1. În data de 8 noiembrie 2021 Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic o monedă din argint cu tema 100 de ani de la înființarea Operei Naționale din București. Aversul monedei redă clădirea Operei Naționale din București, inscripția „ROMANIA” în arc de cerc, stema României, valoarea nominală „10 LEI” și anul de emisiune „2021”. Reversul monedei prezintă fosta clădire a Teatrului Lyric din București unde a avut loc spectacolul inaugural al Operei Naționale, portretul și numele lui George Enescu, care a dirijat acest spectacol, portretul și numele lui George Stephănescu, inițiator și animator al interpretării muzicii de operă de către artiști români, și inscripțiile „INFIINTAREA OPEREI NATIONALE DIN BUCURESTI”, „100 ANI” și „1921”, anul spectacolului inaugural.
Caracteristicile tehnice ale monedei sunt următoarele: valoare – 100 lei, metal (compoziție) – argint, puritate – 99,9%, formă – rotundă, diametru – 37 milimetri, greutate – 31,103 grame, cant – zimțat, calitate – proof, tiraj – 5000 bucăți și preț unitar de achiziție cu TVA inclus - 450 lei.
Opera Națională din București, denumire veche Teatrul de operă și balet al R.P.R. (Republica
Populară Română) este
monument istoric și una din cele patru Opere naționale din
România, fiind cel mai mare teatru liric al țării, situat pe bulevardul Mihai
Kogălniceanu la numerele 70-72. Denumirea de „Opera Română” fusese utilizată cu
mult timp înaintea existenței unei clădiri special destinate teatrului
liric din capitala României. Compozitorul, dirijorul, cântărețul și profesorul
român George Stephănescu a fost cel care a luptat mereu pentru
fondarea acestei instituții artistice, pe care a întemeiat-o sub denumirea de Compania
Opera Română. Trupa lirică bucureșteană s-a lansat sub nume propriu la data
de 8 mai 1885, prezentând progresiv un repertoriu din ce în ce mai bogat și mai
ales. Spectacole de operetă și operă comică mai fuseseră organizate în acea
perioadă, facilitate de apariția în 1877 a Legii teatrelor, care stipulau
existența unei secții de operă în cadrul Teatrului Național. Aceste spectacole,
în limba română, apăreau sub egida Teatrului și pe afișele acestuia. La început
repertoriul consta mai ales din opere italiene și franceze de mare
popularitate, dar și opere comice din creația națională, în care au apărut pe
scena bucureșteană primele mari voci românești. Deși existența unei trupe artistice
românești de teatru liric, sub numele de Compania Opera Română, s-a
făcut cunoscută încă din anul 1885, înființarea Operei Române
ca instituție independentă și finanțată de la buget s-a realizat abia în anul
1921. Premiera absolută s-a făcut cu opera Lohengrin sub
bagheta lui George
Enescu. Autoritățile au oscilat apoi între perioade în care au
finanțat Opera direct sau altele în care au încredințat-o prin antrepriză unor
particulari. Actuala clădire a Operei Române, cu o capacitate de 952 locuri, a
fost ridicată în 1953, după planurile arhitectului Octav Doicescu, sub
denumirea de Teatrul
de Operă și Balet în
vederea a două două ample manifestări internaționale: al treilea Congres
Mondial al Tineretului (25-30 iulie) și al patrulea Festival Mondial al Tineretului
și Studenților (2-14 august), dar a fost inaugurată abia la 9 ianuarie 1954, cu
spectacolul Dama
de Pică, operă de Piotr Ilici Ceaikovski. Fațada
clădirii, modificată față de ideea inițială a arhitectului, are un portic cu 3
arcade monumentale, împodobite cu statuile a patru muze, și trei uși de acces,
care permit intrarea în holul fastuos înălțat pe două nivele. Sala de
spectacole are forma de potcoavă, având lățimea de 24 metri, adâncimea de 20
metri și înălțimea de 30 de metri. Edificiul
este realizat în stil clasic, are o sală cu o capacitate de 2200 de locuri
şi trei nivele de loji şi balcoane, precum şi elegantele holuri şi
saloanele de recepţie, iar la ultimul etaj, este amenajat un preţios muzeu
al operei, datorat regretatului scriitor şi muzeograf George Ionaşcu. În
parcul din fața clădirii se află statuia marelui muzician George Enescu, opera
lui Ion Jalea și bustul compozitorului Gheorghe Stephănescu (1843 – 1925),
fondatorul Operei Române. Pe fațada clădirii, în locul a două arcade mai mici,
care le încadrau inițial pe cele trei mari, au fost montate două basoreliefuri,
unul care înfățișează o scenă de operă (sculptori Zoe Băicoianu și
Boris Caragea), iar celălalt, zborul unor balerini (sculptor Ion
Vlad). În sala de spectacole se găsește un candelabru cu
100 de brațe de cristal aurit. Ocazional se țin spectacole și în Foaierul
Galben, care are o capacitate de maxim 200 locuri. Opera Națională București a adoptat un însemn heraldic,
creat de heraldistul Tudor-Radu Tiron, și un logo în latină:
ARS GRATIA ARTIS care
înseamnă artă
pentru artă sau,
cuvânt cu cuvânt, arta
este recompensa artei.
Teatrul Lyric, denumirea alternativă Teatrul Leon Popescu, a fost un
interesant monument de cultură și arhitectură bucureșteană situat în
vecinătatea Grădinii publicii, botezate în anul 1860 Grădina Cișmigiu, ce a
căzut victimă marilor bombardamente germane din 24 – 25 august 1944 și ulterior
mistuit complet de un puternic incendiu. Clădirea cu pretenție de palat a fost
construită în perioada regulamentară și a aparținut pentru început marelui
spătar Costache Ghica, fratele mai mic al domnilor Grigore Ghica IV şi al lui
Alexandru Dimitrie Ghica. Zece ani mai târziu după moartea lui Costache Ghica, clădirea
a ajuns în proprietatea Statului, în ea instalându-se Ministerului
Cultelor şi Instrucţiunii Publice. Numirea lui Mihail Kogălniceanu în funcţia
de Preşedinte al Consiliului de Miniştri în 10 noiembrie 1863 va avea un impact
copleşitor asupra destinului acestei case. Boierul moldovean, om cu avere
însemnată şi cu o colecţie de pictură de mare valoare, ştia ca nimeni altul ce
are de făcut pentru propăşirea neamului românesc. Ca vechi paşoptist înclina spre
liberalism, ca profesor de istorie îmbrăţişa naţionalismul luminat, iar ca om
politic lupta pentru europenizare, prin înfiinţarea unor instituţii care să
grăbească mult dorita europenizare. Membru fondator la Iaşi al „Societăţii
Ateneul Român”, Kogălniceanu va strămuta societatea în anul 1864 la Bucureşti,
în această clădire. În fosta casă Ghica, în corpul dinspre Cişmigiu, s-a
amenajat o sală care putea cuprinde 500 de scaune. De la prima până la ultima
prelegere această sală a fost arhiplină! De la 1 arilie 1866 societatea
primeșete numele de „Societatea Literară Română”, rebotezată la 1 august 1867
în „Societatea Academică Română”, care, din 1879, pe baza unui regulament
împrumutat de la Academia Franceză, se va numi „Academia Română”. După
construirea societății academice casa spătarului Ghica, a intrat pe căi
nedeslușite în posesia colonelului Dumitrescu-Maican, cel care a achiziţionat
brickul „Mircea” şi alte nave pentru România, iar ulterior aici a funcționat
pentru o vreme chiar Tribunalul. În anul 1895 Tribunalul s-a mutat în noul
palat construit de francezul A. Ballu şi de Ion Mincu, iar clădirea care face
obiectul prezentării mele a fost cumpărată de moşierul călărăşean Marinache
Popescu, care a lăsat-o în grija fiului său, Leon M. Popescu, domiciliat pe
Strada Berzei nr.16. Om luminat, naţionalist şi patriot de nuanţă paşoptistă,
acesta a amenajat în ea cunoscutul „Teatru
Lyric”, în care s-au produs trupe de operă şi operetă străine, - ca mijloc pentru
educarea în spirit european a locuitorilor Capitalei. Sala, nu foarte încăpătoare,
era dotată modern şi apreciată de artiştii care se produceau pe scena ei.
Calculul patriotic al lui Leon Popescu a fost şi o bună afacere, care, conform
cercetărilor istoricului Narcis Ispas, i-a permis să înfiinţeze „Societatea
Filmul de artă română Leon Popescu ” în 26 noiembrie 1911, cu sediul în
Teatrul Lyric şi să subvenţioneze producerea filmului „Independenţa României”
în anul 1912. La insistenţele lui Octavian Goga, Leon Popescu va accepta din
1922 pentru scena teatrului său şi spectacole ale „Operei Române”. Acolo vor
debuta în Bucureşti Aca de Barbu şi Traian Groztăvescu. Când şi când evolua şi
ansmblul „Companiei Lirice Române” a lui Constantin Grigoriu, dar numai
cu un repertoriu din opereta vieneză. Clădirea a rezistat unui puternic
bombardament german în anul 1944 dar a fost afectată iremediabil de un puternic
incendiu ulterior.
George Enescu s-a născut în data de 19 august 1881
în Liveni-Vârnav din Botoşani. Provenea din familie de preoţi, atât
pe linie maternă, cât şi pe linie paternă. A început să
cânte la vioară la vârsta de patru ani, iar la cinci ani a avut primul concert.
Între 1888 şi 1894, a studiat la Conservatorul din Viena, cu profesori
renumiţi ai vremii. Se perfecţionează la Conservatorul din Paris (1895 – 1899)
sub îndrumarea profesorilor José White şi Martin-Pierre-Joseph Marsick la
vioară, Jules Massenet şi Gabriel Fauré la compoziţie, Ambroise Thomas şi Théodore
Dubois la armonie şi André Gédalge la contrapunct. În anul 1913 a înfiinţat şi
a susţinut din fonduri proprii Premiul
naţional de compoziţie George
Enescu. A fost acordat anual până în 1946. S-a numărat printre
membrii fondatori ai Societăţii Compozitorilor Români din Bucureşti. A fost
preşedinte al acesteia între anii 1920 – 1948. Compoziţia sa cea mai valoroasă
este Oedip. A lucrat mai bine
de 10 ani la această lucrare finalizată în 1931, pe care a dedicat-o Mariei
Rosetti-Cantacuzino, cea care îi va deveni soţie în 1937. În perioada ce a
urmat celui de-al doilea război mondial, George Enescu părăseşte definitiv
România şi locuieşte la Paris, unde trece la Domnul în 1955. În testamentul său
din 1945 şi-a exprimat foarte clar dorinţa de a fi înmormântat crețtinește,
adăugând cu creionul pe spatele plicului sigilat, lăsat lui Romeo Drăghici: „Doresc ca înmormântarea mea să fie cât mai
simplă, în schimb, să se dea cât mai multe pomeni şi daruri. George Enescu, în
14 iulie 1945.“
George
Stephănescu, a fost un
compozitor, pedagog și dirijor român, care s-a născut la data de 13 decembrie
1843 în București (tata - negustor de origine aromână, președinte al Camerei
apelative de comerț din București, mama - pianistă) și a decedat la data de 25
aprilie 1925 tot în București. Datorită talentului și vocației sale spre
muzică, George Stephănescu a compus la numai opt ani „Carolina Polka” și la
zece ani „Marșul triumfal”. A studia la Colegiul Sf. Sava, la Conservatorul din
București, în clasa profesorului Eduard Wachmann, și apoi la Paris. Întors în
țară în 1872, George Stephănescu ocupă prin concurs catedra de canto la
Conservatorul din București, unde desfășoară o activitate prodigioasă în
domeniul muzicii timp de patru decenii. Sub directoratul lui Ion Ghica devine,
în 1875, maestru-compozitor al Teatrului Național și director al orchestrei
teatrului, funcție ce o deținea până în anul 1888. În anul 1885, George
Stephănescu înființează prima trupă de operă compusă numai din artiști români.
Spectacolele de operă și operetă organizate de George Stephănescu, au adus în
fața publicului: “Carmen”, “Bărbierul din Sevilla”, “Faust”, “Traviata”, etc. În anul 1892 a fondat în 1892 „Compania
lirică română” care a dat o serie de spectacole în sala Teatrului Liric. Pedagog
de frunte al școlii muzicale românești, George Stephănescu are meritul de a fi
lansat pe cântăreața româncă de renume mondial Haricleea Darclee,
cunoscută în marile metropole ale lumii sub numele de „Privighetoarea
Carpaților”, ca și pe Rodica Nestorescu, care, în 1907, a făcut cunoscut
cântecul românesc la „Scala” din Milano. Tot lui George Stephănescu îi
datorează succesul în muzică baritonul A. Eliade, baritonul Gr. Alexiu, suprona
Alexandra Gavala, tenorii Gabrielescu și Dumitrescu și mulți alții. În fața
clădirii Operei Naționale București se găsește un bust din
bronz al lui George Stephănescu, realizat de sculptorul Ion Lucian
Murnu.
2. În data de 20 decembrie 2021, Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă din aur cu tema 200 de ani de la nașterea lui Vasile Alecsandri. Aversul monedei redă clădirea Teatrului Național din Iași, la începutul secolului al XX-lea, inscripția în arc de cerc „ROMANIA”, anul de emisiune „2021”, stema României și valoarea nominală „100 LEI”. Reversul monedei prezintă portretul, numele și semnătura lui Vasile Alecsandri și anii între care a trăit acesta „1821” și „1890”.
2. În data de 20 decembrie 2021, Banca Naţională a României a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă din aur cu tema 200 de ani de la nașterea lui Vasile Alecsandri. Aversul monedei redă clădirea Teatrului Național din Iași, la începutul secolului al XX-lea, inscripția în arc de cerc „ROMANIA”, anul de emisiune „2021”, stema României și valoarea nominală „100 LEI”. Reversul monedei prezintă portretul, numele și semnătura lui Vasile Alecsandri și anii între care a trăit acesta „1821” și „1890”.
Caracteristicile tehnice ale monedei
sunt următoarele: valoarea nominală – 100 lei; metal (compoziție) – aur; titlu
– 90%; forma – rotundă; diametrul – 21 milimetri; greutatea – 6,452 grame; cant
– zimțat; calitatea – proof; tirajul – 5000 bucăți și
prețul unitar de achiziție fără TVA – 2300 lei.
Vasile Alecsandri a
fost un poet, prozator și dramaturg (născut 21 iulie 1821, Bacău —
decedat 22 august 1890, Mirceşti, judeţul Iaşi). Provine dintr-o familie
boierească de mijloc. A studiat în casa
părintească cu călugărul maramureșean Gherman Vida și la pensionul francez al
lui Cușnim, apoi, între 1834 și 1839, la Paris, unde se consacră mai ales
literaturii, după cîteva încercări nereușite în domeniul medicinei, în cel
juridic și cel ingineresc. După înapoierea în Moldova, participă la toate
inițiativele tovarășilor săi de generație: director al Teatrului din Iași
împreună cu C. Negruzzi şi M. Kogălniceanu. A luat parte la mișcarea revoluționară
de la 1848 din Moldova, redactînd unul din documentele ei programatice și a
petrecut un an de exil în Franța. Înapoiat în țară, ia parte la luptele pentru
Unirea Principatelor Moldova şi Muntenia, se numară printre devotații lui Al.
I. Cuza și e trimis de acesta în Franța, Italia și Anglia, pentru a determina
marile puteri să recunoască faptul dublei sale alegeri. Deputat și
ministru în mai multe rînduri, e ministru al României la Paris între 1885 și
1890. Ca scriitor, a debutat în 1840, cu nuvela Bucheti, publicată în "Dacia
literară", și cu pieseta "Farmazonul din Hîrlău".
După cîteva încercări în limba franceză, ca poet de limba română apare pentru
prima dată în 1843 în Calendar pentru poporul românesc. Alecsandri e un
scriitor angajat, inspirat de marile probleme ale epocii și, în același timp,
un artist subtil, observînd lumea înconjurătoare fără scepticism, dar și fară
exagerate iluzii, tinzînd în domeniul expresiei spre o senină clasicitate.
Pastelurile, o parte din legende și proza memorialistică au rezistat cu succes
trecerii timpului. Anii directoratului la Teatrul din Iași (1840-1842)
sunt un exemplu al seriozității și puterii de muncă a tînărului scriitor. În
istoria internă a personalității lui Alecsandri cîteva evenimente au jucat un rol
determinant: dragostea pentru Elena Negri (sfîrsită tragic în 1847), care
l-a încurajat în rolul de poet național, dar i-a deschis și sursele,
chiar dacă nu foarte profunde ale lirismului intim. Alecsandri este cel mai
cuprinzator dintre scriitorii generației sale, exprimîndu-i nu numai năzuințele
patriotice, ci și descoperirile din continentul vieții intime și încercîndu-și
puterile în aproape toate genurile și speciile literare fundamentale.
Alecsandri călătorește cu diferite prilejuri prin Moldova, Muntenia, Bucovina
și Transilvania, în partea europeană a Turciei, în Italia, Austria, Germania,
Franța, Spania, Anglia, nordul Africii, din plăcere personală, pentru a o
însoți pe Elena Negri, plecată în căutarea unei clime mai favorabile sănătații
sale zdruncinate, sau cu însărcinări oficiale. Fiecare din aceste călătorii,
lasă urme în creația sa, în proză sau în versuri și se tipărește pe ecranul
experienței omenești ce-i definește personalitatea publică și intimă.
Descoperirea poeziei populare, care are loc cu ocazia unei asemenea călătorii,
va marca profund destinul său de scriitor și va avea consecințe incalculabile
asupra întregii dezvoltări a literaturii noastre din secolul trecut și de mai
tîrziu. Prin traducerile în limbile franceză, germană, engleză ale
poeziilor populare sau ale unora din poeziile originale, Alecsandri se numară
și printre primii noștri scriitori moderni a căror operă a devenit accesibilă
străinătății. Poeziile, cărora autorul însuși le-a acordat, în conformitate cu
gustul și cerințele epocii, calitatea principală în cuprinsul operei, au fost
structurate, în cîteva cicluri mai mult sau mai puțin unitare sub aspectul
tematicii, al principalelor caracteristici stilistice și al epocii în care au
fost scrise. Primele sunt cele inspirate din poezia populară, "Doinele".
Al doilea grup de poezii, "Lăcramioare", apărute pentru
prima dată în volumul din 1853, cuprinde partea cea mai mare a poeziei erotice
a lui Alecsandri, Jurnalul poetic al dragostei pentru Elena Negri,
Lăcrămioarele demonstrează mai curînd muzicalitatea versului alecsandrinian,
decît aderența lui la lirica de confesiune; expresia e de aceea adeseori
stîngace. Ciclurile de poezii intitulate "Suvenire" (1853)
și "Margăritarele" (1863) au mult mai puțină unitate decît
cele precedente. Deceniul al șaptelea al secolului al XlX-lea reprezintă un
moment de cotitură în viața și creația lui Alecsandri. Pastelurile, Legendele
și Ostașii noștri lărgesc și aprofundează, în același timp, inspirația
folclorică, ce va rămîne una din constantele creației sale. Pastelurile, poezii
descriptive, apărute, în marea lor majoritate, mai întîi în Convorbiri literare
reconstituie în cheie poetică succesiunea anotimpurilor într-un peisaj
românesc. Poet grațios și echilibrat, discret, dar vibrînd în fața
frumuseții, atent la armonia ansamblului și fin cizelator de imagini surprinse
fugitiv în evanescența anotimpurilor (Iarna, Sania, Malul Siretului), sensibil
la farmecul naturii genuine, dar și la sugestiile rafinate ale unui obiect de
artă, Alecsandri rezistă cel mai bine trecerii timpului tocmai în asemenea
poezii în care manifestă calitatea reală a talentului său, răspunzând totodata
unei nevoi de armonie înnăscută sufletului omenesc. T. Maiorescu, într-un
text din 1886, sintetizează într-o formulă pregnantă și acceptabilă până azi
însemnătatea operei lui în ansamblu: “În Alecsandri vibrează toată inima,
toată mișcarea compatrioților săi, cîtă s-a putut întrupa într-o formă poetică
în starea relativă a poporului nostru de astăzi. Farmecul limbei române în
poezia populară, el ni l-a deschis; iubirea omenească și dorul de patrie în
limitele celor mulți dintre noi el le-a întrupat; frumusețea proprie a
pămîntului nostru natal și a aerului nostru el a descris-o; […] Cînd societatea mai cultă a putut
avea un teatru în Iași și București, el a răspuns la această dorință,
scriindu-i comedii și drame; cînd a fost chemat poporul să-și jertfească viața
în războiul din urmă, el singur a încălzit ostașii noștri cu raza poeziei. A
lui liră multicordă a rasunat la orice adiere ce s-a putut deștepta din
mișcarea poporului nostru în mijlocia lui. “ (Sursa - Net - Vlada
Afteni)
Teatrul romanesc
in Moldova este
detinatorul unei istorii prestigioase, la 27 decembrie 1816 se reprezinta
prima piesa in limba romana, in 1837 avea sa apara primul afis cu
titulatura de Teatru National si incep spectacole organizate in stagiuni iar
din 1840 teatrul roman si cel francez sunt unite sub o singura
administratie nationala. Noua
directie-Vasile Alecsandri, C.Negruzzi si Mihail Kogalniceanu deschide
stagiunea pe 1 ianuarie 1841. Marile
nume ale scenei iesene continua
sa-si traiasca destinele in memoria prezentului: N. Luchian, Fanny Tardini,
Mihail Pascaly, Mathilda Pascaly, Mihail Galino, Matei Millo si mai tirziu
Grigore Manolescu, Aristizza Romanescu, Agatha Birsescu, Aglae Pruteanu. Generatia
de aur creatoare de repere a facut epoca : actorii Aurel Ghitescu, Anny si
Bruno Braeschi, George Popovici, Nicolae Suba, Constantin Ramadan, Margareta
Baciu, Marioara Davidoglu, Mihai Grosariu, Stefan Dancinescu, Costache
Cadeschi, Costache Sava, Eliza Nicolau, Virginica Balanescu, Miluta Gheorghiu,
Ion Lascar, Carmen Barbu; regizorii Aurel Ion Maican, Ion Sava, George Mihail
Zamfirescu si scenograful Theodor Kiriacoff. Mari personalitati ale
lumii literare s-au implicat in activitatea Teatrului National : A.D.Xenopol si
Otilia Cazimir scriu cronici dramatice iar Garabet Ibraileanu facea parte din
comitetul de lectura. Si-au confirmat
vocatia si talentul de buni diriguitori ai acestei institutii cu un capital
deschis spre universalitate : Mihail Sadoveanu, Mihai Codreanu,Ionel
Teodoreanu, Iorgu Iordan, George Toparceanu, Andrei Otetea sau N.I.Popa. Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iaşi
este o instituție publică culturală, aflată în subordinea Ministerului Culturii
și Cultelor, fiind cel mai vechi Teatru Național din România. Clădirea
Teatrului Național din Iași este înscrisă în Lista monumentelor istorice româneşti. Actuala clădire a fost
construită pe locul vechii primării, între anii 1894 - 1896, fiind
considerată a fi cel mai frumos lăcaș de acest gen din țară. Planurile clădirii
aparțin celebrilor arhitecți vienezi Fellner şi Helmer ce au proiectat
construcții similare la Viena, Praga, Odesa sau Zurich. Inaugurată odată cu
teatrul, uzina electrică a acestuia a marcat începutul iluminatului electric la
Iaşi. În anul 1956, cu prilejul aniversării a 140 de ani de la primul
spectacol în limba română, teatrul ieșean primește numele marelui poet,
dramaturg și om de cultură Vasile Alecsandri (1821 - 1890), a cărui
statuie tronează în faţa clădirii teatrului. Clădirea Teatrului Național este o
veritabilă bijuterie arhitectonică adăpostind adevărate monumente de artă:
Cortina pictată în 1896 de meșterul vienez M. Lenz și terminată de unul din
discipoli, prezintă în centru o alegorie a vieții, cu cele trei vârste, iar în
dreapta, alegoria Unirii Principatelor Române (Moldova, Transilvania și Țara
Românească); Cortina de fier, pictată de Al. Goltz, cu motive ornamentale
dispuse simetric, separă etanș scena de restul sălii; Plafonul pictat de Al.
Goltz, în culori pastelate, reprezintă alegorii paradisiace, fiind ilustrat cu
nimfe și îngeri și încadrat în stucatura rococo. Candelabrul este confecţionat
din cristal de Veneția şi are 109 becuri. În prezent, această clădire
găzduiește și Opera Naţională Română din Iaşi.
3. În data de 16 mai 2022, Banca Naţională a
României a lansat în circuitul numismatic mondial o monedă din aur cu
tema 350
de ani de la nașterea lui Ion Neculce. Aversul monedei
redă o imagine parțială a mănăstirii Putna și portretul domnitorului Ștefan cel
Mare, suprapuse peste un text extras din lucrarea lui Ion Neculce ,,O samă de
cuvinte”, inscripția în arc de cerc „ROMANIA”, stema României, valoarea
nominală „10 LEI” și anul de emisiune „2022”. Reversul monedei
prezintă o mână scriind cu pana, un fragment din textul original al lucrării
,,O samă de cuvinte” și inscripțiile „350 DE ANI DE LA NASTERE” și „ION
NECULCE”.
Caracteristicile tehnice ale monedei
sunt următoarele: valoarea nominală – 10 lei; metal (compoziție) – argint;
titlu – 99,9%; forma – rotundă; diametrul – 37 milimetri; greutatea – 31,103
grame; cant – zimțat; calitatea – proof; tirajul – 5000 bucăți și prețul unitar de achiziție fără TVA – 470 lei.
Ion Neculce s-a născut
în anul 1672 în satul Prigorenii Mici (actualmente Ion Neculce), din județul
Iași. Tatal sau este vistiernicul Enache
Neculce, originar din Moldova, neam cu Vasile Lupu. Mama sa Catrina, era fiica
vistiernicului Iordache frate cu stolnicul Constantin Cantacuzino si cu Serban
Cantacuzino voievodul. Tatăl său a fost ucis de niște bande poloneze când
viitorul cronicar avea vreo 5 – 6 ani iar mama sa se marita cu Enache
Gramaticul. Nu se intelege cu noul tata si este luat in grija de bunica
Alexandra. Probabil de la ea a auzit cea mai insemnata parte a celor istorisite
in O sama de cuvinte. Tot de la ea ar fi aflat si istorisirile
referitoare la viata lui Stefan cel Mare si a lui Petru Rares. Dupa cum
considera unii, darul de povestitor, ca si cel al scrisului, i-a fost inspirat
cumva tot de catre ea. În anul 1686 polonezii dau foc conacului familiei
cronicarului din Prigoreni. Enache Gramaticul este omorat. Bunica si mama sa,
impreuna cu copiii (doua fete), se refugiaza in Tara Romaneasca, la stolnicul
Constantin Cantacuzino. Aici vor sta patru ani. Aici viitorul cronicar a invatat carte. O influenta
importanta o are formatia umanista a unchiului sau, Constantin Cantacuzino. În
anul 1691 revine in Moldova. Cu sprijinul unchiului sau Iordache Cantacuzino
capata slujba de postelnic. În anul 1693 ajunge staroste de Cernauti. În anul
1700 însoteste, in calitate de vataf de aprozi, pe Antioh Cantemir la Camenita,
in Polonia. În anul 1705 se afla la Constantinopol unde este de față cand o
seama de boieri il parau pe Mihai Racovita, domnitorul mazilit, otomanilor,
fapt care ii va aduce neplaceri cand acesta va veni a doua oara la domnie.
Devenit ruda cu Antioh Cantemir prin casatorie (anul 1707), se bucura de
increderea acestuia si este caimacamul domnitorului la Iasi. Antioh Cantemir
este mazilit si cronicarul fuge in Polonia, pentru a scapa de amenințarea lui
Mihai Racovita. In timpul domniei lui Dimitrie Cantemir (anul 1711) ajunge mare
spatar si apoi hatman. Asista la sosirea lui Petru cel Mare la Iasi, il
insoteste pe tar in plimbarile lui prin oras. Comanda ostile moldovenesti in
timpul razboiului ruso-turc, iar dupa confruntarile de la Stanilesti si de la
Prut, impreuna cu 23 de boieri, se refugiaza in Rusia. Dupa
doi ani de chinuri, de pribegie, primeste invoirea domnitorului sa se intoarca
acasa. Neculce, sfatuit spre a nu fi ucis de turci, trece in Polonia, unde
asteapta 7 ani de zile. Dupa repetate tatonari si interventii la Poarta, de
lupte cu vornicul Lupu din tara, care-i luase averea, Neculce reintra in cele
din urma in Moldova. În anul 1731 i se incredinteaza functia de vornic al Tarii
de Sus de catre Grigore al II-lea Ghica. 1733 este cel mai probabil, anul cand
cronicarul a inceput a scrie "Letopisetul Tarii Moldovei". În anul
1735 Constantin Mavrocordat il numeste staroste de Putna. In acelasi an revine
la vornicie. În anul 1741 este numit in
functia de judecator de divan la Iasi. Anul 1743 este ultimul an ale carui
evenimente sunt consemnate in cronica lui Ion Neculce. În anul 1745 se stinge
din viata probabil la Prigorenii Mici, langa Targu Frumos.
Ștefan al III-lea, supranumit Ștefan cel Mare a
fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a
decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai mulţi fii
şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun.
Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între fiii şi
nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei
perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim,
ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-afost mai
greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de
vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în
general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă
domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe
tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în
1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere
economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că
reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de
la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi
Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia -
după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri. Ştefan
cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta
duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un
voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional.
Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui
Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot
spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a
bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă.
Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la
munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei,
îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt Carpaţii. Mai
târziu va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas
mai viu în memoria populară au fost luptele sale cu turcii, în special în 1475,
când Moldova este invadată de o mare armată otomană condusă de Soliman paşa,
cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed
(sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci
momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a
lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece
peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor
din toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui
Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după
un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe
tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De
data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi
răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se
duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată
formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe.
Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet
al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai
puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a
pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare
rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această
aventură — ca să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se
înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani
mai târziu, în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de
data aceasta, cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi
Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor
care erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva
Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod
creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu
bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un
tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în
Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în
fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe
nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea
este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune
uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi
Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii
cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat
următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.
(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
(Sursa - Net - Horia Dumitru Oprea)
Manastirea Putna, asezata la 72 de
kilometri de Cetatea de Scaun a Sucevei, este prima si cea mai importanta
ctitorie a lui Stefan cel Mare, si strajuieste, de peste cinci veacuri, tinutul
legendar al Bucovinei. Manastirea
a fost ridicata de Stefan cel Mare pentru biruinta obtinuta
in batalia de la Chilia, din 25 ianuarie 1465, la indemnul si cu staruinta
sihastrului Daniil. Lucrarile de constructie ale manastirii au fost terminate
in 1469, dar sfintirea ei a avut loc la data de 3 septembrie 1470. Ridicarea
zidurilor de imprejmuire ale incintei si a turnurilor aferente lor a fost
terminata dupa un deceniu de la sfintire, in 1481. Dupa 3 ani insa, manastirea
a fost lovita de un puternic incediu care a afectat in mod grav constructia.
Stefan cel Mare nu s-a lasat insa si desi avea pe cap bataliile cu Baiazid al
II-lea, a refacut manastirea la fel de frumoasa cum fusese si inainte. In anul 1504 Stefan
cel Mare a fost inmormantat in incinta manastirii, dupa 47 de ani de domnie. In 1536 manastirea a fost cuprinsa de un nou
incediu, in care au ars casele domnesti, amandoua trapezele, bucataria,
spitalul si camara cu toate alimentele din interior. Dupa doua decenii
cladirile afectate de incediu au fost refacute, constructia casei domnesti
fiind chiar amplificata. In urmatorul secol Putna a cunoscut o stare de
inflorire. Monumentul a fost din nou devastat in anul 1653 de un incendiu pus
de ostile conduse de Timus Hmelnitki, amestecat in luptele pentru tronul
Moldovei dintre socrul sau Vasile Lupu si viitorul domn Gheorghe Stefan. Totusi
aceasta informatie nu este foarte sigura si unele cercetari au aratat ca in
acea perioada au avut loc alunecari de teren grave care au afectat fundatii
bisericii, motiv pentru care a trebuit demolata. Vasile Lupu a inceput
reconstructia manastirii, lucrari care au fost continuate de urmatorul
domnitor, Gheorghe Stefan si finalizate de abia in 1662 de catre Eustatie
Dabija, domnul de atunci al Moldovei. Lucrarile realizate in aceasta perioada
nu au avut in vedere doar biserica, ci intregul complex manastiresc,
constituind un moment important in istoria ansamblului monumental al Putnei. Intre 1854 si 1856, zidurile
fostei case domnesti au fost demolate pana la nivelul solului iar in locul lor
au fost construite un corp de cladiri care exista si in prezent. In aceeasi
perioada zona de nord a fost largita si s-a construit un zid de 23 de metri,
langa care s-au construit un nou corp de chilii. In partea de nord-vest s-a
ridicat o masiva cladire cu parter si etaj destinata staretiei. In anul 1859 au
fost facute modificari la forma acoperisului iar in anul 1882, pe locul
turnului-clopotnita din lemn s-a construit un turn inalt din zidarie, in care
s-au instalat clopotele. In urmatoarea perioada au mai urmat lucrari incheiate
in 1902, prilej cu care a fost refacut acoperisul bisericii dupa forma vechilor
acoperisuri ale monumentelor moldovenesti.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
CÂTEVA
MEDALII ȘI JETOANE
DIN JUDEȚUL BACĂU
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
Jetonul - D.C. - Moinești
Jetonul
de mai sus este confecționat dintr-un aliaj de nichel și cupru, are forma
rotundă cu diametrul de 27 de milimetri. Se cunosc variante ale jetonului și
din alamă. În câmpul central al aversului, în interiorul unui cerc periferic
continuu, sunt aplicate literele majuscule D și C, separate de un punct, iar în
câmpul central al reversului este aplicată inscripția: “MOINEȘTI.” Există
informații precum că emitentul acestui jeton ar fi un cârciumar, pe numele său
Dumitru D. Catană (perioada anilor 1912 - 1925). Starea jetonului și faptul că
nu are o valoare nominală (nespecific jetoanelor din prima parte a secolului al
XX-lea) ne conduce spre ideea că acest jeton ar fi dintr-o perioadă mult
apropiată de prezent. Probabil că aceste fise au fost utilizate la un automat sau
aparat de jocuri mecanice, undeva după anul 1990. (Sursa: Lucrarea – Valea
Trotușului
– Jetoane – autor Dorel Bălăiță)
Moinești, în
limba maghiară – Mojnest, este
un municipiu în județul Bacău care include și localitatea Găzărie.
Municipiul se află în partea de nord-vest a județului, pe malurile Tazlăului
Sărat și ale afluentului acestuia, pârâul Gâzu. Este străbătut de șoseaua
națională DN2G, care îl leagă spre sud-vest de Comănești și spre est
de Bacău. La recensământul din anul 2011 municipiul număra 21787
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre
care: români – 88,97%, romi – 5,08% și restul – necunoscută sau altă
etnie. Componența confesională a municipiului Moinești, astăzi se prezintă
aproximativ astfel: ortodocși – 87,03%, romano catolici – 4,86%, penticostali –
1,49% și restul – nedeclarată sau altă religie. Prima atestare documentară a
orașului datează din anul 1467. În această localitate s-a format o mare
comunitate evreiască, ce a rezistat până la instaurarea comunismului.Din orașul
Moinești a emigrat, în anul 1882, primul grup de evrei sioniști care a
inițiat colonia evreiască Roș Pina din Palestina.Zona orașului Moinești dispune
de resurse naturale precum petrol, gaze naturale, sare și material lemnos.
Orașul a cunoscut o perioadǎ de înflorire economică în
perioada anilor 1950 – 1980, ca urmare a dezvoltării extracției
petrolului.
Jetonul - Moșia Cerkez - Gârbovana - 50 bani
Piesa de mai sus este un jeton confecționat din bronz,
are forma rotundă și diametrul de 24 milimetri. Pe avers, în interiorul unui
cerc perlat exterior, este aplicată inscripția orizontală: “GÂRBOVANA” iar
periferic circular sunt aplicate inscripțiile: “MOȘIA” (la partea superioară)
și: “CERKEZ” (la partea inferioară). Pe revers, în interiorul unui cerc perlat
la exterior este marcată valoarea jetonului: ”5 BANI”, cuvântul bani fiind
scris curbat. Cifra 5 este înconjurată de trei stele în relief, având câte
cinci colțuri. Aceste jetoane au fost puse în circulație de moșia Cerkez din
zona localității băcăuane Gârbovana și erau destinate pentru plata țăranilor
zilieri care efectuau diferite munci pe moșie. Cu aceste piese metalice cu
valoare nominală țăranii puteau face cumpărături de la o băcănie sau cantină
care de obicei aparținea tot emitentului jetoanelor. Gârbovana a fost un sat în
apropierea singurului pod rămas de la domnitorul Ștefan cel Mare, în partea de
sud-est a actualului sat Negoiești. Moșia Cerkez de la Gârbovana a aparținut la
începutul secolului al XX-lea lui Nicolae Cerkez. Mai jos admiri conacul de la
Gârbovana, anul 1923.
Moșia se întindea pe teritoriul actualelor comune Căiuți
și Ștefan cel Mare și cuprindea circa 500 de hectare pădure și 50 hectare teren
agricol. Nicolae Cerkez s-a născut la data de 2 noiembrie 1851 la București,
fiind fiul celebrului arhitect Grigore P. Cerkez. În viață a fost inginer
arhitect dar și politician, senator și deputat al Partidului Conservator-
Constituțional. În perioada 1890 -1891 a fost arhitectul șef al Ministerului
Cultelor și Instrucțiunii Publice, în 1891 a devenit membru fondator al
Societății Arhitecților din România. A fost vicepreședintele Automobil Clubului
Român și membru al Societății Geografice. În afară de moșia de la Gârbovana a
deținut o moșie și la Buzău. A fost multiplu decorat: Ordinul rus Sfântul Stanislas
clasa a III-a, Coroana României în grad de ofițer și apoi comandor, Steaua
României în grad de ofițer, Medalia Jubiliară Carol I și Legiunea de onoare a
Franței în grad de cavaler. În anul 1913 a informat Prefectura Bacău cu
următoarele aspecte:
- Va dărui fiecărui sătean din satele Gârbovana și Mărcești care va fi chemat sub drapel, într-un eventual război, și va fi rănit, două hectare de teren agricol.
- Va ajuta văduva ostașului căzut pe câmpul de luptă cu o pensie de 60 lei pe an, plătindu-se până la majoratul celui mai mic dintre copii.
Nicolae Cerkez a murit în data de 22
februarie 1927 și a fost înhumat la cimitirul Bellu. În anul 1949 domeniul
boieresc de la Gârbovana este confiscat de comuniști, conacul primind
destinația de fermă de stat și apoi Sediu CAP. După retrocedarea din anul 2001,
conacul de la Negoiești, monument de patrimoniu al județului, a fost vândut. Se
pare că acest jeton a circulat spre sfârșitul secolului al XIX-lea și primele
două decenii ale secolului al XX-lea. (Sursa: Lucrarea – Valea Trotușului
– Jetoane – autor Borel Bălăiță)
Jetonul - Restaurantul Gheorghiu - Tg. Ocna - 5 lei
Produsul
medalistic de mai sus este un jeton confecționat
la comanda Restaurantului Gheorghiu din municipiul Târgu Ocna, județul Bacău.
Jetonul este confecționat din alamă, are forma rotundă, cu diametrul de 22
milimetri. În câmpul central al aversului, în
interiorul unui cerc perlat exterior format din puncte și liniuțe, este aplicată
pe două rânduri orizontale inscripția: ”TG.-/OCNA” și de jur împrejur inscripția: “RESTAURANTUL GHEORGHIU *” În
câmpul central al reversului, în interiorul unui cerc perlat la exterior este
aplicată pe două rânduri orizontale inscripția: “5 LEI”. Singurul jeton
cunoscut se află în colecția Complexului Muzeal “Iulian Antonescu” din
municipiul Bacău.
Nu se cunosc date precise despre acest jeton. Se bănuiește
că a fost pus în circulație după anul 1930 și că a fost folosit probabil până
în cel de-al doilea război mondial. Acest jeton cu valoare puteau reprezenta
contravaloarea unor servicii preplătite (de exemplu costul servirii unei mese
la restaurantul respectiv de către clienții sau angajații proprii, etc) ori erau
date ca rset clienților care le puteau utiliza atunci când mai treceau pragul
restaurantului. Era și o modalitate de fidelizare a clienților dar și de
publicitate.(Sursa: Lucrarea – Valea Trotușului
– Jetoane – autor Borel Bălăiță)
Ștefan cel Mare și Sfânt Domnul Moldovei - 1504
Sărbătorirea centenarului al patrulea - Borzești 1904
Produsul
medalistic de mai sus s-a realizat în anul 1904 de
către renumitul gravorul Carniol fiul, cu ocazia Sărbătoririi centenarului al patrulea de la moartea celui care a fost
domnitorul Moldovei - Ștefan cel Mare și Sfânt. Pe avers, central, este
reprezentat bustul domnitorului în profil spre dreapta. Periferic circular este
aplicată inscripția: STEFAN CEL MARE SI SFÂNT DOMNUL MOLDOVEI* 1457 – 1504*. Pe
revers central este reprezentată Biserica lui
Ștefan cel Mare de la Borzești. Periferic circular la partea superioară este
aplicată inscripția:
SĂRBĂTORIREA
CENTENARULUI AL PATRULEA, iar la partea inferioară: BORZEȘTI
1904.
Ștefan al III - lea, supranumit Ștefan cel Mare a fost un
domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a decedat la
2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai mulţi fii şi nepoţi,
iar Ştefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun.
Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între fiii şi
nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei
perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim,
ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-afost mai
greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de
vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în
general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă
domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe
tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în
1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere
economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că
reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de
la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi
Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia -
după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri.
Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta
duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un
voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional.
Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui
Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot
spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a
bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă.
Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la
munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei,
îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt
Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar,
bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost luptele sale cu
turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată de o mare armată otomană
condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că suntem
sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit
Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul
Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui.
Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este
cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”,
adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei
înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În
plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace
Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei
tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan
cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu
mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva
cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la
nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice
cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea
Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată
aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea
se retrage. După această aventură — ca să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi
dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se
înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid
al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi despre
care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil
printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu
se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine
ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi
a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a
Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut
dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu
comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic,
crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron
până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu
bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un
tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în
Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în
fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe
nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea
este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune
uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi
Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii
cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat următoare,
când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa - Net -
Horia Dumitru Oprea)
În legendara localitate de pe Valea Trotuşului se află una
dintre cele mai vechi ctitorii din epoca ştefaniană, înălţată de către Ştefan
cel Mare şi fiul său, Alexandru, în anii 1493-1494. În cei peste 500 de ani ai
existenţei sale, lăcaşul a trecut prin perioade de înflorire şi de decădere.
Astfel, în timpul lui Constantin Duca Vodă (1694) se consemna ca fiind “pustie
de câtăva vreme”, după cum consemna cronicarul. De-a lungul vremii, biserica a
stat în atenţia cercetătorilor consacraţi ai istoriei neamului şi bisericii:
Melchisedec Ştefănescu, C. I. Istrati, Nicolae Iorga, G. Balş ş.a. Din
concluziile acestora s-a constatat că între această biserică şi cea de la
Piatra Neamţ cu hramul “Sf. Ioan”, precum şi biserica “Sf. Mihail” din
Roznov-Neamţ se întâlnesc similitudini, acestea aparţinând aceleiaşi epoci
ştefaniene. Din punct de vedere stilistic, monumentul de la Borzeşti se înscrie
în rândul bisericilor cu plan rectangular, având bolţile cu cupole dispuse “în
filă” şi prinse sub un singur acoperiş. Sistemul original de boltire al celor
trei cupole constă în faptul că acestea se sprijină pe arce semicilindrice,
etajate pe pandantivi. Lipsită de turle, biserica are acoperiş şarpantă din
material răşinos şi învelitoarea iniţială din şindrilă. Elevaţia bisericii
cuprinde soclul din piatră brută pe care se înalţă pereţii cu profiluri în
formă de “L” la colţuri, din pietre uriaşe. Partea superioară a pereţilor, pe
care se sprijină acoperişul, este din piatră simplă.În ceea ce priveşte
materialele şi tehnicile de construcţie, biserica este zidită din bolovani de
piatră şi foarte puţină cărămidă. Pietrele au fost extrase din râu şi din
carieră, parte din ele fiind friabile. Materialul de construcţie al pereţilor
fiind mare şi grosolan lucrat, a făcut ca zidăria să nu fie foarte solidă şi să
cedeze la cutremure. Soclul şi temelia bisericii sunt din piatră brută, de mari
dimensiuni, comparativ cu structura pereţilor.Pereţii sunt construiţi din
piatră brută, întrerupti de două “asize” de cărămizi smălţuite. În partea
superioară, sub acoperiş, sunt dispuse două registre de “ocniţe” (unul mic şi
altul mare). Ca volumetrie, în exterior, construcţia apare ca o prismă dreaptă,
de mari dimensiuni, cu partea dinspre răsărit rotunjită, marcată de nişe
verticale oarbe. Compartimentarea interioară este din pronaos, naos şi altar.
Zidul dintre pronaos şi naos este străpuns de o uşă de acces. Componentele
artistice ale bisericii de la Borzeşti sunt formate din ancadramente gotice din
piatră la uşi şi la ferestre, cu chenare în arc frânt la uşa de la intrare, iar
cele din interior din muluri gotice. Elementele gotice în arhitectura
ştefaniană sunt puse în legătură cu prezenţa meşterilor constructori
transilvăneni la Borzeşti, meşteri care stăpâneau tainele acestui curent
artistic. Cât despre înălţimea mică a uşii de la intrare, se spune că ar fi
fost egală cu dimensiunea fizică a voievodului, iar credincioşii mai înalţi
trebuie să se aplece la intrarea în sfântul lăcaş.Pe parcursul vremii care s-a
scurs, monumentului i s-au făcut mai multe reparaţii, între secolele XVIII-XX.
În anii 1904-1905 a fost reparat acoperişul şi faţada de vest, îndepărtându-se
cele 2 contraforturi. Alte reparaţii au fost în 1924, 1938-1940 şi 1951-1952.
Reparaţii în interior şi la exterior au fost făcute în anul 1993, când se
pregătea sărbătorirea a 500 de ani de atestare documentară, manifestare care a
avut loc în anul 1994.În urma aplicării criteriilor de clasare, monumentul a
primit de trei ori excepţional (la vechime, valoare de arhitectură, valoare
memorial-simbolică) şi un calificativ de foarte bine (pentru frecvenţă,
raritate şi unicitate). Ca urmare a acestei evaluări, biserica de la Borzeşti face parte din grupa
valorică “A”, fiind de importanţă naţională şi universală.
Al XIV-lea simpozion național de istorie și retrologie agrară
XXV - Bacău - România 1969 - 1994 * 23-27.08.1994
Produsul medalistic de mai sus s-a realizat în anul
1994,
la aniversarea a 25 de ani de la primul simpozion național de istorie și
retrologie agrară română, care a avut loc la Cluj.
Al XIV-lea simpozion național de istorie
și retrologie agrară română a avut loc în anul 1994 la Bacău, cu sprijinul substanțial al Consiliului Județean, Direcției Agricole şi
multor societăți agricole și de industrie alimentară din întreg județul. Retrologia agrara este stiinta care se ocupa cu studiul
experientei umane acumulate in legatura cu preocuparile de actualitate sau de
viitor ale omenirii in domeniul agrar. Medalia
lansată la simpozion, bătută la Monetăria Statului, din tombac patinat, cu diametrul
de 60 milimetri, într-un tiraj de 350 de exemplare, este opera gravorului
Maximilian Fetița. Pe avers este un cap de femeie (zeița Ceres având spice de
grâu prinse în păr) simbolul Societății de istorie și retrologie agrară română
(SIRAR), iar pe revers este reprezentată stema județului Bacău de la acea vreme.
Ceres sau Demetra este zeița romană a recoltei
și grâului. Ceres provine din sincretismul dintre o veche divinitate
italică agrară și zeița greacă Demeter. În epoca imperială patronează simbolic
pâinea albă. După izvoarele latine, sabinii numeau ceres pâinea
și grânele. Romanii o serbau în festivalurile Ludi Cereris sau Cerealia,
între 12-19 aprilie venerând-o drept creatoarea recoltelor;
fiind cea care-i învață pe oameni detaliile tehnice ale agriculturii:
semănatul, secerișul etc. Astfel devine zeița întregii lumi vegetale, dar și
divinitatea htonică a morților. La ceremoniile consacrate zeiței, femeile nu
puteau asista decât dacă erau curate. Mai târziu, Ceres face parte
dintr-o triadă a plebei, împreună cu Liber Pater și Libera.
Stema județului Bacău are forma unui scut despicat
în care muntele de sare în stânga este roșu pe fond de argint, iar în dreapta
de argint pe fond roșu, în mijlocul scutului un scut „peste tot” în care este
reprezentat un zimbru în culoare naturală, aluzie la Câmpul lui Dragoș, care la sud ajungea până la actuala limită nordică a
Bacăului; în partea de sus stânga - Soarele și Luna de culoare roșie, iar sus-stânga un
stejar de argint, sugerând legenda
din Borzești -
locul de naștere a lui Ștefan cel
Mare și Sfânt. De o parte și alta a scutului, pe contur exterior și în partea
de jos este aplicată inscripția BACAU / ROMANIA, orizontal în stânga și dreapta
scutului anii 1969 și 1994, deasupra scutului XXV, simbolizând aniversarea celor
25 de ani de la primul simpozion cu acest profil,
iar dedesubt perioada desfășurării acțiunii: 23 - 27.08.1994. În exterior, în
interiorul unui cerc periferic continuu este aplicată inscripția AL XIV-LEA SIMPOZION
NATIONAL DE ISTORIE SI RETROLOGIE AGRARA.
Municipiul Bacău, în latină Bacovia, în maghiară Bako,în germană
Barchau şi în
poloneză Bakow, supranumit orașul lui Bacovia, este
reședința și totodată cel mai mare oraş din judeţul Bacău,
provincia Moldova, România, fiind situat pe râul Bistriţa. Suprafața
municipiului este de 43 kilometri pătrați, iar populația este de aproximativ
177000 de locuitori. Bacăul își are stramoșii până în comuna primitivă,
mai precis în paleoliticul superior cam 5000 de ani în urmă. În perimetrul
Pieței Revoluției s-a descoperit un racloir de
silex negru-vinețiu de formă trapezoidala, obiect folosit la vânătoare.
Acest obiect de silex mărturisește primele exemple de comerț, deoarece acest
material nu se gasea prin aceasta zona, deci era adus din depărtări. O altă
prezență umană în vatra localității, s-a descoperit cu ocazia săpăturilor
pentru Pasajul Mărgineni. La opt metri adâncime, muncitorii găsesc urmele unei
așezări din epoca mijlocie a bronzului - Cultura Monteoru. Cu puțin
timp în urmă se știa că prima atestare documentară a localității este de pe
tipul lui Alexandru cel Bun, 6 octombrie 1408. Însă pe baza unei
indelungate cercetări de arheologie, Bacăul a mai îmbătrânit. Cercetătorul
Ștefan S. Gorovei demonstrează că Bacăul are actul de naștere între anii
1391 - 1432 pe timpul domniei lui Petru Mușat. În anul 1399, orașul
este menționat în Documentul lui Iuga Vodă, prin care se dă carte de judecată
între spătarul Răducanu cu răzeșii satului Brătila, din ținutul Bacăului. La 15
aprilie 1400 aflăm ca în Bacău se află o parte a Cavalerilor
Ioaniți, numiți mai târziu Cavalerii de Malta. Deasupra am postat
drapelul, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale municipiului Bacău, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură băcăuane, din
vremuri diferite, dar și câteva vechi trimiteri poștale ilustrate.
Strada Ioniță Sturdza
Strada Regele Ferdinand
Stadionul 23 August
Școala primară mixtă nr. 5
Moara de foc
Hotel Athene Palace
Strada Mare
Școala normală de băieți
Grădina publică
Internatul Liceului
Școala normală de fete
Hotelul și Restaurantul Bistrița
Fostul Palat al Camerei de Comerț și Industrie
Hotelul Decebal
Marele Hotele Imperial M.V.Kogălniceanu
Institutul pedagogic
Bacăul este un judeţ în
regiunea Moldova din România, care are suprafața de 6603 kilometri
pătrați, numără aproximativ 700000 de locuitori, având reşedinţa în municipiul
Bacău. Principalele cursuri de apă sunt: Siret, Bistrița, Trotuș, Tazlău,
Berheci, Zeletin, iar principalele lacuri sunt: Bălătău (baraj natural), Belci,
Poiana Uzului (alimentare cu apă), Racova, Gârleni, Șerbănești și Lilieci
(hidroenergetice). Ca subunităţi administrative judeţul Bacău are 3 municipii -
Bacău, Moinești, Onești, 5 oraşe - Buhuși, Comănești, Dărmănești, Slănic
Moldova, Târgu Ocna şi 85 de comune. Sus am postat harta și stemele veche,
interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, iar dedesubt pozele câtorva
monumente de cultură și arhitectură din județul Bacău, din vremuri diferite,
câteva frumoase locuri de vizitat pe aceste meleaguri dar și unele cărți
poștale ilustrate din vremuri diferite.
Vederi - Comănești
Gara * Ghimeș - Făget
Vederi - Târgu Trotuș
Vederi - Buhuși
Gara - Comănești
Spitalul - Podu Turcului
Monumentul eroilor căzuți pe Dealul Cireșoaia
Biserica Adormirea Maicii Domnului - Găiceana
Pădurea Izvorul Alb și trecerea mașinii cu burtuci
a Societății foste Goetz
Vederea tunelului de la Mosoare - Târgu Ocna
Vederi - Solonț
Băile calde - Slănic Moldova
Vedere - Slănic Moldova
Vilele Anastasiu și Costiniu - Slănic Moldova
Vedere din județ
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Theodor Herzl-ziarist și dramaturg austro ungar,
a trăit între anii 1860 - 1904
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 14.06.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu