Mai jos admiri pozele altor monumente de cultură și arhitectură
din localitatea olandeză HOUTEN, provincia UTRECHT, dar
și o trimitere poștală ilustrată.
Cafe Restaurat "De Engel"
Biserica Sfântu Mihai
Metroul
Castelul Heemstede
Arhitectură locală
Trimitere poștală
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL BUZĂU
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
ASCIOR Buzău - octombrie 2021 - a patra conferință națională
Uniți prin credință pentru viitor
(Asociația pentru Civilizație Ortodoxă)
ASCIOR (Asociația pentru Civilizație Ortodoxă) este o
„asociere”, o „împreună lucrare” pentru un nou tip de civilizație, adică,
un nou tip de relaționare socială atât a cetățenilor cât și a diferitelor
grupări sociale... Îi spunem „Ortodoxă” în sensul de curată,
clară, dreaptă, frumoasă, vie, adevărată, corectă, responsabilă, protectoare, respectoasă dar și în sensul de binecuvântată, adusă de
Bunul Dumnezeu, prin Voia Domnului, ca o smeri re a omului atât
ca persoană cât și ca cetățean în fața Creatorului. Pentru
că este vorba de întreaga societate am propus direcții ASCIOR pe domenii cât
mai largi: Tineret, Femeia, Profesional, Juridic, Tradiții, Integrare
europeană, Integrarea românilor, Comunicare, direcții care vin să
completeze într-un ansamblu integrat celelalte două direcții fundamentale,
Religie și Cultural, aceasta pentru a nu se confunda ASCIOR cu celelalte
asociații și fundații care acționează în România și nu numai. Asociația ASCIOR
vine cu o provocare deosebită, aceea a congruenței benefice a tuturor direcțiilor
pentru propunerea unui nou mod social de conviețuire
a cetățenilor ca PERSOANE, cu identitate,cu nădejdi, cu valori, cu reușite
și eșecuri, cu prezent dar și cu o istorie, dar și cu un viitor. Într-o
lume a globalizării asociația propune un nou model de rezistență personală
și socială prin toate formele civilizate de manifestare, de la artă și cultură
la credință, tradiții, profesionalism. Din
acest motiv în asociația ASCIOR, profesori universitari și generali sunt
alături de scriitori, muzicieni, doctori și profesori, sunt alături de filosofi
și preoți dar și de simpli muncitori, comercianți, unindu-i pe toți,
nu școlile pe care le-au absolvit, nu preocupările de zi cu zi, ci atmosfera
curată, clară, dreaptă, frumoasă, vie, adevărată, corectă, responsabilă,
protectoare, respectoasă, care trebuie să domnească între noi. În ASCIOR
frumusețea sufletească a omului este cu mult mai importantă decât gradul
său de cultură și competențele sale profesionale. Asociația ASCIOR nu este
o arenă de luptă între orgolii,nu este o judecătorie
între membri asociați, nu este un podium de etalare a
măreției spectaculoase, este, și trebuie să fie, o grădină a apropierii
între oameni, a frumuseții cunoașterii, o grădină a Bucuriei. Asociația
pentru Civilizația Ortodoxă ASCIOR a luat ființă în 2017, la Buzău și este o
societate de credință, cultură, atitudine creștină care are ca obiective
promovarea înțelegerii dreptei credințe, promovarea identității culturale,
implicit a românismului, promovarea istoriei adevărate, promovare activității
și responsabilității sociale, promovarea împreună lucrării pentru semenii
noștri prin foarte diverse activități, promovarea unui nou tip de civilizație
bazată pe Legea lui Dumnezeu. ASCIOR acordă ajutoare materiale și financiare
persoanelor defavorizate, bătrâni dar și tineri cu ambiția de învăța. Asociația scoate revista proprie “Orizonturile
Bucuriei” ce apare bilunar în format tipărit (în jur de 1000 exemplare) dar
și online, având peste 60 de colaboratori. În ultima perioadă asociația se preocupă de
organizarea și deschiderea unor filiale teritoriale.
Insigna - Poliția română - 200 - 25 martie Inspectoratul de Poliție Județean Buzău
Pana
la aparitia unor organe specializate de aparare a ordinii si linistii interne,
ca politia, armata, justitia etc., oranduirea sociala a fost asigurata cu
concursul întregii colectivitati. Comunitatea avea o serie de instrumente care
au slujit pe planul activitatilor de natura politieneasca diverse interese:
siguranta în pace a familiei, a obstii, a grupului local, a întregului trib. De-a
lungul timpului apararea ordinii si linistii publice în Tarile Romane a fost
încredintata unor organe care au purtat diferite denumiri: vornicul, vataful de
vanatori, spatarul, aga în Tara Romaneasca. Cuvantul "politie" s-a
împamantenit în limba romana probabil din epoca fanariota sub influenta
greceasca în secolele XVII - XVIII. În baza Regulamentului Organic din 1831 se
trece la organizarea generala a politiei. În activitatea sa Agia s-a bazat pe
Regulamentul întocmit de Aga Costache Cantacuzino denumit "Alcatuirea
politiei si drepturile sale" - prima lege a politiei cuprinzand 46 de
articole. Legea din 17.06.1878 instituie la Bucuresti o politie judiciara si
acorda tuturor comunelor urbane dreptul de a avea o politie municipala. În
judetul Buzau în secolele XVIII - XIX ordinea si siguranta publica au fost
încredintate ispravnicului care pana la Alexandru Ipsilanti era si
administratorul judetului si, totodata, judecator local, fiind ajutat în
îndeplinirea functiei de catre zapcii. Prin aplicarea prevederilor
Regulamentului Organic s-a creat politia, iar la punctul 3 al memoriului trimis
catre Obsteasca Adunare a Tarii Romanesti la 23.10.1831 se specifica: "Fiindca
acest oras (Buzaul) se afla în drum mare din obstestile asezamantului trebuind
a cere a se înfiinta politia cat mai în grab, un logofat, 2 paznici si 4
epistati, caci din lipsa acestora se vor pricinui greseli a caror greutate cade
asupra carmuirii". Fondurile documentare contin informatii referitoare la
atributiile politiei buzoiene: de a tine evidenta populatiei si strainilor, de
a supraveghea comportarea celor care veneau din strainatate, strangerea
contributiei locuitorilor pentru executarea unor lucrari edilitare, urmarirea
si prinderea celor ce fugeau de pe mosii, a pastorilor transilvaneni fugiti din
Ardeal, asigurarea verificarilor recrutarii în judet, prinderea autorilor unor
spargeri, urmarirea talharilor, a celor ce se organizau în banda. În
secolul XX prin legea de la 01.04.1903 omul politic de anvergura Vasile Lascar
va moderniza politia, lege prin care s-a obtinut stabilitatea functionarului de
politie. În Regulamentul din septembrie 1904 se stipula: "politia din
orase sta sub autoritatea ministrului de interne". În
perioada ocupatiei germane - 1916 - 1918 - orasul Buzau a fost invadat de
cavaleria bavareza astfel încat în aceste locuri se instaleaza administratia
militara germana. Organele de ordine romanesti au fost nevoite sa puna în
practica dispozitiile autoritatilor de ocupatie. Anul
1929 aduce politistilor buzoieni o noua lege care stipula atributiile generale
ale politiei defalcate pe: politia administrativa - care apara libertatea,
proprietatea si siguranta persoanelor - si politie judiciara - care constata si
urmarea orice infractiune de siguranta sau informationala. O noua lege de
organizare a politiei în 1938 semnata de regele Carol al II-lea stipula
trecerea politiei urbane din judete sub conducerea comandamentului Legiunii de
jandarmi. Realitatile din teren si o puternica opozitie au condus la 01.03.1938
la abrogarea acestei legi.
Încordarea
relatiilor internationale din 1938 a intrat în atentia organelor specializate
romane, astfel încat organele buzoiene de contrainformatii desfasurau
activitati specifice. Dupa izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial politia
buzoiana s-a implicat în urmarirea si arestarea spionilor sovietici si a aflat
o serie de amanunte legate de starea de fapt din Basarabia; de asemenea, s-au
luat masuri pentru preîntampinarea actelor de sabotaj. În aceeasi perioada
autoritatile competente buzoiene au luat masuri fata de controlul si
supravegherea asistentei asigurate refugiatilor polonezi, iar dupa Dictatul de
la Viena si întelegerea de la Craiova a fost monitorizata de catre politistii
buzoieni trecerea prin Buzau a refugiatilor din Transilvania, Basarabia si
Bucovina. Anul 1943 aduce politiei buzoiene, dupa mai bine de 100 de ani de la
înfiintare un sediu propriu. În secolul XIX si în prima jumatatea a secolului
XX politia a avut sedii provizorii în case închiriate de la anumiti locuitori.
În luna iunie 1943 politia locala a fost mutata în imobilul "General Leon
Gavriliul" din str. Transilvaniei, nr. 3. În 1944 politia buzoiana a fost
mutata în sediul Palatului Comunal. Prin Decretul nr. 25 din 23.01.1949 a fost
desfiintata politia si înfiintata Directiunea Generala a Militiei avand ca
principale atributii urmarirea si cercetarea infractiunilor de pe întreg
teritoriul tarii, din atributiile Militiei disparand activitatea informativa si
contrainformativa care îi va reveni noii structuri înfiintate în 1949 -
Securitatea Statului. Militia buzoiana a trecut în totalitate de partea
Revolutiei din decembrie 1989, iar în art. 4 din Legea 40 din 18.12.1990 se
stipuleaza: "Politia face parte din Ministerul de Interne (.) si
îndeplineste atributiile ministrului privind asigurarea respectarii legilor,
ordinii si linistii publice". Prin Legea nr. 26 din 11.05.1994 privind
organizarea si functionarea Politiei Romane politia a revenit în actualitate ca
o institutie de baza în exercitarea atributiilor pe linia apararii drepturilor
si libertatilor fundamentale ale persoanelor, avutului privat si public,
prevenirii si descoperirii infractiunilor, respectarii ordinii si linistii
publice. O schimbare radicala în organizarea si functionarea Politiei Romane a
provocat-o adoptarea Legii nr. 218 din 23.04.2002. De asta data activitatea
Politiei Romane constituie serviciu public specializat si se realizeaza în
interesul persoanei, al comunitatii, precum si în sprijinul institutiilor
statului. Mai mult decat atat se realizeaza demilitarizarea structurilor de
politie revenindu-se la modelul de dinainte de 1949. Practic, prin adoptarea
Legii 360 din 06.06.2002 privind statutul politistului, acesta devine
"functionar public civil cu statut special înarmat, ce poarta de regula
uniforma si exercita atributiile stabilite pentru Politia Romana prin
lege". Prin adoptarea acestor 2 acte normative se doreste punerea în
practica a principiilor europene de asigurare a ordinii si linistii publice,
politistul fiind functionar public în slujba comunitatii si a statului. Mai
mult, deoarece Ministerul Administratiei si Internelor este minister integrator
cu atributii concrete pe capitolul 24 "Justitie si afaceri interne",
politiei îi revin importante sarcini de îndeplinit pentru realizarea acestui
obiectiv important. O rezultanta a periplului istoric expus în randurile
anterioare apreciem ca fiind afirmatia omului de stat Vasile Lascar în
pledoaria sa din 25.01.1903 în Senatul Romaniei: ".orice alte reforme am
face, oricat de bune si folositoare ar fi, ele ar fi de prisos daca n-avem
garantata mai întai ordinea publica si siguranta interioara a statului.
Primele
atestări privind Poliţia Română datează din vremea lui Neagoe Basarab sau a lui
Mihai Viteazu (crearea instituţiei agiei), continuă cu domnia lui Mihai Sutzu
(organizarea pazei Capitalei, emiterea primelor acte de identitate şi
reglementarea portului armelor) iar din 1806, organele de pază şi ordine din
Capitală primesc denumirea generică de POLIŢIE. In 1821, Tudor Vladimirescu
acorda scutiri de taxe şi impozite celor însărcinaţi să menţină ordinea publică
şi să apere proprietatea cetăţenilor, iar în 1831, prin Regulamentele organice,
atribuţiile poliţiei sunt extinse. În timpul Revoluţiei de la 1848 are loc
reorganizarea poliţiei, prin apariţia instituţiei şefului poliţiei Capitalei
căruia i se subordonează Guardia municipală. La 9 iunie 1850, domnitorul Ghica
Vodă emite “Cronica poliţienească” prin care, în cele 158 de articole, erau
reglementate sarcinile “înaltei poliţii” şi "obişnuitei poliţii”, ceea ce
a constituit momentul creării primei structuri centrale cu atribuţii în
organizarea şi coordonarea activităţilor poliţieneşti. Începând cu Legea de
organizare a poliţiei a lui Alexandru Ioan Cuza (4 noiembrie 1860), urmată de
Legea lui Vasile Lascăr (1 aprilie 1903) şi de Legea pentru organizarea
poliţiei generale a statului (8 iulie 1929), competenţele organelor de poliţie
sunt extinse, iar raporturile cu celelalte structuri ale statului mult mai bine
reglementate. Prin Decretul nr. 25 din 23 ianuarie 1949 se înfiinţează Miliţia,
apoi, prin Decretul - Lege nr. 2/27 decembrie 1989 se reînfiinţează Poliţia
Română ale cărei competenţe vor fi reglementate, ulterior, prin Legea nr. 26
din 18 mai 1994 şi prin Legea 218 din 23 aprilie 2002. Din 1990, Poliţia Română
a cunoscut mai multe etape de transformări menite să asigure siguranţa
persoanelor, a colectivităţilor, drepturilor legitime ale cetăţenilor, precum
şi a altor drepturi prevăzute în acte internaţionale la care România este
parte.
U.P.M.P. Buzău - 20 ani
Uzina de Prelucrare Mase Plastice
S.C. Romcarbon
S.A. denumirea inițială – Fabrica
“Chimica” și ulterioare - Întreprinderea (Uzina) de Prelucrare a Maselor
Plastice din municipiul Buzău, este o companie recunoscuta
tradițional pe piața naționala și europeana drept producător/procesator de
plastic, având sediul pe Strada Transilvaniei la nr. 32. Cu o experienta de
peste 65 de ani în procesarea polietilenei, polipropilenei, PVC-ului și
Polistirenului, Romcarbon are reputația de a fi cel mai important producător de
ambalaje de plastic din România și unul dintre cei mai mari angajatori din
județul Buzău, numărând aproximativ 900 de angajați. În ultimul deceniu,
Romcarbon a făcut parte din industria verde, alegând sa investească într-unul
din cele mai mari parcuri industrial de reciclare din Europa Centrala și de Sud
Est. La mijlocul anului 2012, Romcarbon lansează cea mai moderna fabrica de
reciclare din România, putând astfel sa închidă cercul reciclării. În anul 1952
a luat ființă Fabrica “Chimica” cu profil de fabricație confecții și țesături
de bachelita și aminoplaste. În anul 1957
s-a inaugurat “Cărbune Activ” și Atelierul “Materiale de Protecție”. Din
anul 1960 fabrica se numește “Întreprinderea de Prelucrare Mase Plastice”. Începând
cu anul 1962 aici începe fabricația
de: elemenți filtranți, termoformate din polistiren saci și folie din
polietilenă, pentru ca din 1970 să înceapă producția
de țevi, fitinguri și elemente de legatură din PVC. În anul 1982 se
pune în funcțiune capacitatea de fabricație a sacilor țesuți din polipropilenă,
din Secția Beceni iar în 1987 s-a dat funcțiune secția de fabricat Conductori
electrici și cordoane cu izolație din PVC sau polietilenă. Din 1991 denumirea
fabricii devine “S.C. ROMCARBON S.A.” În anul 1997
s-a pus în funcțiune instalația de filtre auto tip Pocket iar în anul 2000 ROMCARBON S.A. devine societate cu
capital 100% privat. În anul 2003 “Living
Plastic Industry”, un investitor din Taiwan, devine acționarul principal. În
anul 2006 a început producția de
saci de polipropilenă. Sacii țesuți din benzi de polipropilenă, denumiți
generic “saci de rafie” sunt utilizați la ambalarea produselor granulate sau
pulverulente, alimentare sau nealimentare, atât în agricultură cât și în
industrie, fiind cel mai economic și accesibil ambalaj.
Medalia masonică - Școala "Înfrățirea de Zion" din Buzău - Viitorul
Medalie de recunoștință către membrii onorifici și fondatori - 1874
Produsul medalistic de mai sus este o Medalie masonică de recunoștință cu toartă emisă în anul 1874
de Școala “Înfrățirea
Zion” din orașul Buzău. Această medalie se constituie ca
dovadă a înființării acestei școli, la inițiativa lui Piexotto, și a aprecierii
de care s-a bucurat această școală cât și activitatea fondatorului. Piesa este
confecționată din bronz, are forma rotundă, cu diametrul de 50 milimetri,
cântărind 31,19 grame, ce poate fi admirată și astăzi în colecțiile Muzeului
Național de Istorie a României. În câmpul central a aversului, în interiorul unui cerc
liniar continuu, este reprezentat un soare (luminator) peste care este
înscrisă legenda: “VIITORUL”. Periferic circular, pe conturul medaliei, este
marcată inscripția: “SCOLA ÎNFRATIRED DE ZION
DIN BUZEU *”. În centrul câmpului reversului este aplicat un ornament decorativ
– semn general de lojă, iar sub el este marcat anul emiterii medaliei – 1874.
Aceste două simboluri grafico-cifrice sunt înconjurate de o cunună din ramuri
de stejar. Periferic circular, pe conturul medaliei, este aplicată inscripția:
“ * MEDAIL DE RECUNOSTINTA CATRĂ MEMBRII ONOR SI
FONDATORI”.
Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul
– dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul
– dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără
el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua
în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile
de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera
G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și
misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Insigna - Poliția comunitară - 55 BZ
Cresterea
si diversificarea formelor de manifestare ale criminalitatii demonstreaza
necesitatea unei noi abordari conceptuale a locului si rolului politiei in
comunitate. Tendintele actuale ale infractionalitatii, recrudescenta violentei
la nivel individual, intrafamilial si de grup, amploarea faptelor de natura
economica si a celor care determina accentuarea sentimentului de insecuritate
personala, impune o orientare flexibila a strategiilor de actiune necesare
activitatii politiei la schimbarile din societate, care influenteaza la randul
lor criminalitatea.
Ca
o consecinta a acestor fenomene, este mai mult decat utila o extindere a
interesului in relatiile politie-comunitate, urmarindu-se
elaborarea unor metodologii de actiune, care sa aiba la baza principiile
descentralizarii si a stransei interactiuni intre cetateni si politisti, in
calitate de coautori ai sigurantei publice. Aceasta filozofie se bazeaza pe
convingerea ca identificarea si diminuarea factorilor care favorizeaza
criminalitatea depind de instituirea unor forme de relatii intre politie si
persoanele din comunitate, care sa permita acestora din urma participarea
activa la stabilirea prioritatilor activitatilor politiei si implicarea ei in
eforturile de ameliorare a calitatii vietii. Insuficieta fortelor de politie, dotarea lor, duce la reactii de un anumit
tip din partea cetatenilor care se simt lipsiti de protectie si in consecinta
au tendinta de a aduce unele acuze nefondate, venite din necunoastere, la
adresa politiei si a politistilor. Marea parte a cetatenilor sunt tentati sa
categoriseasca politia ca o institutie represiva. Aceasta mentalitate are drept
consecinta o ingreunare a raporturilor firesti de colaborare intre politist ca
prestator al unui anumit tip de serviciu strict specializat si cetatean ca
beneficiar al acestui serviciu. Pentru a depasi acest impas intervenit intre
politie si membrii comunitatii se cauta solutii noi, unele dintre acestea fiind
infiintarea politiei de proximitate. Politia de proximitate este conceputa sub
forma unui program, a unei mentalitati care trebuie implementata celor care vor
beneficia de ea prin intermediul unor politisti. Un alt element important, care a pledat pentru crearea
“politiei de proximitate”,in statele occidentale, a fost reprezentat de
factorul ”siguranta urbana”. Analizele si sondajele de opinie referitoare la
lipsa de siguranta au aratat ca cetatenii isi impun restrictii de libertate, se
izoleaza si nu isi mai parasesc locuintele foarte des, in special dupa lasarea
intunericului. Politia de proximitate este cea care poate sa deplaseze accentul
de pe latura coercitiva pe cea de prevenire. Eficientizarea activitatii
unitatilor de politie necesita impartirea responsabilitatilor acestora in
domeniul respectarii legii cu colectivitatile in care activeaza si adoptarea
unor strategii de actiune care sa faciliteze participarea lor activa la
indeplinirea obiectivelor comune. O politie moderna trebuie sa sprijie si sa
coordoneze, sa puna in valoare capacitatea de autoaparare a comunitatii. Rolul
politistului care activeaza in domeniul relationarii cu comunitatea se
diferentiaza de cel al politistului traditional prin aceea ca nu se mai ocupa
in exclusivitatea de combatere a criminalitatii si isi consacra o mare parte a
timpului sau informarii cetatenilor cu privire la misiunile politiei. Politistul
de proximitate isi dedica activitatea consilierii si informarii cetatenilor cu
privire la prevederile unor acte normative, la modalitatile prin care acestia
pot evita sa devina victimele unor infractiuni, sau autori ai unor fapte
penale, avand in acelasi timp si abilitati de cercetare, documentare si
rezolvare a unor fapte penale. In spatiul public, politia raspunde de siguranta
cetatenilor. Ea trebuie sa reactioneze cand aceasta siguranta este amenintata.
Dar este mai bine sa previi raul decat sa repari daunele provocate ulterior de
acesta. Astfel, una din cele mai binecunoscute definitii ale conceptului de
activitate a politiei in cadrul comunitatii a fost formulata (in 1990) dupa cum
urmeaza: termenul reprezinta o noua filozofie a activitatii de politie, bazata
pe conceptul ca politistii si cetatenii care actioneaza in comun intr-o maniera
creativa pot ajuta la solutionarea problemelor din comunitatea contemporana:
criminalitatea si sentimentul de teama fata de aceasta, dezordinea sociala si
fizica. Deci, politia de proximitate, in sensul larg al
cuvantului, este metoda moderna de lucru a politiei, in care atitudinea fata de
munca, stilul de conducere si strategia de organizare sunt orientate catre
recunoasterea preventiva si proactiva a problemelor comunitatii, care provoaca
frica si nesiguranta, precum si a cauzelor care pot duce la criminalitate,
abordarea acestora precum si rezolvarea sau indepartarea lor in stransa
legatura cu populatia si cu alte institutii. Ea defineste asadar, activitatea
de politie cu precadere preventiva. Acest tip de activitate presupune o buna cunoastere
a populatiei si crearea unui raport natural de incredere intre populatie si
politie. Pentru a realiza aceasta baza in parteneriat, politia pune la
dispozitie specialisti pentru o comunicare permanenta cu populatia,
asa-numitii politisti de proximitate. Ei se vor ocupa de problemele populatiei legate de o siguranta mai buna si
de un sentiment de siguranta mai autentic, iar din proprie initiativa vor
derula activitati preventive pentru cresterea sigurantei personale a
cetatenilor.
Buzău este municipiul
de reședință al județului cu același
nume din regiunea istorică Muntenia. Orașul se află pe malul drept
al râului Buzău, în dreptul ieșirii acestuia
dintre dealurile subcarpatice de curbură, într-o regiune cu climă temperată.
Buzău a fost un important tîrg în Evul Mediu.La începutul
secolului al XVI-lea a fost înființată Episcopia Buzăului. Activitățile
economice principale din oraș au fost comerțul și agricultura. După încheierea
unei perioade de distrugeri succesive în secolele al XVII-lea – al
XVIII-lea, economia Buzăului a căpătat și o importantă componentă
industrială, în paralel cu dezvoltarea unui sistem de învățământ. În această
perioadă a fost construit și Palatul Comunal, clădirea emblematică a
orașului, a fost amenajat Parcul Crâng, principala zonă verde și, tot
atunci, Buzăul a devenit un important nod feroviar. În perioada comunistă
orașul s-a extins mult, triplându-și populația, și au fost construite numeroase
fabrici, din care mare parte funcționează și astăzi, în contextul trecerii la o
economie de piață. Denumirea orașului provine de la cea a râului pe al cărui
mal se află. La rândul său, acesta este menționat cu numele de Μουσεος (Mouseos) într-un document în
limba greacă din anul 376 e.n., ce făcea referire la martiriul lui. Istoria
scrisă a orașului începe odată cu cea a Țării Românești, statutul său de
târg și punct de vamă fiind certificat de un document din timpul
voievodului Dan al II-lea. Descoperirile arheologice din culturile
Gumelnița și Monteoru arată prezența omului în regiune înaintea erei
creștine. În perioada medievală a existat și o cetate a Buzăului, despre care
s-au păstrat doar câteva mențiuni în documente străine, iar târgul,
menționat ca fiind deja existent la 1431, a devenit și sediu episcopal ortodox
în secolul al XVI-lea. Începând cu secolul al XVII-lea, a început o perioadă cu
numeroase lupte și invazii ce au avut loc în oraș și în jurul său. Au avut loc
și dezastre naturale (epidemii, cutremure) și toate acestea au condus la
distrugerea și depopularea Buzăului. Orașul însă a fost mereu reconstruit,
localnicii punând imaginea păsării Phoenix pe stema orașului, ca
simbol al renașterii. În timpul primului razboi mondial Buzăul a fost
ocupat de trupe germane după jumătatea lui decembrie 1916, mulți locuitori
refugiindu-se de forțele de ocupație în satele din preajmă sau în Moldova.
Dezvoltarea orașului a fost frânată temporar, dar s-a reluat după război. După
cel de-al doilea război mondial industrializarea Buzăului a fost accelerată
forțat, populația sa triplându-se în mai puțin de 50 de ani; noii locuitori au
fost aduși de autorități pentru a lucra în fabricile construite pe platforma
industrială de sud, dar și în nordul orașului. Orașul și-a schimbat
profund aspectul, fiind construite cartiere muncitorești pe locul vechilor
străzi comerciale, iar unele clădiri istorice dispărând, cum a fost cazul
Teatrului Moldavia, al cărui rol cultural a fost preluat de „Casa de Cultură a
Sindicatelor” și apoi și de Cinematograful Dacia. Câteva dintre monumentele
istorice ale orașului sunt:
- Casa
Vergu-Mănăilă, una din cele mai vechi clădiri din Buzău, datează din anii 1780.
Este singura clădire din vremea distrugerilor Buzăului (secolele al XVII-lea –
al XVIII-lea). Azi adăpostește colecția de etnografie și artă populară a Muzeului
Județean
- Ansamblul
bisericii „Nașterea Maicii Domnului” (denumită popular biserica Greci,
sau biserica Neguțători, datând de la 1649), format din biserica
propriu-zisă și turnul-clopotniță;
- Clădirea
Tribunalului (secolul al XX-lea);
- Biserica Buna
Vestire, a fostei mănăstiri „a Banului” (secolul al XVI-lea);
- Ansamblul
bisericii Adormirea Maicii Domnului din cartierul Broșteni
– datată 1790
- Ansamblul Episcopia Buzăului cuprinzând
Catedrala Adormirea Maicii Domnului (1649), paraclisul (1841), palatul episcopal
(secolul al XVII-lea), seminarul vechi (1838), cancelaria (secolul al XIX-lea),
turnul-clopotniță și zidul de incintă (secolul al XVIII-lea);
- Biblioteca
județeană Vasile Voiculescu – 1914
- Palatul comunal
(sediul Primăriei) – 1899 – 1903.
Alte
monumente istorice de interes local sunt:
- Sinagoga
- Ansamblul străzii
Cuza Vodă
- Parcul Crâng
- Conacul
Alexandru Marghiloman
- Hotelul Coroana
- Clădirea
Colegiului Național B. P. Hașdeu
- Clădirea
Colegiului Național Mihai Eminescu
- Casa în care a
locuit Hortensia Papadat Bengescu
- Câteva monumente funerare din Cimitirul Dumbrava, între care și replica statuii „Rugăciune”
realizate de Constantin Brâncuși.
La
recensământul din anul 2011 municipiul număra 115494 locuitori, în scădere față
de recensământul anterior (anul 2002 – 134227 locuitori) dintre care: români – 88,42%, romi – 4,73% și restul – necunoscută sau
altă etnie. Componența
confesională a municipiului Buzău astăzi se prezintă aproximativ astfel:
ortodocși
– 91,98% și restul – nedeclarată sau altă religie. Buzău este un important nod
feroviar, legând București și Ploiești de Focșani,
Galați și Constanța. Gara din oraș a fost deschisă în 1872, împreună
cu calea ferată București – Galați. O ramificație a acestei căi
ferate, de la Buzău la Mărășești a fost deschisă după câțiva ani,
pe 13 iunie 1881, devenind prima cale ferată proiectată de ingineri
români. Linia Buzău – Nehoiașu, deschisă în 1908, leagă Buzău de multe din
localitățile de pe Valea Buzăului, inclusiv de orașele Nehoiu
și Pătârlagele. Prin municipiul Buzău trece șoseaua națională DN2
(parte din drumul european E85), care leagă orașul spre sud
cu Bucureștiul și spre nord cu orașele importante din Moldova. Lângă
Buzău, din acesta se ramifică șoseaua națională DN1B (drumul european
E577), care îl leagă de Ploiești, iar în nordul orașului, din DN2 se
ramifică DN10 care traversează Munții Carpați pe la curbura sud-estică a
acestora prin Pasul Buzău către Brașov. De asemenea, prin sudul
orașului trece șoseaua județeană DN 2B, care se ramifică din DN 2 în comuna
vecină Costești și duce spre est la Galați și la Brăila. Enumăr mai jos
câteva dintre personalitățile române mai cunoscute care s-au născut sau au
locuit vremelnic în acest oraș:
- George Emil
Palade – cercetător biolog, laureat al Premiului Nobel pentru Medicină
- Ion Luca
Caragiale – dramaturg
- Constantin Brâncuși
– sculptor
- Vasile Voiculescu
– scriitor
- Vasile Cârlova –
poet
- George Ciprian –
dramaturg
- Pamfil Șeicaru –
jurnalist al perioadei interbelice
- Margareta
Sterian - pictoriță, scriitoare și
traducătoare
- Laurențiu Cazan
– solist de muzică
- Mihaela Runceanu
– solistă de muzică
- George Banu –
critic de teatru, stabilit la Paris
- Laurențiu Ulici
– critic literar
- Adelin Petrișor
- jurnalist
Deasupra am postat stema municipiului Buzău iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură buzoiene, din vremuri diferite.
Administrația financiară
azi Biblioteca Județeană Vasile Voiculescu
Gara
Catedrala episcopală veche
Casa de cultură a sindicatelor
Mănăstirea Banu
Biserica Sfinții Îngeri
Cartierul Crâng
Bufetul din Crâng
Cercul militar
Buzău este un județ situat în sud-estul România, regiunea istorică Muntenia. Județul este format din 87 unități administrativ-teritoriale: 2 municipii, 3 orașe și 82 de comune. Județul se întinde pe 6103 kilometri pătrați și număra 432054 locuitori (la recensământul din anul 2011). Acest județ se întinde pe aproape întreg bazinul hidrografic al râului Buzău și reunește armonios trei forme de relief: munți la nord, câmpii la sud și in rest zonă de dealuri subcarpatice. Reședința administrativă a județului este municipiul Buzău.Configurația geografică, varietatea peisajului și multitudinea de râuri au creat condiții propice pentru așezările omenești și continuitatea acestora de-a lungul timpurilor. Peisajele variate, în special în zona de munte și deal, cât și elementele populare, etnografice și istorice oferă o atracție specială pentru turiști. Munții Buzăului și Vrancei situați în partea nordică a județului, acoperiți de păduri seculare și pajiști largi cu faună bogată, sunt puncte de interes atât pentru turiștii care vin aici la odihnă, cât și pentru pescari și vânători. Munții Buzăului sunt alcătuiți din cinci masive, Penteleu fiind cel mai mare și cel mai înalt (1772 m deasupra nivelului mării). Siriu (1659 m altitudine) este ușor de urcat și mult mai atractiv datorită peisajelor pitorești. Aici se găsește Lacul Vulturilor numit și Lacul Fără Fund, format in perioada periglaciară și care este un fenomen impresionant la aceasta altitudine. Zona de deal, cunoscută sub numele de Subcarpații Buzăului, are altitudini cuprinse intre 400–800 m și este acoperită de podgorii. Podgoria Dealul Mare este cea mai cunoscută. În aceasta zonă se întâlnește un fenomen unic, Vulcanii Noroioși de pe Dealurile Pâclelor. Pe Valea Slănicului, lângă Lopătari, la o altitudine de 700 m, se întâlnește alt fenomen numit Focurile vii, acestea fiind flăcări albastre care ard în crăpăturile solului. Lacurile județului Buzău sunt un punct de atracție turistică: Joseni, Policiori acestea fiind situate în Valea Grăbicina; Meledic la Odaștie; Lacurile Amara si Balta Albă sunt cunoscute pentru noroiul terapeutic. Pentru tratament, turiștii își pot petrece vacanțele în stațiunea Sărata-Monteoru (ape minerale pentru reumatism), unica stațiune balneară a județului Buzău, întemeiată de marele magnat Grigore Monteoru în anul 1895. Câteva dintre atracțiile turistice ale județului (sunt excluse cele din municipiul Buzău) sunt:
- Câmpul
roman din satul Pietroasele
- Muzeul
Chihlimbarului din satul Colți
- Tabăra
de sculptură în aer liber de la Măgura, cu peste 256 sculpturi de piatră
- Stațiunea
balneoclimaterică Sărata Monteoru
- Focul
viu de la Lopătari
- Lacul
vulturilor (Fără fund)
- Grunjul
de sare de la Mânzălești
- Vulcanii
noroioși de la Berca
- Platoul
Meledic
- Dealul
cu Lilieci de la Cernătești
- Casa
memorială Vasile Voiculescu de la Pârscov
- Blocurile
de calcar de la Bădila
- Trovanții
de la Ulmet
- Mănăstirea
Ciolanu
- Mănăstirea
Rătești
- Masivele
muntoase Penteleu și Siriu
- Barajul
de acumulare de la Siriu
- Lacurile
Amara și Balta Albă
- Locuințele
rupestre din sat Nucu, comuna Bozioru
Deasupra am postat stema și harta județului Buzău iar mai jos fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Gara - Râmnicu Sărat
Cascada Cașoca
Monumentul și Biserica - Pătârlagele
Mănăstirea - Ciolanu
Fabrica de cherestea - Nehoiu
Tabăra de elevi - Arbănași
Colecția muzeală - Colți
Biserica - Poiana Mărului
Vederi - Nehoiu
Mănăstirea Barbu
_______________ooOoo_______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Actorul american Humpfrey Bogart,
a trăit între anii 1899 - 1957
Detaliu vignetă de pe o felicitare italiană
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 17.09.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu