1. Romfilatelia
a introdus în circulație vineri, 11 octombrie 2019., emisiunea de mărci poștale
intitulată „Domnitori români în pictură”, ilustrând pe timbre portrete pe pânză ale domnitorilor români.
Portretul
lui Grigore al II-lea Ghica realizat de Theodor Aman (1869), face
parte tot din colecția Muzeului Național de Artă al României, fiind ilustrat pe
timbrul cu valoarea nominală de 1,60 lei.
Grigore al II-lea Ghica a fost domn al Moldovei și al Țării Românești în epoca
fanariotă. A fost nepotul lui Grigore I Ghica, fiind adus pe tronul Moldovei de
Nicolae Mavrocordat, după destituirea lui Mihai Racoviță. A debutat printr-o
domnie omenoasă, a scăzut birurile puse de predecesorul său, însă dregătoriile
mari le-a acordat tot grecilor. Partida boierilor nemulțumiți, în frunte cu
Dimitrie Racoviță, a vrut să-l detroneze cu ajutorul tătarilor. Dar Ghica,
ajutat de turci și munteni, i-a respins. Odată cu războiul ruso-turc, Moldova a
fost ocupată de ruși, iar el a fost nevoit să părăsească tronul.
Timbrul
cu valoarea nominală de 19 lei redă grafic portretul lui Ștefan cel Mare, tabloul realizat de pictorul
Constantin Lecca (1830), aparținând Muzeului Național de Artă din Iași din
cadrul Complexului Muzeal Național „Moldova”. După canonizarea lui Ștefan cel
Mare de către Biserica Ortodoxă Română, a fost domnul Moldovei între anii 1457
și 1504. A fost fiul lui Bogdan al II-lea, domnind timp de 47 de ani, cea mai
lungă domnie din epoca medievală din istoria țărilor române. Ștefan cel Mare
este considerat o personalitate marcantă a istoriei României, înzestrată cu
mari calități de om de stat, diplomat și conducător militar. Aceste calități
i-au permis să treacă cu bine peste momentele de criză majoră, generate fie de
intervențiile militare ale statelor vecine, fie de încercări, din interior sau
sprijinite din exteriorul țării, pentru îndepărtarea sa de la domnie. În timpul
domniei sale, Moldova atinge apogeul dezvoltării statale, cunoscând o perioadă
îndelungată de stabilitate internă, prosperitate economică și liniște socială.
Pe
setul de două plicuri „prima zi” al emisiunii este ilustrat tabloul
intitulat Mihai Viteazul la Călugăreni,
pictat de Nicolae Grigorescu (1857), aflat în prezent la Muzeul Național de
Artă al României. Bătălia de la Călugăreni a fost parte a conflictului
otomano-muntean și a campaniei otomane ce avea ca scop înlocuirea lui Mihai
Viteazul și transformarea Țării Românești și Moldovei în provincii otomane.
2. Atestatã în vechile documente istorice la anul 1113, Oradea este o aşezare ridicatã într-o
zonã transilvanã, care a început sã fie populatã încã din perioada
neoliticului. Vestigiile arheologice descoperite şi autentificate de cãtre
specialişti pe teritoriul actualului oraş reconstituie imaginile unor aşezãri
şi necropole aparţinând perioadei neolitice, epocii bronzului, primei vârste a
fierului, precum şi dacilor liberi. Prezenţa şi existenţa stabilã în zona
Oradei a populaţiei autohtone este menţionatã şi în scrierile notarului
Anonymus al regelui ungar Béla al III-lea, care în cronica sa „Gesta Hungarorum” prezintã informaţii preţioase
privind existenţa unei formaţiuni politico-statale sub conducerea lui
Menumorut, cel care a opus o puternicã rezistenţã invaziei maghiare. Trebuie
precizat cã cetatea Biharia, centrul de putere al lui Menumorut, se afla la 12
km distanţã de Oradea. În Cetatea Oradea funcţioneazã din anul 1092 Episcopia
Romano-Catolicã, aceasta având un rol extrem de important în dezvoltarea
oraşului. Sistemul de apãrare al cetãţii suferã primele distrugeri în urma
marii invazii a tãtarilor din perioada 1241-1242. Urmeazã importante lucrãri de
refacere care conferã localitãţii recunoaşterea statutului de civitas în anul 1374. Desele asedii ale
otomanilor din secolele XV-XVII iau sfârşit în 1660, odatã cu ocuparea cetãţii
care devine reşedinţa unui paşalâc. Dupã mai bine de trei decenii, în anul
1692, oraşul este cucerit de austrieci. Într-o perioadã în care expansiunea
central-europeanã a Imperiului Otoman a devenit realitate, lucrãrile de
refacere a sistemului de apãrare al Cetãţii Oradea au fost efectuate, la
ordinul principelui Ioan Sigismund, începând cu anul 1569. Arhitecţii italieni
prezenţi pe şantierul cetãţii au dus la bun sfârşit o investiţie în care a fost
implicat întregul principat, de menţionat fiind contribuţia principelui Gabriel
Bethlen la construcţia Palatului Princiar din interiorul cetãţii. Un important
rol în promovarea culturii l-au avut toate comunitãţile care alcãtuiau
populaţia oraşului în Evul Mediu: românii, maghiarii, italienii, evreii,
slovacii. Biblioteca Episcopiei Catolice din cetate, observatorul astronomic,
arhiva, şcolile au reprezentat repere importante în peisajul cultural local. În
acest context trebuie menţionatã existenţa, încã din secolul al XVIII-lea, a
Academiei de Drept, iar mai apoi, în secolul al XIX-lea, a unor şcoli,
gimnazii, asociaţii culturale şi biblioteci. Mai trebuie precizat cã în secolul
al XVIII-lea, Oradea, având o populaţie de circa 20.000 de locuitori, era unul
dintre cele mai mari oraşe din Transilvania. Oradea, obiectiv istoric, cultural
şi turistic major din Transilvania, se mândreşte cu monumente istorice şi
arhitectonice de mare valoare, dintre care patru sunt reprezentate pe
timbre aparte.
Cetatea Oradea
ridicatã în stil italian, cu cinci bastioane în formã de picã este supusã
astãzi unui amplu proces de restaurare. Cetatea este una dintre puținele cetăți utilizate și în
prezent. Se spune despre cetate că nu putea fi cucerită din cauza vastelor
rețele subterane de legături cu exteriorul. Șanțul cu apă al cetății era umplut
în caz de asediu cu apă termală (prin aducțiuni) din râul Peța.În prezent,
în incinta cetății ființează Facultatea de Arte Vizuale a Unversității Oradea.
Iată legenda întemeierii acestei cetăți: “Într-o seară înstelată a anului 1092, pe
când se afla la vânătoare prin Țara Crișurilor, Regele Ladislau I al Ungariei a
ajuns într-o poiană largă, străjuită pe ambele părți de apele Crișului Repede,
nu departe de Peța-Hewjo, pârâul ce nu îngheață niciodată. A adormit repede,
obosit fiind după goana cerbilor. În vis i s-au arătat doi îngeri, care i-au
cerut să înalțe de îndată, acolo, o mănăstire zidită, cu hramul Sfintei
Fecioare Maria. Locul acesta l-a numit Várad, iar în jurul mănăstirii - care
avea să ajungă vestit centru de pelerinaj - s-a construit o cetate ce a stat
multe secole în apărarea creștinătății. Așa a început istoria unuia dintre
orașele vestite ale Europei: Varadinum, Oradea, Nagyvárad, Grosswardein”.
Catedrala
romano-catolică,
denumire alternativă Bazilica “Ridicarea la Cer a Fecioarei Maria” ilustratã pe timbrul cu valoarea nominalã de 4,30 lei
este cea mai mare bisericã în stil baroc din ţarã, fiind ridicatã în a doua
jumãtate a secolului al XVIII-lea. În faţa catedralei se aflã statuia Sfântului
Ladislau. Lăcașul
constituie împreună cu Șirul
Cannicilor și cu Palatul Episcopal cel mai mare ansamblu baroc de pe
teritoriul României. Planul edificiului a fost realizat de arhitectul italian
Giovanni Battista Ricca (1691-1757), chemat de împărăteasa Maria
Terezia. După moartea primului arhitect, construcția a fost terminată de Franz
Anton Hillebrandt din Viena, care a împodobit biserica cu
ornamentații în stil baroc austriac. Altarele din bazilica romano-catolică
au un caracter clasicizant, reflectând preferința pentru sobrietate și
simplitate specifică etapei târzii a barocului. Fresca cupolei reprezintă „Triumful
ceresc al lui Cristos” de Johann Schopf, în stilul denumit II
Correggro, din anul 1778, celelalte sunt opera pictorului Francisc Storno (1878-1880).
Catedrala
Ortodoxã „Adormirea Maicii Domnului”,
ilustratã pe timbrul cu valoarea nominalã de 2,10 lei, cunoscutã şi ca Biserica cu Lunã, a fost construitã între anii
1784-1790. Un mecanism ingenios, unic în Europa, pune în mişcare o sferã din
turnul bisericii care indicã fazele lunii.
3. În martie 2012 a fost pusă în circulaţie o interesantă
emisiune filatelică dedicată aniversării a 800 de ani de atestare documentară a orașului Timişoara.
Emisiunea se
compune din patru timbre şi o coliţă dantelată și un set de două plicuri
"prima zi". Imaginile timbrelor sunt următoarele:valoarea
nominală de 2,10 lei - Catedrala Episcopală Romano-Catolică; valoarea
nominală de 14,50 lei - Catedrala Mitropolitană Ortodoxă, valoarea
nominală de 5,00 lei - Cetatea Timişoarei în 1602 și valoarea
nominală de 7,60 lei - Castelul Huniade, după o litografie din
secolul al XVIII-lea;
Catedrala
Mitropolitană din Timișoara este
cel mai mare edificiu religios din Timișoara, catedrală a Mitropoliei
Banatului, cu hramul „Trei Ierarhi”. Edificiul este un simbol al orașului ce a
fost construit între anii 1936 – 1941. În prezent este cea mai înaltă biserică
din România (90,5 metri), și cea mai înaltă biserică ortodoxă din lume din
afara Rusiei. Istoria edificiului este strâns legată de anul 1919 când, pe
data de 28 iulie, Banatul se unește cu România. Noua
administrație românească reia firul ortodoxiei rupt în anul 1717 și ia o
serie de măsuri pentru încurajarea ortodoxiei, defavorizată de administrația
austriacă, favorabilă religiei catolice. Astfel se reînființează vechea parohie
din Cetate în anul 1926, apoi Episcopia de Timișoara în 1939, ridicată la rangul de arhiepiscopie, iar în
anul 1947 se creează Mitropolia Banatului. Pe acest fond se simte tot mai
acută nevoia unui lăcaș central pentru credincioșii din parohia Cetate, ce
frecventau mai ales biserica Sf.Ilie din cartierul Fabric și ulterior
pentru o catedrală reprezentativă, pe măsura consistentei comunități ortodoxe
din Timișoara și din Banatul românesc. Parohia din Cetate instituie un fond de
zidire a biserici și lansează un apel către publicul românesc pentru donații.
În anul 1936 existau deja toate premisele construirii monumentului. Fondul de
zidire era deja consistent, deși suma totală necesară era imensă pentru acea
vreme. Terenul necesar, situat la încrucișarea celor mai importante artere ale
orașului a foste donat de către Primărie, iar proiectul bisericii era încredințat
încă din anul 1934, arhitectului Ion Troianescu. Proiectul prevedea un edificiu
pentru o asistență de 5000 persoane. Construcția propriu-zisă a început pe data
de 16 martie 1936, iar în 20 decembrie s-a pus printr-o ceremonie piatra
fundamentală a viitoarei Catedrale. Lucrările de construcție s-au terminat
în anul 1941. Clopotele și crucile bisericii au fost sfințite în data
de 23 august 1938. Toate finisajele, picturile interioare și exterioare s-au
terminat însă abia în 1956, din cauza celui de-al doilea război mondial.
Catedrala a fost inaugurată în data de 6 octombrie 1946 în prezența
Regelui Mihai, a primului-ministru Petru Groza și a
episcopilor Augustin Pacha și Ioan Bălan. Stilul arhitectonic a fost
inspirat de arhitectura moldovenească în general și în special de Biserica
Sfântul Gheorghe din Hârlău. Stilul arhitectural al catedralei este atât unic
cât și neobișnuit pentru un lăcaș de cult ortodox de asemenea dimensiuni.
Acesta îmbină tradiția religioasă română cu arhitectura moldovenească și
bizantină. Stilul, cu firide sub streșini, cu bolte înstelate în interior, cu
discuri lăcuite într-o multitudine de culori, poate fi găsit în mănăstiri
precum Cozia sau Prislop, tipice secolului al XIV-lea. Catedrala
are nu mai puțin de nouă turle adevărate și patru mini-turle, dintre care
turnul principal are 83,7 metri. Temelia este construită pe o placă imensă de
beton armat, care este susținută de peste 1000 de piloni de beton armat,
înfipți până la 20 metri adâncime sub placa de beton. Construcția are o lungime
de 63 metri și o lățime de 32 metri. Cele 7 clopote au o greutate totală de
8000 kg și au fost confecționate dintr-un material adus din insulele Sumatra și
Borneo. Armonizarea lor a fost făcută de compozitorul Sabin Drăgoi. Picturile
interioare și exterioare au fost executate de pictorul Anastase Demian.
Catedrala Mitropolitană adăpostește la subsol o bogată colecție de artă
bisericească bănățeană veche și o valoroasă colecție de icoane. De asemenea
aici se află și moaștele sfântului Iosif cel Nou de la Partoș, protectorul ortodocșilor români din Banat,
fost episcop ortodox de Timișoara (1651-1655), venit de la Muntele Athos și
retras apoi la mănăstirea de la Partoș. Muzeul deține 3000 de cărți bisericești
rare, peste 800 de icoane și picturi, peste 130 de obiecte bisericești, 10
artifacte de metal prețios, 10 veșminte, un templu, etc. Aici se găsesc
manuscripte românești timpurii precum „Noul Testament de la Bălgrad”
din 1648 sau „Cazania lui Varlaam” din 1643. Latura subsolului dinspre
altar cuprinde necropola mitropoliților Banatului.
Deasupra admiri două plicuri „prima zi” al emisiunii emise tot cu această ocazie.
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
DIN ÎNȚELEPCIUNEA
POPOARELOR LUMII
O PASTILĂ DE UMOR
__________xxx__________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL SUCEAVA
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Camera de Comerț și Industrie a județului Suceava
Redivivus 1990 - 2000
150 de ani de viață comercială în Bucovina 1850 - 2000
Camera de Comerț și Industrie
Suceava (CCIS) este de peste 20 de ani cea mai
veche si cea mai reprezentativa organizatie patronala postdecembrista din
judetul Suceava, având sediul central pe Strada Universității la nr. 15 – 17.
Infiintata in 1990 si parte integranta a sistemului cameral national,
CCIS a primit reconfirmarea prin Legea nr. 335/2007 ca singura organizatie
neguvernamentala de utilitate publica, cu caracter autonom, a carei strategie
este orientata catre crearea unui mediu de afaceri stabil, coerent si propice
dezvoltarii sectorului privat, unei economii de piata reale, durabile si
deschise spre exterior. Instituția suceveană dezvolta mediul de afaceri si
activitatea celor peste 30000 de comercianți din județ și unităților
producătoare de bunuri de orice fel. CCI
Suceva reprezintă o forță de propunere
fiind un laborator de idei pentru dezvoltarea locala, participand, spre
exemplu, la elaborarea programelor de dezvoltare anuale si de perspectiva. Ea
apără si sustine interesele comunitatii de afaceri, punand la dispozitie unelte
practice si de informare la indemana intreprinderilor. Camera și-a asumat
misiunea de formare prin cursurile organizate sub tutela sa cu participarea
unor specialisti atrasi din mediul universitar cu rol de colaboratori. Membrii
Camerei de Comerț și Industrie sunt reprezentanti ai intreprinderilor,
operatori economici persoane fizice sau juridice, asociatii profesionale sau
organizatii patronale, etc. ce definesc toate sectoarele vietii economice ale
judetului. Bazata pe asocierea voluntara a membrilor sai, Camera reprezinta
interesele comunitatii de afaceri locale fata de autoritatile si organismele
din tara si strainatate. Camera dispune de autonomie totala de actiune in zona
sa de cuprindere (judet) pentru dezvoltarea economiei si a activitatii
antreprenoriale, fiind subordonata numai Adunarii generale a membrilor
sai.Pentru indeplinirea misiunii sale si promovarea dezvoltarii economice si a
cooperarii internationale, specialistii Camerei de Comert si Industrie Suceava
ofera: consultanță de afaceri, parteneriate internaționale, arbitraj comercial,
informații de afaceri, informații de afaceri, formare și perfecționare
profesională, târguri și expoziții, prezentări de firme și evenimente. Iată
câteva din domeniile de activitate ale Camerelor Județene de Comerț și
Industrie, în general:
- Promovarea serviciilor integrate pentru intreprinderile mici si mijlocii:
- Sprijinirea autoritatilor administratiei publice locale in scopul dezvoltarii economico-sociale a zonei;
- Sprijinirea membrilor proprii in relatia economica cu reprezentantele oficiale ale altor state, cu consulatele si organismele din strainatate, similare camerei judetene;
- Reprezentarea și apărarea interselor comunitatii de afaceri in raport cu autoritatile romane si cu organizatii similare din strainatate;
- Prezentarea de propuneri institutiilor abilitate privind promovarea de proiecte de acte normative in domeniul de activitate, pe care le transmitem, la cerere sau din proprie initiativa;
- Eliberarea, la cerere, cu respectarea normelor legale in vigoare si a competentelor stabilite pentru alte institutii, certificate de origine a marfurilor, certificate privind uzantele comerciale, firmele inscrise, adnotarile si modificarile in situatia juridica a firmelor, precum si certificate ce atesta existenta unor incidente comerciale;
- Elaborarea la nivel sectorial si de ansamblu, de studii si analize economice la solicitarea celor interesati;
- Promovarea în comunitatea de afaceri standardele comerciale si industriale ale Uniunii Europene;
- Realizarea bazelor de date cuprinzand toate informatiile utile comerciantilor in exercitarea activitatii lor, desfasuram activitati de informare, documentare si consultanta in afaceri;
- Ținerea și valorificarea in interesul imbunatatirii climatului de afaceri, a datelor privind incidentele comerciale;
- Organizarea activitatii de solutionare a litigiilor comerciale si civile prin mediere si arbitraj ad-hoc si institutionalizat;
- Avizarea existenței cazurilor de forta majora si influenta acestora asupra executarii obligatiilor comerciantilor;
- Redactarea și publicarea buletinului camerei judetene, cataloage, anuare sau alte publicatii de informare, documentare si reclama comerciala;
- Organizarea și administrarea de targuri, expozitii, saloane, forumuri de afaceri, actiuni de parteneriat economic in tara si in strainatate, in locatii proprii, concesionate sau inchiriate;
- Organizarea in exclusivitate, anual a topului firmelor si topului investitorilor, recompensand eforturile comerciantilor; etc
Ferdinand I - Întregitorul
100 de ani de la Unirea Bucovinei cu România 1918 - 2018
Consiliul Județean Suceava - Muzeul Bucovinei - 28 noiembrie 2018
Medalia de mai marchează Centenarul Unirii Bucovinei cu
România, este confecționată dintr-un aliaj și are diametrul de 80 milimetri.
Pe una dintre fețe este inscripționată stema Bucovinei, iar pe cealaltă este
chipul lui Ferdinand I Întregitorul, imaginea României Mari și textul „1918 –
2018 – 100 de ani de la Unirea Bucovinei cu România”.
Mihai Eminescu
Societatea pentru cultură și literatură română în Bucovina
Filiala Suceva - 1993
"Suisem noaptea la Suceava;
Pe ziduri vechi; Cetatea unde-i?
Cum trece-n lume toata slava
Trecu. Sic transit gloria mundi"
(M.Eminescu - 1863)
Mihai
Eminescu (nume real Mihail
Eminovici) (născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi
decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a fost un poet, prozator şi jurnalist
român, socotit de cititorii români şi de critica literară postumă drept cea mai
importantă voce poetică din literatura română. Eminescu a fost activ în
societatea politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul
oficial al Partidului Conservator. A publicat primul său poem la vârsta de 16
ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu,
46 de volume, aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de
Titu Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în
data de 3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost
transportat la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4
dimineaţa, poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost
înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales
post-mortem (28 octombrie 1948) membru al Academiei Române.
În
ziua de 1 mai 1862, la Rădăuţi lua fiinţă Reuniunea Română de Lectură din
Cernăuţi. În discursul de inaugurare, Al. Hurmuzachi arată că rostul Societăţii
este cultural, dar, mai, ales naţional românesc, respectiv a se pune la
îndemâna românilor aflaţi dincolo de hotarele ţării o bibliotecă cu sală de
lectură, cu cărţi, reviste şi ziare în limba română. Cărţile şi revistele
necesare activităţii Societăţii, în cea mai mare parte, se aduceau din România,
dar erau foarte strict controlate de autorităţile austriece. Pentru a scăpa de
acest control, a fost angajat un om de încredere la Mihăileni, care reuşea să
treacă publicaţiile pe sub nasul autorităţilor imperiale! Limba „oficială” a
Reuniunii, folosită atât între membrii ei, cât şi în corespondenţa cu
autorităţile statului, a fost întotdeauna numai cea română, folosită de
timpuriu cu grafie latină. Al. Hurmuzachi şi-a dat seama că trebuie să se
modifice statutul, că vremurile impun cerinţe noi românilor. La 25 mai 1863, el
a propus ca Societatea să se numească „Societatea Bucovineană pentru Literatura
şi Cultura Poporului Român”, dar s-a aprobat de către autorităţile habsburgice
numele de „Societatea pentru Literatura şi Cultura Română în Bucovina”. Noul
statut şi noua denumire au intrat în vigoare la 1 ianuarie 1865. Tot atunci s-a
ales, ca vicepreşedinte, apoi ca preşedinte, Gh. Hurmuzachi, care va conduce
strălucit Societatea până în 1882. Activitatea societăţii se
îmbogăţeşte şi se diversifică, polarizează în jurul ei viaţa culturală, socială,
naţională a românilor din Bucovina. În strânsă legătură cu România şi cu
Transilvania, se desfăşoară o activitate imensă pentru dezvoltarea
învăţământului românesc. Bărbaţi iluştri din toată aria românească devin
membrii ei de onoare şi colaboratori: Andrei Şaguna, Gh. Bariţiu, A. Tr.
Laurian, Vicenţiu Babeş, Andrei Mocioni, B. Bolintineanu, C. Hurmuzachi etc.
Între 1865-1869, Societatea publică revista ”Foaea Societăţii pentru Literatura
şi Cultura Română în Bucovina”. Revista descoperă doi poeţi: D. Petrino şi V.
Bumbac. În primul număr apare „Dulce Bucovină / Veselă grădină”… de V.
Alecsandri (care nu era de acord cu ortografia revistei!). În Adunarea generală
din 23 ianuarie 1867, Al. Hurmuzachi cere ca Societatea să se preocupe de
predarea în şcoli a istoriei românilor. Se propune înfiinţarea unei catedre de
istorie naţională la liceul de stat din Cernăuţi. Alecu Hurmuzachi revine
asupra acestei probleme în 17 februarie 1868. Cu această ocazie se afirmă că
poporul român trebuie să-şi cunoască istoria şi să se opună germanizării prin
şcoală. Guvernul tergiversează predarea în şcoli publice a cursului de istoria
românilor. În Adunarea generală din 20 iulie 1868, Gh. Hurmuzachi zice: „Să
cucerim prin luptă ceea ce ni se cuvine prin lege”. Tot acum se stabileşte ca
numele societăţii să fie “Societatea pentru Cultura şi Literatura Română în
Bucovina”, denumire care este valabilă şi astăzi. Societatea a boicotat
sărbătorirea centenarului răpirii Bucovinei (1875) şi inaugurarea Universităţii
germane de la Cernăuţi. Se ceruse o universitate românească, care nu s-a
aprobat. Imediat după înfiinţarea sa, Societatea a fost preocupată să aibă un
sediu corespunzător. După mai multe locaţii, spre sfârşitul secolului al
XIX-lea, Societatea reuşeşte să-şi amenajeze un sediu corespunzător, situat în
centru Cernăuţilor şi numit „Palatul Naţional”, în care se vor adăposti toate
societăţile culturale ale comunităţii româneşti din Bucovina. În acest sediu
vor avea loc evenimentele din octombrie-noiembrie 1918, care au condus la
unirea Bucovinei cu România. În sediile Societăţii, pe timp de iarnă, se ţin
conferinţe publice, cu un deosebit succes, între anii 1883-1891! În 1888
Societatea ridică, în Cimitirul central din Cernăuţi, un impunător monument
funerar la mormântul lui Aron Pumnul, unul dintre cei mai importanţi
întemeietori ai ei, iar în anul 1897 achiziţionează o tipografie care devine
„Tipografia Mitropolit Silvestru Morariu”, care va depune o importantă
activitate pe tărâm naţional. Începând cu anul şcolar 1896-1897, Societatea
deschide la Cernăuţi Internatul de Băieţi Români, cu o capacitate de 250 de
locuri, care va funcţiona neîntrerupt până la cel de-al Doilea Război Mondial.
În 1900 va fi ales preşedinte Dionisie Bejan, care va conduce Societatea până
în 1920 şi care va juca un rol principal în evenimentele care au premers
Unirea. În 1909 sunt aleşi în comitet, ca vicepreşedinţi, Iancu Flondor şi
Sextil Puşcariu, iar ca secretar George Tofan. Acest comitet îşi îndreaptă
atenţia asupra satelor bucovinene ucrainizate şi acţiunile lui în această
chestiune au dat rezultate remarcabile. Societatea întemeiază şcoli particulare
româneşti în comunele: Breaza, Călineşti (Cuparencu şi Enachi), Carapciu pe
Ceremuş, Comareşti, Costeşti, Cotul Bainschi, Geminea, Hliboca, Măriţei,
Mihalcea, Panca, Şerbăuţi, cu 25 de clase, 1400 de elevi şi 25 de învăţători.
Tot cu fonduri proprii, Societatea înfiinţează o şcoală normală (liceu
pedagogic), organizează turnee de teatru (P. Liciu, C. Belcot), şezători
literare ale unor scriitori din România, zborul demonstrativ al lui Aurel
Vlaicu de la Cernăuţi (1912) etc. După Unire, Societatea îşi continuă rodnica
sa activitate, în special în perioada 1929-1940, când în fruntea ei se afla
profesorul universitar Grigore Nandriş, concentrându-şi activitatea asupra
satelor, înregistrează rezultate notabile. Atunci se realizează şi construcţia
Palatului Cultural din Piaţa Vasile Alecsandri din Cernăuţi, azi sediu al Casei
Ofiţerilor din Cernăuţi. Şi după instaurarea comunismului, Societatea şi-a
desfăşurat, un timp, activitatea în exil. În numele Societăţii s-au depus
memorii în favoarea Bucovinei şi Basarabiei la Conferinţa de pace de la Paris.
În 1962, la New York, Societatea şi-a sărbătorit centenarul existenţei sale,
ocazie cu care s-a tipărit şi o carte. După decembrie 1989, respectiv la 27
martie 1990, un grup de vreo 30 de intelectuali reactivează Societatea, cu
sediul în Piaţa Unirii din Rădăuţi. Are circa 1000 de membri, printre care
academicieni, profesori universitari, medici, jurişti etc. din toate colţurile
ţării. A înfiinţat filiale în oraşe mari ale ţării: Bucureşti, Iaşi, Braşov,
Cluj, Târgu Mureş, Bacău, Suceava, Botoşani şi în multe localităţi din judeţul
Suceava. Activitatea Societăţii este cunoscută în ţară şi peste hotare. La
iniţiativa ei s-a înfiinţat Institutul „Bucovina” al Academiei Române, cu
sediul în Rădăuţi. În fiecare vară, aici se organizează cursurile Universităţii
Populare „Ion Nistor”. Societatea are o editură, în care s-au tipărit cărţi de
Ion Nistor, Vasile Ţigănescu, Mihai Teliman şi diverşi autori bucovineni
contemporani. Revista de cultură „Septentrion” este organul de presă al
Societăţii. La sediul său din Rădăuţi, Societatea şi-a amenajat o sală de
festivităţi, o bibliotecă cu peste 5000 de volume, un depozit de carte şi
birouri de lucru. Tot aici s-a amenajat fondul documentar bucovinean „Ştefan
Bucevschi”, care conţine un corp de publicaţii, documente şi manuscrise,
deosebit de valoros. Societatea afirmă cu argumente istorice, culturale,
sociale, etnografice, caracterul românesc al întregii Ţări de Sus. Hotarele de
nord-est ale românităţii sunt pe Ceremuş, Colacin, Serafineţ, Nistru, aşa cum
le-a fixat Ştefan cel Mare şi cum sunt consemnate în tratate internaţionale şi
în „Descrierea Moldovei” de Dimitrie Cantemir, sfinţite cu sânge, lacrimi şi
sudoare de către strămoşii neamului nostru.
Insigna de vânătoare - Domeniile Bucovina 328
Insigna prezentată
mai sus se pare că aparținut vreunui paznic al Domeniilor (de vânătoare) Bucovina. Domeniile de vânătoare erau
terenuri destinate în mod special practicării vânatului. Se știe că în Bucovina
(o zonă extinsă cu centru pe localitatea Pojorâta) a existat un domeniu de
vânătoare unde puteau vâna doar membrii casei regale. Domeniul regal Bucovina
cuprindea o zonă împădurită deosebit de frumoasă ce includea satele Valea
Putnei, în partea dinspre Muntele Giumalău, și Pojorâta din județul Suceava. La
5 kilometri de centrul satului Valea Putnei a fost construit în anii 1920 un castel vânătoare, care a găzduit până după cel de-al doilea război mondial
partidele de vânătoare ale Casei regale.
Prin decretul Nr. 983 din 26 mai 1948 publicat în
Monitorul Oficial Nr. 121 din 27 mai 1948, Castelul de vânătoare cu tot
inventarul aferent a fost confiscat – „5 corpuri cu un total de 40 de camere”.
După această dată, a fost folosit de nomenclatura vremii, până în 1986, când
clădirea a suferit un incendiu. După
revoluția din 1989 s-a încercat renovarea lui, dar în prezent acesta
funcționează ca adăpost pentru lucrătorii forestieri din zonă. Domeniul de
vânătoare a rămas și este administrat de Direcția Silvică Suceava (se
organizează vânători de urs, mistreț și cerb în special).
Balul gospodarilor - Ediția a XVIII-a
Poiana Stampei în anul Centenarului
Poiana
Stampei este
o comună din județul Suceava care mai include și alte sate: Căsoi,
Dornișoara, Pilugani, Prăleni, Tătaru și Teșna. La
recensământul din anul 2011 comuna număra 2077 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 97,11% și restul –
necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei Poiana Stampei
astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 89,31%, penticostali – 5,44% și restul – nedeclarată sau altă religie.
Situata intr-o zona plina de istorie si legenda, la
trecatoarea dintre Ardeal si Bucovina, comuna Poiana Stampei reprezinta
una dintre cele mai pitoresti localitati din tara. Atestata documentar inca din
anul 1593, localitatea s-a dezvoltat de-a lungul secolelor, zestrea materiala
si spirituala dobandita in timp fiind impresionanta. Peste hotarul localitatii
au trecut o multime de popoare migratoare, apoi turcii, austro-ungarii , nemtii
, rusii, fiecare dintre acestea contribuind la imbogatirea si diversificarea
culturii si civilizatiei. Cu toate acestea locuitorii acestor locuri si-au
pastrat cu sfintenie portul si vorba si l-au etalat in cel mai natural mod la:
biserica, nunti, hore si jocuri, iar, putin mai tarziu , in mod coregrafic, pe
scena. La Poiana Stampei s-au purtat si se mai pastreaza printre cele mai
frumoase costume populare din Bucovina; traditiile si obiceiurile de iarna, de
Paste sau alte sarbatori,ori cele care insotesc momente din viata omului:
nasterea, nunta, inmormantarea sunt deosebite si uitarea lor ar fi echivalenta cu
pierderea unei comori.
La Poiana Stampei se incondeiaza cu mare maiestrie oua si
a fost creata bundita in culori. Aici sunt munti semeti si codri verzi unde
trăiesc cerbul si caprioara, jderul, bursucul, mistretul, pisica salbatica,
veverita, ursul, lupul, cocosul de munte. Din muntii Dornisoare izvoreste Dorna
cea limpede si curata, aici avem singurul zacamant de turba rosie din Europa si
Rezervatia Nationala Tinovu Mare, pe aici a trecut drumul imparatesc al Mariei
Tereza, care este hotarul dintre Suceava si Bistrita Nasaud, cu Piatra Dornei
si cei 12 Apostoli. Aici cresc plante medicinale atat de folositoare pentru
sanatatea omului, iar padurile sunt bogate in fructe si ciuperci de tot felul.
Oamenii sunt harnici, si-au construit case durabile, stiu sa produca bunuri
cautate pe piata, sunt credincioasi si iubitori de frumos. Comuna Poiana
Stampei este situata in partea de sud-vest a judetului Suceava, in Bazinul
Dornelor, in lungul Drumului National 17, Vatra-Dornei – Bistrita, artera de
trafic national si european. Satele comunei s-au dezvoltat in lungul raului
Dorna, care colecteaza spre varsare toate apele ce curg in aceasta zona.
Comuna este strajuita la vest de muntii marunti ai Bargaului, iar la
sud de zidul inalt al Muntilor Calimani. Se invecineaza la nord cu comuna Dorna
Candrenilor, la est cu Dorna Candrenilor si saru Dornei, la sud cu judetele
Harghita si Mures, la vest cu judetul Bistrita Nasaud. Suprafete mari de
padure, de fanete si pasuni le-au oferit locuitorilor posibilitatea de a se
ocupa de cresterea animalelor si valorificarea produselor animaliere si ale
padurii (lemn, fructe de padure, ciuperci). Avand in vedere ca amplasarea
comunei Poiana Stampei este intr-o zona inconjurata la vest de Muntii
Bargaului, la nord de Depresiunea Dornelor, la est de Muntii Bistritei,
relieful este ondulat, avand culmi in partea de aval, iar in partea superioara
a paraielor, de culmi proeminente si vai inguste. Altitudinea medie a zonei
este de 800 metri, cu varful Pietrosu de peste 2000 metri si Tamau – 1800 metri. Masivele
importante sunt: la est Muntii Bistritei si la sud Muntii Calimani.
Începând din anul 2000
în această comună se organizează Balul gospodarilor unde se prezintă frumosul
port popular local, cele mai alese bucate gătite de gospodinele satului, muzica
inconfundabila a bucovinenilor și alte obiceiuri și tradiții locale. Este un
moment festiv în care se revăd fii comunei, de diferite vârste și de pe oriunde
vor fi locuit, în țară și chiar peste hotare.
Biserica Sfântul Ilie
Muzeul satului bucovinean
Palatul de Justiție
Hanul Domnesc
Biblioteca județeană I.G.Sbiera
Casa Polonă
Muzeul de Științe ale Naturii
Cetatea de scaun
Muzeul Bucovinei
Prefectura
Primăria
Casa de cultură a sindicatelor
Biserica Mirăuți
Biserica romano-catolică
Biserica Sfântul Dumitru
Biserica Sfântul Gheorghe
Tribunalul
Suceava este
un județ în nordul extrem al provinciei istorice Moldova, din România, la
frontiera cu Ucraina. Capitala județului este orașul cu același nume. Județul
se întinde pe o suprafață de 8553 kilometri pătrați și numără aproximativ
615000 de locuitori. Ca subunități administrative județul este compus din; 5
municipii - Suceava, Fălticeni, Rădăuți, Câmpulung Moldovenesc și Vatra Dornei,
11 orașe - Gura Humorului, Siret, Solca, Dolhasca, Frasin, Liteni, Milișăuți,
Salcea, Broșteni, Cajvana, Vicovu de Sus și 97 de comune. Deasupra am postat
harta și stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Suceava, iar
dedesubt câteva fotografii ale unor monumente de cultură și arhitectură ale acestui județ, din vremuri diferite, și alte locuri de vizitat în acest județ.
Gara - Siret
Biserica lui Ștefan cel Mare - Baia
Hotelul Traian - Frasin
Mănăstirea Voroneț - Gura Humorului
Biserica - Arbore
Mănăstirea - Sucevița
Mănăstirea - Dragomirna
Mănăstirea Moldovița - Vatra Moldoviței
Mănăstirea Humor - Mănăstirea Humorului
Stațiunea Vatra Dornei
Salina - Cacica
Cabana Giumalău
Mănăstirea - Probota
Biserica "Grădini" - Fălticeni
Gara - Burdujeni
Casa memorială Nicolae Labiș - Mălini
Primăria - Fălticeni
Izvorul Santinela - Vatra Dornei
Mănăstirea - Putna
Mănăstirea Bogdana - Rădăuți
Muzeul apelor Mihai Băcescu - Fălticeni
Muzeul de artă Ion Irimescu - Fălticeni
Muzeul memorial și Statuia Ciprian Porumbescu - Stupca
Școala - Liteni
Castelul regal - Poiana Ițcani
Fabrica de bere - Rădăuți
Vedere - Siret
Sanatoriul Regina Maria - Solca
Vedere - Vatra Dornei
Cazinoul - Vatra Dornei
Templul mare - Rădăuți
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Explorator și navigator spaniol
Juan Sebastian de Elcano,
a trăit între anii 1476 - 1526
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Detalii vignetă de pe bilete spaniole de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 26.11.2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu