Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea austriacă BRUNNENTHAL, bundeslandu
AUSTRIA SUPERIOARĂ și două vechi trimiteri poștale
Biserica
Școala
Troița Sank Georgen
Trimiteri poștale
și arhitectură din localitatea austriacă BRUNNENTHAL, bundeslandu
AUSTRIA SUPERIOARĂ și două vechi trimiteri poștale
Gara
Școala
Troița Sank Georgen
Trimiteri poștale
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
________xxx________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL PRAHOVA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Masivul Bucegi,
cu o suprafață de circa 300 km.p, se află la extremitatea estică a Carpaților
Meridionali, desfășurându-se între Valea Prahovei la est și culoarul Branului
și Valea Ialomiței la vest; cade brusc spre nord către depresiunea Bârsei și
spre sud, până la contactul cu Subcarpații de curbură. Se întinde pe teritoriul
județelor Dâmbovița, Prahova și Brașov. Fiind de o mare complexitate
structurală și morfologică, masivul apare ca o cetate naturală, cu incinta
suspendată la 1600 – 2500 m, sprijinită de abrupturi puternice.
În 1928, la inaugurarea sa, „Crucea de pe
Caraiman“, ridicată la altitudinea de 2291 m, era cea mai înaltă
structură metalică situată într-o zonă montană. În timp, imaginea acestui
monument unic în Europa prin amplasament şi prin dimensiuni a devenit extrem de
cunoscută. Istoria „Crucii“ nu e însă atât de clară, numeroase aspecte
aflându-se încă sub semnul întrebării. Însuşi numele sub
care a rămas cunoscut în memoria colectivă acest simbol al arhitecturii şi
tehnicii mondiale din prima jumătate a secolului al XX-lea dă naştere unei
controverse. Studiind documentele de arhivă şi lucrările publicate de-a lungul
celor 82 de ani care au trecut de la inaugurarea monumentului, cercetătorul
descoperă nu mai puţin de trei titulaturi diferite. Cel mai des întâlnit în
documentele oficiale aflate în colecţiile Arhivelor Naţionale ale României e
numele de „Monumentul Eroilor“, în timp ce în limbajul cotidian s-a păstrat,
încă din anul 1933, titlul de „Crucea de pe Caraiman“. O a treia variantă ce
şi-a făcut loc în unele surse bibliografice secundare – „Crucea Eroilor
Ceferişti“ – pare a fi fost generată de faptul că ridicarea monumentului (între
anii 1926-1928) a fost realizată prin eforturile lucrătorilor Direcţiei de
Poduri din cadrul Direcţiei Generale C.F.R. Din păcate, majoritatea
publicaţiilor editate de-a lungul existenţei „Crucii“ nu au păstrat decât unele
date vagi, legate strict de construcţia propriu-zisă a monumentului, fapt care
a deschis calea spre un alt punct de controversă, legat de semnificaţia
istorică a acestei opere de arhitectură. Luând ca bază de pornire a cercetării
înscrisul săpat în piatra plăcii comemorative, „Ridicatu-s-a acest monument
întru slava şi memoria eroilor prahoveni căzuţi în Primul Război Mondial
1916-1918 pentru apărarea patriei – construit între anii 1926-1928“,
cercetătorul se vede nevoit să considere credibile informaţiile păstrate în
memoria colectivă, ce atribuie ideea realizării monumentului „Societăţii Cultul
Eroilor“. Aceasta funcţiona încă din anul 1919, sub denumirea iniţială de
„Societatea pentru Mormintele Eroilor Căzuţi în Război“ şi sub înalta ocrotire
a Prinţesei Maria, cea care avea să fie încoronată Regină a României, în
octombrie 1922. Ne sunt cunoscute numele unor personalităţi din domeniile
arhitecturii şi construcţiilor din primele decenii ale secolului al XX-le, care
s-au implicat în realizarea acestui monument unic în Europa. Astfel, ne este
cunoscut faptul că întregul proiect al ansamblului a fost opera arhitecţilor
români Georges Cristinel şi Constantin Procopiu. La fel, ne sunt menţionate
numele celor doi mari ingineri ce au realizat studiile de rezistenţă ale
monumentului:Alfred Pilder şi Teofil Revici, precum şi ale celor care au
urmărit ridicarea „Crucii“, dirigintele de şantier Nicolae Stănescu şi şeful de
şantier V. Bumbulescu. Nu trebuie trecută cu vederea nici activitatea
lucrătorilor din cadrul a două secţii de linii (L1 şi L5) aflate în subordinea
Direcţiei Generale C.F.R., ale căror eforturi au făcut posibilă existenţa
construcţiei (introdusă în lista monumentelor de patrimoniu, sub codul
PH-IV-mon-A-16887). Istoria a reţinut şi sprijinul acordat de fraţii Schiel,
care au pus la dispoziţia constructorilor funicularul fabricii de hârtie din
Buşteni. Cu ajutorul acestei instalaţii au fost transportate mare parte din
elementele metalice necesare ridicării „Crucii“. Comunitatea locală s-a
implicat la rându-i;locuitorii Buşteniului şi-au folosit atelajele şi animalele
de povară pentru a urca până pe platoul Bucegilor restul materialelor necesare construcţiei
soclului pe care se înalţă monumentul. Comuniştii au vrut să-i secţioneze
braţele. Neglijată aproape complet de-a lungul celei de-a doua jumătăţi a
secolului al XX-lea, ameninţată chiar cu dispariţia (spre sfârşitul deceniului
patru al secolului trecut au existat chiar voci care au cerut secţionarea
braţelor laterale ale monumentului şi montarea unei stele roşii în vârful
coloanei metalice), devenită un element al cotidianului ultimelor două decenii,
„asaltată“ de cei ce îşi găsesc un titlu de glorie efemeră din marcarea numelui
prin intermediul diverselor înscrisuri grafitti aşternute pe piatra soclului
ori prin slovele scrijelite în grabă pe uşa de acces în interiorul ansamblului,
„Crucea de pe muntele Caraiman“ pare să fi redevenit, în sfârşit, un simbol al
culturii şi istoriei celor pe care îi veghează din înălţimile munţilor. Astfel,
un parteneriat recent încheiat între Consiliul Local al oraşului Buşteni şi
Asociaţia Rotary Club „Valea Prahovei“ îşi propune restaurarea completă a
„Monumentului Eroilor“ şi introducerea sa în circuitul turistic
mondial. (Sursa NET – Revista Historia). Din anul 2014 monumentul
este înscris în Guiness World Records ca fiind cea mai cea mai înaltă
cruce din lume amplasată pe un vârf montan. Crucea este situată chiar pe
marginea abruptului către Valea Seacă, la altitudinea de 2291 m, fiind unică în
lume atât prin altitudinea amplasării, cât și prin dimensiuni: crucea
propriu-zisă are o înălțime de 28 m și două brațe de câte 7 m
fiecare. Monumentul era cea mai înaltă construcție din lume la vremea
respectivă, de acest fel, situată la o astfel de altitudine. Lățimea stâlpului
vertical este de 2 m, lungimea brațelor orizontale până în axul stâlpului fiind
de 7 m, iar latura unui ochi pătrat de zăbrea este de 2 m. Crucea este
executată din profile de oțel, fiind montată pe un soclu din beton armat placat
cu piatră, înalt de 7,5 m. În interiorul acestuia se află o încăpere care a
adăpostit inițial generatorul de energie electrică ce alimenta cele 120 de
becuri de 500 W de pe conturul Crucii.
Telecabina Bușteni-Babele este o complexă lucrare inginerească, prima de acest fel construită în România care leagă orașul Bușteni de platoul Bucegilor,
cabana Babel. Constructia
a inceput in anul 1973 și dată în folosință în
an august 1978. În sezonul de vară telecabina poate transporta chiar și peste
1900 de persoane pe zi (durata medie de funcționare fiind în sezonul de vară în
weekend chiar și de 14 ore/zi). Telecabina circulă dacă vântul nu bate mai tare
de 15 m/s (52 km/h), iar dacă totuși vântul bate la limită, atunci instalația
funcționează în alertă de vânt, cu încetinirea telecabinei la stâlpii de pe
platou.
Redau mai jos principalele date tehnice ale acestei grandioase lucrări inginerești:
Conform indicațiilor tehnice din proiectul întocmit de firma italiană, dimensiunile fundațiilor asigurăstabilitatea generală a structurii și toate forțele statice sau mobile sunt preluate de către fundație (care are dimensiunea de 3 x 2,50 m și adâncimea de încastrare de 2 m, fără partea vizibilă care iese din nivelul solului). Bineînțeles că fundațiile dreptunghiulare conțineau și armăturile indispensabile, longitudinale și transversale, practic ca o rețea de bare care conlucrau (diametre de PC 52 ø12-14 mm). Pentru asigurarea transportului cuvei s-a folosit un cablu cu grosimea de 12 mm, care era ancorat lângă șantierul de la baza stâlpului. Structura metalică a fost confecționată în halele uzinei Combinatului Siderurgic Reșița. După ce toate componentele au fost verificate conform proiectului, acestea au fost vopsite, tratate special și pentru testarea îmbinărilor acestora, fațadele laterale ale structurii metalice au fost asamblate acolo, în halele uzinei metalurgice, iar apoi, dezasamblate și trimise pe șantierul de la Bușteni.
Redau mai jos principalele date tehnice ale acestei grandioase lucrări inginerești:
- Proiectant: Compania CERETTI & TANFANI Milano, Italia
- Executant: M.M.P.G. București (Ministerul Minelor, Petrolului și Geologiei) prin T.C.M.M (Trust de Constructii Montaje Miniere) Șantier Brașov.
- Lungime traseu: 4350 m
- Diferență de nivel: 1235 m
- Altitudine stație Bușteni: 880 m
- Altitudine stație Babele: 2290 m
- Număr cabine: 2
- Capacitate/cabină: 24+1 persoane (se acceptă maxim 26+1 dacă sunt copii până în 14 ani)
- Durată transport: 12 minute, 40 secunde
- Viteza maximă de deplasare: 10 m/s
- Viteza maximă a vântului pentru funcționarea instalației la limită: 16 m/s
- Diametrul cablului purtător: 40 mm
- Diametrul cablului tractor: 25 mm
- Distanța medie între pilonul 6 și 5; 400 m
- Distanța medie între pilonul 5 și 4: 1520 m
- Distanța medie între pilonul 4 și 3: 530 m
- Distanța medie între pilonul 3 și 2: 1540 m
Conform indicațiilor tehnice din proiectul întocmit de firma italiană, dimensiunile fundațiilor asigurăstabilitatea generală a structurii și toate forțele statice sau mobile sunt preluate de către fundație (care are dimensiunea de 3 x 2,50 m și adâncimea de încastrare de 2 m, fără partea vizibilă care iese din nivelul solului). Bineînțeles că fundațiile dreptunghiulare conțineau și armăturile indispensabile, longitudinale și transversale, practic ca o rețea de bare care conlucrau (diametre de PC 52 ø12-14 mm). Pentru asigurarea transportului cuvei s-a folosit un cablu cu grosimea de 12 mm, care era ancorat lângă șantierul de la baza stâlpului. Structura metalică a fost confecționată în halele uzinei Combinatului Siderurgic Reșița. După ce toate componentele au fost verificate conform proiectului, acestea au fost vopsite, tratate special și pentru testarea îmbinărilor acestora, fațadele laterale ale structurii metalice au fost asamblate acolo, în halele uzinei metalurgice, iar apoi, dezasamblate și trimise pe șantierul de la Bușteni.
Insigna - Colocviu de știință și tehnică - Plopeni 1986
Plopeni,
în trecut Mărgineanca și
apoi Stejarul, este un oraș din județul Prahova. Localitatea este situată la circa 15 km nord de
municipiul Ploiești și este înconjurată de păduri din stejar. Orașul este
străbătut de șoseaua județeană DJ102, care îl leagă spre sud de Păulești
și Ploiești și spre nord de Vârbilău, Slănic Prahova și Izvoarele. Prin oraș
trece și calea ferată Buda-Slănic, pe care este deservit de stația
Plopeni. La recensământul din anul 2011 orașul număra 7718 locuitori, în
scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 95,05%,
romi – 1,03% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului Plopeni astăzi se
prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 94,57% și restul – nedeclarată sau altă religie. În
imediata vecinătate a orașului a existat o fabrică de armament, fondată în anul
1938, devenită ulterior Uzina Mecanică Plopeni și după 1990 închisă. Singurul obiectiv din orașul Plopeni inclus pe lista monumentelor
istorice de interes județean este situl arheologic din poiana „La Cetate”
(„Cetatea Fetii”), unde s-au găsit urmele unei cetăți din secolele al VI-lea–al
V-lea î.e.n.
Produsul
medalistic de mai sus s-a bătut în anul 1934
cu ocazia Cursei automobilistice de
coastă de la Sinaia, organizate sun egida A.C.R.R. (Automobil Clubul Regal
Român). Medalia are formă circulară, cu diametrul de 50 milimetri, fiind inclusă într-un
cadru ornamental. Pe avers sunt reprezentate două automobile, probabil în
cursă, și un nor de praf în spatele lor. Pe revers, în partea de jos, este
reprezentat un aranjament din frunze de laur și stejar în mijlocul căruia este
plasat un scot (probabil pentru inscripționarea locului obținut în cursă).
Deasupra aranjamentului vegetal, într-un spațiul generos, este aplicată o
inscripție pe trei rânduri, primul rând curbat după marginea medaliei: “Prima Cursă de Coastă / din Sinaia / 12 august 1934”.
Sinaia este un oraș situat în județul Prahova, România, pe valea Pahovei, la poalele Munților
Bucegi, cunoscut mai ales datorită importanței sale turistice.
Orașul este situat la circa 60 kilometri nord-vest de Ploiești și la 50 kilometri sud de Brașov. Altitudinea medie a orașului este de
880 de metri, orașul numărând aproximativ 10500 de locuitori. În secolul al
XVII-lea această zonă era nelocuită. Primii locuitori care s-au stabilit
în pădurea virgină de aici au fost călugării mănăstirii Sinaia, ctitorită între anii 1690-1695 de
către Marele Spătar Mihail Cantacuzino, precum și niște scutelnici care se ocupau cu paza
mănăstirii și cultivarea moșiilor acesteia. Orașul a luat numele mănăstirii,
iar mănăstirea a fost denumită astfel după călătoria spătarului în Palestina și Peninsula Sinai. Sus am postat
stema orașului iar dedesubt pozele câtorva clădiri interesante din Sinaia.
Insigna - Consilier județul Prahova
Insigna de mai sus s-a
bătut în perioada interbelică, pe vremea României Mari, și s-a conferit
consilierilor județeni (membri ai Consiliului Județean Prahova) cu scopul de a
fi mai ușor identificați de către cetățeni. Consiliu județean (C.J.) a fost și este autoritatea
administrației publice locale din România, constituită la nivel județean,
pentru coordonarea activității consiliilor comunale
și orășenești, în vederea realizării serviciilor publice de interes județean.
Consiliul județean este compus din consilieri aleși
prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat, în condițiile
stabilite de Legea privind alegerile locale. Printre atribuțiile consiliului
județean se regăsesc stabilirea impozitelor și taxelor județene,
elaborarea programelor de dezvoltare economico-socială și de administrare a
teritoriului. Șeful unui consiliu județean are nevoie de aprobarea
consilierilor pentru a iniția negocieri pentru contractarea de împrumuturi și
emisiuni de titluri de valoare în numele județului. Instituțiile consiliului
județean și a prefectului au fost
înființate în anul 1864.
Insigna - Expo fotbal Ploiești 1989
Manifestarea numismatică culturală și sportivă “EXPO FOTBAL” s-a
permanentizat la Ploiești prin inițiativa
și strădania inimosului localnic Manu Nicolae. Acesta era un mare pasionat de
sport, în special fotbal, și medalistică, în special insignografie. Și astfel
din 26 iunie 1982, în orașul aurului negru românesc – Ploiești, au loc anual
întâlniri și expoziții ale iubitorilor de fotbal și de insigne sub genericul EXPO
FOTBAL PLOIEȘTI.
Municipiul Ploiești este unul
dintre marile orașe ale României și reședință a județului Prahova,
fiind situat la 60 de kilometri depărtare de București. Municipiul
Ploiești se găsește în apropierea regiunii viticole Dealul Mare-Valea
Călugărească și are acces direct la Valea Prahovei, cea mai importantă
zonă de turism alpin din România. Orașul Ploiești este un important nod de
transport, situându-se pe drumurile care leagă capitala București de
provinciile istorice Transilvania și Moldova. este supranumit „capitala aurului
negru”, orașul fiind vechi centru al industriei petroliere, având patru
rafinării și alte industrii legate de această ramură (construcții de mașini,
echipamente electrice, întreținere). Prezența unor ploieșteni pe piețele unor
orașe din Ardeal denotă faptul că
localitatea avea un nume și o bază economică ce-i permiteau să intre în relații
comerciale cu centre de peste munți. Numele mai apare într-un hrisov din anul 1567, semnat
de către domnitorul Țării Românești, Petru cel Tânăr, prin care se întărea o vânzare a
"cinci răzoare" de vie între un anume Avruț din Ploiești și logofătul
Coresi din Bărcănești. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și actuală
ale orașului Ploieșți precum și fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură ale orașului din vremuri diferite.
Catedrala ortodoxă Sfântul Ioan Botezătorul
Halele
Prahova este
un județ aflat în regiunea istorică Muntenia din România.Este cel mai
populat județ din România (cu excepția capitalei București, oraș aflat în
vecinătatea sa, la sud) deși este doar al 33-lea din țară ca suprafață. Județul
se întinde pe o suprafață de 4716 km.p., numără aproximativ 830000 de locuitori
și își are reședința în municipiul Ploiești. Ca subunități administrative
județul este compus din 2 municipii - Ploiești și Câmpina, 12 orașe - Azuga,
Băicoi, Boldești - Scăieni, Breaza, Bușteni, Comarnic, Mizil, Plopeni, Sinaia,
Slănic, Urlași, Văleni de Munte și 90 de comune. Sus am postat harta,
stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Prahova precum, iar mai
jos fotografiile câtorva clădiri reprezentative pentru arhitectura prahoveană, câteva trimiteri poștale ilustrate din vremuri diferite și câteva splendide locuri de vizitat în acest județ.
Cota 1400 - Sinaia
Cota 2000 - Sinaia
Cascada - Urlătoarea
Mănăstirea Caraiman - Bușteni
Castelul Iulia Hașdeu - Câmpina
Cramele Roternberg
Mănăstirea - Brebu
Băile - Telega
Biserica - Buștenari
Cabana Caraiman
Cabana Valea Dorului
Cabana Piatra Arsă
Complexul turistic - Gura Diham
Biserica - Azuga
Fabrica de bere - Azuga
Valea Azugăi - Azuga
Fabrica de postav- Azuga
Vedere - Breaza
Vedere - Buștenari
Căminul alpin C.C.S.2 - Bușteni
Eliseul Valea Cerbului - Bușteni
Cooperativa Bușteni
Valea albă - Bușteni
Hotelul Bușteni
Vedere - Bușteni
Vedere Câmpina
Bulevardul Carol - Câmpina
Casa Pionierilor - Câmpina
Vedere Comarnic
Salina Doftana
Mănăstirea Cheia - Teleajen
Gara - Mizil
Cheile Tătarului - Munții Bucegi
Valea Cerbului - Munții Bucegi
Halta - Poiana Țapului
Castelul Pelișor - Sinaia
Casa de cultură (Cazinoul) - Sinaia
Castelul Foișor - Sinaia
Cabana Vârful cu Dor - Munții Bucegi
Vedere - Cheia
________ooOoo________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Sultanul Togrul Beg,
a trăit între anii 993 - 1063
și a condus între anii 1037-1063,
Detaliu vignetă de pe o bancnotă franceză fantezie
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 15.06.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu