GIGI BECALI
– P.N.G.:
“Am vorbit
zilele trecute
cu mai mulți
parteneri
de afaceri,
oameni
serioși,
din lumea
interlopă".
GABRIELA VRÂNCEANU
-FIREA –
P.S.D.:
“Bucureștenii
au de ales
între o
certitudine,
și acea
certitudine sunt eu.“
MARIAN VANGHELIE
– P.S.D.:
“Bă, dacă
mai râzi
ca prostu’,
ce-ai zice
dacă
ți-aș rupe mâna
și te-aș
bate cu ea?“
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
______________xxx______________
CÂTEVA MEDALII ȘI
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Săritura
în înălțime este
o probă de atletism. Majoritatea săritorilor folosesc stilul "fosbury
flop", care constă într-o răsucire în momentul înălțării pentru a sări mai
întâi cu capul și spatele la bară. Concurenții nu au voie să sară cu picioarele
împreunate, să facă bătaia pe ambele picioare și nu au voie să sară cu fața
înainte. Înălțimea minimă de la care se pornește pentru toți competitorii este
de 1 metru. Un concurent este exclus din concurs în urma a trei încercări
nereușite, la orice înălțime.
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi
rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul
U.T.C..
În timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a
numit Uniunea Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost
întemeiată în anul 1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică
11,78% din populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit
înregimentarea tineretului din fabrici, universități, școli, unități militare,
în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului
dictatorial. Tineretul era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și
unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a
tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale
partidului. Ideologii comunişti împărtăşeau
credinţa că orice ființă umană poate fi transformată radical în urma unui
intens proces de manipulare prin propaganda de masă. Această credinţă a
comuniștilor era întărită de supoziţii sumbre despre natura umană şi a
societăţii. Exista siguranța că, pe scară largă, la nivel social, utilizând
instrumente coercitive şi de control, omul poate fi schimbat, supus,
subordonat, mai ales tineretul în formare. Marxism-leninismul
amesteca fascinaţia faţă de mulţime cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta.
Acest lucru se observă foarte bine în atitudinea faţă de tineri. Din cauza legăturilor
slabe cu vechiul regim, aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a „omului nou”
şi ca masă de manevră ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită suspiciune.
Reţeaua de organizaţii comuniste s-a întins cu precădere spre categoriile de
populaţie de care regimul îşi lega interesele. Totodată, acestea erau
suspectate ideologic: tinerii, ţăranii, intelectualii, soldaţii şi muncitorii.
După spusele lui Lenin, pentru regimul comunist, aceste organizaţii aveau
menirea de a funcţiona pe post de „curele de transmisie” între Partidul
Comunist şi popor. Stalin a adoptat aceleaşi idei. El considera că, din rândul
organizaţiilor de masă, trebuie să facă parte: asociaţiile fără partid ale
femeilor, organele de presă, uniunile de tineret, sindicatele, cooperativele, organizaţiile
de fabrică şi uzină. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost
constituită după modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea
îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile
regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească
partidului. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după
modelul sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a
tinerilor, precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea
ca, după terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea
Tineretului Comunist a fost o organizație de tineri creată de către Partidul
Comunist din România. Prin aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român,
din fabrici, universități, școli, unități militare, în vederea transformării
acestuia într-un susținător fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC,
tineretul român era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și unui
învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor.
Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului. În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu
privire la Uniunea Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care
aceasta o juca în rândul tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea
Partidului Comunist Român. Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea
organizație care reușește mereu să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de
tineri. Aceștia, alături de întregul popor, au acţionat pentru afirmarea
năzuinţelor de unitate şi independenţă naţională, de progres social şi
prosperitate economică a patriei.
Insigna - Concursul formațiilor artistice de amatori M.A.I.
(Ministerul Administrației și Internelor)
În
timpul regimului comunist se organizau anual concursuri și festivaluri ale
formatiilor artistice de amatori în toate școlile, liceele și instituțiile de
învățământ superior, chipurile pentru a pune în valoare valențele
cultural-artistice ale poporului român, scopul ascuns fiind acela de preamărire
a conducătorilor statului și a realizărilor socialismului. Punctul culminant al
acestor manifestări l-a constituit Festivalul național
Cântarea României. În acest sens regimul a instituit
un amplu ansamblu de măsuri de convingere-impunere-schimbare a conștiinței
cetățenilor. Se vorbea despre “formarea omului nou, constructor și apărător
devotat al cuceririlor revoluționare ale poporului.”Se cerea astfel o eficiență sporită în toate domeniile de activitate
dar și economii de orice fel, la sânge”. În acest scop
s-a instituit un sistem stufos de insigne și decorații pentru distingerea
oamenilor cu merite în aceste domenii. Aceste distincții acopereau toate
domeniile de activitate, erau confecționate de metal mort, fiind strident
colorate și încărcate cu simboluri comuniste. În
acest sens s-au organizat festivaluri și concursuri ale elevilor și pionierilor
prin care se preamăreau realizările partidului comunist la putere. Din această
categorie face parte și insigna de mai sus.
Vai de omul acela prin care este vândut fiul omului
Învierea lui Isus
Hristos (Învierea Domnului) este
un fundament doctrinar și ritual pentru credința creștină - catolică, ortodoxă
și reformată. Este practic temelia bisericii pe care o cunoaștem astăzi. Acest
eveniment este relatat de scrierile vremii și de apostolii lui Hristos. La
început, învierea ca doctrină nu a fost acceptată în Imperiul Roman cu excepția
primilor creștini. Învierea lui Iisus Hristos (Paștele) este cea mai mare
sărbătoare a mai multor biserici ale lumii, printre care și Biserica
ortodoxă română. Învierea domnului este sărbătorită în prima duminică de după
prima Lună plină de după echinocțiul de primăvară și diferă de la un cult
la altul. Sus am postat o icoană ortodoxă ce redă Invierea lui Isus.
Prezint mai jos unele dintre cele
mai frumoase obiceiuri de Pași păstrate în anumite zone ale României;
- În Bucovina, fetele se duc în noaptea de înviere în clopotniță și spală limba clopotului cu apa neînceputa. Cu aceasta apa se spală pe fata in zorii zilei de Pasti, ca sa fie frumoase tot anul si asa cum alearga oamenii la Inviere cand se trag clopotele la biserica, asa sa alerge si feciorii la ele.
- In zona Campulung Moldovenesc, în zorii zilei de duminica, credinciosii ies in curtea bisericii, se asaza in forma de cerc, purtand lumanarile aprinse in mana, in asteptarea preotului care sa sfinteasca si sa bine-cuvanteze bucatele din cosul pascal. In fata fiecarui gospodar este pregatit un astfel de cos, dupa oranduiala stramosilor. In cosul acoperit cu un servet tesut cu model specific zonei sunt asezate, pe o farfurie, simbolurile bucuriei pentru tot anul: seminte de mac (ce vor fi aruncate in rau pentru a alunga seceta), sare (ce va fi pastrata pentru a aduce belsug), zahar (folosit de cate ori vitele vor fi bolnave), faina(pentru ca rodul graului sa fie bogat), ceapa si usturoi (cu rol de protectie impotriva insectelor). Deasupra acestei farfurii se aseaza pasca, sunca, branza, ouale rosii, dar si ouale incondeiate, bani, flori, peste afumat, sfecla rosie cu hrean, si prajituri. Dupa sfintirea acestui cos pascal, ritualul de Pasti se continua in familie.
- La Calarasi, la slujba de Inviere, credinciosii aduc in cosul pascal, pentru binecuvantare, oua rosii, cozonoc si cocosi albi. Cocosii sunt crescuti anume pentru implinirea acestei traditii. Ei vestesc miezul noptii: datina din strabuni spune ca, atunci cand cocosii canta, Hristos a inviat! Cel mai norocos este gospodarul al carui cocos canta primul. Este un semn ca, in anul respectiv, in casa lui va fi belsug. Dupa slujba, cocosii sunt daruiti oamenilor saraci.
- foarte frumoasa datina se pastreaza in Maramures, zona Lapusului. Dimineata in prima zi de Pasti, copiii mai mici de 9 ani merg la prieteni si la vecini sa le anunte Invierea Domnului. Gazda daruieste fiecarui urator un ou rosu. La plecare, copiii multumesc pentru dar si ureaza gospodarilor "Sarbatori fericite!". La aceasta sarbatoare, pragul casei trebuie trecut mai intai de un baiat, pentru ca in acea gospodarie sa nu fie discordie tot restul anului.
- În Tara Motilor, in noaptea de Pasti se ia toaca de la biserica, se duce in cimitir si este pazita de feciori. Iar daca nu au pazit-o bine, si a fost furata, sunt pedepsiti ca a doua zi sa dea un ospat, adica mancaruri si bauturi din care se infrupta atat "hotii", cat si "pagubasii". Daca aceia care au incercat sa fure toaca nu au reusit, atunci ei vor fi cei care vor plati ospatul.
- În Moldova, în dimineața următoare după noaptea Învierii se pune un ou roșu și unul alb într-un bol cu apă ce trebuie să conțină monezi, copii trebuie să-și clătească fața cu apă și să-și atingă obrajii cu ouăle pentru a avea un an plin de bogăție.
Insigna - Deputat 2004 - 2008
Parlamentul
României este organul reprezentativ suprem și unica autoritate
legiuitoare a României. Parlamentul este bicameral, fiind alcătuit
din Senat și Camera Deputaților. Conform Constituției Parlamentul
adoptă legi constituționale, legi organice și legi ordinare. Membrii Camerei
Deputaților și ai Senatului sunt aleși prin vot universal în cele 42 de
circumscripții electorale, corespunzătoare celor 41 de județe și
Municipiului București. Camera Deputaților din România este una
din cele două camere ale Parlamentului. Sediile ambelor camere ale
Parlamentului sunt în Palatul Parlamentului (Casa Poporului) din București. Adunarea
(camera) deputaților a fost înființată ca și cameră inferioară a
Parlamentului român, prin Constituția din anul 1866. Modul de alegere și de
funcționare a suferit modificări de-a lungul timpului. Deputaţii
şi senatorii sunt reprezentanţi aleşi ai poporului român, prin care acesta îşi
exercită suveranitatea, în condiţiile prevăzute de Constituţie şi de legile
ţării. În
exercitarea mandatului deputaţii şi senatorii sunt în serviciul poporului. După
constituirea legală a Camerei Deputaţilor şi a Senatului, fiecare deputat şi
fiecare senator depune în faţa plenului Camerei din care face parte, întrunită
în şedinţă solemnă, unjurământ de credinţă faţă de ţară şi popor. Jurământul
scris se rosteşte solemn, se semnează de fiecare deputat sau senator şi se
încredinţează spre păstrare preşedintelui Camerei. După constituirea legală a fiecărei Camere, deputaţilor şi senatorilor
li se eliberează legitimaţia de membru al Camerei, semnată de preşedintele
acesteia. Deputaţii şi senatorii primesc un însemn distinctiv al
calităţii lor de reprezentanţi ai poporului, cu dreptul de a-l purta pe toată
durata mandatului, a se vedea insigna de mai sus.
Mandatul de deputat sau de senator se supune regimului juridic prevăzut de
Constituţie şi de prezenta lege, completat cu dispoziţiile regulamentelor
Camerelor Parlamentului. Mandatul de deputat sau de senator nu poate fi
întrerupt, suspendat sau revocat. Activitatea deputaţilor şi senatorilor,
precum şi organizarea şi funcţionarea fiecărei Camere se stabilesc prin
regulament propriu. În vederea asigurării exercitării mandatului deputaţilor şi
senatorilor, resursele financiare aferente desfăşurării activităţii fiecărei
Camere sunt prevăzute în bugetul propriu, pe care îl adoptă fiecare Cameră.
Premiul Dr. W. Filderman - Pentru merite obștești
Emanciparea evreilor români - comisia constituțională - 22 februarie 1925
Produsul medalistic
de mai sus este o medalie masonică, ce se oferea pentru merite obștești în
emanciparea evreilor români. Piesa a fost realizată în anul 1923,
de gravorii Gabriel Stănescu și Menachem Carniol Fiul. Medalia este
confecționată din bronz, are forma rotundă cu diametrul de 60 milimetri și poate fi admirată și
astăzi în colecția Muzeului Național de Istorie a României. În centrul câmpului
aversului este redat bustul spre dreapta al doctorului W. Filderman, de jur
împrejur fiind aplicată inscripția: “PREMIUL Dr. W. FILDERMAN” * PENTRU MERITE OBȘTEȘTI *”. În spatele cefei
personajului sunt marcați anii să de viață: “1882 - 1932”. În centrul câmpului
reversului este reprezentată o sală de conferințe, deasupra fiind reprezentat un
medalion cu bustul regelui Ferdinand în profil spre stânga, în interiorul unui
cerc continuu și al unei coroane de laur având la partea inferioară stema
regatului. La partea inferioară este aplicată pe trei rânduri orizontale următoarea
inscripție: “EMANICPAREA
EVREILOR ROMÂNI / COMISIUNEA CONSTITUȚIONALĂ / 22 FEBRUARIE 1925”
Wilhelm
Filderman a
un fost jurist și om politic român de etnie evreiască, președinte al Uniunii
Evreilor Români (1923-1948), președinte al Uniunii Comunităților Evreiești din
România (1929-1941; 1944-24 octombrie 1945) și președinte al Consiliului
Central al Evreilor din România (1936-1941; 1945), care s-a născut la data de
14/25 septembrie 1882 în București și a decedat la data de 22 aprilie 1963 la
Paris. A absolvit Liceul Matei Basarab și Facultatea de Drept de la
Universitatea din București în 1906, după care s-a specializat în drept la
Sorbona, obținând doctoratul în drept, în 1909. Din 1912 a fost membru al
baroului de avocați din București. A participat la primul război mondial,
fiind decorat cu ordinele Coroana României și Virtutea Militară. În continuare,
întreaga sa viață va fi dedicată luptei politice pentru obținerea egalității de
drepturi cu etnicii majoritari români, pentru evreii din România. A făcut parte
din delegația României la Conferința de Pace de la Paris (ianuarie 1919 -
ianuarie 1920), având contribuții la elaborarea Tratatului privind drepturile
minorităților. Ca membru al (PNL), este ales deputat în legislatura 17
iulie 1927-10 noiembrie 1928. Începând
din 1929 și până în 16 decembrie 1941 deține funcția de
președinte al Uniunii Comunităților Evreiești din România (transformată din
1937 în Federația Uniunilor de Comunități Evreiești din România - FUCER);
președinte al Consiliului Central al Evreilor din România (din 1936), care
devine funcțional după încetarea activității FUCER, în 1941. În perioada de
după promulgarea primelor legi antievreiești (1939 – în timpul guvernului
Goga-Cuza) și mai apoi, pe toată durata războiului, în calitate de președinte
al Federației Comunităților Evreiești, se situează în primele rânduri ale
luptei pentru apărarea membrilor comunității contra abuzurilor. Suferă personal
măsurile antievreiești luate de stat: este radiat din baroul București și
deportat în Transnistria (30 mai-2 august 1943), la Moghilev, (împreună cu
soția și medicul personal, într-o locuință decentă), de unde revine în
București în urma intervențiilor reginei
mamă – Elena și a ministrului de Interne, Dumitru Popescu. Reînființează (17
septembrie 1945) Consiliul Evreiesc, care urmărea restabilirea drepturilor și
averilor confiscate în timpul regimului antonescian. Filderman a refuzat
afilierea Uniunii Evreilor Români la Comitetul Democrat Evreiesc, organizația-marionetă
a Partidului Comunist Român, motiv pentru care a fost arestat de noile
autorități comuniste de câteva ori în 1945, tot de atâtea ori eliberat la
intervențiile SUA. "Curierul Israelit", la care scria articole, a
fost suspendat în anul 1945. Este considerat „membru al reacțiunii,
alături de Maniu, Brătianu și Rădescu” și se invocă, în presa
comunistă, existența unor "dovezi privind activitatea trădătoare... în
timpul lui Antonescu". Demisionează la 24 octombrie 1945 din
conducerea FUCER. Reușește să plece din România în 1948, continuând să militeze
în exil pentru drepturile evreilor. În țară este judecat și condamnat în
contumacie (1950). Domiciliat la Paris, a obținut (1955) și cetățenia
americană. Este reabilitat în 1968. Wilhelm Filderman s-a stins din viață la
Paris, în 1963.
Există unele simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii și
decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat
tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat
doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii
nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
_________________ooOoo_________________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Pictorul spaniol Salvador Dali,
a trăit între ani 1904 - 1989
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 21.09.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu