1. Moneda de colecție de mai jos a fost emisă pentru a celebra
Jocurile Olimpice de vară de la Atlanta
din anul 1996. Pe avers
moneda prezintă o ramură de măslin, un stol de păsări, logo-ul CIO (Comitetului
Olimpic Internațional), simbolul internațional 1 pound și, liniar, inscripția
ATLANTA 1996, iar pe revers se prezintă stema statului cipriot, numele țării în
trei limbi și anul emiterii - 1996.
A XXVI-a ediție a Jocurilor Olimpice s-a desfășurat la Atlanta, statul
Georgia, Statele Unite ale Americii în perioada 19 iulie – 4 august 1966.
La această ediție a jocurilor au participat 10320 sportivi din 197 de state ale
lumii. Ceremonia inaugural a fost deschisă de discursul președintelui american
Bill Clinton. Mai jos admiri logo-ul acestei ediții a Jocurilor olimpice. La
această ediție a jocurilor s-a acordat medalia de mai jos ce are următoarele
caracteristici tehnice; diametrul – 70 milimetri, grosimea – 5 milimetri și greutatea
– 181 grame. Clasamentul final pe medalii se prezintă astfel; locul I – S.U.A. cu
100 medalii, locul II – Rusia cu 63 de medalii din care 26 de
aur și locul III – Germania cu 65 medalii din care 20 de aur. Cel mai
medaliat sportiv al acestor jocuri a fost înotătoarea americană Amy Van
Dyken, care a obținut 6 medalii de aur.
2. Moneda de colecție de mai jos a fost emisă pentru a celebra Broasca
țestoasă verde. Pe avers moneda prezintă o broască țestoasă verde, simbolul
internațional 1 pound și, circular, inscripția WWF CONSERVING NATURE 1977, iar
pe revers se prezintă stema statului cipriot, numele țării în trei limbi și anul
emiterii - 1997.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice: valoarea – 1 pound,
data emiterii – 1997, diametrul – 38,61 milimetri, greutatea – 28,28 grame,
forma – rotundă, materialul – aliaj argint, tirajul – 3000 de exemplare,
calitatea – proof și gravor – Stellios Karamallakis.
Broasca țestoasa verde ( Chelonia mydas ), face
parte din familia Cheloniidae. Poate fi admirată în zonele tropicale și sub
tropicale ale Oceanelor Atlantic, Pacific și Indian. Denumirea comună provine
de la culoare verde a corpului și carapacei acesteia. Trăiește în lagunele de
mică adâncime hrănindu-se în special cu ierburi. Țestoasa verde migrează pe
distanțe lungi între locurile de hrănire și plajele de incubație. Multe
insule din întreaga lume sunt cunoscute sub denumirea de Turtle Island (Insula
Broaștelor țestoase), datorită țestoaselor marine verzi ce cuibăresc pe plajele
lor. Femelele
se târăsc pe plaje, sapă cuiburi și ouă în timpul nopții. Mai târziu, urmele se ridică
și se rostogolesc în apă. Poate trăi în sălbăticie și până la 80 de ani. În multe zone este specie protejată
deoarece este abuziv vânată pentru hrană.
3. Moneda de colecție de mai jos a fost emisă pentru a celebra Orhideea
cipriotă. Pe avers moneda prezintă o orhidee cipriotă și simbolul internațional
1 pound, iar pe revers se prezintă stema statului cipriot, numele țării în trei limbi
și anul emiterii - 1999.
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: valoarea – 1 pound, data emiterii – 1999,
diametrul – 38,61 milimetri, greutatea – 28,28 grame, forma – rotundă,
materialul – aliaj argint, tirajul – 2000 de exemplare, calitatea – proof și
gravor – Stellios Karamallakis
Orhideea cipriotă, denumire științifică Ophrys kotschyi, este
o
specie de orhidee originară din Cipru și Grecia. Poate fi admirată pe pășuni și
în păduri rare. Este o plantă pe cale dispariție, protejată de Uniunea
internațională pentru conservarea naturii și a resurselor umane. Ophrys kotschyi crește în înălțime până la aproximativ 40 centimetri și are o inflorescență
laxă compusă din 2 la 10 flori vii. Sepalele sunt verzi cu marcaje
maronii. Buza este
maro închis sau purpuriu-negru și catifea în aspect. Speculul
purpuriu strălucitor constă dintr-un model larg în forma literei H, dar adesea
extrem de complex, înconjurat de alb.
***
O PASTILĂ DE UMOR
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
___________xxx___________
CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL BOTOȘANI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
Zilele Eminescu - Botoșani - Ipotești 14 - 15 ianuarie 2013
Consiliul Județean Botoșani - 15 ianuarie - Ziua culturii naționale
Memorialul Ipotești - Centru Național de Studii Mihai Eminescu
Memorialul Ipoteşti - Centrul Naţional de Studii Mihai Eminescu s-a înființat în anul 1992 și el realizează dezideratul multor cărturari ce şi-au legat
numele de satul copilăriei lui Eminescu, anume înglobarea tradiţionalei
activităţi muzeale într-un amplu proiect cultural, focalizat pe cercetarea
biografiei şi operei eminesciene și deschis oricăror manifestări de valoare din
diverse domenii ale expresiei artistice.
Până la acea dată, Ipoteştii dispuneau de trei obiective muzeale: Casa părintească, Bisericuța familiei Eminovici și Bisericuța nouă. Alte trei obiective de interes
cultural realizate la Ipoteşti în perioada 1992-2000 sunt Muzeul Mihai eminescu, Biblioteca Națională de Poezie și Casa țărănească de epocă. Proiectele culturale ale Memorialului Ipoteşti includ, alături de activitatea
specifică unui centru muzeal, şi organizarea periodică de colocvii simpozioane,
cursuri de vară, tabere de creaţie, expoziţii temporare şi spectacole.
Memorialul Ipoteşti -
Centrul Naţional de Studii Mihai Eminescu este o institutie al cărui principal obiectiv este
crecetarea și promovarea operei eminesciene, dar și a poeziei și criticii literare
românești. Această instituție oferă anual până la 5 stagii de cercetatre a
operei eminesciene. Stagiile se acordă pe o perioadă de o lună pe parcursul
unui an, studenților, masteranzilor, doctoranzilor, profesorilor și
cercetătorilor români și străini, care locuiesc în țară sau străinătate și care
care își propun să studieze opera eminesciană. Stagiul se acordă pentru
interpretarea critică a operei eminesciene, elaborarea de studii asupra vieții
și operei poetului, elaborarea de studii asupra eminescologiei, elaborarea de
ediții relevante din creația eminesciană sau a eminescologiei. Stagiul constă
în acoperirea cheltuielilor de cazare, acces la Biblioteca Națională de poezie
Mihai Eminescu și la Biblioteca Judeteană Mihai Eminescu, abonament de transport
pe traseul Botosani – Ipotesti. În vederea desemnării câștigătorilor stagiilor,
Memorialul
Ipoteşti - Centrul Naţional de Studii Mihai Eminescu numește
prin decizia managerului un juriul valabil pentru un de zile.
Insigna - (Mihai Eminescu)
Simpozionul național "Eminescu"
Carte - cultură - civilizație
Ediția a IX-a 15 iunie 2007 Botoșani
Insignă realizată de numismatul și colecționarul Stelian Brânzei - Botoșani
Simpozionului
Internaţional „Eminescu - Carte, Cultură, Civilizaţie” este o amplă manifestare
culturală, devenită an de an a fost punct de reper în activitatea
eminescologilor din România şi din lume. Până în prezent au avut loc 20 de
ediții ale prestigiosului simpozion, unde au susținut comunicări somităţi ale
lumii culturale şi didactice din România, profesori universitari, masteranzi şi
eminescologi de la Universitatea „Al. I. Cuza” Iaşi şi de la alte universităţi
din ţară.
Insigna - (Mihai Eminescu)
Simpozionul național "Eminescu"
Carte - cultură - civilizație
Ediția a X-a 15 iunie 2008 Botoșani
Insignă realizată de numismatul și colecționarul Stelian Brânzei - Botoșani
Mihai Eminescu (nume real Mihail Eminovici) (născut 15
ianuarie 1850 la Ipoteşti, judeţul Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în
Bucureşti) a fost un poet, prozator şi jurnalist român, socotit de cititorii
români şi de critica literară postumă drept cea mai importantă voce poetică din
literatura română. Eminescu a fost activ în societatea politico-literară
Junimea, şi a lucrat ca redactor la Timpul, ziarul oficial al Partidului
Conservator. A publicat primul său poem la vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a
plecat să studieze la viena. Manuscrisele poetului Mihai Eminescu, 46 de
volume, aproximativ 14000 de file, au fost dăruite Academiei Române de Titu
Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902. Eminescu a fost internat în data de
3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din Bucureşti şi apoi a fost transportat
la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie 1889, în jurul orei 4 dimineaţa,
poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu. În 17 iunie a fost înmormântat la
umbra unui tei din cimitirul Bellu – Bucureşti. A fost ales post-mortem (28
octombrie 1948) membru al Academiei Române.
Prin tot ce a scris Eminescu este contemporanul vremurilor
actuale. Deasupra am aplicat o fotografie a lui Mihai Eminescu la 1870 și
dedesubt câteva luări de poziție ale gazetarului de excepție care a fost
el;
- Mita e-n stare să pătrunză orişiunde
în ţara aceasta, pentru mită capetele cele mai de sus ale administraţiei
vând sângele şi averea unei generaţii.
- Partidele, la noi, nu sunt partide de
principii, ci de interese personale care calcă făgăduielile făcute nației
în ajunul alegerilor și trec, totuși, drept reprezentanți ai voinței
legale și sincere a țării. Cauza acestei organizări stricte e interesul
bănesc, nu comunitatea de idei.
- Uzurpatori, demagogi, capete deșarte,
leneși care trăiesc din sudoarea poporului, fără a o compensa prin nimic,
ciocoi boierești și fudui, mult mai înfumurați decât coborâtorii din
neamurile cele mai vechi ale țării - despre clasa politică a României.
- Părerea mea individuală e că politica
ce se face azi în România, și dintr-o parte și din alta, e o politică
necoaptă.
- Vom avea de-acum înainte dominația
banului internațional, impusă de străini. Peste tot credințele vechi mor,
un materialism brutal le ia locul, cultura secolului, mână în mănâ cu
sărăcia claselor lucrătoare, amenință clădirea măreață a civilizației
creștine.
- Statul român nu mai este un produs al
geniului rasei române, ci un text franţuzesc aplicat asupra unui popor ce
nu-l înţelege
- Poporul a pierdut de mult încrederea
că lucrurile se pot schimba în bine şi, cu fatalismul raselor nefericite, duce greul
unei vieţi fără bucurie şi fără tihnă.
- Temelia liberalismului adevărat este o
clasă de mijloc care produce ceva, care, punând mâna pe o bucată de piatră
îi dă o valoare înzecită şi însutită de cum o avea, care face din marmură
statui, din in pânzătură fină, din fier maşini, din lână postavuri.
- Condiţia civilizaţiei statului este
civilizaţia economică. A introduce formele unei civilizaţii străine fără
ca să existe corelativul ei economic este curată muncă zadarnică
- De când e lumea nu s-a văzut ca un
popor să stea politiceşte sus, iar economiceşte jos; amândouă ordinele de
lucruri stau într-o legătură strânsă; civilizaţia economică este mama
celei politice.
- Lucrul la care aspiră toţi este de a
se folosi numai de avantajele civilizaţiei străine, nu însă de a introduce
în ţară condiţiile de cultură sub care asemenea rezultate să se producă de
la sine.
- Cine zice progres nu-l poate admite decât cu legile lui naturale, cu continuitatea lui treptată. A îmbătrâni în mod artificial pe un copil, a răsădi plante fără rădăcină pentru a avea grădina gata în două ceasuri, nu e progres, ci devastare… Adevăratul progres nu se poate opera decât conservând pe de o parte, adăugând pe de alta; o vie legătură între prezent şi viitor, nu însă o serie de sărituri fără orânduială.
Insigna - Zilele Teatrului Mihai Eminescu
la Botoșani
Ediția a IX-a octombrie 2014
La Botoșani prima reprezentație în limba
strămoșească a avut loc în 1838, când directorul Școlii Domnești, Nicolini,
asociat cu Costachi Caragiali a început o serie de reprezentanții. La 27
noiembrie 1838 se juca in al patrulea abonament „Uniforma lui Velington”
comedie într-un act de Otto von Kotzetbue. Afișul a fost scris de mână și în el
se anunță că „priveliștea” se va sfârși într-o pantomie în două acte „Troa
Diup” și începutul va fi punct la 6 jumătate ceasuri evropenești. În aceeași
iarnă trupa lui Nicolini a mai jucat piesa „Ștefan cel Mare” de Gh. Asaki și „Plumper”
sau „Amestecătorul în toate” de I.F. Junger. Sala de spectacole era la Școala
Domnească, unde încăpeau 40 de scaune. După zece ani, în iarna 1848-1849 mai
mulți boieri și cucoane din Botoșani au jucat teatru pentru scopuri
filantropice, adunându-se suma de 1045 lei în folosul săracilor. În stagiunea
1857-1858, s-a înființat o trupă teatrală moldovenească în Botoșani, sub
direcția lui Costachi Bălăceanu și a pitarului Costachi Vasiliu. La 10 mai
1858, un număr de 70 de boieri și negustori adresează Ministerului de Interne o
petiție prin care cereau „înființarea și statornicirea unui teatru la
Botoșani”. Pe la 1860 se construiește prima sală de teatru cunoscută sub
denumirea „Teatrul Petrache Cristea”, Botoșanii fiind astfel printre orașele din
țară care aveau o sală de reprezentanții teatrale după modelul celor din
Occident, cu scenă, doua rânduri de loji, parter, orchestră și celelalte
accesorii. Sala văruită în alb, era jumătate de elipsă, cu despărțiturile de la
loji din scândura vopsite cu alb, fără capitonaj și fără scaune, pe care
publicul și le aducea de acasă în seara reprezentanției. În mijlocul plafonului
atârna un candelabru uriaș, în care erau înfipte vreo două sute de lumânări de
parafină, ce trebuia coborât până jos pentru a putea fi aprinse lumânările.
Stalurile un fel de lavițe cu spătar erau rezervate numai bărbaților. Pentru
orice femeie ar fi fost o lipsă de respect să apară la teatru în stal. Trei
lovituri de butuc în dușumeaua scenei anunțau publicul că reprezentația va avea
să înceapă. Într-o astfel de sală, trupele de teatru străine care treceau prin
punctul de frontieră Burdujeni spre București și de acolo spre Constantinopol,
se abăteau de cele mai multe ori pentru una sau mai multe reprezentanții și la
Botoșani, oraș cu un public iubitor de teatru și mai presus de toate cu o
generație tânără entuziastă. În fiecare toamnă orașul Botoșani vedea sosind
câte o trupă de actori pentru stagiunea de iarnă! Trupele Pascaly,
Alexandrescu, Poenaru, Popescu, etc. În 1864, angajat ca sufleur al trupei
Vlădicescu-Tardini, era marele poet Mihai Eminescu. El era angajat și ca
scriitor de roluri. Pe scena acestui teatru a apărut și actori străini: Adelina
Patti- celebra stea de la Oprea din Paris în 1865. Alături de traduceri
din germană sau franceză, erau pe atunci în mare „favoare” primele lucrări
dramatice din literatura română. Iată ce scrie Veronica Micle despre piesa
„Fântâna Blanduziei” de V.Alecsandri, prezentată de Naționalul bucureștean în
1885 cu Aristița Romanescu și Constantin Nottara: „... în Botoșani entuziasmul
și ovațiile n-au lipsit”. După 1885, din cauza deteriorării clădirii,
spectacolele trupelor ce veneau de la Botoșani se dădeau în „Sala
meseriașilor”. Aici în 1900 însoțită de trupa : „Burgtheater” din Viena, a
dat două reprezentanții cu piesele „Hedda Gabler” și „Strigoii” de Ibsen, marea
tragediană Agatha Bârsescu. În 1901 ia ființă o nouă sală, „Teatrul Popovici”
după numele proprietarului. Aici au jucat Aglae Pruteanu în „Nora” de Ibsen si
„Dama cu camelii” de Al. Dumas-fiul, Ermette Novelli în „Moartea civilă”,
Constantin Tănase în opereta „Husarii la manevră”. Dar necesitatea unui
teatru pe măsura orașului care la început de secol era al patrulea ca număr al
locuitorilor după București, Iași și Galați, a preocupat mereu pe edilii
orașului. În ianuarie 1912 se constituie „Societatea pe acțiuni-Teatrul
Eminescu” având 75 de acționari și un capital de 400000 lei. La 23 septembrie
același an, s-a pus piatra fundamentală a construcției acestui „templu al
artei”, care a fost terminată doi ani mai târziu. Clădirea, după planul
arhitectului Grigore Cerchez, în stilul eclectismului de școală franceză, se
compară prin proporții și bogăție a ornamentației cu Teatrul Național din Iași.
A fost inaugurată oficial în seara zilei de 21 decembrie 1914, cu piesa „Lorica
noastră” a Naționalului bucureștean. De asemeni elevii liceelor din localitate
au prezentat un program artistic coruri, cântece, dansuri populare și un tablou
alegoric pe tema „Sărmanul Dionis”. Pe scena acestui teatru au apărut figuri de
seamă ale vieții artistice și culturale românești. Aici a răsunat ultima oară
în orașul său natal, cu ocazia „Congresului Ligii Culurale” a răsunat vocea
marelui savant Nicolae Iorga, care a ținut conferință despre „Cum trebuie
înțeles Eminescu” în care l-a cam combătut pe Călinescu. La 8 aprilie 1944,
frumoasa clădire a Teatrului „Eminescu” este parțial distrusă de un
bombardament, după care este radical transformată între 1956-1958, când se
reconstruiește, astfel încât vechea compoziție nu mai poate fi identificată.
În septembrie 1958, se inaugurează noul Teatru
„Mihai Eminescu”. Prima stagiune artistică se deschide la 16 octombrie 1958
cu premiera piesei „Mielul turbat” de Aurel Baranga în regia lui Paul Sireteanu
și scenografia lui Constantin Piuliță. De atunci Teatrul „Mihai Eminescu” a
atras atenția și considerația întregii mișcări teatrale românești, aici
prezentându-se în premieră absolută operele lui Nicolae Iorga, Mihail Sorbul,
Eugen Lovinescu, Vasile Voiculescu, etc. Aici a văzut lumina rampei opera
dramatică a „Luceafărului”, patronul teatrului și al întregii spiritualități
românești.
Insigna - (Mihai Eminescu)
Festivalul național de poezie și proză
Mihai Eminescu - Botoșani - Ipotești
Insignă realizată de numismatul și colecționarul
Stelain Brânzei - Botoșani
Festivalul – Concurs de Poezie și Proză “Mihai Eminescu” de la Botoșani, se adresează elevilor (gimnaziu-liceu),
preșcolarilor, cadrelor didactice din liceele, şcolile, grădiniţele, ONG-urile
/ Centrele culturale / Palatele și Cluburile Copiilor din județul Botoșani şi
din Romania. Scopul proiectului constă în valorificarea aptitudinilor cultural-
artistice ale elevilor, preșcolarilor și tinerilor prin activităţi
extracurriculare de tip concurs. Obiectivele specifice ale proiectului:
- Dezvoltarea capacităţii de
exprimare artistică a elevilor, prescolarilor și tinerilor prin poezie, proză scurtă, eseu, critică & creație literară, teatru
scurt, desen, fotografie și film.
- Valorificarea capacităţilor de
interpretare de poezii ale elevilor, preșcolarilor și tinerilor;
- Stimularea dorinţei de promovare şi
păstrare a operei eminesciene;
- Antrenarea unui număr cât mai mare de copii şi cadre didactice;
Botoșani este reședința și cel mai mare oraș al judeţului
Botoşani. La 20 februarie 2009 se estima că municipiul Botoşani ar avea o
populație stabilă de 116110 locuitori. Oraşul este așezat în partea de sud-vest
a județului şi este atestat documentar de pisania Bisericii armene
Sf. Maria ce datează din anul 1350. Amplasat la intersecția principalelor
drumuri comerciale, de-a lungul vremii, Botoşaniul a fost un înfloritor târg al
Moldovei și un centru al producției meșteșugărești româneşti. Orașul este
atestat documentar de pisania Bisericii armene Sfânta Maria care datează din
anul 1350. Sus am postat stemele interbelică, comunistă şi actuală
ale oraşului, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură
botoșănene din vremuri diferite.
Primăria
Biserica Popăuți
Casa C.Ankele
Palatul justiției
Banca națională
Prefectura
Biserica Sf.Gheorghe
Biserica catolică
Camera de comerț
Casa Văsescu
Casele M.Manole (azi Casa corpului didactic)
Cazarma Infanteriei 37
Gara
Grădina Belvedere
Hotelul Regal
Institutul Sofian
Internatul Liceului Laurian
Liceul August Treboniu Laurian
Moara
Monumentul eroilor
Monumentul I.G.Duca
Monumentul Mihai Eminescu
Poșta
Școala israelită
Școala Markian
Spitalul unificat
Tribunalul
Uzina electrică
Casa Nicolae Iorga
Județul Botoșani este situat în nordul regiunii Moldova din
România, care face parte din regiunea de dezvoltare Nord-Est. Judeţul are
suprafaţa de 4986 kilometri pătrați, numără aproximativ 450000 de locuitori şi
are capitala în municipiul cu acelaşi nume, Botoşani. Ca subunităţi
administrative este compus din 2 municipii - Botoșani, Dorohoi, 5 oraşe -
Bucecea, Dărăbani, Flămânzi, Săveni, Ștefănești 71 de comune. Deasupra am
postat harta, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul Botoșani,
din vremuri diferite.
Cazarma Regimentului 8 Dragoș Nr.29 - Dorohoi
Palatul comunal - Dorohoi
Proprietatea Vameșu - Dorohoi
Proprietatea G.G. Burghele - Dorohoi
Școala de băieți nr.1 - Dorohoi
Biserica - Bălănești
Mănăstirea - Vorona
Mănăstirea Sihăstria Voronei
Monumentul Răscoalei de la 1907 - Flămânzi
Mănăstirea Agafton
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI POLITICE
PE BANCNOTELE LUMII
Elisabeta
a II-a,
nume real și complet Elizabeth Alexandra Mary, este suverana Regatului Unit al
Marii Britanii și Irlandei de Nord și a încă 15 state, membre Commonwealth,
născută în anul 1926, conduce din anul 1952. Cele 15 state, membre
Commonwealth sunt Canada, Australia, Noua Zeelandă, Jamaica, Barbados, Bahamas,
Grenada, Papua Noua Guinee, Insulele Solomon, Tuvalu, Sfânta Lucia, Sfântul
Vincent și Grenadine, Antigua și Barbuda, Belize și Sfântul Kitts și Nevis.
DIN INTELIGENȚA
ȘI SPIRITUALITATEA
POPOARELOR LUMII
PROVERBE ENGLEZEȘTI
- Nu uita că şi cel mai frumos trandafir are spini.
- Un om înțelept învață chiar și de la cei fără învățătură!
- Tinerețea trândavă aduce o bătrânețe plină de lipsuri.
Câteva ornamente decorative periferice
de pe bilete spaniole de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 16.08.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu