Moneda euro de colecţie de
mai sus celebrează personalitatea lui Leopold III. Aversul monedei
prezintă
chipul lui Leopold III, pe când reversul prezintă monograma constituției belgiene.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice; valoarea – 12,5 euro, seria –
dinastia regală belgiană, data emiterii – 2009, forma - rotundă, diametrul – 14
milimetri, greutatea – 1,24 grame, metalul – aur, calitate – proof şi tirajul –
5000 de exemplare.
Leopold
al III-lea (născut la data de 3 noiembrei 1901 și decedat la data de 25
septembrie 1983) a fost rege al Belgiei din anul 1934 până în anul 1951, când a
abdicat în favoarea fiului său Baudouin.
Moneda euro de colecţie de
mai sus celebrează personalitatea lui Baudouin.
Aversul monedei prezintă chipul lui Baudouin, pe
când reversul prezintă monograma
constituției belgiene. Moneda are următoarele caracteristici
tehnice; valoarea – 12,5 euro, seria – dinastia regală belgiană, data emiterii
– 2010, forma - rotundă, diametrul – 14 milimetri, greutatea – 1,24 grame,
metalul – aur, calitate – proof, tirajul – 5000 de exemplare și prețul unitar
de vânzare – 70 de euro.
Moneda euro de colecţie de
mai sus celebrează personalitatea lui Albert
II. Aversul
monedei prezintă chipul lui Albert II, pe când reversul prezintă monograma constituției belgiene. Moneda are următoarele caracteristici tehnice; valoarea –
12,5 euro, seria – dinastia regală belgiană, data emiterii – 2011, forma -
rotundă, diametrul – 14 milimetri, greutatea – 1,24 grame, metalul – aur,
calitate – proof, tirajul – 6000 de exemplare și prețul unitar de vânzare – 105
euro.
***
VORBE DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
VOLTAIRE (1694 - 1778)
nume real Francois Marie Arouet,
scriitor și filozof francez
- Când e vorba de bani, toți sunt de aceiași religie.
- Marea afacere și singura în care trebuie să reușești este să trăiești bine.
- Adevărul este un fruct care nu trebuie cules decât atunci când este complet copt.
__________xxx__________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL CARAȘ-SEVERIN
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din
materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie
sau bască şi care indică, prin imagini
reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani si apartenenţa
la un club, de identificare localitate,
de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie
politică, civică, religioasă, de identificare asociaţii, de nivel de pregătire-calificare,
de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insignă - M (Metalul) Oțelul Roșu 50 (de ani) 1920 - 1970
Metalul Oțelul
Roșu, denumire actuală A.C.S. Oțelul
Roșu (Asociația Clubul Sportiv) este echipa fanion, de fotbal a orașului,
care participă în prezent în liga a IV-a campionatului național. Echipa a fost
înființată în anul 1920 și joacă în echipament cu următoarele culori
traditioanele; roșu-albastru în meciurile de acasă și alb-negru în meciurile
din deplasare. Sus am postat un fanion și logo-ul echipei de fotbal Metalul Oțelul Roșu.
Insignă - Uzina Oțelul Roșu 1796 - 1971
In zona Vaii Bistrei mineritul si
prelucrarea fierului au fost cunoscute si practicate de milenii, existand vechi
traditii metalurgice chiar pe vatra istoricei localitati Ohaba Bistra. Premierele industriale sunt atestate
prin prezenta cuptoarelor catalane si a atelierelor de prelucrare a fierului in
bandaje prin intermediul ciocanelor actionate hidraulic. In anul 1804 apar vetrele de afanare, primul proprietar atestat fiind
MARTINSCHITZ, apoi PALLMAN si HANOVITZ, care in anul 1823 vand proprietatile
lor Societatii Unite Bistra-Ruschita. Prin contractul incheiat la 13 Martie 1823 la Viena, Comandamentul
Cezaro-Craiesc, in numele Regimentului de Graniceri Valaho-ilirici, cedeaza pe
25 de ani Societatii Bistra-Ruschita exploatarea padurilor de pe versantul
sudic al Muntilor Poiana Rusca si de pe versantul nordic al Muntilor Tarcu. Dupa anul 1830 vetrele de afanare
sunt treptat inlocuite de cuptoarele de pudlare care foloseau ca si combustibil
lemnul.
In anul 1834 sunt concesionate pe timp de 80 de ani alte paduri in zona Rusca
Montana. In 1856, la Ferdinandsberg (localitate atestată încă din anul 1807 în comitatul Caraș-Severin), au existat instalatii de pudlare, un
laminor de profile usoare si un atelier de lacatuserie. La 12 Septembrie 1857, Societatea
Bistra-Ruschita vinde unitatile sale metalurgice din Ferdinandsberg catre Prima
Societate Banateana de Mine si Metalurgie - Erster Banater Siebenburger
Bergwerks Gesellschaft - cu sediul la Viena. In 13 Decembrie 1859, societatea mai
sus mentionata fuzioneaza cu Asociatia Brasoveana pe Actiuni de Mine si
Metalurgie. Acest consortiu producea anual la Ruschita si Rusca-Montana, 8000
tone de fonta care erau apoi prelucrate la Ferdinandsberg.
In perioada in care
instalatiile metalurgice de aici au apartinut acestui consortiu denumirea
oficiala a lor a fost: Uzina de Fier Ferdinandsberg. În anul 1865 existau sase cuptoare cu pudlaj, insă în acelasi an au inceput lucrarile
pentru construirea unui laminor de semifabricate si sine de cale ferata dotat
cu 5 caje, actionat de o turbina de 80 CP si cu instalatii anexe necesare. Sinele de cale ferata au fost
utilizate la construirea liniei ferate SIMERIA - PETROSANI, Uzina
Ferdinandsberg fiind, la acea data, a doua unitate siderurgica din tara, dupa
Resita, care a fabricat acest fel de produse metalurgice. In anul 1867 se creaza dualismul
austro-ungar si localitatea Ferdinandsberg este rebotezată Nandorhegy, denumire ce se regaseste si
pe produsele uzinelor de aici. Dupa darea in functiune, in 1881, a unui laminor
de tabla subtire si in 1891 a primului cuptor SIEMENS-MARTIN cu o capacitate de
6,5 tone, in anul 1897, la 15 Iunie, Asociatia Brasoveana de Mine si Metalurgie
vinde Uzinele de Fier Ferdinandsberg, Societatii Anonime pe Actiuni de Mine si
Metalurgie Calan, cu sediul la Budapesta. In 1898 incepe reconstructia
vechiului laminor de semifabricate distrus de incendiu. Noul laminor era
alcatuit din 4 caje trio si un laminor duo care produceau sine de cale ferata
de la 5,25kg/metru liniar la 25,3 kg/metru liniar, precum si platine pentru nevoile proprii si
pentru livrarea la Laminorul de Tabla de la Nadrag. Laminorul era antrenat de o
turbina de 450 CP. In anul 1903 este dat in folosinta
un laminor de tabla subtire cu doua caje degrosisoare si 2 finisoare. Linia de
laminare, masinile de ajustaj, foarfecele si masinile de planat erau antrenate
de o turbina hidraulica de 350 CP. Laminorul mai dispunea de o instalatie de
zincuire si de una de plumbuire APLATER. Prin
construirea, in anul 1912, a inca
doua cuptoare SIEMENS-MARTIN de 15 tone/sarja, nu mai era necesara mentinerea
cuptoarelor de pudlaj, acestea au fost scoase din uz, Ferdinandsberg fiind
ultima uzina din tara care mai folosea aceste cuptoare. La 8 Februarie 1914 se da in
folosinta linia ferata cu ecartament normal care face legatura dintre uzina si
gara. Ca urmare a intrarii Romaniei in
razboi (August 1916) alaturi de Antanta si pentru a-si proteja astfel capitalul
investit in instalatiile de aici Societatea de Metalurgie pe actiuni RIMAMURANY
demonteaza majoritatea utilajelor si le transfera in Ozd si Corompa in Ungaria.
Pentru a se folosi spatiul halelor, acestea sunt inchiriate C.F.R-ului ca
ateliere de reparatii. La 9 Martie 1924, Societatea de Mine
si Metalurgie Calan concesioneaza uzinele Calan, Ferdinand si minele Teliuc,
Uzinelor metalurgice TITAN SAR, care isi schimba numele devenind
TITAN-NADRAG-CALAN (T.N.C.), in care majoritatea capitalului era detinut de fratii MAX
si EDGARD AUSCHNITH.
Inca din acelasi an se reconstruiesc doua cuptoare
SIEMENS-MARTIN de 7,5 tone si Laminorul de Tabla. In August 1925 se da in
exploatare Laminorul de Profile, cu o linie alcatuita din doua caje
degrosisoare trio, doua caje mijlocii si opt caje finisoare actionate de o
turbina hidraulica si de o locomotiva cu abur. In 1932 este construit un cuptor
SIEMENS-MARTIN de 25 de tone, cele doua existente marindu-se la 17 tone iar un
an mai tarziu incepe construirea unui nou Laminor de Tabla, aici fiind
transferate utilajele din cel vechi. In 1934 in hala vechiului laminor sunt
instalate masini de laminat benzi la rece si o turnatorie de cilindri. In 1935
este construit Laminorul de Platine cu doua caje degrosisoare trio si o caja
finisoare trio. De la infintarea T.N.C. si pana in 1934
au mai fost date in exploatare Fabrica de cuie si sarma ghimpata, Turnatoria de
Otel si Metal,atelierele anexe, Hidrocentralele Electrice Glimboca si Maru.
Atestată în anul 1796, Uzina de la Oţelul Roşu, datorită
creşterii producţiei de fontă şi oţel, s-a văzut în situaţia de a-se moderniza
şi dezvolta în vederea prelucrării oţelului. După laminorul primitiv destinat
obţinerii de ţagle (din care urmau să se obţină prin forjare bandaje pentru
roţi), uzina a fost dotată cu utilaje de laminare moderne, în 1856 ea dispunând
de un laminor de profile uşoare prevăzut cu toate anexele necesare. Din 1865
începe construcţia unui laminor prevăzut cu cinci caje pentru laminarea şinelor
de cale ferată, laminor ce a intrat în funcţiune în anul 1868. A urmat punerea
în funcţiune şi a altor laminoare, printre care şi un laminor de tablă subţire,
în anul 1881. În
1895, sectorul laminoare de la Oţelul Roşu, conform unui raport întocmit de
„Asociaţia Braşoveană pe acţiuni de mine şi metalurgie", din care făcea
parte şi această întreprindere (Uzinele de la Oţelul Roşu făceau parte din
Societatea Unită Bistriţa Ruşchita care, din interese financiare o vinde
„Primei Societăţi bănăţene de mine şi metalurgie", societate care în 1859
fuzionează cu „Asociaţia Braşoveană pe acţiuni de mine şi metalurgie") era
alcătuit dintr-un: laminor pentru şine de cale ferată, platine şi ţagle, două
linii de laminare de profile uşoare şi un laminor de bandă subţire. Cererea
sporită de şine de cale ferată, platine şi profile a determinat preocuparea
pentru modernizare şi pentru extindere. Cele două linii de laminare profile
uşoare, învechite, au fost înlocuite cu o nouă linie de acelaş profil. A fost
montată o cajă degrosisoare şi una finisoare pentru producerea tablelor
subţiri. în 1898 s-a montat o nouă linie de laminare pentru şine de cale
ferată, şi două cuptoare pentru încălzirea lingourilor în vederea laminării (ce
utilizau combustibil gazos obţinut prin distilarea lemnului în patru
generatoare de gaz). în anul1903 se dă în exploatare a doua linie de laminare
pentru tablă, alcătuită din două caje degrosisoare şi două caje finisoare, iar
atelierul de tablă era prevăzut cu o instalaţie de zincare şi plumbuire. În
anul 1924, Uzinele din Oţelul Roşu trec în cadru Societătii „Uzinele
metalurgice Unite Titan, Nădlag, Călan SAR", societate intersată în
asigurarea necesarului de laminate din oţel cu forţe proprii, din care motiv
şi-a dezvoltat capacitatea de producţie prin modernizarea şi punerea în
funcţiune a utilajelor de laminare. Ca urmare, într-o hală nouă, amplasată pe
locul vechiului laminor de profile s-a pus în funcţiune în 1925 o linie de
laminoare compusă din două caje degrosisoare, două caje mijlocii şi opt caje
finisoare. Laminorul de tablă existent a fost revizuit, înbunătăţit şi pus în
funcţiune în anul 1924. În componenţa liniei de laminare pentru tablă intrau
câte o pereche de caje (degresisoare-finisoare) pentru laminarea tablelor
subţiri şi a tablelor de acoperiş, ca şi o cajă pentru îndreptarea tablelor
recoapte. În
anul 1933 au început lucrăriledeconstrucţie a unui nou laminor de tablă (care
funcţionează şi în prezent), în hala construită în acest scop montându-se, în
afara unor utilaje existente, şi unele noi, printre care şi o instalaţie pentru
zincarea tablei de acoperiş. În
anul 1934, în locul vechiului laminor de tablă, s-a pus în funcţiune un laminor
la rece care a produs benzi cu o lăţime până la 200 mm., iar în anul 1935 se
pune în funcţiune un laminor de platine compus din două caje degrosisoare trio
şi o cajă finisoare trio şi un cuptor cu propulsie pentru încălzirea
lingourilor destinate laminării. Prin
măsurile de reorganizare luate după cel de al doilea război mondial se dezvoltă
şi activitatea în cadrul secţiilor de laminare de la Oţelul Roşu, uzina
modernizându-se în continuare în vederea producerii diferitelor sortimente de
laminate. Modernizarea
realizată în 1951, prin dotarea laminorului de benzi la rece cu două caje
cuatro, a permis realizarea de benzi subţiri. La sfarsitul secolului XVIII, pe
malul drept al raului Bistra, sunt amplasate cateva ateliere metalurgice unde
colonistii germani sositi de la Resita si Bocsa au constituit “Colonia veche”,
viitorul nucleu al localitatii ce va purta numele de Otelu Rosu. Condiţiile naturale prielnice de
climă şi vegetaţie, bogata reţea hidrografică, bogăţiile subsolului, duc la
concluzia că pe aceste meleaguri viaţa omenească a existat din timpuri
străvechi. În marginea oraşului au fost găsite
obiecte de silex datând din paleoliticul superior, ca şi o imitaţie după o
drahmă de tip Dyrrhachium, din perioada daco-romană. În antichitate, pe Valea Bistrei
trecea „drumul roman care pornea de la Lederata până la Ulpia Traiana
Sarmisegetuza”(din cercetările lui Pamfil Polonic – „Despre valurile, drumurile
şi cetăţile romane din toate ţările locuite de Români”). Pe acest drum sunt
înscrise numai două localităţi: Agnavae (după Ptolemeu) sau Agmonia (Acmonia,
Agnauie, Augmonia, după geograful din Ravenna), aşezare localizată în satul
Zăvoi (posibil şi Ohaba Bistra) şi Pons Augusti (Podul împăratului) localizată,
după unii istorici, la Marga, iar după alţii, la Voislova.
În secolele VI – XI, printre cele 32 localităţi bănăţene din care se
extrăgea aur sunt amintite şi localităţile de pe Valea Bistrei, printre care şi
Ohaba Bistra. Pentru perioada evului mediu documentele istorice cu privire la
aşezările de pe Valea Bistrei sunt mult mai bogate. Localitatea Ohaba Bistra,
pe vatra căreia s-a format actualul oraş, este pomenită în documente încă din
secolul al XIV-lea, pe atunci numindu-se Bisthere sau Bistra. Într-un document,
datat la 21 decembrie 1458 şi scris la Arad, Nicolae de Bizere şi Iacob de
Racoviţa încheie o înţelegere în privinţa unor moşii din Comitatul Timişoarei,
printre care figurează şi moşiile Alsoachowa (aşezare dispărută în apropiere de
Glimboca) şi Zobadfalw, localitatea fiind identificată de C. Suciu ca Ohaba
Bistra. Pe la 1430, regele Sigismund donează
localitatea fiilor lui Petre Stoian, Laczlo Iuga şi Novac Negotha, actualul
oraş purtând denumirea de Negoteşti, probabil după numele proprietarului Novak
Negotha. De altfel, pe la 1449, un Negotha de Negoteşti apare ca prim-pretor de
Caransebeş. De menţionat că actualul cartier Mal este consemnat în scrieri din
1561, ca proprietate a familiei nobiliare Bizerea, iar un alt cartier al
oraşului, Cireşa, este menţionat în cronici din 1580, sub denumirea Cseres
Bistra. În anul 1658 această parte a Banatului a fost cedată turcilor de către
principele Transilvaniei Acatiu Barcsay, până la pacea de la Karlowitz (1699),
când Banatul trece sub stăpânire austriacă. În „conscripţia” localităţilor din
Banat, pe la 1699 – 1700, găsim localitatea sub numele de Ohaba Bistra (“ohaba”
înseamnă “loc”, “aşezare”). După 20 de ani de stăpânire turcească, Banatul este
cucerit de Imperiul Austriac în 1716. Aceasta organizează întreaga zonă, în
scopul de a-i exploata zăcămintele miniere. Sunt amplasate primele înjghebări
metalurgice pe vatra localităţii. În 1751 administraţia militară este înlocuită
cu una civilă, excepţie făcând regiunile de graniţă. Începând din 1762 se formează
regimentele grănicereşti constituite din ţărani liberi. În 1768 ia fiinţă la
Ohaba Bistra compania 12-a regimentului de grăniceri Valaho – Iliric nr. 13.
Sediul comandamentului grăniceresc de la Ohaba Bistra se afla într-o clădire
unde astăzi este sediul Ocolului Silvic. La sfârşitul sec. al XVIII-lea în
viaţa economică a Banatului se produc schimbări profunde, Curtea de la Viena
intensifică explorările şi exploatările minere din zona Munţilor Poiana Rusca.
În vizita pe care o face în Banat, în anul 1773, împăratul Iosif al II-lea
trece şi pe la compania militară din Ohaba-Bistra, pe care o remarcă pentru
disciplină. În 1795/1796, numitul Martinschitz instalează o forjă – mai precis
un ciocan de forjă – acţionată hidraulic, pe vatra localităţii Ohaba Bistra, la
poalele dealului lui Ferdinand, începând prelucrarea fierului în zonă; în
aceeaşi perioadă familia Madersbach construieşte o forjă la Rusca Montană.
Această investiţie necesitând forţă de muncă specializată, au fost aduşi
colonişti de la Bocşa şi Reşiţa. Primii coloniști majoritari germani
s-au stabilit în apropierea instalaţiei metalurgice, aşezarea constituind nucleul
viitoarei localităţi Ferdinandsberg, apărută în anul 1807. Denumirea derivă,
probabil, de la dealul cu acelaşi nume şi nu de la proprietarul coloniei
(începând abia cu martie 1823), Ferdinand Hoffmann. Pentru că în anul 1805,
Oţelul Roşu nu avea nici vatră, aceasta a fost cumpărată de la satul vecin,
Mal, din izlazul lor cedându-se, pentru 200 de florinţi, o bună parte din
sectorul Gai şi porţiunea cuprinsă între podul satului Cireşa, astăzi
aparţinător de Oţelu Roşu, şi str. Morii, astăzi Dobrogeanu – Gherea. Restul
vetrei, până la cimitirul oraşului, a fost cumpărată de la primăria satului
Ohaba Bistra (astăzi parte componentă a oraşului Oţelu Roşu). Tot de la localitatea Ohaba Bistra a
fost cumpărat şi terenul de pe malul drept al râului Bistra, până la limita
laminorului. În timpul cât fabrica era condusă de Ferdinand Hoffman, ia fiinţă
„Colonia veche”, un mănunchi destul de numeros de case, clădite în apropierea
uzinei, precum şi clădirile din apropierea podului de la Cireşa, demnă de
amintit fiind clădirea numită „Vila” care a servit timp îndelungat, respectiv
până în anul 1862, ca local de şcoală pentru populaţia din Ferdinand. În timpul revoluţiei de la 1848,
guvernatorul revoluţionar maghiar Fülöp Lipot schimbă denumirea localităţii
Ferdinandsberg în Bemhegy (dealul lui Bem), denumire care nu dăinuie decât până
în 1849. Datorită dezvoltării economice a noii aşezări, colonia se măreşte,
documentele atestând existenţa a două aşezări distincte: Ohaba Bistra şi
Ferdinandsberg. Se cunoaşte că în anul 1850 se atribuie terenuri, de către
„Asociaţia braşoveană de mine şi metalurgie”, angajaţilor de la uzina
Ferdinandsberg pentru construirea de case în zona „Colonia Nouă”. După anul 1867, data apariţiei
dualismului austro-ungar, noua aşezare va primi numele de Nandorhegy, în fapt
traducerea în limba maghiară a numelui de Ferdinandsberg. Localitatea
Nandorhegy administra şi localităţile din jur, până la Valea Bistrei, mai puţin
Glimboca, între 1895-1937. La sfârşitul secolului al XIX-lea, pe lângă germani,
la Ferdinandsberg trăiau şi slovaci, unguri şi italieni (proveniţi din nordul
Italiei, zonele Tolmezzo şi Ponteba).
La începutul secolului al XX-lea,
comunele Nandorhegy şi Ohaba Bistra nu aveau definitivate actele cu privire la
terenuri şi proprietăţi, de aceea, între 1906 -1912, se trece la întocmirea
hărţilor cadastrale şi a cărţii funciare, conform acestora localitatea având,
în acea perioadă, o suprafaţă de 3128 ha. După Marea Unire de la 1918 se va
renunţa la denumirea de Nandorhegy, revenindu-se la vechea denumire de
Ferdinandsberg din 9 iunie 1919, iar din anul 1924, se schimbă denumirea în
Ferdinand. Populaţia băştinaşă, în limbajul ei uzual, nu i-a zis niciodată
Ferdinand, ci „La Pod” datorită podului de beton de proporţii mari şi oarecum
modern pentru timpul acela, impresionând prin masivitatea lui. Între anii
1930-1935, terenul cuprins între clădirea Vila şi vechea biserică catolică este
cedat pentru clădirea bisericii ortodoxe. Ca să se poată clădi însă biserica,
clerul parcelează terenul respectiv şi îl vinde la particulari, care clădesc o
serie de case pe dreapta drumului roman. Cu sumele realizate din vânzarea
acestor parcele se construieşte biserica ortodoxă între anii 1936-1938. În timpul celui de-al doilea război
mondial, datorită greutăţilor economice, administraţia celor două localităţi
Ohaba Bistra şi Ferdinand se contopeşte (în 1943) şi se formează localitatea
Ferdinand – Bistra, dar după 1945 cele două comune revin la forma lor iniţială. Instaurarea regimului comunist în
România, a adus prejudicii întregii ţări şi în mod implicit localităţii
noastre. Părându-li-se că numele de Ferdinand nu este în ton cu noua evoluţie
istorică, autorităţile comuniste din localitate au hotărât, la 8 iunie 1948,
schimbarea denumirii în Oţelu Roşu. Aceeaşi denumire o primeşte şi uzina. În
anul 1960, Oţelu Roşu este declarat oraş cu subordonare raională (având o
populaţie de 8500 locuitori), iar în componenţa lui sunt trecute cele două
localităţi învecinate, Cireşa şi Mal.
Oțelu Roșu (în germană Ferdinandsberg)
este un oraș din județul Caraș-Severin, provincia istorică Banat, România, care
numără aproximativ 10500 de locuitori. Localitatea este amplasată pe o terasă
aluvională, la 268 m altitudine, de-a lungul faliei tectonice, prin care râul
Bistra, după confluența cu Bistra Mărului, se îndreaptă spre Timiș. Oțelu Roșu
are în subordine administrativă localitatea Cireșa și satul Mal. Munții Poiana Ruscă se află la
nord de albia Bistrei, iar la sud sunt Munții Țarcu care coboară prin Muntele
Mic spre oraș. Orașul se găsește în partea de nord-est a județului, fiind
situat pe DN 68 Hațeg –
Caransebeș, față de care se află la 50 și, respectiv, 20 km depărtare. Valea
Bistrei conectează depresiunile Caransebeș și Hațeg. Sus am postat stema și o fotografie cu primăria orașului.
Societatea numismatică română - 1903
Al XIX-lea simpozion național Reșița 15 - 18 mai 2002
Era la început de veac XX. Cultura
şi ştiinţa în România prinseseră aripi de zbor stabile şi de perspectivă,
precizându-se domeniile şi principiile de activitate. Se trecea acum la
culegerea primelor roade ale frământatului şi cu rol de pionierat secol al
XIX-lea, când reprezentanţi de frunte ai renaşterii româneşti se dăruiau, cu
întreaga lor fiinţă, intereselor naţionale. Unirea Principatelor şi marile
reforme ale lui Alexandru Ioan Cuza au deschis larg porţile afirmării
învăţământului, ştiinţei şi culturii în România. Publicaţii şi societăţi de tot
felul luau fiinţă, croindu-şi drum spre mintea şi inima românilor. În
acest context de efervescență spirituală, o nouă ştiinţă specială se înfiripa
în peisajul intelectual românesc. Informaţiile lui C. Bolliac din „Trompeta
Carpaţilor”, referitoare la unele descoperiri monetare, dar mai ales
lucrările lui D.A. Sturdza şi primele studii de specialitate ale lui M.C.
Sutzu, precum şi alcătuirea unor colecţii monetare, aveau să se constituie ca
temelie a ştiinţei numismatice din România. Începutul sec. XX va marca pentru
numismatica din ţara noastră un moment de o reală
însemnătate. Pe data de 28 decembrie 1903, la iniţiativa unui grup de
entuziaşti şi pasionaţi ai acestei discipline, lua fiinţă Societatea
Numismatică Română (SNR). Adunarea Generală, în şedinţa sa inaugurală, a
votat Statutele Societăţii şi a ales Comitetul de conducere în următoarea
alcătuire: D.A. Sturdza, preşedinte de onoare; M.C. Sutzu, preşedinte activ;
Gr. Tocilescu, vicepreşedinte; Al. Cantacuzino, secretar; lt. col. G.
Iordăchescu, casier contabil; dr. G. Severeanu, subsecretar şi D. Panku, C.
Alessandrescu, Carol Storck şi E.D. Mirea, membri. O dată cu adoptarea
Statutelor se fixa şi ţelul principal al Societăţii, care îşi propunea „să
dezvolte ştiinţa şi arta numismatică” în România." În prezent SNR are
filiale în aproape toate județele țării. Sus am postat logo-ul Societății
Numismatice Române.
Atena era
o zeiţă, una dintre cele mai mari divinități ale mitologiei greceşti,
identificată de către romani cu zeița Minerva. Era zeița înțelepciunii, pe care
grecii o mai numeau și Pallas Athena sau, pur și simplu, Pallas. Deasupra am
postat o poză cu statuia zeiţei Atena care se găseşte la Muzeul Luvru din
Paris.
Numismatica (gr. numisma și lat. nummus, -
monedă, ban) este știința auxiliară a istoriei având drept obiect de
cercetare tipurile de monede, descrierea lor, descifrarea legendelor,
materialul din care sunt monedele confecționate și raporturile dintre
diferitele categorii de monedă. O ramură a numismaticii, medalistica se
ocupă cu studiul medaliilor. Monedele au apărut din timpuri străvechi, ca
obiecte din materiale nemetalice folosite pe rol bani. Neștiutorii includ și
studiul bancnotelor lumii în numismatică, ceea ce este greșit. Pentru lămuriri
citește mai jos!
Notafilia este denumirea pasiunii de a colecționa, cerceta și
studia bancnotele lumii. Moneda de hârtie a fost, fără îndoială, introdusă
de negustorii de ceai chinezesc, la începutul secolului al X-lea, pentru
încheierea marilor tranzacții folosind bilete la ordin. Administrația
chineză adoptă, în mod oficial, bancnotele în anul 1024. Prima mențiune
occidentală a unei forme de bancotă a fost făcută de către Marco
Polo, la sfârșitul secolului al XIII-lea. Prima bancă din Europa
care a emis bancnote a fost Riksbank din Stockholm, în anul 1658.
Al XXVI-lea simpozion național de numismatică
Băile Herculane 14 - 15 mai 2009
S.N.R. (Societatea numismatică română)
Băile Herculane este
un oraș din județul Caraș-Severin, Banat, România. Are o populație de
aproximativ 6000 de locuitori. Este situat pe Valea Cernei, la 5 km de
principala arteră rutieră ce leagă vestul țării de București – DN6 (E70).
Bazele stațiunii au fost puse în anul 102 d.Ch. de Împaratul Traian, romanii
introducând cultul balnear preluat de la greci pe care apoi l-au dezvoltat.
Romanii au construit aici, la Therme Herculi (Ad Aquas
Herculi Sacras), temple, băi, monumente și statui, închinate zeilor
Hercules, Aesculap și Hygieia. Atestarea documentară a stațiunii datează din
anii 153 D.Hr, fapt consemnat într-o tabulă votivă din băi: „Zeilor și
divinităților apelor, Ulpius Secundinus, Marius Valens, Pomponius Haemus, lui
Carus, Val, Valens, trimiși ca delegați romani să asiste la alegerea în
calitate de consul a fostului lor coleg Severianus, întorcându-se nevătămați,
au ridicat acest prinos de recunoștință”. În perioada civilizației romane,
stațiunea de pe Valea Cernei a constituit un important punct de atracție pentru
aristrocația Romei antice. Impresionați de excepționala putere
tămăduitoare a apelor sacre de pe Valea Cernei, romanii sosiți în
Dacia le-au închinat un adevărat cult balnear sub semnul tutelar al lui
Hercules. Deasupra am postat stema și o fotografia cu sediul Primăriei - Băile
Herculane.
In anul 1871 ducele
Karls a facut cadou Bailor Herculane Statuia lui Hercules cu
pielea leului de Nemeea pe umeri, confectionata din fier de tun (poza de
deasupra). Pe soclul statuii este scris; "Herculi pro salute
imperatorum severi et Antonini P II Conservatori Augustorum Dominorum nostrorum
CI Gallus C.V. legatus eorum PR. PP. CUM SUIS" 198-211 e.n. Baile Herculane" ceea ce înseamnă; “Lui Hercules cu omagii i s-a
ridicat acest altar pentru imparatii Severus Antonius Pius, C.I. Gallus,
devotata augustilor nostri imparati, trimisul acestora ca guvernator al
Provinciei impreuna cu ai sai 198-211 e.n. Baile Herculane."
Deasupra am postat două vederi generale, din perioade diferite, din renumita stațiune Băile Herculane.
Insignă - Institutul de subingineri Reșița 1971 - 1981
Răspunzând
unei necesități îndelung resimțite, începând cu anul 1971, s-a înființat la
Reșița învățământul tehnic superior, primul pas făcându-se prin înființarea
Institutului de Subingineri, subordonat inițial Institutului Politehnic
"Traian Vuia" din Timișoara, unitate de învățământ prestigioasă, de renume
european.
Insignă - Institutul de subingineri Reșița
În anul 1990, în urma unui proces evolutiv normal, s-a înființat
Facultatea de Inginerie, aparținând tot de Institutul Politehnic "Traian
Vuia", ce îngloba secțiile: Tehnologia construcțiilor de mașini, Utilajul
și tehnologia sudării, Electromecanică, Deformări plastice și tratamente
termice și Turnarea metalelor. Un momente de exceptie în evoluția învățământului
superior din Reșița se înregistrează în anul 1992, când se înființează
Universitatea "Eftimie Murgu", autonomă, cu două facultăți:
Facultatea de inginerie și Facultatea de drept și științe economice (vezi imaginea de mai sus).
225 de ani de metalurgie feroasă la Reșița S.A.1996
Fondată în 1771
Data de 1 noiembrie 1769 marchează
începutul ridicării Uzinei Metalurgice Reşiţa, iar la 3 iulie 1771 se dau în
folosinţă primele două furnale ale uzinei. În anul 1851 se laminează prima şină
de cale ferată la Reşiţa. În anul 1854, statul austriac concesionează uzina
consorţiului internaţional, societate de cale ferată - STEG. În anul 1862 se
construieşte aici prima locomotivă Tender STEG cu 10 roţi cuplate (vezi poza de mai sus).
Combinatul siderurgic Reșița 1771
Două secole de siderurgie Reșița
În anul 1920 se înfiinţează
Societatea anonimă "Uzinele de Fier şi Domeniile din Reşiţa - UDR",
iar în anul 1936 se înfiinţează Grupul Reşiţa - Malaxa. În anul 1962
Combinatul Metalurgic Reşiţa se reorganizează numindu-se Combinatul
Siderurgic Reşiţa. În anul 2000 are loc privatizarea C.S. Reşiţa,
94,4891 % dintre acţiuni fiind cumpărate de Corporaţia Noble Ventures Inc
din Statele Unite ale Americii. Sus am postat logo-ul şi o imagine nocturnă a
combinatului.
Municipiul Reșița (în
maghiară Resicabánya, în germană Reschitz, în cehă Rešice, in croată Ričica), este
capitala județului Caraș Severin din România, provincia Banat, care numără
aproximativ 84000 de locuitori. Istoric, localitatea este atestată din
secolul al XV-lea cu numele de Rechyoka și Rechycha. Cercetările
arheologice au descoperit în acest spațiu urme de locuire din perioada
neolitică, dacică și romană. Este menționată în 1673 cu numele Reszinitza,
ai cărei locuitori plăteau impozite către pașalâcul Timișoarei, iar în
anii 1690 - 1700 izvoarele o amintesc ca depinzând de Districtul Bocșei împreună cu alte localități din Valea Bârzavei. Conscripția
din anul 1717 o menționează cu numele Retziza, având 62 gospodării impuse
de către stăpânirea austriacă nou instaurată aici. Ea devine din 3 iulie 1771
locul de întemeiere a celui mai vechi și important centru metalurgic de pe
continentul european. Odată cu nașterea uzinelor, se pun bazele Reșiței
industriale. Sus am postat stemele comunistă și actuală ale orașului Reșița și câteva monumente de arhitectură și cultură din acest oraș.
Prefectura
Primăria
Piața centrală
Catedrala ortodoxă
Caraș-Severin este un județ situat la limita provinciilor Banat
și Transilvania din România, care are
ca reședință orașul industrial Reșița. Situat în partea de sud-vest a
României, județul Caraș-Severin are o suprafață de 8514 kilometri
pătrați, 3,6% din suprafața țării, ocupă locul al treilea, ca mărime între
județele țării, numără aproximativ 333000 de locuitori și cuprinde 2 municipii
- Reșița și Caransebeș, 6 orașe - Bocșa, Oravița, Moldova Nouă, Oțelu Roșu,
Anina, Băile Herculane și 69 de comune. Sus am postat harta, stemele
interbelică Caraș și Severin, comunistă și actuală ale județului Caraș -
Severin, iar dedesubt pozele câtorva locuri de vizitat din acest județ.
Stațiunea Muntele Mic
Stațiunea Semenic
Cheile Minișulu
Peștera Gaura cu muscă
Cascada Bigar
Cascada Beușnita
Lacul Ochiul beiului
Catedrala episcopală Caransebeș
___________ooOoo___________
O MEDALIE ROMÂNEASCĂ
ȘI BREVETUL SĂU
Medalia "Crucea trecerii Dunării" și Brevetul său,
conferite în anul 1878 acelora care au participat la Războiul
de independență, sub domnia lui Carol I - Domnitorul României,
înainte de Proclamarea Regatului
Câteva ornamente decorative marginale
de pe acțiuni franceze
Detaliu vignetă de pe un certificat american
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 12.09.2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu