Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea franceză CASTELNAUDARY,
departamentul AUDE, regiunea LANGUEDOQ-ROUSSILLON,
și trimiteri poștale ilustrate din vremuri diferite, câteva vederi,
un jeton, o insignă, o medalie și o monedă din această localitate
Moara de vânt La vântul peștelui
Moara de vânt Cugarel
Hotelul Canal
Hotel restaurant France et Notre Dame
Colegiul tehnic
Canal du Midi
Biserica Saint Michele (exterior)
Biserica Saint Michele (interior)
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vederi generale
Insignă locală
Jeton local
Medalie locală
Monedă locală
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
________xxx________
UN MĂRȚIȘOR ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - Avram Iancu
Avram
Iancu a
fost un avocat transilvănean și revoluționar pașoptist, care s-a nascut în anul
1824, în localitatea Vidra de Sus, azi comuna Avram Iancu, judetul Alba. Din
pacate, ziua si luna nu se cunosc, pentru ca în matricola - actul de nastere
nr. 40/1824 al comunei Vidra de Sus - se afla doar mentiunea ca “S-a nascut
pe vremea cireselor”. Se poate deduce ca nasterea a avut loc în luna
iulie 1824. Tatal lui Avram Iancu s-a numit Alexandru Iancu, iar mama – Maria.
Erau oameni harnici si gospodari, cu o stare materiala buna. Avramut, precum îl
dezmierdau parintii, era un copil plin de virtuti, gânditor si scurt la vorba,
cu o inima sincera si buna. Buchiile le-a învatat la Vidra si Câmpeni, clasele
elementare le-a urmat la Abrud, judetul Alba, gimnaziul inferior la Zlatna, cel
superior si Facultatea de Drept la Cluj. Peste tot s-a bucurat de simpatia
colegilor, profesorilor si a locuitorilor. A fost un student eminent, iar
matematica si istoria i-au fost materiile preferate. Dupa terminarea cursurilor
juridice la Cluj, în anul 1845, cu cele mai alese aprecieri de atestare si cu
calificativul “eminent”, s-a prezentat în fata Guvernului din Cluj, pentru a fi
primit ca practicant fara salariu. A fost însa respins de comisie, pentru ca
era plebeu, adica nu avea originea de nobil maghiar. În urma acestei
nedreptati, Avram Iancu s-a dus la Târgu Mures, unde s-a înscris la “Tabla
Regeasca” în calitate de cancelist, cu scopul de-a se pregati în meseria de
avocat, pe care a si obtinut-o în anul 1848, cu mult succes. Avram Iancu, om al pacii, dreptatii sociale
si al bunei convietuiri între popoare a deplâns hotarârea motiunii nedrepte
votata la 15 martie 1848, la Budapesta, potrivnica poporului român majoritar in
Transilvania, de unire fortata a acestei provincii românesti cu Ungaria. La
adunarea cancelistilor mureseni de la “Tabla Regeasca”, tinuta în ziua de 25
martie 1848, data la care cancelistii unguri solicitau celor români semnaturile
si acordul unirii Transilvaniei cu Ungaria, Avram Iancu, în prezenta celor 300
de cancelisti prezenti la adunare, a pronuntat plin de indignare: “În
numele neamului românesc resping marinimozitatea voastra. Dreptul istoric are
sa se spulbere înaintea drepturilor omului. Spre rusinea veacului al XIX-lea,
am suferit robia îndelungata. Pretindem stergerea sclaviei si egalitate
perfecta sau moarte!”. În testamentul sau, Avram Iancu si-a precizat
idealul sau în viata: “Unicul dor al vietii mele este sa-mi vad natiunea
fericita, pentru care dupa puteri am lucrat pâna acum!”. A fost unul
dintre initiatorii si organizatorii adunarilor de la Blaj din 30 aprilie, 15-17
mai si 15-23 septembrie 1848, precum si conducatorul cetelor înarmate de tarani
si de mineri din Muntii Apuseni. În timpul Revolutiei de la 1848 a condus
aceste osti, organizând apararea lor în Muntii Apuseni. A respins numeroasele
atacuri ale ostilor maghiare, superioare ca numar si ca armament, câstigându-si
renumele de "Craiul muntilor". Iancu considera necesara unirea
fortelor revolutionare ale celor doua popoare (român si maghiar) în lupta
împotriva dusmanului comun, absolutismul habsburgic. El conditiona însa aceasta
unire de satisfacerea revendicarilor sociale si nationale ale românilor.
Coplesite de armatele habsburgice si de cele tariste, tradate de unii generali,
trupele revolutionare române si maghiare au capitulat la Siria, în 13 august
1849. Dupa înfrângerea revolutiei, bolnav si adânc îndurerat de nedreptatile ce
li se faceau taranilor, a caror eliberare reala nu o putuse vedea înfaptuita,
Avram Iancu a ramas printre moti, în Muntii Apuseni. În anul 1849, fiind la
Viena pentru sustinerea drepturilor nationale, a refuzat sa primeasca o
decoratie imperiala, zicând:"Natiunii sa i se dea drepturile promise,
atunci voi primi, altcum nu".
Un an mai târziu refuza sa se întâlneasca
cu împaratul Austriei, Franz Iosef, aflat în vizita prin Transilvania. În
acelasi an este arestat si închis. Dupa eliberarea din închisoare, isi
petrece ultimii ani ai vietii ratacind prin munti, pe Valea Ariesului, la
Lupsa, dar mai cu seama la Baia de Cris, unde se adaposteste la covrigarul Ioan
Stupina, supranumit Liber. Stând pe prispa casei acestuia, cânta serile din
fluierul de paltin mestesugit cu multa maiestrie de el, în prezenta multimii de
oameni care venea sa-l asculte. S-a stins din viata la 10 septembrie 1872,
pe prispa casei acestuia. “Craiul Muntilor” a fost înmormântat cu multa evlavie
în cimitirul din satul Tebea, comuna Baia de Cris, judetul Hunedoara, lânga
gorunul lui Horea, potrivit dorintei sale testamentare. Avram Iancu a fost
condus pe ultimul drum de un sobor de peste 30 de preoti si de peste 10000 de
oameni, care i-au ramas fideli pâna în ultima clipa.
Insigna - 1 Mai 1932
În anul 1889
Congresul Internaționalei Socialiste a decretat ziua de 1 Mai
ca Ziua Internațională a Muncii, în memoria victimelor grevei
generale din Chicago, ziua fiind comemorată prin manifestații
muncitorești. Cu timpul, data de 1 mai a devenit sărbătoarea muncii în
majoritatea țărilor lumii, diversele manifestări căpătând amploare pe măsură ce
autoritățile au convenit cu sindicatele ca această zi să fie
liberă. Reducerea normei orare zilnice de lucru stă la originea
semnificației zilei de 1 mai, de sărbătoare internațională a lucrătorilor. În
anul 1872, circa 100 de mii de lucrători din New York, majoritatea din industria
construcțiilor, au demonstrat, cerând reducerea timpului de lucru la 8 ore.
Data de 1 mai apare, pentru prima dată, în legătură cu întrunirea, din anul
1886, a Federației Sindicatelor din Statele Unite și Canadei (precursoarea
Federației Americane a Muncii). George Edmonston, fondatorul Uniunii
Dulgherilor și Tâmplarilor a inițiat introducerea unei rezoluții care stipula
ca: „8 ore să constituie ziua legală de muncă de la, și după 1 mai 1886”,
sugerându-se organizațiilor muncitorești respectarea acesteia. La data de
1 mai 1886, sute de mii de manifestanți au protestat pe tot teritoriul Statelor
Unite, însă cea mai mare demonstrație a avut loc la Chicago, unde au mers 90 de
mii de demonstranți, din care aproximativ 40 de mii se aflau în grevă. Rezultatul:
circa 35 de mii de muncitori au câștigat dreptul la ziua de muncă de 8 ore,
fără reducerea salariului. Dar, ziua de 1 mai a devenit cunoscută pe
întreg mapamondul în urma unor incidente violente, care au avut loc trei zile
mai târziu, în Piața Haymerket din Chicago. Numărul greviștilor se
ridicase la peste 65000. În timpul unei demonstrații, o coloană de muncitori a
plecat să se alăture unui protest al angajaților de la întreprinderea de
prelucrare a lemnului „McCormick”. Poliția a intervenit, 4 protestatari au fost
împușcați și mulți alții au fost răniți. În seara aceleași zile, a fost
organizată o nouă demonstrație în Piața Haymarket. Din mulțime, o bombă a fost
aruncată spre coloana de polițiști. Au fost răniți 66 de polițiști, dintre care
7 au decedat ulterior. Poliția a ripostat cu focuri de armă, rănind două sute
de oameni, din care câțiva mortal. În urma acestor evenimente, 8 lideri
anarhiști, care aparțineau unei mișcări muncitorești promotoare a tacticilor
militante, violente, au fost judecați. Muncitorii din Anglia, Olanda, Rusia,
Italia, Franța și Spania au adunat fonduri pentru plata apărării. În urma
procesului, 7 dintre aceștia au fost condamnați la moarte (doi având ulterior
pedeapsa comutată la închisoare pe viață) și unul la 15 ani închisoare. Șapte ani mai târziu, o nouă investigație i-a găsit
nevinovați pe cei 8. În anul 1888, la întrunirea Federației Americane a Muncii
s-a stabilit ca ziua de 1 mai 1890 să fie data pentru susținerea, prin
manifestații și greve, a zilei de muncă de 8 ore. Dar, în anul 1889,
social–democrații afiliați la așa–numita Internațională a ll–a, au stabilit, la
Paris, ca ziua de 1 mai să fie o zi internațională a muncitorilor. La 1 mai
1890, au avut loc demonstrații în SUA, în majoritatea țărilor europene, în
Chile, Peru și Cuba. După aceasta, 1 mai a devenit un eveniment anual.
Până în 1904, Internaționala a ll-a a chemat toți sindicaliștii și socialiștii
să demonstreze energic, pentru „stabilirea prin lege a zilei de muncă de 8 ore,
cererile de clasă ale proletariatului și pentru pace universală”. 1 mai a
devenit, în aproape toată lumea, Ziua Internațională a Muncii. Există și
excepții, de exemplu Australia, Elveția și SUA, unde 1 mai nu este o sărbătoare
oficială. În majoritatea țărilor vest europene, ziua de 1 mai este zi liberă.
În țările comuniste, ziua de 1 mai a fost transformată într-o sărbătoare de
stat însoțită de defilări propagandistice. Regimurile comuniste încercau să
instrumenteze politic o veche tradiție a mișcării muncitorești
internaționale. În România, după evenimentele din decembrie 1989, timp de
mai mulți ani, ziua de 1 mai nu a mai fost sărbătorită prin festivități decât
la inițiativa unor reprezentanți ai unor partide precum P.S.M. și P.R.M..
În România această zi a fost sărbătorită pentru prima dată de către
mișcarea socialistă în anul 1890. În perioada comunistă, de 1 mai autoritățile
organizau manifestații uriașe pe marile bulevarde. Coloane de oameni, în ținute
festive, scandau lozinci și purtau pancarte uriașe. După defilare cu mic, cu
mare, muncitorii din toate sectoarele de producție se îndreptau cu avânt, de la
primele ore ale dimineții, spre locul de desfășurare a serbărilor câmpenești
organizate în lungul și-n latul țării. Își întindeau păturile pe iarbă, mâncau
mititei, beau bere și ascultau rapsozii veniți să le răsplătească efortul de
peste an. După 1990, importanța propagandistică a zilei a fost
minimalizată, dar oamenii se bucură de acest eveniment, sărbătorindu-l în aer
liber, la iarbă verde, la mare ori la munte. În ultimii ani Poșta Română nu a
mai emis nici o marcă poștală cu ocazia zilei de 1 Mai și nici nu există
speranțe să mai scoată. Astăzi doar amintirile țin loc de parade festive în
sufletul oamenilor. Locurile de muncă au început să dispară, muncitorii
fericiți s-au împuținat, mulți dintre ei lucrând “afară”. În Romania,
sărbătoarea de 1 Mai continuă, dar fără obiectul muncii.
Dumnezeu cu noi
România - 1 Martiu 1874
Medalia
reprezintă un mijloc de imortalizare a unor evenimente în istorie, prin care se
fac cunoscute persoane, locuri sau fapte. Faţă de monedă, acesteia îi lipsesc
funcţiile economice, cu mici excepţii, rămânând în sfera comemorativă,
evocativă. De-a lungul timpului medaliile au fost folosite în principal pentru
cadouri, premii, pentru a marca evenimente dintre cele mai variate, de la
sarbători, victorii militare, întreceri sportive până la evenimente funeste,
comemorări. Deasupra am prezentat o medalie-mărțișor
află într-o stare de conservare precară fiind afectată de coroziune. Medalia
este de culoare albă (posibil argint), este rotundă, are diametrul de 18,7 milimetri, greutatea
2,2 gr, grosimea 1 mm și muchia posibil zimţată. Pe avers, în centrul câmpului
este reprezentată o inimă, având aplicată de jur împrejur legenda DUMNEDEU CU
NOI, totul fiind încadrat intr-o cunună de lauri. Pe revers este aplicată pe
trei rânduri inscripția 1 MARTIU 1874, dedesubt - o cunună de lauri și deasupra
înscrisul-ROMANIA. Stilistic este lucrată într-un mod îngrijit, posibil în
serie, de către un gravor profesionist. Deşi medaliile mărţişor cunoscute sunt
de date mai recente, de regulă după anul 1900, menţionarea tradiţiei
mărţişorului a fost făcută de Iordache Golescu încă din prima jumătate a
secolului al XIX-lea. Conform tradiţiei mărţisoarele constau în monede care
erau atarnate de fire subţiri de lâna, roşu cu alb. Tipul de moneda: aur,
argint sau bronz indica statutul social. Ele erau purtate pentru a avea noroc
si pentru a avea o vreme buna. Numele României singur pe revers, fără prezenţa
altui context constituie după părerea noastră un element ce indică un caracter
mai oficial al emisiunii, şi deopotrivă o notă de raritate. Pe aversul medaliei
mărţişor avem reprezentată o inimă. Este tot un simbol vechi, transcultural,
asociat mai degrabă judecătii si sentimentelor. Reprezintă un semn al
apropierii, afectiunii si iubirii. Cea mai comună reprezentare a inimii este
ca semn al dragostei. Inima ar putea reprezenta şi o origine masonică, si anume
salutul cu mâna la inimă, simbol al dragostei frăţeşti. În sublinierea acestei
conotaţii vine şi sintagma de pe avers: DUMNEZEU CU NOI, reprezentată în
limbajul vremii (litera Z printr-un D cu sedilă).
Insigna - 101 (zile în școala militară)
Piesa
medalistică de mai sus s-a numit “101
zile în școala militară” și s-a conferit
elevilor din școlile militare de ofițeri și subofițeri de aviație cu 101 zile înainte
de absolvirea și atribuirea primului grad militar. Prezentarea ecusoanelor
„pre-absolvire” a fost o tradiție militară românească în toate școlile,
inclusiv infanteria, artileria și alte instituții speciale ofereau astfel de însemne. Această insignă are forma unei perechi
de aripi întinse cu o coroană rotundă de laur suprapusă pe centru. Coroana este
acoperită cu coroana regală și legată cu o panglică în partea inferioară. Un
număr „101” era inscripționat chiar în centrul insignei. Insigna
„101 zile în școala militară” era din bronz argintat și era purtată deasupra
buzunarului stâng al tunicii.
Insigna pilot al aviației militare din vremea
domniei Regelui Carol II (iunie 1931 - septembrie 1940)
Insignele
de pilot militar în
aviația regală românească au diferit de la o perioadă la alta. Mai sus admiri insigna de pilot militar din vremea domniei
regelui Carol al II-lea (08 iunie 30 - 06 septembrie 1940). Insigna a fost
instituită pe 06 iunie 1931 prin decretul regal nr.1935. Ea are forma unei
pereche de aripi desfășurate orizontal, în mijlocul cărora este aplicată
monograma regelui Carol al II-lea (două litere legate „C”) și o sabie cu
marginea în formă de elice. Produsul medalistic este confecționat din bronz
argintat, are dimensiunile de 66 x 36 milimetri și este prevăzut pe revers cu
un știft orizontal de prindere. Coroana și marginea exterioară nu au fost
argintate și au păstrat culoarea bronzului. Această insigna se purta fie
deasupra buzunarului stâng al tunici, fie chiar pe buzunar. Se cunosc variante
ale insignei cu dimensiuni diferite, detalii averse (unele aveau smalț albastru) și metode diferite de
prindere.
________ooOoo________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Țarina Ecaterina II a Rusiei,
a trăit între anii 1729 - 1796
și a condus între anii 1762 - 1796,
Detaliu vignetă de pe o acțiune franceză
Câteva ornamente decorative periferice de
de pe acțiuni franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSIAOS - 12.06.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu