Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Produsul medalistic
de mai sus este o medalie care omagiază personalitatea reginei Maria
a României. Piesa s-a realizat în anul 2021 în 3000 de exemplare, este
confecționată din aur cu puritatea de 99,9%, este de calitate proof, cântărește
0,5 grame și are forma rotundă cu diametrul de 11 milimetri. Pe aversul
medaliei este prezentat chipul reginei Maria privind spre dreapta având pe cap
coroana regală. Periferic circular pe partea dreaptă este aplicat înscrisul: “REGINA MARIA”, pe partea stângă: “1875 - 1938” (anii de viață) și la partea de jos, orizontal -
anul emiterii medaliei – 2021. Se pare că această medalie a fost realizată de o
companie privată din afara țării. În câmpul central al reversului este
reprezentată stema statului Republicii Congo, încadrată de înscrisurile 0,5 G
și 0,998 GOLD însemnând (greutate 0,5 grame și aur cu puritatea de 99,9%).
Periferic circular deasupra stemei este aplicat înscrisul REPUBLIQUE DU CONGO
(Republica Congo) și dedesubt și tot periferic circular este aplicată inscripția:
“100 FRANCS CFA” reprezentând o oarece valoare – 10 franci CFA (franci
centr-africani?!).
Regina
Maria reprezintă, fără îndoială, mitul feminin cel mai puternic și mai
persistent din istoria noastră. O Regină care și-a iubit poporul și a
primit în schimb iubirea nemărginită a acestuia. Maria a fost Regina
care a sprijinit poporul român în perioadele dificile de război, și a
reprezentat cu grație Regatul României, în zilele sale de glorie. Majestatea
Sa Maria, Regină a României, Principesă a Romaniei, Principesă de
Edinburg și de Saxa Coburg și Gotha, născută Marie Alexandra
Victoria, din Casa de Saxa – Coburg și Gotha (născută la data de 29
octombrie 1875 în localitatea Eastwell Park, ducatul Kent din Anglia şi
decedată la data de 18 iulie 1938 în Sinaia), a fost mare prințesă
a Marii Britanii şi Irlandei, consoarta regelui Ferdinand şi regină a României.
A fost nepoata reginei Victoria a Marii Britanii. Este mama regelui Carol al
II-lea al României. Viitoarea regină
Maria a României s-a născut
pe 3 octombrie 1875, fiind fiica ducelui de Edinburgh, Alfred, al doilea fiu al
reginei Victoria (devenit după 1893 duce de Saxa-Coburg-Gotha), şi a
marii ducese ruse Maria Alexandrovna. Maria, principesă de Edinburgh, s-a
căsătorit cu Ferdinand, principele moştenitor al coroanei României, în
decembrie 1892. A avut şase copii: Carol (1893 - 1953), Elisabeta (1894 -
1961), Mărioara (1899 - 1961), Nicolae (1903 - 1978), Ileana (1908 - 1991) şi
Mircea (1913 - 1916). Personalitate puternică, femeie foarte frumoasă,
extrem de iubită de armată, se pare că Maria a îndrăgit cu adevărat România. În
al doilea război balcanic a îngrijit în lagărul de holerici de la Zimnicea
bolnavii întorşi din Bulgaria. Se pare că a avut un rol important în
luarea deciziei României din 1916 de a intra în război alături de Antantă.
Regina Maria a încetat din viaţă pe 18 iulie 1938, inima ei fiind depusă
la Balcic iar trupul în gropniţa domnească de la Curtea de Argeş. „Înainte de a
fi condusă de la Palatul Cotroceni pe ultimul ei drum, regina a fost salutată
de militari cu baionetele înfipte în pămînt şi cu patul armei în sus, gest unic
pe care Armata nu l-a oferit niciodată unui alt om.”
TESTAMENTUL
REGINEI MARIA
Ţării
mele şi Poporului meu,
Când
veţi ceti aceste slove, Poporul meu,
eu
voi fi trecut pragul Tăcerii veşnice,
care
rămâne pentru noi o mare taină.
Şi
totuşi, din marea dragoste ce ţi-am purtat-o,
aş
dori ca vocea mea să te mai ajungă încă odată,
chiar
de dincolo de liniştea mormântului.
Abia
împlinisem 17 ani, când am venit la tine; eram tânără şi neştiutoare, însă
foarte mândră de ţara mea de baştină, şi am îmbrăţişat o nouă naţionalitate
m-am străduit să devin o bună Româncă. La început n-a fost uşor. Eram străină,
într-o ţară străină, singură între străini. Dar prea puţini sunt aceia cari se
reculeg să cugete cât de greu este calea, pe care o Principesă străină trebuie
s-o parcurgă ca să devie una cu noua ţară în care a fost chemată. Am devenit a
voastră prin bucurie şi prin durere. Privind înapoi e greu de spus ce a fost mai
mare: bucuria ori durerea? – cred că bucuria a fost mai mare, dar mai lungă a
fost durerea. Nimeni nu e judecat pe drept cât trăieşte: abia după moarte
este pomenit sau dat uitării. Poate de mine vă veţi aminti deoarece v-am iubit
cu toată puterea inimei mele şi dragostea mea a fost puternică, plină de avânt:
mai târziu a devenit răbdătoare, foarte răbdătoare. Mi-a fost dat să
trăiesc cu tine, Poporul meu, vremuri de restrişte şi vremuri de mari
îndepliniri. Pentru un timp mi-a fost dat să-ţi fiu călăuză, să-ţi fiu
inspiratoare, să fiu aceia care a păstrat flacăra vie, aceia care a devenit
centrul de îndârjire în zilele cele mai negre. Aceasta ţi-o pot spune
astăzi căci nu mai sunt în viaţă. În acele zile mi-ai dat un nume ce mi-a fost
drag; m-ai numit “Mama tuturor” şi aş vrea să rămân în amintirea ta aceia care
putea totdeauna să fie găsită în clipele de durere sau pericol. A venit mai
târziu o vreme când m-aţi negat, dar aceasta este soarta mamelor, am primit
aceasta, şi v-am iubit mai departe, cu toate că nu vă puteam ajuta aşa de mult
ca în zilele când credeaţi în mine. Dar aceasta e uitată. Atât timp am
fost în mijlocul tău, încât mi se pare, abia cu putinţă că trebuie să te
părăsesc; totuşi, orice om ajunge la capătul drumului său. Eu am ajuns la
capătul drumului meu. Dar înainte de a tăcea pentru veşnicie vreau să-mi ridic,
pentru ultima dată, mâinile pentru o binecuvântare. Te binecuvântez,
iubită Românie, ţara bucuriilor şi durerilor mele, frumoasă ţară, care ai trăit
în inima mea şi ale cărei cărări le-am cunoscut toate. Frumoasă ţară pe care am
văzut-o întregită, a cărei soartă mi-a fost îngăduit să o văd împlinită. Fii tu
veşnic îmbelşugată, fii tu mare şi plină de cinste, să stai veşnic falnică
printre naţiuni, să fii cinstită, iubită şi pricepută. Am credinţa că v-am
priceput: n-am judecat, am iubit… Niciodată nu mi-au plăcut formele şi
formulele, nu prea luam uneori seamă la cuvintele ce le rosteam. Am iubit
adevărul şi am visat să trăiesc în lumina soarelui, însă fiecare trăieşte cum
poate nu cum ar dori. Dar când îţi vei aminti de mine, Poporul meu, gândeşte-te
ca la una care a îndrăgit viaţa şi frumuseţea, care a fost prea cinstită ca să
fie cu băgare de seamă, prea miloasă să fie învingătoare, prea iubitoare ca să
judece. N-am nici o avuţie să vă las, ceiace cu atâta mărinimie mi-aţi
dăruit am cheltuit între voi: am înfrumuseţat acele locuri unde mi-a fost dat
să trăiesc. Dacă toate cele frumoase iţi vor aminti de mine atunci voi fi
îndeplin răsplătită de dragostea ce ţi-am dăruit-o, fiindcă frumosul mi-a fost
un crez. Am redeşteptat la o viaţă nouă micul castel părăsit de la Bran,
dar Tenha-Juva ( Balcicul ) a fost locul cel înfăptuit, acolo mi-a fost dat să
fac din vis adevăr, şi fiindcă aceasta a însemnat pentru mine mai mult decât aşi
putea tălmăci vreodată, am cerut fiului meu Regele Carol II ca inima mea să fie
adusă şi aşezată la Stella Maris, biserica ce am cladit-o la marginea
mării. Cu trupul voi odihni la Curtea de Argeş lângă iubitul meu soţ
Regele Ferdinand, dar doresc ca inima mea să fie aşezată sub lespezile
bisericii ce am clădit-o. În decursul unei lungi vieţi atâţia au venit la inima
mea încât moartă chiar, aşi dori să mai poată veni la ea dealungul potecii cu
crini ce mi-a fost mândria şi bucuria. Vreau să odihnesc acolo în mijlocul
frumuseţilor făurite de mine, în mijlocul florilor ce le-am sădit. Şi cum acolo
se găseşte inima mea eu nu vreau să fie un loc de jale ci dinpotrivă de pace şi
de farmec cum a fost când eram în viaţă. Încredinţez copiii mei, inimei
Poporului meu, fiind muritori pot greşi, dar inimile lor calde aşa cum a fost a
mea: iubiţii şi fiţi folositori unul altuia căci aşa trebuie să fie. Şi
acum vă zic rămas bun pe veci: de acum înainte nu vă voi putea trimite nici un
semn: dar mai presus de toate aminteşte-ţi, Poporul meu, că te-am iubit şi că
te binecuvântez cu ultima mea suflare. Necunoscând vremea ce-mi este
hărăzită pe pământ hotărăsc prin acest testament ultimele mele voinţe.
Binecuvântez Ţara, pe copiii şi nepoţiii mei. Rog pe copii mei să nu uite niciodată
că încrederea în Dumnezeu este o călăuză în fericire şi mângâere în suferinţă.
Îi rog să fie uniţi, să susţie Ţara şi să se susţie între ei. Îi mai rog să se
supuie fără discordii ultimelor mele voinţe. Iubirea mea de Mamă pentru
ei, este aceiaşi şi dacă dispun de partea disponibilă numai în favoarea unuia
din ei, este numai pentru că este mai lipsit de nevoile vieţii. Aş fi vrut să
pot lăsa mai multe iubitei mele Ţări în semn de dragoste necurmată ce i-am
purtat şi pe care o las izvor nesecat moştenitorilor mei. Dorinţa mea
fierbinte ar fi fost să înalţat o biserică mică pe fostul front de la Oneşti şi
să înfiinţez un cămin cu numele meu pentru studentele de la Universitatea din
Iaşi, ca amintire a zilelor grele petrecute acolo în timpul marelui războiu pentru
întregirea neamului. Resimt o vie întristare că modesta mea avere,
datorată generozităţii iubitului meu soţ Regele Ferdinand, şi redusă încă prin
greutăţile din ultimul timp nu-mi îngăduie să fac binele ce aş dori. Iert
pe cei cari m-au făcut să sufăr. Rog pe cei cărora involuntar le-aş fi greşit
să mă ierte căci nu am voit să fac rău nimănui. ( … )
Acest testament a fost făcut, scris, datat şi semnat cu mâna mea
la Tenka – Juvah, Balcic, astăzi Joi 29 iunie 1933. - MARIA, REGINA
ROMÂNIEI
Coroana purtată de regina Maria la
încoronarea de pe 15 octombrie 1922 de la Alba Iulia a fost executată la
Paris, de casa de bijuterii „Falize”, după desenele pictorului Costin Petrescu.
Acesta a folosit ca sursă de inspiraţie coroana purtată de Doamna Elena - Despina
(soţia lui Neagoe Basarab, domnitor al Ţării Româneşti între 1512 şi 1521,
fiica despotului sârb Iovan Brancovici), aşa cum apare ea zugrăvită în tabloul
votiv al bisericii episcopale de la Curtea de Argeş. Braţele coroanei sunt
evazate, fiind terminate în vârfuri cu crini. Coroana este bătută cu
pietre scumpe. Pe laterale are câte un pandantiv, cu câte un disc de care
atârnă câte trei şiruri de mărgele, terminate cu câte o cruce gamată. Pe cele
două discuri sunt reprezentate stema României şi a Marii Britanii (aceasta din
urmă ca un omagiu adus originii britanice a reginei Maria). În vârful coroanei
se găseşte o cruce gamată. Din punct de vedere artistic, coroana aparţine
aşa-zisului „stil 1900”. Coroana are aproape 2 kilograme, cu diametrul la
bază de 17,5 centimetri şi cu înălţimea de 18 centimetri. În prezent ea este
expusă în sala Tezaur a Muzeului Naţional de Istorie, la Bucureşti. Această
coroană a costat la timpul ei aproximativ 65000 de franci fiind asigurată în
prezent pentru suma de 25 milioane de euro.
Medalie masonică românească
ocazionată de reprezentarea la București
de către elevii Școlii filarmonice
a operei Norma de Vincenzo Bellini - 9/13 februarie 1838
Produsul medalistic de mai sus este o Medalie
comemorativă masonică realizată în anul 1838 cu
ocazia Reprezentării operei “Norma” la București, spectacol organizat sub auspiciile “Societății Filarmonice București”.
Pe avers, în interiorul unui cerc liniar continuu și a unui cerc perlat
interior se prezintă o cunună din două crengi de stejar cu ghinde, legate la
partea inferioară cu o panglică, peste care este plasat un triunghi, având în
colțuri câte un trifoi. În partea de sus a triunghiului este reprezentat scutul
Transilvaniei, jos în stânga – scutul Valahiei și jos în dreapta - scutul
Moldovei. Pe revers, și tot în interiorul unui cerc liniar continuu și a unui
cerc perlat la interior este aplicată o inscripție pe 10 rânduri orizontale cu
litere mari chirilice dar în limba română: “ÎN ZILELE / M.S. ALEXANDRU D. GHICA V.V. / S-A REPREZENTAT ÎN
BUCUREȘTI / OPERA / NORMA / ÎN ROMÂNEȘTE DE CĂTRE ELEVII / ȘCOLII FILARMONICE /
LA 19/3 LUNA FEBRUARIE / - 1838 - / TEATRUL BUCUREȘTI”. Piesa este
confecționară din bronz, este rotundă cu diametrul de 58,6 milimetri,
cântărește 79,53 grame și poate fi văzută la Muzeul Național de Istorie al
României din municipiul București.
Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul
– dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul
– dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără
el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua
în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența, Știința
- Ramurile
de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera
G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și
misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata,
Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia Nestorescu-Balcesti,
renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei romane, afirma ca:
"Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei Moderne, a
Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez
free
mason, francez
francmaçon şi german
Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Biserica ortodoxă română în Italia - 1975 - 2000
Prima
parohie ortodoxă română în Italia a luat ființă la Roma în toamna anului 1940,
cu preotul Gheorghe Tilea, dar din păcate a funcționat doar până la începutul
anului 1941, când, din cauza războiului, situația din Italia s-a schimbat
radical. Au trecut 34 de ani până când, în 9 februarie 1975, la Milano, are loc
înființarea Parohiei Ortodoxe Române Pogorârea
Duhului Sfânt, prim paroh al acesteia fiind Pr. Traian Valdman. La început au fost puţine comunităţi
ortodoxe româneşti în Italia. Se aflau mai ales în marile aglomeraţii urbane –
Milano (1975), Torino (1979), Firenze (1984) și Bari (1983). După revoluţia din
1989, numărul românilor care au emigrat spre Italia a crescut, astfel că s-au
mai format noi parohii și în alte orașe.
În 21 iunie 2007, ca urmare a propunerii adunării generale a Vicariatului
Italiei întrunite în 8 mai la Gavedo, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe
Române a aprobat înființarea Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei, însărcinând
pe Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop și Mitropolit Iosif cu organizarea ei
și cu pregătirea alegerii candidaților pentru scaunul de episcop chiriarh al
acesteia. În data de 19 februarie 2008, a avut loc la Paris adunarea eparhială
a nou înființatei episcopii a Italiei, care a desemnat pe Preasfințitul Părinte
Episcop Siluan (Șpan) ca unic candidat pentru scaunul de episcop al acesteia.
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în ședința sa de lucru din 5 martie
2008, a ales ca prim episcop al Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei pe
Preasfințitul Părinte Siluan, având jurisdicţie canonică peste toţi
credincioşii ortodocşi români şi moldoveni de limbă românească aflaţi pe
teritoriul întregii Italii. Preasfinţitul Părinte Episcop Siluan a fost
înscăunat de către Înaltpreasfințitul Arhiepiscop şi Mitropolit Iosif (Pop) al
Mitropoliei Ortodoxe Române a Europei Occidentale şi Meridionale, înconjurat de
un sobor de arhierei veniţi din România, America şi Franţa, la Praznicul
Sfântului Apostol şi Evanghelist Ioan de-Dumnezeu-Cuvântătorul şi al Cuviosului
Arsenie cel Mare, joi, 8 mai 2008, în biserica Sant Anastasio a Parohiei Ortodoxe Române Sfântul Antonie cel Mare din oraşul
Lucca. A fost o zi de sărbătoare pentru toţi credincioşii care au venit în
număr mare din toată Italia pentru a se bucura şi a mulţumi lui Dumnezeu pentru
această mare binecuvântare. La eveniment au asistat şi numeroşi invitaţi de
seamă din România şi din Italia. Cu ajutorul lui Dumnezeu şi cu binecuvântarea
Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, Episcopia ortodocşilor români din
Italia a dobândit în cursul aceluiași an un sediu propriu la Roma, în Via
Ardeatina 1741, care constituie rodul colaborării fructuoase dintre
Patriarhia Română şi Guvernul României. Aflat pe una dintre colinele Romei,
într-un cadru care aminteşte de liniştea vetrelor mănăstireşti din România, în mijlocul
unui frumos parc de 2,7 hectare, sediul Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei
are porţile deschise pentru toţi creştinii ortodocşi şi pentru oricine doreşte
să cunoască Biserica Ortodoxă. Episcopia Ortodoxă Română a Italiei este
organizată la ora actuală în 24 protopopiate numărând în total 280 de parohii,
4 mănăstiri, 2 schituri, 5 paraclise episcopale și 3 centre pastoral misionare
(Termoli, Bari și Spilimbergo). Episcopia Italiei are prezență și în Republica
Malta și Republica San Marino. În prezent, numărul clericilor din Episcopia
Italiei este de aproape 300.
Insigna - Evidețiat în întrecerea CCS MAS - cultură artistică
În
timpul regimului comunist s-a instituit un amplu sistem de insigne și
medalii prin care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai
muncii, pentru obținerea de rezultate și mai bune în activitatea fiecăruia.
Aici se încadrează
și insigna Evidențiat în întrecerea – CCS MAS – cult. artistică. Deși am trăit în comunismul ceaușist recunosc că nu mai știu
exact ce înseamnă prescurtările CCS MAS, dar deduc că este vorba despre activitatea
cultural artistică. Baterea
și conferirea acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la îndemână
pentru convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței cetățenilor. Se vorbea
despre “formarea omului nou, constructor
și apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale poporului. Se cerea astfel
o eficiență sporită în toate domeniile de activitate dar și economii de orice
fel, la sânge”. Aceste
distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din
metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste. De pe
insignă nu lipsesc laurii de pe margine simbolizând “victoria
finală” în efortul de creare a “societății
socialiste multilateral dezvoltate” și a “omului nou”, și fundalul roșu aidoma steagului partidului
comunist. În regimul comunist s-a pus mare accent pe dezvoltarea activității
cultural artistice de masă. Prin aceasta activitate se preamăreau realizării
societății, frumusețile patriei dar se și aduceau omagii nesfârșite
conducătorului iubit și tovarășei sale de viață.
Insigna - Federația română de lupte - Categoria - III
De-a
lungul timpurilor, luptele libere la români s-au constituit în forme de
manifestare a identităţii naţionale, prin concursuri ad-hoc, în cadrul
sărbătorilor populare, unde tinerii îşi măsurau puterile. In privinţa sporturilor de luptă practicate cu diverse
ocazii pe teritoriul românesc amintim;
a)
„Harţa” – sau turnirul, cunoscut şi practicat în Ţara Românească.
Cronicarii vremurilor amintesc de participarea unei echipe de cavaleri români
în anul 1414 pe timpul domniei lui Mircea cel Bătrân la Buda (Ungaria) iar Vlad
Ţepeş a fost chiar premiat la o astfel de întrecere în Austria. Există chiar şi
o baladă, care s-a păstrat de-a lungul timpului şi care redă extrem de expresiv
detalii privind această formă de întrecere;
b)
„Pehlivănia” – sau lupta corp la corp, cunoscută şi practicată în
Dobrogea. In anul 1679 Ion Neculce povesteşte despre o logodnă
precizând că românii „s-au veselit două săptămâni cu feluri de feluri de muzici
şi de giocuri şi de pehlivani şi de pusei. …adusese şi un pehlivan hindiu harap
carele făcea jocuri minunate şi nevăzute pe locurile noastre, iute om era şi
vârtos.”
c)
„Trânta” – cunoscută ca fiind o componentă de bază din categoria
jocurilor atletice autohtone, care prin afinitatea sa în rândul tinerilor şi
prin efectele asupra calităţilor fizice şi morale ale practicantţilor a
constituit permanent motiv de inspiraţie pentru creatorii de folclor.
Aria
de răspândire a trântei a fost largă, aceasta îmbrăcând pe alocuri
caracteristici specifice zonei de practicare. Cele mai cunoscute forme de
practicare ale trântei au fost:
-
lupta ciobănească;
-
lupta oltenească sau de curea (cu sau fară piedică);
-
lupta dreaptă cu apucare în cruce;
-
lupta cu fixarea brâului;
-
lupta cu piedică;
Prin
diversitatea formelor sale, prin ecoul căpătat in folclor şi prin personajele
pe care ie-a păstrat vii de-a lungul timpului, trânta – putem afirma fară
riscul de a greşi – a contribuit la îmbogăţirea tezaurului cultural românesc.
Culegătorii de folclor au remarcat adesea frecvenţa cu care apare „lupta pe
cinstite” sau trânta în diverse balade sau legende, transmise prin viu grai
de-a lungul timpului. Poveştile populare avându-l ca erou pe Făt-Frumos
constituie exemple grăitoare privind aprecierea de care se bucura trânta ca
modalitate de a soluţiona pe calea cea mai dreaptă orice conflict sau vrajbă.
Baladele lui Mihu Copilu, Vidra, Ghiţă Cătănuţă, Gheorghiţă Zătrean, Păunaşul
Codrilor etc. reflectă fiecare în parte secvenţe ale „luptei pe dreptate” şi
evidenţiază profilul loial, cinstit şi plin de virtute al învingătorului în
lupta sa împotriva răului. Mulţi ani mai târziu (în jurul
anilor 1960), valanţele creatoare născute prin practica trântei de către
tineretul din mediul rural au fost remarcate şi de către conducerea comunistă a
României. Astfel „trânta sub formă de luptă dreaptă cu apucare în cruce…a
fost introdusă cu ani în urmă în cadrul spartachiadei tineretului iar din anul
1968 începe să se desfăşoare Campionatul Naţional Sătesc de Trântă dotat cu
Cupa U.T.C. în cadrul activităţilor sportive de masă sub egida DACIADEI. Apreciind
efectele pozitive ale practicării trântei asupra organismului, precum şi
aptitudinile tinerilor de la sate pentru practicarea acestui sport naţional,
Ministerul Educaţiei şi învăţământului (n,a. de la acea vreme) a hotărât,
începând cu anul 1985, introducerea trântei în Programa şcolară de educaţie
fizică din mediul sătesc, la clasele VII- VIII şi IX-X. ”
Campionatul naţional sătesc de trântă s-a desfăşurat în cadrul a patru
etape: – etapa locală (pe asociaţie sportivă); – etapa pe comună; – etapa pe
judeţ; – finala pe ţară; Competiţia s-a organizat exclusiv pentru tinerii de la
sate având vârsta cuprinsă între 14-19 ani, ce concurau în limitele a 6
categorii de greutate (56, 62, 68, 76, 87, + 87kg) iar aceştia nu trebuiau să
fie legitimaţi la vreo secţie sportivă de profil, neavând clasificare sportivă.
In privinţa regulilor de desfăşurare a competiţiilor de trântă, corpul de
arbitri, suprafaţa de luptă, echipament de concurs şi chiar tehnica de luptă
s-au remarcat similitudinicu competiţiile de lupte greco-romane. Dacă
trânta s-a perpetuat în timp la nivelul mediului rural, dezvoltarea luptelor
sportive în România s-a produs în mediul urban. Primul contact al mişcării
sportive româneşti cu luptele competiţionale s-a petrecut în ultima decadă a
sec XIX sub forma franceză acestora (lupte greco-romane). Această formă de
pionierat a luptelor de concurs era făcută cunoscută publicului amator pe
arenele circurilor de către luptători străini (în special francezi),
profesionişti. Prima menţionare a acestui tip de eveniment se consemnează
în anul 1892 când pe arena circului „Sidoli” din Bucureşti se produc primele
demonstraţii de lupte profesioniste sub conducerea francezului Doublier care a
dat şi primele lecţii particulare. Un an mai târziu, în 1893, cu
ocazia unei serbări desfăşurate în parcul Cişmigiu din Bucureşti au avut loc şi
primele „întreceri între puternici”. Aceste evenimente aveau un caracter
sporadic dar au trezit interesul publicului amator de evenimente sportive şi
după o scurtă acalmie, în 1900 şi 1901 am fost iarăşi
vizitaţi de luptători străini care şi-au etalat virtuţile şi abilităţile pe
arena circurilor. Urmarea imediată a apetitului demonstrat de către publicul
român pentru astfel de evenimente a fost organizarea unor aşa-zise „Campionate
ale României” numite impropriu astfel, şi care aveau principal obiectiv
câştigul financiar. Cu prilejul unui astfel de eveniment în 1902 se
face remarcat şi primul luptător român cu reale calităţi, pe numele său Mitică
Dona care îşi începe la scurtă vreme activitatea internaţională, participând la
o serie de turnee tot în cadrul circurilor. După 1905 au început
să apară şi primele societăţi sportive cu profil de lupte. Astfel, s-a
organizat un concurs de lupte pe plan local de către „Societatea centrală
română de arme şi dare la semn” (Societatea Tirul) iar medalia de aur a fost
adjudecată de către acelaşi M. Dona. (Sursa NET - Federatia romană
de lupte - Apariţia şi dezvoltarea luptelor în România). Sus
am postat logo-ul Federaţiei române de lupte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu