20 PESOS 2001
MEXIC
Este o republică federală prezidenţială
situată în sudul Americii de Nord.
Statul, cu capitala la Ciudad de Mexico, și-a
obținut
independența la data de 16 septembrie 1810 față de
Spania.
Mexicul se întinde pe o suprafață de 1972550
kilometri pătrați
și numără aproximativ 107,5 milioane de locuitori.
Statul Mexic nu are o deviză națională unanim
acceptată
Stema oficială adoptată la
16 septembrie 1968:
Alte steme oficiale de-a
lungul timpului:
1535 -1821
Spania
1821
Spania
1821 - 1823
1864 – 1867
1823 – 1864
1867 – 1893
1893 – 1916
1916 – 1934
1934 – 1968
Steagul oficial adoptat la
16 septembrie 1968:
Alte steaguri oficiale
mexicane de-a lungul timpului:
Până la 1821 – Spania
1821 – 1823
1823 – 1864
1864 – 1867
1867 – 1898
1898 – 1916
1916 – 1918
1918 – 1934
1934 – 1968
Aversul bancnotei aplicate aici prezintă portretul lui Benito Pablo Juarez Garcia, iar reversul Hemiciclu Benito Juarez.
Benito
Pablo Juárez García (21
martie 1806 – 18 iulie 1872) a fost un amerindian de
origine zapotecă, care a servit cinci rânduri ca președinte al Mexicului , 1858 – 1853 și apoi
președinte interimar, 1861 – 1865, 1865 – 1867, 1867 – 1871 și 1871 –
1872. Benito Juárez a fost primul lider al Mexicului care nu a avusese anterior
carierei politice o pregătire militară. Pentru numeroasele sale realizări interne,
așa cum au fost rezistența opusă ocupanților francezi, răsturnarea imperiului
și restaurarea republicii, modernizarea țării, Juárez este considerat adesea
cel mai bun lider al Mexicului. Numeroase localități, școli, parcuri, străzi și
monumente au fost numite în onoarea sa.
Hemiciclul Benito Juárez este un monument neoclasic situat în capitala statului
mexican, în marele parc central Alameda,ce comemorează pe omul de stat mexican
Benito Pablo Juárez García, fost
președinte al statului în mai multe rânduri. Construcția monumentului a
început în anul 1906, pentru a marca centenarul nașterii lui Juarez. Șeful
proiectului de realizare a acestui măreț monument a fost inginerul mexican
Porfirio Diaz. Prin cele douăsprezece coloane dorice monumentul resimte o
puternică influiență greacă. În centrul monumentului este amplasată statului
lui Benito Juarez, încadrat de două personaje alegorice. Monumentul este un
important punct al parcului și capitalei mexicane, acesta constituind punctul
de începere a multor marșuri, mitinguri populare și competiții sportive.
Mai jos admiri trei reprezentative monumente arhitectonice ale capitalei mexicane:
Sediul Băncii Naționale
Camera Deputaților
Palatul prezidențial
Mai jos admiri câteva piese de medalistică și numismatică mexicană:
Insignă
Jeton
Monedă aur 2,5 pesos 1872 - Republica Mexicană
Monedă 20 pesos aur 1959 - Statele unite mexicane
Medalie
Bond
Bon
Acțiune
Certificat
***
DOUĂ FOTO - PASTILE
DE UMOR ROMÂNESC
__________xxx__________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÎNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat
ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice,
purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative
sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club,
etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de
identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice
şi de altă natură, etc.
Profesor Doctor Thoma Ionescu
Amicii, elevii, admiratorii...1903
Thoma Ionescu (1860 - 1926) a
fost un medic chirurg și anatomist român, profesor universitar, inițiator al
unor tehnici noi chirurgicale, întemeietorul școlii românești
de chirurgie și de anatomie topografică, membru de onoare
al Academiei Române.
Insigna - Cupa tineretului 1974 (atletism)
Atletismul apare in Romania
la sfarsitul secolului XIX, la initiativa studentilor care studiau in tarile
occidentale. In timpul vacantelor, acestia promovau atletismul organizand
competitii de alergari, sarituri si aruncari. Primul concurs organizat de
atletism are loc in 1882 la Bucuresti, cu participarea elevilor de la
liceele Sf. Sava si Matei Basarab. Treptat, creste interesul pentru activitatea
sportiva, in general, si atletism, in particular. Se organizeaza curse care
atrag un numar mare de concurenti, se contureaza o literatura de specialitate
si sunt organizate competitii pe criterii de varsta. Mai mult, cu prilejul
serbarilor scolare sunt introduse intreceri la alergari si sarituri la mai
multe licee din diverse orase. In 1912, se infiinteaza Comisia
de atletism, alergari pe jos si concursuri, parte din Federatia Romana a
Societatilor Sportive. Acea comisie este de fapt precursoarea Federatiei Romane
de Atletism (FRA), a 19-a federatie pe lista mondiala, care in 1923 se afiliaza
la IAAF. Primele Campionate Nationale ale Romaniei sunt
organizate in 1914, la 16 probe, si se adreseaza doar barbatilor.
Un an
mai tarziu, in 1915, se inaugureaza la Bucuresti primul teren de atletism, pe
locul care devine ulterior Stadionul Tineretului. Abia din 1922,
femeile vor avea propriile competitii, iar trei ani mai tarziu vor fi
organizate primele Campionate Nationale feminine, precum si primele Campionate
pentru juniori. In 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o
delegatie a Romaniei formata din 10 atleti si 2 atlete participa pentru prima
data la o astfel de competitie, iar in acelasi an debuteaza Campionatele
Universitare din Romania. In 1930, la Atena, atletii romani se
claseaza pe locul al doilea, la prima editie oficiala a Jocurilor Balcanice, iar
in 1934, la editia inaugurala a Campionatelor Europene, participa 4 atleti
romani. In 1937, FRA organizeaza, pentru prima data in
Romania, Jocurile Balcanice, iar in 1948debuteaza
seria Campionatelor Internationale ale Romaniei, nelipsite din Calendarele
Anuale ale FRA. Incepand cu anul 1952, atletii romani participa cu
regularitate la toate marile competitii mondiale si europene si scriu, cu
fiecare medalie, istoria atletismului romanesc.
Set 3 insigne specialist clasă - scafandri
Forțele militare ale oricărui stat, deci și ale țării nostre,
sunt categorisite pe diverse specialități militare de pregătire și instruire.
În baza unor bareme dinainte stabilite militarii sunt testați periodic asupra
nivelului de pregătire și, dacă corespund acestor bareme, sunt declarați
specialiști de clasă și distinși cu insigne de Specialist
de clasă 1, 2 sau 3, diferite ca model de la o specialitate militară la
alta. Obținerea unei asemenea distincții, meritorii atrage uneori după ea o
promovare în funcție și întotdeauna o creștere neînsemnată a soldei lunare.
Scafandrul este o persoană autorizată, antrenată și
instruită pentru a putea evolua sau lucra sub apă cu ajutorul unui echipament
adecvat.Funcție de tipul scufundării efectuate, scafandrii pot fi: autonomi,
grei (scafandrieri), de luptă și de mare adâncime.
Insigna - Comitetul național pentru apărarea păcii - România
Comitetul
Național
pentru Apărarea Păcii a fost o organizație colaterală și susținută de către partidul
unic, communist, de guvernământ, care milita (a se înțelege cheltuia fonduri
însemnate) pentru promovarea ideii de pace în rândul maselor largi populare. Această organizație scotea lunar revista “Pentru apărarea păcii”.
În
baza Hotărârii nr. 793 din 23 iulie 1990 întregul patrimoniu al Comitetului National pentru Apararea Pacii,
stabilit pe baza bilantului contabil la 31 decembrie 1989, se preia de catre
Alianta pentru Pace din Romania, oragnizație nou înființată, într-un fel
aceiași Mărie cu altă pălărie.Mai jos citim un material despre obiectul de
activitate și felul cum se punea problema de către Comitetul
Național pentru Apărarea
Păcii;
MEMORIA
CĂRȚII POȘTALE –
IMAGINI CARE MINT
S-a glosat indelung, şi nu doar in
România, şi nu doar legat de regimul comunist, despre rolul artiştilor
angajaţi sau incorporaţi politic. S-a vorbit mult şi s-a acuzat cu patimă, s-au
plătit poliţe, s-au revărsat orgolii şi s-au anulat sensibilităţi, au fost
lustraţi sau au fost uitaţi romancieri, poeţi, actori, pictori, sculptori,
regizori, filosofi, cântăreţi, compozitori, critici de artă care şi-au
contractat conştiinţele şi harul creator in beneficiul unei ideologii,
indeobşte totalitare, care le-au oferit in schimb o fărâmă de confort (case de
creaţie, ateliere, comenzi de stat) şi o libertate schilodită de fantasmele
unei utopii. Artiştii români din primii ani ai instaurării şi consolidării
comunismului nu au făcut nicicum excepţie, atâta doar că lista lor este poate
mult mai lungă decât a celor care nu au cedat presiunilor şi tentaţiilor din
acea perioadă. Chiar dacă in Biblie se spune că "la inceput a fost
cuvântul", pentru o Românie postbelică predominant semianalfabetă, datorită
majorităţii agrare, spartă doar de câteva aglomerări muncitoreşti in marile
oraşe, intelectualitatea fiind intr-o minoritate zdrobitoare, imaginea avea un
rol determinant in transmiterea mesajelor comuniştilor către populaţie.
Lozincile, cuprinzând cuvinte cât mai simple, scrise cât mai mare şi urlate cât
mai tare, de tipul "Trăiască…" sau "Jos…" erau suficiente.
Trebuiau imagini. Simple. Directe. Clare. Percutante. Accesibile. Pentru că pe
atunci cinematograful nu era nici pe departe atât de popular ca in America sau
in Occident, iar de televizor incă nu prea se auzise in România anilor 40 sau
50, artiştilor plastici le revenea rolul principal in a exprima mesajele lui
Gheorghe Gheorghiu-Dej, Emil Bodnăraş, Ana Pauker, Vasile Luca pe inţelesul
"maselor populare". Pictura, desenul, sau sculptura monumentală in
cazul marilor oraşe trebuiau să arate, să explice cât mai convingător cu
putinţă cum stătea noua ordine a lucrurilor in România populară. Câţi români
văzuseră cu ochii lor cum a fost intrarea Armatei Roşii in Bucureşti in august
1944? Puţini si doar orăşeni, la jurnalele cinematografice. Pentru a remedia
situaţia, Editura de Stat a tipărit, ce-i drept doar in alb-negru, tabloul in
ulei al lui Ştefan Constantinescu intitulat "Trupele sovietice eliberatoare
inconjurate cu dragoste şi recunoştiinţă de cetăţenii Capitalei" şi pe cel
al lui Camelian Demetrescu, intitulat la fel de didactic, "Populaţia
românească intâmpină cu bucurie glorioasele trupe eliberatoare sovietice".
Aproape nimeni dintre români nu ştia cum fusese mult-invocata luptă in
ilegalitate a comuniştilor, fotografii evident nu fuseseră făcute, drept care
au apărut tablouri precum elocventa compoziţie a lui Ştefan Szonyi intitulată
"Tipografie ilegală" (expusă pe atunci la Muzeul de artă al R.S.R.),
reprodusă color atât pe timbre, cât şi pe cărţi poştale editate la aniversarea
a 50 de ani de la "făurirea" P.C.R. După ce bucureştenii au pierdut
statuia ecvestră a regelui Carol I sau grupul statuar al Brătienilor, au primit
in schimb o uriaşă sculptură cu un Lenin avântat spre comunism, pus pe soclu in
faţa stalinistei arhitecturi a Casei Scânteii, şi o altă statuie, amplasată şi
mai sus, in Piaţa Victoriei, cu Ostaşul Sovietic. Potrivit ideologiei
comuniste, muncitorul a devenit un subiect central al creaţiilor plastice.
Muncitorul crea belşugul şi se bucura de el, muncitorul crea pacea şi o apăra,
muncitorul intruchipa perfecţiunea fizică şi morală, el era omul nou "in
toate cele ce sunt şi-n toate ce mâine vor râde la soare". In această
idee, Comitetul Naţional pentru Apărarea Păcii a editat din Fondul Păcii o
carte poştală accesibilă oricui la preţul de 1 leu, reproducând tabloul
"Pace" al lui Octav Băncilă, in care era infatisat un muncitor cu
aspect extrem de viril, in salopetă, cu muşchii incordaţi de efortul
transformării unei săbii in plug. O compoziţie ce era de fapt un remake al
sculpturii sovieticului E. Vucetici "Să prefacem săbiile in pluguri",
reprodusă şi ea tot pe cărţi poştale şi de acelaşi editor. Dacă nudul antic,
frumuseţea şi armonia feminină erau repudiate de comunişti, fiind considerate
decadenţe burgheze, dăunătoare maselor, in schimb pulsaţiile combative,
nutritive, sexual-virile şi parentale erau astfel exploatate propagandistic din
plin, prin soluţiile proletcultiste şi apoi prin cele ale realismului
socialist.Cărţile poştale de pe stradă, sculpturile din pieţe şi tablourile din
expoziţii au debordat, se pare cu succes la nivel gregar, in astfel de
demonstraţii şi exemplificări ale noii ideologii, data fiind supravieţuirea in
multe straturi ale societăţii a instinctelor proletcultiste.
(Sursa NET – Călin Hențea)
Insigna - Marina militară * România
Prin Marină militară sau, cum mai este ea de numită - Marina de război- se înțelege totalitatea forțelor militare de pe mare
ale unui stat compusă din nave de război, nave de escortă, precum și
avioane, submarine, împreună cu tehnica şi personalul din cadrul
infanteriei marine.
____________ooOoo____________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
DIN MUNICIPIUL ARAD,
ÎN LIMBA MAGHIARĂ
Acțiune 100 coroane 1913
Prima companie de țiglă și cărămidă
Societate pe acțiuni - ARAD
(Aradi Első Gőztégla-, Cserép-,
és Agyagáru-gyár - Reszvenytarsasag)
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
Detaliu vignetă de pe o bancnotă americană
de dinaintea proclamării independenței SUA
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 24.09.2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu