1. În anul 1930
statul român a pus în circulație o monedă de 20 lei cu chipul regelui Mihai –
copil. Această monedă a fost bătută în mai multe monetării europene. La
Monetăria Heaton din Birmingham s-au bătut piesele ce poartă sigla H sub grupul de ţărănci,
cele bătute la King's Norton Metal Company în Birmingham sunt marcate
prin K N iar cele de
la Royal Mint din Londra nu au semne distinctive. Aceste monede au circulat
relativ puţin, datorită detronării sale de către propriul tată, Carol al
II-lea, în acelaşi an.
Moneda
de mai sus are următoarele caracteristici tehnice: anul emiterii – 1930, metal
compoziție – aliaj (cupru - 79%, zinc - 20% și nichel – 1 %), greutate – 7,5
grame, formă – rotundă, diametru – 27 milimetri, margine – cu zimți, tiraj – 50
milioane exemplare (40 milioane la Royal Mint, 10 milioane la Heaton și 10
milioane la King’s Norton) și gravor –Costache Bassarab. Relativ
rară - în ciuda tirajului mare - şi scumpă, e aproape imposibil de găsit în
stare bună moneda este cunoscută între colecționari cu numele Hora deși nimeni
nu dansează. Cele patru personaje feminine reprezintă alegoria României Mari: Mama
Românie îşi întâmpină fiicele: Basarabia, Bucovina şi Transilvania.
Această imagine era notorie într-o epocă deloc îndepărtată. Regăsirea alegorică
a fost imortalizată în piatră (exprimare oarecum improprie) de către
sculptoriţa Olga Sturza, statuia fiind donată primăriei municipiului Iaşi la 1
august 1924. Amplasarea a fost făcută pe locul unde acum se află în Iaşi
statuia lui Mihai Eminescu, la poalele dealului Copou. Imaginea de mai jos a
statuii provine de pe o carte poştală din anul 1929.
Se vede că, deşi există mici
deosebiri, alegoria este aceeaşi. Putem observa la poalele statuii un copil ce
năzuieşte să se întoarcă la România Mamă alături de celelalte trei fiice. Acest
copil reprezintă pe toţi românii rămaşi în afara frontierelor hotărâte în anul 1919.
La scurt timp după intrarea în Iaşi a ruşilor, statuia a fost martelată,
rămăşiţele ei informe fiind îndepărtate abia cîţiva ani mai tîrziu. După
schimbarea de regim din anul 1989, sub administraţia Constantin Simirad,
statuia a fost refăcută la parametrii originali şi amplasată de data aceasta în
faţa Universităţii de Medicină şi Farmacie (pe Bulevardul Independenţei).
Regele Mihai I s-a nascut la 25 octombrie 1921, la
Sinaia. A fost fiul Regelui Carol al II-lea si al Reginei-Mama Elena. A incetat
din viata, in ziua de 5 decembrie 2017, la resedinta privata din Elvetia. Din
iunie 1930, dupa plecarea Reginei-mama in exil, Regele Mihai a ramas in grija
tatalui Sau. A urmat cursurile unei scoli organizate de acesta la palat,
alaturi de copii reprezentand toate colturile tarii si toate categoriile
sociale. A devenit din ce in ce mai inchis in sine si mai ganditor.
Singurele saptamani
fericite erau cele petrecute la Florenta, la mama sa. In adolescenta,
Principele Mostenitor a urmat cursuri de sport si a inceput pregatirea
militara. La varsta de saisprezece ani a devenit sublocotenent in armata
romana. Dupa decesul Regelui Ferdinand din 1927 si ca urmare a faptului ca
Principele Carol a renuntat la statutul de Principe Mostenitor, Principele
Mihai a fost proclamat Rege. Fiind minor, s-a instituit o Regenta, compusa din
Principele Nicolae, Patriarhul Miron Cristea si Presedintele Inaltei Curti de
Casatie, Gheorghhe Buzdugan. La 8 iunie 1930, Principele Carol a revenit in
tara si a preluat tronul. Mihai I a primit titlul de Mare Voievod de Alba
Iulia. In urma abdicarii tatalui Sau, la 6 septembrie 1940, a devenit Regele
Mihai I. In timpul razboiului, Regele i-a imbarbatat pe ostasii romani care au
luptat pentru reintregirea tarii. Nu a fost insa de acord cu depasirea liniei
Nistrului. In ciuda refuzului Maresalului Antonescu, la 23 august 1944 Regele a
hotarat trecerea Romaniei alaturi de aliatii sai traditionali. Acest act de
curaj a scurtat razboiul cu 6 luni si a crutat vietile a sute de mii de oameni.
Din 1944, Majestatea Sa Regele s-a opus din toate puterile instaurarii
autoritatii comuniste. In cele din urma, a fost obligat sa abdice la 30
decembrie 1947. Exilul Regelui Mihai si al Reginei Ana a inceput odata cu
revenirea de la nunta din Atena. Au locuit pana la sfarsitul anului 1948 la
vila Sparta, locuinta Reginei-mame Elena. Din 1949, Regele Mihai si Regina Ana
s-au mutat la Lausanne si apoi in Anglia, unde au locuit pana in 1956. Pentru
a-si castiga existenta, Regele si Regina au construit o ferma de pui si un mic
atelier de tamplarie. Familia Regala s-a intors in Elvetia in 1956. Regele
Mihai a semnat un contract cu compania aeriana "Lear Jeats and Co",
la Geneva. Familia s-a mutat la Versoix, un mic oras de pe malul lacului Léman,
la cativa kilometri de Geneva. Aici a locuit peste patruzeci si cinci de ani si
tot aici se afla, pentru moment, casa familiei. In anul 1958, Regele a oprit
colaborarea cu "Lear", iar un an mai tarziu, a infiintat o companie
de electronica si de mecanisme automate denumita METRAVEL, pe care a vandut-o
cinci ani mai tarziu. Din biroul sau de la Versoix si, incepand cu 2001, din
cel de la Bucuresti, Regele Mihai a militat pentru intrarea Romaniei in NATO si
in Uniunea Europeana. Majestatea Sa a incurajat respectarea drepturilor omului,
dezvoltarea economiei de piata, pastrarea culturii nationale, respectarea
adevarului istoric, respectarea si garantarea proprietatii private,
consolidarea statului de drept si a democratiei in tara noastra. Regele Mihai
si Regina Ana au locuit din 2004 la Aubonne, in Elvetia. De marile sarbatori
crestine si, in functie de angajamentele Lor publice, Majestatile Lor au ales
sa fie alaturi de cei dragi fie la Castelul de la Savarsin, fie la Palatul
Elisabeta.
2. În data de 18 martie 2019 Banca
Naţională a României a lansat în circuitul numismatic două
monede comemorative dedicate împlinirii a 550 de ani de la sfințirea
bisericii Mănăstirii Putna. Aversul monedelor redau imaginea bisericii
Mănăstirii Putna, inscripția în arc de cerc „ROMANIA”, valoarea nominală „...LEI”,
stema României, inscripția „PUTNA” și anul de emisiune „2019”. Reversul monedelor
prezintă portretul domnitorului Ștefan cel Mare și inscripția în arc de cerc
,,STEFAN CEL MARE”. Caracterisiticele monedelor sunt
următoarele:
a.
Moneda de 100 lei: material compoziție – aur, puritate – 90%, valoare – 100 lei, formă –
rotundă, diametru – 21 milimetri, greutate – 6,452 grame, calitate – proof,
cant – zimțat, tiraj – 500 exemplare și preț unitar de vânzare fără TVA – 1815
lei.
b.
Moneda de 50 bani: material compoziție – alamă (Cu80Zn15Ni5), valoare
– 50 bani, formă – rotundă, diametru – 23,75 milimetri, greutate – 6,1 grame,
grosime la chenar – 1,9 milimetri, calitate - proof, cant - inscripționat cu
,,ROMANIA” de două ori, cu steluță între cele două cuvinte, tiraj – 10000 de
exemplare și preț unitar de vânzare fără TVA – 10 lei.
Mănăstirea Putna,
asezata la 72 de kilometri de Cetatea de Scaun a Sucevei, este prima si cea mai
importanta ctitorie a lui Stefan cel Mare, si strajuieste, de peste cinci
veacuri, tinutul legendar al Bucovinei. Manastirea a
fost ridicata de Stefan cel Mare pentru biruinta obtinuta in batalia de la
Chilia, din 25 ianuarie 1465, la indemnul si cu staruinta sihastrului Daniil.
Lucrarile de constructie ale manastirii au fost terminate in 1469, dar
sfintirea ei a avut loc la data de 3 septembrie 1470. Ridicarea zidurilor de
imprejmuire ale incintei si a turnurilor aferente lor a fost terminata dupa un
deceniu de la sfintire, in 1481. Dupa
3 ani insa, manastirea a
fost lovita de un puternic incediu care a afectat in mod grav constructia.
Stefan cel Mare nu s-a lasat insa si desi avea pe cap bataliile cu Baiazid al
II-lea, a refacut manastirea la fel de frumoasa cum fusese si inainte. In anul 1504 Stefan cel Mare a fost inmormantat in
incinta manastirii, dupa 47 de ani de domnie. In
1536 manastirea a fost
cuprinsa de un nou incediu, in care au ars casele domnesti, amandoua trapezele,
bucataria, spitalul si camara cu toate alimentele din interior. Dupa doua
decenii cladirile afectate de incediu au fost refacute, constructia casei
domnesti fiind chiar amplificata. In urmatorul secol Putna a cunoscut o stare
de inflorire. Monumentul a fost din nou devastat in anul 1653 de un incendiu
pus de ostile conduse de Timus Hmelnitki, amestecat in luptele pentru tronul
Moldovei dintre socrul sau Vasile Lupu si viitorul domn Gheorghe Stefan. Totusi
aceasta informatie nu este foarte sigura si unele cercetari au aratat ca in
acea perioada au avut loc alunecari de teren grave care au afectat fundatii
bisericii, motiv pentru care a trebuit demolata. Vasile Lupu a inceput
reconstructia manastirii, lucrari care au fost continuate de urmatorul
domnitor, Gheorghe Stefan si finalizate de abia in 1662 de catre Eustatie
Dabija, domnul de atunci al Moldovei. Lucrarile realizate in aceasta perioada
nu au avut in vedere doar biserica, ci intregul complex manastiresc,
constituind un moment important in istoria ansamblului monumental al Putnei. Intre 1854 si 1856, zidurile fostei case domnesti au fost
demolate pana la nivelul solului iar in locul lor au fost construite un corp de
cladiri care exista si in prezent. In aceeasi perioada zona de nord a fost
largita si s-a construit un zid de 23 de metri, langa care s-au construit un
nou corp de chilii. In partea de nord-vest s-a ridicat o masiva cladire cu
parter si etaj destinata staretiei. In anul 1859 au fost facute modificari la
forma acoperisului iar in anul 1882, pe locul turnului-clopotnita din lemn s-a
construit un turn inalt din zidarie, in care s-au instalat clopotele. In
urmatoarea perioada au mai urmat lucrari incheiate in 1902, prilej cu care a fost
refacut acoperisul bisericii dupa forma vechilor acoperisuri ale monumentelor
moldovenesti.
Ștefan al III - lea,
supranumit Ștefan cel Mare a
fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a
decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai mulţi fii
şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui
Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la
tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se
capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu
legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare
i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu
numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea
Moldovei, în general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea
mai lungă domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se
urcă pe tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte
până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de
vedere economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că
reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de
la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi
Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia -
după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri.
Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta
duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un
voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional.
Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui
Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot
spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a
bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă.
Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la
munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei,
îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt
Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar,
bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost luptele sale cu
turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată de o mare armată otomană
condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că suntem
sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit
Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul
Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui.
Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este
cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”,
adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei
înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În
plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace
Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei
tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan
cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu
mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva
cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la
nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice
cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea
Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată
aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea
se retrage. După această aventură — ca să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi
dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se
înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid
al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi despre
care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil
printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu
se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine
ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi
a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a
Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut
dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu
comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic,
crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron
până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu
bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un
tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în
Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în
fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe
nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea
este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune
uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-1517 otomanii au cucerit Siria şi
Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-1566) turcii
cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat
următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa -
Net - Horia Dumitru Oprea)
3. În data de 30 decembrie 2019 Banca
Naţională a României a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă comemorativă dedicată împlinirii a 90 de ani de la publicarea
romanului interbelic Craii de Curtea-Veche – autor Mateiu Caragiale. Aversul monedei redă o compoziție reprezentând Bucureștiul în perioada când
se desfășoară acțiunea romanului Craii de Curtea-Veche, inscripția în arc de
cerc „ROMANIA”, stema României, anul de emisiune „2019” și valoarea nominală
„100 LEI”, iar reversul prezintă
portretul și numele scriitorului Mateiu Ion Caragiale, inscripția circulară „CRAII
DE CURTEA-VECHE” și anul primei publicări a romanului „1929”.
Caracteristicile tehnice ale monedei
sunt următoarele: metal: aur; puritate – 90%; formă: rotundă; diametru: 21 milimetri; greutate: 6,452 grame; calitate: proof; cant: zimțat; tiraj: 250 exemplare și preț
unitar de vânzare fără TVA: 1945
lei.
Craii de Curtea-Veche este un
roman interbelic, opera de căpătâi autorului
Mateiu Caragiale. Scrierea acestui s-a finalizat în 20 de ani publicându-se în
forma finală în anul 1929. Romanul nu este celebru pentru intriga sa ci mai
mult pentru stilul său, cu o atitudine contemplativă inspirată din Marcel
Proust și decadența sfârșitului de secol, invitând cititorul într-o
descompunere "levantină" a Bucureștiului secolului
al XIX-lea și prefigurând dezbateri intense între o întreagă generație de
intelectuali români despre ceea ce este specificul românesc. Titlul romanului
provine dintr-o anecdotă publicată de I.L.Caragiale în revista "Vatra",
după cum precizează G.Calinescu: “Construcția romanului ține mai mult de
arhitectura unei nuvele extinse, cu detalii baroce semnificative, conținând o
lume crepusculară. Epicul propriu-zis nu există, fiind înlocuit de detaliile
descriptive sau de contemplare a unei lumi în derivă; astfel, în capitolul
"Întâmpinarea crailor", scriitorul-narator participă la fanteziile celor trei personaje, 'Pantazi', "Pirgu' și 'Pasadia' ,când îl întâlnește la birtul din Covaci, în "Cele trei hagialâcuri" se arată modul în care personajul-narator întâlnește pe cei trei "crai", în "Spovedanii", se investighează în continuare lumea birturilor bucurestene,iar în "Asfințitul crailor", ultima parte, a patra, a romanului, sunt prezentate isprăvile eroilor în casa 'Arnotenilor', care duc la declinul acestui trio insolit. Cele trei personaje aparțin boemei deșănțate a Bucureștilor, cu obiceiuri preluate de la fanarioții greci.'Pasasia' și 'Pantazi', coborâți dintr-o nobilime locală, sunt paradoxali prin comportamentul lor, pentru că viciile extreme sunt combinate cu rafinamentul unei lumi "întoarse pe dos". 'Pirgu', spre deosebire de ceilalți doi, este de extracție mai joasă, o lichea declarată, cu puterea deosebită de a cunoaște aceste medii și de a se folosi de influența acumulată ocult. El este obsedat de dragostea fără rețineri, de cântecele fără perdea, de tot ceea ce ține de sfera grotescului, a trivialului și a caracterului josnic a ființei umane. Nu e de mirare că în acest mediu corupt, al mahalalelor întunecoase, cu mistere gotice, destinul personajelor este fulgerător, ele dispărând la fel de repede cum au apărut. Taverna și mahalaua devin două din motivele literare ale romanului, "adevărați Arnoteni" fiind locuri de comemorare a unor adevărate orgii, punct de plecare pentru aventuri demne de romanele rocambolești.”
"Întâmpinarea crailor", scriitorul-narator participă la fanteziile celor trei personaje, 'Pantazi', "Pirgu' și 'Pasadia' ,când îl întâlnește la birtul din Covaci, în "Cele trei hagialâcuri" se arată modul în care personajul-narator întâlnește pe cei trei "crai", în "Spovedanii", se investighează în continuare lumea birturilor bucurestene,iar în "Asfințitul crailor", ultima parte, a patra, a romanului, sunt prezentate isprăvile eroilor în casa 'Arnotenilor', care duc la declinul acestui trio insolit. Cele trei personaje aparțin boemei deșănțate a Bucureștilor, cu obiceiuri preluate de la fanarioții greci.'Pasasia' și 'Pantazi', coborâți dintr-o nobilime locală, sunt paradoxali prin comportamentul lor, pentru că viciile extreme sunt combinate cu rafinamentul unei lumi "întoarse pe dos". 'Pirgu', spre deosebire de ceilalți doi, este de extracție mai joasă, o lichea declarată, cu puterea deosebită de a cunoaște aceste medii și de a se folosi de influența acumulată ocult. El este obsedat de dragostea fără rețineri, de cântecele fără perdea, de tot ceea ce ține de sfera grotescului, a trivialului și a caracterului josnic a ființei umane. Nu e de mirare că în acest mediu corupt, al mahalalelor întunecoase, cu mistere gotice, destinul personajelor este fulgerător, ele dispărând la fel de repede cum au apărut. Taverna și mahalaua devin două din motivele literare ale romanului, "adevărați Arnoteni" fiind locuri de comemorare a unor adevărate orgii, punct de plecare pentru aventuri demne de romanele rocambolești.”
Mateiu Caragiale a fost un
scriitor român, care s-a născut în data de 25 martie 1885 și a decedat la data
de 17 ianuarie 1936. Este fiul cel mare al lui Ion Luca Caragiale, fiu
nelegitim, mama sa fiind o funcționară de la Regia Monopolurilor Statului, pe
nume Maria Constantinescu, de 21 de ani.
I.L.Caragiale, om serios, și-a recunoscut odrasla și s-a preocupat de creșterea
și educația sa. În anul 1889, tatăl său se casatoreste cu Alexandrina Burelly
si isi aduce fiul in noua familie. În perioada anilor 1892 – 1902 Mateiu
urmeazp cursurile Școlii primare de baieti nr. 6 "Petrache Poenaru"
din Bucuresti. Ulterior studiaza la colegiul Sfântul Gheorghe, al carui
director este Anghel Demetriescu. Din timpul acesta dateaza temeinica sa
initiere istorica si heraldica. Tot în perioada asta cunoaste oamenii din jurul
lui Anghel Demetriescu: Delavrancea, arhitectul Mincu, dr. C. Istrati și N.
Petrascu. În anul 1904 își urmeaza tatal la Berlin, unde acesta il indruma
catre drept, studii pe care le abandoneaza. Mateiu prefera sa se ocupe de
literatura si sa cunoasca indeaproape orasul in care a ajuns. În 1906 studiază
dreptul la Bucuresti, pe care nu-l termina, si, in paralel, da examene la
Universitate. În anul 1910 apare primul concept al romanului Craii de
Curtea-Veche. Panait Cerna il felicita pe Ion Luca Caragiale pentru poeziile
fiului sau, aparute in Viata romaneasca. Din octombrie, si pana in
ianuarie 1914, este sef de cabinet la Ministerul Lucrarilor Publice (ministru:
Al. Badarau). În perioada 1919 -1921 este seful Biroului Presei din Ministerul
de Interne. În anul 1929 îi apare la editura „Cartea romaneasca",
romanul Craii de Curtea-Veche pentru care primește premiul Societatii
scriitorilor romani. În 1933 se instraineaza treptat de literatura, tot mai
interesat, cum reiese din Jurnalul sau, de o reforma radicala a vietii sale. În
1934 are „o teribila criza morala. Starea mea de spirit e probabil aceea a
oamenilor care-si simt sfarsitul apropiindu-se si nu mai trag nici o
nadejde" conform insemnarilor sale. Se stinge din viata la varsta de 51 de
ani.
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
DIN INTELIGENȚA
POPOARELOR LUMII
_________xxx_________
O PLACHETĂ,
O MEDALIE ȘI CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Mircea Zorileanu 1884 - 1919
Mircea
Zorileanu a
fost un ofițer, unul dintre pionierii aviației române,
fiind al doilea aviator brevetat în România, după Ștefan
Protopopescu. El s-a născut la data de 14 octombrie 1883 și a decedat la data
de 10 februarie 1919. A avut o fire poetică, scriind câteva cărți și numeroase
articole în sprijinul aviației. În semn de apreciere numele său a fost dat
filialelor teritoriale Ghimbav și Sânpetru (Brașov) ale Aeroclubului
României. Studiile gimnaziale le-a făcut la Târgoviște (gimnaziul E.Văcărescu)
și București (gimnaziul Cantemir Vodă). A urmat apoi liceul militar la Craiova
și Școala militară de ofițeri de infanterie, specialitatea cavalerie. În anul
1905 este avansat sublocotenent și repartizat la Regimentul 1 roșiori din Galați. Din dorința de a se perfecționa,
urmează Școala specială de cavalerie din Târgoviște, iar în 1909 Școala de
cavalerie italiană de la Tor di Quinto. La 1 aprilie 1909 este mutat
la Divizionul de cavalerie “Dobrogea” din garnizoana Tulcea. În vara anului
1910 suferă, în urma unei căzături de pe cal, câteva fracturi și este declarat
inapt pentru echitație. Ulterior își desoperă
dragostea pentru aviație. În toamna anului 1910, cu puțini bani pleacă în Franța la
școala de aviație Blériot a lui Roger Sommer, de la Mourmelon le Grand, pe care
o frecventează fără însă a obține brevetul de pilot în acel moment. Reîntors în
țară este solicitat să devină instructor la „Școala de pilotaj” de la București a prințului G.V.Bibescu. În 15 iulie 1911 execută în fața unei comisii
militare un zbor cu un monoplan Blériot, zbor în urma căruia primește al doilea
brevet de aviator acordat în România. Pentru popularizarea aviației execută mai
multe zboruri demonstrative. Pe 22 octombrie 1911 este decorat cu Medalia
Virtutea Militară de aur, pentru curaj și iscusința în zbor. Datorită
condițiilor de zbor (aparat fără cabină) Zorileanu se îmbolnăvește și are
nevoie de un an de spitalizare. După intrarea României în război, Mircea
Zorileanu este numit la comanda unei escadrile de recunoaștere și bombardament,
efectuând o serie de misiuni de observație. În urma unui accident ușor starea
de sănătate i se agravează. La începutul lui 1917 Mircea Zorileanu a fost
detașat la Escadrila „Farman 2” din cadrul Grupului 1 de aviație, fiind
specializat în misiuni de bombardament. Pentru toate faptele sale a fost
decorat cu ordinul național „Steaua României” cu spade în grad de cavaler și
alte ordine și medalii. Având sănătatea zdruncinată și simțindu-se tot mai rău,
în toamna anului 1918 pleacă la Arosa în Elveția la tratament,
apoi în Italia, la Genova și Nervi unde își găsește sfârșitul (10 sau 14
februarie 1919), fiind incinerat.
În anul 1937 Aeroclubul Regal al
României i-a ridicat un monument în piața Quito din București, la întretăierea
străzilor Paris, Praga și Varșovia, monument în temelia căruia este zidită
urna, adusă în țară de la Nervi, cu cenușa maiorului aviator Mircea Zorileanu.
Administrația
Națională a Penitenciarelor din România își desfășoară
activitatea în baza Ordinului Nr.160/C/2018 din 8 ianuarie 2018 emis de
Ministrul Justiției și publicat în Monitorul Oficial nr.217 bis data de 9
februarie 2018. Administraţia Naţională a Penitenciarelor este instituţie
publică de interes naţional, cu personalitate juridică, în subordinea
Ministerului Justiţiei şi face parte din instituţiile publice de apărare,
ordine publică şi securitate naţională ale statului. Activitatea Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor se desfăşoară în conformitate cu prevederile
Constituţiei României, republicată, Declaraţiei Universale a Drepturilor
Omului, Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, Convenţiei europene
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi a
protocoalelor adiţionale, cu recomandările Consiliului Europei cu privire la
tratamentul deţinuţilor, cu dispoziţiile Legii nr. 293/2004 privind Statutul
funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a
Penitenciarelor, republicată, cu modificările ulterioare, Legii nr. 51/1991
privind securitatea naţională a României, republicată, cu completările
ulterioare, Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor
privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului
penal, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr.
756/2016 pentru organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Administraţiei
Naţionale a Penitenciarelor şi pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr.
652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţie. Administraţia
Naţională a Penitenciarelor aplică strategia Guvernului României în ceea ce
priveşte executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate pronunţate
de instanţele judecătoreşti. Administraţia Naţională a Penitenciarelor
contribuie la asigurarea apărării, ordinii publice şi a securităţii naţionale
prin organizarea pazei, escortării, însoţirii, supravegherii şi aplicării
regimului de executare a pedepselor şi măsurilor privative de libertate care se
execută în centrele de arestare preventivă şi în secţiile speciale de arestare
preventivă, prin organizarea activităţilor de reintegrare socială a
deţinuţilor, persoanelor internate şi arestate preventiv, precum şi prin
activităţi de prevenire a criminalităţii şi terorismului în mediul penitenciar,
desfăşurate potrivit legii. Activitatea Administraţiei Naţionale a
Penitenciarelor şi a unităţilor din subordine este coordonată de către
ministrul justiţiei. Sediul central al acestei instituții este situat în
municipiul București, Sectorul 2, Strada Maria Ghiculeasa, nr. 47.
Medalia de
mai sus celebrează personalitatea Principesei Transilvaniei – Maria Therezia. Piesa
este confecționată din metal comun, are forma rotundă și diametrul de 43
milimetri. În câmpul aversului, în interiorul unui cerc periferic linie
continuă, este redat bustul spre dreapta al Mariei Therezia laureată, cu
inscripția semicirculară în jur: “MARIA THERESIA ROM(anorum) IMP(eratrix) HUNG(ariae) BOH”(emiae) REX
PR(inceps) TRANS(ylvaniae).” (Maria Therezia, împărăteasă a romanilor, rege al
Ungariei, Boemiei, principe al Transilvaniei) și insemnul gravorului “H”. În câmpul reversului, în interiorul unui cerc periferic linie continuă,
este redată zeița Victoria drapată, în picioare, ținând în mâna dreaptă o suliță cu vârful în
sus, iar cu stânga o cunună de laur. La picioare este reprezentat cornul
abundenței. Semicircular, periferic, la partea superioară, este aplicată
inscripția: “DUGNA
ORBIS IMPERIO” (Demnă de împărăția lumii.)
Maria Terezia a Austriei (nume complet și real la naștere: Erzherzogin
Maria Theresia Amalia Walpurga von Österreich, cunoscută și ca Maria
Theresia, născută la data de 13 mai 1717 la Viena și decedată la data de 29
noiembrie 1780 tot la Viena, din Casa de Habsburg) a fost
conducătoarea Țărilor Ereditare Austriece între anii 1740 – 1780. Este
fiica împăratului romano german – Carol VI, soția împăratului
Francisc Ștefan și mama împăraților Iosif al II-lea și Leopold al II-lea.
A purtat titlurile de Arhiducesă a Austriei, regină a Boemiei, regină
a Ungariei, mare Principesă aTransilvaniei etc. Deși nu a fost
niciodată încoronată cu coroana Sfântului Imperiu Roman, este cunoscută ca
împărăteasă ca urmare a faptului că a fost căsătorită (din 1736)
cu Francisc Ștefan de Lorena, care a fost ales în demnitatea de
împărat romano-german în anul 1745, sub numele de Franz I Ștefan. De
atunci încolo Maria Terezia a purtat titlul de împărăteasă a Sfântului Imperiu
Roman. Pe plan intern Maria Terezia a inițiat un amplu program de
reformă, cunoscut sub numele de "Reforma tereziană de stat". Una din
calitățile Mariei Tereza, care-i lipsise în mod evident tatălui său, a fost
iscusința cu care și-a ales miniștri abili pentru a o ajuta la ceea ce-și
pusese în gând. Reforma sistemului de guvernământ realizată în primii ai ani de
domnie se datorează în mare măsură contelui Friedrich Haugwitz. A promovat
dezvoltarea industriei textile și a comerțului. A instituit o comisie
însărcinată cu redactarea unui cod legislativ care urma să poarte numele Codex
Theresianus. În anul 1768 a adoptat un nou cod penal – Constitutio Criminalis
Theresianus, iar în anul 1776 a interzis tortura. A îmbunătățit situația
țăranilor, în special cea a iobagilor, deschizând drumul spre desființarea
iobăgiei, măsură adoptată în timpul domniei fiului ei, împăratul Iosif al
II-lea. Maria Tereza a înlăturat scutirea de impozit a nobilimii și clerului,
impunând totodată limitarea puterilor acestor categorii. În 1774 a promovat
reforma școlară, punând bazele învățământului secularizat (de stat) pe tot
cuprinsul monarhiei Habsburgice. A înlăturat astfel monopolul bisericesc în
domeniul educației. Sistemul de recrutare în armată a fost luat din mâinile
dietelor și încredințat funcționarilor oficiali locali. S-a introdus recrutarea
sistematică, s-au editat manuale noi de instrucție și tactică militară și a
fost dezvoltată o nouă artilerie. S-au înființat două academii militare, una
pentru cadeți și alta pentru ingineri, în scopul de a îmbunătății calitatea
ofițerilor. Totuși armata n-a deveniti niciodată atât de eficientă ca cea a
Prusiei. În timpul domniei Mariei Terezia cultura a cunoscut un avânt deosebit,
manifestându-se atât în domeniul arhitecturii, cât și în cel muzical. Orașul
Theresienstadt, din nordul Boemiei (Cehia), întemeiat de Iosif al II-lea
ca oraș-garnizoană, a fost denumit astfel în memoria mamei sale.
De asemenea, cartierul Terezian din
Sibiu poartă acest nume după numele Mariei Tereza. Deasupra este reprezentat
bustul Mariei Terezia, din orașul Sibiu.
Mărturiile de botez (în special cele vechi) sunt
piese metalice de forma unor monede, medalii, sau jetoane care se conferă copilului și nașilor săi de botez, însemn de respect și amintire. Adeseori
acestea sunt confecționate din argint și au forme diferite (în general rotunde,
dar si ovale sau chiar poligonale). Mai întotdeauna pe aceste piese este
consemnat numele copilului botezat, al nașilor săi de botez, dar și data
nașterii și botezului copilului. Adeseori pe mărturiile de botez se gravează și
unele imagini (chipul unui bebeluș dezbrăcat, un preot care scufundă bebelușul
în scăldătoare sau un porumbel (reprezentând sfântul duh) care se coboară
asupra scăldătorii în care este scufundat (botezat) copilul.
Direcția Generală Anticorupție (D.G.A.) este
o structură din cadrul Ministerului Afacerilor Interne din România,
specializată în combaterea și prevenirea corupției din cadrului ministerului. Instituția a fost creată
prin legea nr.161/2005 și a fost susținută de către Uniunea Europeană, cu
ajutorul unor specialiști din Regatul Unit și Spania. Obiectivul general
al DGA este eliminarea corupției din structura Ministerului Afacerilor Interne.
Această structură are filiale în fiecare județ al țării.
Personalul propriu îşi va desfăşura activitatea în conformitate cu prevederile
legale interne şi internaţionale la care România este parte, respectând cu
stricteţe principiile obiectivităţii, confidenţialitătii şi imparţialităţii,
dar şi drepturile şi libertăţile omului, în desfăşurarea investigaţiilor. Acestea
au un profund caracter ofensiv, de anticipare şi identificare a vulnerabilităţilor
şi factorilor de risc, urmărind îndepartarea acestora, în vederea oferirii unui
serviciu public de calitate, neviciat de fapte de corupţie. Direcţia Generală
Anticorupţie promovează în activitatea pe care o desfăşoară, integritatea,
onestitatea şi profesionalismul, ca standard atât pentru personalul propriu,
cât şi pentru cel al Ministerului Afacerilor Interne. Direcţia Generală
Anticorupţie are următoarele atribuţii principale:
- desfăşoară activităţi specializate de prevenire a faptelor de corupţie în rândul personalului MAI;
- organizează şi desfăşoară campanii/acţiuni de prevenire a corupţiei pentru conştientizarea consecinţelor implicării în fapte de corupţie;
- efectuează investigaţiile necesare pentru descoperirea şi combaterea faptelor de corupţie săvârşite de personalul MAI;
- desfăşoară activităţi de cercetare penală, în baza ordonanţei de delegare emise de procuror, în conformitate cu prevederile legale;
- efectuează, în condiţiile legii şi ale normelor interne, testarea integrităţii profesionale a personalului MAI;
- desfășoară activităţi de suport tehnico-operativ în vederea punerii în executare a măsurilor de supraveghere tehnică, constând în supraveghere video, audio, prin fotografiere şi / sau de localizare sau urmărire prin mijloace tehnice, dispuse prin mandat de supraveghere tehnică / ordonanță;
- primeşte şi soluţionează reclamaţiile/petiţiile cetăţenilor referitoare la faptele de corupţie în care este implicat personalul MAI;
- administrează sistemul telefonic call-center anticorupţie constituit în scopul sesizării de către cetăţeni a faptelor de corupţie;
- desfăşoară activităţi de informare şi relaţii publice specifice problematicii din competenţă;
- elaborează studii, analize şi prognoze referitoare la evoluţia faptelor de corupţie la nivelul MAI şi înaintează conducerii MAI, periodic sau la solicitare, propuneri de soluţionare a problemelor identificate;
- desfăşoară activităţi specifice de afaceri europene şi cooperare internaţională în domeniul prevenirii şi combaterii corupţiei, organizează, participă sau asigură reprezentarea direcţiei generale la evenimente naţionale şi internaţionale din domeniul specific de activitate, în conformitate cu interesele MAI şi potrivit procedurilor legale în vigoare;
- constituie, gestionează şi accesează baze de date/sisteme de evidenţă pentru desfăşurarea activităţii din competenţă, în calitate de operator de date cu caracter personal;
- elaborează, contractează, implementează şi monitorizează proiecte cu finanţare externă;
- gestionează şi administrează resursele umane, materiale, financiare şi tehnice deţinute, în conformitate cu prevederile legale;
_________ooOoo_________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Președinte dictator turkmen
Saparmurat Turkmenbashi Niazov
a trăit între anii 1940 - 2006
și a condus între anii 1985 - 2006
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni franceze
con_dorul!yahoo.com
MOUSAIOS - 22.06.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu