Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea italiana TRINITAPOLI, provincia
BARLETTA - ANDRIA - TRANI, regiunea PUGLIA și
câteva trimiteri poștale ilustrate.
Strada Roma - Magazinul Natalicchio
Strada Garibaldi
Strada XX Septembrie
Domul
Interiorul domului
Piața Primăriei
Sanctuarul Sfânta Fecioară Maria
Strada Libertății
Bulevardul Trinității
Trimiteri poștale
Vedere generală
Arhitectură locală
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - A.S. Jiul Petrila - lupte (Asociația sportivă)
De-a lungul timpurilor, luptele libere la români s-au constituit în forme de manifestare a identităţii naţionale, prin concursuri ad-hoc, în cadrul sărbătorilor populare, unde tinerii îşi măsurau puterile. In privinţa sporturilor de luptă practicate cu diverse ocazii pe teritoriul românesc amintim;
a)
„Harţa” – sau turnirul, cunoscut şi practicat în Ţara Românească. Cronicarii
vremurilor amintesc de participarea unei echipe de cavaleri români în anul 1414
pe timpul domniei lui Mircea cel Bătrân la Buda (Ungaria) iar Vlad Ţepeş a fost
chiar premiat la o astfel de întrecere în Austria. Există chiar şi o baladă,
care s-a păstrat de-a lungul timpului şi care redă extrem de expresiv detalii
privind această formă de întrecere;
b) „Pehlivănia” – sau lupta corp la corp, cunoscută şi practicată în Dobrogea. In anul 1679 Ion Neculce povesteşte despre o logodnă precizând că românii „s-au veselit două săptămâni cu feluri de feluri de muzici şi de giocuri şi de pehlivani şi de pusei. …adusese şi un pehlivan hindiu harap carele făcea jocuri minunate şi nevăzute pe locurile noastre, iute om era şi vârtos.”
c) „Trânta” – cunoscută ca fiind o componentă de bază din categoria jocurilor atletice autohtone, care prin afinitatea sa în rândul tinerilor şi prin efectele asupra calităţilor fizice şi morale ale practicantţilor a constituit permanent motiv de inspiraţie pentru creatorii de folclor.
Aria de răspândire a trântei a fost largă, aceasta îmbrăcând pe alocuri caracteristici specifice zonei de practicare. Cele mai cunoscute forme de practicare ale trântei au fost: lupta ciobănească; Lupta oltenească sau de curea (cu sau fară piedică); lupta dreaptă cu apucare în cruce; lupta cu fixarea brâului și lupta cu piedică; Prin diversitatea formelor sale, prin ecoul căpătat in folclor şi prin personajele pe care ie-a păstrat vii de-a lungul timpului, trânta – putem afirma fară riscul de a greşi – a contribuit la îmbogăţirea tezaurului cultural românesc. Culegătorii de folclor au remarcat adesea frecvenţa cu care apare „lupta pe cinstite” sau trânta în diverse balade sau legende, transmise prin viu grai de-a lungul timpului. Poveştile populare avându-l ca erou pe Făt-Frumos constituie exemple grăitoare privind aprecierea de care se bucura trânta ca modalitate de a soluţiona pe calea cea mai dreaptă orice conflict sau vrajbă. Baladele lui Mihu Copilu, Vidra, Ghiţă Cătănuţă, Gheorghiţă Zătrean, Păunaşul Codrilor etc. reflectă fiecare în parte secvenţe ale „luptei pe dreptate” şi evidenţiază profilul loial, cinstit şi plin de virtute al învingătorului în lupta sa împotriva răului. Mulţi ani mai târziu (în jurul anilor 1960), valanţele creatoare născute prin practica trântei de către tineretul din mediul rural au fost remarcate şi de către conducerea comunistă a României. Astfel „trânta sub formă de luptă dreaptă cu apucare în cruce…a fost introdusă cu ani în urmă în cadrul spartachiadei tineretului iar din anul 1968 începe să se desfăşoare Campionatul Naţional Sătesc de Trântă dotat cu Cupa U.T.C. în cadrul activităţilor sportive de masă sub egida DACIADEI. Apreciind efectele pozitive ale practicării trântei asupra organismului, precum şi aptitudinile tinerilor de la sate pentru practicarea acestui sport naţional, Ministerul Educaţiei şi învăţământului (n,a. de la acea vreme) a hotărât, începând cu anul 1985, introducerea trântei în Programa şcolară de educaţie fizică din mediul sătesc, la clasele VII- VIII şi IX-X. ” Campionatul naţional sătesc de trântă s-a desfăşurat în cadrul a patru etape: – etapa locală (pe asociaţie sportivă); – etapa pe comună; – etapa pe judeţ; – finala pe ţară; Competiţia s-a organizat exclusiv pentru tinerii de la sate având vârsta cuprinsă între 14-19 ani, ce concurau în limitele a 6 categorii de greutate (56, 62, 68, 76, 87, + 87kg) iar aceştia nu trebuiau să fie legitimaţi la vreo secţie sportivă de profil, neavând clasificare sportivă. In privinţa regulilor de desfăşurare a competiţiilor de trântă, corpul de arbitri, suprafaţa de luptă, echipament de concurs şi chiar tehnica de luptă s-au remarcat similitudinicu competiţiile de lupte greco-romane. Dacă trânta s-a perpetuat în timp la nivelul mediului rural, dezvoltarea luptelor sportive în România s-a produs în mediul urban. Primul contact al mişcării sportive româneşti cu luptele competiţionale s-a petrecut în ultima decadă a sec XIX sub forma franceză acestora (lupte greco-romane). Această formă de pionierat a luptelor de concurs era făcută cunoscută publicului amator pe arenele circurilor de către luptători străini (în special francezi), profesionişti. Prima menţionare a acestui tip de eveniment se consemnează în anul 1892 când pe arena circului „Sidoli” din Bucureşti se produc primele demonstraţii de lupte profesioniste sub conducerea francezului Doublier care a dat şi primele lecţii particulare. Un an mai târziu, în 1893, cu ocazia unei serbări desfăşurate în parcul Cişmigiu din Bucureşti au avut loc şi primele „întreceri între puternici”. Aceste evenimente aveau un caracter sporadic dar au trezit interesul publicului amator de evenimente sportive şi după o scurtă acalmie, în 1900 şi 1901 am fost iarăşi vizitaţi de luptători străini care şi-au etalat virtuţile şi abilităţile pe arena circurilor. Urmarea imediată a apetitului demonstrat de către publicul român pentru astfel de evenimente a fost organizarea unor aşa-zise „Campionate ale României” numite impropriu astfel, şi care aveau principal obiectiv câştigul financiar. Cu prilejul unui astfel de eveniment în 1902 se face remarcat şi primul luptător român cu reale calităţi, pe numele său Mitică Dona care îşi începe la scurtă vreme activitatea internaţională, participând la o serie de turnee tot în cadrul circurilor. După 1905 au început să apară şi primele societăţi sportive cu profil de lupte. Astfel, s-a organizat un concurs de lupte pe plan local de către „Societatea centrală română de arme şi dare la semn” (Societatea Tirul) iar medalia de aur a fost adjudecată de către acelaşi M. Dona. (Sursa NET - Federatia romană de lupte - Apariţia şi dezvoltarea luptelor în România)
b) „Pehlivănia” – sau lupta corp la corp, cunoscută şi practicată în Dobrogea. In anul 1679 Ion Neculce povesteşte despre o logodnă precizând că românii „s-au veselit două săptămâni cu feluri de feluri de muzici şi de giocuri şi de pehlivani şi de pusei. …adusese şi un pehlivan hindiu harap carele făcea jocuri minunate şi nevăzute pe locurile noastre, iute om era şi vârtos.”
c) „Trânta” – cunoscută ca fiind o componentă de bază din categoria jocurilor atletice autohtone, care prin afinitatea sa în rândul tinerilor şi prin efectele asupra calităţilor fizice şi morale ale practicantţilor a constituit permanent motiv de inspiraţie pentru creatorii de folclor.
Aria de răspândire a trântei a fost largă, aceasta îmbrăcând pe alocuri caracteristici specifice zonei de practicare. Cele mai cunoscute forme de practicare ale trântei au fost: lupta ciobănească; Lupta oltenească sau de curea (cu sau fară piedică); lupta dreaptă cu apucare în cruce; lupta cu fixarea brâului și lupta cu piedică; Prin diversitatea formelor sale, prin ecoul căpătat in folclor şi prin personajele pe care ie-a păstrat vii de-a lungul timpului, trânta – putem afirma fară riscul de a greşi – a contribuit la îmbogăţirea tezaurului cultural românesc. Culegătorii de folclor au remarcat adesea frecvenţa cu care apare „lupta pe cinstite” sau trânta în diverse balade sau legende, transmise prin viu grai de-a lungul timpului. Poveştile populare avându-l ca erou pe Făt-Frumos constituie exemple grăitoare privind aprecierea de care se bucura trânta ca modalitate de a soluţiona pe calea cea mai dreaptă orice conflict sau vrajbă. Baladele lui Mihu Copilu, Vidra, Ghiţă Cătănuţă, Gheorghiţă Zătrean, Păunaşul Codrilor etc. reflectă fiecare în parte secvenţe ale „luptei pe dreptate” şi evidenţiază profilul loial, cinstit şi plin de virtute al învingătorului în lupta sa împotriva răului. Mulţi ani mai târziu (în jurul anilor 1960), valanţele creatoare născute prin practica trântei de către tineretul din mediul rural au fost remarcate şi de către conducerea comunistă a României. Astfel „trânta sub formă de luptă dreaptă cu apucare în cruce…a fost introdusă cu ani în urmă în cadrul spartachiadei tineretului iar din anul 1968 începe să se desfăşoare Campionatul Naţional Sătesc de Trântă dotat cu Cupa U.T.C. în cadrul activităţilor sportive de masă sub egida DACIADEI. Apreciind efectele pozitive ale practicării trântei asupra organismului, precum şi aptitudinile tinerilor de la sate pentru practicarea acestui sport naţional, Ministerul Educaţiei şi învăţământului (n,a. de la acea vreme) a hotărât, începând cu anul 1985, introducerea trântei în Programa şcolară de educaţie fizică din mediul sătesc, la clasele VII- VIII şi IX-X. ” Campionatul naţional sătesc de trântă s-a desfăşurat în cadrul a patru etape: – etapa locală (pe asociaţie sportivă); – etapa pe comună; – etapa pe judeţ; – finala pe ţară; Competiţia s-a organizat exclusiv pentru tinerii de la sate având vârsta cuprinsă între 14-19 ani, ce concurau în limitele a 6 categorii de greutate (56, 62, 68, 76, 87, + 87kg) iar aceştia nu trebuiau să fie legitimaţi la vreo secţie sportivă de profil, neavând clasificare sportivă. In privinţa regulilor de desfăşurare a competiţiilor de trântă, corpul de arbitri, suprafaţa de luptă, echipament de concurs şi chiar tehnica de luptă s-au remarcat similitudinicu competiţiile de lupte greco-romane. Dacă trânta s-a perpetuat în timp la nivelul mediului rural, dezvoltarea luptelor sportive în România s-a produs în mediul urban. Primul contact al mişcării sportive româneşti cu luptele competiţionale s-a petrecut în ultima decadă a sec XIX sub forma franceză acestora (lupte greco-romane). Această formă de pionierat a luptelor de concurs era făcută cunoscută publicului amator pe arenele circurilor de către luptători străini (în special francezi), profesionişti. Prima menţionare a acestui tip de eveniment se consemnează în anul 1892 când pe arena circului „Sidoli” din Bucureşti se produc primele demonstraţii de lupte profesioniste sub conducerea francezului Doublier care a dat şi primele lecţii particulare. Un an mai târziu, în 1893, cu ocazia unei serbări desfăşurate în parcul Cişmigiu din Bucureşti au avut loc şi primele „întreceri între puternici”. Aceste evenimente aveau un caracter sporadic dar au trezit interesul publicului amator de evenimente sportive şi după o scurtă acalmie, în 1900 şi 1901 am fost iarăşi vizitaţi de luptători străini care şi-au etalat virtuţile şi abilităţile pe arena circurilor. Urmarea imediată a apetitului demonstrat de către publicul român pentru astfel de evenimente a fost organizarea unor aşa-zise „Campionate ale României” numite impropriu astfel, şi care aveau principal obiectiv câştigul financiar. Cu prilejul unui astfel de eveniment în 1902 se face remarcat şi primul luptător român cu reale calităţi, pe numele său Mitică Dona care îşi începe la scurtă vreme activitatea internaţională, participând la o serie de turnee tot în cadrul circurilor. După 1905 au început să apară şi primele societăţi sportive cu profil de lupte. Astfel, s-a organizat un concurs de lupte pe plan local de către „Societatea centrală română de arme şi dare la semn” (Societatea Tirul) iar medalia de aur a fost adjudecată de către acelaşi M. Dona. (Sursa NET - Federatia romană de lupte - Apariţia şi dezvoltarea luptelor în România)
Luptele greco-romane sunt
un sport, un stil de lupte practicat
la nivel global. Acesta a fost contestat la primele ediții ale jocurilor olimpice, dar începând
cu ediția din anul 1908 a fost inclus în programul tuturor edițiilor jocurilor
olimpice care au urmat. Doi sportivi asistați de un juriu se luptă timp de trei
reprize a câte două minute fiecare până victorie. Câștigă acela care a fost mai
bun timp de două reprize sau prioritar cel care își pune adversarul cu
spatele pe podea (atunci se spune că a realizat tuș).
Acest stil de
lupte interzice ținutul de sub talie, aceasta fiind diferența majoră între el
și luptele libere, altă
forma de lupte admisă la Jocurile Olimpice.
Petrila este un oraș din județul Hunedoara care include și localitățile: Cimpa, Jieț, Răscoala și Tirici. Prima atestare documentară a localității parvine din anul 1493. Teritoriul administrativ al orașului Petrila este mărginit la est de masivul Șurianu, la nord de Vârful lui Pătru, la sud de masivul Parâng și la vest de teritoriul municipiului Petroșani. La recensământul din anul 2011 orașul număra 22692 de locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 88%, maghiari – 4,61% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului Petrila, astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 75,99%, penticostali – 6,51%, romano catolici – 5,78%, reformați – 2,22%, martorii lui Iehova – 1,23% și restul – nedeclarată sau altă religie. Enumăr câteva dintre atracțiile turistice ale zonei: rezervațiile naturale “Cheile Jiețului” (10 ha) și "Cheile Taia" (2 ha) și Monumentul Eroilor Români.
Casa pionierilor și șoimilor patriei Deva - 30 ani 1956 - 1986
Casa Pionierilor și Șoimilor Patriei din municipiul Deva,
județul Hunedoara, a fost înființată ca instituție în anul 1956. Astăzi
instituția poartă numele Palatul Copiilor, fiind situată pe Strada Mihai
Eminescu, la nr.17, lângă Centrul
Cultural “Drăgan Muntean”. Scopul activităţii Palatului
Copiilor este de a promova învăţământul opţional în care elevii, își pot regăsi
înclinaţii spre un anumit domeniu de activitate şi eventual talentele, care
ulterior vor ajuta la orientarea voastră profesională. La cercurile din cadrul
instituției copii vin din plăcere, pentru a-şi perfecţiona o îndemânare sau
pentru a acumula cunoştinţe, în alt ritm şi în alt mod decât la şcoală. Desfăşurarea
acestor activităţi în timpul liber al elevilor, dar pe bază de program, a
devenit un bun prilej de odihnă activă, care se realizează prin alternarea
activităţii şcolare, cu activitatea de cerc, la alegere. În cerc există în
acelaşi timp o îmbinare sui generis între activitatea şcolară, joc şi muncă în
adevăratul sens al cuvântului. În cadrul Palatului Copiilor există și
funcționează cu succes următoarele
cercuri: muzică și dans, sport și turism, pictură şi ceramică, tainele
informaticii, arta fotografiei, culturi şi civilizaţii străine, ineditul în
construcţiile electronice, abilitatea de a construi şi mânui mașini, etc.
Set 3 insigne - Expo minerit Deva Ediția II - august 1986
Înființarea Secției Deva a Societății Numismatice Române
(SNR) a fost aprobată în adunarea generală a SNR din data de 26 septembrie 1982
iar în data de 24 octombrie același an a avut loc ședința de constituire
efectivă a secție, având sediul la Casa de Cultură din municipiul Deva.
Apariția a două secții în același județ (mai exista una la Petroșani) a
reprezentat un factor de încredere la adresa numismaților de pe aceste locuri
din partea conducerii SNR precum și un excepțional prilej de valorificare a uriașului
potențial arheologic pe care îl reprezintă relicvele dacice și romane
raspândite în tot județul. Cum activitatea insignografică la Petroșani era
oarecum staționară, secția numismatică Deva a luat inițiativa organizării unor
expoziții insignografice periodice pe temele cele mai la îndemână – turism,
vânătoare, sporturi de iarnă și minerit. Deci la Deva s-au organizat anual
expoziții de insigne (în total 9 ediții) în perioadele 1985 – 1990 și apoi 1996
– 1998. Ediția
a doua a expoziției insignografice “Expo Minerit” din municipiul Deva, județul
Hunedoara, a avut loc în data de 8 august 1986. Expoziția a fost organizată cu
sprijinul Centralei Minereurilor Neferoase Deva, având caracter de concurs și
fiind situată în spațiosul foaier al Casei de Cultură. Eu expus 26 de expozanți
din orașele Arad, București, Craiova, Pașcani, Petroșani, Ploiești și
bineînțeles Deva. Un fapt neplăcut s-a petrecut înainte de vernisarea
expoziției. Panourile suport ale unui expozant de etnie maghiară au fost
așezate în ordinea culorilor de pe steagul Ungariei- roșu, alb și verde. A fost
nevoie de ochiul vigilent al unui tovarăș de la partid care a venit anume să
cenzureze discret expoziția. S-a ordonat eliminarea acelor panaouri dinconcurs
sau reorganizarea întregii expoziții, bineînțeles că s-a optat pentru varianta
a doua, lucrând și noaptea de dinaintea
deschiderii expoziției. Organizatorii au făcut o surpriză plăcută oferind
participanților insigne în trei variante (cele postate mai sus) realizate la
Monetăria Statului dar și alte premii. Redau numele câtorva dintre
participanții de marcă: Nicolae Manu – Ploiești, Vasile Niță – Pașcani, Marius
Popescu – București, Victor Măzureani – Craiova sau Costachi Vasluianu – Arad.
Juriul expoziției a fost format din Ioan Dărăbanț, Mirel Dobrei și Florin
Niculescu, iar premiile au plecat la: I.Vizesi Mihai – Deva, II.Rebedea Miron –
Petroșani și III.Niță Vasiel – Pașcani.Set 4 insigne - Drumeții veterani - Căprișoara 1993
Turismul
este o activitate relaxantă, mult apreciată de locuitorii Văii Jiului - mari
amatori de drumeţii şi buni cunoscători ai frumuseţilor naturii. În anul 1986,
la sfârşitul verii, un grup de pasionaţi şi împătimiţi ai drumeţiilor montane,
în frunte cu Aurel Dula şi Vasile Pollak, propun organizarea unei întâlniri
anuale a veteranilor în ale drumeţiilor montane. La prima întâlnire care a avut
loc în 1986 s-a hotărât ca următoarele să aibă loc la o cabană din munţii care
înconjoară cu dărnicie Valea Jiului; întâlnirile nu erau însoţite de competiţii
sportive, iar spre amintire veteranii vor primi câte o insignă, al cărei desen
să reproducă o floare din bogata floră a munţilor noştri. Cu excepţia unei
singure variante, toate piesele au fost bătute la Monetăria Statului Bucureşti,
sunt ovale şi au dimensiunile 36/26 mm şi, cum este normal, unele piese sunt
mai reuşite, în schimb, altele lasă de dorit. Aceste piese insignografice au
fost gndite și proiectate de către: Nicolae Lazăr, Ion Liciu, Viorel Stroie,
Dumitru Antonoiu, Tiberiu Kelemen și Iuliu Hornak. Ediţia a VIII-a a avut loc
la Cabana Căprişoara, iar floarea folosită de această dată a fost clopoţelul
albastru. Există cinci variante de culoare. Pe chenar este înscrisul DRUMEŢII
VETERANI - CĂPRIŞOARA 1993.
Clopoțelul,
denumirea științifică Campanula napuligera, este o plantă erbacee perenă din familia Campanulaceae.
Tulpina este dreaptă, cu înălțimea de 100–250 mm, cu numeroase frunze
ascuțite, alungite, fără codițe. Frunzele de la mijloc sunt mai înghesuite și
mai late, dințate mărunt. Frunzele de sus sunt nedințate și mai înguste.
Florile sunt albastru-violete, puține la număr. Sunt așezate la vârful
tulpinii, câteodată îndreptate într-o parte. Floarea are un caliciu cu cinci
dinți înguști și o corolă în formă de clopot cu 20 mm lungime, cu cinci
lobi pe margini. Înflorește în lunile iulie-august. În România ea crește în
munții Carpați, prin păduri de molid, prin pășuni și locurile ierboase.
Cabana Căprișoara (de forma unui castel) este situată în orașul Vulcan, pe Strada Decebal, la nr. 25. Se pare că această cabană va trece din patrimoniul turistic național în administrarea Termocentralei Paroșeni, care va construi la schimb una nouă, undeva în Pasul Vâlcan, denumită Castelul din Carpați, întocmai celui din cartea lui Jules Verne. Cabana Caprisoara are doua etaje plus parter, iar capacitatea de cazare este 65 de locuri. Constructia este amplasata in pasul Valcan la o altitudine de 1300 de metri, dar pe un drum paralel cu cel ce duce spre telegondola, asa incat, daca va fi construita una similara in zona telegondolei, acest lucru va fi benefic turismului inca nedezvoltat in aceasta parte.
Insigna - U.P. Coroești - brichetaj - XX ani (Uzina de preparare)
La
Vulcan în anul 1897 (Valea Lupului) s-a construit un funicular, o separaţie lângă
Jiu şi o uzină electrică. Ca o noutate în cadrul separaţiei Vulcan, în anul 1931,
s-a pus în funcţiune prima presă de tip ,,Sahut-Corneur” pentru brichetaj.
Instalaţia avea o capacitate de 10 tone / oră, producând brichete ovoidale. Actuala Preparaţie (Uzina de preparare)
Coroeşti-Vulcan a început să fie construită în anul 1961 şi a fost terminată în
anul 1965. În luna septembrie 1963 Preparaţia Coroeşti a îndeplinit primele
,,sarcini de plan” iar între 1963 – 1965 s-a montat a doua și respectiv a treia
linie de spălare. Ca o noutate în fluxul tehnologic al preparaţiei a apărut în
anul 1970 secţia de brichetaj. Doi ani mai târziu aa avut loc o retehnologizare
de mare amploare. Preparaţia Coroeşti alături de preparaţiile Petrila şi Lupeni
au făcut parte începând cu data de 1
aprilie 1972 din nou înfiinţata Întreprindere de Preparare a Cărbunelui Valea
Jiului, întreprindere ce avea statutul de unitate componentă a Combinatului
Minier Petroşani. La 1 ianuarie 1985 s-a schimbat denumirea din Preparaţia
Coroeşti – Vulcan în Uzina de Preparare Coroeşti – Vulcan. Din punct de vedere
administrativ, începând cu 15 februarie 2008 Uzina de Preparare a Cărbunelui
Coroeşti – Vulcan a fost desfiinţată. Ca urmare a procesului de reorganizare a
activităţii de preparare din cadrul Companiei Naționale a Huilei s-a înfiinţat Exploatarea
de preparare a cărbunelui Valea Jiului cu sediul la Vulcan. Secţia de brichetaj
înfiinţată în 1970 s-a închis în anul 1994. Aniversarea
în anul 1990 a 20 ani de funcţionare a secţiei de brichetaj din cadrul U.P.
Coroeşti a fost marcată printr-o insignă editată în două variante de culoare.
Insigna are formă circulară cu un diametru de 30 milimetri, este confecţionată
din tombac fiind emailată la cald la Monetăria Statului Bucureşti în 500 de
exemplare. Sistemul de prindere este cu broşă.Deva este un municipiu și reședință a județului
Hunedoara, România. Are o populație de aproximativ 57000 de locuitori. S-a
presupus că numele Deva este în legătură cu anticul cuvânt
dac dava, care însemna „cetate”. Alte teorii susțin că numele s-ar trage
de la o legiune romană care s-a transferat pe locul actualului municipiu
de la Castrum Deva. Există argumente de ordin lingvistic care arată
că toponimul Deva provine din cuvântul slav deva, care înseamnă
„fecioară”.Prima atestare documentară a existenței localității Deva datează din
anul 1269, fiind menționată prin cuvintele latine Castro Dewa. Pe hărțile
medievale ea apare fie sub numele de Deva sau Dewan. Sus am
postat stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Deva, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură locale și trimiteri
poștale, din vremuri diferite.
Tribunalul
Biserica română unită
Clădirea băncii
Cazarma honvezilor
Cazina
Spitalul
Școala primară de stat
Gimnaziul industrial de băieți
Hotelul Crucea Albă
Școala de băieți
Monumentul David Ferenc din cetate
Castelul Bethlen Gabor
Pavilionul cetății
Primăria
Piața Unirii
Prefectura
Județul Hunedoara este situat în provincia istorică
Transilvania, România, pe cursul mijlociu al râului Mureș, în
vecinătatea Munților Apuseni. Specific acestui județ este faptul că își are
reședința în municipiul Deva și nu în Hunedoara. Județul se întinde pe o
suprafață de 7063 kilometri pătrați și numără aproximativ 486000 de locuitori.
Ca subdiviziuni administrative județul este compus din 7 municipii - Deva,
Brad, Hunedoara, Lupeni, Orăștie, Petroșani și Vulcan, 7 orașe - Aninoasa,
Călan, Geoagiu, Hațeg, Petrila, Simeria, Uricani și 55 de comune. Sus am postat
harta și stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Hunedoara,
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din acest județ,
din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Birourile Uzinei de Fier - Hunedoara
Uzinele de fier - Hunedoara
Hotelul Mielul de Aur - Hațeg
Vedere - Fărkădin
Mina de fier - Ghelari
Poșta - Simeria
Vedere - Govăjdia
Hațiegana -Hațeg
Pod peste râul Cerna - Hunedoara
Gimnaziul - Petroșani
Hotelul Transilvania - Orăștie
Hotelul Etterem - Geoagiu
Cabana - Costești
Liceul Avram Iancu - Brad
Vedere - Brad
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitorul francez Louis Antoine de Bougainville,
a trăit între anii 1729 - 1811
Detaliu vignetă de pe o acțiune românească
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 05.12.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu