Mai jos admiri alte fotografii din satul german NIEDER INGELHEIM,
comuna INGELHEIM, districtul MAINZ BINGEN, landul
RENANIA PALATINAT, câteva monumente de cultură și arhitectură,
câteva vederi generale, o trimitere poștală ilustrată și o insignă locală.
Turnul BISMARCK
Gara
Vechea primărie
Biserici
Memorialul
Arhitectură locală
Vedere generală din anul 1645
Vedere generală din anul 1930
Vedere generală
Trimitere poștală ilustrată
Insignă locală
***
SĂ CUGETĂM!
____________xxx____________
CÂTEVA
MEDALII BISERICEȘTI
DIN REPUBLICA MOLDOVA
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Ordinul Mitropoliei este distincţia supremă a Mitropoliei
Moldovei şi se conferă clericilor
şi mirenilor “pentru merite excepţionale în ce privește promovarea
multilaterală şi constantă a valorilor Ortodoxe şi pentru contribuţii
extraordinare spre binele şi mărirea Bisericii”. Ordinul Mitropoliei este
confecţionat din metal poleit cu aur, având montate pe razele stelei 176 de
mici pietre semipreţioase. Mitropolia Moldovei (nume oficial: „Mitropolia
Chişinăului şi a Întregii Moldove”) este subordonată canonic Patriarhiei
Ortodoxe Ruse şi îşi atribuie titulatura „Biserica Ortodoxă din Moldova”.
În urma încheierii Păcii de la București
din 1812, rușii ocupă o jumătate din Moldova, teritoriul dintre Prut și Nistru
numit mai târziu Basarabia. Ca urmare a acestui rapt creștinii ortodocși din
acest teritoriu au rămas în afara unei organizații teritorial-administarative bisericești.
De aceeaa mitropolitul Gavriil – Bănulescu, stabilit în Basarabia începe
activitatea pentru înființarea unei noi episcopii. În august adresează o
scrisoare către comandantul armatelor rusești, amiralul P.V. Ciciagov, iar în
noiembrie înaintează Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse un proiect de
organizare a noii eparhii. La 21 august proiectul este aprobat de către țarul
Alexandru I. În ucazul împărătesc se prevedea ca în noua eparhie să se aplice
“obiceiurile locale, fiindcă s-a îngăduit poporului Basarabiei păstrarea
vechilor sale drepturi moldovenești”. În eparhia Chișinăului și Hotinului, după
cum urma să se numească noua unitate teritorial-administrativă bisericească, se
păstra aceeași organizație pe care o avea Biserica din Moldova, se păstrau
aceleași protopopiate care au fost înainte, și anume: Hotin, Soroca, Fălești,
Orhei, Lăpușna, Hotărniceni, Codru și Basarabia de Jos. Pregătirea clericilor
urma să se efectueze la Seminarul Teologic de la Chișinău, care a fost
înființat în ianuarie 1814. Au uramt ani de lungi prefaceri poztive dar și dureroase. Dupa unirea politică a
Basarbiei cu România s-a dat deplina libertate Bisericii Basarabene, ca ea,
prin Congresul său eparhial, să-și hotărască soarta, alegând cu ce Biserică
Autocefală și în ce legături vrea să fie. Biserica din Basarabia a fost
contopită cu cea a întregii țări, în conformitate cu canonul 38 a Sinodului
Trulan, iar arhiepiscopul Anastasie a devenit membru al Sfântului Sinod al
Bisericii Române, ce-i drept fără să-și dea consimțământul. Pe motiv că nu se
prezenta la ședințele Sfântului Sinod, la 14 iunie 1918, este destituit din
post de Către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, și în locul lui este
numit spre a conduce cu afacerile bisericesti ale arhiepiscopatului basarabean,
episcopul Nicodim (Munteanu) al Hușilor, până la alegerea episcopilor și
mitropoliților, ce urma să se facă de Marele Colegiu electoral. În februarie
1920 la Chișinău are loc Congresul eparhial la care a fost ales ca chiriarh al
Bisericii din Basarabia Gurie (Grosu) fost episcop vicar la Mitropolia din
Iași. În perioada păstoriei Î.P.S. Gurie a continuat lucrarea de construire a
locașurilor sfinte, astfel la 1925 numărul lor a ajuns la 1090, fiind deservite
de 1090 de preoti. Învățământul teologic a fost ridicat la un nivel mai înalt,
astfel în septembrie 1926 la Chișinău este organizată Facultatea de Teologie a
Universității din Iași, iar în 1927 Seminarul teologic “Mitropolitul Gavriil
Bănulescu” din Chișinău a fost reorganizat, trecându-se de la zece la opt
clase. În aprilie 1928 arhiepiscopia Chișinăului este ridicată la rangul de Mitropolie. Sus am postat blazonul mitropolitan și o fotografie veche cu Mitropolia Chișinău.
Ordinul
Recunoştinţei este o distincţie ce se conferă pentru merite deosebite în domeniul dezvoltării
şi întăririi relaţiilor intereclesiale, pentru implicare dinamică în realizarea
iniţiativelor bisericeşti şi promovarea bunului nume al Bisericii Ortodoxe din
Moldova în ţară şi în străinătate. Ordinul este confecţionat din metal.
Blazonul Mitropolitan este plasat pe un fundal alb emailat, încadrat într-un
cerc purpuriu. Ordinul se acordă clericilor şi mirenilor și are diametrul de 80
milimetri.
Ordinul ”Ștefan cel
Mare și Sfânt”, gradul I, este distincția supremă a Bisericii Ortodoxe
din Moldova și este conferită pentru merite excepționale în toate domeniile de
activitate întru binele Bisericii și credinței ortodoxe.
Ordinul ”Ștefan cel
Mare și Sfânt”, gradul II, este conferit pentru contribuție deosebită la
prosperarea și consolidarea Bisericii, pentru activitate deosebit de rodnică în
organele bisericești, pentru merite deosebite în dezvoltarea relațiilor
interbisericești, cu organele de stat și instituțiile publice etc.
Medalia bisericească ”Ștefan cel
mare și Sfânt” este conferită clericilor, care s-au evidențiat
în activitatea pastorală, care au dus o slujire merituoasă pe parcursul
întregii vieți și care au adus un aport substanțial și multilateral Bisericii,
mirenilor care s-au remarcat prin acte importante de ctitorie și de contribuție
serioasă la edificarea lăcașelor de cult, la propășirea Ortodoxiei și a
Bisericii; persoanelor publice care au favorizat și au încurajat răspândirea și
consolidarea credinței în Hristos; reprezentanților altor Biserici – surori
care au contribuit la întărirea relațiilor și a bunei conviețuiri interbisericești.
Ștefan al III- lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a
avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este
nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să
aleagă succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns
Ştefan domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel
Mare nu era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu
nelegitim, şi prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea
calităţi excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de
organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o
domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui
Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după
Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină
organizare, dar care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu
seamă datorită împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa
centrală, Polonia şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea
două porturi importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă
de venituri, prin vămi. Chilia — după cum am spus — fusese a domnilor munteni,
în înţelegere cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la
munteni, atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare
este, pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe
urma comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din
pierderea, în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia
şi Cetatea Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu
turcii. Nu e chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i
ştirbească relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care,
supărat că Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească
să redevină vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l
sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi
împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară
au fost luptele sale cu turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată
de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al
turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al
II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care
o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie
părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere
vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai
din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la
Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu
reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi
astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara,
pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod
al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură — ca
să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu
turcii, dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu,
în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data
aceasta, cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea
Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care
erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva
Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod
creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii povesteşte
că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se făcuse
câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi plugurile.
Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea lui Ştefan
cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt ajutaţi cu
adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire împotriva altor
duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne lasă să fim
autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu bisericile
noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un tribut pe an. La
început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în Moldova, dar foarte
curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în fructuoasele lor
cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe nenorocirea celor două
principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea este într-adevăr perioada
când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune uimitoare, întinderea maximă:
în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi Egiptul, apoi Arabia, iar sub
Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii cuceriseră Ungaria, şi în Africa
ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea însă, aceste cuceriri, exploatate cu
nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se transformă într-o povară. De aceea
ţările române, cu pământul lor rodnic, cu mari turme de oi şi cirezi de bovine,
au devenit indispensabile vistieriei împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării
capitalei Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică
în fiecare an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de
biserici clădite de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt
ctitoria lui, însă majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei
epoci imediat următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru
Rareş. (Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
Ordinul
Meritul Bisericesc este o distincţie în trei grade, conferită pentru suportul
multilateral acordat vieţii bisericeşti la nivel mitropolitan – ctitorire de noi sfinte lăcaşe, contribuţie la reconstruirea sau renovarea celor
existente, susţinerea învăţământului teologic şi a activităţilor sociale ale
Bisericii. Distincţia este confecţionată din metal poleit cu aur. Blazonul
Mitropolitan este plasat pe un fundal alb emailat, încadrat într-un cerc
albastru – grad I, cerc purpuriu – grad II și cerc verde – grad III, fixat pe o
cruce cu braţe verzi. Distincția se acordă clericilor şi mirenilor și are
diametrul de 50 milimetri.
______________ooOoo______________
O MEDALIE ROMÂNEASCĂ
CU CERTIFICAT DE AUTENTICITATE
125 de ani de la înființarea
Băncii Naționale a României 1880 - 2005
Câteva vignete de pe obligațiuni franceze
Detaliu vignetă de pe un certificat american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 10.09.2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu