Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente
de cultură și arhitectură din localitatea maghiară
BALATONALMADI, județul VESZPREM, câteva trimiteri
poștale ilustrate din vremuri diferite și o insignă locală.
Turnul Almadi
Biserica reformată
Biserica Sfântu Imre
O intrare în localitate
Hotelul Aurora
Biserica Sfântu Ignac
Monumentul din port
Hotelul Monopoly
Vedere generală
Trimiteri poștale
O insignă locală
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Insigna - Clubul speo-alpin "Hășmaș"
Masivul Hășmaș, denumit uneori și Hagymaș, și-a luat numele de la
cel mai înalt vârf al său, dar care în hărțile oficiale figurează sub numele
Hăghimașul Mare (altitudine – 1792 metri). Prin multiplele lui valori
peisagistice, care culminează cu impresionantele chei ale Bicazului, el
alcătuiește una din cele mai remarcabile regiuni turistice din munții noștri
și, totodată o zonă de interes tehnic-alpin de prim ordin, constituită în
principal din marii pereți care formează cheile mai sus amintite. Masivul
Hășmaș include în arealul său două importante centre turistice, către care
converg principalele căi de acces rutiere și poteci marcate (Stațiunea Lacu
Roșu – altitudine medie 1050 metri și Cabana Piatra Singuratică – altitudine
1430 metri).
Intalnita in
Romania pe stancile aproape inaccesibile omului din Muntii Vrancei, Muntii
Bucegi, Muntii Fagarasului, Muntii Maramuresului, Rodna, Obcinele Bucovinei,
Masivul Ceahlau, Retezat, Godeanu, Floarea de colt este o planta deosebit de rara. Din
acest motiv ea a fost declarata monument al naturii si este ocrotita prin lege
inca din 1931. Floarea de colt este protejata in rezervatii naturale cum ar fi
cele din Piatra Craiului, Muntii Bucegi, Ciucas, judetul Alba etc.Leontopodium
alpinum (dupa denumirea sa stiintifica), este o planta perena, de o
frumusete aparte si totodata cea mai rara din intreaga flora montana. Tulpina
este dreapta si poate ajunge pana la 20 - 30 cm inaltime. Aceasta este
imbracata in partea de jos cu frunze catifelate, de dimensiuni diferite asezate
de jur imprejurul tulpinei, in forma de cerc. Numeroasele si micutele flori,
compuse din petale de un alb imaculat sunt dispuse in asa fel incat lasa
impresia unei singure flori de forma unei stelute. Intalnita de cele mai multe
ori pe culmile stancoase si tot mai rar pe platourile montane, floarea de colt
are radacina fixata in putinul pamant ramas intre scobiturile sapate in
stancile calcaroase. Intreaga planta este acoperita de peri catifelati de
culoare argintie, ce protejeaza frunzele si florile de vant. La noi in tara,
floarea de colt poate fi vazuta inflorita in lunile iulie si august. Se pare ca
floarea de colt provine din tinuturile Asiei, acolo crescand la fel de deasa ca
si iarba. In diferite locuri din lume unde mai poate fi intalnita, floarea de
colt poate atinge inaltimea de pana la 80 cm. Numita in popor si floarea reginei, floarea
doamnei, steluța sau albumița, floarea de colt are in traditia romaneasca o semnificatie aparte, ea
fiind un simbol al dragostei. Se spune ca, pentru a-si dovedi dragostea si
curajul, tinerii colindau zonele stancoase ale muntilor pentru a culege flori
de colt si a le oferi iubitelor. In limbajul florilor ea inseamnă puritate si
curatenie.
Comitetul pentru cultură fizică și sport (ciclism)
Campion R.P.R. de fond și șosea - 1951 - Participant
(Republica Populară Română)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de
binefacere, destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la
periferia Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o
activitate sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in
1896 si ”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata
”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe
bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre.
Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o
turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul,
velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa
atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de
sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau
neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia
de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul
acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si,
totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei Societatilor
Sportive din Romania (FSSR).
Cursă în linie (de fond) este o probă de ciclism unde startul se dă în
masă (toți concurenții pornesc deodată) și câștigătorul este primul care trece
linia de sosire. Cursa de șosea, după cum
arată și numele, se desfășoară numai pe șosele (drumuri modernizate), deci sunt
curse de mare viteză.
Insigna - Cupa U.T.C. 1985 (oină)
(Uniunea Tineretului Comunist)
Uniunea Tineretului Comunist (cunoscută și prin acronim U.T.C.) a
fost organizația de tineret şi rezerva de militanţi a Partidului Comunist
Român. Sus am aplicat stema Uniunii Tineretului Comunist din România, iar mai
jos carnetul de membru și drapelul U.T.C.. În timpul Republicii Populare
Române, organizaţia s-a numit Uniunea Tineretului
Muncitor (acronim U.T.M.) Ea a fost întemeiată în anul 1922. În
anul 1967 număra 2250000 de membri, adică 11,78% din populația
României.
Oina (sau hoina) este un joc sportiv tradițional
românesc practicat continuu cel puțin din secolul al XIV-lea conform
cronicilor și hrisoavelor timpului, fiind menționat prima dată documentar la
anul 1364, în timpul domniei lui Vlaicu Vodă. Oina este un joc
sportiv practicat în aer liber, pe un teren dreptunghiular, preferabil acoperit
cu iarbă, între două echipe de câte 11 jucători. Jocul solicită calități
sportive complexe (viteză bună de alergare, reflexe rapide în mișcările de
autoapărare față de loviturile mingii, precizie în aruncarea și lovirea mingii
cu un baston sau bâtă).
Simbolul masonic de Maestru
Produsul
medalistic de mai sus este o bijuterie masonică
ce a aparținut lui Ion Ghica – “Simbol de Maestru”. Piesa este confecționată
dintr-un metal galben-arămiu și este ornată cu pietre de Rhin. Bijuteria are
următoarele dimensiuni: 45 x 35 milimetri și are greutatea de 11,76 grame.
Ion
Ghica a
fost o personalitate românească marcantă
care s-a născut la data de 12 august 1816 la București și a decedat la data de
7 mai 1897 la Ghergani, azi județul Dâmbovița. Ion Ghica a
fost prim-ministru de cinci ori: de trei ori al guvernului României (în
1866, în 1866-1867 și în 1870-1871) și de două ori între 1859 și 1860, la Iași
și la București, în perioada în care țările române se uniseră într-un stat,
însă păstrau încă două guverne separate. A fost din 1874 membru titular
al Societății Academice Române și președinte al ei, ales la 18
septembrie 1876 până în 1879, când instituția a fost redenumită în Academia
Română. A fost președinte al Academiei Române de mai multe ori (1879
– 1882, 1884 – 1887, 1890 – 1893 și 1894 – 1895. Cartea Scrisori către
Vasile Alecsandri este capodopera sa de scriitor. Ion Ghica împreună
cu Christian Tell și Nicolae Bălcescu au fondat Societatea secretă / Loja
masonică “Frăția”,
care a jucat un rol important în epocă. Ghica este menționat ca Venerabil al
unei loji din București (poate chiar Frăția), numit de “fratele” Bălcescu
“profesorul de cifru” (masonic) deoarece în toată
perioada revoluției și exilului a folosit cifrul masonic pentru
corespondență.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan Teodorescu,
Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe, Florian Pittis si
Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia Nestorescu-Balcesti, renumit
pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei romane, afirma ca: "Romanii
datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei Moderne, a Independentei, a
Regatului, a Statului national unitar si suveran". Biserica Ortodoxa
Romana este de cu totul alta parere. Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937,
la concluziile Mitropolitului Nicolae al Ardealului, ramasa si astazi in
vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte urmatoarea sinteza: "Este
o organizatie mondiala secreta, in care evreii au un rol insemnat, avand un rit
cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei crestine, impotriva principiului
monarhic si national, pentru a realiza o republica internationala, laica.
Este un ferment de stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste
Francmasoneria ca doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru
oculta". Cuvintele „francmason“, „francmasonerie“ sunt forma
românească a cuvintelor englez free mason, francez francmaçon şi
german Freimaurer care înseamnă „zidar,constructor liber“ şi
reprezintă o moştenire a uneia din rădăcinile francmasoneriei: breasla
zidarilor care construiau biserici, bazilicile şi catedralele în Evul
mediu. Potrivit dicţionarului enciclopedic „The New Encyclopedia
Britannica“, francmasoneria este cea mai vastă societate secretă din lume,
răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului
ritanic (mai corect spus ar fi însă: „societate discretă“). Însă
francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci şi acolo unde a fost
interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie secretă, deşi prezintă
asemănări cu Şcolile de Mistere din Antichitate. Însă, potrivit definiţiei
date de masonii înşişi, masoneria este: „o asociaţie de oameni liberi şi de
bune moravuri care conlucrează pentru binele şi progresul societăţii prin
perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor săi.“ Despre Masonerie
există două puncte de vedere: primul, pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o
organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de idealuri comune morale
şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă
supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea omului, este
compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar trebui să apară
probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație într-o lumină
diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică, antisocială,
complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de organizare ale
masonilor de oriunde.
Jetonul - C.F.A. - M (?)
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Jetonul de
mai sus este confecționat din cupru, are forma
rotundă cu diametrul de 40 milimetri și are gravată o singură față. Pe fața
gravată, în interiorul unui cerc liniar continuu, la partea superioară, curbat,
sunt gravate literele majuscule C, F și A urmate de câte un punct. Sub aceste
litere este gravată litera majusculă M, fără punct și de dimensiuni mai mari.
Nu se știe când, unde și cum s-a folosit acest jeton și nici cam ce ar putea
însemna aceste litere gravate pe jeton.
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Om de știință, microbiolog francez Louis Pasteur,
a trăit între anii 1822 - 1895
Detaliu de pe o acțiune românească
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 09.12.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu