialele, cerceta calitatea lor, verifica
preţurile ofertelor, revedea planurile, supraveghea executarea lucrărilor şi
cerea refacerea acelora care nu erau bune; pe scurt, nu se făcea nimic fără
ştirea şi aprobarea lui". Expresia deplină a caracterului de bancă
conferit de monumentalitatea căreia i se asociază forţa expresivă dată de
regularitate, echilibru, distincţie, masivitate şi deschiderea ponderată către
stradă conferă Palatului BNR din strada Lipscani un loc privilegiat în arhitectura
perioadei, putând fi comparat cu marile construcţii bancare realizate în Europa
veacului al XIX-lea. Structura de rezistenţă şi materialele folosite sunt în
deplină concordanţă cu tehnica cea mai modernă a sfârşitului de secol XIX.
Astfel, utilizarea sistemelor tradiţionale, precum zidăria portantă şi boltirea
zonei centrale a subsolului, este completată cu utilizarea consistentă a noilor
materiale de construcţie, în special a metalului. În imediata apropiere a
impunătoarei clădiri, se afla deja clădirea Societăţii de Asigurări Dacia
(1874), dar palatul BNR de pe strada Lipscani a schimbat modul de percepere a
centrului comercial, prin impunerea componentei bancare. Nu întâmplător, în
deceniile următoare, în jurul palatului, s-au ridicat construcţii ale sediilor
celor mai importante bănci şi instituţii financiare (Societatea de Asigurare
Dacia - România, Societatea de Asigurare Naţională, Banca de Scont, Camera
de Comerţ şi Industrie şi Bursa, Casa de Depuneri, Banca Marmorosh-Blank, Banca
Agricolă), ceea ce a dus la constituirea centrului financiar-bancar
bucureştean, completând astfel noul chip european din bronz şi din piatră al
capitalei, alături de clădirea Universităţii, de statuile lui Mihai Viteazul şi
Ion Heliade Rădulescu, de Palatul Regal, Ateneul Român, Palatul de Justiţie,
Fundaţiile Culturale Regale, Ministerul Agriculturii, Palatul Poştei şi
Facultatea de Medicină. Una din cele mai frumoase clădiri ale
Bucureştiului, aşa cum o prezenta o voce autorizată a arhitecturii româneşti,
precum aceea a lui Ion Mincu, Palatul vechi al BNR a deschis seria clădirilor
monumentale prin care instituţiile moderne româneşti nou create îşi asociau o
imagine concretă ce le asigura vizibilitatea necesară pentru a se
impune. Proiectul conceput de arhitecţi francezi şi pus în practică de
arhitecţi şi ingineri români trebuia să corespundă unor multiple condiţionări,
determinate de destinaţiile speciale ale spaţiilor unei clădiri bancare.
Astfel, erau necesare: spaţiul pentru relaţiile cu publicul (holul ghişeelor, în
primul rând); spaţiul pentru activitatea funcţionarilor (birouri de diferite
categorii, inclusiv al guvernatorului şi ale celorlalte persoane din conducerea
băncii); spaţiul tezaurului, divizat pentru accesul publicului şi păstrarea
valorilor; spaţiul imprimeriei şi al tuturor anexelor necesare. Gruparea
acestora trebuia să se realizeze astfel încât circulaţia să nu afecteze
măsurile de siguranţă şi protecţie ale valorilor băncii şi, de asemenea, să
ţină seama de trama stradală şi alte vecinătăţi ale clădirii ce condiţionau
posibilităţile de acces ale publicului şi ale funcţionarilor. Toate aceste
elemente au fost subordonate principiilor arhitecturale ale stilului eclectic
de factură academică. Preluând multiple elemente din arhitectura Renaşterii şi
a Clasicismului francez, Palatul are o formă dreptunghiulară cu latura mare de
73 m (de-a lungul străzii Lipscani) şi cu cea mică de 52 m (pe strada
Smârdan). Structura compoziţională generală este unitară, dar are şi
rezolvări particulare pentru punerea în evidenţă a importanţei faţadei
principale. Toate faţadele sunt organizate în două registre principale
suprapuse: primul corespunde parterului şi are un nivel puţin înălţat de la
sol, fiind finisat în piatră. Trecerea la registrul următor se realizează printr-o
cornişă discretă. Al doilea registru cuprinde restul înălţimii clădirii, fiind
placat cu piatră pe faţada principală şi tencuit pe celelalte. Faţada
principală, orientată către strada Lipscani, a fost realizată din piatră
de Rusciuc. Ea este evidenţiată atât prin înălţimea mai mare, cât şi prin
atenţia specială acordată întregii decoraţii. La fiecare colţ, volumul compact
este marcat de câte un pavilion de formă pătrată, care avansează faţă de restul
clădirii, contând în volumetria generală ca nişte turnuri ce sugerează forţa şi
robusteţea construcţiei. Ele au o acoperire specială care preia tipul de cupolă
frecvent utilizat în epocă. Axul central de simetrie al clădirii este
marcat prin decroşul subasmentului pe care sunt aşezate patru coloane corintice
elansate, canelate. Verticalitatea elementului decorativ central este
accentuată prin depăşirea cornişei generale. Acest element este înălţat
printr-un grup sculptural alcătuit din două personaje (un bărbat şi o femeie),
care încadrează lucarna în care se afla un ceas. Se presupune că autorul
acestui grup statuar a fost Athanasie Constantinescu. Axul elementului
central coincide cu intrarea principală, accesul fiind posibil pe uşa centrală
prevăzută cu un fronton semicircular. La partea superioară, ceea ce corespunde
etajului I, se află un balcon rezultat din avansul coloanelor. Aici se deschid
cele trei uşi de dimensiuni egale şi cu decoraţiuni identice, precum şi,
deasupra acestora, golurile în formă rotundă ale Sălii de
Consiliu. Ritmarea verticală este reluată la cele două pavilioane
terminale ale acestei faţade. Subordonarea acestora faţă de elementul central
este marcată prin relieful mai redus, realizat prin angajarea la suprafaţa
peretelui a celor patru coloane ionice. Dispunerea acestor coloane creează trei
deschideri, aceea din mijloc fiind mai mare. Coloanele mediane susţin un balcon
mic, care, la rândul lui, se sprijină pe două console viguroase ancorate pe
cornişa care desparte cele două registre principale. Spaţiile laterale
adăpostesc patru din cele şase sculpturi decorative ale faţadei, realizate în
ronde-bose, care pun în evidenţă etajul nobil. Cele patru sculpturi sunt
operele lui Ion Georgescu (1856-1898) şi Ştefan Ionescu Valbudea (1859-1918),
doi dintre cei mai reprezentativi artişti români ai epocii, şi înfăţişează
patru personaje alegorice, care reprezintă Justiţia (Thermis) şi Agricultura
(Ceres), plasate central, iar lateral se află Comerţul (Mercur) şi Industria
(Vulcan). Simbolistica lor comunică programul asumat de BNR de a susţine economia
naţională. Golurile sunt dispuse echidistant şi ierarhizat. Ferestrele de
la parter se termină cu ancadramente în semicerc, fiind decorate şi protejate
cu grilaje a căror fină ţesătură este realizată din metal. Ferestrele ce se
deschid în cele două balcoane ale etajului I au aceleaşi dimensiuni ca şi
celelalte, dar ancadramentul lor beneficiază de o decoraţie suplimentară a
frontonului. Celelalte 10 ferestre au, alternativ, frontonul triunghiular sau
rotund, iar în partea de jos este prevăzut un registru de balustrade. Deasupra
lor se află un registru secundar, separat de restul faţadei printr-o
profilatură discretă, alcătuit din ferestre de dimensiuni mici, rotunde în zona
celor trei balcoane şi pătrate în rest, care asigurau iluminarea podului. În urma
intervenţiilor din anii 1929-1930, când s-a realizat al doilea nivel, în afara
Sălii de consiliu, aceste ferestre asigură iluminarea noilor. Pentru
celelalte trei faţade s-au respectat principiile generale plastice, dar
tratarea a fost mai simplă. În acelaşi timp, ele nu sunt identice, fiecare
având nota sa de originalitate dată de soluţiile găsite pentru adaptarea la
ambient. Faţada dinspre strada Smârdan era tencuită şi se caracteriza, în
primul rând, prin decroşeul ce asigură avansul unei segment echivalent cu
aproximativ o treime din lungimea ei faţă de planul general. Suprafaţa este
ritmată de un şir de pilaştri, ca şi la pavilioanele din colţ. În afara
pavilioanelor, la nivelul parterului şi al etajului I, ferestrele au frontoane
semicirculare, cele din registrul inferior fiind prevăzute cu grilaje.
Ferestrele etajului al doilea, adăugat ulterior, sunt de dimensiuni mici şi au
formă dreptunghiulară. Această aripă a adăpostit, încă de la începuturi,
imprimeria Băncii. Faţada dinspre Nord corespundea străzii Băncii
Naţionale. Spre deosebire de celelalte faţade, pavilioanele marginale au un
avans mai mare în exterior, astfel încât restul faţadei este mai retras faţă de
limita maximă a acestora. Ferestrele de la parter aveau ancadramente
dreptunghiulare în zona pavilioanelor şi semicirculare în rest, toate fiind
dublate de grilaje. Golurile etajului următor erau prevăzute, în zona
pavilioanelor, cu ancadramente triunghiulare decroşate, similare celor de pe
latura vestică a construcţiei, iar în rest cu simple ancadramente
dreptunghiulare.La 11 iunie 1890, BNR, reprezentată de Anton Carp, încheia cu
Zoe Lahovary, care avea "autorizaţiunea soţului său, G. Lahovary", o
convenţie. Potrivit acestei înţelegeri, între cele două proprietăţi urma să se
deschidă o trecere de 8 m lărgime, în lungime până la proprietatea prinţului
Karagheorghevici. Strada, care va deveni strada Băncii Naţionale, era paralelă
cu grilajul aşezat la 3 m de cele două pavilioane şi avea 8 m lăţime către
proprietatea Lahovary. De asemenea, semnatarii conveneau ca până ce strada va
intra în categoria "stradele sau pieţe publice ale capitalei, pavarea şi
întreţinerea ei se va face de ambele părţi contractante, cheltuielile fiind
suportate în părţi egale". A treia faţadă, dinspre vest, avea un ax ce
coincidea cu un portal bogat decorat, care marca intrarea rezervată
guvernatorului în curtea interioară. La nivelul parterului, se află dispuse
ferestre cu frontoane dreptunghiulare, iar la nivelul etajului I ferestrele au
ancadramente triunghiulare. Golurile pavilioanelor din colţuri se deschid în
două balcoane mici şi au frontoane decorate în formă triunghiulară, astfel
încât ies în evidenţă. Toate golurile registrului secundar superior,
corespunzătoare birourilor de la al doilea etaj sunt în formă dreptunghiulară.
Pe lângă intrarea destinată guvernatorului, pe această faţadă mai existau alte
două intrări secundare pentru accesul la locuinţele personalului. În
direcţia vest, în momentul inaugurării Palatului BNR, nu era delimitată de o
stradă, ci de o fundătură. În urma avizului dat de către Consiliul general, la
28 septembrie 1891, s-a încheiat o înţelegere între BNR, reprezentată de Th.
Rosetti şi Anton Carp, şi avocatul Constantin Mille, ca împuternicit al
prinţului Alexis Karagheorghevici. Prinţul Karagheorghevici ceda Băncii terenul
aferent prelungirii în linie dreaptă a trecerii private deschise din str.
Smârdan printre Banca Naţională şi proprietatea lui G. Lahovary până la
aliniamentul ocupat de împrejmuirea şi zidul dinspre "stradela"
particulară ce despărţea, spre apus, terenurile Băncii de cele ale prinţului
Karagheorghevici. Trecerea astfel prelungită urma să se paveze pe cheltuiala
ambilor riverani. Prin amenajarea acestei străzi, o parcelă din terenul BNR, în
suprafaţă de 56 m pătraţi urma să rămână spre terenul prinţului
Karagheorghevici contra sumei de 4000 lei. Strada astfel rezultată s-a numit,
mai întâi, Karagheorghevici şi apoi Eugeniu Carada. În colţul unde această
stradă se întâlnea cu strada Lipscani, a fost aşezată, la începutul anilor '20,
statuia lui Eugeniu Carada, realizată de sculptorul francez Dubois. Amenajarea
acesteia a fost făcută de sculptorul român Măţăoanu. Deşi are o suprafaţă
mare, acoperişul nu intră în competiţie cu faţadele, deoarece având o pantă
foarte mică este greu de perceput. Singurele elemente speciale sunt cele cinci
cupole, din care patru sunt identice şi sunt situate deasupra elementelor
decroşate din colţurile clădirii. Acestea au avut ca model tipul de cupolă al
Turnului Orologiului Palatului Luvru. Spre deosebire de restul acoperişului,
care era acoperit cu tablă de aramă, învelişul cupolelor a fost realizat din
tablă de ardezie. Cupolele sunt înconjurate de o balustradă prin care se face
articularea cu faţadele respective. A cincea cupolă, cea mai impunătoare,
potenţează monumentalitatea intrării principale. Palatul din strada
Lipscani cuprinde o travee centrală în care se află Sala sau Holul ghişeelor şi
alte două travee secundare. Coloanele care susţin cupola şi dialogul dintre
travee asigură ritmul construcţiei şi permit un joc de volume ce elimină
monotonia. Tratarea arhitecturală sobră, neostentativă a exteriorului intră în
contrast cu bogăţia accentuată a decoraţiei interioarelor. Organizarea
interioară "spaţială şi funcţională" s-a realizat în acord cu
activitatea specifică băncii, incluzând preocuparea constantă a conducerii
acesteia pentru siguranţa exploatării. Axul principal al faţadei dinspre
strada Lipscani distribuie simetric şi spaţiile interioare. Simetria dispare
însă pentru funcţiunile şi spaţiile secundare. Axul compoziţional se
concretizează într-o succesiune de spaţii, care cuprinde intrarea principală şi
holul ghişeelor. De o parte şi de alta a acestui element compoziţional, se află
două curţi interioare dispuse simetric, de dimensiuni egale, care au rolul de a
ilumina spaţiile orientate către ele. În cea mai mare parte a sa, parterul
era destinat relaţiilor cu publicul. De aceea, aici se află cele mai ample
spaţii din clădire, respectiv holul principal de formă pătrată, din care se
intră în două încăperi, dispuse simetric în raport cu intrarea şi destinate
Serviciului scont şi Bibliotecii, şi se înaintează către spaţiul alungit,
orientat perpendicular pe axul principal, la extremităţile căruia sunt plasate
cele două scări de acces la etaj. Spaţiile destinate publicului sunt
unificate atât prin casetele de dimensiuni mari ale plafoanelor, cât şi prin
prezenţa aceleiaşi ordonanţe, reprezentate de coloane şi pilaştri adosaţi
peretelui, executate într-o gamă unică de materiale şi de culori. Prin acest
element decorativ principal se ritmează suprafeţele parietale şi sunt puse în
evidenţă elementele de rezistenţă. În vestibul, coloanele angajate sunt
dispuse regulat pe toţi pereţii, inclusiv la colţuri. Intrările birourilor
rezervate Bibliotecii şi Serviciului Scont sunt marcate prin două uşi, fiecare
cu ancadramente terminate cu frontoane, plasate simetric între două coloane
situate la o distanţă mai mare între ele. În spaţiul din care pleacă cele
două scări de onoare se află două perechi de coloane adosate pilelor de
zidărie. Limitele laterale ale spaţiului de trecere către ghişee este
evidenţiat de coloanele duble dispuse de o parte şi de alta a părţii centrale.
Aceste coloane au şi rolul de a îngusta unghiul vizual, disimulând vederea
părţilor laterale ale rampelor scărilor. Cel mai important element al
spaţiului interior dedicat publicului este Holul ghişeelor, care adăposteşte
astăzi Muzeul BNR. Numit Sala de marmură, acest spaţiu are următoarele
dimensiuni: cca 12,50 m lăţime, cca 21 m lungime şi cca 15 m înălţime la cota
maximă a acoperirii. Configuraţia sa generală se datorează atât destinaţiei,
cât şi tiparului epocii. Astfel, în secolul al XIX-lea, clădirile băncilor
importante din Europa au preluat imaginea specifică burselor şi băncilor secolelor
XVI - XVII din Anvers, Amsterdam şi Londra. Aceste instituţii aveau
locurile de schimb organizate în jurul unei curţi interioare dreptunghiulare,
descoperite, delimitate de parterul şi etajul I al clădirii. Arhitecţii de la
sfârşitul secolului al XIX-lea au ajustat imaginea tradiţională într-o singură
direcţie, acoperind, de regulă, cu structuri metalice tradiţionala curte
interioară. Holul ghişeelor din Palatul vechi al BNR era înconjurat pe
trei laturi de un spaţiu afectat funcţionarilor. Celelalte spaţii au fost
rezervate funcţiunilor care nu presupuneau contactul cu publicul. Golul Holului
cu ghişee de la parter este dezvoltat pe două niveluri şi este înconjurat pe
trei laturi de o amplă galerie. Registrele decorative sunt prezente şi în
Holul ghişeelor. La nivelul parterului, se remarcă succesiunea pilelor masive
de zidărie, între care erau fixate ghişeele. În spatele fiecărei pile era
montată o casă de bani, care, astfel, se afla la îndemâna funcţionarului de la
ghişeu. Un buton decorativ fixat în zidărie pune în evidenţă axul pilelor, care
sunt unite prin arce în formă de semicerc. Registrul al doilea, ce corespunde
etajului I, cuprinde grupuri de coloane duble, în stil compozit, situate la
distanţe egale, unite în partea superioară prin arce în formă de semicerc.
Acest registru se termină cu o cornişă bine evidenţiată, care face distincţia
între tratarea pereţilor şi aceea a acoperişului. Fermele metalice care o
alcătuiesc sunt disimulate în decoraţia abundentă a stucaturii, prin arce fin
decorate ce ritmează suprafeţele decupate din bolţi cu muchii ieşite. Prin
intermediul unor steme bogat decorate, sprijinite lateral de câte două
personaje feminine, la rândul lor, arcele se reazemă pe cornişa etajului I. În
faţa stemelor cu însemnele băncii, la colţurile sălii se află câte un vultur.
Deasupra cornişei se află şi un registru secundar de lunete, care, împreună cu
un mare luminator, dispus în centru, asigură iluminarea holului. La parter
se aflau şi alte spaţii destinate birourilor care nu presupuneau contact cu
publicul: sala pentru imprimarea biletelor (pe latura Smârdan) şi locuinţe de
serviciu (latura Carada). În vestibul, două sculpturi realizate în
atelierul A. Durenne Sommevoire, care reprezintă personaje feminine ţinând
cu ambele mâini, deasupra capului, câte un corp de iluminat, marchează pornirea
rampelor celor două scări către următorul etaj. La nivelul podestului
intermediar, fiecare scară continuă cu două rampe, de o parte şi de alta. De
asemenea, se menţine decorarea parietală cu pilaştri angajaţi. Cu ultima
treaptă se termină şi spaţiul luminos, asigurat de ferestrele orientate către
una din curţile interioare. Pe balustrada cu decoraţii minuţios realizate, au
fost aşezate două steme cu însemnele heraldice ale provinciilor istorice ce
alcătuiau Regatul României în momentul edificării construcţiei: bourul
Moldovei, acvila Munteniei, leul Olteniei şi cei doi delfini afrontaţi ai
Dobrogei. La nivelul podestului intermediar al scării din partea dreaptă,
se află placa din piatră de Baschioi cu numele celor 21 de funcţionari BNR
morţi pe câmpurile de onoare ale Războiului Reîntregirii. Acest tip de piatră
fusese folosit şi la Palatul Regal şi se armoniza cu arhitectura băncii.
Adaptată stilului clădirii şi "încastrată în zidurile acestei vechi
instituţii, la răspântia serviciilor ei", placa comemorativă a fost
realizată de arhitectul Radu Dudescu şi inaugurată, la 11 noiembrie 1937 (data
armistiţiului de la Compiegne, care pusese capăt Primului Război Mondial), în
cadrul unei ceremonii special organizată, la care au participat guvernatorul
Mitiţă Constantinescu, membrii Consiliului de administraţie şi reprezentanţi ai
guvernului. Deasupra rampei centrale se afla câte un luminator, înlăturate de
lucrările ulterioare, astfel încât, astăzi iluminarea naturală se realizează
numai prin intermediul ferestrelor dinspre curtea interioară. Cele două
scări monumentale asigură accesul la etajul I, care este nivelul nobil al
Palatului. Aici se aflau: Holul de onoare, Sala Consiliului de administraţie,
Biroul guvernatorului, birourile altor membri ai conducerii băncii şi sălile de
recepţie. Tratarea arhitecturală riguroasă, vizibilă în ierarhizarea
decoraţiei parietale şi a plafonului, continuă şi la etajul I. Holul
propriu-zis al etajului I începe cu o porţiune de perete în care au fost
plasate, simetric, câte o uşă cu ancadrament. În partea centrală a holului se
află intrarea în Sala Consiliului de administraţie, zona fiind marcată la
extremităţi prin câte un arc. Intrarea în Sala de Consiliu este flancată de
alte două coloane. De o parte şi de alta a peretelui ce corespunde Sălii de
consiliu sunt practicate două nişe în care sunt amplasate statui asemănătoare
cu cele de la parter, realizate de acelaşi autor, simbolistica lor fiind, de
asemenea, circumscrisă ramurilor economiei româneşti. Uşa propriu-zisă are un
fronton în formă de semicerc, în care se află un ceas şi o laborioasă decoraţie
în basorelief. Sala Consiliului de administraţie are cele mai pretenţioase
decoraţii dintre toate încăperile băncii, în acelaşi stil eclectic la care s-au
adăugat puternice accente baroce. Decoraţia este asigurată de pilaştrii
angajaţi, de stucatura şi capitelurile aurite. Uşile, complet vitrate, care se
deschid spre strada Lipscani şi către încăperile vecine, sunt încadrate de o
ornamentaţie bogată, cu elemente decorative de natură vegetală în stil
neoclasic, fiecare având un ancadrament puternic profilat, terminat cu
frontoane. Chenare de mari dimensiuni subîmpart peretele dinspre Holul de
onoare, precum şi partea centrală a celor laterali. Traveea mediană este
rezervată intrării principale, iar în celelalte chenare se află patru tablouri
de dimensiuni mari, comandate de Consiliul de administraţie, la 11 iunie 1890,
celor mai importanţi artişti plastici ai momentului: Nicolae Grigorescu, G.D.
Mirea, Eugen Voinescu. Compoziţie de mari dimensiuni (2,50m x 3,50m),
intitulată La secerat sau Rodica, pictura din stânga intrării a fost realizată
de Nicolae Grigorescu (1838-1907) în 1894, în perioada târzie a creaţiei sale.
Rodica înfăţişează o scenă la munca câmpului, respectiv la secerat, accentul
căzând pe un personaj feminin, aflat în prim plan, care domină compoziţia. În
dreapta intrării, se află o marină de dimensiuni aproximativ identice, pictată,
tot în 1894, de Eugeniu Voinescu (1842-1909). Pictând din pasiune şi nu ca
urmare a unei pregătiri academice, E. Voinescu, consulul României la Odessa şi
discipolul lui Aiazovski este unicul autor român de tablouri cu o astfel de
tematică. Aici se crede că este vorba de o scenă din portul
Constanţa. Pereţii laterali sunt ocupaţi, în zona lor centrală, cu două
picturi alegorice ale lui G. D. Mirea (1852-1934): Mercur şi Prometeu,
realizate într-o manieră academică de influenţă barocă, probabil în 1891. Sub
aceste tablouri pe suport oval, se găsesc două şemineuri decorative, lucrate în
lemn cu grilaje metalice. La partea superioară a sălii se află cornişa
puternic profilată, care cuprinde şi golurile circulare ale ferestrelor dinspre
Lipscani. Plafonul este decorat asemănător Sălii ghişeelor. Un valoros
candelabru completează ambientul. În stânga Sălii de Consiliu, se află
Biroul guvernatorului în care tratarea parietală este mai reţinută, materialele
şi culorile folosite provenind dintr-o gamă mai deschisă, ceea ce creează un
agreabil contrast între cele două săli. Galeria ce înconjoară pe trei laturi
golul Holului ghişeelor adăpostea birourile Serviciului contabilităţii (aripa
Smârdan) şi locuinţa guvernatorului (aripa Carada). Locuinţa guvernatorului
avea un acces separat în clădire, cuprindea mai multe încăperi, inclusiv o
bibliotecă personală, deservite de un coridor lung, şi era luminat prin curtea
interioară. Subsolul era rezervat spaţiilor destinate tezaurului, inclusiv
pentru depozitarea valorilor populaţiei, precum şi pentru anexe (ateliere de
întreţinere, depozite, magazii). Tratarea interioarelor a fost subordonată
compoziţiei planimetrice generale, caracterizată prin ierarhizare şi gradarea
strictă a efectelor spaţiale. Spaţiile publice şi de reprezentare au beneficiat
de o remarcabilă rezolvare plastică. Particularităţile decorative ale fiecărui
spaţiu nu anulează coerenţa ansamblului. Rolul din ce în ce mai important
al BNR în economia naţională, extinderea operaţiunilor sale şi creşterea
numărului funcţionarilor au făcut ca spaţiile Palatului de pe strada Lipscani
să devină insuficiente. De aceea, Administraţia Băncii a acţionat în două
direcţii: a transformat interiorul Palatului vechi şi şi-a extins spaţiile de
birouri în clădirile învecinate special achiziţionate. Prima modificare
majoră a interiorului a avut loc în 1915, când s-a renunţat la ampla galerie de
la etajul I, care înconjura pe trei laturi Holul ghişeelor, pentru a fi
transformată în două birouri mari. Cu acelaşi prilej, s-a montat tâmplăria ce
închide noul spaţiu de lucru, care, astfel, era separat de Sala
ghişeelor. După ce în anii 1916-1918, Palatul a fost ocupat de armata
germană, în 1920, au fost reluate lucrările, mai ales că, după Unirea de la
1918, funcţionarea BNR trebuia să se racordeze la noile realităţi economice şi
politice. În toamna anului 1923, BNR a cumpărat două clădiri situate în
apropiere: imobilul Zaharia, aflat la intersecţia străzii Doamnei cu strada E.
Carada, şi imobilul Teatrului Modern, de la intersecţia străzii E. Carada cu
strada Băncii Naţionale. Ambele au fost adaptate pentru funcţiunile băncii, iar
în 1926 Teatrul Modern a fost legat la nivelul etajului I cu Palatul vechi
printr-o pasarelă executată de antrepriza inginerului Emil Prager. În anii
1929-1930, au avut loc cele mai consistente transformări ale Palatului. Acestea
au constat în: reducerea la minimum a spaţiilor destinate locuinţelor, prin
renunţarea la vastul apartament al guvernatorului, pentru care s-au cumpărat,
la interval de mai mulţi ani, casa pe strada Mircea Vodă (în care s-a mutat
I.G. Bibicescu) şi vila de pe bulevardul Lascăr Catargiu nr. 39, primul
guvernator care a locuit aici fiind D. Burillianu; galeria de la etajul I, care
înconjura Holul ghişeelor, a dobândit forma definitivă, existentă astăzi; cele
trei aripi secundare au fost înălţate cu un al doilea nivel, destinat în
întregime birourilor. Execuţia acestor operaţii a presupus lucrări inginereşti
complicate. Planşeul peste etajul I a fost consolidat şi completat cu un altul,
turnat în beton armat, calculat pentru a suporta sarcinile noi. Luminatoarele
scărilor de onoare şi cel din faţa Sălii de Consiliu au dispărut. Iniţial,
diferite, înălţimile aripilor clădirii au fost unificate la nivelul cornişei
aripii Lipscani şi a pavilioanelor din colţuri. Pentru faţadele secundare
s-a folosit acelaşi tip de tencuială, clădirea fiind terminată prin
translatarea la noua cotă a cornişei originale. În urma acestor intervenţii,
Palatul vechi a dobândit un volum compact, a cărui masivitate degajă o forţă
considerabilă. (Sursa - NET - siteul BNR)
Conform statutului din 22 octombrie 1963, în vigoare de la 6
aprilei 1964, Banca Internationala de Colaborare Economica a fost creata prin
intelegere intre guvernele Republicii Populare Bulgaria, Republicii Populare
Ungare, Republicii Democrate Germane, Republicii Populare Mongole, Republicii
Populare Polone, Republicii Populare Romine, Uniunii Republicilor Sovietice
Socialiste si Republicii Socialiste Cehoslovace, cu scopul de a contribui la
colaborarea economica si la dezvoltarea economiei nationale a tarilor membre
ale Bancii, precum si la largirea relatiilor comerciale si economice ale
acestora cu alte tari. Banca s-a creat sub egida organismului econonic european din vremea comunismului - C.A.E.R. - Consiliul de ajutor economic reciproc, al cărui steag este postat mai sus.
Insigna sportivă comunistă - C.C.A. (Clubul central al armatei)
Fotbal Club Steaua București,
cunoscut ca Steaua București sau simplu Steaua, și mai demult C.C.A.) este un club de fotbal românesc, care evoluează în liga I. Este
clubul românesc cu cel mai mare succes fotbalistic pe plan național și
internațional. De-a lungul istoriei, Steaua a câștigat cele mai multe
campionate, cupe și supercupe ale României. La data scrierii prezentului
articol - noiembrie 2012 - palmaresul naţional al clubului este următorul: 23
de titluri de Campioană naţională, 21 de Cupe ale României şi 5 Supercupe ale
României. Steaua a fost prima echipă din estul Europei și singura din
România care a câștigat Cupa Campionilor Europeni, și a doua echipă
est-europenă și singura din România care are în palmares Supercupa
Europei. Fondat pe 7 iunie 1947 ca „ASA București” (Asociația
Sportivă a Armatei București), clubul și-a schimbat de mai multe ori
numele, până la stabilirea numelui „Steaua” în anul 1961. Din punct de
vedere istoric, Steaua este cunoscut ca și clubul sportiv al Armatei
Române. Cu toate acestea, departamentul de fotbal s-a separat de clubul
sportiv în anul 1998. Din acel moment, singurele legături ale clubului de fotbal
cu Armata sunt tradiția istorică și stadionul Ghencea, care încă este
proprietatea Ministerului Apărării Naţionale. De-a lungul timpului, echipa a
avut mai multe steme, datorită diferitelor schimbări de proprietari și de
regimuri. Culorile tradiţionale ale clubului sunt roşu şi albastru. Steaua a
jucat multe meciuri pe stadionul Ghencea, inaugurat în anul 1974 şi care are
capacitatea de 28365 locuri. Ultimile meciuri ale Stelei s-au desfăşurat pe
ultramodernul stadion Arena naţională, construit pe locul vechiului stadion 23 August.
Deasupra am postat stemele (logo-urile) clubului de fotbal STEAUA
Bucureşti, de-a lungul timpului.
Steaua si Dinamo sunt un caz tipic de rescriere a istoriei si
un exemplu ca spalarea creierelor a dat rezultate. Nu am nimic cu cei care sustin
dezinteresat aceste echipe, chiar daca cei mai multi o fac din oportunismul si
comoditatea de a tine cu cel mai tare la un moment dat. De altfel, sunt
echipele cu cei mai multi suporteri de conjunctura. Vreau sa vorbesc despre ele
nu din fanatism pentru alta echipa ci pentru ca mi se par exemple flagrante de
falsificare a istoriei.
Scopul infiintarii celor doua cluburi ale
regimului comunist in Romania a fost acela de a arata ca intre tara noastra,
proaspat anexata de blocul sovietic si “fratele mai mare”, U.R.S.S., exista
legaturi “trainice”. “Masele” si-au insusit aceasta aluzie mai bine decat ar fi
putut spera ocupantul sovietic si au inceput cu timpul chiar sa iubeasca sincer
bocancul care le strivea. Ma rog, in cazul de fata, echipele purtatoare de bocanc.
Minciuna cea mai draga a laudatorilor acestor corpuri straine din fotbalul
romanesc e ca istoria sportiva incepe cu ei, respectiv ca aceste cluburi au
adus glorie tarii. De doua ori fals. In primul rand, in Romania exista o
miscare fotbalistica efervescenta inainte de al doilea razboi mondial. Cel
putin la data infiintarii celor doua grupari exista nu numai un campionat cu
traditie dar si ligi inferioare. Infiintarea Stelei si, anul viitor, a lui
Dinamo direct in prima divizie constituie un pacat originar si o incalcare
limpede a regulilor jocului. Imaginati-va ca ati infiinta acum un club de
fotbal pe care ati cere sa il inscrieti direct in Liga Campionilor! Inca de la
bun inceput se dadea semnalul ca nu avem de-a face cu simple echipe de fotbal
ci cu echipele sistemului. Anul 1947, anul in care era infiintat Asociatia
Sportiva a Armatei (viitoarea Steaua – nume pe care l-a primit abia in 1961) e
unul dintre cei mai nefasti ani din istoria Romaniei. Cam care era atmosfera in
tara? In februarie 1947, Consiliul de Ministri il proclama pe Stalin cetatean
de onoare al Romaniei; Partidul National Taranist era desfiintat in urma unei
inscenari comuniste, iar liderul sau Iuliu Maniu era condamnat la moarte si
executat in acelasi an in care Regele Mihai era obligat sa abdice. Asocierea
numelui Stelei cu cel al armatei e o manipulare grosolana, care dorea sa
alipeasca aceasta echipa de un element propriu natiunii. De altfel, nicaieri in
lumea libera nu exista echipe ale armatei sau ale politiei, aceasta fiind o absurditate
cum ar fi existenta unei echipe a Guvernului sau a altor institutii ale
statului. In anul 1947 trebuie retinut ca era vorba in fapt de o armata de
ocupatie. Conducatorii militari care dusesera greul razboaielor fusesera
asasinati sau marginalizati sub pretextul colaborarii cu aliatul german, locul
lor la comnda fiind luat de membrii diviziei Tudor Vladimirescu. Acestia erau
comunisti slab instruiti din punct de vedere militar dar indoctrinati prin
stagii de pregatire la Moscova, multi alogeni, veniti literalmente pe tancurile
sovietice in tara.
Oricum, in acel an si aproape un deceniu dupa, in tara
ultimul cuvant il avea o alta armata, armata rosie, care ocupase tara si isi
impusese un guvern-marioneta.
Ca si Dinamo, Steaua are si ea surate in tari din
fosta Uniune Sovietica si imprejurimi, gen TSKA Sofia sau TSKA Moscova, de
asemenea, club al armatei.
Ca Steaua era de fapt un club care avea mai multe in
comun cu armata rosie decat cu armata romana o dovedesc primele sale sigle, pe
care sta la loc de cinste steaua rosie in cinci colturi de pe caschetele si
tancurile sovietice. Abia in anii 60 aceasta stea va fi schimbata cu una de
culoare galbena care sa induca ideea de patriotism, iar dupa Revolutie, steaua
bolsevica avea sa fie denumita cu tupeu ca fiind „steaua crestina” de catre
analfabetul care a devenit patronul clubului.
Primele sigle ale clubului Steaua poarta nu doar steaua in cinci colturi
ci si steagul rosu sau cununa cu spice din heraldica bolsevica. Tot rosul
comunist e culoarea de baza si pentru Dinamo.
Putini isi mai aduc aminte acum
ca pana in 1989 si pe sigla clubului din Stefan cel Mare a figurat la loc de
cinste o stea rosie in cinci colturi, ingalbenita mai apoi. Dupa Revolutie,
conducatorii clubului Dinamo au mai renuntat la cateva simboluri definitorii,
cum ar fi spicele de grau si litera D in grafia kirilica, aflat multi ani pe
blazon. Anul in care Stalin dicta infiintarea unui club cu numele Dinamo si la
Bucuresti (1948) e unul la fel de sumbru ca si precedentul, fiind anul deplinei
comunizari a tarii. Parlamentul era inlocuit cu Marea Adunare Nationala, aleasa
printr-un simulacru democratic, iar conducerea tarii era preluata in mod brutal
si dictatorial de Gheorghe Gheorghiu-Dej.
In cazul lui Dinamo, intentia lui
Stalin de a arata ca exista legaturi multiple intre statele din imperiul
comunist e mult mai vizibila. Echipe cu acelasi nume se vor regasi aproape in
toate marile orase comuniste. De altfel, acestea se vor intalni periodic in
competitii denumite dinamoviade si ramase in istorie prin aranjamentele
proverbiale in urma carora castigatoarele erau stabilite in culise. Impunerea
prin influenta politica in competitiile sportive va deveni marca acestor doua
grupari asociate cu sistemul. Totul era permis. Jucatorii care nu puteau fi
tentati de conditiile financiare excelente erau adusi prin cea mai sigura
metoda de transfer imaginabila: recrutarea! Cum tot trebuiau sa-si satisfaca
undeva stagiul militar obligatoriu nu avea decat de ales: la armata, la militie
sau la puscarie. Diferenta nu era oricum prea mare. Steaua si Dinamo au
inventat si sistemul cu false competitoare, umpland campionatul cu echipe
satelit. Fata de Gloria Buzau de azi, inainte de 89, acele echipe purtau chiar
in titulatura una din cele doua denumiri.
Asa era cazul cu mai multe echipe gen
ASA (Asociatia Sportiva a Armatei) Targu Mures, Steaua Mizil, Dinamo Pitesti,
Dinamo Bacau, asta pentru a aminti exemple din „perioada romantica”. Spre
sfarsitul anilor 80 in prima liga si-au facut intrarea triumfal FC Olt (echipa
lui Piturca din satul natal al lui Ceausescu, Scornicesti) sau Victoria
Bucuresti (echipa Securitatii, condusa de Mitica Dragomir). Prima a reusit
promovarea in prima liga dupa un meci de pomina in care a reusit sa isi refaca
golaverajul necesar. Scorul inregistrat, unul care nici nu batea la ochi in
acele vremuri: 18-0 ! Cand toate aceste metode murdare nu erau suficiente se
intervenea direct de catre „patronii” de facto ai cluburilor, respectiv
Valentin Ceausescu pentru Steaua si Tudor Postelnicu (ministru de interne in
89) pentru Dinamo. De pomina a ramas episodul in care Steaua si-a trecut in
palmares o Cupa a Romaniei pe care o pierduse pe teren cu un scandal monstru,
printr-un decret semnat a doua zi de insusi Nicolae Ceausescu. De obicei, nici nu
era nevoie sa se mai recurga la asemenea metode, dat fiind ca echipele
reusisera sa devina adevarate representative nationale in conditiile in care
isi alegeau practic orice jucator de pe piata interna. Sa te mandresti in
asemnea conditii cu performante europene e o dovada de tupeu. Asemenea ispravi,
gen castigarea Cupei Campionilor de catre Steaua in 1989 starneau doar ironii
din partea presei straine care se amuza pe marginea hobby-ului beizadelei
dictatorului de la Bucuresti. Sa fim seriosi, o echipa adunata cu forta de fiul
unui Saddam sau Mobutu nu ar starni nimanui admiratia, ci ar intregi imaginea
de tara subdezvoltata. Cum Steaua si Dinamo erau intr-o foame de trofee si
medalii, trebuiau recuperate cam multe decenii in care alte cluburi adunasera performante
si simpatizanti. Prin urmare, cele mai lovite au fost cluburile cu traditie.
Unele, gen Ripensia Timisoara – primul club profesionist de fotbal din tara –
au fost chiar desfiintate. Altele, ca Poli Timisoara, UTA Arad, Rapid
Bucuresti, fortate sa retrogradeze. Gesturile de fronda costau si ele scump
gruparile cu fani adevarati, pentru ca foarte multi ani cele doua cluburi au
avut reale dificultati in a-si umple tribunele. Daca veti vedea imagini de la
semifinala de Cupa Campionilor din 1986 veti vedea cadre bizare cu tribune
intregi in verde. Asta pentru ca aducerea de autocare cu soldati chiar si la
meciurile din cupele europene era o practica uzuala din lipsa de sustinatori.
Sa nu uitam, privind acum numarul de fani oportunisti ai acestor doua echipe,
si ca in anii 80 televiziunea de stat (singura existenta) nu mai transmitea
meciuri din campionat decat daca una dintre competitoare era Steaua sau Dinamo.
In 1990, ministrul sportului Angelo Niculescu a propus desfiintarea celor doua
grupari care aduceau aminte de ocupatia comunista. Masura a fost luata in mai
multe state care s-au rupt cu adevarat de acest sistem. Nume ca Dinamo Zagreb
sau Varsovia au fost abandonate rapid pentru conotatia lor rusinoasa. La noi,
insa, cum la putere ramasesera oameni din aceleasi structuri simpatizante ale
echipelor cu epoleti, s-a optat, dupa cum se poate observa doar pentru unele
cosmetizari ale unor sigle din care au fost sterse „discret” urmele trecutului.
Sursa - NET
- Blogul lui Schmoukiz
Institutul de cercetări și proiectări
tehnologice pentru sectoare calde
43 CIF București 1976
Denumirea actuală a acestei instituții este "Institutul de cercetari și proiectări tehnologice pentru sectoare calde și metalurgie" și are sediul în București. Nu dețin alte informații despre acest institut, iar dacă cineva ar putea să mă ajute i-aș fi sincer recunoscător.
Insigna - București
Nu dețin niciun fel de informații despre acest gen de insigne sau despre reprezentările de pe ea. Dacă cineva ar putea să mă ajute i-aș fi sincer recunoscător.
Municipiul București este
capitala României, reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai
populat oraș al țării, centru industrial și comercial al țării. Populația
de 1944367 de locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al
zecelea oraș ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă,
Bucureștiul adună zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii
prognozează că, în următorii cinci ani, totalul va depăși patru
milioane. Prima mențiune a localității apare în anul
1459. În anul 1862 devine capitala României. De atunci suferă
schimbări continue, fiind centrul scenei artistice, culturale și
mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura elegantă și
elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent, capitala are
același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită în șase
sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele veche, comunistă și actuală ale Bucureștiului, câteva monumente arhitectonice, alte locuri de vizitat în capitală, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Clădirea parlamentului
Hotelul Intercontinental
Clădirea Primăriei Capitalei
Sala Palatului
Universitatea
Atheneul Român
Fabrica de confecții și tricotaje
Gara Filaret
Hotelul Athene Palace
Institutul surorilor de caritate Regina Elisabeta
Bulevardul Academiei
Calea Victoriei
Bulevardul Colțea
__________ooOoo__________
INSEMNE MILITARE STRĂINE
Set 3 embleme de identificare a unor unități militare,
brodate pe mâneca uniformei armatei regale olandeze,
pe timpul celui de-al doilea război mondial
Câteva vignete de pe notgelduri
(bancnote locale, de necesitate) germane
Detaliu vignetă de pe un certificat financiar american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 30.12.2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu