Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea italiană MIRANDOLA, provincia
MODENA, regiunea EMILIA ROMAGNA, din vremuri diferite,
dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Primăria
Piața Umberto I cu Primăria
Piața Umberto I
Domul
Biserica San Francisco
Castelul
Capela Madoninna
Noua piață a Școlii elementare
Strada Fulvia
Strada F. Cavaliotti
Distileria
Trimiteri poștale
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL BRAȘOV
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
* Cetatea Feldioara * Marienburg *
Brașov / în inima României
Răsărită din
propria ruină, Cetatea din comuna Feldioara (Marienburg), județul Brașov, se înalţă impunătoare, pe malul Oltului, la numai 20 km de Brașov, pe drumul spre
Sighișoara. Cetatea a fost distrusă în 1430 de turci precum și de Vlad Țepeș în
campania din 1457, locuitorii refăcând-o în același an. Zidul de incintă din
partea de sud a fost probabil distrus după bătălia de la Feldioara de oștile
lui Petru Rareș prin vornicul Nicoară Grozav. Restaurarea sa, desfășurată ȋn
perioada 2013-2017, a salvat resturile de ziduri care supravieţuiseră ultimelor
sute de ani de părăsire și i-a redat înfăţișarea avută în secolul al XVII-lea.
Poziţia strategică, cu vizibilitate asupra unui ţinut întins, și avantajele
naturale au făcut acest loc atractiv din preistorie. Platoul pe care se înalţă
cetatea a dezvăluit în decursul cercetărilor arheologice vestigii de locuire
din cele mai vechi timpuri – neolitic, epoca bronzului, perioada dacică și cea
romană, dar mai ales Evul Mediu. Mai întâi a fost o cetate de pământ, întărită
probabil cu palisade, așa cum au găsit-o cuceritorii unguri în primele secole
ale mileniului al doilea și pe care au denumit-o: “Földvár” (cetate de pământ).
Coloniștii germani aduși de regii Ungariei și Cavalerii Teutoni i-au spus
“Cetatea Sfintei Maria” – Marienburg. Cetatea este monument istoric naţional
clasa A, fiind printre cele mai importante fortificaţii medievale săseşti din
Transilvania de Sud. Cu ocazia renovării s-au restaurat zidurile de incintă și
cele patru turnuri (de nord, sud, est, vest), precum și zidul Zwinger de
protecție. Fortificațiile inițiale, de pe vremea teutonilor, au fost conservate
în întregime. Prin marcarea la nivelul solului, în curtea interioară s-au pus
în valoare resturile capelei și a mănăstirii cisterciene. S-a reconstruit
fântâna adâncă de 70 metri și s-a amenajat o zonă de belvedere asupra Țării
Bârsei, aflată pe zidul de strajă. S-au executat subzidiri, injectări și
lucrări de consolidare în paralel cu alte forme de conservare pentru zidăria
veche. A urmat reconstrucția prin folosirea de lemn şi cărămidă – făcute la
comandă la fabrica din Sighișoara pe modelul celei din care fuseseră ridicate
zidurile Cetății, piatră și învelitori din țigle ceramice. În ansamblul său,
proiectul a urmărit aducerea în actualitate a formei pe care cetatea a avut-o
în secolul al XVII-lea, atunci când cetatea a fost tencuită. La injectările
care au fost făcute la zidărie și la refacerea suprafețelor degradate ale
tencuielilor, s-a folosit un var hidraulic special ce conține materie primă
extrasă din Munții Dolomiți, importat din Italia.
Insigna turistică - Brașov
Inaugurat
în anul 1939, Hotelul ARO Palace este situat în centrul
istoric al municipiului Brașov, pe Bulevardul Eroilor. Hotelul a fost
proiectat de arhitectul Horia Creangă, promotor al arhitecturii moderne în
România și nepotul scriitorului Ion Creangă. Horia Creangă a proiectat și
construit peste 70 de clădiri administrative, culturale, industriale, dar și
clădiri de locuințe, cea mai cunoscută fiind blocul ARO din capitală (de pe
Bulevardul Magheru, clădirea fiind numită ulterior Blocul Patria). Denumirea de ARO
Palace a fost moștenită de la societatea Asigurarea Românească, înființată
în anul 1923, din banii căreia s-a finanțat construcția hotelului. Ansamblul
hotelier din Brașov cuprindea Aro Palace și Aro Sport, situat pe strada Sfântul
Ioan, în spatele hotelului mare. Hotelul ARO a fost ridicat în anii 1938-1939 lângă elegantul palat Czell (Palatul Soarelui) și inaugurat chiar înainte de
izbucnirea celui de-al doilea război mondial. În perioada comunistă, numele
hotelului a fost schimbat în „Carpați”, revenindu-se la vechea denumire abia
după anul 1990. Tot în acea perioadă s-a decis extinderea hotelului pentru
creșterea capacității de cazare. Construcția părții noi a început în anul 1963 și
s-a terminat în anul 1965, fiind considerată o reușită arhitecturală a acelei
vremi, reușită umbrită de demolarea unei frumoase biserici reformate, care a
făcut loc noului edificiu. Noua aripă a hotelului a fost proiectată de
arhitectul brașovean Iancu Rădăcină, în respect pentru opera lui Horia Creangă,
găsind volumul potrivit pentru a lăsa vizibile, dinspre Cetățuie, Casa
Sfatului și Biserica Neagră, precum și întregul centru istoric
al municipiului Brașov.
Insigna turistică - Făgăraș
Făgăraș, în
limba maghiară - Fogaras, în limba germană – Fogarasch, este un municipiu din județul Brașov, situat
pe traseul șoselei DN1, la 66 km de orașul Brașov și 76 km
de orașul Sibiu, pe malul râului Olt, la poalele Munților Făgăraș. La
recensământul din anul 2011 municipiul număra 30714 locuitori, în scădere față
de recensământul anterior (anul 2002 – 36121 locuitori), dintre care: români – 84,17%,
maghiari – 3,43%, romi – 3,48% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a municipiului brașovean Făgăraș
astăzi se prezintă aproximativ astfel:
ortodocși – 83,11%, romano catolici – 1,36%, reformați – 1,84% și
restul – nedeclarată sau altă religie. Așezarea este atestată documentar din
anul 1291 sub numele Fogros. Principalele atracții
atracții turistice ale orașului sunt:
- Cetatea Făgărașului
- Muzeul Țării Făgărașului
- Biserica evanghelică
- Casa în care a locuit episcopul român Inocențiu
Micu-Klein
- Monumentul Eroilor Români din Primul
Război Mondial
- Statuia lui Badea Cârțan
Câteva personalități care s-a născut
sau au locuit vremelnic în acest oraș sunt:
- Negru Vodă – Radu Negru,
voievod legendar al Țării Românești (1290-1300
- Ștefan Mailat, voievod și principe al Transilvaniei
(1534 - 1540)
- Gabriel Bethlen, principe al Transilvaniei (1613 –
1629)
- Mihai Apafi, nobil maghiar, principe al Transilvaniei între
1661-1690
- Ioan Inocențiu Micu-Klein (1692-1768) episcop român unit (greco-catolic) de Alba
Iulia și Făgăraș, ce a avut reședința episcopală la Făgăraș între anii 1732-1737
- Aron Pumnul (1818-1866), cărturar, lingvist, filolog,
istoric literar, profesor al lui Mihai Eminescu, fruntaș al Revoluției de la
1848 din Transilvania;
- Nicolae Densușianu (1846-1911), istoric, membru corespondent
al Academiei Române
- Aron Densușianu (1837 - 1900) poet și critic literar, membru
corespondent al Academiei Române
- Ovid Densușianu (1873-1939), fiul lui Aron Densușianu, filolog,
lingvist, folclorist, istoric literar și poet, academician, profesor la Universitatea
București
- Badea Cârțan (Gheorghe Cârțan) (1848 – 1911) luptător
pentru eliberarea românilor din Transilvania; globe-trotter;
- Octavian Paler (1926 - 2007) publicist, fost elev Colegiului
Radu Negru
- Radu Anton Roman (1948 – 2005) jurnalist, scriitor și
realizator TV;
- Eugen Ovidiu Chirovici (n.1949) economist, scriitor și
jurnalist român;
- Nicușor Dan (n.1969) activist civic și matematician român,
inițiator și fost președinte al partidului USR, ales pentru funcția de primar
general al Bucureștiului la 27 septembrie 2020
Insigna sportivă - Dinamo Brașov
Una
din primele mari entități sportive ce a apărut curând după încheierea războiului
în peisajul specific românesc, a fost Clubul Sportiv Dinamo Bucureşti, club
departamental, subordonat Ministerului de Interne. El a fost înfiinţat în
primăvara anului 1948 şi de la început s-a dorit să devină o replică pe măsură
a celuilalt club departamental militar – Clubul Central al Armatei (C.C.A.),
care mai târziu îşi va adăuga şi numele de Steaua – concentrând în special
sporturile pe echipă. Curând, conducătorii clubului dinamovist şi-au dat seama
că le era imposibil să coordoneze un număr aşa de mare de sportivi, exemplul
cel mai elocvent fiind cei ce practicau sporturile de iarnă pe zăpadă, sporturi
al căror centru de greutate se afla departe de Bucureşti, pârtiile – ca şi
majoritatea sportivilor ce practicau aceste sporturi, în speţă, schiul – fiind
pe Valea Prahovei şi în Poiana Braşov. Aşa s-a născut ideea, care – timpul a
arătat că a fost deosebit de inspirată – de a înfiinţa şi la Braşov un club
dinamovist, care să înglobeze secţiile de performanţă unde se practicau
sporturile pe zăpadă (schiul alpin, schiul fond şi săriturile cu schiurile).
Conducerea clubului bucureştean n-a stat prea mult pe gânduri şi l-a chemat pe
căpitanul Ştefan Ionescu, dându-i ordin ca în a doua parte a anului 1949 în
care se aflau, dar înainte de începerea sezonului hibernal, să înfiinţeze în
oraşul de la poalele Tâmpei, Clubul Sportiv Dinamo Braşov. În
paranteză fie spus – şi comandantul clubului bucureştean ştia asta – Ştefan
Ionescu nu era un ofiţer oarecare, ci un fost sportiv de performanţă,
component, la Jocurile Olimpice de la St. Moritz (1948), al patrulei militare
(„strămoşul” biatlonului de azi) a României, împreună cu Cornel Crăciun,
Constantin Vlădea, Gheorghe Epuran, clasată pe locul 7. Deci, nu se putea
persoană mai potrivită pentru a îndeplini acest ordin, fiind în plus cunoscut
de superiorii săi şi ca un bun organizator. Aşa se face că în vara anului 1949
a coborât din trenul de Bucureşti pe peronul gării Braşov – ce nu-şi ştersese
complet urmele bombardamentelor – cu o mică valijoară în mână, cu actele
înfiinţării clubului în portmoneu şi cu mult curaj şi dorinţă de a îndeplini
cât mai bine, dispoziţiile primite de la Bucureşti. Sus am postat logo-ul
Clubului sportiv Dinamo Braşov. Circuitul ciclist al Regiunii Stalin - ediția a VII-a
Cursa ziarului Drum Nou
Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului, deplasarea
pe sol folosind mijloace de transport puse în mișcare de mușchii
omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de
plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este
condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul
ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții însemnate în
echipamentele de concurs. Printre primii locuitori ai Capitalei, care au folosit
bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati ale
vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al.
Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri
dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite
bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor
de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera
infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889
“Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in
1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu,
unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor
cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice a
activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea velocipedica
a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei federatii
nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si apare
prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”. Inca
din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in spatiul
pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul acestei
scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor
ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si ciclistii
evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un nou
velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene de biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid velodrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Regiunea
Stalin a
fost o diviziune administrativ-teritorială situată în centrul Republicii
Populare Române, înființată în anul 1950, prin desființarea județelor. Ea
a existat până în anul 1960, când a fost înființată Regiunea Brașov. La 6
septembrie 1950, prin Legea nr.5 teritoriul României a fost împărțit 28 regiuni,
177 raioane și mai multe comune. În urma Decretului cu nr. 331 din 27
septembrie 1952 numărul regiunilor a fost redus la 18. Regiunea Stalin se
învecina:
- 1950-1952: la
est cu regiunile Bacău și Putna, la sud cu regiunile Buzău, Prahova
și Argeș, la vest cu regiunea Sibiu, iar la nord cu regiunea Mureș
- 1952-1960: la
nord-est cu regiunea Mureș Autonomă Maghiară, la sud-est cu regiunea Ploiești,
la sud cu regiunea Pitești, la vest cu regiunea Hunedoara, iar la
nord-vest cu regiunea Cluj
Regiunea
Stalin a cuprins următoarele raioane:
- 1950–1952: Ciuc,
Odorhei, Racoș, Stalin, Sfântu Gheorghe, Târgu Secuiesc
- 1952–1960:
Agnita, Codlea, Făgăraș, Mediaș, Rupea, Sibiu, Sighișoara, Târnăveni, plus
orașele de subordonare regională Mediaș, Sibiu și Orașul Stalin
Ziarul
“Drum Nou” a fost organul de presă al Consiliului
Județean Brașov al Partidului Comunist Român și al Consiliului Popular Județean.
Se știe că în regimul comunist, pe lângă ziarul Scânteia – organul de presă al
Comitetului Central al Partidului Comunist Român, existau și ziare ale
Consiliilor Județene ale P.C.R. precum: Drum Nou, Flacăra,
Viața Nouă, Steagul Roșu, Drapelul Roșu, Clopotul, etc Matrița - Metrom Brașov
Clubul
sportiv Metrom Brașov funcționează pe lângă societatea comercială cu același nume
din Brașov. S.C. METROM S.A. este unic producător de tablă de cupru, bandă de cupru și bandă
de alamă ca produse
civile și componente de muniție pentru
armament (degetare
pentru muniția mică de infanterie, discuri și rondele pentru muniția de
artilerie) ca produse militare. Iată câteva repere calendaristice în
devenirea S.C. METROM S.A. În anul 1923 a fost înfiinţată compania austriacă
Farola, pentru fabricarea
sârmei, tablelor şi cablurilor din cupru pentru motoarele utilajelor căilor
ferate, iar în anul 1935 s-a înfiinţat prima
fabrică metalurgică din România, sub numele de Metrom. În anul 1948
cele două companii, Farola şi Metrom, s-au unit şi au format S.C. Metrom S.A.
de azi.
Brașov (în germană Kronstadt,
în maghiară Brassó, în latină Corona; de asemenea pe
hărțile vechi trecut Cronstadt sau Brassov, în dialectul
săsesc Kruhnen, Krűnen, Krînen) este reședința și cel mai mare municipiu
al judeţului Braşov, România precum şi mare centru turistic,
industrial, cultural. Potrivit recensământului din anul 2002, a avut
o populație de 284596 locuitori, fiind unul dintre cele mai mari orașe din
țară. Tradiția și cronicile calendarelor brașovene consideră anul 1203 ca
an „în care s-a început zidirea Brașovului”, deși documente și izvoare sigure
nu confirmă această dată. Primul act păstrat care a fost emis în Brașov,
purtând mențiunea expresă: „Datum in Braso”, a fost emis de
regele Ladislau al IV-lea în anul 1288. Deasupra am postat stemele
vechi, interbelică, comunistă şi actuală ale oraşului, drapelele de la anul
1600 şi actual al oraşului precum şi pozele câtorva monumente de cultură și
arhitectură brașovene, din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale
ilustrate. Institutul mecanic
Dealul melcilor
Palatul Poștei
Biserica Sfântu Nicolae
După ziduri
Institutul biblic
Gimnaziul mare greco-ortodox
Biserica Neagră
Fabrica de celuloză
Brașov este un judeţ din România aflat în
sud-estul Transilvaniei, care include regiunile istorice Ţara
Bârsei, Ţara Făgăraşului şi Altland-ul săsesc. Situat în partea
centrală a țării, pe cursul mijlociu al râului Olt, în interiorul arcului
Carpatic, judeţul Braşov deține 2,3% din suprafața țării, adică 5351 kilometri
pătrați, numără aproximativ 630000 de locuitori şi are capitala în oraşul cu
acelaşi nume - Braşov. Ca subunităţi administrative judeţul are în compunere 4
municipii - Brașov, Făgăraș, Săcele și Codlea, 6 oraşe - Predeal, Zărnești,
Râșnov, Victoria, Rupea, Ghimbav şi 43 de comune. Deasupra am postat
stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, precum şi pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ, din vremuri diferite,
dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Vedere - Homorod
Granița - Predeal
Biserica greco ortodoxă - Poiana Mărului
Biserica evanghelică și Școala - Măieruș
Piața Principele Carol - Cernatu (Săcele)
Vedere - Bran
Biserica și cimitirul românesc - Hălchiu
Școala evanghelică - Ghimbav
Vedere - Dumbrăvița
Vedere - Codlea
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Maria Callas, nume real
Ceciliei Sophia Anna Maria Kalogeropoulou,
soprană americană de origine elenă,
a trăit între anii 1923 - 1977
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 16.09.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu