1. În anul 2022 Banca centrală a statului asiatic Azerbaidjan a
lansat în circulaţie o nouă bancnotă având valoarea de 10 manați.
Dacă pe reversul bancnotei se prezintă cunoscuta hartă a
statului, pe avers sunt reprezentate două monumente cultură și arhitectură reprezentative din
capitala statului - Baku: Turnul Fecioarei și Palatul Shirvanșahilor.
Turnul Fecioarei, denumire
oficială – Maiden Tower, este un
monument din secolul al XII-lea, inclus din anul 2001 în Patrimoniul Mondial
UNESCO, și totodată emblema arhitectonică a statului. Turnul
găzduiește un muzeu, care prezintă povestea evoluției istorice a orașului Baku,
dar și un magazin de suveniruri. De pe acoperișul turnului se deschide o
priveliște minunată asupra orașului cât și a golfului Baku. Între secolele al
IX-lea-al XV-lea, odată cu zidurile vechiului oraș s-a construit și bastionul.
Există aproximativ 20 de legende legate de acest turn. I se spune Turnul
Fecioarei deoarece, de-a lungul istoriei sale, nu a fost niciodată profanat.
Turnul este situat foarte aproape de un puț natural de petrol. Edificiul este o
structură cilindrică cu opt etaje care se ridică la o înălțime de 29,5 metri
(97 ft) cu un diametru de bază de 16,5 metri (54 ft). Se spune că spațiul
interior disponibil în turn este adecvat pentru a găzdui 200 de persoane. Ușa
de acces la turn este situată pe latura de sud-est. Fiecare etaj al
turnului are un acoperiș boltit de mică adâncime, „o cupolă de piatră” care are
o deschidere centrală. Grosimea pereților variază de la 5 metri (16 ft) la
bază înclinându-se cilindric până la 3,2–4,2 metri (10–14 ft) la etajele
superioare. Toate etajele sunt conectate printr-o scară care se
învecinează cu peretele circular și sunt iluminate de ferestre înguste sau nișe. Structura
construită în zidărie de piatră prezintă diferite suprafețe finisate, care este
încrustate cu calcar gri local. Straturile alternative de piatră oferă un
efect de bandă alb-negru. Partea de nord-vest a turnului păstreaz turnului se află și o fântână (diametrul - 0,7 metri și adâncimea – 21
metri), careă finisajul original al suprafeței. Interesant de reținut este faptul că în incinta a fost descoperită la etajul doi al turnului. La etajele 2 - 7, se
vede și un jgheab de formă semicirculară, realizat din tevi ceramice montate
una peste alta si unite prin mortar de var.
Palatul Shirvanșahilor, denumire oficială – Palace Shirvanshahs, este un palat din
secolul al XV-lea, descris de UNESCO drept „una dintre perlele arhitecturii
Azerbaidjanului”. Complexul monumental face parte din Patrimoniul UNESCO și
este compus din: clădirea principală a palatului, bolțile
de înmormântare, moscheea șahului cu minaret, mausoleul lui Seyid Yahya Bakuvi,
un portal în est, un rezervor și rămășițele unei băi. În vechime palatul
era înconjurat de un zid cu turnuri și, astfel, a servit drept fortăreață
interioară a cetății Baku. Cel care a avut inițiativa construirii monumentului
a fost regele Shirvan Khalil I. Clădirile principale ale ansamblului au fost
construite în perioade diferite. În ciuda acestui fapt, aceste clădiri
sunt legate prin unitatea de scară, prin ritmul și proporționalitatea formelor
arhitecturale de bază – volume cubice de clădiri, cupole, portrete. Constructorii
ansamblului s-au bazat pe tradițiile școlii de arhitectură Shirvan-Absheron
. În anul 1964, complexul palatului a fost declarat muzeu-rezervație și a
intrat sub protecția statului azer. În clădirea palatului erau inițial 52 de
camere conectate prin trei scări înguste în spirală: 27 la primul etaj și 25 la
etajul al doilea (în prezent 16 camere la etajul doi), iar amenajarea etajului
al doilea reproducea practic planul primului. podea. Partea centrală a
palatului (sala octogonală de la etajul doi, a cărei intrare este decorată cu
un portal) are pereți mai groși. Amenajata in fatada de vest, intrarea
principala in palat este decorata cu un portal inalt. Scara portalului
duce la un hol octogonal înalt, acoperit cu cupolă. Se presupune că această
cameră a servit pentru recepții. Micul hol octogonal din spatele lui leagă holul de restul camerelor. Găurile în formă de fante din fețe au servit
drept conexiune vocală cu etajul inferior, unde se aflau birourile.
2. Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează farurile spaniole. Aici se prezintă un bilet de loterie din data de 10 februarie 2007 prin care se popularizează Farul Calella (Barcelona).
Farul Calella este un far activ situat în orașul de coastă Calella, pe coasta Maresme (Marea Mediterană), la 58 kilometri depărtare nord-est de orașul Barcelona, comunitatea autonomă Catalonia, Spania.
2. Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează farurile spaniole. Aici se prezintă un bilet de loterie din data de 10 februarie 2007 prin care se popularizează Farul Calella (Barcelona).
Farul Calella este un far activ situat în orașul de coastă Calella, pe coasta Maresme (Marea Mediterană), la 58 kilometri depărtare nord-est de orașul Barcelona, comunitatea autonomă Catalonia, Spania.
În anul 2004 orașul Calella număra 16008
locuitori.Localitatea este uneori numită Calella del Costa pentru a o
diferenția de Calella de Palafrugell, o localitate turistică
cunoscută de pe Costa Brava.
Construcția farului a început la data de 9 octombrie 1856,sub comanda
inginerului de șantier – Maria Parellada, și a fost inaugurat la data de 15
decembrie 1859. Câteva dintre caracteristicile principale ale farului sunt:
- domeniul de aplicare – 18 mile
marine (33 kilometri)
- înălțimea focală – 50 de metri (160 ft)
- înălțimea suportului – 10 metri
Castelul
Niasviž (Nesvij) este
un castel rezidențial din orașul Niasviz din Belarus, ce a aparținut mareșalului Radziwill
și este inclus în Patrimoniul Mondial UNESCO.
Moșia a fost proprietatea
familiei de magnați belaruși Radziwill din 1533, când i-a fost
dăruită după stingerea liniei familiei
Kiszka. În anul 1586, moșia a fost transformată în “ordynacja” (moșie
ce nu putea fi înstrăinată). În anul 1582 mareșalul Lituaniei - Mikolaj Radziwill, a început construcția unei impozante vile cu trei etaje, în plan pătrat. Deși
lucrările se bazau pe structura deja existentă a unui castel medieval, fostele
fortificații au fost în întregime transformate într-o vilă în stil
renascentist-baroc. Construcția a fost terminată în 1604, și după 50 de ani
s-au adăugat mai multe galerii. Colțurile vilei au fost fortificate cu patru
turnuri octogonale. În anul 1706, armata suedeză a jefuit castelul și i-a
distrus fortificațiile. După mai multe decenii, familia Radziwiłł a adus
arhitecți germani și italieni să renoveze și să mărească substanțial
vila. Antoni Zaleski a decorat fațadele galbene cu lucrări baroce din
stuc.Porțile din secolul al XVI-lea au fost reconstruite, iar turnul de poartă
cu două etaje a fost încoronat. În acest moment, cele trei clădiri separate ce
înconjurau curtea centrală au fost unite într-o singură structură. Cea mai
importantă structură de la Niasviž este biserica Corpus Christi, legată de
castel printr-un baraj peste un șanț, biserică ce conține mormintele a 72 de
membrii ai familiei Radziwiłł. Proiectată de arhitectul italian Gian Maria
Bernadorni, biserica este considerată a fi primul templu iezuit modelat după Il
Gesu din Roma, prima basilică cu dom și
fațadă barocă din lume, și prima clădire în stil baroc din Europa de Est. În
afara elaboratelor cavouri princiare, în interior se află fresce aparținând
barocului târziu, din anii 1760, precum și altarul Sfintei Cruci, executat de
sculptori venețieni în 1583. În anul 1770, castelul a fost ocupat de ruși, iar
familia Radziwiłł a fost izgonită, în vreme ce majoritatea operelor de artă
adunate în palat au fost împărțite între diverși boieri ruși. Abandonat atât de
proprietarii inițiali, cât și de armata rusă, palatul a început să se deterioreze.
A fost restaurat însă de familia Radziwiłł și între 1881 și 1886 interioarele
au fost renovate de prințul Anton Radizwill și de soția sa, franțuzoaica Marie
de Castellane. Ei au proiectat și o grădină în stil englezesc. Cu o suprafață
de peste un kilometru pătrat, grădina este unul din cele mari astfel de parcuri
din Europa. În anul 1939, familia Radziwiłł a fost din nou izgonită din castel
de Armata Roșie, castelul fiind utilizat ca sanatoriu, iar parcul -
neglijat. În 1994, complexul castelului a fost desemnat monument istoric și
cultural la nivel național. După încă 12 ani, el a fost înscris de UNESCO pe
lista patrimoniului mondial.
4. Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează automobilele lumii. Aici se prezintă un bilet de loterie din data de 1 mai 2003 prin care se popularizează Automobilul Hispano Suiza T49 din anul 1928.
Automobilul Hispano-Suiza T49 a fost o mașină
produsă de compania spaniolă Hispano-Suiza între anii 1924 și 1944.
4. Loteria națională a statului european Spania a emis o serie de bilete de loterie prin care popularizează automobilele lumii. Aici se prezintă un bilet de loterie din data de 1 mai 2003 prin care se popularizează Automobilul Hispano Suiza T49 din anul 1928.
Era
versiunea spaniolă a modelului francez H6B. Mașina avea un motor cu 6 cilindri de 8000 centimetri cubi, 160 CP
și o viteză maximă de 177 km pe oră. Avea frâne cu tambur pe patru roți,
servofrână și o cutie de viteze cu trei trepte și marșarier. În 1924,
prototipul T-49 a fost testat de președintele companiei, Damián Mateu, care a
călătorit de la Barcelona la Paris cu șoferul său într-o călătorie de
două zile. Cu tipul de caroserie Coupé de Ville, mașina a fost comandată
de Casa Regală Spaniolă pentru serviciul privat al Reginei Maria Cristina. Producția
a fost complet spaniolă. Șasiul (motor, mecanică, osii, roți, față și panou de control) a
fost produs la fabrica La Sagrera în decembrie 1925.
5. În anul 2022 Banca centrală a statului african Egipt a
lansat în circulaţie o nouă bancnotă având valoarea de 10 pound. Principalul detaliu grafic de pe aversul bancnotei este Moscheea Al-Fattah Al-Aleem din noua capitală administrativă, iar de pe revers – chipul lui Hatshepsut.
Moscheea Al-Fattah Al-Aleem, este
situată în noua capitală administrativă a statului Egipt și a fost inaugurată
în data de 6 ianuarie 2019.
Moscheea are o
capacitate de aproape 17000 de oameni, are în compunere 21 cupole și 4
minarete, se întinde pe 44,55 hectare (dintre care 12 hectare – spații verzi și
4,5 hectare – pistă aterizare și drumuri), fiind considerată cea mai mare
moschee din Egipt și una dintre mega-moscheile din întreaga lume. Ridicarea
moscheii s-a realizat într-un interval de 15 luni. Minaretele au înălțimea de 95 metri fără coroană și semilună și sunt prevăzute cu patru
balcoane. Minaretele sunt acoperite cu semiluni din oțel inoxidabil tratate cu
PVD pentru a le conferi culoarea aurie strălucitoare și sunt înalte de 4,5 metri.
Cupola principală are diametrul de 33 metri, înălțimea de 44 metri și greutatea totală 5000 tone. Naosul
moscheii are 6325 de metri, spațiul de rugăciune în aer liber este construit pe
3400 de metri pătrați putând găzdui 3400 de persoane. Moscheea include 2 Case
de Comemorare a Coranului, pentru băieți și fete pe o suprafață de 340 de metri
pătrați, o bibliotecă pe 395 de metri pătrați, birourile administrative, camera
generatoarelor, 2 camere de control pentru electricitate, magazine, sala de
conferințe pentru 40 de persoane dotată cu 94 WC-uri pentru bărbați și femei și
un rezervor de apă cu o capacitate de 3500 de metri cubi.
Maat ka ra Hatșepsut (sfârșitul secolului
XVI î.Hr. - cca. 1482 î.Hr.) a fost al cincilea faraon din a 18-a
dinastie, soție și regentă a faraonului Tutmes al II-lea. Ea îl ține în umbră
până în anul 1482 î.Hr., când decedează. După moartea ei, numele îi este șters
din istorie din ordinul faraonului Tutmes al III-lea (fiul său vitreg). Regina
Hatshepsut a avut parte de o domnie pacifică și prosperă. Este socotită drept
"unul dintre cei mai faimoși faraoni" ai dinastiei a 18-a. În timpul
domniei sale, Hatshepsut a inițiat mari lucrări, în legătură cu care numele său
va fi pomenit peste milenii. Imediat după moartea ei, monumentele construite de
singurul faraon femeie al Egiptului au fost distruse, statuile care o
reprezentau au fost desfigurate, iar numele ei a fost șters din toate scrierile
vremii. Hatshepsut a fost considerată dispărută din istorie timp de aproape
3000 de ani, dar grație egiptologilor moderni ea și-a reluat locul care i
se cuvenea pe scara ierarhică.
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE DIN
JUDEȚUL CARAȘ-SEVERIN
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
75 de ani de la deportarea românilor germani
în Uniunea Sovietică - ianuarie 1945
Banatul Montan 2020
Deportarea germanilor din România în
Uniunea Sovietică a fost o deportare în masă, a populației civile de origine germană, din România
și alte state aliate cu Germania după încheierea celui de-al doilea război
mondial. Aceste deportări pot fi considerate printre altele și drept o
răzbunare împotriva celora care au declanșat dezastruosul război. Ordinul
sovietic de deportare avea în vedere toți bărbații cu vârstele cuprinse
între 17 și 45 de ani și toate femeile cu vârste între 18 și 30 de ani. Erau
excluse numai femeile gravide, cele cu copii de sub un an și persoanele inapte
de muncă. Ultimul guvern neocomunist din România, avându-l în frunte pe
prim-ministrul Nicolae Rădescu, declara că fusese "complet surprins"
de somația lansată la 6 ianuarie 1945 de forțele sovietice de ocupație, de a
mobiliza pe toți germanii cetățeni români în vedere deportării în URSS. În data
de 13 ianuarie 1945, când ridicarea germanilor începuse în București, Brașov și
Timișoara, guvernul Rădescu a înaintat o notă de protest către vicepreședintele
sovietic al Comisiei Aliate de Control pentru România, generalului Vinogradov.
Deoarece reacția SUA la deportările ordonate a fost firavă, iar cea a
Angliei reținută, autoritățile României ocupate de armata sovietică nu au
avut niciun mijloc de a se opune dispoziției sovietice de deportare. Deportarea
a fost caracterizată drept "una din primele manifestări
ale războiului rece", ca rezultat al imposibilității controlului
reciproc între Occident și Răsărit, încă înainte de terminarea celui de-al
doilea război mondial.
În zilele de 2 și 3 ianuarie 1945 au
fost deportați circa 5000 de șvabi sătmăreni dintre care aproape 1000 au
decedat în perioada anilor 1948 – 1949. Aproximativ 15% dintre sașii
transilvăneni (circa 30000 persoane) au fost deportați în Ucraina (regiunile
Dnepropetrovsk, Stalino și Voroșilovgrad) și alții în zona Munților Ural. În
multe dintre cazuri nu s-au respectat limitele de vârstă ale personalului
deportat. Deportații au fost repartizați în 85 de lagăre. O treime din deportați
lucrau în mine, un sfert în construcții, restul în industrie, agricultură și în
administrația lagărelor. Foarte puțini au îndeplinit munci conform pregătirii
lor. În perioada 1945 – 1947 circa 5100 de sași au fost repatriați în
Transilvania deoarece erau inapți de muncă. Se știe că 3076
persoane (din care o treime femei) au decedat pe pământ sovietic urmare a
tratamentului inuman primit. La eliberarea din deportare un sfert dintre
deportați au fost trimiși în Germania, dintre ei numai unul din 7 reîntorcându-se
în Transilvania. Tot în 1948 au început să fie eliberați din lagăre și persoane
apte de muncă (în total 49%), pentru ca în octombrie 1949 lagărele să fie
desființate. Ultima treime de deportați s-au întors în Transilvania. Dintre cei
deportați în zona de ocupație sovietică a Germaniei, circa 50 % au primit
permisiunea să se întoarcă acasă. Ceilalți au trecut, în majoritate, în
Germania Occidentală, puțini rămânând în Republica Democrată Germană.
Unui număr de 202 persoane li s-a permis să se întoarcă acasă abia în perioada
1950-1952. Sovieticii susțineau că șapte persoane deportate au ales să rămână
în URSS. Circa 33000 șvabi bănățeni au fost ridicați de la casele lor
între 14 și 16 ianuarie 1945. În orașe, cei vizați a fost scoși cu forța
din casele lor de patrule militare mixte româno-sovietice. În sate au fost
adunați de jandarmi și funcționarii de la primării, duși la locurile de
adunare, apoi urcați în trenuri spre a fi trimiși la Timișoara. Primele
transporturi din Timișoara spre Uniunea Sovietică au început pe 18 ianuarie
1945. Săptămâni în șir, oamenii au fost urcați în vagoane de marfă și duși spre
minele de cărbuni și centrele industriale sovietice. Acolo, deportații au avut
un program de muncă zilnic de 12 ore, cu hrană insuficientă și măsuri de igienă
precare. Din persoanele deportate circa 5000 au decedat.
Un ziar german a publicat în 1995 o
știre care dezvăluia faptul că guvernul României nu fusese, de fapt,
„complet surprins” de ordinul de deportare, deoarece încă înainte de a primi acest
ordin, guvernul a dispus întocmirea de liste cu bărbați și femei apți de muncă
forțată, și că și CFR-ul începuse să pregătească, cu săptămâni înainte, vagoane
pentru vite în vederea acestei acțiuni. În baza unor surse descoperite de
curând s-a constatat că deportarea etnicilor germani fusese pregătită minuțios:
încă din 19 decembrie 1944 biroul primului ministru a transmis ordine
telefonice inspectoratelor de poliție pentru a înregistra populația germană
aptă de muncă. Stalin aprecia această deportare ca legitimă (reparațiile de
război reprezentând și despăgubirile de război prin prestații în
muncă). Prin adresa Nr. A/192 din 19.II.1945, Comisia Aliată de Control din
România a cerut Președenției Consiliului de Miniștri, ca toți germanii
civili și militari cari s'au ascuns și sustras dela mobilizarea pentru lucru în
URSS, să fie mobilizați prin organizarea unor batalioane de lucru în interiorul
țării. O situație cu persoanele ce urmau să fie înrolate în aceste
detașamente preciza că cei 10.528 etnici germani care au fost exceptați în
ianuarie 1945 de către Inspectoratul General al Jandarmeriei deveneau acum
‘mobilizabili’ pentru muncă. În anul 1950 au început deportările în Bărăgan. La
1 mai 1997 ministrul român de externe a exprimat în fața ministrului german
de externe scuzele statului român pentru
nedreptățile la care a fost supusă populația de origine germană din România,
prin deportările în Uniunea Sovietică, deportarea șvabilor în Bărăgan și pentru
comercializarea emigrației practicată de regimul Ceaușescu în anii 1970 – 1980.
De-a
lungul timpului Banatul, deşi un teritoriu relativ mic şi destul de unitar, a
suferit nenumărate împărţiri şi divizări administrative, în funcţie de
interesele de moment ale stăpânitorilor săi. Mai ales în ultimul secol, aceste
împărţiri au ajuns să ţină cont din ce în ce mai puţin de specificul său şi de
dorinţele locuitorilor. Banatul istoric are o suprafaţă totală de 28526 kmp,
care în 1919-1920 au fost împărţiţi între trei state astfel: 18.966 kmp au
revenit României (66,5%), 9.276 kmp se află acum în Serbia (32,5%) şi 284 kmp
în Ungaria (1%). De formă patrată, Banatul are limite naturale în trei părţi
(Mureşul la nord, Tisa la vest şi Dunărea la sud), o limită convenţională fiind
doar cea de la est, care îl desparte de Transilvania şi Oltenia. Divizat după
1779 în comitate şi după 1920 în judeţe, Banatul a suferit unele separaţii care
ar fi putut foarte bine să fie evitate, ţinând cont de suprafaţa sa relativ
mică, asemănătoare cu cea a Belgiei sau Olandei. Din păcate, de multe ori
interesele de la centru au urmărit atât tăierea sa în unităţi teritoriale
distincte şi fără legături între ele, conduse în spirit centralist, cât şi
detaşarea unor zone de margine, care au fost alipite în mod discreţionar altor
regiuni. Acum, când falimentul împărţirii în judeţe începe să fie recunoscut şi
la nivel oficial, acest lucru poate fi observat cel mai bine tocmai în regiunea
noastră. În vremea administraţiei maghiare, Banatul a fost divizat în trei
comitate, care acopereau fâşii verticale de teritoriu mergând de la nord la
sud. Cel vestic se numea Torontal, fiind acum în cea mai mare parte a sa inclus
în Serbia (Voivodina) şi Ungaria. Partea centrală o ocupa comitatul Timiş,
cuprinzând regiunea Timişoara, dar şi teritorii din sud, actualmente în Banatul
sârbesc (Vârşeţ, Biserica Albă). Zona estică o forma comitatul Caraş-Severin. După
1920, divizarea în judeţe (termen până atunci necunoscut în Banat, unde în
perioada medievală fuseseră districte, cu suprafaţă mult mai mică) s-a făcut pe
orizontală. Partea nordică a devenit judeţul Timiş-Torontal (ca un ecou al
pretenţiilor teritoriale faţă de treimea din Banat cuprinsă în alte ţări), iar
judeţul Caraş-Severin a fost în scurt timp divizat la rândul său în cele două
componente. Această situaţie s-a menţinut până în anul 1950. Trecerea de la
judeţe la regiuni nu a însemnat imediat refacerea unităţii Banatului, însă
succesivele modificări ale acestora au adus în cele din urmă forma dorită, care
a existat în intervalul 1960-1968. Lăsând la o parte aspectele negative ale
perioadei comuniste, putem spune că în sfârşit organizarea administrativă din
acei ani respecta realitatea istorică. Revenirea la judeţe în 1968 a lovit din
nou puternic în unitatea regiunii. Doar judeţul Timiş face parte din Banat în
mod integral. Caraş-Severinul cuprinde trei localităţi (Bucova, Bouţari şi
Cornişoru) care aparţin Transilvaniei (Hunedoara). La rândul său, judeţul
Hunedoara a primit satele bănăţene Sălciva şi Pojoga, iar Mehedinţiul a primit
oraşul bănăţean Orşova şi încă 11 localităţi (Baia Nouă, Coramnic, Dubova,
Eibenthal, Ieşelniţa, Jupalnic, Ogradena, Plavişeviţa, Sviniţa, Tişoviţa,
Tufări), limita istorică între Banat şi Oltenia fiind în realitate la
Vârciorova. De asemenea, aproape tot malul stâng al Mureşului a fost inclus în
judeţul Arad, care în cea mai mare parte nu aparţine Banatului. Unele probleme
apar la delimitarea nordică, întrucât Mureşul, care reprezintă limita naturală
a Banatului, trece prin mijlocul oraşelor Arad şi Lipova. Lipova este un vechi
oraş bănăţean, iar zona Aradului din stânga Mureşului este formată din trei
foste sate bănăţene (Aradu Nou, Sânnicolau Mic şi Mureşel). Din acest motiv,
considerăm că soluţia adoptată în 1960-1968 a fost cea corectă, alipindu-se
Banatului o fâşie de teren din dreapta Mureşului, care mergea până la Curtici,
Şiria şi Săvârşin inclusiv.
Reșița - 150 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur
pe teritoriul de azi la României
În anul 1992 municipiul Reșița
a sărbătorit 150 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur pe
teritoriul actual al României și 170 de ani de la executarea primelor șine de
cale ferată. Cu acest prilej, timp de aproape două luni, Reșița a fost
„presărată” cu o serie de acțiuni dedicate celor două momente marcante din
istoria țării. Prima locomotivă cu abur construită în spaţiul est-european,
s-a construit la Reșița, în anul 1872, ea fiind în serviciu până în anul 1937.
Ea avea numărul de circulație 2 și a fost realizată după modelul locomotivei
Szekul, proiectată de către inginerul scoțian John Haswell. Locomotiva
avea o greutate, în stare goală, de 9,05 tone, greutatea de serviciu era de
11,5 tone și avea o lungime de 4,47 metri. Diametrul roţilor era de 711
milimetri, iar forţa era de 1125 kilograme. Locomotiva avea doi cilindri şi
funcţiona cu carbune, iar ecartamentul era de 948 milimetri. Lungimea
locomotivei, vedeta muzeului reșițean, este de 4,470 metri. Locomotiva a
fost destinată tracţiunii trenurilor uzinale pe linii înguste cu ecartament de
948 mm, Reşiţa–Bocşa–Ocna de Fier şi Reşiţa–Secu. Locomotiva se numea Resicza,
avea două osii cuplate, o putere de 45 CP şi putea atinge o viteză de 25 km/h. Capul
de serie al producției reșițene de locomotive cu abur, prima dintre cele 1000
fabricate în total, a avut un destin aparte. Potrivit unor surse, ea ar fi fost
scoasă din serviciu în anul 1937, după care lipsesc orice referiri în legătură
cu soarta ei. Redescoperită în 1957 pe o linie de manevră a uzinelor de la
Câmpia Turzii, ea a revenit acasă în 1961 în urma demersurilor întreprinse de
conducerea Combinatului Metalurgic Reșița. Amplasată iniţial pe o linie de
manevră din preajma Fabricii de Locomotive, în 1972 și-a luat locul central în
expoziția de locomotive din Triaj, unde se găsește și în ziua de
astăzi. În urmă cu aproape două secole omenirea descoperea un nou mijloc
de transport ce avea să revoluţioneze toate domeniile de activitate: TRENUL!
Petrache Poenaru, inginerul cunoscut ca inventator al stiloului, a fost primul
român care a călătorit cu trenul la 27 octombrie 1831 între Liverpool şi
Manchester despre care a scris: „Am făcut această călătorie cu un nou mijloc de
transport, care este una din minunile industriei secolului… douăzeci de trăsuri
legate unele cu altele, încărcate cu 240 de persoane sunt trase deodată de o
singură maşină cu aburi…” Precum în Anglia, primele căi ferate au apărut pe
teritoriul de astăzi al ţării noastre în zonele unde se dezvoltase industria
minieră şi apoi siderurgică. Prima şi cea mai veche cale ferată
de pe reţeaua CFR a fost deschisă în Banat, la 1 noiembrie 1856, între Oraviţa
şi portul dunărean Baziaş (62,5 km). Folosită pentru transportul cărbunelui,
linia a fost prelungită ulterior până la Anina, important centru minier al
Banatului. Tot în Banat a mai existat prima cale ferată electrificată pentru
transport public de pe actualul teritoriu al României, care din păcate astăzi
este desfiinţată: Calea ferată electrică cu ecartament 1.000 mm Arad
Podgoria–Ghioroc–Radna (Pâncota), inaugurată la 10 aprilie 1913. La sfârşitul
anului 1918, lungimea reţelei de cale ferată din România atingea o lungime de
11349 km, din care 3805 km în Vechiul Regat, 1188 km în Basarabia, 611 km în
Bucovina şi 5745 km în Ardeal şi Banat. Lungimea actuală totală a liniilor de
cale ferată din România este de peste 22000 km. Prima locomotivă pentru
ecartament normal fabricată în România Mare a fost produsă tot de uzinele din
Reşiţa cu numărul de fabricaţie „3” din anul 1926 purta numele „Regele
Ferdinand” şi a fost pusă în mişcare la Reşiţa la 10 iunie 1926, pentru primul
parcurs de probă, chiar de M. S. Regele Ferdinand, în prezenţa familiei regale.
Tracţiunea Diesel la Caile Ferate Romane a început timid, în anul 1938, cu o
singură locomotivă Diesel-electrică de mare putere (4400 CP), construită în
Elveţia pentru serviciul pe liniile magistrale, şi câteva locomotive
Diesel-mecanice de 120 CP, pentru serviciul de manevră, construite de Uzinele
N. Malaxa din Bucureşti. În anul 1950 a fost aprobat planul de electrificare a
ţării şi crearea sistemului energetic naţional, o data cu acesta fiind în
continuare şi electrificarea principalelor căi ferate din România. Inaugurarea
oficială a tracţiunii electrice (pentru probe) pe tronsonul Braşov– Predeal a
avut loc la 9 iunie 1963. Exploatarea comercială între Braşov şi Predeal a
început la 9 decembrie 1965, cu prima locomotivă electrică din seria 060-EA.
Lucrările de electrificare au continuat în ritm susţinut pe principalele
magistrale de pe reţeaua CFR, astfel încât lungimea liniilor electrificate
atinge astăzi peste 3800 km.
Deasupra admiri câteva dintre
plăcuțele montate pe șasiul primelor locomotive fabricate la Reșița.
Jetonul - I.C.M. Reșița 306
(Întreprinderea de Construcții Mașini)
Jetoanele sunt piese din metal
sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor
și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea
unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe
unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin,
localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de
ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice,
fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele
reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor
societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la
casierii în monedă adevărată. Piesa postată
mai sus este un jeton de scule și echipamente de
lucru realizat la comanda Întreprinderii de Construcții Mașini Reșița (I.C.M.
Reșița). Jetoane de această formă și culoare s-au emis pentru o singură secție
a întreprinderii reșițene. Numărul 306, marcat pe el, reprezintă numărul de
ordine al unui oarecare lucrător al acelei secții. La angajarea în
întreprindere orice lucrător primește câte un astfel de jeton pe bază de
semnătură. La intrarea în schimbul de lucru muncitorul predă acest jeton la
magazia întreprinderii primind în schimb sculele și echipamentele de lucru
necesare, iar la terminarea programului le predă la magazie reprimindu-și
jetonul său. La plecarea în concediu sau la ieșirea la pensie lucrătorul predă
și jetonul personal.
Complexul metalurgic Resita a fost fondat în 3 iulie 1771 prin darea în
exploatare a primelor furnale şi forje şi reprezintă cea mai veche unitate
industrială din România şi una din cele mai vechi din Europa. U.C.M. Resita
S.A. s-a infiintat in anul 1991 din fosta Întreprindere de Construcţii
de Maşini Reşiţa (I.C.M. Resita). Dupa Legea privatizarii (nr. 58/1991) la
10 iunie 1993, proprietatea a fost transferata in proportie de 70% catre Fondul
Proprietatii de Stat si in proportie de 30% catre Fondul Proprietatii. Sus am
postat logo-ul Uzinei de construcții de mașini din Reșița. Când intri pe
poarta U.C.M. Reșița (Uzina de construcții mașini) te impresionează dimensiunea de dezvoltare a uzinei, care are 25
de hectare de hale şi se întinde pe o suprafaţă de 130 de hectare. La U.C.M. totul
este uriaş: halele de producţie, utilajele care ajung şi la 15 metri lungime şi
înălţime, echipamentele pentru hidrocentrale care se produc aici şi care ajung
să cântărească şi 120 de tone. U.C.M. este un mamut industrial care s-a extins în toate direcţiile
timp de două veacuri şi jumătate şi a devenit practic sinonim cu oraşul Reşiţa,
platformele industriale ale uzinei fiind amplasate în trei regiuni diferite ale
oraşului. Platforma veche este situată în partea de sus a oraşului şi are o secţie de
motoare navale, una de servomotoare, alta de tratament termic, de mecanică
grea, de generatoare mari, sculerie şi secţia diesel, unde se făceau motoare.
Platforma a doua care este praf şi pulbere acum, unde erau sectoarele aşa -zise
calde, oţelărie, turnătorie, neferoase, forje. Toate piesele turnate din oţel
sau fontă, alamă, bronz. Acum nu mai e aproape nimic. A mai rămas doar
platforma Câlnicel din cadrul U.C.M., care a fost construită între anii 1975 -
1983. Cuprinde trei secţii, o secţie de prelucrări mecanice mari, secţia de
sudură, secţia de generatoare. Începând din anul 1922 atelierul de întreţinere şi
reparare maşini electrice existente în Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa -
UDR - (denumirea din aceea perioadă a uzinelor din Reşiţa) a început să producă
şi maşini electrice noi pentru terţi. Etapa marchează apariţia celei dintâi
fabrici de maşini electrice din Romania.
Aici s-au
produs diferite motoare trifazate de curent alternativ, motoare şi dinamuri de
curent continuu, generatoare trifazate pentru centrale electrice, motoare de
curent continuu pentru tramvaie, motoare trifazate pentru laminoare, grupuri
convertizoare, transformatoare, etc. În anii 1930-1932 la UCM Reşiţa se
realizau primele maşini electrice în construcţie sudată, pionierat în tehnică,
iar începând cu 1952 respectiv 1960 producea şi generatoare electrice pentru
turbine cu abur, respectiv generatoare electrice pentru turbine hidraulice. UCM
Reşiţa a păstrat în profil maşinile electrice de putere mare şi speciale, în
general cu caracter de unicat sau cel mult de serie mică. Înainte de anul 1989 uzina de la Reşiţa dădea de lucru
la peste 14000 de oameni, însă odată cu prăbuşirea economiei interne de după Revoluţie
şi un management privat care într-un deceniu n-a reuşit să o rentabilizeze, în
companie mai sunt astăzi 1590 de salariaţi şi aceia trăiesc cu grija că-şi vor
pierde locurile de muncă. U.C.M. a fost fondată în data de 3 iulie 1771
prin darea în exploatare a primelor furnale şi forje şi reprezintă cea mai
veche unitate industrială din România şi una din cele mai vechi din Europa. Sus
am postat logo-ul U.C.M. Reşiţa.
Expoziția filatelică internațională
Cetatea de foc - Reșița - 225 ani
Asociația filatelică Caraș-Severin
U.C.M. Reșița - 3 iulie 1771 - 1996
(Uzina Constructoare de Mașini)
Filatelia poate fi
definită ca studiul şi colecţionarea produselor filatelice, în special a
timbrelor. Dar filatelia înseamnă mai mult decât o simplă preocupare pentru
frumos. Provocare, informaţie, prietenie şi amuzament sunt doar câteva din
caracteristicile unuia dintre cele mai populare hobby-uri din lume, filatelia.
De peste 150 de ani, colecţionarea timbrelor este una din preocupările
familiilor regale, vedetelor de film, celebrităţilor din lumea sportului şi a
altor persoane din viaţa publică. Filatelia este
un hobby foarte personal, iar popularitatea sa este determinată de faptul că
este flexibil faţă de necesităţile colecţionarului. Înainte de apariţia mărcii
poştale, costurile livrării scrisorilor erau achitate de destinatar. Realizarea
primelor mărci poştale a revoluţionat serviciile poştale deoarece funcţia
de bază a timbrelor o reprezintă plata în avans a unui serviciu poştal. De-a
lungul timpului, această funcţie s-a diversificat, dar se bazează pe acelaşi
principiu. Mărcile poştale îndeplinesc trei roluri principale: chitanţă cu o
anumită valoare pentru o plată în avans a unui serviciu poştal, mijloc de
celebrare şi promovare a patrimoniului naţional şi piesă de colecţie. Dar mai
presus de orice, marca poştală este un veritabil ambasador al istoriei,
culturii şi civilizaţiei umane, deoarece, forma şi funcţia sa îi conferă
libertate de mişcare şi posibilitatea de a transmite informaţii în toate
colţurile lumii. Timbrul capătă valoare în ochii privitorului fiind totodată o
plăcere pentru ochi, prin frumuseţea desenului, a culorii şi a tehnicii de
tipărire dar şi un studiu al istoriei, culturii şi civilizaţiei întregii lumi,
deoarece îţi poate dezvălui detalii despre evenimente, persoane şi locuri, dar
mai ales drumul parcurs de un plic până la destinaţie. Primul timbru din lume a
apărut în Marea Britanie şi s-a numit Penny Black.
Optsprezece ani
mai târziu, la 15 iulie 1858 a apărut prima emisiune de mărci poştale româneşti
intitulată Cap de bour. Emisiunea a fost tipărită în Moldova şi reproduce
semnul heraldic de pe stema statului. Prima emisiune de mărci poştale din
spaţiul românesc este formată din patru valori: 27, 54, 81 şi 108 parale. Colecţionarea
mărcilor poştale a avut un puternic impact in ţara noastră. Acest hobby
european a ajuns în spaţiul românesc în jurul anului 1865, în perioada de
domnie a lui Alexandru Ioan Cuza. În acea perioadă, colecţionarii individuali
sau comercianţii de tutun vindeau primele noastre mărci poştale: Cap de Bour,
Principatele Unite sau Cuza. Nevoia de comunicare între colecţionarii de timbre
a dus la organizarea lor în diverse societăţi şi cluburi filatelice, acestea
având o activitate intensă, în special la începutul secolului al XX-lea. Astăzi,
timbrul reprezintă, alături de drapel, imn, stemă şi monedă unul dintre
simbolurile noastre naţionale.
Insigna - Grupul Școlar Industrial Metalurgic - Reșița
Grupul Scolar Industrial Metalurgic,
denumire
actuală - Grupul Scolar Industrial "Stefan Anghel" din
municipiul Resita, s-a
înființat în anul 1964 pe lângă Combinatul Siderurgic din localitate și este
situat pe Strada Sportului, la nr. 2B. Instituția a funcționat pentru început
ca Școală
Profesională a Combinatului Siderurgic (anul 1966). Din 1969 a funcționat ca
Grup Școlar Profesional al aceluiași combinat. În anul 1972 a devenit Liceul
Industrial nr.2 de pe lângă Combinatul Siderurgic, ce în anul 1990 a devenit
Grupul Școlar Industrial Metalurgic Reșița și din anul 2004 - Grupul Scolar Industrial "Stefan
Anghel". Este unica unitate de învăţământ din
Reşiţa, care pregăteşte elevi în domeniul mecatronică. Cele 64 de cadre
didactice ale Grupului Şcolar Industrial " Ştefan Anghel"
pregătesc în jur de 800 de elevi cuprinşi în 42 de clase, la liceu tehnologic
învăţământ de zi şi seral, şcoala de arte şi meserii învăţământ de zi şi seral,
şi frecvenţă redusă. Grupul şcolar oferă servicii educaţionale diversificate
în: specializările: Tehnician în mecatronică, Tehnician in automatizari,
Tehnician operator tehnică de calcul,Tehnician in instalatii electrice și în
meseriile: lucrător în mecanică de motoare și
lucrător în electrotehnică. Pregătirea teoretică şi practică a elevilor se
desfăşoară în 32 de săli de clasă şi cabinet, 11 laboratoare, 5 ateliere, un
amfiteatru de 150 de locuri şi sala de sport. Pentru elevii din alte localităţi, instituția
de învățământ dispune de cămin pentru cazare, cantină, bibliotecă și sală de
lectură. În prezent liceul este structurat pe următoarele forme de învăţământ:
- Liceu tehnologic - cursuri de zi, seral şi frecvenţă redusă
- Şcoală de arte şi meserii - cursuri de zi şi seral
- Şcoală postliceală
Vila Koch
Palatul Cultural
Vila Jgazgatosagi
Fabrica de locomotive
Vila direcțională
Uzina electrică
Uzina de laminat și Atelierul de mașini
Fabrica de mașini
Platoul Martin
Intrarea în mină
Forjăria de bandaje
Cărămidăria
Caraș-Severin este
un județ situat la limita provinciilor Banat și Transilvania din România,
care are ca reședință orașul industrial Reșița. Situat în partea de
sud-vest a României, județul Caraș-Severin are o suprafață de
8514 kilometri pătrați, 3,6% din suprafața țării, ocupă locul al treilea, ca
mărime între județele țării, numără aproximativ 333000 de locuitori și cuprinde
2 municipii - Reșița și Caransebeș, 6 orașe - Bocșa, Oravița, Moldova Nouă,
Oțelu Roșu, Anina, Băile Herculane și 69 de comune. Sus am postat harta,
stemele interbelică Caraș și Severin, comunistă și actuală ale județului Caraș
- Severin, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și
arhitectură din acest județ din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Biserica catedrală greco-ortodoxă română - Caransebeș
Căminul cultural și Biserica romano catolică - Anina
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Inginerul francez Gustave Eiffel,
a trăit între anii 1832 - 1923
Detaliu vignetă de pe o felicitare italiană
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 20.09.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu