5 pound 1977
SCOŢIA
Inițial a fost o monarhie
care în anul 1707 s-a unit cu
regatul Angliei
rezultând regatul Marii Britanii.
În prezent este parte a Regatului
Unit
al Marii Britanii şi Irlandei de
Nord.
Scoția ocupă partea de nord a
insulei britanice şi alte 186 de
insule.
Deviză națională unanim acceptată
este:
Nimeni nu mă răneşte fără a scăpa
nepedepsit.
Bancnota în circulaţie este
Lira sterlină (Poundul sterling).
Scoția are capitala la Edinburgh,
se întinde pe 78772 kilometri
pătrați
și numără aproximativ 5,1
milioane locuitori.
Stema oficială scoţiană:
Evoluţia stemei scoţiene:
Steagul oficial scoţian:
Steagul regal scoţian:
Pe aversul bancnotei prezentate
aici
este reprezentat scriitorul scoțian Sir Walter Scott.
Sir Walter Scott (15 august 1771 – 21 septembrie 1832) a fost un
scriitor scoțian prolific și un poet popular în Europa în timpul vieții
sale. Se poate
spune că Scott a fost primul autor de limbă engleză
care a avut o carieră internațională în timpul vieții, cu mulți cititori din
întreaga Europa, Australia și America de Nord. Poeziile și proza lui sunt încă
citite și multe din scrierile lui rămân scrieri de referință atât pentru
literatura engleză,
cât și pentru literatura scoțiană.
Insignă scoțiană
Monedă scoțiană veche
Medalie scoțiană
Jeton scoțian
Timbru scoțian
CEC scoațian
Bancnotă scoțiană de încercare
cu chipul scriitorului scoțian
Arthur Conan Doyle (1859 - 1930)
Bancnotă scoțiană fantezie
cu chipul filozofului, istoricului și economistului
scoțian David Hume (1711 - 1776)
Certificat financiar scoțian
Chitanță financiară scoțiană
Deasupra am postat câteva piese din medalistica,
numismatica și filatelia scoțiană, iar mai jos
trei dintre cele mai reprezentative monumente de
cultură și arhitectură din capitala - Edinburgh.
Centrul științific
Catedrala Sfântu Egidiu
Castelul și monumentul
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DIH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O PLACHETĂ, O INSIGNĂ ȘI
CÂTEVA MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Loto-Prono * România (box)
Compania
națională Loteria Română este o companie a statului roman,
care deține monopolul privind organizarea și exploatarea jocurilor de
noroc, jocuri loto, pariuri mutuale, jocurile de noroc caracteristice
activității cazinourilor, precum și jocurile de tip slot-machine și cele de tip
bingo în România. Este una din instituțiile cu tradiție ale societății
românești, fiind înființată la data de 14 septembrie 1906. Actul de
naștere al Loteriei de Stat este Legea pentru constituirea unui fond al asistenței
sanitare a sătenilor, care a fost promulgată în 29 mai 1906 de către regele
Carol I. Această lege a fost modificată în anul 1931 prin Legea pentru
înființarea și organizarea Loteriei de Stat pe clase. Inițial, jocurile
erau organizate de biserici, iar banii nu mergeau la un singur câștigător. Cea
mai mare sumă câștigată la loto în România este de aproximativ 11 milioane de
euro, în data de 7 iunie 2009.Pronosport-ul este un
joc de pronosticuri sportive privind rezultatele meciurilor cuprinse în
programul de concurs stabilit de fiecare dată de Loteria Română, meciuri care
fac parte, de obicei, din campionatele de fotbal ale Italiei, României sau
jocuri din cupele europene de fotbal. Programul de concurs cuprinde 13 meciuri.
Participanților la acest joc li se solicită să indice pronosticul (1 – victoria
echipei gazdă, x – meci egal și 2 – înfrângerea echipei gazdă) la fiecare
dintre meciurile cuprinse în programul concursului PRONOSPORT. La concursurile
PRONOSPORT se atribuie, de regula, câștiguri pe trei categorii variabile ca
numar de pronosticuri exacte: Categoria 1 - pentru variantele cu cel mai mare
număr de pronosticuri exacte; Categoria 2 - pentru variantele cu număr imediat
inferior celei de la categoria 1 și Categoria 3 -
pentru variantele cu număr imediat inferior celei de la categoria 2.
Boxul (sau pugilismul)
este un sport străvechi, în care doi concurenți, cu greutăți
similare, luptă cu ajutorul pumnilor, pe durata a mai multor reprize.
Victoria este obținută in urma punctelor date pentru lovituri de catre juriu,
sau atunci când adversarul este doborât la pământ și nu reușește să se ridice
înainte ca arbitrul să termine de numărat până la 10, (Knockout sau KO)
sau când adversarul este prea rănit pentru a continua (Technical
Knockout sau TKO). Următoarele lovituri sunt nepermise; lovirea sub
centură, ținerea, împiedicarea, lovirea cu piciorul sau genunchiul,
lovirea cu capul, umărul, antebrațul, cotul, strangularea adversarului și
apăsarea cu brațul sau cotul a feței adversarului, apăsarea capului adversarului
înapoi peste corzi, lovirea cu mănușa deschisă, cu partea interioară a mănușii,
cu încheietura sau latul mâinii, loviturile pe spatele adversarului
și în special orice lovitură pe ceafă sau pe spatele capului sau în zona
rinichilor. În cazul în care adversarul este doborât (la podea), arbitrul va
începe imediat să numere secundele. Boxerul care nu respectă instrucțiunile
arbitrului sau acționează împotriva regulamentului de box, boxează într-o
manieră nesportivă sau comite faulturi, poate fi la discreția arbitrului,
atenționat, avertizat sau descalificat. Dacă un arbitru intenționează să
avertizeze un boxer, va opri meciul și va explica încălcarea. Arbitrul va arăta
apoi spre boxer și spre fiecare din cei cinci judecători. Un arbitru care a
acordat un avertisment pentru un anumit fault, de exemplu pentru ținere, nu mai
poate da o atenționare pentru același tip de greșeală. O a treia atenționare
pentru același tip de fault va duce în mod obligatoriu la acordarea unui
avertisment. Numai trei avertismente pot fi date aceluiași boxer într-un meci.
Cel de-al treilea avertisment aduce automat descalificarea. În fiecare repriză,
un judecător va acorda puncte fiecărui boxer, în funcție de numărul de lovituri
obținute de fiecare. Pentru ca o lovitură să aibă valoare de punctaj, ea
trebuie să ajungă, fără a fi blocată sau apărată, direct cu partea
articulațiilor degetelor din mănușa închisă, de la oricare mână, pe oricare
parte frontală sau laterală a capului sau trupului deasupra centurii. Valoarea
loviturilor punctate într-un meci va fi stabilită la sfârșitul acelui meci și
va fi trecută în contul boxerului care a avut un rezultat mai bun în funcție de
gradul de superioritate. Acordarea punctelor se va face pe baza următorului
principiu: un punct pentru fiecare lovitură corectă. Punctele sunt înregistrate
când cel puțin 3 (trei) din cei 5 (cinci) judecători înregistrează simultan o
lovitură care după părerea lor a ajuns corect pe „suprafața țintă”. Nu se vor
acorda puncte în plus pentru doborârea adversarului. Mai jos îţi prezint
câteva repere calendaristice ale începutului practicării sportului box în
România; 1909 – La Câmpina are loc prima aparitie a sportului cu manusi
din tara noastra. Bucurestiul nu avea sa ramana mult in urma Campinei. In toamna
aceluiasi an, in frumoasa gradina Cismigiu, doi boxeri straini – francezul
Martuin si irlandezul O’Hara – uimeau bucurestenii cu luptele lor bine
regizate; 1919 – Virgil Salvan este primul boxer roman care a participat la o
competitie internationala. El a participat la intrecerile pugilistice din
cadrul jocurilor interaliate care au avut loc pe Stadionul Parshing din Paris;
1921 – ia fiinta la Bucuresti primele sectii de box, ele numindu-se “Boxing
Club”, care il avea antrenor pe francezul Rene Delcourt, si “Tirul”; 27
septembrie 1924 – in sala F.S.S.R. din strada Clemanceau nr.6 din Bucuresti are
loc prima reuniune de box din tara noastra care a fost organizata si
condusa dupa cerintele regulamentului. S-au disputat atunci 6 meciuri a 6
reprize fiecare.
Medalie masonică omagială conferită în anul 1903
doctorului Constantin I. Istrati
președintele Expoziției de Științe 1903
Produsul medalistic de mai sus este o medalie masonică omagială conferită în anul 1903 lui Constantin I. Istrati, preşedintele
Expoziţiei de ştiinţe. Această piesă a fost gravată de Menachem Carniol și
Theodor Radivon. În câmpul central al aversului, în interiorul a două cercuri
liniare continui, pe șase rânduri orizontale, este aplicată inscripția: “OMAGIU
/ DOCTORULUI / C.I.ISTRATI / PREȘEDINTELE
EXPOZIȚIUNEI / DE SCIINȚE – 1903 / COLABORATORII SĂI” iar jos curbat sunt
marcate numele gravorilor: “CARNIOL - RADIVON”. În câmpul centrla al reversului, în interiorul a două cercuri liniare
continui, este reprezentat Pavilionul Expoziției, în partea stângă
o tânără în costum popular simbolizând știinţa ce cu mâna stângă întinde o
făclie aprinsă din care se desprinde inscripția:
“ȘTIINȚA” Deasupra capului tinerei este reprezentat simbolul
masonic – pentaclu (o stea care emite niște raze). Piesa este confecționată din
bronz aurit, are forma rotundă cu diametrul de 65 milimetri și încă poate fi
admirată în colecțiile Muzelui Național de Istorie a României din București. Constantin
I. Istrati (născut la data de 7 septembrie 1850 în Roman şi
decedat la data de 17 ianuarie 1918 în Paris) a fost un academician român,
chimist, medic, ministru în mai multe guverne liberale, Primar al capitalei,
membru titular (1899) şi preşedinte al Academiei Române în perioada 1913 -
1916. Constantin I. Istrati a devenit doctor în medicină de la Bucureşti
în 1877, devenind colaboratorul lui Carol Davilla, pe care îl suplinea
uneori la cursul de chimie medicală. Ca medic a participat la războiul de independență,
la luptele de la Plevna şi Grivița, fiind decorat cu ordinele: Virtutea Militară,
Steaua României,
Crucea Trecerea Dunări, Medalia – Apărătorii Independenței, ordinul
rusesc - Sf. Ana şi cel otoman- Medgidie. În
1885 Constantin I. Istrati a obţinut şi doctoratul în chimie, la
Paris. În 1883 Constantin Istrati a fost numit profesor de fizică la
Şcoala de Poduri şi Şosele din Bucureşti. În 1889 devine membru corespondent al
Academiei Române. Constantin I. Istrati a fost numit comisarul general al
organizării parcului Carol I, inaugurat în anul 1906. A întemeiat şcoala
de chimie organică de la Universitatea din Bucureşti, unde era profesor. A fost
membru de onoare al mai multor societăţi ştiinţifice străine. A făcut cercetări
asupra bogăţiilor naturale ale României (sare, petrol, chihlimbar, ozocherită,
etc. Studiind derivaţii halogenaţi ai benzenului, a descoperit o nouă clasă de
coloranţi, pe care i-a numit franceine. Pentru această invenţie i s-a acordat
Medalia de aur la Expoziţia Internaţională de la Paris, în 1889. C. I.
Istrati a fost şi un colecţionar împătimit de documente
istorice. Documentele vechi adunate cu migală de doctorul Constantin I.
Istrati sunt reunite în prezent în Colecţia Dr. Constantin I. Istrati,
păstrată de Direcţia Judeţeană Mehedinţi a Arhivelor
Naţionale. Documentele au fost create în perioada 1429 -
1945. Documentele se referă la diferite regiuni şi zone ale ţării, însă
cele mai multe privesc Moldova istorică şi Basarabia, deosebit de
importante fiind actele de cancelarie emise în vremea lui Alexandru cel Bun,
Ştefan cel Mare, Bogdaa al III-lea cel Chior,Petru Rareş, Despot Vodă, Petru
Şchiopul, Ieremia Movilă, Simion Movilă, Constantin Movilă, Ştefan al II-lea Tomşa
şi a altor domni moldoveni, sau cele privind evenimente fundamentale privind
istoria ţării, cum ar fi Revoluţia de la 1848, pregătirea şi înfăptuirea
Unirii de la 1859 şi altele. Există în colecţie şi o serie de documente
privitoare la personalităţi şi familii, precum Asachi, Donici, C. I.
Istrati, Paladi, Rosetti, Bibescu, Densuşianu etc. Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia,
Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina,
Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza,
Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră
transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici, bazilicile
şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New
Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă
din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a
Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“).
Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost
interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă
asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei
date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de
bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin
perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie
există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o
organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale
şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă
supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este
compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară
probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină
diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială,
complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale
masonilor de oriunde. 120 de ani de la primă sărbătorire a Zilei Marinei Române 1902 - 2022
Onoare și Patrie - Fregata Mărășești F111 - Distrugătorul Mărășești D12
Produsul
de mai sus a fost realizat în anul 2022 de
către Monetăria Statului celebrând 120
de ani de tradiții în sărbătorirea zilei Marinei naționale. Ziua Marinei Române a fost oficializată ca onomastică a
marinarilor români la 15 august 1902, de Sfânta Maria Mare. Prin semnificația
și încărcătura sa emoțională, această sărbătoare ocupă un loc aparte în
sufletele românilor. În decursul anilor, toate activităţile organizate în luna
premergătoare acestei sărbători au fost publice, marinarii militari prezentând
onorul ţării, iar sărbătoarea marinarilor a devenit sărbătoarea ţării. De ziua
lor, marinarii nu uită să-şi cinstească înaintaşii, să-i recompenseze pe cei
mai buni dintre ei şi să prezinte publicului aspecte din viaţa şi activitatea
lor cotidiană. Medalia face parte din seria Aniversări: Personalități și
evenimente istorice, este realizată în două variante de metal compoziție și are
următoarele caracteristici tehnice:
- Medalia de argint: puritatea 99,9%, forma – rotundă, diametrul - 60 milimetri, greutatea – 169 grame,
calitatea – patinată, tirajul – 75 exemplare și prețul unitar de achiziție de
la magazinele Monetăriei cu TVA inclus – 1263 lei
- Medalia din aliaj de cupru: forma – rotundă, diametrul - 60
milimetri, calitatea – patinată, tirajul – 75 exemplare și prețul unitar de
achiziție de la magazinele Monetăriei cu TVA inclus – 375 lei
Reprezentările grafice de pe aversul medaliei sunt Fregata Mărășești și Distrugătorul Mărășești, iar pe revers silueta a două
nave militare și un marinar militar la timonă.Fregata Mărășești (F 111)
a fost construită la Șantierul Naval “2 Mai” din Mangalia între anii 1979-1985
și este cea mai mare navă de război construită vreodată în România. A
intrat în serviciul Marinei Militare în luna august 1985, fiind
clasificată crucișător ușor port-elicoptere, primind numele de Muntenia. La data de 2 mai 1990 s-a
schimbat denumirea și clasa navei, devenind distrugătorul Timișoara.
Începând cu august 1990, este reclasificată ca distrugător, iar de atunci
va purta numele de Mărășești, în amintirea
Distrugătorului Mărășești din cadrul Flotilei de Distrugătoare a Marinei
Regale Române. De la 1 aprilie 2001 nava este încadrată în clasa fregate (F
111). Fregata Mărășești este destinată îndeplinirii misiunilor
pe timp de pace, în situații de criză și de război, sub comandă națională sau
în cadrul NATO. In anul 1998 a fost prima navă de luptă a Marinei române care a
ieșit în oceanul Atlantic , după cel de al doilea război mondial, având și
elicopter ambarcat la bord, cu care a participat la misiunea Strong Resolve
1998. Câteva
dintre caracterisiticile tehnice ale Fregatei Mărășești sunt:
- lungime
– 144,6 metri
- lățime
– 14,8 metri
- pescaj
(adâncimea de cufundare în apă) – 5,5 metri
- deplasament
– 5550 tone
- sistem
de propulsie – 4 motoarea MAN diesel
- putere
– 32000 cai putere
- viteză
maximă – 27 noduri (1 nod = 1 milă marină = 1852 metri pe oră)
- autonomie
– 1500 mile marine
- echipaj
– 270 oameni din care 25 ofițeri
- armament
– 4 instalații lansare rachete navă-navă, 2 instalații de tragere calibru 7,62
mm, 4 instalații tragere antiaeriene
calibru 30 mm, 2 instalații lanstorpile calibru 533 mm, 2 instalații lansare
bombe antisubmarin
- electronică
– 8 sisteme radar și două instalații de bruiaj pasiv
- aeronave
– 1 elicopter IAR 330 Puma Navă
În anul 1914 Guvernul României a comandat şantierului naval italian Pattison din Neapole, 4 contratorpiloare, iar şantierului Fiat din Spezzia,un submarin. Urmare a izbucnirii primului război mondial, au fost construite doar două contratorpiloare, cu denumirea de „Nubio” şi „Sparviero”, dar nu au fost livrate conform contractului, fiind folosite în anii conflagraţiei de marina italiană, în acţiunile de luptă împotriva flotei austro-ungare. În şedinţa din 17 noiembrie 1919, luând în discuţie raportul generalul Răşcanu, ministrul de război, guvernul condus de generalul Arthur Văitoianul a autorizat Ministerul de Război să continue tratativele cu guvernul Italiei, în vederea achiziţionarii navelor comandate înainte de război şi pe care le folosiseră deja italienii.La 1 Iulie 1920 aceste două nave au sosit la Constanţa şi au primit numele „ Mărăşeşti” (fostul - Nibbio) şi „Mărăşti”(fost - Sparviero), cunoscute după această dată ca nave tip distrugător din clasa Aquila. Pentru început, cei care deserveau partea electromecanică erau ofiţerii italieni. În anii următori intrării în serviciu au fost aduse unele modificări armamentului iniţial al distrgătoarelor. Astfel, în 1926, tunurile de 152 mm au fost înlocuite cu tunuri de 120 mm în turele binate. În anul următor, au fost instalate pe distrugătoare aparate de tir centralizate, iar în anul 1935 aceste nave au fost dotate cu tunuri navale şi antiaeriene tip Rheinmetall de 37 mm şi cu mitraliere tip Hotchiss de 13,2 mm. După efectuarea, în 1939, în şantierul naval Galaţi, a unor reparaţii generale, distrugătoarele au fost dotate şi cu tunuri antiaeriene de fabricaţie germană tip S.K.C. cu calibru de 37 mm. În data de 26 iunie 1941, cel doilea război mondial distrugătorul Mărăşeşti împreună cu alte forţe ale Marinei Regale, a participat la lupta navală din zona Tuzla împotriva a două nave militare sovietice, crucişătoarele „Moscova” şi „Harkov” cu un deplasament de 5900 t fiecare. Focul artileriei distrugătoarelor româneşti precum şi al bateriei germane Tirpitz au obligat navele sovietice să schimbe cursul de navigație şi să ajungă în situaţia de a intra în câmpul de mine plasat de marinarii militari români. Drept urmare, crucişătorul „Moscova” s-a scufundat iar „Harkov” avariat, s-a retras. În ziua de 29 August 1944 comandantul Forţei Navale Maritime şi al teritoriului Dobrogea, contraamiralul Macellariu Horia a primit un ultimatum din partea comandantului Forţelor Navale Sovietice din Marea Neagră, amiralul Oktiabriski, prin care se cerea ca toată flota românească de război şi auxiliară să fie predată Comandamentului Maritim Sovietic. După consultări cu Statul Major al Marinei şi cu Marele Stat Major al Armatei, contraamiralul Macellariu transmite amiralului sovietic hotărârea autorităţilor militare române de acceptare a colaborării, nu a predării. La 30 August 1944 la orele 02:40, în portul Constanţa au intrat primele unităţi navale sovietice. La bordul distrugătoarelor şi a altor nave militare aflate în portul Constanţa, au pătruns în ziua de 5 Septembrie ofiţeri şi soldaţi sovietici înarmaţi care au debarcat echipajele române, ofiţerii şi maiştri fiind internaţi în clădirea Gării Maritime din port. Flota de distrugătoare împreună cu alte nave ale Marinei Regale, având la bord echipaj sovietic, au părăsit Portul Constanţa în ziua de 12 Octombrie 1944, la orele 16:00. În data de 12 octombrie 1945 parte a navelor militare românești au fost retrocedate statului român în cadrul unei solemnități ce a avut loc la Galați, intrând ulterior în reparții atât de necesare. Activitatea la bordul distrugătoarelor s-a desfăşurat până în anul 1961 când în aprilie a început acţiunea de tăiere a acestora şi a altor nave ale Marinei Militare Române.
Placheta - Cursa Scânteii - 1953 (ciclism)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896,
prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti
din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista
vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate
dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele
de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de
pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati
(1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati.
De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au
derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Scînteia a fost organul de presă al
Partidului Comunist român, până la căderea lui Ceaușescu, în decembrie 1989.
Urmașul ziarului Scînteia este ziarul Adevărul. Ziarul Scânteia (după
ortografia vremii, devenit Scînteia în urma reformei
ortografice din 1953) a apărut ilegal între 15 august 1931 și octombrie 1940 în
condițiile regimurilor politice din perioada interbelică, pe modelul ziarului
bolșevic Iskra, redactor-șef fiind Gheorghi Crosnev, de etnie bulgară.
Prima echipă a Scînteii a fost, din declarațiile făcute de
Siviu Brucan, o adunătură de analfabeți și oameni ai muncii, însă numai
gazetari nu. Singurul care mai avusese experiență gazetărească, după cum se
autodefinea, era el – Silviu Brucan, aflat pe postul de secretar general
de redacție. Sărbătorile naționale precum 1 Mai, 23 August, 7 Noiembrie erau
aniversate în paginile Scânteii așa cum se cuvenea, cu numere
dedicate în totalitate Uniunii Sovietice, tovarășului Stalin și tuturor
„oamenilor muncii”.
Legat
de numele ziarului rămâne și Combinatul Poligrafic „Casa Scânteii”, unde acesta
a fost tipărit până în 1989. În anul 1965, ziarul „Scînteia” avea un tiraj de
299548052, cu o medie de 820679 de exemplare tipărite zilnic. La izbucnirea
Revoluției române din 1989, la ziar lucrau peste 300 de jurnaliști și
„Scânteia” avea un tiraj de peste un milion și jumătate de exemplare în fiecare
zi.
Insigna - Campion județean (radioamatorism)
Radioamatorismul reprezintă
practicarea radiocomunicațiilor prin
posturi de emisie-recepție proprii, fără a se urmări interese economice sau
transmiterea altor informații în afară de cele referitoare la calitatea
emisiunilor stabilite. Instalațiile de radioemisie folosite de radioamatori
(numite stații) au o denumire convențională care se atribuie pe plan
central în fiecare țară. Radioamatorii pot face parte din diferite asociații
naționale (radiocluburi) sau internaționale. Radioamatorismul, ca mișcare de
amatori de radiotelegrafie, a apărut pentru prima dată în SUA (1919).
În anul 1925 a fost înființată „Uniunea Internațională a
Radioamatorilor (I.A.R.U.)”. În România, primul radioclub a fost înființat în
anul 1926, iar în anul 1936 s-a înființat „Asociația Amatorilor Români de Unde Scurte”. În
prezent, radioamatorii din România sunt reprezentați la IARU de „Federația
Română de Radioamatorism”. Radioamatorii se pot organiza liber, conform legii
civile.
_____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
DE PE BANCNOTE LUMII
Pictorul și arhitectul italian Rafael (Rafaal Sanzio)
a trăit între anii 1483 - 1520
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 09.09.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu