1. Moneda euro franceză de colecție de
mai jos omagiază fregata L’Hermione. În centrul aversului, în interiorul unui cerc
periferic continuu este reprezentată o navă plutind pe apă și în dreapta ei
sunt marcate literele mari de tipar R și F reprezentând inițialele numelui
statului francez – Republique Francaise. În partea stângă sus pe conturul
monedei este aplicată inscripția:
“L’HERMIONE” – numele navei, iar pe restul coroanei circulare este reprezentă
o parâmă sub forma unei frânghii răsucite. La partea inferioară este
reprezentată o stemă (poate un logo). În câmpul reversului, în interiorul unui cerc periferic
continuu, sunt următoarele reprezentări: două pânze de navă, o parte de timonă
și inscripția pe două
rânduri orizontale : “10 EURO” – valoarea monedei.
La partea cea mai de jos este marcat anul emiterii monedei – 2012. Pe partea
stângă și superioară, între cercul periferic continuu exterior și
un capăt de parâmă (frânghie răsucită), este aplicată inscripția:”LES GRANDS NAVIRES FRANCAIS”, tradus – Marile
nave franceze (numele seriei).
Moneda are următoarele caracteristici tehnice:
seria – Marile nave franceze, data emiterii – 6 iulie 2012, valoarea – 10 euro,
forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,2 grame, material
compoziție – argint, calitate – proof, tiraj – 10000 exemplare și pretul oficial unitar de achiziție - 65 E. Hermione a fost o fregată cu 32 tuturi din
clasa Concorde, aparținând Marinei Franceze. Concepută pentru viteză, a fost una
dintre primele nave ale Marinei Franceze care a primit o înveliș de
cupru. La începutul războiului anglo-francez (1778), ea a patrulat în
Golful Biscaya, escortând convoaie și urmărind corsari. Ea a devenit
faimoasă transportându-l pe generalul La Fayette în Statele Unite în 1780,
în sprijinul rebelilor din războiul civil american. Nava a fost construită în
șantierul naval Rochefort, lansată la apă în data de 28 aprilie 1779, pentru ca
în data de 20 septembrie 1793 să eșueze din cauza unei erori de navigației a
pilotului comandant. Pe 22 iulie 1984, în timp ce căuta rămășițele a două nave
britanice, arheologul subacvatic amator Michel Vazquez a găsit epava lui Hermione. În anul 1997 s-a lansat un proiect de
reconstrucție a navei Hermione tot în șantierul Rochefort. Pe data de 18
aprilie 2015, replica la dimensiunea reală a lui Hermione a început o călătorie în Statele Unite,
ea ajungând în bună stare pe coasta americană în iuie 2015. Redau mai jos
câteva dintre caracteristicile tehnice ale acestei nave:
- sarcina suportată –
1160 tone
- lungime – 44,2 metri
- lățimea – 11,24 metri
- viteza maximă – 13
noduri
- echipaj – 6 ofițeri, 10
paznici și 282 marinari
- armament – 26 tunuri de
12 mm și 6 tunuri de 6 mm
2. Moneda euro franceză de colecție de
mai jos omagiază transatlanticul Le
France. În centrul aversului, în interiorul unui cerc
periferic continuu, este reprezentată partea din față a unei nave plutind pe
apă și în stânga ei sunt marcate literele mari de tipar R și F reprezentând inițialele
numelui statului francez – Republique Francaise. Pe botul navei, la partea
inferioară este aplicată insripția pe două rânduri: “LE FRANCE” – numele navei.
În câmpul reversului, în interiorul unui cerc periferic continuu, sunt
următoarele reprezentări: două coșuri de navă scoțând fum, o parte a panoului
de comandă și inscripția pe două rânduri orizontale : “10 EURO” – valoarea monedei. La partea cea
mai de jos este marcat anul emiterii monedei – 2012. Orizontal pe centrul
monedei, între două linii paralele continui este aplicată inscripția:”LES GRANDS NAVIRES
FRANCAIS”, tradus – Marile nave franceze (numele seriei). Moneda are următoarele caracteristici tehnice:
seria – Marile nave franceze, data emiterii – 9 noiembrie 2012, valoarea – 10
euro, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,2 grame,
material compoziție – argint, calitate – proof și tiraj
– 10000 exemplare.
Le France a
fost un transatlantic al Companiei Generale Transatlantic (C.G.T. sau French
Line), construit în șantierul
naval din Saint Nazaire și lansat la apă în februarie 1962. La
momentul construcției sale nava de 316 m era cea mai lungă navă de
pasageri construită vreodată, un record care a rămas necontestat până la
construcția navei Queen Mary, de 345 m. în anul 2004. Călătoria
inaugurală a navei a fost spre New York în data de
3 februarie 1962 cu multe vedete de film și aristocrație franceză la
bord. În anul 1979 nava a fost achiziționată
de compania norvegiană NCL, la prețul de 18 milioane de dolari SUA, suferind
modificări semnificative pentru amenajarea ca navă de croazieră. A fost
redenumită SS Blue Lady și a
fost vândută pentru a fi casată în 2005, iar casarea a fost finalizată la
sfârșitul anului 2008. La 25 mai 2003, după acostarea în Miami la ora 5:00
dimineața, Norvegia a fost grav avariată
de o explozie a cazanului la ora 6:37 dimineața, care a ucis opt membri ai
echipajului și a rănit șaptesprezece, deoarece aburul supraîncălzit a inundat
camera cazanului și explodat în spațiile echipajului de deasupra printr-o punte
ruptă. După efectuarea reparațiilor nava Norvegia a fost
vândută în aprilie 2006 către Bridgend Shipping Limited din Monrovia, Liberia,
și a fost redenumită Blue Lady în vederea
casării, procedură ce s-a terminat în anul 2008. Câteva părți mici ale navei au
fost răscumpărate și expuse la Paris Yacht Marina, Port de Grenelle, Paris 15
și Muzeul Malraux din Le Havre. Important de reținut este faptul că interioarele
navei au fost locul în care nava și-a afișat scopul ca o vitrină a artei și
designului francez modern. Decorul camerelor a fost considerat în sine ca
artă, mulți designeri și artiști francezi de seamă însărcinați să creeze cele
mai uimitoare spații de pe mare. Dincolo de aceasta, multe lucrări de artă
au fost comandate în mod special pentru a împodobi pereții sălilor de mese,
saloanelor și cabinelor. O zonă care i s-a acordat o atenție neobișnuită a fost
bucătăriile navei; O suprafață de 1500 de metri pătrați și amplasată
aproape la mijlocul navei, între cele două săli de mese pe care le deservea
singura bucătărie deservită de 180 de persoane. Bucătăriile erau echipate
cu cele mai avansate mașini disponibile, precum și cu multe ajutoare
tradiționale de gătit, inclusiv o sobă care avea 12 metri lungime și 2,5 metri
lățime. Un nivel mai jos era Pont Promenade, puntea principală a clasei
Turistice. Principalele saloane și încăperi de aici au fost Biblioteca,
Camera pentru fumatori, Marele Salon și nivelul orchestrei ale teatrului. Câteva dintre caracteristicile tehnice ale navei au
fost:
- sarcina suportată - aproximativ 52000 tone
- lungime – 316 metri
- lățime – 33,7 metri
- înălțime
– 67,66 metri (chilă până la catarg)
- adâncime - 28,1 metri (chilă până la puntea
principală)
- punți
– 12
- putere
instalată – 160000 CP
- propulsie
- Turbine CEM-Parsons cu angrenaje elice cvadruplă
- viteză
– 56 km / oră
- capacitate
– clasa I – 407, clasa turistică – 1271
- echipaj
- 1104
3. Moneda euro franceză de colecție de
mai jos omagiază transatlanticul L’Amazone. În centrul aversului, în interiorul unui cerc periferic continuu,
este reprezentat profilul unei nave plutind pe apă și sub ea este aplicată
inscripția: “L’AMAZONE” – numele navei. La partea cea mai de jos sunt marcate
literele mari de tipar R și F reprezentând inițialele numelui statului francez
– Republique Francaise. În câmpul reversului, în interiorul unui cerc periferic
continuu, sunt următoarele reprezentări: două coșuri de navă scoțând fum, o parte a panoului de
comandă și inscripția pe două rânduri orizontale : “10 EURO” – valoarea monedei. La partea cea
mai de jos este inscripționat anul emiterii monedei – 2013. Orizontal pe
centrul monedei, între două linii paralele continui este aplicată inscripția:”LES GRANDS NAVIRES
FRANCAIS”, tradus – Marile nave franceze (numele seriei). Moneda are următoarele caracteristici tehnice:
seria – Marile nave franceze, data emiterii – 2013, valoarea – 10 euro, forma –
rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 22,2 grame, material compoziție
– argint, calitate – proof și tiraj – 10000 exemplare.
Amazon este numele un
transatlantic francez lansat la apă în data de 8
noiembrie 1896. Imediat după lansare nava a fost folosită pe linia Orientului
Îndepărtat sub numele de Laos. Nava putea transporta 530 de pasageri
repartizați în patru clase de confort. În anul 1903 nava a fost alocată liniei maritime Bordeaux – La Plata (America de Sud) primind numele
Amazon. După desfiintarea liniei maritime sud americane (anul 1913) nava a reintrat pe linia maritimă Orientul
Îndepărtat. Nava a fost distrusă de un incendiu în data de 23 august 1976 lângă
Port Kelang și casată în anul 1977. Câteva dintre
caracteristicile tehnice ale navei au fost:
- lungime – 163,6
metri
- lățime
– 22 metri
- sarcină
suportată - 12200 tone
- greutate proprie
– 6400 tone
- propulsie – două
turbine Parsons încălzite de trei cazane pe ulei
- putere – 24000
CP
- viteza maximă –
23 noduri
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA
INSIGNE ȘI MEDALII
DIN JUDEȚUL TIMIȘ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Electro Motor Timișoara - 75 de ani
Bega Electromotor este cel mai mare producator de motoare electrice de
putere medie in Romania. In prezent, activitatea principala este reprezentata
de productia si reparatia de motoare electrice de uz general in cea mai larga
gama de puteri din Romania. S.C. Bega Electromotor S.A. infiintata in anul
1900, are o experienta indelungata in constructia motoarelor electrice, fiind
la ora actuala cel mai mare producator de motoare electrice de medie putere in
Romania. In anul 2000 firma a fost complet privatizata si a devenit parte
din grupul de firme Bega. In prezent, activitatea principala este
reprezentata de productia motoarelor trifazate si monofazate de uz
general in cea mai larga gama de puteri din Romania. Sus am postat 2 logo-uri ale
Întreprinderii Electromotor Timișoara. Eliberarea Cetății Timișoara de sub dominația otomană - 1716
Produsul
medalistic de mai sus s-a realizat în anul 1716
pentru a celebra Eliberarea Cetății
Timișoara de sub dominația otomană. Produsul
este confecționat din bronz argintat, are forma rotundă și cântărește 8,8
grame. În centrul aversului, în interiorul unui cerc liniar continuu, este
prezentat bustul împăratului spre dreapta, laureat, cu inscripția semicirculară
periferică superioară: “CAROLVS VI. D. G. ROM. IMP. SEMP.AVG” – tradus aproximativ:
“Împăratul roman Carol VI prin grația lui Dumnezeu, veșnic
august”,
dedesubt fiind marcată litera R (?). Pe revers, în interiorul unui cerc liniar
continuu, pe fundal, sunt reprezentate Cetatea Timișoarei, cu minaretele
moscheilor turcești, deasupra nori, în prim plan două cursuri de apă și o zonă
mlăștinoasă. Periferic circular, pe partea superioară, este aplicată pe două
rânduri inscripția: “CESSIT VICTRICIBUS ARMIS./ DE TVRCIS. CAPITO TEMESWARO”. –
tradus aproximativ “Timișoara aparține
biruitorilor”
Cetatea
Timișoara, în limba latină Castrum
Temesiensis sau Castrum Temesvariensis este o cetate istorică
storică pe locul și în jurul căreia a fost construit actualul oraș Timișoara.
Se presupune că a existat o cetate de pământ avară, dar primele mențiuni
datează din secolul al XIII-lea. Carol Robert de Anjou a construit la începului
secolului al XIV-lea prima cetate de piatră (cetatea
angevină). Ioan de Hundeoara a refăcut cetatea distrusă în urma unui
cutremur din anul 1443. În anul 1552 cetatea a fost cucerită de
turci, care au stăpânit-o până în anul 1716, când a fost cucerită
de habsburgi. Cetatea habsburgică a fost așa de puternică încât a fost
asediată o singură dată, în anul 1849, în timpul Revoluției Maghiare din anul
1848, asediu la care a rezistat. Spre sfârșitul secolului al XIX-lea progresele
în domeniul artilerie au făcut ca zidurile să nu mai poată
asigura apărarea orașelor. Zidurile și spațiul liber din jurul lor împiedicau
dezvoltarea orașului, astfel că Timișoara a fost defortificată, zidurile fiind
demolate și șanțurile umplute. Actual, din fortificațiile cetății habsburgice
mai există Castelul Huniade, bastionul Therezia - important punct turistic, o
cazemată din ravelinul porții Vienei, un rest din bastionul Eugeniu și o mică
bucată din curtina dintre bastioanele Eugeniu și Elisabetha.
Carol
al VI-lea a
fost împăratul Sfântului
Imperiu Roman din data de 12 octombrie 1711 și până la moartea sa. El s-a
născut la data de 1 octombrie 1685 la Viena și a decedat la data de 20
octombrie 1740 tot la Viena. Totodată a fost regele Ungariei sub numele
de Carol al III-lea, rege al Boemiei sub numele de Carol al
II-lea, principe al Transilvaniei etc. După Pacea de la
Passarowitz (1718) și până la Tratatul de la Belgrad (1739) a fost și
suveran al Olteniei. A făcut parte din Casa de Habsburg, fiind fiul
împăratului Leopold I și tatăl împărătesei Maria Tereza.
Insigna Societății de luntrișoare Regatta din Timișoara - 1864
Produsul
medalistic de mai sus este o insignă realizată la
comanda Societății de luntrișoare “Regatta” fondată în anul 1864 în
municipiul Timișoara. Un grup de studenţi entuziaşti întorşi acasă de la
studii, din Europa vestică şi care au fost captivaţi de pasiunea canotajului,
împreună cu oameni umblaţi prin lume, cu sprijinul sponsorilor, respectiv
familiile: Brandl, Török, Uhrman, Goldner şi Pendl au fondat o asociaţie
sportivă, construind iniţial prima barcă sportivă din lemn şi amenajând şi
locaţia Clubului Regata, pe un braţ al Canalului Bega, de fapt Canalul morii
(astăzi str. Pestalozzi). Numele clubului provine din Europa de vestică şi
centrală unde competiţiile nautice se reuneau sub numele generic de Regate.
Prima clădire a clubului este semnalizată prin 1900 în Planul de regularizare a
Canalului Bega. În
anul 1905 clădirea clubului este mutată lângă Podul Traian din cauza lucrărilor
de regularizare din cartierul Fabrică. Ulterior asociaţia primeşte teren în
amonte de Podul Mitropolit Şaguna (actualul Laborator al Facultăţii de
Hidrotehnică) şi între 1910 - 1912 pe baza proiectului întocmit de arhitectul
Laszlo Szekely (membru al asociaţiei, arhitectul şef al oraşului Timişoara) se
construieşte un complex de imobile (sediul asociaţiei – o clădire cu două
etaje, utilizată ca şi hotel, restaurant şi salon de reuniuni pentru
comercianţi şi protipendada timişoreană; hangarul bărcilor,vestiare şi atelier
de reparaţii; adăpost pentru căruţe şi grajduri, asociaţia autofinanţându-se.
După primul război mondila activitatea asociaţiei s-a diminuat. Autoritățile
locale au rechiziționat clădirea principală pentru a înfiinţa un internat
pentru cei 145 de elevi români din Banatul iugoslav şi Valea Timocului plus 15
bursieri din Vechiul Regat şi 53 de bursieri de la Politehnica Timişoara,
bursieri ai primăriei în anii 1920-1921, clădirea fiind administrată de Eforia
Şcoalelor. În schimbul clădirii rechiziţionate Asociaţia ,,REGATTA - ÎNAINTE”
primeşte de la autorităţile locale bani şi teren în aval de Podul Traian la 150
metri, peste drum de Spitalul CFR, construindu-şi hangarul pentru bărci, ponton
pe malul Canalului Bega, vestiare, birouri, terenuri de handbal şi ştrand după
1920. În anul 1923 Internatul pentru băieţi a fost preluat de primărie, în anul
1924 a fost predat eforiei pentru ca în data de 26 iunie 1926 să intre în
proprietatea Reuniunii Femeilor Române. În clădirea solidă a hangarului de
bărci în anul 1930 s-a instalat Automobil Clubul Regal Român Banat – Crişana,
iar în 1948 s-a amenajat terenul de sport al Şcolii Medii Tehnice de Cultură
Fizică şi Sport, iar o parte a hangarului s-a predat artiştilor plastici
(sculptori) funcţionând cu această destinaţie până recent. Paralel cu alte
cluburi în 1930 se înfiinţează Clubul German de Canotaj din iniţiativa
bancherului Johan Schmaller ajutat de Erich Metzenrath, Dr. Josef Philips, Dr.
J.Riess, Anton Knopf, Adam Herzog, P. Lindacher, închiriind un teren în amonte
de Podul Episcopilor, construind un hangar de lemn cu acoperiş semicilindric.
Clubul a primit din Germania 5 schifuri mărindu-şi astfel numărul de membrii,
ajungând ca în anul 1939 să aibă 114 membri. De la Clubul german de canotaj,
Asociaţia sportivă ,,Înainte” preia barca 4+1 clinuri ,,BRUNHILDE”, după 1953
barca este folosită de clubul sportiv ,,ŞTIINŢA” iar din 1956 de Şcoala
Sportivă nr.2 Timişoara. Produsul medalistic prezentat aici este una dintre
primele insigne cunoscute ale Societății de luntrișoare
din Timișoara. Insigna a fost confecționată în jurul anului 1900 fiind de fapt un steag
în falduri cu suliţa scurtă (mâner), având pe diagonala maximă dimensiunea de
20 milimetri. Ea este ralizată din metal emailat în culorile roșu și alb.
Mânerul steagului este înfăşurat cu un fir de cupru - simbol specific oamenilor
de pe ape. Aversul steagului în falduri are în stânga fixarea de mâner şi pe
orizontala onduleului blând, trei câmpuri. Câmpul de jos cu email roşu are în
colţul din dreapta jos milesimul 1864 în relief; câmpul central este din email
alb anepigraf; câmpul superior cu email roşu are în colţul din stânga în relief
litera ,,R” de tipar. Reversul insignei este anepigraf fără marca
producătorului, existând două variante de prindere: cu ac cositorit şi cu talpă
alămită.
Insigna sportivă - Politehnica Timișoara
F.C. Politehnica Timișoara (cunoscut
anterior și sub alte nume, printre care FC Politehnica AEK Timișoara, FCU
Politehnica Timișoara, Poli Timisoara și FC
Politehnica 1921 Știința Timișoara) este un club de fotbal
din Romania, fondat in anul 1921, care evoluează în a doua divizie a
fotbalului românesc, în urma deciziei Comisiei de Licențiere a Ligii
Profesioniste de Fotbal din mai 2011. Sus am postat siglele clubului de
fotbal Poli Timisoara, de-a lungul timpului.
CS
Poli Timișoara, denumire alternativă ACS Poli Timișoara este un club profesionist de
fotbal din Timișoara. Clubul este succesorul FC Politehnica
Timișoara, fondat în anul 1921, care a dat faliment și a fost dizolvat, în urma
sezonului 2011-2012. Clubul a fost format prin mutarea echipei ACS Recaș
la Timișoara și redenumirea ei în ACS Poli Timișoara. Noua echipă refondată în
2012 are suportul Primăriei Timișoara, a Consiliului Județean Timiș și a
Universității Politehnice Timișoara. Echipa joacă meciurile de acasă pe stadionul
Dan Păltinișanu (32972 locuri pe scaune), iar culorile tradiționale ale
echipamentului de joc ale echipei sunt alb și violet. Camera de agricultură - Județul Timiș - Torontal
Faună - Expoziția 1932 - Puti Chaki
Produsul
medalistic de mai sus s-a realizat în anul 1932 cu
ocazia Expoziției agricole organizate de
Camera de Agricultură a județului Timiș - Torontal. Camera de Agricultură
județeană a fost o instituție de stat, ce a precedat actuala Direcție județeană
pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală, cu misiuni în dezvoltarea sănătoasă a
agriculturii în plan teritorial.
Județul Timiș -
Torontal
a fost o veche unitate administrativ teritorială situată aproximativ în zona
județului Timiș de astăzi, având reședința în orașul Timișoara. În anul 1930
acest județ se întindea pe 7600 kilometri pătrați și număra 500416 locuitori dintre
care 243200 bărbați. De-a lungul vremii acest județ a cunoscut o puternică
dezvoltare a industriei și agriculturii.
Insigna - Primul carnaval internațional est european
Timișoara 1991
Produsul
medalistic de mai sus este o insignă realizată
pentru a celebra desfășurarea Primului
carnaval internațional est-european ce a avut loc la Timișoara în anul 1991.
A fost o amplă manifestare culturală unde s-au prezentat, costume, măsti,
obiceiuri și dansuri populare din mai multe țări est-europene. Insigna s-a
realizat în diverse nuanțe de culori și s-a oferit participanților la carnaval
dar și publicului.
Municipiul
Timișoara (în graiul bănățean Cimișoara, în
germană Temeschwar, alternativ Temeschburg sau Temeswar,
în maghiară Temesvár, în sârbă Темишвар/Temišvar,
în limba bulgarilor bănățeni Timišvár; în traducere (lb. maghiară):
„Cetatea de pe Timiș”) este reședința și cel mai mare oraș al județului
Timiș din regiunea istorică Banat, vestul României. În
anul 2010, având 303708 locuitori, era al treilea oraș, ca număr de
locuitori, din România. Numele localității vine de la râul Timiș (trecând
actualmente la sud de municipiu), numit de romani în antichitate Tibisis sau Tibiscus. âÎncepând din anul 553 teritoriul actual al Timișoarei a fost
timp de două secole sub dominație avara. Aceștia au construit pe ruinele fostei
fortărețe romane Zambara o nouă așezare cu numele de Beguey, poziționată
strategic intre râurile Timiș si Bega (Tisa). După avari teritoriul a fost
invadat de pecenegi, cumani, bulgari, valahi și apoi maghiari. Fortăreața
Timișoara a fost foarte probabil construita în sec. X, în stil avar,
înconjurată de un canal cu apă, fiind situata pe locul actual al Operei. După
invaziile tătare și distrugerea completă din 1241, regele maghiar Bèla al
IV-lea a colonizat zona cu germani, care au reclădit cetatea. Prima
atestare documentară a localității Timișoara este destul de controversată,
aceasta fiind plasată de specialiști în anii 1212 sau 1266. În anul 1175
este menționat comitatul Timiș, dar sursele nu menționează care este
centrul economic și administrativ al acestuia. Deasupra am postat stemele
veche, interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Timișoara, iar
dedesubt pozele câtorva inconfundabile monumente de cultură și arhitectură din
frumosul oraș de pe Bega, din vremuri diferite.
Banca de economii
Piața Axente Sever
Palatul Ștefania
Biserica sârbă - Piața Traian
Palatul Loffler
Piața Jeno
Prima banca de economii - Piața Sfântu Gheorghe
Gara
Piața Operei
Banca de păstrare - cartierul Iozefin
Piața Maria - cartierul Iozefin
Palatul episcopului sârb
Podul Ștefan cel Mare peste canalul Bega și Palatul Ancora
Podul Huniade
Piața Losonczy
Palatul Szecheny
Vechea Piață Sfântu Gheorghe
Piața Weiss
Palatul Apelor
Palatul Karl Kuncz
Județul Timiș este situat în vestul țării, în regiunea istorică Banat, România. Numele său provine de la râul Timiș care îl traversează. Județul se întinde pe o suprafață de 8697 kilometri pătrați, fiind cel mai mare din țară, numără aproximativ 660000 de locuitori și are reședința în municipiul Timișoara.Din punct de vedere administrativ județul se compune din 2 municipii - Timișoara și Lugoj, 8 orașe - Sânnicolaul Mare, Jimbolia, Buziaș, Făget, Deta, Gătaia, Recaș, Ceacova și 89 de comune. Deasupra am postat harta, stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Timiș, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură și trimiteri poștale din vremuri diferite, din acest județ.
Biserica greco ortodoxă - Zgribești
Vedere - Șemlacu Mare
Școala - Știuca
Vedere - Tapia
Vedere - Săcălaz
Catedrala - Vinga
Vedere - Vâlcani
Vedere - Urseni
Vederi - Uivar
Poșta - Tormac
Vedere - Teremia Mare
Vedere - Sculia
Vedere - Sânpetru Mare
Vedere - Sânmartinu maghiar
Gara - Răchita
Vederi - Sânmihaiu Român
Vedere - Sânnicolau Mare
Biserica - Remetea Mică
Vedere - Remetea Mare
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitor israelian Shmuel Yosef Agnon,
a trăit între anii 1888 - 1970
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 05.06.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu