Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea belgiană CHAPELLE -
A-WATTINES, municipalitatea LEUZE EN HAINAUT,
provincia HAINAUT, regiunea VALONIA, din vremuri
diferite și o vedere generală.
Școala
Biserica
Gara
Castelul La Cattoire
O intrare în localitate
Lăptăria Berliere
Vedere generală
xxx
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN MUNICIPIUL BUCUREȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi
subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în
articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Luna Bucureștilor 1369 - 1935 * 9 mai - 9 iunie
Sărbătoritus-a sub domnia regelui Carol II
primar general fiind Al.G.Bonescu
Produsul medalistic
de mai sus este o medalie cu o singură față, ce s-a realizat în anul 1935 cu
ocazia sărbătorii Luna Bucureștilor, care
s-a bucurat de un mare succes și care s-a repetat și în anii următori. În
centrul câmpului este reprezentată Cetatea București, din spatele căreia răsare
soarele, pe raze fiind înscris anul 1369. În prim plan sunt reprezentanți
ciobanul Bucur cântând oilor din fluier, având alături un câine. În partea de
jos este reprezentat stema orașului București, timbrată de coroana cu cinci
fleuroane, peste care este înscris anul 1935. Pe circumferință, între două cercuri liniare continui este aplicată legenda circulară: în partea superioară “9 MAI LVNA BVCVREȘTILOR 9 IUNIE”, iar în partea inferioară,
pe două rânduri “SĂRBĂTORITV-SA SVB DOMNIA REGELVI CAROL II / PRIMAR GENERAL FIIND
AL.G.DONESCU. ”
Câţi dintre bucureştenii de azi îşi mai aduc aminte de “Luna Bucureştilor”? De primele focuri
de artificii în capitala de pe malul Dîmboviţei, de expoziţiile fastuoase,
raliurile, concursurile sportive şi spectacolele de teatru? O lună în care
locuitori din toate colţurile ţării se adunau între 9 mai – 9 iunie să petreacă
şi să se distreze, pentru că Bucureştii erau în sărbătoare. Şi din 1948 pînă
azi nici vorbă ca vreun eveniment să-i mai fi egalat amploarea şi să fi adunat
atît amar de lume. Un succes din primul an. Ideea organizării “Lunii
Bucureştiului” a fost lansată în 1934 de primarul general al Capitalei de
atunci, Al. G. Donescu. Avea ca scop crearea unei legături între locuitorii
României – prin expoziţii, evenimente culturale şi premiere în lumea
tehnologiei. Prima ediţie, cea din 1935, s-a bucurat de un asemenea succes
încît numărul vizitatorilor a depăşit 100.000. Ziarele vremii anunţau că “în
curînd vom avea o lună a Brăilei, una a Galaţilor, o lună a Iaşilor şi una a
Craiovei. Desigur ne aş-teptăm şi la o lună a Găieştilor, una a Mizilului şi
aşa mai departe” (Gazeta Municipală, 1935). “În cîteva luni au ridicat un
oraş întreg”. Pregătirile pentru prima “Lună a Bucureştiului” au început încă
din primăvara lui ‘™35. Liniştea din Parcul Carol I a fost înghiţită de
huruitul utilajelor şi forfota muncitorilor. După cinci luni de muncă asiduă,
parcul a fost luat cu asalt de vizitatori din toată ţara. Principala atracţie a
fost cartierul vechi. La ordinul regelui Carol al II-lea, a fost reconstituită
o uliţă bucureşteană, cu Turnul Colţei, Casa Antim cu tipografia lui C.A. Rosetti,
Hanul Manuc sau biserica Sf. Gheorghe cel Nou. Şi, pentru ca spectacolul să fie
desăvîrşit, în fiecare seară erau organizate reprezentanţii puse în scenă de
actori ai Teatrului Naţional, care au readus “pe uliţă” boierii, jupîniţele,
măscăricii, lăutarii şi vînzătorii ambulanţi. Puţini bucureşteni mai ştiu de
aceste poveşti. Bătrînii s-au dus de mult, dar amintirea acelor vremuri a rămas
în mintea copiilor de odinioară, a pensionarilor de azi. “Aveam 12 ani pe
atunci. Un astfel de eveniment nu ai cum să-l uiţi toată viaţa. Vă daţi seama,
copil fiind, eram absolut consternat de tot ceea ce vedeam acolo. În cîteva
luni au ridicat un oraş întreg” – spune cu mirare în glas dl Constantin, ajuns
acum la 85 de ani. Prima manifestare internaţională. Un an mai tîrziu, în
1936, evenimentul s-a mutat pe Lacul Herăstrău, între Arcul de Triumf şi
pasajul de cale ferată de lîngă Vila Minovici. Pentru prima dată în istoria
ţării de după 1866, românii au putut lua contact cu istoria familiei regale. În
pavilionul regalităţii au fost expuse poştalionul cu care venise în 1866 regele
Carol I în România, automobilul cu numărul 30, utilizat de regele Ferdinand pe
front în primul război mondial şi avionul în care a călătorit regele Carol al
II-lea spre Bucureşti în 1930. Românii veniţi din toată ţara au putut vizita
expoziţia “Satul Românesc”, actualul Muzeu al Satului, şi au urmărit pe
Aerodromul de la Băneasa mitingul internaţional de aviaţie şi focurile de
artificii. Tot atunci au fost introduse pe lista de expoziţii şi ţările Micii
Înţelegeri, Iugoslavia şi Cehoslovacia, care au organizat în anii următori
“Luna Belgradului” şi “Luna Praga”, la care a fost invitată să participe şi
capitala României. Record de vizite: 200.000 de participanţi într-o zi.
Anii următori au adus noi proiecte urbanistice – asanarea Lacului Floreasca şi
sistematizarea rîului Colentina. Tot atunci, în prezenţa marinarilor aduşi
tocmai de la Constanţa, a fost lansat primul vaporaş pe apele ce înconjoară
Bucureştiul. Cu fiecare eveniment însă au crescut aşteptările vizitatorilor,
dar şi costurile investiţiilor. Presa locală anunţa că “pentru “Luna
Bucureştilor” din anul 1938 devizul pentru pavilioanele de beton ale viitoarei
expoziţii se ridică la 25 de milioane de lei” , o sumă care depăşea toate aşteptările
presei. În poza aplicată mai sus este un afiş care anunţa ampla
manifestare Luna Bucureştilor.
Insigna - Dinamo București
Dinamo (la fel ca și Steaua) sunt un caz
tipic de rescriere a istoriei si un exemplu ca spalarea creierelor a dat
rezultate. Nu am nimic cu cei care sustin dezinteresat aceste echipe, chiar
daca cei mai multi o fac din oportunismul si comoditatea de a tine cu cel mai
tare la un moment dat. De altfel, sunt echipele cu cei mai multi suporteri de
conjunctura. Vreau sa vorbesc despre ele nu din fanatism pentru alta echipa ci
pentru ca mi se par exemple flagrante de falsificare a istoriei. Scopul
infiintarii celor doua cluburi ale regimului comunist in Romania a fost acela
de a arata ca intre tara noastra, proaspat anexata de blocul sovietic si
“fratele mai mare”, U.R.S.S., exista legaturi “trainice”. “Masele” si-au
insusit aceasta aluzie mai bine decat ar fi putut spera ocupantul sovietic si
au inceput cu timpul chiar sa iubeasca sincer bocancul care le strivea. Ma rog,
in cazul de fata, echipele purtatoare de bocanc. Minciuna cea mai draga a
laudatorilor acestor corpuri straine din fotbalul romanesc e ca istoria sportiva
incepe cu ei, respectiv ca aceste cluburi au adus glorie tarii. De doua ori
fals. In primul rand, in Romania exista o miscare fotbalistica efervescenta
inainte de al doilea razboi mondial. Cel putin la data infiintarii celor doua
grupari exista nu numai un campionat cu traditie dar si ligi inferioare.
Infiintarea Stelei si, anul viitor, a lui Dinamo direct in prima divizie
constituie un pacat originar si o incalcare limpede a regulilor jocului.
Imaginati-va ca ati infiinta acum un club de fotbal pe care ati cere sa il
inscrieti direct in Liga Campionilor! Inca de la bun inceput se dadea semnalul
ca nu avem de-a face cu simple echipe de fotbal ci cu echipele sistemului. Anul
1947, anul in care era infiintat Asociatia Sportiva a Armatei (viitoarea Steaua
– nume pe care l-a primit abia in 1961) e unul dintre cei mai nefasti ani din
istoria Romaniei. Cam care era atmosfera in tara? In februarie 1947, Consiliul
de Ministri il proclama pe Stalin cetatean de onoare al Romaniei; Partidul
National Taranist era desfiintat in urma unei inscenari comuniste, iar liderul
sau Iuliu Maniu era condamnat la moarte si executat in acelasi an in care
Regele Mihai era obligat sa abdice. Asocierea numelui Stelei cu cel al armatei
e o manipulare grosolana, care dorea sa alipeasca aceasta echipa de un element
propriu natiunii. De altfel, nicaieri in lumea libera nu exista echipe ale
armatei sau ale politiei, aceasta fiind o absurditate cum ar fi existenta unei
echipe a Guvernului sau a altor institutii ale statului. In anul 1947 trebuie
retinut ca era vorba in fapt de o armata de ocupatie. Conducatorii militari
care dusesera greul razboaielor fusesera asasinati sau marginalizati sub
pretextul colaborarii cu aliatul german, locul lor la comnda fiind luat de
membrii diviziei Tudor Vladimirescu. Acestia erau comunisti slab instruiti din
punct de vedere militar dar indoctrinati prin stagii de pregatire la Moscova,
multi alogeni, veniti literalmente pe tancurile sovietice in tara. Oricum,
in acel an si aproape un deceniu dupa, in tara ultimul cuvant il avea o alta
armata, armata rosie, care ocupase tara si isi impusese un
guvern-marioneta. Ca si Dinamo, Steaua are si ea surate in tari din fosta
Uniune Sovietica si imprejurimi, gen TSKA Sofia sau TSKA Moscova, de asemenea,
club al armatei. Ca Steaua era de
fapt un club care avea mai multe in comun cu armata rosie decat cu armata
romana o dovedesc primele sale sigle, pe care sta la loc de cinste steaua rosie
in cinci colturi de pe caschetele si tancurile sovietice. Abia in anii 60
aceasta stea va fi schimbata cu una de culoare galbena care sa induca ideea de
patriotism, iar dupa Revolutie, steaua bolsevica avea sa fie denumita cu tupeu
ca fiind „steaua crestina” de catre analfabetul care a devenit patronul
clubului. Primele sigle ale clubului Steaua poarta nu doar steaua in cinci
colturi ci si steagul rosu sau cununa cu spice din heraldica bolsevica. Tot
rosul comunist e culoarea de baza si pentru Dinamo. Putini isi mai aduc
aminte acum ca pana in 1989 si pe sigla clubului din Stefan cel Mare a figurat
la loc de cinste o stea rosie in cinci colturi, ingalbenita mai apoi. Dupa
Revolutie, conducatorii clubului Dinamo au mai renuntat la cateva simboluri
definitorii, cum ar fi spicele de grau si litera D in grafia kirilica, aflat
multi ani pe blazon. Anul in care Stalin dicta infiintarea unui club cu numele
Dinamo si la Bucuresti (1948) e unul la fel de sumbru ca si precedentul, fiind
anul deplinei comunizari a tarii. Parlamentul era inlocuit cu Marea Adunare
Nationala, aleasa printr-un simulacru democratic, iar conducerea tarii era
preluata in mod brutal si dictatorial de Gheorghe Gheorghiu-Dej. In cazul
lui Dinamo, intentia lui Stalin de a arata ca exista legaturi multiple intre
statele din imperiul comunist e mult mai vizibila. Echipe cu acelasi nume se
vor regasi aproape in toate marile orase comuniste. De altfel, acestea se vor
intalni periodic in competitii denumite dinamoviade si ramase in istorie prin
aranjamentele proverbiale in urma carora castigatoarele erau stabilite in
culise. Impunerea prin influenta politica in competitiile sportive va deveni
marca acestor doua grupari asociate cu sistemul. Totul era permis. Jucatorii
care nu puteau fi tentati de conditiile financiare excelente erau adusi prin
cea mai sigura metoda de transfer imaginabila: recrutarea! Cum tot trebuiau
sa-si satisfaca undeva stagiul militar obligatoriu nu avea decat de ales: la
armata, la militie sau la puscarie. Diferenta nu era oricum prea mare. Steaua
si Dinamo au inventat si sistemul cu false competitoare, umpland campionatul cu
echipe satelit. Fata de Gloria Buzau de azi, inainte de 89, acele echipe purtau
chiar in titulatura una din cele doua denumiri. Asa era cazul cu mai multe
echipe gen ASA (Asociatia Sportiva a Armatei) Targu Mures, Steaua Mizil, Dinamo
Pitesti, Dinamo Bacau, asta pentru a aminti exemple din „perioada romantica”.
Spre sfarsitul anilor 80 in prima liga si-au facut intrarea triumfal FC Olt
(echipa lui Piturca din satul natal al lui Ceausescu, Scornicesti) sau Victoria
Bucuresti (echipa Securitatii, condusa de Mitica Dragomir). Prima a reusit
promovarea in prima liga dupa un meci de pomina in care a reusit sa isi refaca
golaverajul necesar. Scorul inregistrat, unul care nici nu batea la ochi in
acele vremuri: 18-0 ! Cand toate aceste metode murdare nu erau suficiente se
intervenea direct de catre „patronii” de facto ai cluburilor, respectiv
Valentin Ceausescu pentru Steaua si Tudor Postelnicu (ministru de interne in
89) pentru Dinamo. De pomina a ramas episodul in care Steaua si-a trecut in
palmares o Cupa a Romaniei pe care o pierduse pe teren cu un scandal monstru,
printr-un decret semnat a doua zi de insusi Nicolae Ceausescu. De obicei, nici
nu era nevoie sa se mai recurga la asemenea metode, dat fiind ca echipele
reusisera sa devina adevarate representative nationale in conditiile in care
isi alegeau practic orice jucator de pe piata interna. Sa te mandresti in
asemnea conditii cu performante europene e o dovada de tupeu. Asemenea ispravi,
gen castigarea Cupei Campionilor de catre Steaua in 1989 starneau doar ironii
din partea presei straine care se amuza pe marginea hobby-ului beizadelei
dictatorului de la Bucuresti. Sa fim seriosi, o echipa adunata cu forta de fiul
unui Saddam sau Mobutu nu ar starni nimanui admiratia, ci ar intregi imaginea
de tara subdezvoltata. Cum Steaua si Dinamo erau intr-o foame de trofee si
medalii, trebuiau recuperate cam multe decenii in care alte cluburi adunasera
performante si simpatizanti. Prin urmare, cele mai lovite au fost cluburile cu
traditie. Unele, gen Ripensia Timisoara – primul club profesionist de fotbal
din tara – au fost chiar desfiintate. Altele, ca Poli Timisoara, UTA Arad,
Rapid Bucuresti, fortate sa retrogradeze. Gesturile de fronda costau si ele
scump gruparile cu fani adevarati, pentru ca foarte multi ani cele doua cluburi
au avut reale dificultati in a-si umple tribunele. Daca veti vedea imagini de
la semifinala de Cupa Campionilor din 1986 veti vedea cadre bizare cu tribune
intregi in verde. Asta pentru ca aducerea de autocare cu soldati chiar si la meciurile
din cupele europene era o practica uzuala din lipsa de sustinatori. Sa nu
uitam, privind acum numarul de fani oportunisti ai acestor doua echipe, si ca
in anii 80 televiziunea de stat (singura existenta) nu mai transmitea meciuri
din campionat decat daca una dintre competitoare era Steaua sau Dinamo. In
1990, ministrul sportului Angelo Niculescu a propus desfiintarea celor doua
grupari care aduceau aminte de ocupatia comunista. Masura a fost luata in mai
multe state care s-au rupt cu adevarat de acest sistem. Nume ca Dinamo Zagreb
sau Varsovia au fost abandonate rapid pentru conotatia lor rusinoasa. La noi,
insa, cum la putere ramasesera oameni din aceleasi structuri simpatizante ale
echipelor cu epoleti, s-a optat, dupa cum se poate observa doar pentru unele
cosmetizari ale unor sigle din care au fost sterse „discret” urmele trecutului.
Sursa - NET -
Blogul lui Schmoukiz
Dinamo Bucureşti este
unul dintre cele mai vechi cluburi sportive din capitală, fondat 1948, şi este
împărţit în mai multe departamente sau discipline sportive. Palmaresul general al clubului se prezintă astfel:
JOCURILE OLIMPICE (1956 - 2008)
- 122 medalii (35 aur, 38 argint, 49
bronz)
CAMPIONATE MONDIALE
- 797 medalii ( 243 aur, 260 argint,
294 bronz )
CAMPIONATE EUROPENE
- 880 medalii ( 248 aur, 301 argint,
331 bronz )
CAMPIONATE BALCANICE
- 3675 medalii ( 1254 aur, 1567
argint, 854 bronz )
JOCURI MONDIALE UNIVERSITARE
- 179 medalii (70 aur)
CUPA CAMPIONILOR EUROPENI
- 9 locuri I (
3 volei masculin, 1 handbal, 1 rugby, 3 scrimă , 1 tenis )
- 5 locuri II (scrimă)
- 1 loc III (scrima)
CUPA CUPELOR
- 1 loc I (volei masculin)
RECORDURI OLIMPICE : 5
RECORDURI MONDIALE : 4
RECORDURI NAŢIONALE : 2632
TITLURI DE CAMPIONI NAŢIONALI :
10751
Sus am postat emblemele clubului
Dinamo de-a lungul timpului. Insigna - Imagrex - București - România
Produsul
medalistic de mai sus este o insignă realizată la comanda IMAGREX București. Se pare că IMAGREX a fost o întreprindere de export a mașinilor agricole, de
unde și-a luat și numele (prescurtarea de la Întreprinderea de mașini agricole
- export).
Insigna - 25.IX.1982 - XXX (ani)
Institutul medico-farmaceutic București 1952
Invatamantul superior medical si farmaceutic
din Bucuresti dateaza de mai bine de un secol. Carol Davila, medic roman de
orgine franceza, in colaborare cu Nicolae Kretzulescu a pus bazele
invatamantului medical din tara noastra, infiintand, in 1857 Scoala nationala
de medicina si farmacie. Datorita activitatii sale au luat fiinta in tara
noastra o serie de societati stiintifice: "Societatea medicala"
(1857), "Societatea de cruce rosie" (1876), "Societatea
stiintelor naturale" (1876), precum si doua reviste medicale:
"Monitorul medial" (1862) si "Gazeta medicala" (1865). In
razboiul pentru independenta (1877-1878) a condus serviciul militar al armatei.
Constructia Facultatii de medicina a fost complet terminata si inaugurata in
ziua de 12 octombrie 1903 cand s-a facut si inaugurarea statuii lui Carol
Davila, asezata in fata facultatii. Initiativa ridicarii unui monument al
lui Davila a fost luata la primul congres medical national care a avut loc la
Bucuresti in octombrie 1884. Statuia, opera valoroasa a lui Carol Storck, a
fost turnata in bronz in atelierele Scolii de arte si meserii din Bucuresti.
Inaugurarea edificiului facultatii inseamna o data importanta in evolutia
invatamantului medical din Bucuresti. Noul local a adus mari imbunatatiri in
functionarea laboratoarelor si organizarea lucrarilor practice, precum si in
intreaga activitate didactica. El a adapostit pentru o vreme si o parte a
sectiei de farmacie. Cu toate greutatile intampinate, Scoala nationala de
medicina si farmacie s-a dezvoltat treptat, si la 12 noiembrie 1869, a devenit
posibila infiintarea Facultatii de medicina din Bucuresti, care si-a deschis
cursurile in ziua de 22 noiembrie 1869. A fost prima facultate de medicina in
cadrul Universitatii din Bucuresti, si, totodata, pe terotoriul tarii noastre;
prin ea stiinta medicala a reusit sa se impuna, atat in tara cat si peste
granite. In 1898, Scoala de farmacie devine sectie a Facultatii de medicina,
recunoscandu-i-se caracterul de institutie de invatamant superior. Ea
functioneaza in aceasta situatie pe langa Facultatea de medicina pana in 1923,
cand se infiinteaza Facultatea de farmacie, ca institutie separata, in cadrul
Universitatii din Bucuresti. Un rol insemnat la crearea Facultatii de farmacie
si la stimularea cercetarii stiintifice farmaceutice l-a avut profesorul Stefan
Minovici (1867-1935). Sus am postat logo-ul si o fotografie cu sediul central
al Universitatii de Medicina si
Farmacie "Carol Davila" din Bucuresti - fost I.M.F. (Institutul de Medicina si
Farmacie).
Carol Davila, pe numele
adevărat Carlos Antonio Francesco D’Avila (Charles Davilla) (născut 1828,
Parma, Italia şi decedat 24 august 1884 în Bucureşti) a fost medic și farmacist
român de origine franceză, cu studii în Germania şi Franţa. Urmează
Facultatea de Medicină din Paris, pe care o absolvă în februarie 1853. Sosește
în România la 13 martie 1853, la nici 25 de ani, după ce și-a dat doctoratul la
Paris și după ce a ajutat la stingerea epidemiei de holeră din 1849, în
Champagne și Cher. Ar fi trebuit să stea în Valahia doar 3 ani dar a stat până
la sfârșitul vieții. A fost invitat de domnul Barbu Ştirbei, pentru a organiza
serviciul sanitar. A contribuit fundamental la organizarea învățământului
medical din România. A fost profesor de chimie la Universitatea din Bucureşti. În
1860 a fost ridicat la rangul de general. A organizat serviciul românesc
de ambulanțe, care s-a distins apoi în timpul Războiul de Independenţă.
Modelează viața medicală sub patru domni, dintre care trei îi devin prieteni.
În Bucureşti, la sosire, impresionează pe Vodă Barbu Ştirbei când se
prezintă după trei zile cu rezultatele unei prime inspecții sanitare și cu
proiecte de reformă. Al doilea domn pe care îl câștigă Davila de partea lui
este Alexandru Ioan Cuza. Azilului său de orfane, întemeiat la București,
îi dă numele Elena Doamna, după soția lui Cuza. De acest azil s-a ocupat
îndeaproape și Regina Elisabeta. Al treilea domn este Carol I, sub a cărui
protecție își desăvârșește în cea mai mare măsură opera. Prima soție,
Maria Marsille, fiică de medic francez (Alphonse Constant Marsille) și de
boieroaică româncă, a trăit doar un an după căsătorie. Ea s-a stins din viață
în martie 1860, la nașterea unui copil. Avea doar 24 de ani. La 30 aprilie
1861 s-a căsătorit cu Ana Racoviţă, nepoata Goleștilor, o frumusețe
brunetă, suplă, cu trăsături nobile. În februarie 1862 se naște primul
copil, Alexandru, viitorul scriitor și om de teatru. Vor urma două fete, Elena,
(viitoarea Elena Perticari), Zoe și încă un băiat, Pia. Ana a devenit
colaboratoarea de nădejde a soțului ei, o adevărată parteneră de muncă și
sacrificii. Încă de la sosire Carol Davila are mari probleme de sănătate. Din
cauza primei lui locuințe întunecoase și umede, de pe cheiul gârlei, Dâmbovița,
tânărul face reumatism și, cu timpul, acesta duce la pareza unui braț pe care-l
va ține adesea îndoit la spate. În 1865, după ce inspectează închisoarea de la
Telega și consultă deopotrivă soldați și pușcăriași, face tifos. În timpul
Războiului de Independenţă din 1877 face un antrax infecțios în regiunea
cefii, care trebuie operat de urgență, are o furunculoză generală și crize de
sciatică care-l fac să umble în baston. Construiește, din aproape în aproape,
un sistem medical care funcționează și organizează serviciul sanitar militar și
civil. În 1855 înființează o școală de felceri iar în 1856 o școală
secundară de chirurgie cu program școlar teoretic-liceal și sanitar-militar.
Când adversarii filoruși fac demersuri pentru închiderea școlii, Davila se
adresează guvernului francez, care se obligă să o mențină pe cheltuiala lui.
Abia atunci caimacamul Alexandru Dimitrie Ghica dă un opis domnesc pentru
menținerea tinerei instituții, pe care Davila o transformă curând în
"Școala națională de medicină și farmacie". După 10 ani, în
1869 înființează Facultatea de Medicină. Între timp Davila întemeiază
învățământul farmaceutic și pe cel veterinar, fondează numeroase societăți și
reviste de specialitate (între care Asociația medicilor români, Monitorul
medical, Gazeta spitalelor), organizează conferințe medicale și
ține prelegeri cu demonstrații experimentale la Sfântu Sava, înființează,
împreună cu horticultorul austriac Ulrich Hoffmann, Grădina botanică din
București, introduce concursurile medicale și stagiile obligatorii în
spitale. În 1861 creează primul azil de orfane, în care strânge 40 de
fetițe din mahalale, iar la puțin timp înființează și un orfelinat de băieți.
Cât timp a trăit Davila a funcționat și o școală de surdo-muți, cu atelier de
tâmplărie și sculptură. Împreună cu farmacistul Hepites, pune bazele farmaciei
române. Tot ideea lui este introducerea consultațiilor gratuite în spitale,
pentru bolnavii săraci. Stinge în diferite regiuni ale țării epidemii grave,
călătorește și inspectează spitale, participă la Expoziția universală de la
Viena din anul 1873 cu un compartiment medical al României, are grijă de
copiii orfani. Pe cheltuiala lui se editează culegerea de poezii populare a lui
Vasile Alecsandri, pe care Davila, mare iubitor de folclor, o dă premiu
elevilor și elevelor din școliile sale. La 4 iunie 1864, se face un prim
pas în recunoașterea oficială a patriotismului "străinului" față de
noua lui țară și, la Camera Deputaților, se propune acordarea cetățeniei
române. Totuși, faptul se împlinește abia după venirea lui Carol printr-un decret-lege
semnat chiar de el, la 31 mai 1868. Datorită lui, serviciul ambulanțelor
militare și al trenurilor sanitare este pregătit din timp și sute de vieți sunt
salvate, iar 13.000 de bolnavi și răniți primesc îngrijiri. Primește decorații
și de la români și de la turci. Principele Carol îi telegrafiaza
Elisabetei : Davila e pretutindeni unde ai nevoie de el.
Colegii îl invidiază și, spune dr. Zaharia Petrescu, fost elev al Școlii de
Medicină, îi iartă cu greu "extrema distincție, eleganța și naturalul
manierelor, farmecul conversației, felul spiritual, vesel și plin de duh în
care istorisea, ca și bogăția instrucției". În 1870, în timpul războiului
franco-prusac este în Franţa cu un proiect nobil de a organiza o ambulanță
cu concursul elevilor români din Paris și de a se consacra în ajutorul
victimelor războiului. La 5 mai 1874 a fost propus pentru inițiere în
francmasonerie. Davila continuă să muncească cu și mai multă îndârjire,
până la moarte, adică până la 24 august 1884. Face parte din caracterele
mari ale secolului și încercă să formeze caracter și la elevii lui. Elevii săi
sunt trimiși la marile facultăți din Europa și se întorc doctori în
medicină. Devin profesori la facultatea înființată la București. "Ne
recomanda să fim cinstiți și să nu ne lăsăm mituiți." spuneau foștii săi
elevi. Pe cartea sa de vizită nu e scris decât un singur cuvânt: DAVILA. Este
suficient pentru toată lumea. La solicitarea Ministerului de Război,
Constantin Brâncuşi a executat un bust din bronz al generalului Carol
Davila, pentru a fi amplasată în curtea Spitalului Militar Central.
Personalitate complexă, Carol Davila a fost perceput în mod diferit, uneori
contradictoriu de către contemporani. Sabina Cantacuzino, care l-a cunoscut,
scria despre el, cu buna sau rea intenţie: „Era un om plăcut, deștept, activ,
bun organizator, dar ambițios și, se zicea, lingușitor. El fusese adus de
Știrbei, dar se avu bine pe rând nu numai cu toți domnitorii: Cuza, Carol, ci
cu fiecare ministru, lucru foarte rău văzut pe vremurile acelea de lupte politice
pasionate, neținându-se socoteală că era străin și avea un scop special în
activitatea lui. Zicea că este fiul natural al lui Franz Lisut și al contesei
d'Agout; semăna mult cu cel dintâi, dar nu e menționat în nici o biografie a
marelui muzicant. El ne spunea că numele îi vine de la un oraș în
Spania(Avila). Era de o violență nespusă și martiriza strașnic, deși o iubea,
pe biata lui nevastă. Când îl apucau nebuniile, răsturna masa cu tot serviciul,
spărgând pahare, sticle, trântea ușile de tremura casa.” ?!?!?
Insigna - Mașinexport - Bucharest - Rumânia
Mașinexport este
o companie românească de export exterior cu sediul central în București, pe Strada Labirint, nr. 205. Compania operează
în sfera comercianților cu ridicata a utilajelor, echipamentelor și
consumabilelor. Masinexport a fost constituită în data de 28 decembrie 1994.
În anul 2019 compania a raportat o creștere a veniturilor nete din
vânzări de 10,29% în 2019 deși activele sale totale au scăzut cu 26,55%.
Insigna - Internațional Fair - Bucharest - România
ROMEXPO S.A. este liderul industriei
romanesti de targuri si expozitii. În 1959 autoritatea administrativa a Capitalei decide
construirea unui spatiu expozitional, ca efect al cresterii economice
accelerate si al extinderii relatiilor comerciale internationale. Centrul
expozitional urma sa fie construit folosind solutii arhitecturale de avangarda.
Drept urmare, in 1960 se realizeaza planurile
pavilionului 1 - Cupola centrală. In aprilie 1962 acesta
este inaugurat printr-un congres cu participarea a
11000 de persoane. Arhitectura
pavilionului este una din cele mai moderne din Europa, devenind emblematica
pentru Bucurestiul modern. In 1963 se infiinteaza Oficiul de Expozitii din
cadrul Camerei de Comert a Romaniei, care, in 1968, va deveni Intreprinderea de
Targuri si Expozitii, specializata in organizarea de expozitii in tara si a
participarilor oficiale romanesti la targuri straine. In octombrie 1970 se organizeaza prima editie a TIB Desfasurat pe o suprafata totala de 70.000 mp la TIB
1970 au participat peste 1.000 de expozanti din 30 tari din care 18
participari oficiale. Pana in 1981, TIB va fi organizat bienal. In
mai 1974 este inaugurat TIBCO - Targul International de Bunuri de Consum
Bucuresti, desfasurat pe 16.500 mp, avand expozanti din 11 tari. Din octombrie
1981 TIB si TIBCO fuzioneaza, devenind expozitie anuala. În decembrie 1991
Intreprinderea de Targuri si Expozitii devine ROMEXPO S.A., societate pe
actiuni cu capital privat, avand ca actionar majoritar Camera de Comert si
Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti. Incepand din 1990 se
implementeaza programul strategic de diversificare a structurii evenimentelor
expozitionale, astfel incat de la o manifestare anuala se ajunge la peste 40 de
targuri, expozitii si saloane comerciale in 2003. Deasupra am postat
logo-ul ROMEXPO și o poză cu clădirea Pavilionului central Romexpo din
București. Cine trece pragul Complexului Expozitional Romexpo –
București este de fiecare data impresionat de monumentalitatea cladirilor
componente, cu deosebire cea a Pavilionului Central (unicat in Romania).
Complexul, acest colos desfasurat pe zeci de hectare, reprezinta un reper
semnificativ pentru potentialul economiei romanesti din trecut, dar mai ales
pentru cel actual in plina expansiune pe o piata concurentiala acerbă. Realizat
in anul 1962 de un colectiv condus de arhitectul Ascanio Damian, Pavilionul
Central este legat de piata din capatul Soselei Kiseleff printr-o esplanada
larga, marginita de spatii verzi. Edificiul se compune din doua parti
importante, constructia perimetrala si cupola. Prin cele trei galerii situate
la cote diferite, legate intre ele prin scari libere, dispuse ritmic si radial,
se realizeaza un interesant echilibru arhitectural interior. Aria construita
este de aproximativ 10.000 mp, pavilionul inscriindu-se intr-un diametru de
aproape 180 de metri. Inaltimea totala este de 42 de metri, iar diametrul
cupolei este de 93 de metri. La incheierea constructiei, receptionata in
ianuarie 1962, executantul lucrarii preda Camerei de Comert, in calitate de beneficiar,
obiectivul de investitii, acesta fiind inclus de la bun inceput in patrimoniul
Camerei. Inca de la inceput a existat o fireasca preocupare pentru folosirea in
cea mai mare masura a constructiei. In principal, au fost avute in vedere trei
directii: organizarea de expozitii romanesti, de expozitii straine si de
manifestari culturale. In ceea ce priveste expozitiile romanesti, s-a optat
pentru organizarea targului anual numit „Pavilionul de mostre”, manifestare
expozitionala care insotea contractarea centralizata a „fondului pietei“
pentru marfuri metalochimice, textile-confectii- incaltaminte si
agroalimentare. Referitor la expozitiile straine, au fost propuse pentru primul
an sapte manifestari de acest gen, dintre care nu s-au materializat decat trei.
Prima expozitie straina organizata in Pavilionul Central a fost Expozitia
industriala franceza, care s-a desfasurat in iunie 1962, urmata de manifestari
similare din Germania Federala si Austria. Cea de-a treia directie de actiune
n-a avut succes, spatiul oferit de Pavilionul Central fiind nefunctional
pentru o buna parte dintre tipurile de spectacole caracteristice epocii.
Expozitia Realizarilor Economiei Nationale (EREN ‘64) a fost organizata pe un
teren de peste 100 de hectare, intins de la malul Lacului Herastrau pana
dincolo de Pavilionul Central si de la Casa Scanteii pana catre Strandul
Herastrau (numit in epoca Strandul Tineretului). Inaugurarea oficiala a EREN a
avut loc vineri, 21 august 1964. Fata de interesul de care s-a bucurat EREN ‘64,
s-a luat hotararea ca o noua editie sa aiba loc in 1969. Manifestarea a
continuat si dupa aceea, in ritm de una la cinci ani, dar sub numele adaptat de
EDES, adica Expozitia Dezvoltarii Economico-Sociale. Ideea organizarii unui
targ comercial international cu caracter industrial la Bucuresti precede,
fireste, organizarea primei editii a TIB. Ideea organizarii unui targ
industrial a venit firesc, cu atat mai mult cu cat practica desfasurarii
targurilor in strainatate era cunoscuta in Romania. Si de la idee la
materializare n-a mai fost decat un pas. În ziua
de 31 mai 1968, in presa a aparut informatia avand urmatorul cuprins: „Potrivit
unei hotarari a Consiliului de Ministri, cu incepere din anul 1970, in Capitala
se va organiza, la fiecare doi ani, in luna octombrie, Targul International –
Bucuresti. Complexul expozițional Romexpo este cel mai mare
complex expozițional din România, situat în Piața Presei Libere din
București. Suprafața totală a complexului este de 421700 metri pătrați din care
203021 metri pătrați suprafața totală a pentru expuneri, împărțită în 42 de
pavilioane, 35000 metri pătrați, parcarea de 2200 locuri. Pavilionul
central al complexului, numit în timpul regimului comunist Pavilionul
Expoziției Economiei Naționale, a fost construit între anii 1960 - 1963,
pe fostul spațiu al tribunelor hipodromului București, după planurile
arhitecților Ascanio Damian, Mircea Enescu, Vera Hariton și inginer Dan
Mateescu. Pavilionul, înalt de 42 de metri, cu o suprafață construită de
10000 metri pătrați este edificat pe un plan circular cu diametru de 180 de
metri și are o cupolă cu un diametru de 93 metri. Pavilionul este racordat
la rețeau feroviară a României, în acest sens în spatele construcție, în partea
opusă intrării fiind construită o cale ferată.
Municipiul București este capitala României,
reședința județului Ilfov și, în același timp, cel mai populat oraș al
țării, centru industrial și comercial al țării. Populația de 1944367 de
locuitori (estimat 1 ianuarie 2009) face ca Bucureștiul să fie al zecelea oraș
ca populație din Uniunea Europeană. În fapt, însă, Bucureștiul adună
zilnic peste trei milioane de oameni, iar specialiștii prognozează că, în
următorii cinci ani, totalul va depăși patru milioane. Prima mențiune a
localității apare în anul 1459. În anul 1862 devine capitala
României. De atunci suferă schimbări continue, fiind centrul scenei artistice,
culturale și mas-media. Între cele două războaie mondiale, arhitectura
elegantă și elita bucureșteană i-au adus porecla „Micul Paris”. În prezent,
capitala are același nivel administrativ ca și un județ și este împărțită
în șase sectoare. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă
și actuală ale orașului iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ale municipiului București, de
acum sau altădată.
Spitalele brâncovenești
Muzeul național al satului Dimitrie Gusti
Gospodărie autentică din Drăguș (jud.Făgăraș), azi Brașov
Monumentul Domniței Bălașa
Liceul Cantemir Vodă
Calea Griviței
Institutul național zootehnic
Institutul de arte grafice Carol Gobl
Gara de Nord
Hipodromul de trap Băneasa
Fântâna Miorița
Bulevardul Brătianu
Palatul CEC
Cercul militar național
Piața Universității
Statuia lui Mihai Viteazu
Academia de înalte studii economice și industriale
Universitatea și Senatul
Aleea Carmen Sylva
Arcul de triumf
Ateneul român
Biserica Boteanu
Biserica română-unită
Biserica Rusă
Biserica Sfântu Dumitru - Colentina
Biserica Stavropoleus
Banca Națională a României
Bulevardul Elisabeta
Catedrala Sfântu Iosif
Cazarma Regimentului nr.21 Ilfov
Expoziția generală română 1906 - Cula boierească
Fântâna arteziană din Șoseaua Kiseleff
______________ooOoo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Nuvelista franceză Sidonie Gabrielle Colette,
a trăit între anii 1873 - 1954
Detaliu vignetă de pe o felicitare românească
Detaliu vignetă de pe un set de cupoane
de raționalizare a bunurilor de larg consum
din vremea războiului civil spaniol
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 04.12.2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu