1. Moneda euro finlandeză de colecție de mai jos marchează
trecerea a 150 de ani de la nașterea lui Juhani
Aho. Pe aversul monedei, în centrul câmpului, în interiorul unui
cerc periferic continuu, este reprezentată o peniță de toc, stilizată, peste
care este aplicat un înscris neciteț și monograma gravorului. Undeva în stânga,
orizontal pe două rânduri sunt înscriși anii de viață ai personajului “1861 –
1921” iar jos pe marginea monedei – numele personajului – “JUHANI AHO”. Pe
revers, în interiorul unui cerc continuu periferic este redat stilizat un
colț de hârtie peste care este aplicat un înscris neciteț și monograma
monetăriei finlandeze și o virgulă. Sub colțul de hârtie este înscrisă valoarea
monedei “10 E” iar jos pe marginea monedei sunt aplicate inscripțiile: “SUOMI –
FINLAND” – (numele țării în limbile finlandeză și engleză). În dreapta colțului
de hârtie, pe verticală este aplicată inscripția 2011 (anul emiterii
monedei).
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii
– 2011, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 38,61 milimetri,
greutatea 25,5 grame, material compoziție – aliaj argint, tiraje – 8000 buc BU
și 7000 buc proof și designer – Reijo Paavilainen.
Juhani Aho, nume real
Johannes Brofeldt, a fost un scriitor și
jurnalist finlandez, care s-a născut la data de 11 septembrie 1861 și a decedat
la data de 8 august 1921. Este considerat unul dintre cei mai reprezentativi
scriitori realiști ai literaturii finlandeze. Scrierile sale se
remarcă prin finețea observației și pregnanța expresiei și au ca temă
principală contradicția dintre natură și cultură. Iată câteva dintre scrierile
sale: Calea ferată, Singur, Soția
pastorului, Sânge apăsător și Fermierul hellman.
2. Moneda euro finlandeză de colecție de mai
jos marchează trecerea a 150 de ani de la nașterea lui Henrik Immanuel Wigström. Pe aversul monedei, în centrul câmpului, în interiorul unui
cerc periferic continuu sunt reprezentate o lebădă plutind pe un lac, printre
frunze de nufăr și flori de lotus, și monograma monetăriei finlandeze. Undeva
în dreapta sus pe două rânduri este aplicată inscripția “10 / EURO” (valoarea
monedei), iar jos pe marginea monedei sunt aplicate inscripțiile “SUOMI FINLAND”
și „2012” (numele țării în
limbile finlandeză și engleză și anul emiterii monedei). Pe revers, în interiorul unui cerc continuu periferic este redat un ornament decorativ reprezentând un ou
încondeiat, un ac cu ață și monograma gravorului. În partea de jos, pe marginea
monedei, pe două rânduri, sunt aplicate inscripțiile “1862 – 1923” și “HENRIK
WIGSTROM” (anii de viață și numele personajului).
Moneda are următoarele caracteristici tehnice:
anul emiterii – 2012, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 33
milimetri, greutatea 17 grame, material compoziție – aliaj argint, tiraje – 15000
buc BU și 15000 buc proof și designer – Pertti Makinen.
Henrik
Immanuel Wigström a fost unul dintre cei mai importanți meșteri
argintari finlandezi, care s-a născut la data de 2 octombrie 1862 și a decedat
la data de 14 martie 1923. Arta lui este similară cu cea a lui Perchin, maestrul
său, dar tinde să fie în stilul Ludovic al XVI-lea și în stil neoclasic.
3. Moneda euro finlandeză de colecție de mai
jos marchează centenarul
nașterii designerului finlandez Armi Maria Ratia. Pe aversul monedei, în centrul câmpului, în
interiorul unui cerc periferic continuu este reprezentat chipul personajului,
la partea superioară trei benzi ondulate și mai jos monograma gravorului. În partea din dreapta a
monezii sunt aplicate inscripțiile “Armi Ratia” și “1912 – 1979” (numele și anii de viață ai personajului). Pe revers, în interiorul unui cerc
continuu periferic sunt reprezentate trei flori din care cea din mijloc
este colorată în roșu și negru și monograma monetăriei finlandeze. La partea de
jos pe un rând este aplicată inscripția „10 E” (valoarea mondei) iar sus pe
marginea monedei sunt aplicate inscripțiile “SUOMI FINLAND 2012”
(numele țării în limbile finlandeză și engleză și anul emiterii monedei).
Moneda are următoarele caracteristici tehnice:
anul emiterii – 2012, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 38,61
milimetri, greutatea 25,5 grame, material compoziție – aliaj argint, tiraje – 20000
buc BU și 20000 buc proof și designer – Kari Markkanen
Armi Maria Ratia, născută Airaksinen, a
fost un artistă textilistă și unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori
finlandezi, care s-a născut la data de 13 iulie 1912 și a decedat la data de 3
octombrie 1979. A fost directorul companiei Marimekko Oy până
în 1969 și din nou din 1971. Ratia a studiat arta de designer textil la Școala
de Artă și Design și a avut propria țesătorie la Vyborg din 1935 până în 1939. În timpul războiului din 1939-1941, a lucrat
ca funcționar la Ministerul Apărării. După aceea, a lucrat ca designer de
textile pentru agenția de publicitate Erva-Latvala Oy. În 1951, Armi
Ratia, împreună cu designerul de îmbrăcăminte Riita Immonen au fondat
Marimekkko Oy, care avea ca scop proiectarea și comercializarea țesăturilor
Printex. Marimekko s-a ridicat la faima internațională în 1960, când Jacqueline
Kennedy, soția președintelui SUA s-a îndrăgostit de produsele acestei companii.
În semn de apreciere un parc din Helsinki îi poartă numele și în plus s-a
turnat și un film despre viața lui Armi Ratia.
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
________xxx________
CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL TIMIȘ
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
Insigna - Patrulaterul de gimnastică artistică feminină 1923
România - Iugoslavia - Polonia - Cehoslovacia
F.S.S.R. - (Federația Societăților Sportive din România)
Piesa medalistică
de mai sus este o insignă realizată în anul 1923 cu ocazia Patrulaterului de gimnastică feminină ce a avut loc în țara
noastră. Insigna este confecționată din cupru, are forma rotundă, cu diametrul
de 4,30 centimetri, având greutatea de 25,62 grame. Aversul este un cerc
continuu exterior, în relief, şi la 0,4 cm cerc interior continuu formând un
cartuş circular fiind întrerupt cercul interior de pătratul cu laturile în arce
deschise şi închise, creând patru cartuşe în arc cu denumirea statelor
participante, cu litere mari în relief realizate prin matriţă, astfel în
cartuşul deschis superior avem trecută: POLONIA; în partea laterală dreapta în
cartuş deschis avem JUGOSLAVIA, în partea laterală stângă în cartuş deschis
trecut CEHOSLAVIA (inscripţie greşită în loc de SLOVACIA este gravat greşit pe
matriţă SLAVIA) şi în cartuşul inferior închis este ROMÂNIA. Între cercul
interior şi partea dreaptă a arcului deschis al pătratului avem milesimul 19
(1900, iar în partea stângă a arcului deschis şi cercul interior avem milesimul
23 (anul 23); în partea de jos între arcul închis al pătratului şi cercul
continuu interior avem gravat numele gravorului – STEIN. În interiorul
pătratului arcuit în colţuri avem literele : în dreapta sus F (Federaţia), în colţul
stânga sus S (Societăţilor), în colţul dreapta jos S (Sortive) şi în colţul
stânga jos R (din România), nume complet Federația Societăților Sportive din
România, în organizarea căreia a avut loc competiție. În mijlocul câmpului
central avem o sportivă gravată în relief care face exerciţiul de gimnastică la
sol. Reversul insignei, are un sistem eficient de prindere.
Insigna - I.T.T. (Întreprinderea de Transport Timișoara)
La data de 3
noiembrie 1867 din inițiativa primarului Timișoarei, Carol Kutel, se
constituie Societatea pe acțiuni, în scopul construirii unei linii ferate
pentru transportul călătorilor cu tramvaiul tras de cai, pe traseul Fabric –
Cetate – Gara de Nord. Lucrările au început în aprilie 1869 sub conducerea
inginerului de origine elvețiană Enric Baader, care va deveni chiar directorul
societății. Această linie va fi inaugurată la data de 8 iulie 1869. Treizeci de
ani mai târziu, tramvaiul cu cai este înlocuit de tramvaiul electric iar
societatea ia numele Tramvaie Comunale Electrice – Timișoara. Consiliul local Timișoara
cumpără Uzinele electrice Timișoara și Societatea de tramvaie pentru suma de
200000 florini. În anul 1948 se constituie ITT (Întreprinderea de transport
Timișoara). Insigna postată aici reprezintă I.T.T. (Intreprinderea de transport Timișoara), ea fiind specifică
transportului timișorean pe linii ferate și rutiere. Câmpul central este ocupat
de literele I.T.T. așezate unele sub altele, umplute cu email roșu, străpunse
de un fulger și flancate de două aripi stilizate. Câmpul insignei este zimțat
și vopsit în email albastru. Dimensiunile insignei sunt 40 x 23,5 milimetri și cântărește 6,05
grame.
Formația corală Lyra C.F.R. 1924 Timișoara
(Căile Ferate Române)
La data de 10
februarie 1924 se întrunește Adunarea generală a angajaților CFR de la depou și
atelierele de întreținere și material rulant din Timșoara, ocazie cu care se
constituie Reuniunea de cântări, muzică și ajutorare reciprocă LYRA a
angajaților din atelierele CFR Timișoara. La data de 27 mai 1924 Ministerul
Cultelor și Artelor aprobă statutul Reuniunii. La data de 29 august 1950
Ministerul Justiției dizolvă Reuniunea prin Decizia 79058 transmițând tot
patrimoniul Sindicatului CFR Timișoara. Asociațiile sau societățile mari, sau
cu posibiltăți materiale consistente au confecționat mai multe feluri de
insigne. Una era insigna de prezentare (protocol) care se acorda probabil
gratuit oamenilor de seamă sau merituoși, membrilor de onoare, fondatorilor,
colaboratorilor externi și chiar membrilor simpli care o cumpărau pentru
susținerea materială a reuniunii. A doua insignă se acorda membrilor activi ai
societății, susținători sau aspiranți reuniunii, ea fiind purtată cu ocazia
diverselor manifestări. Această insignă avea un aspect mai modest (simplu) în
comparașie cu cea de protocol. Insigna de protocol Reuniunea de cântări, muzică și ajutorare reciprocă LYRA a angajaților
din atelierele CFR Timișoara, are înălțimea de 2,6 centimetri, lățimea de
2,47 centimetri și o greutate de 5,5 grame. Ea consta într-o liră cu patru
coarde susținută de două ramuri de măslin care pleacă de la orizontala
superioară a simbolului specific căilor ferate (o roată de vagon cu două aripi
laterale). Baza insignei este un cartuș semircular cu litere mari galbene în
relief de la dreapta în jos și stânga în sus LYRA C.F.R. 1924 și litere amri
TIMIȘOARA, cartușul fiind umplut cu email roșu. Pe revers, în poziție
orizonatală este sudat un sistem de prindere. Sub acul de prindere se distinge
poansonul firmei producătoare PAMER – WIEN 9 – MUSSDORFER STR.11.
Clădirea acestei
reuniuni s-a ridicat în perimetrul imobiliar al Căilor Ferate române, a servit
pe timpuri ca așezământ cultural și de instruiri, iar după anul 1950 a devenit
Casa de cultură a municipiului Timișoara și cinematograf, funcționând și azi ca
și Casă de cultură unde se întâlnesc sistematic colecționarii de orice fel (antichități,
vechituri, etc.)
Insigna - P. Progresul Timișoara
La data de 3
noiembreie 1867 din inițiativa primarului Timișoarei, Carol Kutel, se
constituie Societatea pe acțiuni, în scopul construirii unei linii ferate
pentru transportul călătorilor cu tramvaiul tras de cai, pe traseul Fabric –
Cetate – Gara de Nord. Lu crările au început în aprilie 1869 sub conducerea
inginerului de origine elvețiană Enric Baader, care va deveni chiar directorul
societății. Această linie va fi inaugurată la data de 8 iulie 1869. Treizeci de
ani mai târziu, tramvaiul cu cai este înlocuit de tramvaiul electric iar
societatea ia numele Tramvaie Comunale Electrice – Timișoara (TCT). Consiliul
local Timișoara cumpără Uzinele electrice Timișoara și Societatea de tramvaie
pentru suma de 200000 florini. Insigna postată aici reprezintă Asociația sportivă Progresul – Timișoara,
constituită în anul 1950 și care avea sediul în spatele Casei de cultură a TCT.
De la înființare și până în anul 1960 echipa Progresul a jucat pe stadionul
Electrica, rebotezat până la urmă Progresul. Insigna are în general o formă
rotundă, acoperită din colțul dreapta sus până spre mijloc de un steag
desfășurat ce iese din contur. Steagul are cinci benzi emailate alternativ în
culorile albastru și negru, peste ele în centru fiind aplicată litera P în
email alb. Câmpul central rotund acoperit parțial de bățul steagului și o parte
a acestuia este colorat în email alb. Insigna are un sector circular roșu pe
care este aplicată inscripția PROGRESUL. Insigna are diametrul de 17 milimetri
și o greutate de 2,92 grame.
Insigna - Consilier Timișoara
Insigna de mai sus s-a bătut în perioada interbelică, pe
vremea României Mari, și s-a conferit consilierilor locali (membri ai
Consiliului Local Timișoara) cu scopul de a fi mai ușor identificați de către
cetățeni. Consiliu local (C.L.) a
fost și este autoritatea administrației publice locale din România, constituită
la nivelul municipiilor, orașelor și comunelor, în vederea realizării eficiente
a serviciilor publice de interes local. Consiliul local este compus din
consilieri aleși prin vot
universal, egal, direct, secret și liber exprimat, în condițiile stabilite de
Legea privind alegerile locale. Printre atribuțiile consiliului local se
regăsesc; stabilirea impozitelor și taxelor
județene, elaborarea programelor de dezvoltare economico-socială și de
administrare a localității. Șeful de consiliu are nevoie de aprobarea
consilierilor pentru a iniția negocieri pentru contractarea de împrumuturi și
emisiuni de titluri de valoare în numele localității. Instituțiile prefectului, consiliului
județean și consiliului local au fost înființate în anul 1864.
Insigna - Consfătuirea O.C.P.Tc. - Timișoara - XI - 1983
(Oficiul Central de Poștă și Telecomunicații)
Insigna de mai sus s-a bătut la comanda (O.C.P.Tc.) Oficiului Central de Poștă și Telecomunicații Timiș cu
ocazia Consfătuirii personalului din județul Timiș care lucrează în sectorul
Poștă și Telecomunicații și care a avut loc în luna noiembrie a anului
1983. Insigna s-a conferit întreg
personalului participant la consfătuire în semn de aducere aminte a sarcinilor trasate
cu această ocazie.
Municipiul Timișoara (în graiul
bănățean Cimișoara, în germană
Temeschwar, alternativ Temeschburg sau Temeswar, în maghiară
Temesvár, în sârbă Темишвар/Temišvar, în limba bulgarilor bănățeni Timišvár; în traducere (limba maghiară): „Cetatea de pe Timiș”) este reședința și cel mai mare oraș al județului Timiș din regiunea istorică Banat, vestul României. În anul 2010, având 303708 locuitori, era al treilea oraș, ca număr de locuitori, din România. Numele localității vine de la râul Timiș (trecând actualmente la sud de municipiu), numit de romani în antichitate Tibisis sau Tibiscus. Începând din anul 553 teritoriul actual al Timișoarei a fost timp de două secole sub dominație avara. Aceștia au construit pe ruinele fostei fortărețe romane Zambara o nouă așezare cu numele de Beguey, poziționată strategic intre râurile Timiș si Bega (Tisa). După avari teritoriul a fost invadat de pecenegi, cumani, bulgari, valahi și apoi maghiari. Fortăreața Timișoara a fost foarte probabil construita în secolul al X-lea, în stil avar, înconjurată de un canal cu apă, fiind situata pe locul actual al Operei. După invaziile tătare și distrugerea completă din 1241, regele maghiar Bèla al IV-lea a colonizat zona cu germani, care au reclădit cetatea. Prima atestare documentară a localității Timișoara este destul de controversată, aceasta fiind plasată de specialiști în anii 1212 sau 1266. În anul 1175 este menționat comitatul Timiș, dar sursele nu menționează care este centrul economic și administrativ al acestuia. Deasupra am postat stemele veche, interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Timișoara, iar dedesubt pozele câtorva inconfundabile monumente de cultură și arhitectură din frumosul oraș de pe Bega, din vremuri diferite.
Temeschwar, alternativ Temeschburg sau Temeswar, în maghiară
Temesvár, în sârbă Темишвар/Temišvar, în limba bulgarilor bănățeni Timišvár; în traducere (limba maghiară): „Cetatea de pe Timiș”) este reședința și cel mai mare oraș al județului Timiș din regiunea istorică Banat, vestul României. În anul 2010, având 303708 locuitori, era al treilea oraș, ca număr de locuitori, din România. Numele localității vine de la râul Timiș (trecând actualmente la sud de municipiu), numit de romani în antichitate Tibisis sau Tibiscus. Începând din anul 553 teritoriul actual al Timișoarei a fost timp de două secole sub dominație avara. Aceștia au construit pe ruinele fostei fortărețe romane Zambara o nouă așezare cu numele de Beguey, poziționată strategic intre râurile Timiș si Bega (Tisa). După avari teritoriul a fost invadat de pecenegi, cumani, bulgari, valahi și apoi maghiari. Fortăreața Timișoara a fost foarte probabil construita în secolul al X-lea, în stil avar, înconjurată de un canal cu apă, fiind situata pe locul actual al Operei. După invaziile tătare și distrugerea completă din 1241, regele maghiar Bèla al IV-lea a colonizat zona cu germani, care au reclădit cetatea. Prima atestare documentară a localității Timișoara este destul de controversată, aceasta fiind plasată de specialiști în anii 1212 sau 1266. În anul 1175 este menționat comitatul Timiș, dar sursele nu menționează care este centrul economic și administrativ al acestuia. Deasupra am postat stemele veche, interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Timișoara, iar dedesubt pozele câtorva inconfundabile monumente de cultură și arhitectură din frumosul oraș de pe Bega, din vremuri diferite.
Universitatea de Medicină și Farmacie
Fabrica Turul
Palatul Baroc
Palatul Lloyd
Cazarma Transilvania
Palatul Dauerbach
Catedrala ortodoxă
Palatul Loffler
Palatul Dicasterial
Palatul Timișiana
Cazarma de pompieri
Liceul piaristic
Hotelul Coroana
Gara
Biserica austro-ungară
Abatorul
Baia comunală
Palatul Mercur
Sinagoga
Piața Sfânta Maria
Prima bancă de economii - Piața Sfântul Gheorghe
Castelul Hunyadi
Palatul Weiss
Banca de economii Josefin
Palatul apelor
Palatul Ancora
Palatul Szechenyi
Banca de economii
Opera
Județul Timiș este situat în vestul țării, în regiunea
istorică Banat, România. Numele său provine de la râul Timiș care îl
traversează. Județul se întinde pe o suprafață de 8697 kilometri pătrați,
fiind cel mai mare din țară, numără aproximativ 660000 de locuitori și are
reședința în municipiul Timișoara. Din punct de vedere administrativ județul se
compune din 2 municipii - Timișoara și Lugoj, 8 orașe - Sânnicolaul Mare,
Jimbolia, Buziaș, Făget, Deta, Gătaia, Recaș, Ceacova și 89 de comune. Deasupra am
postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Timiș,
iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ale
județului, din vremuri diferite, dar și Câteva trimiteri poștale
ilustrate.
Vedere - Beba
Vedere - Becicherecu Mic
Gara - Bethausen
Vedere - Bodo
Vedere - Bogda
Barajul de acumulare - Breazova
Vedere - Brestovăț
Vedere - Bucovăț
Vedere - Butin
Vedere - Cadăr
Biserica - Cărpiniș
Biserica - Cenad
Vedere - Cenei
Vedere - Checea
Vedere - Comorâște
Biserica - Dudeștii Vechi
Vedere - Foeni
Vedere - Gărâna
Biserica romano catolică - Gearmata
Vederea - Iecea Mică
Vedere - Izvin
Vedere - Jamu Mare
Vedere - Jimbolia
Vedere - Lățunaș
Primăria - Lenauheim
Vedere - Liebling
Vedere - Livezile
Vedere - Macedonia
Fabrica de oțet - Margina
Biserica - Peciul Nou
Vedere - Pesac
Biserica - Remetea Mică
Gara - Răchita
Vedere - Sânpetru MAre
Vedere - Tapia
Vedere - Teremia Mare
Vedere - Uivar
Biserica - Vinga
Biserica greco ortodoxă - Zgribești
Școala - Știuca
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Cneazul Yaroslav I cel Întelept,
a trăit între anii 978 - 1054 și
a condus în 3 rânduri cnezatele Kiev și Novgorod
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 20.06.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu