Ma jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din orașul german OHRDRUF, districtul GOTHA,
landul TURINGIA și câteva trimiteri poștale din vremuri diferite
dar și o monedă și o insignă locală.
Strada Pieței
Râul Ohra
Gara
Gimnaziul Gleichensee
Cartierul militarilor
Lagărul
Trimiteri poștale
Monedă locală
Insignă locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA O ÎNAINTAȘĂ
UN DUEL EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL BIHOR
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Insigna turistică - Stâna de Vale (Mănăstirea)
Statiunea climaterica si de odihna Stâna
de Vale este
situata la 1101 metri altitudine, intre Muntii
Vladeasa si Muntii Padurea Craiului, la 24 km de orasul Beius si la 90 km de Oradea, aparținând administrativ de
comuna Budureasa. Statiunea dispune
de un climat de depresiune intramontana tonic-stimulant cu ierni reci si veri
racoroase. Canitatile de precipitatii sunt dintre cele mai mari din Romania, Stâna de Vale avand si renumele de a fi
polul precipitatiilor din Romania cu valori ce depasesc 1200-1400 mm anual.
Acest lucru are drept rezultat prezenta stratului de zapada din luna noiembrie
uneori chiar pana in martie-aprilie. Statiunea poate fi un loc ideal pentru
tratarea nevrozelor astenice si a afectiunilor endocrine fie ca este vorba de
boala Basedow (in stadiu
incipient, dupa tratament cu medicamente) sau de hipertiroidie benigna. De
asemenea pot fi tratate si afectiunile respiratorii sau starile de debilitate,
surmenaj fizic si intelectual, tulburarile de crestere la copii. In tratarea
acestor afectiuni se utilizeaza atat apa minerale existenta in statiune
(feruginos, hipoton) cunoscuta sub numele de Izvorul
Minunilor cat si instalatiile si
procedurile de tratament din statiune ce includ bai in cada, sauna, masaj,
magnetodiaflux, ionogalvanizari.
Această
mănăstire, este situată în stațiunea Stâna de Vale, pe teritoriul comunei
Budureasa, la 27 km de Beiuș. în județul Bihor. Mănăstirea a fost înființată în
anul 1991. Se spune într-o legendă, că înainte de cel de al doilea război
mondial, pe acest teritoriu exista o mănăstire greco-catolică. Mănăstirea poarta
hramul „Sfintii Apostoli Petru si Pavel” și are o obște de călugări. Este
formată din două biserici și două clădiri, cu biserica mare, fiind construită
din cărămidă, așezată pe o fundație înaltă de piatră, compusă din altar, naos,
pronaos, pridvor închis și pridvor deschis, iar pe pridvor sunt amplasate două
turle cu baza pătrată, cu un corp octogonal, cu acoperiș piramidal, care
îndeplinește și funcția de clopotniță. Corpul de chilii, are un plan în forma
literei „L” și se dorește extinderea acestui-a, dar deține și o clădire cu
spații pentru cazarea pelerinilor. Dacă vă prinde noaptea în această zonă,
mănăstirea oferă 14 locuri de cazare.
Insigna - N.A.C. (Nagyváradi Atletikai Club) 1940 aug. 30
Visszatertunk (Ne-am întors)
Asociația
Club Sportiv CAO 1910 Oradea, cunoscută sub numele de Club Atletic
Oradea, CA Oradea, sau pur și simplu CAO, este un club de fotbal din
Oradea, care evoluează în Liga a III-a. Echipa a fost înființată
ca Nagyváradi Atletikai Club (N.A.C.) în data de 25 mai 1910, când
Transilvania făcea parte din Austro - Ungaria. Momentul istoric al fondării
clubului a avut loc la Cafeneaua Emke (instalată la parterul actualului
Hotel Astoria). Membrii fondatori și implicit membrii primului consiliu
director al CAO/ NAC au fost: dr. Emil Jónás (președinte), Béla Mikló
(președinte executiv), Andor Szabó (secretar), respectiv dr. Kálmán Kovács
(casier). Alte denumiri ale echipe în timp au fost: Libertatea, Întreprinderea
Comunală (ICO), Progresul și Clubul sportiv Crișana. De-a lungul istoriei
sale, CAO a câștigat un titlu naționl românesc, un titlu național
maghiar și o Cupă a României. S-a dizolvat în 1963, dar a fost refondat în 2017
și a început să joace în divizia a cincea. Locul unde "alb-verzii"
își desfășoară meciurile de pe teren propriu este Stadionul Iuliu Bodola,
cea mai mare arenă a județului Bihor, numit astfel după Iuliu Bodola,
jucătorul legendar al CAO din anii '30 și '40. Stadionul a fost inaugurat în
1924 și a fost renovat de mai multe ori, la renovarea din 2007 băncile de lemn
fiind înlocuite cu scaune de plastic, reducând astfel capacitatea arenei de la
18000 la 11155 locuri. Centru comercial și nod de transport, orașul Oradea a
fost un leagăn timpuriu al jocului de fotbal, care a apărut aici în 1902,
datorită locuitorilor săi care se întorceau de la studii sau de la muncă din
străinătate sau din Budapesta. Sportul câștiga în popularitate, dar nu exista
încă un club organizat care să reprezinte orașul în meciurile împotriva unor
orașe precum: Kolozsvar (Cluj-Napoca) sau Temesvar (Timișoara).
Înființată în 1910, când Transilvania era încă parte a Austro-Ungariei,
Nagyváradi Atletikai Club - în limba română: Club Atletic Oradea - va deveni în
curând simbolul fotbalului din orașul de pe Crișul Repede. Adunarea de
constituire a avut loc la 25 mai 1910, în cafeneaua orădeană Emke, consiliul
director fiind format din dr. Emil Jonas, președinte, Bela Miklo, președinte
executiv, Andor Szabo, secretar, și dr. Kalman Kovacs, casier, iar afilierea la
Federația Ungară de Fotbal a fost semnată imediat. La 31 iulie, NAC a jucat
primul său meci împotriva clubului KVSC din Kolozsvar (Cluj Napoca). Luna
următoare, o echipă din Anglia care se afla în turneu a venit în
oraș: este vorba de Bishop Auckland, campioana Ligii Nordului în acel sezon;
NAC a câștigatul meciul cu un neverosimil 8-0. Înainte de primul război
mondial, clubul a activat doar la nivel local și regional; după ce s-a alăturat
Diviziei de Est a Ligii de Sud a Ungariei, în 1913 NAC a câștigat 25 dintre
cele 31 de meciuri. În 1914, în calitate de campioană a diviziei, NAC a avut
dreptul să participe la turneul final de la Budapesta, dar această competiție
nu a mai avut loc niciodată din cauza izbucnirii războiului, în iunie. Echipele
transilvănene s-au alăturat campionatului național românesc în sezonul 1921-
1922, dar NAC - acum cunoscut și sub denumirea de Clubul Atletic Oradea - a
fost învins în faza orășenească a campionatului de Stăruința Oradea și apoi de
Înțelegerea Oradea pentru primele câteva sezoane și, astfel, nu s-a calificat
pentru turneul final până în sezonul 1923-24. În 1932, conducerea clubului a
decis că stabilirea de contacte cu fotbalul din alte țări ar contribui la
dezvoltarea acestui sport în Oradea. Așa că au efectuat un turneu de
douăsprezece meciuri în Franța și Elveția, în timpul cărora au învins Olympique
Lillois cu 5-2, echipă care în acel sezon va deveni campioana Franței. În anul
următor turneul a fost în Franța și în coloniile sale din Africa de Nord, iar
Oradea și fotbalul românesc și-au răspândit faima în jurul continentului. În
timpul perioadei interbelice, CAO a furnizat optsprezece internaționali români,
majoritatea dintre ei fiind constituită, în mod întâmplător, din etnici
maghiari, evrei și germani. După Dictatul de la Viena echipa a jucat în
campionatul maghiar, pentru ca în sezonul 1943-44 a devenit prima echipă din
afara Budapestei care a câștigat campionatul maghiar în istoria sa de 44 de
ani, terminând cu 13 puncte înaintea celei de-a doua echipe, Ferencvaros. Nume
de jucători mari ai acestei echipe în timpul câștigării primului titlu au
fost: Gyula Lorant, Iuliu (Gyula) Bodola, József Pecsovszky (Iosif
Petschovschi), Francisc Spielmann, Gusztav Juhasz, Nicolae Simatoc, etc.
Antrenorul NAC, în perioada succesului maghiar al clubului, a fost vedeta
alb-verzilor din anii '20, Francisc Ronay. Sub numele - Progresul Oradea,
clubul a câștigat Cupa României în anul 1956. Orașul Oradea a strălucit
puternic pe firmamentul fotbalului regional și național, cu câțiva dintre cei
mai mari jucători ai Ungariei și României din acele vremuri - o cupă și un
titlu de campion în două țări - dar acum se află mult în umbră: FC Bihor a fost
declarat falimentar la 12 ianuarie 2016, după o istorie furtunoasă, iar în
primăvara anului 2017, acest faliment a provocat o situație stranie, inversă față
de cea de la începutul anilor '60, CAO reapărând și înlocuind-o acum ea pe FC
Bihor. Principala rivală a CAO este considerată Ripensia Timișoara, dar
rivalitățile zonale precum cele cu UTA sau Poli Timișoara sunt și ele
recunoscute. În trecut CAO a avut importante rivale și la nivel local,
meciurile împotriva unor echipe precum Stăruința sau Crișana fiind recunoscute
pentru intensitatea lor.
N.T.K. (?) Oradea - Cursa ciclistă Aiud 1935
Ciclismul este, în sensul larg al cuvântului, deplasarea
pe sol folosind mijloace de transport puse în mișcare de mușchii
omului, cu precădere bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de
plăcere și disciplină sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este
condus de Uniunea Ciclistă Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul
ciclism înseamnă organizare riguroasă dar și investiții însemnate în
echipamentele de concurs. Printre primii locuitori ai Capitalei, care au
folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se numarau si cateva personalitati
ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al. Vlahuta, B. Delavrancea si Al.
Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care doreau sa organizeze concursuri
dupa modelul occidental au importat biciclete cu roata mare in fata, numite
bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut, sporeste numarul societatilor de
ciclism, apar primele curse, primele velodromuri. Inca din 1886 fusesera
infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”, iar in anul 1889
“Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti, care are loc in
1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de D. Dumitrescu,
unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea societatilor
cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice a
activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul acestei
scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura usor
ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat concursuri
intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898. Dezvoltarea
ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de concursuri si
aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in teritoriu, au
creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment, care are loc
in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee organizatorice, care la
vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si organizare a ciclismului
romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica a Romaniei (1897) si
Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei Societatilor Sportive din
Romania (FSSR).
N.T.K. am fost un puternic și cunoscut club
de ciclism orădean.
Clubul sportiv Crișul Oradea
Crișul a fost vechiul nume al actualei echipe FC Bihor
din municipiul Oradea. Fondat în anul 1958, FC Bihor este urmașul
unui club mult mai titrat, CA Oradea. înființat în anul
1910, FC Bihor este una dintre puținele echipe din lume care a câștigat
campionatul în două țari diferite, atât în România cât și în Ungaria. Sus am
postat două logo-uri ale FC Bihor. A activat în campionatul regional până în
anul 1960 când, a fuzionat cu echipa fabricii de
încălțăminte Solidaritatea și a promovat în Divizia B. În
sezonul 1961 – 1962 echipa își schimbă numele în A.S.A.
Crișul și termină campionatul pe locul 12. Anul următor ocupă locul 1 și
promovează în Divizia A. După trei ani în prima divizie retrogradează, iar
în 1968, în urma unui turneu de baraj organizat la Timișoara, se
întoarce în primul eșalon. Joacă doi ani în Divizia A și apoi
retrogradează, dar revine în sezonul următor. În anul 1972 orădenii se întorc
în Divizia B și își schimbă numele în FC Bihor. După două locuri 2,
obținute în edițiile de campionat 1972 – 73 și 1973-74, la
sfârșitul anului competițional 1974-75 promovează din nou. Echipa reușește
să se mențină în Divizia A timp de cinci ani după care, în 1979,
retrogradează. Sub conducerea antrenorului Gheorghe Staicu, FC Bihor se
întoarce în primul eșalon, unde ocupă un loc 7 la finele sezonului 1983-84.
În 1986 echipa retrogradează iar în 1988 se întoarce în
prima ligă. În turul sezonului 1989 - 90 FC Bihor a avut un parcurs bun,
încheind prima parte a campionatului pe un onorant loc 5. După un retur foarte
slab, echipa orădeană a terminat campionatul pe locul 10, iar în sezonul
următor a retrogradat. Joacă în Divizia B până în 1996 când
retrogradează în Divizia C. Sezonul 1997 - 98 a consfințit
revenirea FC Bihor în Divizia B.
Societatea agricolă din comitatul Bihor
Produsul
medalistic de mai sus este o medalie premiu, realizată în anul 1901, inscripționată
în limba maghiară și conferită de Societatea agricolă Bihor. Piesa are forma
rotundă și diametrul de 44 milimetri. În centrul aversului, în interiorul unui
cerc liniar continuu este reprezentată stema comitatului Bihor, timbrată de o
coroană, ce este înconjurată pe părțile stânga, superioară și dreapta de
inscripția: “BIHAR MEGYEI GAZDASAGI EGYESULET” ceea ce tradus înseamnă –
Comitatul Bihor, Societatea agricolă. Între inscripție și cercul liniar
exterior este reprezentată o cororană din ramuri de stejar, prinse la partea
inferioară cu o panglică.
Insigna turistică - Oradea (Teatrul de Stat)
Teatru
de Stat Oradea este o importantă instituție de cultură, ce găzduiește două
instituții teatrale: Teatrul Regina Maria și Teatrul Szigligeti. Clădirea
teatrului dispune de o sală dispusă pe 3 niveluri, oferind inițial până la 1000
de locuri, din care 578 pe scaune. Intrarea, foarte impresionantă, este
încadrată de statuile zeiței Comediei, respectiv a Tragediei. Aspectul exterior
îmbină armonios stilul neoclasic, dominant în ansamblul fațadei, cu
elemente neorenascentiste și neobaroce, în timp ce finisajele și ornamentațiile
interioare se impun printr-un accentuat ton rococo. Edificiul este structurat
pe trei niveluri: sală, loji, balcon. În proiectarea sălii de spectacole s-a
avut în vedere realizarea unei acustici perfecte. Este dotată și cu o fosă
pentru orchestră. Aceste caracteristici transformă locația într-un spațiu ideal
pentru montarea spectacolelor de teatru, a celor de operă și a concertelor.
Sala are în prezent o capacitate totală de 670 de locuri. Inițial edificiul s-a
numit Teatrul Orășenesc din Oradea și a fost construit în perioada 21 iulie
1899 – 1 octombrie 1900, ca urmare a unei tradiții teatrale orădene datând din
anul 1730. Proiectul a fost întocmit de renumita firmă de arhitecți Fellner și
Helmer din Viena, iar realizarea lui, care a durat doar 15 luni, din 10 iulie
1899 până în 15 octombrie 1900, s-a derulat sub asistența arhitecților
orădeni Kalman Rimanoczy, Guttmann József și Rendes Vilmos. Primul
spectacol în teatru a avut loc la 15 octombrie 1900, în limba maghiară. În data
de 9 octombrie 1927 s-a inaugurat prima stagiune românească pe scena orădeană
cu reprezentațiile Teatrului Național din Cluj, al cărui director era poetul și
dramaturgul Victor Eftimiu. În 29 ianuarie 1928 s-a constituit Asociația
„Vestul Românesc” cu scopul predilect de a întemeia un teatru stabil și un
cotidian românesc. Sub direcția Comitetului Central al Asociației pe 18
septembrie 1928 ia ființă Teatrul Asociației Vestul Românesc, primul teatru românesc
stabil din Oradea. Stagiunea se deschide în 13 octombrie 1928, cu piesa Fântâna
Blanduziei de Vasile Alecsandri, în rolul principal evoluând actorul Zaharia Bârsan. Pe scena orădeană s-au jucat
piese scrise de renumiți scriitori români ca Mihail Sorbul, I. L. Caragiale,
Lucreția Petrescu, Octavian Goga, dar și din repertoriul universal. Teatrul
Național din Cluj și Teatrul Național din București, susțineau turnee cu trupe
de actori care încântau publicul local. Totodată, Teatrul Asociației Vestul Românesc
își reprezenta spectacolele în deplasările realizate în diverse orașe, încercând
astfel să dețină un rol artistic determinant, ce acoperea întreaga zonă vestică
a țării. Din 1931, când Asociația Vestul Românesc își încheie sarcina dificilă
de a patrona Teatrul de Vest, și până după 1940, Oradea nu a mai deținut un
teatru românesc stabil, primind însă în mod constant turneele teatrelor
din București și Cluj. După Dictatul de la Viena din 30 august 1940, pe
scena teatrului orădean nu s-a mai reprezentat nimic în limba română. Abia după
eliberare, în 1944, un grup muncitoresc înființează asociația Prietenii
Teatrului cu intenția de a recrea teatrul românesc orădean sub vechea
denumire Teatrul de Vest. Ministerul Artelor susține eforturile
Asociației, iar în 19 decembrie 1945, actorii angajați, în frunte cu artistului
Ștefan Iordănescu, viitorul director, sosesc în Oradea. Inaugurarea noii
stagiuni va avea loc în seara zilei de 4 ianuarie 1946, când se va pune în
scenă melodrama, celebră în epocă, a celor doi autori D’Ennery și Cormon,
Cerșetori în haine negre. Deși pe data de 1 aprilie 1946, teatrul din Oradea
este etatizat, alături de teatrele din Timișoara, Brașov și Galați, el va
funcționa în continuare ca un teatru privat, fiind într-adevăr privat de fondurile
guvernamentale pe care le merita potrivit noului statut. Din lipsa subvențiilor
și a unui public interesat, Teatrul de Vest va activa doar două stagiuni,
după care se va muta la Arad (1948). Timp de șapte ani, Oradea rămâne din nou
fără teatru profesionist în limba română. La începutul anului 1954, actorii
Grigore Schițcu, C. Simionescu, Gore Teodorescu și Maria
Vasilescu sunt invitați la Secția Culturală a Sfatului Popular Regional,
pentru a forma o comisie de formare a secției române de teatru, sub conducerea
lui Andrei Dauer. Astfel, după un curs sinuos și nestatornic, în vara anului
1955 ia ființă Teatrul de Stat Oradea, care funcționează de atunci cu două
secții, română (Trupa Iosif Vulcan) și maghiară (Szigligeti Társulat), până în
2012, când se modifică structura Teatrului orădean. Astfel, Trupa Iosif Vulcan,
Trupa Arcadia (fostul Teatru de Păpuși și Tineret) și Ansamblul Artistic
Profesionist Crișana alcătuiesc Teatrul Regina Maria, până ce Trupa Szigligeti, Trupa Lilliput și
Ansamblul Nagyvárad compun Teatrul Szigligeti. Prima piesă jucată pe 26
noiembrie 1955 sub auspiciile noului teatru s-a jucat O scrisoare pierdută de
Ion Luca Caragiale.Ea s-a dovedit și din punctul de vedere al alegerii și din
cel al montării o reușită. Publicul a salutat cu o deosebită încântare premiera
care inaugura o nouă etapă, de data aceasta mai fermă, a teatrului românesc
orădean.Cu sprijinul Inspectoratului de Cultură și a revistei Familia
conducerea teatrului ia fericita decizie de a intra în circuitul național cu un
festival de teatru scurt. În perioada 23-29 noiembrie 1976 are loc prima
ediție. Intitulat Săptămâna teatrului scurt, festivalul își propunea chiar din
ediția inaugurală să definească și să delimiteze acest gen teatral, reușind
totodată să adune spectacole remarcabile și regizori consacrați din întreaga
țară. Începând cu ediția a VI-a din 1984 festivalul își sporește amploarea
transformându-se într-o competiție internațională. Cu fiecare an festivalul
crește în valoare, devenind pe parcursul edițiilor bienale o marcă de prestigiu
în peisajul teatral național. În 1978, pe scena teatrului orădean, are loc o
premieră inedită atât din punct de vedere cultural cât și istoric. Sub regia
lui Ion Olteanu este montată pentru prima dată piesa Occisio Gregorii in
Moldavia Vodae tragedice expressa, primul text dramatic scris în românește,
datând din 1778 și descoperit în Biblioteca Episcopiei din Oradea. Cu acest
spectacol este întreprins un turneu de prezentare în capitală, unde reușește să
impresioneze atât de mult încât, doi ani mai târziu, Alexandru Tocilescu va
monta același text, la teatrul Bulandra. De-a lungul anilor Teatrul Regina
Maria și-a obișnuit publicul cu un repertoriu de succes, urmărind un echilibru
între dramaturgia națională și universală, între clasic și modern. La ora
actuală teatrul dispune, pe lângă Sala Mare, și de o Sală Studio cu o
capacitate de 50 de locuri, și de Sala Arcadia (200 locuri). Aici se joacă
piese scurte, se organizează spectacole lectură, recitaluri de poezie și spectacole
cu caracter experimental. Teatrul Regina Maria își face un titlu de onoare din
faptul că a lansat mari regizori care au făcut, ulterior, strălucite cariere
artistice, precum Victor Ioan Frunză, Alexandru Darie și Alexandru Colpacci.
Totodată, Trupa „Iosif Vulcan” a avut privilegiul, în special în ultimele
stagiuni, de a colabora cu nume celebre ale teatrului românesc: Alexandru
Dabija, Mihai Măniuțiu, Alexander Hausvater, Petru Vutcărău, Claudiu Goga și
mulți alții. Datorită acestor colaborări fructuoase teatrul orădean a reintrat
în atenția criticii de specialitate. În ultima perioadă teatrul orădean a
participat la numeroase festivaluri de teatru atât din țară cât și din
străinătate (Coreea de Sud, Italia, Croația, Turcia, Slovacia, Ungaria,
Ucraina, Republica Moldova).
Oradea, mai demult Oradea Mare, (în maghiară Nagyvárad, în
germană Großwardein, în latină Magnovaradinum, în slovacă Vel'ký
Varadín, în turcă Varat, în italiană Gran Varadino)
este reședința și cel mai mare municipiu al judeţului Bihor, situat în
vestul României, pe râul Crişul Repede, în imediata apropiere a
graniței cu Ungaria. Oraşul este menţionat pentru prima dată la 1113, având în
prezent o populaţie de aproximativ 206000 de locuitori. Sus am postat steagul si
stema actuală a municipiului Oradea și mai jos pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură orădene din vremuri diferite.
Tribualul
Baroul de avocați
Mănăstirea premonstratensă
Uzina de mașini unelte "Înfrățirea"
Institutul Szent Vince (Sfântul Vicențiu)
Bulevardul Regele Ferdinand
Gara
Facultatea de medicină
Direcțiunea financiară
Cetatea
Cazarma honvezilor
Templul baptist
Catedrala și Palatul episcopal
Catedrala catolică Sfântul Nicolae
Școala specială de jandarmi și Cazonul ofițeresc
Casa episcopului
Județul Bihor este
situat în provincia istorică
Crișana, în nord-vestul României și are reședința în orașul Oradea. Județul se
întinde pe o suprafață de 7544 kilometri pătrați și numără aproximativ 575000
de locuitori. Din punct de vedere administrativ-teritorial județul este format
din; 4 municipii – Oradea, Beiuș,
Marghita și Salonta; 6 orașe – Aleșd, Nucet, Săcuieni, Ștei (fost Dr.Petru Groza),
Valea lui Mihai, Vașcău precum și 90 de comune. Sus am postat stemele
actuale și comuniste ale județului iar jos câteva fotografii reprezentând
monumente de cultură și arhitectură bihorene, din vremuri diferite, dar și
câteva vechi trimiteri poștale ilustrate din acest județ.
Vederi - Băița
Vedere - Ineu
Vedere - Valea lui Mihai
Vedere - Vadul Crișului
Vedere - Tinca
Hotelul - Tileagd
Vedere - Salonta
Vedere - Spinuș
Vedere - Remeți
Vederi - Aleșd
Vedere - Marghita
Spitalul de copii - Mădăraș
Vedere - Diosig
Vedere - Beiuș
Gara - Biharia
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitorul italian Alessandro Manzoni,
a trăit între anii 1785-1873,
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 27.06.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu