25 Lire 1796
PIEMONT
Este un stat vechi al peninsulei
italice (regat),
azi regiune a Italiei.
Este situat în nord-vestul
Peninsulei Italia
Acest regat nu a avut o
deviză națională unanim acceptată.
Capitala: Torino
Bancnota oficială a regatului: Lira
Referitor la populația și suprafața regatului,
acestea variat în timp.
Stema
oficială actuală a regiunii:
Stema
vechiului regat piemontez :
Stema
oficială actuală a capitalei Torino:
Steagul
oficial actual al regiunii:
Alte
steaguri oficiale ale regatului piemontez
de-a lungul
timpului:
1796 – 1802
1802 – 1814
Mai jos admiri câteva monumente arhitectonice
din capitală vechiului regat - Piemont
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
_________xxx_________
O MEDALIE, O PLACHETĂ
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL PRAHOVA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ al limbii
române), PLACHETA este o medalie pătrată
sau dreptunghiulară, care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene,
basoreliefuri sau inscripţii şi se oferă
ca recompensă la concursuri, alte întreceri de orice fel sau în semn de
recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi. Placheta face parte din
categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are originea în monedele
comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din metal (aur, argint,
bronz, etc). Numele "medalie" derivă din latinescul metallum, fiind
preluat de toate popoarele romanice - de italieni (medaglia), francezi
(medaille) şi spanioli (edala).
Muzeul ceasului - Ploiești - Ceasul chimistului C. Istrati
Muzeul
Ceasului “Nicolae I. Simache” din Ploiești este unicul muzeu de acest fel
din România, care cuprinde o bogată colecție de ceasuri făurite de
meșteri vestiți din Europa, cele mai multe fiind adevărate opere de artă.
Organizat din inițiativa profesorului N.I. Simache, ca secție a Muzeului de
Istorie, el datează din 1963. A fost instalat mai întâi într-o sală din Palatul
Culturii, până când, prin achiziții, a căpătat un patrimoniu atât de bogat
încât a avut nevoie de un local propriu. I s-a pus atunci la dispoziție Casa
Luca Elefterescu, care a fost adaptată noului scop; lucrările de amenajare sau
terminat în anul 1971 și muzeul s-a deschis în ianuarie 1972. În prezent,
muzeul are o colecție de aproape 1000 de piese (numai în parte expuse), printre
care: cadran solar, pendul construit din lemn în 1634, ceas pus în mișcare
printr-o cădere de apă (Londra, 1654), primul ceas de buzunar („oul de
Nürnberg”), orologii de turn, o piesă din 1693 (realizare a ceasornicarului
Ralf Gout), ceasul de mână construit în același an de Courvoisier (cu efigia
lui Ludovic al XIV-lea), piese realizate de meșterii londonezi Georg Prior,
Edward Prior, Th. Whit, George Clarke, Markwich, Markham, Jo Wightmann, Van
Laure, de ceasornicari francezi (Benjamin Balber, George Charle, Meuron),
austrieci (Philipp Ia-cob, Beyr) sau elvețieni (Pres Vaucher, A. Hess). Pot fi
văzute ceasuri cu mecanisme muzicale care cântă Marseilleza, Deșteaptă-te
române!, valsurile lui Strauss. Sunt prezentate prezentate ceasuri care au
aparținut unor mari personalități române, (Constantin Brâncoveanu, Al. I. Cuza,
Mihail Kogălniceanu, Cezar Bolliac, Păstorel Teodoreanu, Nicolae Iorga, Bogdan
Petriceicu Hașdeu, I. L. Caragiale, Duiliu Zamfirescu, etc.), ceasuri
distractive (al morarului, fierarului, frizerului, motanului etc.), ceasuri cu
diverse indicații în afara orelor, ca și alte obiecte legate de temă. Sus am
postat logo-ul și o poză cu sediul Muzeului ceasului - Ploiești.
Nicolae I. Simache (născut la data de 5 noiembrie 1905 și decedat la data
de 6 ianuarie 1972) a fost un profesor, publicist și istoric român.
Constantin
I. Istrati (născut la data de 7 septembrie 1850 în Roman şi
decedat la data de 17 ianuarie 1918 în Paris) a fost un academician român,
chimist, medic, ministru în mai multe guverne, membru titular (1899) şi
preşedinte al Academiei Române în perioada 1913 - 1916. Constantin I.
Istrati a devenit doctor în medicină de la Bucureşti în 1877, devenind
colaboratorul lui Carol Davilla, pe care îl suplinea uneori la cursul de
chimie medicală. În 1885 Constantin I. Istrati a obţinut şi doctoratul în
chimie, la Paris. În 1883 Constantin Istrati a fost numit profesor de
fizică la Şcoala de Poduri şi Şosele din Bucureşti. În 1889 devine membru
corespondent al Academiei Române. Constantin I. Istrati a fost numit comisarul
general al organizării parcului Carol I, inaugurat în anul 1906.
A întemeiat şcoala de chimie organică de la Universitatea din Bucureşti,
unde era profesor. A fost membru de onoare al mai multor societăţi ştiinţifice
străine. A făcut cercetări asupra bogăţiilor naturale ale României (sare,
petrol, chihlimbar, ozocherită, etc. Studiind derivaţii halogenaţi ai
benzenului, a descoperit o nouă clasă de coloranţi, pe care i-a numit
franceine. Pentru această invenţie i s-a acordat Medalia de aur la Expoziţia
Internaţională de la Paris, în 1889. C. I. Istrati a fost şi un
colecţionar împătimit de documente istorice. Documentele vechi adunate cu
migală de doctorul Constantin I. Istrati sunt reunite în prezent înColecţia Dr.
Constantin I. Istrati, păstrată de Direcţia Judeţeană Mehedinţi a Arhivelor
Naţionale. Documentele au fost create în perioada 1429 -
1945. Documentele se referă la diferite regiuni şi zone ale ţării, însă
cele mai multe privesc Moldova istorică şi Basarabia, deosebit de
importante fiind actele de cancelarie emise în vremea lui Alexandru cel Bun,
Ştefan cel Mare, Bogdaa al III-lea cel Chior,Petru Rareş, Despot Vodă, Petru
Şchiopul, Ieremia Movilă, Simion Movilă, Constantin Movilă, Ştefan al II-lea
Tomşa şi a altor domni moldoveni, sau cele privind evenimente fundamentale
privind istoria ţării, cum ar fi Revoluţia de la 1848, pregătirea şi
înfăptuirea Unirii de la 1859 şi altele. Există în colecţie şi o serie de
documente privitoare la personalităţi şi familii, precum Asachi, Donici,
C. I. Istrati, Paladi, Rosetti, Bibescu, Densuşianu etc.
Insigna - Liceul militar "Dimitrie Cantemir" 1949 - 1994
Colegiul Naţional Militar „Dimitrie Cantemir” a
fost înfiinţat la data de 4 iunie 1912 la Mănăstirea Dealu (Târgovişte). Din
1929 s-a numit Liceul Militar „Nicolae Filipescu”. În noiembrie 1940 a fost
transferat la Predeal unde funcţionează până în 1948. A dat ţării în cei 36 de
ani de existenţă 33 de promoţii însumând 1282 de absolvenţi. După război, în
anul 1949, liceul a fost reînfiinţat la Roman. În 1950 a fost redislocat la
Predeal, unde a funcţionat încă 4 ani. În 1953 a absolvit prima promoţie după
război. Din 1954 este dislocat în oraşul Breaza, pe Bulevardul Republicii la
nr.75. La 4 iunie 2007, la aniversarea a 95 de ani de existenţă, şeful Statului
Major al Forţelor Terestre conferea colegiului „Emblema de Onoare a Forţelor
Terestre”. Cu acelaşi prilej, instituţiei i-a fost înmânat Steagul de
identificare. Pe 4 iunie 2012, la împlinirea a 100 de ani de nobilă şi demnă
existenţă, Drapelul de luptă al colegiului a fost decorat cu Ordinul “Virtutea
Militară în grad de Cavaler”, cu însemn pentru militari, de pace. Încadrat
armonios în învăţământul preuniversitar românesc, Colegiul Militar Liceal
“Dimitrie Cantemir” s-a transformat, începând cu anul şcolar 2014-2015, în
Colegiul Naţional Militar “Dimitrie Cantemir”, conform ordinului nr.
3280/10.04.2014, emis de ministrul Educaţiei Naţionale. De-a lungul a peste un
secol de existenţă, Colegiul Naţional Militar „Dimitrie Cantemir” a dat ţării
peste 13000 de absolvenţi, cuprinşi în 92 de promoţii, a căror reuşită confirmă
şi consolidează valoarea acestui lăcaş militar de învăţământ, cultură şi educaţie.
Cei mai mulţi au îmbrăţişat şi s-au remarcat în cariera militară, peste 200
fiind avansaţi la gradul de general. Alţi absolvenţi au devenit academicieni de
renume, medici militari şi civili excepţionali, miniştri, ambasadori, profesori
universitari, cercetători ştiinţifici. Colegiul Naţional Militar „Dimitrie
Cantemir” se prezintă ca o instituţie de învăţământ preuniversitar performantă
a Armatei României, care asigură însuşirea temeinică a cunoştinţelor
ştiinţifice, de cultură generală şi militară necesare elevilor pentru a putea
continua studiile în instituţiile militare de învăţământ superior şi
postliceal.
Breaza este un oraș din județul Prahova, zona
subcarpatică. Localitatea a fost declarată stațiune balneo-climaterică încă din
anul 1928. Prima atestare documentară a localității nparvine din anul 1503,
când în Registrele Brașovului este amintit negustorul Neagoe din Breaza. La
Breaza a funcționat vamă cu Ardealul între anii 1834 până în anul 1852, când a
fost mutată la Predeal. La recensământul din anul 2011 populația orașului
număra 15938 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002),
dintre care: români – 96,84% și restul – necunoscută sau altă etnie.
Structura confesională aproximativă a populației orașului se prezintă astăzi astfel: ortodocși
– 95,98% și restul – nedeclarată sau altă religie.
Dimitrie Cantemir (născut 26 octombrie 1673 şi decedat
21 august 1723) a fost domn al Moldovei (martie - aprilie 1639 şi 1710 - 1711),
autor, cărturar, enciclopedist, etnograf, geograf, filozof, istoric, lingvist,
muzicolog, compozitor, om politic şi scriitor moldovean. S-a născut într-o
familie nobilă, în localitatea Silişteni, comuna Fălciu, azi comuna Dimitrie
Cantemir din judeţul Vaslui. Turcii l-au înscăunat pe Dimitrie Cantemir la Iaşi
în 1710, având încredere în el, dar noul domn-cărturar a încheiat la Luţk, în
Rusia, la 2/13 aprilie 1711 un tratat secret de alianţă cu Petru cel Mare, în
speranţa eliberării ţării de sub dominaţia turcă şi precizând integritatea
graniţelor şi faptul că ele vor fi apărate de armata Moldovei. În politica
externă s-a orientat spre Rusia ca entitate ortodoxă, opusă Islamului. A fost
un adept al domniei autoritare, adversar al atotputernicei mari boierimi şi a
fost împotriva transformării ţăranilor liberi în şerbi. După numai un an de
domnie (1710-1711), s-a alăturat lui Petru cel Mare în războiul ruso-turc, dar
n-a plasat Moldova sub suzeranitate rusească. După ce creştinii au fost
înfrânţi de turci la Stănileşti, pe Prut, neputându-se întoarce în Moldova, a
emigrat în Rusia, unde a rămas cu familia sa. A devenit consilier intim al lui
Petru I (după ce a fost ajutat de ambasadorii Olandei şi Franţei la Înalta
Poartă) şi a desfăşurat o activitate ştiinţifică rodnică. Lângă Harkov i s-a
acordat un domeniu feudal şi a fost investit cu titlul de Principe Serenissim
al Rusiei la 1 august 1711. A contribuit la cartografierea Rusiei şi a lucrat
în sistem Mercator. Colecţia sa de hărţi, scrise în latină, se află în
Arhiva Cabinetului lui Petru cel Mare de la Petersburg. A scris Hronicul
vechimei romano-moldo-vlahilor, susţinând latinitatea limbii şi a poporului
format pe teritoriul vechii Dacii, inclusiv faptul că limba româna are patru
dialecte. Această lucrare a devenit o referinţă fundamentală pentru corifeii Şcolii
Ardelene. A fost primul român ales membru al Academiei
din Berlin în 1714. În opera lui Cantemir, influenţată de
umanismul renaşterii şi de gândirea înaintată din Rusia, s-au oglindit cele mai
importante probleme ridicate de dezvoltarea social-istorică a Moldovei de la
sfârşitul secolului al XVII-lea şi începutul secolului al XVIII-lea. Este
considerat până astăzi unul dintre marii umanişti ai Europei. Ca membru al
Academiei din Berlin a corespondat cu Leibniz, încercând să
stabilească principiile fondării unei Academii Ruse. A murit în refugiu, după
campania lui Petru cel Mare la Marea Caspică, în zona Derbent 1723 şi a fost
înmormântat în Rusia, la Dimitrovka, în biserica Sf. Nicolae, construită după
planurile sale. Actualmente, osemintele sale se odihnesc în Biserica Trei
Ierarhi din Iaşi, repatriate graţie lui Nicolae Iorga, în 1935.
Insigna - UPETROM Ploiești
Întreprinderea "1 Mai"
Ploieşti este specializată
în fabricarea de masini si utilaj petrolier. În prezent întreprinderea se
numeşte UPETROM - 1 Mai şi este membră a Grupului UPETROM. UPETROM
GRUP este o companie din România care are activități în
domeniul forajului marin și terestru, producției de echipament petrolier și
turism. Din grup mai fac parte companiile Grup Servicii Petroliere şi Vega
Turism. În anul 2008 numărul de angajaţi al Grupului UPETROM era de 6000 de
persoane. Sus am postat logo-ul și o poză a Grupului UPETROM. Nu ai cum să
te gândeşti la Ploieşti fără să-ţi treacă prin cap imaginea Întreprinderii „1
Mai“ Ploieşti, un „stup“ care aduna, în trei schimburi zilnice, 18000 de
angajaţi înainte de Revoluţie. Cea mai mare uzină de utilaj petrolier din
Sud-Estul Europei producea instalaţii de foraj petrolier dintre cele mai
performante la nivel mondial, achiziţionate inclusiv de celebre companii de
profil americane. Devenită după revoluţie Societatea „UPETROM 1 Mai“ Ploieşti
este controlată acum de Gabriel Comănescu, unul dintre bogaţii de Top 300 ai
României. Înainte de criza economică mondială, compania mai avea 1.700 de
angajaţi şi livra utilaje speciale în Rusia, pentru explorarea şi exploatarea
Arcticii. Scăderea comenzilor cu peste 70% şi disponibilizările repetate au făcut
din marele colos o firmă cu aproximativ 800 de angajaţi, care se ţine cu greu
pe linia de plutire. Din 2010, a trecut pe pierdere şi figurează pe lista de
datornici a Ministerului Finanţelor. UPETROM are datorii de câteva milioane de
lei la bugetul de stat, al asigurărilor sociale şi de sănătate.
Insigna - Liceul Mihai Viteazul - Ploiești 1987 - Clasa a XII-a
Colegiul
National “Mihai Viteazul”din Ploiesti – institutia - a fost constituita in
anul 1874 ca scoala secundara de fete. In 1895 a primit numele de “Despina
Doamna”. In 1919 s-a transformat in scoala secundara de gradul II, iar in 1928
a devenit Liceul “Despina Doamna”. Institutia functiona intr-o cladire aflata
la intersectia strazilor Mihai Bravu si Buna-Vestire, care pe 5 aprilie 1944 a
fost distrusa de bombardementele aeriene. Dupa aceasta data institutia a fost
gazduita de Palatul scoalelor comerciale, unde a functionat, pierzandu-si
numele, timp de 15 ani. In 1956 a devenit Școala medie mixtă, iar in 1959 a
obtinut cladirea de pe Bulevardul Independentei al Liceului “Sf. Petru si
Pavel”. In 1974, la sarbatorirea centenarului, scoala a primit numele de “Mihai
Viteazul”, iar in 1997 a primit titlul de Colegiu National. Sus am postat
logo-ul și o poză cu clădirea Colegiului Național "Mihai Viteazul"
din Ploiești.
Placheta - Castelul Peleș - Sinaia România
Castelul Peleş a
fost construit la iniţiativa Regelui Carol I, pentru a-i servi drept
reşedinţă de vară, investită cu funcţii politice, culturale şi simbolice. După
1914, castelul Peleş şi-a exersat în continuare funcţia de reprezentare şi de
muzeu, fără a mai fi însă locuit timp 6 luni pe an, aşa cum obişnuia suveranul
fondator. Până în 1947, devine spaţiu aulic pentru vizitele oficiale sau
găzduieşte ceremonii cu caracter militar. Cel mai important eveniment organizat
la Sinaia şi găzduit de castelul Peleş până la abdicarea Regelui Mihai, în
decembrie 1947, a fost legat de sărbătorirea semicentenarului castelului în
anul 1933 de către Regele Carol al II-lea (1930-1940). În perioada ianuarie –
martie 1948, castelul este închis din ordinul autorităţilor comuniste, iar
bunurile de patrimoniu sunt inventariate. Cea mai mare parte a colecţiilor de
pictură, mobilier, textile, piese de artă decorativă şi cărţi au fost
transferate la Muzeul de Artă din capitală. Din luna mai a aceluiaşi an, alte
piese au intrat în custodia diferitor instituţii de cultură din marile oraşe
ale României, Bucureşti, Braşov, Sibiu etc. Din anul 1953, castelul devine
Muzeu Naţional, deschis publicului larg, în timp ce celelalte imobile situate
pe domeniul Peleş, precum castelele Pelişor, reşedinţa particulară a celui
de-al doilea cuplu regal, Ferdinand I, Maria şi Foişor, fosta Casă de vânătoare
a primului Rege al României şi reşedinţă a regilor Carol al II-lea şi Mihai I
vor deveni case de creaţie şi odihnă pentru scriitorii, muzicologii şi artiştii
plastici agreaţi de regimul comunist. Două decenii mai târziu, în anul 1975,
starea de conservare tot mai critică a imobilului determină măsura închiderii
acestuia şi evacuarea unei părţi importante a patrimoniului muzeal în
depozitele amenajate într-un vechi conac boieresc al familiei Bibescu din
Posada, localitate situată la cca 20 de km sud de Sinaia. Între anii 1966 şi
1982, într-o fostă dependinţă a castelului regal, situată în apropierea
acestuia, a fost amenajat Muzeul de Artă Decorativă (Ceramica), ce valorifica
piese reprezentative din vechile colecţii regale. Concomitent cu lucrările
masive de restaurare, castelul găzduieşte până în 1989, anul înlăturării
regimului comunist în România, o serie de vizite de şefi de stat. Din 1990,
respectiv 1993 şi până azi, castelele Peleş şi Pelişor sunt redeschise spre
vizitare. În anul 2007, după cinci ani de negocieri între Statul român şi Casa
regală, se ajunge la un acord, prin care castelul Peleş, castelul Pelişor,
precum şi întregul domeniu Peleş alcătuit din fostele dependinţe regale, au reintrat
în proprietatea Regelui Mihai I (1927-1930, 1940-1947), dar continuă să fie
administrate de statul român. Excepţie face castelul Foişor, clădire inaugurată
în anul 1881. Acordul cu Casa regală, expirat în anul 2009, în cazul castelului
Pelişor şi în 2010, în cazul castelului Peleş, a fost din nou prelungit. În
1932, Foişorul a căzut pradă unui incendiu devastator. A fost reconstruit un an
mai târziu în perioada Regelui Carol al II-lea (1930-1940). În anii 1970,
clădirii iniţiale i s-a adăugat o aripă nouă şi interioarele au suferit
modificări semnificative. După 1989, clădirea a devenit vilă de protocol a
preşedinţiei României, statut pe care continuă să îl păstreze.
Elaborarea planurilor iniţiale ale castelului
Peleş i-au fost oferite arhitectului Wilhelm von Doderer (1825-1900), profesor
la Technische Hochschule din Viena. Doderer a înaintat suveranului trei
propuneri de proiecte arhitectonice, inspirate din arhitectura castelelor
renascentiste franceze de pe valea Loirei, ca şi din stilul edificiilor vieneze
de pe Ringstrasse. Proiectele sunt respinse de către Carol I în 1876, iar
conducerea lucrărilor a fost încredinţată arhitectului german, Johannes
Schultz, care elaborează planurile castelului în prima sa fază de construcţie
(1879 – 1883). Clădirea cu aspect de chalet elveţian, compusă din două etaje
propusă de Schultz, era decorată la exterior în stil german, Fachwerk. La 1890,
este construită pe locul terasei acoperite de pe aripa de sud, Sala Maură, după
proiecte atribuite arhitectului francez, Émile André Lecomte du Noüy,
discipolul celebrului arhitect francez, Violet Le Duc. În anul 1894, la
conducerea lucrărilor este numit arhitectul ceh, Karel Liman (1860 ? –
1928). Sub coordonarea sa, între 1895-1897 sunt amenajate Capela reginei Elisabeta
de la etaj, apartamentele principeselor de Wied şi Hohenzollern de pe latura de
nord şi mezaninul. În anul 1884 este instalată reţeaua electrică, castelul
dispunând de un grup electrogen propriu, iar la 1897 este construită centrala
electrică. Între anii 1903 – 1906, Liman proiectează Galeria de marmură, Sala
de concerte, Sala mică de muzică şi Baia reginei şi amenajează încăperi la
nivelul al II-lea, corespondentul primei Mansarde: camera doamnei Mavrogheni,
marea doamnă a Palatului şi apartamentele oaspeţilor din aripa de nord a
castelului. Între 1906-1914, se întreprind lucrările de amenajare a
teraselor exterioare. La 1906 este înălţat turnul central al castelului, unde
un an mai târziu a fost montat ceasul cu trei cadrane, creaţie a Fabricii
de ceasuri de turn a Curţii regale din Bavaria, Johann Mannhardt.Totodată, sunt
amenajate Sala veche de muzică, Sala Florentină şi Sala Coloanelor, pe locul
primei Camere de şah, iar Sufrageria regală este extinsă. La etaj, pe aripa de
nord, este construit Apartamentul primului ministru. Între anii 1905 – 1906,
sunt concepute vastul Apartament imperial, compus din Salon mare, Salon mic,
Dormitor, Budoir, Baie şi Camera valetului şi Apartamentul principilor
moştenitori, Ferdinand – Maria. În anul 1906, au loc modificări ale Sălii de
teatru de la parter. Tot acum, sala este adaptată proiecţiilor de filme,
prin amenajarea cabinei de proiecţie. Aparatura cinematografică a fost
modernizată în 1939, de Societatea Concordia din Bucureşti, la cererea
expresă a regelui Carol al II-lea. Între anii 1908 – 1911, este definitivată
construcţia Sălilor de arme, ca şi decoraţia Sălii Florentine, după
planurile arhitecţilor Karel Liman şi Ferdinand de Tiersch, acesta din urmă,
consilier al regelui Ludovic al II-lea al Bavariei. Între anii 1907 şi 1911,
este amenajat Holul de onoare pe locul celei de-a doua curţi interioare,
principala sală de recepţie a castelului. Holul este decorat în stilul
Renaşterii germane, cu subtile accente baroce, de către Bernhard Ludwig din
Viena, care colaborează strâns cu arhitectul Liman. Modelul de inspiraţie al sălii
îl constituie Sala Fredenhagen a Palatului Camerei de Comerţ din Lübeck. În
paralel, sunt construite la Parter, Sala de şah şi Sala de biliard, în
continuarea Sălii maure. În sfârşit, între anii 1911-1914 este amenajată
terasa cu busturi de împăraţi romani, iar pe aripa de sud-est, este proiectată
Sala consiliilor de către arhitectul Liman şi decoratorul vienez, Bernhard
Ludwig. Moartea regelui Carol I la 27 septembrie 1914, marchează finalul
vastului proiect arhitectonic coordonat de suveran. Dintre furnizorii
principali, pentru prima etapă de construcţie, amintim casa Heymann din Hamburg
şi atelierul condus de August Bembé din Köln-Mainz. Dintre cei care au lucrat
constant la decorarea şi furnizarea de piese de artă decorativă pentru castel,
din 1883 până în 1914, îi menţionăm pe Joseph Dollitschek, arhitect şi
decorator din Viena, Anton Pössenbacher din München, creator de decoraţiuni şi
de piese de mobilier şi L. Bernheimer, din acelaşi oraş, furnizor de
decoraţiuni interioare, mobilier, covoare orientale, Habie&Polako, din
Viena, furnizori de covoare gen Smyrna, atelierele Zettler din München, 1882,
creatorii de vitralii. Acestea au fost lucrate de patruzeci de artişti şi
tehnicieni timp de trei ani după schiţele color executate de profesorii E.
Widmann si Julius Juers. F. X. Barth. Celălalt autor de vitralii al castelului
Peleş a fost A. Zwölfer, titularul unui celebru atelier vienez, cu filiala la
Bucureşti. Colecţiile de artă decorativă s-au constituit prin cooptarea unor
celebre firme occidentale din epocă: Odiot, din Paris, Eduard Wollenweber,
München şi Paul Telge, din Berlin, creatori şi furnizori de produse de
orfevrărie. Lor li s-au alăturat Josef Resch, celebru magazin de bijuterii din
Paris şi J.A Eysser, fabricant faimos de mobilier din Nürenberg.
În toate reprezentările de artă plastică,
regele Carol I este surprins în uniforma de general de corp de armată. A purtat
același tip de uniformă pe durata întregii sale domnii simbolizând, prin
atitudinea sa, austeritatea prusacă. Alternând mica ținută, o uniformă mai
puțin pretențioasă, constituind o ținută de zi, și marea ținută, uniforma de
gală, destinată momentelor și evenimentelor importante, Carol I arăta o
modestie și o chibzuință duse la extrem. Personalitatea sa conservatoare,
precum și simplitatea elitistă, erau cel mai bine reflectate de uniformă. Dintre operele personale ale
regelui Carol I, orașul Sinaia și castelul Peleș sunt cele mai mărețe. Castelul
mai ales, cu succesivele sale transformări și adăugiri, sintetizează
activitatea sa neobosită și trădează aspirațiunile spre perfecțiune care au
călăuzit pe suveran în marea sa operă, de creator al României moderne. Pasiunea
regelui pentru artă, care va fi mereu aprofundată de-a lungul vieții, era
remarcată și de principesa moștenitoare Maria: „(…) ceasuri întregi era el în
stare să rătăcească prin mândrele încăperi unde, an de an, îngrămădise comori
neprețuite. Picturi de maeștrii vechi, mobile bătrâne, prețioase vase, covoare
răsăritene și arme de felul cel mai rar. O viață și-o cheltuise ca să strângă
toate aceste neprețuite lucruri, căci era un om care trăia pentru alții,
cheltuind numai puțin pentru el însuși.” Bibliotecarul personal al suveranului,
elvețianul Louis Bachelin, prezintă un succint portret moral al regelui Carol
I, în monografia dedicată castelului regal de la Sinaia, Castel Pelesch. Le
Château Royal de Sinaia: „Fire prea dreaptă și prea sinceră pentru a căuta să
captiveze privirile și inimile prin aparențe deșarte, acest monarh, care-și
cunoaște locul ce i se cuvine în istorie, se face prețuit numai prin extrema sa
afabilitate. Carmen Sylva a scris o cugetare care-l cuprinde întreg: «Ca să fii
mare, trebuie să dispari sub greutatea operei tale.» Regele Carol e omul
misiunii sale și al destinului său.” Modesta sa apariție răspândea o majestate
față de care încremenea o lume întreagă. De o sobrietate nedesmințită în vorbă
și în port, și de un aspect mai mult rece, Carol I ascundea o inimă din cele
mai calde, sensibilă la nevoile omenirii. Umorul său natural agrementa chiar convorbirile
cele mai severe, răspândindu-se mai ales în cercul obișnuiților oaspeți ai
castelului Peleș, unde suveranul renunța la protocolul așa de rigid al
reședinței din București. În măreția naturii de la Sinaia, monarhul se simțea
mai liber, fără însă a atenua întru nimic din prestigiul său de monarh.
Sculptura în mărime naturală a regelui Carol I, care este expusă în parcul
castelului Peleș, a fost executată de sculptorul român Oscar Han (1891 – 1976),
în anul 1933, turnată în bronz de I. Guran și V. Popa. Executat din bronz, în
mărime naturală, statuia îl reprezintă pe regele Carol I, în picioare,
sprijinindu-se cu mâna dreaptă de un baston, îmbrăcat în uniforma lui cotidiană
de infanterie, cu chipiul favorit pe cap. Trupul suveranului este surprins la
un popas de plimbare, cu privirea în contemplare. Operă de sobră și elocventă
realizare, în care este simbolizată, prin linii clasice și pure, toată modestia
ctitorului castelului Peleş, precum și întreaga maiestate regală.
Personalitatea regelui Carol I, precum și autoritatea lui distantă și
intangibilă, sunt toate interpretate de autor și sugerate cu multă iscusință
psihologică, cu un profund instinct de sinteză și de divinațiune.
Municipiul Ploiești este
unul dintre marile orașe ale României și reședință a județului
Prahova, fiind situat la 60 de kilometri depărtare de București.
Municipiul Ploiești se găsește în apropierea regiunii viticole Dealul
Mare-Valea Călugărească și are acces direct la Valea Prahovei, cea mai
importantă zonă de turism alpin din România. Ploieștiul este un important nod
de transport, situându-se pe drumurile care leagă capitala
București de provinciile istorice Transilvania și Moldova. este
supranumit „capitala aurului negru”, orașul fiind vechi centru al industriei
petroliere, având patru rafinării și alte industrii legate de această ramură
(construcții de mașini, echipamente electrice, întreținere). Prezența unor
ploieșteni pe piețele unor orașe din Ardeal denotă
faptul că localitatea avea un nume și o bază economică ce-i permiteau să intre
în relații comerciale cu centre de peste munți. Numele mai apare într-un hrisov
din anul 1567, semnat de către domnitorul Țării Românești, Petru cel
Tânăr, prin care se întărea o
vânzare a "cinci răzoare" de vie între un anume Avruț din Ploiești și
logofătul Coresi din Bărcănești. Sus am postat stemele interbelică, comunistă
și actuală ale orașului Ploieșți precum și fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură din vremuri diferite.
Banca Creditul Prahovei
Catedrala ortodoxă Sfântul Ioan Botezătorul
Halele
Muzeul de istorie
Biserica Sfinții Împărați
Muzeul Ion Luca Caragiale
Muzeul de istorie
Palatul Culturii
Baia municipală
Foișorul
Gara de Sud
Liceul "Petru și Pavel"
Primăria
Statuia Libeertății
Statuia vânătorilor
Prefectura și Primăria
Fabrica de sticlă - Azuga
Gara - Vălenii de Munte
Castelul Cantacuzino - Bușteni
Crucea de pe vârful Caraiman - Munții Bucegi
Cota 1400 - Sinaia
Castelul Pelișor - Sinaia
Mănăstirea Caraiman - Bușteni
Castelul Iulia Hașdeu - Câmpina
Stațiunea balneo-climaterică Slănic Prahova
Cramele Rotenberg
Mănăstirea Brebu
Băile Telega
Biserica Sfântul Ștefan - Buștenari
Cabana Caraiman
Cabana Ciucaș
Cabana Silva - Muntele Roșu
Cabana Valea Dorului
Cantina internațională - Buștenari
Complexul turistic - Gura Diham
Biserica și Monumentul - Azuga
Vederea - Azuga
Babele - Munții Bucegi
Palatul Ștyrbei (Liceul Nicolae Grigorescu) - Câmpina
Strada Rosetti - Câmpina
Vedere - Cheia
Șoseaua națională - Comarnic
Mănăstirea Suzana
Biserica Adormirea Maicii Domnului - Mizil
Valea Cerbului - Munții Bucegi
Hotelul Jepii Mari - Poiana Țapului
Castelul Foișor - Sinaia
Hotelul Cota 1400 - Sinaia
Cabana Vârfu cu Dor
________ooOoo________
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu