1. Stațiunea Băile Anieș,
denumire în limba germană – Bad Domphat,
din județul Bistrița Năsăud a fost cândva o stațiune balneoclimatrică aristocratică a
Transilvaniei și chiar a Europei.
Astăzi
Anieș este un sat al comunei Maieru, din județul Bistrița
Năsăud, situat la 7 kilometri depărtare de Sângeorz-Băi și atestat documentar
pentru prima dată în anul 1450.
Satul Anieș este situat într-o depresiune
intramontană care îi poartă numele, unde masele de aer vestice au influență mai
mare, ele înaintând pe culoarul de vale al Someșului Mare, influențând regiunea
din punct de vedere climatic.
Încă din secolul al XVIII-lea, Anieșul este
cunoscut ca o stațiune balneo-climaterică, datorită izvoarelor sale minerale.
***
Maieru este o comună a
județului Bistrița Năsăsud care mai include doar satul Anieș. La recensământul
din anul 2011 comuna număra 7089 de locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002), dinatre care: români – 97,65% și
restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei Maieru,
astăzi, se prezintă aproximativ astfel: ortodocși –
76,65%, penticostali - 13,83%, greco catolici – 5,2% și restul – necunoscută
sau altă religie.
Atracțiile turistice ale comunei sunt: Statuia “Lupa capitolina” și
Biserica “Sfânta Paraschiva”, ambele din localitatea Maieru. Prima mențiune scrisă existentă,
cu privire la folosirea apelor minerale, ca tratament la Anieș, este din anul
1746. Contele Ladislau Teleki, care-si facea cura regulat la aceste bai,
dispune (la 31 august 1761), sa se ridice o noua cladire, mai mare si mai
spatioasa pentru a putea face fata numeroaselor cereri, dar dezvolatarea mai
serioasă a băilor s-a facut in perioada Regimentului II de Granita cand, in
anul 1770, se amenajeaza baile cu banii adunati de la graniceri. În anul 1798
baile au fost vizitate de 316 persoane care au venit cu 50 de trasuri si 248 de
cai din care: 10 grofi si baroni impreuna cu tot personalul casei, comercianti
si soldati, 4 preoti, 3 medici, 2 chirurgi. In anul 1799 baile au fost vizitate
de 430 de persoane venite din toata Transilvania si, chiar din Polonia,
Moldova, Ungaria sau chiar Galiția. La bai se urma un tratament
complet in 4, 6 sau 8 saptamani, oaspetii venind la bai cu tot ce era necesar
pentru asigurarea unui trai decent, respectiv cu servitori si mancare. In acea
perioada responsabil cu organizarea bailor era Arva Bethlen Kata. Dupa anul
1800 contele Gyorgy Banffy ridica inca un stabiliment pentru bai si doua case
de oaspeti. Dupa desfiintarea Regimentului Graniceresc, Bethlen Sandor
construieste in jurul anului 1855 o baie cu doua bazine (bai reci) si camere de
schimb. In acel timp baile aveau pe medicul Sigmund Bartok ca specialist ce
asigura tratamentul oaspetilor. Acesta detinea baile Antonia (actualul izvor
Hojda). In anul 1856 fantana a fost amenajata cu coloane de piatra, protejata
de un acoperis elegant. Tot in acest an se amenajeaza o baie din lemn cu sase
cabinete pentru bai calde, incalzite prin vapori de apa. Spre sfarsitul
secolului XIX baile sunt date de proprietar in administrarea Asociatiei
Carpatine Ardelene (Erdelyi Karpat - Egysulet) care investeste in imbutelierea
apei minerale, aceasta fiind vanduta sub denumirea de “Izvorul Livia”. In anul
1906 un incendiu devasteaza cladirile, fiind salvat numai parterul cladirii
principale, iar din aceasta cauza renumele Aniesului scade culminand cu
abandonarea definitiva a bailor in detrimentul celor de la Sangeorz. Cladirile
sunt transformate dupa acest incediu in sediul Ocolui Silvic Anies, iar dupa al
doilea razboi mondial aici se instaleaza Sectorul de Exploatare a Padurilor
Rodna. Din toate constructiile, astazi se mai pastreaza fantana acoperita si o
parte din cladirea actualei scoli.
2. Cetatea Ciceului se numără
printre cele mai încărcate de istorie ruine din Bistriţa-Năsăud. Din păcate,
până la cetate se poate ajunge doar cu maşini de teren. Acest lucru se va
schimba anul acesta, drumul urmând să fie reabilitat cu ajutorul fondurilor
europene.
Cetatea Ciceului, situată în comuna Ciceu Mihăieşti, este atestată documentar pentru prima dată în anul 1304. Cetatea este donată în anul 1475 de
către Regele Ungariei Matei Corvin domnitorului Moldovei, Ştefan cel Mare, în
urma acordului de pace dintre cei doi. Acesta transformă cetatea într-una
dintre cele mai puternice şi bine fortificate din Transilvania. În anul 1538,
în Cetatea Ciceului se refugiază domnitorul Petru Rareş, după îndepărtarea sa
de pe tronul Moldovei de către turci. Domnitorul Moldovei, Petru Rareş nu scapă
nici în Bistriţa-Năsăud de duşmani, voievodul Ioan Zapolya cucerind cetatea în anul
1540. Revenind pe tronul Moldovei, Petru Rareş intenţionează să recupereze
cetatea, însă, Dieta Transivană, preventiv, decide demolarea acesteia în anul 1544.
Încărcătura istorică a cetăţii este completată cu succes de poveştile şi
legendele ce circulă prin părţile locului. Una dintre ele spune că soţia
domnitorului Petru Rareş a ajuns la cetate înaintea acestuia şi a ascuns
comorile şi bogăţiile familiei într-una din peşterile din apropiere. Peştera în
cauză permite accesul muritorilor doar în ziua de Sânziene sau de Naşterea
Sfântului Ioan Botezătorul din 24 iunie. Nimeni însă nu a cutezat să pornească
în căutarea comorilor domnitorului, umblând vorba că cel care intră în peşteră
nu se mai întoarce. În zonă există 7 peşteri, însă nu se ştie exact în care
dintre ele ar fi ascuns soţia lui Petru Rareş comorile. Ruinele, deși clasate ca monument istoric sunt astăzi în
stare de distrugere avansată și elementele care se mai păstrează nu permit
cronologizarea.Unul dintre turnurile care au rezistat până azi prezintă pe
latura de nord o fereastră gotică. Totuși, ipoteza unei funcții de locuință
este pusă sub semnul întrebării, turnul fiind umplut și neprezentând urme ale
unei intervenții ulterioare anului 1866. Cel de-al doilea turn are în realitate
o poziție diferită față de cea din gravură, el fiind suspendat deasupra
prăpastiei, la 4 metri distanță de cel dintâi.
În partea de sud a cetății se
mai păstrează două mostre de zid, iar la nord-est se disting urme ale șanțului
de apărare, cu o deschidere de 3-5 metri, precum și a valului de pământ ridicat
în fața acestuia. Un zid pornea probabil din partea de nord-est a cetății, până
în partea de nord-vest, unde se înfigea în dealul Măgura. Acesta din urmă este
legat de dealul cetății printr-o șa îngustă și contribuia la apărarea
edificiului dinspre vest. Grosimea probabilă a curtinelor era între 1,3 - 4 metri.
În ansamblu, construcția punea excelent în valoare un sistem de apărare
natural, fiind foarte dificil de cucerit. Aşezată pe dealul
Ciceul Spânzului de lângă Ciceu Mihăiesti, cetatea a fost construită cu ziduri
masive din piatră vulcanică, având drept scop apărarea împotriva năvălirii
tătarilor. Din falnica cetate de altădată au mai rămas doar dărâmături cenuşii,
un zid de aproape 8 metri înălţime, fundaţiile a doi pereţi şi un obelisc pe
care este gravat bourul de pe stema Moldovei. În prezent, pe o rază de mai bine
de un kilometru de jur împrejurul cetăţii se văd împrăştiaţi şi acoperiţi cu
muşchi bolovanii care au alcătuit odinioară zidurile de apărare.
3. Dumitra, mai demult Dumitrea mare, Dumitrea (în dialectul
săsesc Mätteršdraf, Mättešdref, în germană Mettersdorf, Mettersdorf bei
Bistritz, în maghiară Nagydemeter) este satul de reședință al comunei cu același nume din
județul Bistrița Năsăud.
Localitatea este situată pe drumul 17C ce leagă
orașul Bistrița de Năsăud, în depresiunea cu același nume, din nord-vestul
Dealurilor Bistriței, cu aspect de bazinet, într-un relief de luncă și terase.
Satul este documentar pentru prim dată în anul 1317 sub numele de Villa
Demetri, după numele conducătorului coloniștilor germani, Metter
Demeter. În 1941 satul Dumitra avea 1557 locuitori, dintre care 1227 germani
(79%). Viața germană activă a durat până în 1944 când sașii au fost evacuați în
Austria. În mijlocul satului se află biserica fostă evanghelică, în stil gotic,
reconstruită în 1895-1899, vândută comunității ortodoxe, în prezent ortodoxă.
Lângă biserică există un turn fortificat, construit în anul 1488, numit de
localnici „Turnul Slăninilor”. Biserica și turnul au fost
renovate în 1998-2000.
****
Comuna Dumitra mai include și satele: Cepari și Tărpiu. La recensămîntul din anul 2011 comuna număra 4282 locuitori, în scădere față de recensământul anterior, dintre care: români – 92,41%, romi – 2% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei Dumitra astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 75,78%, penticostali – 17,14% și restul – nedeclarată sau altă religie. Alte obiective turistice ale comunei Dumitra sunt: Monumentul închinat eroilor căzuţi în primul război mondial, din satul Dumitra, Biserica din satul Tărpiu (în stil gotic târziu, anul 1504) și Biserica din satul Cepari, din secolul al XV-lea
4. Biserica evanghelică
din Herina este monument de
arhitectură romanică din secolul al XIII-lea, unul dintre cele mai
reprezentative exemple de bazilică cu trei nave și două turnuri existente din
Transilvania. Herina, mai
demult Hirina, în limba maghiară
- Harina, în dialectul săsesc – Minziref sau Minzdref, în limba germană –Mönchsdorf
sau Münzdorf, este un sat situat într-o zonă de deal, la o depărtare de 16
kilometru de municipiul Bistrița. Prima sa mențiune documentară este din anul 1246.
Biserica
din Herina a fost construită între anii 1250 - 1260 de către călugării
benedicitini, fiind inițial un loc de cult monahal. Este amplasată pe versantul
dealului aflat deasupra satului, putând fi observată de la mare distanță.
Clădirea este o bazilică cu două turnuri vestice, cu trei nave și absidă
principală semicirculară, absidele laterale pe exterior fiind încheiate drept.
Este construită în întregime din cărămidă, excepție făcând câteva detalii
cioplite în piatră ca ancadramentul
portalului vestic și sudic, montantul central al ferestrelor îngemănate sub
formă de coloane cu soclu și capitel. Biserica este pomenită oficial
pentru prima oară în documente de către János Farkas în testamentul său din
1449, prin care face donații, pe lângă altor biserici, și bisericii Sfântul
Petru din Herina. În decursul Evului Mediu nu se intervine la
clădirea originală a bisericii, decât printr-o nișă de tabernacul gotic datată
în cea de a doua jumătate a secolului al XV-lea, respectiv o intrare cu lintou
pe console din interiorul portalului vestic. În urma reformei clădirea trece în
proprietatea Bisericii Evanghelice Luterane ceea ce a atras după sine
transformări interioare. Referitor la interiorul bisericii sunt disponibile
date numai din secolul al XVII-lea, pe unele bănci păstrate până în secolul al
XIX-lea erau trecute anii 1673 și 1692. Această din urmă dată apare și pe
o inscripție din apropierea intrării sudice, amplasată în urma unei renovări.
Tavanul casetat al bisericii provine din anul 1748. Biserica evanghelică
din Herina are un rol deosebit în istoria arhitecturii din Transilvania,
deoarece compoziția spațială originală s-a păstrat nealterată secole de-a
rândul. Cu ocazia unui cutremur din 1834
biserica a fost grav avariată, au apărut distrugeri pe faţada vestică, turnul
sudic şi bolta galeriei vestice. În toamna anului 1888 se demolează turnul
sudic împreună cu portalul vestic, nava laterală sudică împreună cu portalul
sudic şi jumătate din absida sudică. Reconstrucţia părţilor demolate a început
în 1891 conform proiectului întocmit de inginerul regal Ignác Weisz din
Bistriţa, fără avizul sau acordul organelor de resort. O vreme lucrările de
refacere a bisericii au fost oprite dar în anul 1897 au fost reluate și în ziua
de 11 septembrie 1898 biserica a fost resfințită. În perioada 1995 – 1999
biserica a suferit o nouă restaurare în baza proiectului arhitectului Hermann
Fabini, lucrările fiind executate de către firma „Creative Group" din
Bistriţa. Prezint mai jos câteva dintre detaliile arhitectonicii ale acestei
biserici deosebite. Patru lesene puternice determină trei
axe pe faţada vestică, acestea în cazul turnului nordic se opresc sub nivelul
al treilea. Cele trei niveluri sunt articulate pe orizontală de şiruri formate
din mici arcade oarbe. Parterul segmentului de faţadă dintre cele două turnuri
este marcată de portalul vestic, contopit oarecum cu lesenele. Partea
exterioară a portalului, ce se adânceşte în peretele gros printr-o ambrazură
puternică, este încheiată în semicerc, iar partea interioară, cuprinzând
intrarea propriu-zisă are lintou drept cu colţurile teşite. În ambrazură apar
alternant pilaştrii adosaţi cu muchii profilate şi trei sferturi de coloane
despărţite de nuturi cu secţiune circulară. Soclul elementelor verticale iese în
decroş, deasupra capitelurilor cubice apare un lintou ornamentat cu motivul de
împletitură de funie. Portalul flancat de două nişe înguste încheiate în
semicerc este protejat de un mic acoperiş în pupitru învelit cu ţigle solzi. La
primul etaj al turnurilor şi a segmentului central al faţadei vestice apar nişe
încheiate semicircular, în care se găsesc ferestre bipartite divizate de câte o
coloană decorată cu frunze de colţ, cu bază atică şi capitel cubic. Cel de al
doilea etaj este compus în mod asemănător, doar că nişele sunt mai ample, şi
încheiate în trei arce, şi cuprind ferestre tripartite divizate de coloane
identice cu cele de la primul etaj, cu diferenţa că deasupra capitelurilor sunt
intercalate impostele arcelor. În segmentul central, în loc de fereastra
tripartită apare o fereastră circulară. În timp ce între etajul întâi şi cel
de-al doilea se află un şir accentuat de arce mici, pornite de pe consolete,
între al doilea şi al treilea etaj arcatura este una simplă şi plată. Etajul al
doilea se încheie cu un brâu accentuat susţinut de denticuli. Aspectul
asimetric al faţadei principale se datorează diferenţelor dintre ultimul nivel
al turnurilor, respectiv de rezolvarea diferită a coifurilor. La acest nivel
turnul nordic nu dispune de nici un gol, pe când cel sudic este penetrat de o
fereastră tripartită încadrată de o nişă încheiată semicircular. Turnul sudic
este acoperit simplu în patru ape, pe când cel nordic are un acoperiş complex
cu porţiuni drepte şi curbe, susţinut de console din lemn. Segmentul central al
faţadei se încheie într-un fronton triunghiular, decorat cu decroşuri în trepte
pe cele două laturi oblice, frontonul fiind penetrat de fereastră
bipartită.Peretele sudic al navei principale este penetrat de şase, iar
peretele nordic de cinci ferestre încheiate semicircular şi cu ambrazură,
cornişa este marcată cu un şir de denticuli. Iluminarea navelor secundare se
face prin câte trei ferestre asemănătoare, amplasate echidistant. Proeminent
faţadei sudice se înalţă portalul intrării secundare, rezolvarea acestuia în
ambrazură încheiată semicircular se înrudeşte cu cea a portalului vestic, dar
are dimensiuni mai modeste. Ambrazura este alcătuită din trei perechi de
coloane adosate cuprinzând două colţuri de zidărie. În timp ce baza coloanelor
este identică cu cele ale portalului vestic, capitelurile diferă, fiind
asemănătoare cu o bază atică întoarsă. Portalul sudic este protejat de o
copertină în pupitru, învelită cu ţigle solzi. Pe latura estică a bisericii se
află absida principală semicirculară şi cele laterale drepte. Închiderea
navelor secundare este realizată de câte o lesenă, iar pe orizontală sunt
articulate de o cornişă cu arcatură ce se întinde sub streaşină, pereţii sunt
penetraţi de ferestre înguste cu încheiere semicirculară la parter şi frântă la
etaj. Suprafaţa exterioară a absidei centrale este articulată de opt lesene ce
determină şapte axe, sub streaşina acoperişului semiconic ataşat navei
centrale, fiecare axă este marcată de câte un brâu compus din trei arce. Absida
este penetrată de trei ferestre înguste, încheiate în semicerc, orientate spre
sud, est şi nord. Interiorul bisericii se caracterizează printr-o compoziţie
spaţială plăcută şi proporţii armonice. Prin portalul vestic se intră sub
galeria vestică susţinută de doi stâlpi puternici. Acest spaţiu se întinde pe
toată lăţimea construcţiei, şi este acoperită de o boltă încrucişată cu muchii.
La nivelul galeriei spre nava principală se deschide un arc amplu în semicerc,
iar spre navele laterale câte un arc mai mic, tot în semicerc. Galeria vestică
se accesează printr-o scară adosată peretelui nordic. Cinci arcade oarbe
netencuite cu succesiune în trepte decorează peretele adiacent scării. Arcadele
semicirculare dintre nava principală şi cele secundare sunt susţinute de variate
structuri. Primul arc dinspre vest are naşterea în stâlpul puternic al
galeriei, apoi urmează un stâlp de secţiune octogonală, o coloană şi un stâlp
de plan pătrat. Capătul estic este marcat de semicoloane în dreptul peretelui
dintre absida principală şi cele laterale. Stâlpii dispun de socluri înalte,
numai în cazul semicoloanelor soclul este decorat cu frunze de colţ. Deasupra
arcadelor sunt pseudo-galerii, marcate de patru arce oarbe, deasupra cărora
sunt amplasate ferestre înguste. Navele sunt acoperite de tavane casetate
decorate cu motive de romb colorate galben şi maro. Între nava principală şi
corul central cu nivelul de călcare înălţat faţă de cel din navă, se află un
arc triumfal apropiat de forma arcului în mâner de coş. Peretele nordic al corului
poartă tabernacolul gotic târziu anterior amintit. Nişa tabernacolului are
formă dreptunghiulară alungită vertical, şi este încadrată pe cele două laturi
şi pe partea superioară de baghete care se intersectează în colţuri.
Tabernacolul este decorat cu fleşe masive ornate cu bulbi şi arce în acoladă
susţinute de colonete firave cu capiteluri decorate cu frunze. Baghetele şi
colonetele sunt susţinute de baze cu profilatură identică. Sub acestea se
întinde un brâu decorat cu frunze. Lângă tabernacol, cu ocazia ultimei
restaurări s-a identificat un fragment de pictură murală. Pictura
dreptunghiulară, încadrată de un chenar roşu reprezintă figura ştearsă a unui
sfânt îmbrăcat într-o mantie lungă. Pe peretele corului apare şi desenul
pregătitor pentru o pictură mai mică reprezentându-l pe Hristos răstignit.
Corul dispune de un altar simplu de lemn din secolul al XIX-lea, cu un crucifix
de factură populară amplasată în poziţie centrală. Sub absida centrală cu
nivelul de călcare înălţat, se află o criptă de dimensiuni reduse, acoperită cu
boltă semicilindrică, cu intrarea prin pardoseala navei, amplasată lângă prima
treaptă spre cor. Trecerea din navele laterale în absidiolele acoperite cu
semicupole se face sub arce simple semicirculare.
5. Ilva Mare, în limba maghiară - Nagyilva,
în limba germană –Grossilwa, este
o comună din județul Bistrița-Năsăud care include și satul Ivăneasa.
Comuna se află în nord-estul județului, fiind situată pe cursul superior al
râului Ilva, în partea centrală a Munților Bârgăului.Accesul se face pe drumul
național DN17D, sau pe calea ferată Cluj Napoca – Iași. Lucrarea „Cronica
Scurtă”, publicată de către preotul Grigore Gălan în anul 1840, afirmă că în
anul 1710 a fost ridicată prima biserică din Ilva Mare, punct central
al unei comunități care număra 60-70 de familii. În anul 1762 Ilva Mare a fost
declarată unitate adminstrativ-teritorială de sine stătătoare, odată
cu militarizarea zonei de graniță a
monarhiei habsburgice, prin formarea Regimentului de Infanterie din Năsăud.
Militarizarea a fost ușor acceptată de către populația locală, deoarece în
acest mod se evita încercarea de preluare a pământurilor și iobagizarea de
către conducerea orașului Bistrița. Regimentul de graniță năsăudean a
funționat între anii 1762-1851, perioadă în care ilvenii au participat la
numeroase bătălii ale Monarhiei Habsburgice.
La recensământul din anul 2011
comuna număra 2274 locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul
2002 – 2569 locuitori), dintre care: români – 96,87%, romi – 1,01% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența
confesională a comunei bistrițene Ilva Mare, astăzi se prezintă aproximativ
astfel: ortodocși – 82,8%, penticostali – 3,95%, greco
catolici – 1,31%, baptiști – 1,89%, martorii lui Iehova – 5,49% și restul –
nedeclarată sau altă religie. Nominalizez atracțiile turistice ale comunei: Mănăstirea
"Schimbarea la Față" din satul Ilva Mare și Izvoarele de apă minerală
naturală
6. Ilva Mică, în limba
maghiară - Kisilva,
în limba germană – Kleinilwa,
este o comună din județul Bistrița-Năsăud, formată numai din satul de
reședință cu același nume.
Comuna
Ilva-Mică este aşezată pe valea Someşului Mare, la confluenţa lui cu râul Ilva,
într-o zonă aşezată pe linia dintre Carpaţii Orientali vulcanici si
Piemonturile Transilvaniei şi anume în partea vestică a munţilor Bârgăului, în
nord-estul județului la 20 kilometri depărtare de Năsăud și 45 kilometri de
Bistrița.
În
documentele vremii, localitatea este menţionată sub următoarele denumiri: Ilva
(1576-1577), Ilova (1601-1686), Illva (1687-1764), Illua (1723), Illoa (1735),
Illova Mikio (1771), Ilva-mika sau în ungureşte Kis-Ilova (1808), Ilva-Mică, în
ungureşte Kis Ilva (1803). În prezent se folosesc doar formele Ilva şi
Ilua. Locuitorii satului se numesc ilvani, iloani sau iluani.
La
recensământul din anul 2011 comuna număra 3264 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2002), dintre care: români – 96,1% și restul –
necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a comunei Ilva Mică astăzi
se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 85,32%, penticostali – 9,37% și
restul – nedeclarată sau altă religie. Atracțiile turistice ale comunei sunt:
Parcul Național "Munții Rodnei" și Munții Bârgăului.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA O PERSONALITATE
UN DUEL EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN REPUBLICA MOLDOVA
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Chateau Vartely
Wine Culture and Leisure Resort
(Stațiune viticolă de cultură și agrement)
După
standardele vinificatorilor din lumea veche și lumea nouă, Château Vartely este
o companie care îmbină tehnologiile de ultimă generație în creșterea
viței-de-vie și prelucrarea strugurilor cu pasiunea pentru producerea vinului
de calitate. Compania Château Vartely a fost fondată în anul 2004, dar vinurile
sub acest brand au apărut încă în anul 1996. Calitatea vinurilor Château
Vartely este remarcată prin medalii și distincții, câștigate la cele mai
renumite concursuri internaționale. Acest întreg spațiu se află în proximitatea
orașului Orhei, la o distanță de doar 50 de kilometri de Chișinău. Adresa de
corespondență a complexului este: Republica Moldova, orașul Orhei, Strada
Eliberării, nr.170 B. Originea numelui Vartely se regăsește în numele Orhei,
cuvânt care în maghiară înseamnă „loc al cetăţii”, (vár + hely sau cetate +
loc). Brandul
Château Vartely a fost elaborat și lansat în anul 2004. Sloganul acestui brand
e ,,Vin cu dragoste pentru tine’’, pentru că fiecare licoare produsă la Château
Vartely are o parte din sufletul și dăruirea celor care muncesc aici. Plantațiile
proprii de viță-de-vie din regiunile Codru și Valul lui Traian asigură
calitatea înaltă a vinurilor create. Microclima din aceste zone permite
producerea unor vinuri unice. Vinuri produse din soiuri europene și autohtone
au plasat compania Château Vartely în topul preferințelor consumatorilor. Din
același respect pentru tradiții și autenticitate, Château Vartely a deschis în
anul 2008 un complex, ce are are o arhitectură aparte fiind situat într-un
peisaj deosebit. Château Vartely dispune de o suprafață totală de vii de 300 de
hectare, situate în zona Codrului și cea a Bugeacului, iar roadele strugurilor
crescuți în aceste spații sunt împărțite în peste 4,5 milioane de sticle anual. După
12 ani de activitate, complexul turistic și viticol Château Vartely se
mândrește cu numeroase realizări:
- Dispune
de trei vile, cu o capacitate de cazare de 40 de persoane.
- Vinăria
are două săli de degustare.
- Peste
15 mii de turiști din diverse colțuri ale lumii au vizitat Château Vartely în
2015, numărul acestora fiind într-o permanentă creștere.
- Château
Vartely este lider în popularizarea soiurilor autohtone, cum ar fi Fetească
Regală, Fetească Neagră și Rară Neagră, atât pe plan național și internațional.
Având
podgorii imense, vinăria cultivă diverse soiuri de viță-de-vie:
- soiuri
albe: Chardonnay, Muscat Ottonel, Sauvignon Blanc, Traminer, Feteasca Regală.
- soiuri
roșii: Pinot Noir, Cabernet Sauvignon, Merlot, Rară Neagră, Malbec, Feteasca Neagră,
Syrah.
Aici,
veți avea parte de excursii și degustări alături de ghizi profesioniști.
În sălile de degustare Château Vartely, vizitatorii au condiţiile
perfecte pentru o degustare de vin adevărată. În sala de degustare
principală se regăsesc vinurile din colecţia proprie. În cea de a doua sală de
degustare se regăseşte o colecţie ce cuprinde vinuri din importante regiuni
viti-vinicole ale lumii. După o degustare profesionistă, oaspeții se pot delecta
cu bucate alese pregătite la restaurant, iar la dorință, să-și continue
șederea, optând pentru cazare în una din cele 3 vile turistice. Astfel, te poți
caza în una din cele trei case de oaspeți, optând pentru variantele de camere
de un loc, două locuri / pat dublu sau apartament VIP.Jetonul - Seabeco Casino - Moldova 1992
One dollar gaming token for use by player only
(Jeton de joc de un dolar pentru utilizare numai de către jucător)
Jetoanele
sunt piese din metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca
dimensiune monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de
muzică, pentru procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces
într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare,
sau numele unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele
sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată.
Piesa metalică de mai sus este un jeton metalic de joc, ce a fost
realizat în anul 1992, la comanda Seabeco Hotel & Casino, denumire actuală
- Hotel
Jolly Alon, din orașul Chișinău. Jetonul este confecționat din metal comun și
are forma rotundă. Hotelul, de patru stele, și cazinoul este situat pe Strada Maria
Cebotari, la nr.37, vis a vis de clădirea Parlamentului Republicii Moldova . Seabeco
Hotel & Casino este unul dintre cele 1227 de cazinouri înregistrate în
Europa și unul dintre cele 5 cazinouri situate în Republica Moldova. Se pare că
în prezent acest cazinou este închis.
Medalia Meritul științific clasele I și II
Medalia
„Meritul Ştiinţific” face parte din cele trei distincţii noi instituite prin
Hotărârea Consiliului Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică al AŞM
nr. 129 din 21 aprilie 2016. Avându-l ca autor şi pictor pe artistul
plastic Vitaliu Pogolşa, a fost avizată de CNH la 12 aprilie 2016
(proces-verbal nr. 439-IV), urmând să fie înregistrată ulterior şi în
Armorialul General al Republicii Moldova. Concepută în conformitate cu tradiţia
AŞM, dar şi cu normele naţionale în domeniul faleristicii corporative, Medalia
„Meritul Ştiinţific”, având două clase, reprezintă echivalentul distincţiei
corporative supreme, standardizate la nivel naţional şi cunoscute de numeroase
departamente cu denumirea „Crucea «Pentru Merit»”. Astfel, această medalie
încununează sistemul distincţiilor academice în mod logic şi în context
naţional. Un pas înainte îl constituie şi faptul în sine al introducerii primei
distincţii academice cu două clase. Distincţia are următoarea descriere:
„Însemnul Medaliei „Meritul Ştiinţific” clasa I şi clasa II a
Academiei de Ştiinţe a Moldovei reprezintă un medalion rotund, cu diametrul de
30 mm, monocolor, de aur la clasa I şi de argint la clasa II, cu
toartă de suspensie în partea superioară, prin care însemnul se prinde cu un
inel de baretă. Pe avers, pe fundalul unui disc solar cu raze nenumărate și de
diferite lungimi, este reprezentat simbolul heraldic al atomului deasupra unei
cărţi deschise văzute dinspre tranşa inferioară. În exergă, pe segmentul de
jos, de la ora 8 la ora 4, apare legenda semicirculară cu caractere
capitale: „MERITUL ŞTIINŢIFIC”, totul în relief. Pe revers este reprezentată în
relief imaginea zeiţei Atena, stând în picioare pe capitelul unei coloane de
ordin ionic ce iese din marginea medalionului, privind spre dreapta, îmbrăcată
în peplos şi purtând coif, sprijinind cu mâna dreaptă egida, iar cu cea stângă
ţinând o suliţă pe care se încolăceşte un şarpe şi având la piciorul stâng o
bufniţă privind în faţă, totul încadrat într-o cunună circulară deschisă
formată din două ramuri de măslin, care ies din spatele capitelului. În exergă,
pe segmentul de sus, de la ora 8 la ora 4, apare legenda
semicirculară cu caractere capitale: „ACADEMIA DE ŞTIINŢE A MOLDOVEI”, de
asemenea în relief. Bareta medaliei este din metal emailat, de formă
dreptunghiulară, cu lungimea de 30 mm şi înălţimea de 10 mm,
având în partea inferioară o toartă de care se suspendă însemnul medaliei, iar
pe verso un sistem de prindere.
Atena era o zeiţă, una dintre cele mai mari divinități
ale mitologiei greceşti, identificată de către romani cu
zeița Minerva. Era zeița înțelepciunii, pe care grecii o mai numeau
și Pallas Athena sau, pur și simplu, Pallas. Deasupra am postat o poză cu
statuia zeiţei Atena care se găseşte la Muzeul Luvru din Paris.
Chișinău
Chișinău este capitala, cel mai mare oraș și centrul administrativ-teritorial, economic, științific și cultural al Republicii Moldova. Orașul este atestat documentar din anul 1436 iar astăzi numără aproximativ 678000 de locuitori. Prezint aici câteva repere calendaristice în devenirea istorică a acestui oraș și al Moldovei. Începând cu anul 1241 teritoriul este călcat sistematic de invaziile hoardelor tătare. Istorii consemnează că Principatul Moldovei, ca stat, s-a format în jumătatea a doua a secolului al XIV-lea, în teritoriul general cuprins între Munții Carpați, Dunăre, Marea Neagră și Nistru. În anul 1812 teritoriul dintre Prut și Nistru (Basarabia) este anexat de către imperiul țarist rus. Pentru a îndepărta Rusia de la gurile Dunării, marile puteri europene, prin Tratatul de la Paris din anul 1856, în urma războiului Crimeii, retrocedează Principatului Moldovei, județele Ismail, Cahul și Bolgrad din partea de sud.
Monumentul tinerilor eroi comsomoliști este situat pe
Bulevardul Renașterii, denumire veche Prospectul Tineretului, din orașul
Chișinău și a fost dezvelit în anul 1959. El este opera arhitectului F. Naumov
și a sculptorului L. Dubinovschi. Pe o coloană patrulateră înaltă, din granit,
este prezentată o tânără, ridicând cu mâna dreaptă o făclie aprinsă –
simbolizând Victoria. Întregul monument are înălțimea de 14,5 metri, iar
statuia tinerei este realizată din bronz. În partea de jos a monumentului este
reprezentat un grup de cinci sculpturi, care simbolizează statornicia și
curajul tineretului sovietic.
Bender
Tighina, oficial Bender, este
un oraș cu statut de municipiu din
Republica
Moldova, situat la 61 de kilometric depărtare sud-est de Capitala – Chișinău. Începând
cu anul 1992, în urma conflictului din
Transistria, orașul și localitățile înconjurătoare se află sub controlul
autoproclamatei Republici Moldovenești Nistrene.
Inițial acest monument era situat în zona cetății din
orașul Bender, vizavi de fostele porți Kaushan. Monumentul se prezenta sub
forma unui obelisc piramidal din piatră,
în vârful său fiind montat un vultur de bronz cu aripile desfăcute, gată să își
ia zborul, ce simboliza vitejia, curajul și eroismul războinicilor ruși.
Monumentul a fost realizat pe cheltuiala și cu munca soldaților și cadrelor
militare din Regimentul 55 Infanterie Podolsk și a fost dezvelit în anul 1912
pentru a marca trecerea a 100 de ani de la victoria armatelor rusești în
“Războiul Patriotic” din anul 1812. În anul 1967 monumentul a fost strămutat în
alt loc și anume pe marginea autostrăzii Chișinău – Tiraspol.
Cea mai bună fiică
Produsul medalistic de mai sus a fost realizat de o companie
privată din Republica Moldova și el se constituie ca un cadou surpriză, nu
foarte scump, ce poate fi dăruit fiicei de către părinți. Asta este o metoda
simplă, la îndemâna părinților, pentru a câștiga simpatia și încrederea
fiicei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu