1. Biserica “Greci” din municipiul
Buzău, cunoscută și sub numele Biserica “Neguțători” este un lăcaș de cult
ortodox, constând într-un ansamblu de monumente istorice format din: Biserica
„Nașterea Maicii Domnului”- Neguțători și Turnul clopotniță, fiind situată pe
Strada Ion Băieșu, nr. 1.
Această biserică are hramul Nașterea Maicii
Domnului, în data de 8 septembrie. Cea mai veche mărturie despre acest edificiu
datează din secolul al XVI-lea și o regăsim într-un studiu al
profesorului Dimitrie Ionescu. Potrivit acestei mărturii, Episcopul
Luca din Cipru (1583-1604) – mare cărturar și personalitate ecleziastică –
întărește dania negustorului Petru cel Bătrân care, în afară de ceea
ce dăruise episcopiei, lasă prăvălia de la Bazar bisericii lui Popa Mihai,
să fie întărire popii. Se numește Biserica „Greci” deoarece pe aici ar fi trecut
comercianți greci, unii stabilindu-se chiar pe aici. Conform pisaniei din 1850,
biserica Greci a fost construită de către Badea Obredi, boier de la curtea lui
Matei Basarab, grec de neam, pe locul unde exista o biserica mai veche,
probabil foarte modestă, numită a „Popii Mihai”, pomenită înainte de
1500. Așadar, Badea Obredi a construit pentru compatrioții lui, înainte de
1649, frumosul locaș de cult.
Biserica pe care-o avem astăzi, evident, cu
rănile și adaosurile timpului, a fost refăcută în 1850, de Nicolae Caloian,
Dimitrie Sărățeanu, Atanasie Poenaru și alți negustori, în majoritate greci,
iar atâta vreme cât a existat o colonie grecească la Buzău, slujbele s-au ținut
în limba greacă. Deasupra ușii de la intrare este inscripționată urmatoarea pisanie: ,,Biserica
și casa celui Prea Înalt Sfânt: 201 ani am primit în sânul meu rugăciunile,
plângerile și făgăduințele fiilor mei, când mă zidise evlaviosul meu fiu Badea
Obreai, în zilele prințului Matei Basarab. Curgerea timpului aducându-mă în
ruinare, bunul meu fiu răposatul întru fericire Nedelnicerul Nicolae Caloian a
jertfit 32.000 lei pentru a mea reînființare, iar cu ajutorul celorlalți fii ai
mei: Serdarul Dumitru Sărățeanu, Atanasie Poenaru, frații Mihail și Costache,
Costică Nicolau, Iani Iconomul, Sava Diamandi, Stan Stănescu și cu toți iubiții
mei orășeni, m-au adus la starea în care mă aflu. Cititorului: Află că afară de
mine, ușurare nu e. Fericiți ai mei, căci din credința lor exist -1850.
Săvârșită în zilele prințului Barbu Dimitrie Știrbei și cârmuitor al Sfintei
Episcopii Buzău D. Filotei, sfințită la 8 septembrie.” Biserica, a cărei
pictură actuală a fost realizată de pictorul Dimitrie Nicoleanu în 1915, a
păstrat această denumire și mai târziu, deoarece întreaga zonă purta denumirea
„Mahalaua Grecilor”. La această dată, biserica nu mai aparținea grecilor, însă
rămâne marcată de trecerea negustorilor de origine greacă pe la Buzău. Buzăul
face parte, așadar, dintre orașele care au o biserică construită de greci, iar
astăzi, biserica aceasta, cu o arhitectură aparte în interior, invită pe cei
care doresc să pășească în trecutul orașului nostru să-i treacă pragul.
2. Biserica
„Sfinții Îngeri” din municipiul Buzău este un lăcaș ortodox de cult și
monument istoric construit în anul 1619 și situat în centrul orașului, pe
strada Ostrovului, la nr. 10.
Edificiul s-a mai numit şi "Biserica din
pădure", deoarece a făcut parte din Crângul buzoian, parte a Codrilor
Vlăsiei, care se întindeau cândva până aici. Ansamblul bisericesc era
constituit din biserica propriu zisă, un turn clopotniță, situat pe o latură a
fostului bulevard Unirii (demolat în perioada interbelică) și probabil o casă
parohială, dispusă cu fața spre fosta stradă Doamna Neaga. Biserica a păstrat
planul treflat al bazei, făcând trimitere la stilul neoclasic arhaizant și
impur ce era la modă în alte vremuri. Pentru a diminua impresia greoaie a
edificiului au fost create multe panouri decorative, coborâte până la nivelul
solului. Pilaștrii dorici ce susțin antablamentul sunt numeroși, iar elementele
arhitravei au fost puternic reliefate. Arhitrava alcătuită din profile
orizontale este foarte îngustă. Friza lată încorporează medalioane circulare
circulare. Cornișa simplă, cu poală dințată, face trimitere la elementele
decorative populare din zonă.
Impresia de monumentalitate a fațadei vestice
este dată de pilaștrii verticali dublați de semicoloane, dar este alterată de
pridvorul adăugat la intrare în anul 1910 și de pridvorul de pe latura de nord
(construit în anul 1877). La interior biserica prezintă altar, naos și pronaos.
Altarul este despărțit de naos printr-un iconostas în stil baroc, pictat în
anul 1859 de Costache Dumitrescu. Naosul este surmonat de o turlă octogonală,
ce se sprijină pe arcurile în plin centru ale absidelor laterale și ale bolții
dinspre pronaos. Pronaosul este separat de naos printr-o triplă arcadă ce se
descarcă pe două coloane și pe zidurile de nord și sud, fiind acoperit cu două
calote sferice corespunzând celor două turle false din lemn, îmbrăcate cu
tablă. Biserica păstrează un amvon din lemn și un scaun arhieresc, ambele din
lemn sculptat, probabil contemporane cu iconostasul. De-a lungul vremii pictura
a fost refăcută de mai multe ori, astfel: 1838 – prima pictură a lăcașului –
pitarul Nicolae Teodorescu, conducătorul școlii “zugravilor de subțire” de la
Episcopia Buzăului, în tehnica tempera grasă, se mai păstrează doar o icoană de
la acest artist pictor; 1860 – Dem Teodorescu – tehnica în ulei, se mai
păstrează mostre la nivelul naosului și pronaosului; 1913 – Vasile Georgescu;
1926 – Nicolae Solescu; 1952 și 1963 – pictorul buzoian Titel Benea și 1973 –
pictorul Ion Taflan. În anul 1935 a existat o propunere (nepusă însă în
aplicare) de demolare a bisericii și de ridicare a unui lăcaș mai mare, pe
motiv că biserica nu era construită în chip durabil. Și s-a dovedit în timp că
a fost nevoie intervenții repetate pentru consolidarea edificiului.
3. Bulevardul Gării din municipiul
Buzău este o importantă arteră rutieră orientată pe direcția nord- sud (a se vedea schița postată).
Piața centrală a
orașului Buzău (piața Dacia) este legată direct de gara mare a orașului prin
Strada Tudor Vladimirescu (până la colegiul național Bogdan Petriceicu Hașdeu)
și, în continuare, prin Bulevardul Gării, până în Bulevardul 1 Decembrie 1918
ce trece prin fața gării. Trebuie să recunosc, cu rușine, că deși stau de vreo
30 de ani în acest oraș nu știu ce clădire este reprezentată pe această veche
carte poștală, ce destinație are acum sau dacă nu cumva a fost rasă de pe
suprafața pământului. Eu am ilustrat materialul cu pozele unor monumente
arhitectonice situate astăzi pe acest bulevard: Curtea de conturi, Colegiul național
“B.P.Hașdeu” și Hotelul “Bucegi”.
4. Cartierul Crâng este o suprafață a municipiului Buzău,
pe care există blocuri de 4 sau 10 nivele, construite în regimul comunist.
Sunt
blocuri tipic comuniste cu 1 – 2 sau 3 camere cu suprafețe locuibile mici,
multe fără balcoane sau cu balcoane foarte mici. După cum se poate observa și
în schema postată cartierul este destul de mare, situat în partea de sud-vest a
orașului, între străzile; Spiru Haret, Stadionului și
Democrației. Principala arteră rutieră care traversează Cartierul Crâng este
Bulevardul Nicolae Bălcescu. Enumăr câteva dintre
instituțiile care își au sediul în acest cartier: Prefectura județului Buzău,
Muzeul Județean, Teatrul “George Ciprian”, Cimitirul “Dumbrava” și Colegiul
național pedagogic “Spiru Haret.”
5. După
cel de-al doilea război mondial, industrializarea Buzăului a fost accelerată
forțat, populația sa triplându-se în mai puțin de 50 de ani; noii locuitori au
fost aduși de autorități pentru a lucra în fabricile construite pe platforma
industrială de sud, dar și în nordul orașului. Orașul și-a schimbat
profund aspectul, fiind construite cartiere muncitorești pe locul vechilor
străzi comerciale, iar unele clădiri istorice dispărând, cum a fost cazul
Teatrului Moldavia, al cărui rol cultural a fost preluat de Casa de Cultură a Sindicatelor (CSS) și
apoi și de Cinematograful Dacia.
Clădirea Teatrului ”Moldavia” a dispărut și
nici Cinematograful ”Dacia” nu o duce prea bine. În schimb, în ciuda
numeroaselor ”bocitoare”, Casa de Cultură a Sindicatelor există, ba chiar dă
semne că ar putea aniversa centenarul propriu. Semnificativ este faptul că
angajații și colaboratorii Casei de Cultură nu au fost nevoiți niciodată să-și
mute activitățile în alte clădiri, cum s-a tot întâmplat cu alte instituții de
profil (bugetar). Fiecare clădire cu soarta ei și cu oamenii care o sfințesc,
pe care îi merită. Ca și alte așezăminte sindicale, și CCS Buzău a trecut prin
momente de cumpănă. Situația s-a redresat odată cu venirea la conducere a lui
Vasile Minică, un lider sindical cu experiență de-o viață, cum se spune.În anul
1964, în cadrul Trustului 1 Bucureşti, Grup Şantiere Ploieşti, ia fiinţă
Şantierul USPS Buzău (ISPS) – şef şantier, Veve Gheorghiu – care
începe construcţia Uzinei de Sârmă. Un an mai târziu se înfiinţează Şantierul
113 Buzău, condus de inginerul Toma Dumitru. Prima lucrare – Fabrica de Zahăr
din Buzău. Din
ianuarie 1966, cele două şantiere se unifică sub denumirea de Şantierul 113
Buzău, care execută următoarele obiective: ISPS, Fabrica de Zahăr, Fabrica de
Geamuri, Întreprinderea de Utilaj Terasier (IUT), Casa de Cultură a Sindicatelor, CET Buzău,
continuare lucrări la IPMP, modernizare Moara „11 Iunie” și altele.
Așadar, CCS
Buzău a fost construită de Șantierul 113 Buzău, transformat ulterior în Șantierul
6 ș.a.m.d. până la actualul SC INTEGRAL SA. Este de reținut faptul că mulți
ingineri au contribuit la construirea modernului edificiu al Casei de Cultură a
Sindicatelor din muncipiul Buzău. Instituția de cultură este situată pe
Bulevardul Nicolae Bălcescu, la nr. 40. Casa de Cultură a fost construită în
anul 1975 de o echipă condusă de arhitecții Constantin Frumuzache şi Maria
Milita Sion. Acum nu mai are aceeaşi importanţă şi influenţă pe care obişnuia
să o aibă, dar încă se ţin lansări de cărţi, piese de teatru şi concerte - mult
mai rar. Acest tip de spațiu era considerat un reper important al oraşului
în perioada comunistă, şi nu numai in Buzău. Pe lângă un loc de transmitere a
artei şi a culturii era chiar centrul vieții sociale. Aceasta este partea bună
şi ideea principală pe care se bazau oamenii din acele vremuri, chiar dacă şi
cultura era un instrument de controlare a populației. Două lucruri aparte atrag
atenția la acest lăcaș de cultură: mozaicul de pe unul din pereții exteriori și
statuia pictorului Ion Andreescu, care a locuit o vreme și în Buzău, ambele
realizate în anul 1978. Astăzi la parterul clădirii este restaurantul “Casa
berarilor” și discoteca „No Limits” unde se face prea puțină cultură și se
consumă mai mult alcool. Păcat!
6. În intervalul dintre 1904 şi 1906, adusă de împrejurările
neştiute ale vieţii, a stat la Buzău graţioasa lady Hortensia Papadat-Bengescu.
Eleganta doamnă nu părea înclinată defel spre viaţa unui trai provincial.
Oriunde ar fi fost în provincie, departe de marea capitală, citadina se simţea
străină. Era făcută să iubească cu fanatism forfota marilor oraşe. Într-o lume
provincială, viaţa se rezuma la puţine lucruri care să îţi dea sentimentul că trăieşti
cu intensitate. Era o lume mic burgheză, în care fiecare ins mai de seamă se
zbătea să iasă cumva din umbra anonimatului. Burghezia locală voia şi ea,
poate, o lume mondenă asemănătoare cu a Capitalei, dar o făcea după puteri
provinciale şi după spiritele care animau viaţa acestei provincii. Pe străzile
provinciei nu puteai găsi acel tip de om care să adore fanatic dezbaterea,
dialogul şi înfruntarea pe marginea ideilor. Omul trăia cu puţine şi pentru
puţine lucruri. În centrul vieţii provinciale se aflau oficialităţile
birocratice, şcolare, militare şi feluriţi proprietari, iar, în rest, agrarieni
prinşi de viaţa lor măruntă şi cenuşie. În provincie, vîntul prefacerii
ocoleşte locul, iar cei care vieţuiesc aici par a ridica în jurul lor un zid al
izolării. Ce putea însemna provincia pentru un orăşean autentic al începutului
de veac XX, deprins cu viaţa şi cu freamătul marilor oraşe? Scriitoarea
Hortensia Papadat-Bengescu, trecătoare prin viaţa de provincie a Buzăului,
arăta, într-una din scrierile sale, că „liniştea posacă a oraşului de
provincie, cu banalitatea sordidă a unui trai fără înţeles” nu îi prezenta
niciun interes special. Hortensia iubea Capitala, locul unde era stăpîn „Măria
Sa, Banul”, un spaţiu vivace, modern , agresiv şi exploziv. Provincia nu avea
puterea de a schimba oamenii şi nu le dădea acea îndrăzneală şi privire sigură
spre viitor. În Buzăul provincial, eleganta Hortensia nu putea găsi străzile
aglomerate, strălucirea vitrinelor de lux de pe Calea Victoriei şi scurgerea
zgomotoasă a automobilelor. Cu tot amestecul de neseriozitate balcanică şi de
franţuzism de împrumut, capitala Bucureşti exercita farmecul unui drog asupra
locuitorilor săi. Provincia trăia un fel de pace eternă, cu treziri fără ecou.
Trecerea Hortensiei prin orăşelele de provincie precum Buzău, Focşani, Turnu
Măgurele şi Constanţa, a inspirat o serie de scrieri ale domniei sale, precum
„Case de închiriat”, „Fetiţa” şi „Logodna”, unde sunt simţite vizibil urmele ce
au lăsat peregrinările sale provinciale. La Buzău sau aiurea de ai fi mers,
trăiai provincial.
Scriitoarea Hortensia Papadat-Bengescu nu pierdea ocazia, în
scrierile sale, să îşi rîdă copios de acei parveniţi de mahala care luau drumul
Capitalei să se boierească. Boierie demnă de dispreţ, cu haine luxoase şi
croială de mitocan ţanţoş. Oraşele de provincie ale României antebelice şi
interbelice cu greu îşi puteau păstra elitele. Cel venit, după împrejurări, din
Capitală spre provincie, aştepta ziua cea mare a plecării, iar provincialul,
cum prindea ceva aripi, îşi lua zborul din colivie. Fuga intelectualilor a fost
o regulă pentru oraşele de provincie. Buzăul era şi el pe lista de plecări din
gara vieţii. Provincia oferea puţin. Azi, o revistă - zile numărate; mâine, o manifestare culturală cu un invitat
ilustru, fără de a cărui prezenţă rămâneai cu sala goală, iar poimâine, ceva
care să te facă să nu uiţi ziua de ieri. Provincie!… Prea multă
provincie!…Această este situată la intersecția străzilor Independenței cu
Colonel Buzoianu aici
funcționând pe vremuri “Casa de pensii pentru agricultură” și, mai înainte,“
Circa medicală nr. 4”.
CÂTEVA JETOANE
DIN JUDEȚUL VRANCEA
Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Jetonul - Fabrica de produse chimice Mărășești
Marcă - M.Gerscovici - 1909
Nimic fără muncă * 1909 * 10
Jetonul
de mai sus a fost realizat la comanda Fabricii
de produse chimice din orașul Mărășești,
județul Vrancea.
La
nivel mondial nașterea industrie
chimice grele s-a produs la sfârșitul secolului al XVII-lea și începutul
secolului al XVIII-lea. Prima substanță chimică produsă la scară industrială a
fost acidul sulfuric (anul 1736). În anul 1816 s-a construit în Anglia prima
fabrică de sodă caustică. În anii 1840 au apărut primele fabrici de
îngrășăminte chimice din lume. Istoria industriei petrochimice românești începe
la Ploiești (anul 1857) când frații Mehedințeanul pun în funcțiune “Fabrica de
gaz” – prima de acest fel din lume. În anul 1908 s-au
efectuat sapături la Sărmășel (în Transilvania) în căutare de potasiu dar s-a
descoperit gaz metan foarte pur. În anul 1917 gazul metan gazul metan s-a
folosit pentru fabricarea cianamidei de calciu (îngrășământ chimic). Una din
primele fabrici de produse chimice obținute industrial din România a fost
Fabrica de produse chimice de la Mărășești. În data de 7 iunie 1898, prefectul
județului Putna – Apostoleanu îi aprobă afaceristului bucureștean Josef Hertz
solicitarea de a construi la Mărășești o fabrică chimică. În august 1899 acest afacerist
încheie un contract cu moșierul local Ulise J.Negropontes, prin care acesta
arenda afaceristului pentru 96 de ani 12 hectare din moșia sa pentru ridicarea
fabricii. Pe 25 septembrie 1899 Consiliul de Miniștri acordă fabricii ce urma a
se înființa un capital de 630000 lei și alte avantaje pe durata a 15 ani (în
baza legii pentru încurajarea industriei naționale).
- scutire de plata impozitelor către stat, județ și comună
- scutire de plata taxelor vamale pentru toate utilajele, mașinile și instalațiile procurate din străinătate
- scutire de plata taxelor vamale pentru materialele cumpărate din străinătate pentru construirea fabricii
La început fabrica producea clei de oase, făină de
oase și de coarne, gelatină comestibilă și industrială dar și superfosfat. În
1903 fabrica avea în jur de 200 angajați, trei sferturi fiind bărbați cu vârste
între 18 si 40 de ani, din zonă, dar unii erau și străini (Bulgaria, Austria,
Serbia și
Turcia). Plata muncitorilor se făcea la 8 zile cu sume cuprinse între 1,5 și 5
lei pe zi, funcție de calificare fiecăruia dar și de dificultatea locului de
muncă.
În anul 1917 fabrica a fost distrusă de bombardamente și renovată după
război. În perioada interbelică fabrica și-a diversificat producția, aici
fabricându-se chiar și muniție de război.
În anul 1923 fabrica făcea parte din
Societatea Anonimă Română pentru Industrii Chimice Mărășești, alături de
fabricile chimice din Brașov și Valea Călugărească. În anul 1929 fabrica a
produs 1950 tone ulei, 557 tone grăsime de oase și 310 tone de făină
de oase. La începutul celui de-al doilea război mondial fabrica avea o
capacitate de producție anuală de 700 – 800 vagoane produse chimice, produsele
fiind exportate chiar și în SUA. După naționalizare fabrica a primit numele
Întreprinderea Industrială de Stat Mărășești beneficiind de atenție din partea
autorităților vremii. După 1990 fabrica și-a schimbat denumirea din Chimica
Mărășești în Marchim și s-a încercat o privatizare dar fără succes. După anul
2000 fabrica a intrat în faliment și-a închis porțile și a fost demolată în
anul 2011.
Despre ea ne mai amintesc doar cărțile poștale și jetoanele ce pot
fi văzute prin unele colecții. Piesa prezentată aici parvine dintr-o colecție
particulară, este confecționată din cupru, are forma rotundă și diametrul de 22,8
milimetri. Pe avers, între un cerc perlat exterior și altul interior, sunt
aplicate inscripțiile: “FABRICA DE PRODUSE CHIMICE” – pe partea superioară și: “MARASESCI” – pe partea
inferioară, separate de câte o stea în relief având fiecare câte 5 colțuri. În
centrul aversului este aplicată inscripția: “MARCĂ”
având deasupra și
dedesubt câte un ornament decorativ. Sub ornamentul decorativ inferior, curbat,
este inscripționat numele gravorului: “M.GERSCOVICI”. Pe revers, între un cerc
perlat exterior și altul interior, sunt aplicate inscripțiile: “NIMIC FĂRĂ
DE MUNCĂ” (la partea superioară) și: “1909” (la partea inferioară),
separate de câte o stea în relief, fiecare având câte 5 colțuri. În centru este
marcata valoarea: “10” fără a se specifica
moneda. Se presupune că această valoare ar reprezenta bani și nu lei. La
începutul secolului al XX-lea fiecare firmă deținea și un magazin propriu de
unde personalul firmei se putea aproviziona cu cele necesarului traiului de zi
cu zi la prețuri inferioare celor practicate în alte magazine. Se crede că o
parte a salariului muncitorilor era acordat în astfel de jetoane, pentru ca
omul să-și facă cumpărăturile doar în magazinul firmei. Astfel patronul firmei
își făcea un pic de publicitate firmei sale, dar și fideliza clientela. Sursa: Lucrarea “Arheologie industrială
cu ajutorul jetoanelor” – autor Dorel Bălăiță.
Jetonul - C.F. DE Z. - Cantina fabricii de zahăr de la Mărășești - 100
Jetonul
de mai sus a fost emis la comanda Fabricii
de zahăr din orașul Mărășești, județul
Vrancea,
are forma rotundă, este opera gravorului Carniol fiul și este confecționat din
cupru. Primele fabrici de zahăr din România s-au construit în anii 1875 (la
Sascut - Bacău) și 1876 (la Chitila - Ilfov). Înainte România consuma zahăr de
import. Pentru a încuraja construirea unor fabrici de zahăr guvernul condus de
Lascăr Catargiu adoptă câteva măsuri protecționiste pentru industria autohtonă.
La 29 martie / 10 aprilie s-a dat Legea pentru încurajarea industriei zahărului
(scutiri de taxe și impozite pe 20 de ani) și astfel au apărut cele două
fabrici. Pentru a face față concurenței străine celor două fabrici li se oferă
unele avantaje (o primă de 16 bani/kg de zahăr produs în țară precum și o primă
de 250000 lei pentru compensarea pagubelor). În urma acestor avantajelor,
inclusiv o taxă de 35 bani/kg zahar importat), se construiesc noi fabrici (Mărășești
– 1897, Roman – 1899, Ripicenu, jud. Botoșani – 1900, Herăstrău – 1901 și
Brânceni, jud.Teleorman).
Fabrica de zahăr
de la Mărășești, județul Vrancea a fost înființată de către Societatea
română pentru fabricarea zahărului, la inițiativa lui George Ulysse Negroponte,
mare moșier, ce deținea peste 40000 de
hectare în zonă. Construirea și dotarea fabricii a costat 2750000 lei, o sumă
imensă pentru acea vreme. Aici lucrau aproximativ 500 de oameni, iar producția
media anuală era de 6000 – 7000 de tone. În anul 1910 România a exportat în
Turcia și Bulgaria 8000 tone de zahăr. La începutul secolului al XX-lea Iorga vizitează fabrica, scriind undeva că a
găsit-o “gătită
ca o vilă”. Totuși datorită concurenței acerbe în anul 1914 fabrica este închisă.
În data de 6 august 1917 fabrica a fost distrusă de bombardamente și nu s-a mai
refăcut. Au mai rămas doar câteva jetoane și cărți poștale ce pot fi văzute în
colecțiile unor pasionați. Se crede că valorile nominale ale acestor jetoane se
referă la bani și erau folosite de către angajații fabricii pentru plata
alimentelor sau a unor obiecte de uz personal achiziționate de la cantina
fabricii. La sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul celui de-al XX-lea
cantinele erau mai degrabă un fel de băcănii sau prăvălii de unde angajații
unei firme se puteau aproviziona cu cele necesare traiului uneori la prețuri la
mai mici decât la alte magazine. Aceste jetoane erau primite de muncitori, de
multe ori în avans, în contul unei părți din salariu.
Mărășești este
un oraș în județul Vrancea, care include și satele: Siretu, Tișița, Călimănești, Haret, Modruzeni și Pădureni. Orașul se află în
extremitatea de est a județului, la limita cu județul Galați, pe malul
drept al răului Siret. În timpul primului război mondial zona
orașului a fost teatrul unei puternice bătălii, una din puținele victorii
strategice ale Antantei în anul 1917 pe frontul de est. La
recensământul din anul 2011 orașul număra 10671 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2002 – 11777 locuitori) dintre care: români
– 80,95%, romi – 7,02% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului vrâncean
Mărășești astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 81,27%,
penticostali – 1,65%, creștini după evanghelie – 3,7% și restul –
nedeclarată sau altă religie. Principalii operatori
economici din oraș sunt: „Complexul C.F.R. Mărășești”, „SC Rodesign SRL ”, „SC
Dansan S.R.L” și „S.C.Marfhising
SRL”. Monumentul istoric și de
arhitectură, cel mai cunoscut al orașului este Mausoleul eroilor din primul
război mondial.
Jetonul - N.Dimitriu & Jlie Franculi * Focșani - 15
Piesa
de mai sus este un jeton, confecționat din alamă, având forma rotundă și diametrul de 25,4 milimetri. Pe
una din fețe, în interiorul unui cerc perlat exterior, este aplicată inscripția
orizontală:
“FOCȘANI
” și de jur împrejur, periferic circular, este aplicată inscripția: “N.
DIMITRIU & JLIE FRANCULI” (probabil Ilie). La partea de jos este
reprezentată o stea în relief, având șapte colțuri. Pe revers, și
tot în interiorul unui cerc perlat exterior, este marcată valoarea: “15”. Nu există
informații precise despre cum și unde se putea folosi acest jeton. Se poate
deduce că N. Dimitriu și Ilie Franculi erau patroni asociați ai
unei cafenele, cârciumi , bodegi sau cantine din orașul Focșani. La efectuarea
unor cumpărături clienții primeau în contul restului de bani și câteva astfel de
jetoane, pe care le putea prezenta la efectuarea următoarei cumpărături. Se
presupune că valoarea 15 ar reprezenta bani. Prin această procedură patronii
își făceau un pic de publicitate dar și fidelizau clientela. Jetonul - M.I. Restaurantul gărei Adjud - 10 lei
Piesa medalistică de mai sus este un jeton emis de Restaurantul
Gării din municipiul Adjud, județul Vrancea, confecționat din alamă,
are forma rotundă și
diametrul de 28 milimetri. Pe avers, în centrul câmpului, în interiorul unui
cerc perlat la exterior are aplicate literele majuscule M.I.. Periferic
circular în interiorul cercului perlat este aplicată inscripția: RESTAURANTUL
GĂREI ADJUD. Pe revers, în centrul câmpului, în interiorul unui cerc perlat la
exterior, este aplicată pe două rânduri orizontale inscripția: “10 LEI”. Se crede că acest restaurant a aparținut
lui Iosif Marcovici (de aici o posibilă explicație pentru inițialele M.I. de pe
avers) și era situat pe Strada Popa Tatu, nr. 24. Se crede că la efectuarea unei consumații clienții primeau în contul restului de bani și
câteva astfel de jetoane, pe care le putea prezenta la efectuarea următoarei
consumații. Prin această procedură patronul restaurantului își făcea un pic de publicitate
dar și fideliza clientela.
Adjud (în
trecut Adjudu
Nou) este un municipiu din județul Vrancea, format din
localitățile Adjud (reședința), Burcioaia, Adjudul Vechi și Șișcani. În anul
2011 avea o populație de 16045 de locuitori din care: români – 84,72%, romi –
5,9%, restul – nedeclarată sau altă etnie. Din punct de vedere confesional
populația orașului are următoarea structură: ortodocși – 84,66%, penticostali –
3,06%, romano catolici – 1,63%, restul – nedeclarată sau altă religie. Municipiul
Adjud se află în nordul județului, la vărsarea râului Trotuș în Siret.
Orașul este traversat de șoseaua națională DN2, care leagă între ele orașele
focșani și Bacău. La Adjud, acest drum se intersectează cu șoseaua națională
DN11A, care duce spre nord-vest la Onețti și spre est la Bârlad. Pe
teritoriul de nord al localității a fost descoperită o așezare din epoca
bronzului, care datează aproximativ din mileniul II Î.Hr și
aparține culturii Monteoru .Prima mențiune documentară datează din data de
9 aprilie 1433, când localitatea este pomenită sub denumirea
de Egydhalm. În anul 1950, Adjudul a primit statut de oraș raional și a
devenit reședința raionului cu același nume din regiunea Putna, apoi (după
1952) din regiunea Bârlad și (după 1956) din regiunea Bacău. În anul 1968,
a devenit oraș al județului Vrancea, iar comunele Burcioaia și Adjudul Vechi au
fost desființate, localitățile lor fiind incluse în orașul Adjud. Adjudul a
fost declarat municipiu în anul 2000. Zece obiective din municipiul Adjud sunt
incluse în lista monumentelor istorice din județul Vrancea, ca monumente de
interes local din care șase situri arheologice.
Jetonul - G.N.C. - Gheorghe N. Cosma * Focșani * - 15 *BANI*
Piesa
de mai sus este un jeton, confecționat din alamă și având forma rotundă. Pe una din fețe, în interiorul
unui cerc perlat exterior, este aplicată inscripția orizontală: “G.N.C.” și de
jur împrejur, periferic circular, sunt aplicate inscripțiile: “GHEORGHE N.
COSMA” (la partea superioară) și: “FOCȘANI” (la partea
inferioară) despărțite de câte un ornament decorativ stil floare. Pe revers, și tot în interiorul unui cerc perlat
exterior, este marcată orizontal valoarea: “15” și curbat la partea de jos:
“BANI”, încadrată de 2 stele în relief cu câte 6 colțuri. Nu există
informații precise despre cum și unde se putea folosi acest jeton. Se poate
deduce că G.N.C. erau inițialele lui Gheorghe N.Cosma, probabil
patroni al unei cafenele, cârciumi , bodegi sau cantine din orașul Focșani. La
efectuarea unor cumpărături clienții primeau în contul restului de bani și
câteva astfel de jetoane, pe care le putea prezenta la efectuarea următoarei
cumpărături. Prin această procedură patronii își făceau un pic de publicitate
dar și fidelizau clientela.
Focșani este
un municipiu, reședința și cel mai mare oraș al județului Vrancea, la limita
între regiunile istorice Moldova și Muntenia din România. Are o populație de
aproximativ 79000 locuitori. Este denumit în multe scrieri Orașul de pe Milcov, localitatea a intrat în
conștiința oamenilor drept orașul Unirii. Toponimia orașului Focșani se trage
de la numele familie Focșa. Până la începutul secolul al XVII-lea, era
consemnat ca sat, iar după anii 1650-1620 se menționează denumirea de târg,
aflându-se la confluența drumurilor comerciale cele doua provincii românești. Deși atestat documentar din 30 ianuarie 1755 când, Alexandru Vodă din Țara Românească arată, într-un document, că a
fost lovit „cu înșelăciune pe la Focșani de Ioan Vodă”), așezarea de pe Milcov
este mult mai veche. Săpăturile arheologice efectuate în anul 1977 în sudul
Focșaniului atestă că vatra actuală a orașului a fost locuită încă din
neolitic, obiectele descoperite aparținând culturii Cris (circa 5000 Î.Hr.).
Sus am postat stemele actuală și interbelică ale orașului Focșani iar mai jos
fotografiile câtorva monumente de cultură și arhitectură focșănene dar și câteva vederi ilustrate din vremuri diferite.
Gara veche
Cazarma Regimentului 11 Artilerie
Banca Națională
Catedrala Sfântu Ion
Banca Economia
Calea Cuza Vodă
Biserica Profetul Samuil
Școala comercială superioară
Statuia lui Niculae Săveanu
Piața domnească (Moldova)
Biserica domnească Sfânta Paraschiva
Bulevardul gării
Bulevardul școalelor
Cazarma pompierilor
Orfelinatul Prințesa Maria
Școala profesională de fete
Biserica militară
Vederi
Județul Vrancea este situat la limita dintre provinciile
istorice Muntenia și Moldova, având suprafața de 4863 kilometri
pătrați, iar reședința în municipiul Focșani. Județul
Vrancea, ca unitate administrativ - teritorială cuprinde, conform actualei
împărțiri administrativ - teritoriale, 73 de localități din care 2 municipii –
Focșani și Adjud, 3 orașe – Panciu, Odobești și Mărășești precum și 68 de comune
în componența cărora se află 331 de sate. Sus am postat stema și harta actuală
a județului Vrancea iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și
arhitectură din județ din vremuri diferite, dar și alte locuri de vizitat pe
aceste meleaguri.
Vederi - Adjud
Strada Mare - Adjud
Gara - Adjud
Vederi - Panicu
Biserica - Bielești
Vederi - Bielești și Balta Raței
Vederi - Mărăști
Gara - Odobești
Primăria - Adjud
Vederi - Mărășești
Vederi - Doaga
Mănăstirea - Lepșa
Vederi - Faraoanele și Vârteșcoiu
Vederi - Boțârlău
Vederi - Jariștea
Vederi - Soveja
Vedere - Dimaciu
Vederi - Năruja
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Fizicianul Albert Einstein, a trăit între anii 1879 - 1955
Detaliu vignetă de pe o felicitare germană
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.06.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu