1. Moneda
de mai jos celebrează Domul din
orașul german Speyer. În centrul câmpului aversului, în interiorul
unui cerc liniar continuu, este reprezentat Domul din orașul german Speyer. Periferic
circular, pe partea superioară, sunt aplicate inscripțiile: “UNESCO WELTERBE
DOM ZU SPEYER” (Patrimoniul mondial UNESCO – Domul din Speyer). Undeva la
partea inferioară și puțin spre
stânga se distinge greoi nomograma gravorului monedei. În câmpul central al reversului, în interiorul unui cerc
periferic continuu, este reprezentată o pajură stilizată, cu aripile
deschise, după modelul pajurii de pe stema națională germană. Pajura este
încadrată de inscripțiile: “100” și “EURO”– valoarea monedei. Sub
inscripția EURO se observă litera mare de tipar D – nomograma monetăriei
germane care realizat această monedă. Periferic circular, pe partea inferioară a
monedei este marcată inscripția: “BUNDESREPUBLIK DEUTSCHLAND”, ceea
ce reprezintă numele țării. Deasupra pajurii este marcat
anul emiterii monedei – 2019, încadrat de câte șase stele, fiecare având câte
cinci colțuri.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: data emiterii – 20 august 2019, valoarea – 100 euro, forma – rotundă, diametrul – 28 milimetri, greutatea – 15,55 grame, metal compoziție – aur, puritate – 99,9 %, calitate proof, monetăria – A,D,F,G sau J și gravor – Bodo Broschat.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: data emiterii – 20 august 2019, valoarea – 100 euro, forma – rotundă, diametrul – 28 milimetri, greutatea – 15,55 grame, metal compoziție – aur, puritate – 99,9 %, calitate proof, monetăria – A,D,F,G sau J și gravor – Bodo Broschat.
Domul
din Speyer este catedrala Episcopiei de Speyer, landul Renania-Palatinat, monument istoric și de arhitectură din
secolul al XI-lea, obiectiv inclus în anul 1981 pe lista
monumentelor UNESCO. Acest edificiu este
cea mai mare biserică romanică din lume. Catedrala a păstrat
forma și dimensiunile generale ale structurii din secolul al XI-lea și, în
ciuda pierderilor substanțiale ale formei originale și a restaurărilor
succesive, prezintă o clădire romanică completă și unificată. Catedrala
are o navă înaltă boltită, cu coridoare, cu o traversă cu cupolă spre est care
se termina într-un cor absidal. Orientarea orizontală indică deja
dezvoltarea arhitecturii gotice. Capătul vestic se termină într-o
structură elaborată cunoscută sub numele de „Westwerk”, inclusiv portalul
principal, o caracteristică tipică multor biserici romanice. În exterior,
silueta clădirii este echilibrată de două perechi de turnuri înalte care
încadrează naosul la capătul vestic și corul spre est și formează o masă
sculpturală cu cupola la fiecare capăt, creând un „echilibru între est și
blocuri vestice”. Majoritatea caracteristicilor sale sunt în continuare
același la exterior, dar interiorul a suferit multe renovări.Aspectul exterior
al catedralei este unificat de regularitatea dimensiunii deschiderilor
acesteia. Catedrala are cel mai vechi exemplu din Germania de galerie
pitică cu colonade, care înconjoară întreaga clădire, chiar sub linia
acoperișului. Același tip de galerie împodobește și cupolele de est și vest. Deschiderile din galerie se potrivesc cu dimensiunea
ferestrelor pereche din turnuri. Cupolele sunt ambele octogonale,
acoperișul celui de est fiind ușor ovoid. Turnurile sunt depășite de turle
de „cârmă renană”. Naosul, turnurile și cupolele sunt toate acoperite cu
cupru, care a devenit verde pal, în contrast cu roșul roz al pietrei de
construcție și cu policromia Westwerk. La interior, naosul este din două trepte
deschise cu deschideri simple semicirculare romanice. Arcada are
piloni de formă simplă, fiecare cu un ax larg atașat, puțurile alternative
purtând un arc de piatră al bolții înalte. Traveele
pătrate astfel formate sunt boltite și tencuite. Catedrala a suferit
recent restaurări fundamentale, care au costat aproximativ 26 de milioane de
euro. Redau mai jos câteva dintre dimensiunile de gabarit ale acestei
catedrale:
- Lungime totala: 134 m (de la treptele de la intrarea in peretele exterior al absidei de est)
- Lățimea exterioară a navei (cu culoar): 37,62 m (de la peretele exterior la peretele exterior)
- Lățimea interioară a navei: 14 m
- Înălțimea navei la vârful bolților: 33 m
- Înălțimea turlelor de est: 71,20 m
- Înălțimea turlelor vestice: 65,60 m
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice: anul emiterii – 2020, valoarea – 100 euro, forma –
rotundă, diametrul – 28 milimetri, greutatea – 15,55 grame, metal
compoziție – aur, puritate – 99,9 %, calitate proof, monetăria
– A,D,F,G sau J și gravor – Bastian Prillwitz.
Biserica
Sf. Paul (în
limba germană - Paulskirche) este o
fostă biserică protestantă din orașul german Frankfurt, folosită ca sală a
adunării naționale. Simbolismul său politic datează datează din anul 1848,
când aici s-a întrunit Parlamentul de la Franfurt, primul organism legislativ
german,ales în mod public și liber. În anul 1789 orașul liber Frankfurt, care
guverna atunci biserica luterană de stat, l-a însărcinat pe Johann Andreas
Liebhardt să construiască o biserică de formă ovală. Noua clădire a fost
finalizată în anul 1833 de Johann Friedrich Christian Hess. Datorită
designului său centralizat tipic protestant, permițând tuturor să-l
audă cu ușurință pe reverend sau vorbitor, această biserică s-a dorit fi locul
întrunirii Parlamentul de la Frankfurt în cursul revoluției germane din
anul 1848. După anul 1852, biserica a fost din nou folosită din nou pentru slujbele luterane. În martie 1944 biseric a fost distrusă împreună cu o
mare parte a centrului orașului, în urma unui bombardament aliat. Ca
un tribut adus simbolismului său de libertate și ca leagăn al Germaniei, a fost
prima structură din Frankfurt, care s-a reconstruit după război. Din cauza
restricțiilor financiare și a unui concept modificat de utilizare, forma
interioară originală a fost modificată dramatic de echipa de arhitecți
condusă de Rudolf Schwarz. Un etaj inserat desparte acum subsolul – care
servește în prezent ca sală de expoziție – de holul propriu-zis de la etajul
principal. Astăzi Sf. Paul nu mai este folosit ca biserică, ci a devenit
un loc folosit pentru diverse expoziții și evenimente.
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice: anul emiterii – 2021, valoarea – 100 euro, forma –
rotundă, diametrul – 28 milimetri, greutatea – 15,55 grame, metal
compoziție – aur, puritate – 99,9 %, calitate proof, monetăria
– A,D,F,G sau J și gravor – Bastian Prillwitz.
Curtea Constituțională Federală (în limba germană –Bundesver fassungsgericht) este curtea
constituțională supremă a Germaniei instiuită conform constituției statului
german. Încă
de la începutul republicii de după cel de-al doilea război mondial, curtea
a fost situată în orașul Karlsruhe, care este și sediul Curții Federale de Justiție. Curtea este formată din 16 judecători aleși de către
Bundestag (Parlamentul german) și Bundesrat (un organism legislativ care
reprezintă cele șaisprezece guverne de stat la nivel federal), pentru o durată
de 12 ani, cu pensionare obligatorie la vârsta de 68 de ani. Realegerea
nu este posibilă. Un judecător trebuie să aibă cel puțin 40 de ani și
trebuie să fie un jurist bine pregătit. Sarcina principală a Curții Constituționale
Federale este controlul judiciar, putând declara orice lege neconstituțională. Competența instanței se
concentrează pe probleme constituționale și pe respectarea constituției de
către toate instituțiile guvernamentale. Modificările constituționale
adoptate de parlament sunt supuse controlului său judiciar, pentru a verifica
dacă sunt compatibile cu prevederile Constituției. Curtea este formată din două
senate, fiecare având opt membri, conduse de un președinte al
senatului. Membrii fiecărui senat sunt repartizați în trei camere pentru
audieri în cauzele de plângere constituțională și control de reglementare
unică. Fiecare cameră este formată din trei judecători, astfel încât
fiecare președinte de senat este în același timp membru a două
camere. Instanța publică deciziile selectate pe site-ul său și din
1996 un departament de relații publice promovează deciziile selectate prin
comunicate de presă. Deciziile unui senat necesită majoritate, dar în
unele cazuri este necesar un vot a două treimi. Curtea Constituțională
administrează în mod activ legea și se asigură că deciziile politice și
birocratice sunt conforme cu drepturile persoanei consacrate în Legea
fundamentală. Mai exact, poate verifica legitimitatea democratică și
constituțională a proiectelor de lege propuse de guvernul federal sau de stat.
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Set trei modele - Ordinul național "Steaua României"
Ordinul
naţional "Steaua României" este cel mai
vechi ordin naţional, a fost creat în 1864, în timpul domniei lui Cuza
şi a fost acordat în acea perioadă într-un număr redus. După proclamarea
independenţei naţionale, Carol I înfiinţează acest ordin prin legea votată în
10 mai 1877. Au fost stabilite 5 grade pentru acest ordin: cavaleri,
ofiţeri, comandanţi (comandori), mari ofiţeri, mari cruci. Ordinul Steaua
României este cea mai înaltă distincţie oferită de statul român. În
1863 reluând discuţiile pentru înfiinţarea unei distincţii româneşti,
domnitorul Cuza contactează renumita casă de bijuterii Kretly din
Paris.. Aceasta va prezenta domnitorului un model de distincţie ce va fi
aprobat şi comandat în 1000 de bucăţi. Denumirea originală, propusă de
domnitor era "Ordinul Unirii" iar cele două cifre încrustate,
"5" și "24", simbolizau dubla alegere a domnitorului.
Deasemenea pe decoraţie era încrustată şi deviza: "Genere et cordres
fratres" (Fraţi prin origini şi simţiri). Însă cum cadrul legal nu
permitea instituirea ordinului, domnitorul Cuza s-a limitat la a oferi
decoraţia doar câtorva prieteni apropiaţi. Pe fundalul izbucnirii conflictului
cu Imperiul Otoman, discuţiile pentru înfinţarea unui ordin naţional se
redeschid. Sub guvernarea lui Ion C. Brătianu se decide instituirea legală
a distincţiei în forma ei de bază operându-se modificări doar la cifra
domnească (schimbată acum cu cea a lui Carol I şi la dictonul ce nu mai
corespundea momentului istoric, noua deviză fiind: "In fide
salus" (În credinţă e salvarea). A fost aprobată şi noua denumire a
ordinului care, la propunerea lui Mihail Kogălniceanu, a devenit
"Steaua României". Ca toate celelalte decoraţii existente, şi Ordinul
„Steaua României” va fi abrogat la începutul anului 1948, după proclamarea
Republicii Populare Române. Portul distincţiei a fost interzis, chiar şi
păstrarea însemnelor acesteia fiind considerată un delict în primii ani după
abrogare. Problema
reinstituirii celui mai vechi ordin naţional s-a pus în cadrul Comisiei
Speciale a Camerei Deputaţilor care a luat în discuţie, din 1993, problema
modificării sistemului de distincţii care a fost în uz în perioada 1948-1989.
Modelul Ordinului „Steaua României” propus în legislatura 1992-1996 a fost o
combinaţie între forma stabilită de regele Carol al II-lea în 1932 (crucea
repetată cu acvile între braţe şi anul instituirii pe medalionul revers), cu
deviza stabilită de Alexandru Ioan Cuza pentru proiectatul „Ordin al Unirii”.
Proiectul de lege care prevedea noile decoraţii nu a fost luat în dezbatere şi
votat până la sfârşitul mandatului legislativ, în 1996. O nouă Comisie Specială
parlamentară a fost constituită la începutul anului 1997. Aceasta a stabilit o
lege-cadru pentru sistemul de decoraţii, votată de către Camera Deputaţilor în
acelaşi an dar, din cauza întârzierilor din Senat, a fost legiferată peste
aproape trei ani (Legea nr.29/2000). Din cauza acestei întârzieri, nici legile
specifice fiecărei decoraţii nu au putut fi înaintate şi votate, deşi Comisia
Specială avea pregătite majoritatea acestora încă de la finele lui 1997. Pentru
a se putea face faţă nevoilor de protocol extern, Guvernul României a instituit
prin Ordonanţa de Urgenţă Ordinul „Steaua României”. Prin act legislativ, se
vor prelua o serie din prevederile legii privind sistemul naţional de decoraţii
al României, aflată încă în dezbaterea Parlamentului, dar, în ceea ce priveşte
forma însemnelor, restabilite în Legea-Cadru, s-au adoptat cele stabilite în
Legislatura Precedentă. Deoarece o serie din prevederile acestei ordonanţe nu
erau în concordanţă cu unele reglementări care au fost avute în vedere, iar
deviza „Ordinului Unirii”, gândită şi adecvată pentru anul 1864, nu era
corespunzătoare nici actualei etape, nici istoriei Ordinului, Parlamentul, la
votarea ordonanţei care a devenit Legea nr. 77/1999 de reinstituire a Ordinului
Naţional „Steaua României”, a operat o serie de modificări, inclusiv în ceea ce
priveşte forma decoraţiei. Acest nou model, cel al anului 1999, este cel care
se conferă tuturor cetăţenilor români şi străinilor, din modelul anterior
(modelul 1998), a fost acordat doar gradul de Colan, pentru preşedinţii
Bulgariei, Finlandei şi Perului.
George Enescu 1881 - 1959
Cele mai mari personalități ale poporului
George
Enescu (născut
19 august 1881 în localitatea Liveni-Vârnav, azi George Enescu, județul
Botoșani și decedat la data de 4 mai 1955 la Paris) a fost un compozitor,
violonist, pedagog, pianist și dirijor. Este considerat cel mai important
muzician român. La vârsta de 3 ani a avut una dintre experienţele muzicale
hotărâtoare, când a auzit întâmplător, pentru prima oară, un taraf cântând
într-o staţiune balneară situată în apropierea satului natal. Impresionat de
ceea ce auzise, copilul a încercat a doua zi să imite instrumentele tarafului:
vioara printr-un „fir de aţă de cusut pe o bucată de lemn” (Amintirile lui G. Enescu, de B. Gavoty),
ţambalul cu ajutorul unor beţe de lemn, iar naiul, suflând printre buze.
Primele noţiuni muzicale le primeşte de la tatăl său, la vârsta de 4 ani.
Văzând preocuparea pentru arta sunetelor, părinţii îi dăruiesc viitorului
muzician o mică vioară cu trei coarde. Supărat că nu este luat în serios şi că
nu a primit o vioară adevărată, copilul aruncă jucăria în foc. Abia după ce
primeşte vioara mult visată, începe să cânte după ureche, pe o singură coardă,
cu un singur deget, melodii auzite în sat. În 1886, Eduard Caudella, compozitor
şi profesor la Conservatorul din Iaşi, remarcă talentul deosebit al lui George
Enescu şi îi sfătuieşte pe părinţii acestuia să-şi îndrepte copilul către
studii muzicale. Dovezi ale primelor încercări de compoziţie datează din anul
următor, 1887, când Enescu (născut la 19 august 1881, în comuna Liveni-Vârnav –
actualmente George Enescu, din jud. Dorohoi) avea numai şase ani. Între
1888 şi 1894, George Enescu studiază la Conservatorul din Viena, cu profesori
renumiţi ai vremii precum Siegmund Bachrich şi Josef Hellmesberger Junior
(vioară), Ernst Ludwig (pian) şi Robert Fuchs (armonie, contrapunct şi
compoziţie). La recomandarea lui Josef Hellmesberger Jr., profesor de
vioară şi fiul directorului Conservatorului din Viena, George Enescu este
trimis de tatăl său să studieze la Paris. Astfel, se perfecţionează la
Conservatorul din Paris (1895 – 1899) sub îndrumarea profesorilor José White şi
Martin-Pierre-Joseph Marsick la vioară, Jules Massenet şi Gabriel Fauré la
compoziţie, Ambroise Thomas şi Théodore Dubois la armonie şi André Gédalge la
contrapunct. Deşi ceea ce îşi dorea cel mai mult era să compună muzică şi nu să
devină un virtuoz al viorii, studiul, perseverenţa şi participarea la
concursurile de vioară organizate la Conservatorul din Paris i-au adus lui
Enescu premiul al II-lea în 1898 şi, un an mai târziu, premiul I – cu care a
absolvit, la 24 iulie 1899, clasa de vioară la Conservatorul din Paris; cu
această ocazie, i s-a dăruit o preţioasă vioară Bernardel, inscripţionată cu numele său. Cele
mai cunoscute compoziţii ale lui George Enescu datează din primii ani ai
începutului de secol XX. Printre acestea se numără cele două Rapsodii Române (1901-1902), Suita nr. 1 pentru orchestră în Do major, op.
9 (compusă în 1903 şi interpretată în 1911 de Orchestra Filarmonicii din New
York, sub bagheta renumitului compozitor şi dirijor Gustav Mahler) sau Simfonia nr. 1 în Mi bemol major, op. 13
(1905). În 1913 a instituit şi susţinut din fonduri personale Premiul naţional de compoziţie George Enescu, acordat anual până în 1946.
Organizat în vederea încurajării creaţiei româneşti, acest concurs de
compoziţie oferea câştigătorilor, alături de sume de bani generoase, şansa
interpretării lucrărilor în concerte. George Enescu a fost de asemenea membru
fondator (1920) şi preşedinte (1920 – 1948) al Societăţii Compozitorilor Români
din Bucureşti. În anii primului război mondial, în paralel cu activitatea de
creaţie, Enescu a susţinut concerte în România pentru răniţii din spitale. După
război a reluat turneele în calitate de violonist şi dirijor în Elveţia,
Franţa, Olanda, Spania, SUA, Portugalia, Canada etc. Muzicianul a dirijat Orchestra Simfonică George Enescu din Iaşi (al cărei
fondator este, în perioada 1918-1920), dar şi orchestrele
Societăţii Filarmonica Română (1898 – 1906),
Ministerului Instrucţiunii Publice (1906 – 1920) şi Filarmonicii din Bucureşti
(1920 – 1946). Deseori Enescu era invitat la Castelul Peleş din Sinaia de către
regina Elisabeta a României (al cărei pseudonim literar era Carmen Sylva),
pentru a susţine concerte şi recitaluri de vioară. O serie de lieduri în limba
germană reprezintă rezultatul colaborării pe plan artistic dintre compozitorul
Enescu şi regina-scriitoare. Recunoaşterea şi renumele internaţional i-au
oferit lui George Enescu numeroase ocazii de a susţine cursuri de interpretare
muzicală, stilistică, analiză şi forme muzicale la École Normale de Musique din
Paris, École Instrumentale „Yvonne Astruc” din
Paris, Accademia Musicale Chigiana din
Siena (Italia), Universitatea din Illinois (SUA), The Mannes Music School din New York, la
Brighton şi Bryanstone (Anglia) etc. A predat cursuri de compoziţie la
Universitatea Harward din Cambridge, Massachussets (SUA) şi Conservatoire Américain din Fontainbleau
(Franţa).
Yehudi Menuhin, Christian Ferras, Ivry Gitlis, Ida Haendel sau
Arthur Grumiaux sunt doar câţiva dintre cei mai cunoscuţi violonişti care s-au
perfecţionat în arta interpretativă sub îndrumarea lui George
Enescu. Printre distincţiile ce i s-au acordat în semn de preţuire şi
recunoaştere se regăsesc: titlurile de ofiţer şi cavaler al Legiunii de Onoare a Franţei (1913,
1936), Membru de onoare (1916) şi Membru activ (1933) al Academiei Române din Bucureşti, Membru
corespondent la Académie des Beaux Arts din
Paris (1929), Accademia Nazionale di Santa
Cecilia din Roma (1931), Institut
de France din Paris (1936) şi Academia de Arte şi Ştiinţe din Praga (1937). În
perioada ce a urmat celui de-al doilea război mondial, George Enescu părăseşte
definitiv România şi locuieşte la Paris, unde se stinge din viaţă în 1955.
Insigna - Evidențiat în pregătire pentru apărarea patriei
Pentru patria noastră Republica Socialistă România
Această insignă se acorda celor care se instruiau în Gărzile
Patriotice şi obţineau rezultate deosebite. Gărzile Patriotice au
fost niște formațiuni paramilitare româneşti înființate în perioada regimului
comunist, având scopul de a asigura o apărare suplimentară în cazul unui atac
extern.
Ideea
formațiunilor Gărzilor Patriotice este de sorginte sovietică. Primele grupuri
de muncitori comuniști înarmați datează din vara anului 1944. Dezvoltând
nucleul muncitorilor care l-au preluat pe mareşalul Ion Antonescu, după
arestarea sa din ziua de 23 august 1944. Partidul Comunist din România a decis
înființarea, în septembrie 1944, a Gărzilor de Apărare
Patriotică. Pregătirea și organizarea acestor formațiuni s-a făcut sub
supravegherea serviciilor de securitate sovietice NKGB, iar comanda lor
i-a fost încredințată lui Emil Bodnăraş. De câte ori era necesar, Gărzile
de Apărare Patriotică primeau sprijin logistic și de la Comandamentul
Sovietic. Prin intermediul Gărzilor, comuniștii au preluat curând
controlul asupra comitetelor de uzină alese în mod democratic din principalele
fabrici din țară, obligându-i prin amenințări pe muncitori să aleagă conduceri
noi, alcătuite din reprezentanți ai Frontului Naţional Democrat (F.N.D.).
Noile comitete au acaparat apoi cantinele muncitorești și întregul proces de
raționalizare a hranei de după război, astfel încât o mare parte a
industriei a ajuns în mâinile F.N.D. Gărzile de Apărare Patriotică erau
utilizate de comuniști și ca grupuri de bătăuși care aveau rolul să împrăștie
manifestările organizate de partidele democrate și să-i terorizeze pe membrii
acestora. Marea manifestație organizată la Bucureşti, în 8 noiembrie 1945, de
către sprijinitorii democraţiei, monarhiei şi ai regelui Mihai, a fost
împrăștiată de către comuniști cu ajutorul camioanelor cu muncitori, printre
care se aflau și membri ai gărzilor de apărare patriotică, înarmați cu bâte și
alte obiecte contondente. Formațiunile au fost desființate abia
după desăvârșirea procesului de sovietizare a României.
Gărzile
Patriotice moderne au fost fondate în 1968, după discursul de la București, din
21 august, prin care liderul comunist român Nicolae Ceaușescu a condamnat
public înăbușirea Primăverii de la Praga, de către URSS şi sateliţii
săi. În 1989, în Gărzile Patriotice erau înrolați aproximativ 700000 de
cetățeni, atât bărbați cât și femei. Ca structură, Gărzile Patriotice
colaborau strâns cu Ministerul Apărării Naționale, dar erau subordonate direct
PCR şi UTC. Bazându-se mai mult pe cetățenii obișnuiți decât pe militari
profesioniști, Gărzile Patriotice serveau ca o potențială contrapondere și
control față de puterea și influența forţelor armate regulate.
Insigna - Minitehnicus - Cutezătorii 1972
Cutezătorii a fost o revistă săptămânală
pentru copii și adolescenți, apărută începând cu luna septembrie a anului 1967
în perioada regimului comunist. Ea a fost editată de către Consiliul
National al Organizațiilor de Pionieri din România.
Revista Cutezătorii a fost relansată pe piață la sfârșitul anului
2006 de către Editura LVS Crepuscul din Ploiești, este acreditată
BRAT și are ca obiectiv crearea unui produs cultural în peisajul publicațiilor
pentru copiii din România. A surprins publicul prin denumirea sa care face trimitere
directă spre nume de referință din istoria publicațiilor de gen, fapt care a
atras rapid atenția părinților. Revista Cutezătorii se adresează
copiilor și adolescenților cu vârste cuprinse între 8 și 15 ani, având ca
principale teme: Cultura, Spiritualitatea, Știința, Arta, iar acestora le sunt
dedicate rubrici interactive, din care informația, jocul și concursurile sunt
nelipsite și egal reprezentate. Revista se bucură de implicarea și participarea
unor personalități marcante din domeniul educației și culturii. Fiind
inițiatoarea unor proiecte media de avangardă: tabere tematice (jurnalism,
ecologie, fotografie), concursuri (ecologice, culturale), revista Cutezătorii a
reușit să mobilizeze într-un obiectiv comun reprezentanți din medii diferite
precum unități de învățământ (preșcolare, școlare, universitare), instituții
guvernamentale (Ministerul Educatiei, Cercetării și Inovării, Agenția Națională
pentru Sport), cluburi sportive, administrații locale, organizații
nonguvernamentale (ecologice și culturale), organizații media, agenți
economici. Revista Cutezătorii organiza multe concursuri,
cel mai iubit de băieți fiind concursul Minitehnicus, legat de
carturi și aparatură tehnică. Acest concurs a dus la publicarea unei reviste cu
caracter mai tehnic, denumită chiar Minitehnicus, puiul revistei
Cutezătorii. Încă de pe atunci se vorbea despre poluare, exista o preocupare
pentru informatică, automobilism, se realizau Expedițiile Cutezătorii, etc.
Revista Minitehnicus beneficia de colaborarea cu nume cunoscute ale științei și
culturii precum; poetul Petre Ghelmez, fizicianul Șerban Țițeica sau
dramaturgul Radu F. Alexandru.
Minitehnicus a fost și este un
concurs prin care se doreşte dezvoltarea deprinderilor practice, a îndemânării
și a creativităţii elevilor. Pentru început el s-a organizat sub egida Revistei
pionierești Cutezătorii. Concursul se adresează elevilor cu aptitudini si
îndemânare pentru crearea/modernizarea de jucării şi realizarea acestora
în timpul orelor desfăşurate în cadrul cercurilor din palate şi cluburi ale
elevilor. Concursul pune accent tocmai pe acest obiectiv, propunându-şi
să trezească interesul elevilor de a cunoaşte prin descoperire
experimentală legile naturii. Experimentul este un mod de abordare a
cunoaşterii ştiinţifice foarte atractiv pentru elevi, mai ales atunci când
aceştia au posibilitatea de a fi implicaţi direct în efectuarea lui.
Manifestarea are ca scop promovarea comunicării între elevii din şcoli,
cluburi, din zone şi judeţe diferite; realizarea de experimente cu obiecte de
uz curent, întâlnite de ei în viaţa cotidiană; dezvoltarea imaginaţiei şi
creativităţii elevilor. Concursul are următoarele scopuri; descoperirea
elevilor pasionaţi de tehnică, de electronică, dezvoltarea inventivităţii
elevilor, realizarea unui schimb de experienţă între scolile generale şi
cluburile elevilor precum și stimularea lucrului în echipă și formarea de
deprinderi practice.
Insigna - Cupa U.T.C. '83 (aruncarea greutății)
(Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea
Tineretului Comunist (cunoscută
și prin acronim U.T.C.) a fost organizația de tineret şi
rezerva de militanţi a Partidului Comunist Român. Sus am aplicat stema Uniunii
Tineretului Comunist din România, iar mai jos carnetul de membru și drapelul
U.T.C..
În timpul Republicii Populare Române, organizaţia s-a numit Uniunea
Tineretului Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul
1922. În anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din
populația României. Prin Uniunea Tineretului Comunist s-a urmărit
înregimentarea tineretului din fabrici, universități, școli, unități militare,
în vederea transformării acestuia într-un susținător fidel al regimului
dictatorial. Tineretul era supus unei educații în spiritul marxist-leninist și
unui învățământ politic. Se încerca chiar anularea gândirii individuale a tinerilor.
Aceștia luau cunoștință numai despre realizările mult exagerate ale partidului.
Ideologii comunişti împărtăşeau credinţa că orice
ființă umană poate fi transformată radical în urma unui intens proces de
manipulare prin propaganda de masă. Această credinţă a comuniștilor era
întărită de supoziţii sumbre despre natura umană şi a societăţii. Exista
siguranța că, pe scară largă, la nivel social, utilizând instrumente coercitive
şi de control, omul poate fi schimbat, supus, subordonat, mai ales tineretul în
formare. Marxism-leninismul amesteca fascinaţia
faţă de mulţime cu teama şi neîncrederea faţă de aceasta. Acest lucru se
observă foarte bine în atitudinea faţă de tineri. Din cauza legăturilor slabe
cu vechiul regim, aceștia apăreau ca ipostazierea perfectă a „omului nou” şi ca
masă de manevră ideală. Totuși, erau trataţi cu infinită suspiciune. Reţeaua de
organizaţii comuniste s-a întins cu precădere spre categoriile de populaţie de
care regimul îşi lega interesele. Totodată, acestea erau suspectate ideologic:
tinerii, ţăranii, intelectualii, soldaţii şi muncitorii. După spusele lui
Lenin, pentru regimul comunist, aceste organizaţii aveau menirea de a funcţiona
pe post de „curele de transmisie” între Partidul Comunist şi popor. Stalin a
adoptat aceleaşi idei. El considera că, din rândul organizaţiilor de masă,
trebuie să facă parte: asociaţiile fără partid ale femeilor, organele de presă,
uniunile de tineret, sindicatele, cooperativele, organizaţiile de fabrică şi
uzină. Uniunea Tineretului Comunist din România a fost constituită după modelul
sovietic. Prin această organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor,
precum şi implicarea acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după
terminarea studiilor, tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului
Comunist din România a fost constituită după modelul sovietic. Prin această
organizaţie se reuşea îndoctrinarea masivă a tinerilor, precum şi implicarea
acestora în activităţile regimului. Se urmărea ca, după terminarea studiilor,
tineretul să servească partidului. Uniunea Tineretului Comunist a fost o
organizație de tineri creată de către Partidul Comunist din România. Prin
aceasta se urmărea înregimentarea tineretului român, din fabrici, universități,
școli, unități militare, în vederea transformării acestuia într-un susținător
fidel al regimului dictatorial. În cadrul UTC, tineretul român era supus unei
educații în spiritul marxist-leninist și unui învățământ politic. Se încerca
chiar anularea gândirii individuale a tinerilor. Aceștia luau cunoștință numai
despre realizările mult exagerate ale partidului.
În mai toate scrierile din perioada comunistă, cu privire la Uniunea
Tineretului Comunist, se evidenția importanța pe care aceasta o juca în rândul
tuturor tinerilor. UTC se afla sub conducerea Partidului Comunist Român.
Conducerea comunistă aprecia UTC ca fiind acea organizație care reușește mereu
să-și găsească loc în fruntea luptei maselor de tineri. Aceștia, alături de
întregul popor, au acţionat pentru afirmarea năzuinţelor de unitate şi
independenţă naţională, de progres social şi prosperitate economică a patriei.
Aruncarea greutății este o disciplină
sportivă care aparține de atletism. Greutatea este o bilă de metal cu diametrul
între 110 – 130 mm, care cântărește 7,26 kg la bărbați si 4 kg
la femei. Tehnica este aruncarea bilei cu o mână de la umăr dintr-un cerc cu
diametrul de 2,135 m. Disciplina sportivă este cunoscută din antichitate, fiind
amintită în Iliada lui Homer. Probabil deja anterior a existat proba
de aruncare a unei greutăți mai mari, ca o demonstrație a forței masculine. Mai
târziu obiectul aruncat devine confecționat din metal. În anul 1860 bila
aruncată cântărește 16 pfunzi (7,257 kg). Ea fiind aruncată dintr-un
pătrat cu latura de 7 picioare (2,135 m). Din anul 1906 se va arunca dintr-un
cerc cu același diametru de 2,135 m.
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Compozitorul italian Giuseppe Verdi,
a trăit între anii 1813 - 1901
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 21.09.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu