1. Moneda de
mai jos marchează trecerea a 100 de ani de la nașterea lui
Josef Hlávka. Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc periferic
continuu este prezentat chipul din față al personajului cu barba-i stufoasă și
undeva în dreapta, jos, monograma gravorului. Pe părțile laterale, periferic,
circular, urmând conturul monedei sunt aplicate inscripțiile: JOSEF HLAVKA –
numele personajului, pe stânga, și 1908 * 2008 anii decesului
personajului și al emiterii monedei, pe dreapta. Pe revers, în interiorul unui
cerc periferic continuu sunt redate: silueta Spitalului maternal regional din
Praga, deasupra aripa protectoare a unei păsări și jos în stânga - monograma Monetăriei
naționale cehe. Ca inscripții se deosebesc:
200 Kc – valoarea monedei, pe un rând, și CESKA REPUBLIKA – numele
țării, periferic, circular, urmând conturul monedei pe partea superioară și
dreapta.
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: data emiterii – 05 martie 2008, valoarea –
200 coroane, forma – rotundă, diametrul – 31 milimetri, greutatea – 13
grame, compoziția – argint, calitatea – BU (9600 buc) și proof (16000
buc) și designer – Vojtěch Dostál.
Josef
Hlávka a
fost un arhitect ceh, proiectant și constructor al unor edificii monumentale
din Austro-Ungaria, care s-a născut la data de
15 februarie 1831 și a decedat la data de 11 martie 1908. El a studiat la
Universitatea Tehnică din Praga și mai târziu arhitectură la Academia de Arte
Plastice din Viena. Dintre edificile realizate de amintesc: Opera de Stat din
Viena, Spitalul matern regional din Praga și Reședința
mitropoliților bucovinini și dalmați din Cernăuți – Ucraina. S-a remarcat prin
activitatea sa filantropică și de mecenat, fiind fondatorul și primul
președinte al Academiei Cehe de Științe și Arte. Centenarul morții sale a
făcut parte dintre aniversările culturale ale UNESCO din anul 2008.
2. Moneda de mai jos
marchează trecerea a 150 de ani de la nașterea lui Viktor Ponrepo. Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc periferic
continuu sunt redate un aparat de proiecție și între picioarele trepiedului
aparatului Monograma monetăriei cehe. În fasciculul aparatului de proiecție
sunt aplicate inscripțiile: CESKA REPUBLIKA – numele țării,
și 200 Kc – valoarea monedei. Pe revers, în interiorul unui cerc periferic
continuu sunt redate articole ale echipamentului de magician (un joben și o
mustață detașabilă), trei floricele (la partea de jos) și monograma gravorului
monedei (sus în stânga). Periferic, circular, urmând conturul monedei sunt aplicate
inscripțiile: VIKTOR PONREPO – numele personajului, și
1850 * 2008 – anii nașterii personajului și al emiterii monedei.
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: data emiterii – 28 mai 2008, valoarea – 200
coroane, forma – rotundă, diametrul – 31 milimetri, greutatea – 13 grame,
compoziția – argint, calitatea – BU (9600 buc) și proof (15000 buc) și
designer – Jan
Smrž.
Viktor Ponrepo, nume real Dismas Šlambor a fost un magician ceh și pionier al
cinematografiei, proprietarul primului cinematograf permanent din Praga, care
s-a născut la data de 16 iunie 1858 și a decedat la data de 4 decembrie 1926.
De mic și-a descoperit talentul de a prezenta trucuri magice. El a obținut
permisiunea autorităților austriece pentru a exersa arta magiei și a început să
organizeze spectacole prin încânta publicul. A simțit că numele său nu are
destulă rezonanță și a decis să și-l schimbe în Viktor Ponrepo. În anul 1903 a
scris cartea Modern magic în care a prezentat diverse
experimente în fizică, mecanică, aritmetică și jocuri de masă pentru artiști
profesioniști și amatori. A fost vrăjit de fonograful lui Edison aflat în
Expoziția Jubileului din 1891 de la Praga l-a încântat și o proiecție a
primelor fotografii a fost expusă în coliba de lemn din Kříženecký. Patru ani
mai târziu, a avut loc prima sa reprezentație de cinema. Ulterior și-a cumpărat
un fonograf și apoi un proiector. În cele din urmă, în loc de trucuri de magie,
a început să ruleze propriul său cinematograf de călătorie. Nu avea licență
pentru a prezenta filme la Praga, dar a prezentat în toată țara. Începând cu
anul 1907 a deschis un cinematograf permanent la Praga, care avea 56 de locuri
și unde prezenta filme zilnic, mai puțin vinerea.
3. Moneda de
mai jos marchează trecerea a 400 de ani de la moartea lui
nașterea lui Rabbi Jehuda
Löw. Pe
aversul monedei, în interiorul unui cerc periferic continuu sunt redate câteva stele
ale lui David, de diverse dimensiuni, suprapuse, în interiorul lor putând fi
sesizate inscripționările unor ani: 1827, 1849, 1941, dar și
alte numere; 93, 95, 185 precum și monograma Monetărie statului ceh. Ca
inscripții la obiect putem descifra: 200 Kc – valoarea monedei – undeva în dreapta, pe 2 rânduri și
jos, periferic, circular, pe conturul monedei – CESKA REPUBLIKA – denumirea
țării. Pe revers, în interiorul unui cerc periferic continuu este reprezentat
un ornament decorativ și monograma gravorului, iar pe
partea centrală, începând de sus și până jos, pe mai multe rânduri, sunt
aplicate inscripțiile: “RABI JEHUDA LOW BEN BECALEJ” (numele personajului) și 1609 – 2009 (anii decesului personajului și al emiterii
monedei).
Moneda are
următoarele caracteristici tehnice: data emiterii – 17 iunie 2009, valoarea –
200 coroane, forma – rotundă, diametrul – 31 milimetri, greutatea – 13
grame, compoziția – argint, calitatea – BU (11300 buc) și proof (18100
buc) și designer – Josef Šafařík.
Rabbi Jehuda
Low, nume
real Judah Loew ben Bezalel sau Rabin Loew (Löw, Loewe, Löwe, Levai) a fost un savant evreu, filozof
mistic și rabin ale orașelor Mikulov (Moravia) și Praga (Boemia), care s-a
născut în anul 1512 (1526?) și a decedat la data de 7 septembrie 1609. În
rândul savanților iudaismului era cunoscut ca și Maharal de Praga sau pur și simplu Maharal, acronimul ebraic al „Moreinu Ha-Rav Loew "("
Învățătorul nostru, Rabin Loew "). Nu există dovezi documentate despre
faptul că a primit educație religioasă organizată, conducându-i pe cercetători
să concluzioneze că a fost un autodidact talentat. Este înmormântat la
Cimitirul evreiesc vechi din Praga.
xxx
DE LUAT AMINTE
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
O EPIGRAMĂ PROPRIE
__________xxx___________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii
generale despre medalistică şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic,
foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite,
preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care
indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei
persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani
și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare
societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică,
religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de
participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură,
etc.
Regina Elisabeta a României - Muza poeziei
Medalia
de mai sus s-a bătut
în anul 1913 la Berlin de către gravorul Johannes Boesse, este de alamă, are
forma rotundă cu diametrul de 90 milimetri și este un omagiu adus reginei României - Elisabeta. Pe avers
este reprezentat bustul laureat al reginei Elisabeta spre dreapta, având pe cap
o eșarfă,
înconjurat de legenda: “ELISABETH KONIGIN V. RUMANIEN 29 XII 1913”. Pe revers
este reprezentată muza poeziei iradiind raze de lumină, cântând la liră, iar în exergă inscripția pe
trei rânduri: “IN MEMORIAM / GLORIOSISSIMAN / 29.XII.1913”
Elisabeta a Romaniei,
Principesă de Wied – pe numele său complet
Elisabeth Pauline Ottilie Luise zu
Wied – (născută 29 decembrie 1843, Neuwied, Germania – decedată 18 februarie
1916, Curtea de Argeş) este numele sub care a mai fost cunoscută Regina
Elisabeta a României, întâia regină a României, soţia lui Carol I
Hohenzollern-Sigmaringen, primul rege român al dinastiei Hohenzollern, a fost o
patroană a artelor, fondatoare a unor instituţii caritabile, poet, eseist,
scriitor. Este, de asemenea, cunoscută sub numele de Principesa Elisabeth
von Wied, ca patroană a artelor purta pseudonimul Carmen Sylva, iar ca
fondatoare de instituţii caritabile a fost supranumită de oamenii din
popor Mama răniţilor. S-a născut pe 29 decembrie 1843 în castelul
Monrepos din Neuwied (astăzi în unul din cele 16 state federale ale Germaniei,
Rheinland-Pfalz) pe Rin şi a murit pe data de 2 martie 1916 în Bucureşti.
Mormântul său se găseşte la Mănăstirea Curtea de Argeş, unde sunt îngropaţi
toţi Regii României. Elisabeta era fiica lui Hermann, prinţ de Wied. În
1869 Principesa Elisabeta de Wied se căsătoreşte cu Domnitorul Carol I al
României, devenind astfel prima regină a României. Prinţesa Elisabeta von
Wied a venit în România în 1869, la vârsta de 26 de ani, pentru a se căsători
cu Karl von Hohenzollern, care a guverant sub numele regal de Carol I de
România. În acea vreme Principalitatea era sub tutela Imperiului Otoman. După
Războiul de Independenţă din 1877 şi Tratatul de la Berlin (1878), România a
fost recunoscută ca regat în 1881 şi Elisabeta a devenit prima Regină de
România. În timpul războiului din 1877, Elisabeta a înfiinţat spitale,
servicii de ambulanţă şi îngrijire şi a procurat medicamente pentru răniţi.
Regina Elisabeta s-a implicat energic în sprijinirea artelor şi a societăţii
filantropice, prin intermediul cărora a încurajat doamnele din înalta societate
să aibă un rol activ în strângerea de fonduri şi în gestionarea actelor caritabile.
În absenţa unui sistem de caritate, Societatea Regina Elisabeta a reginei,
fondată în 1893, a tratat benevol circa 17.000 de pacienţi pe an, a distribuit
medicamente gratuite şi a monitorizat starea familiilor nevoiaşe. Regina a
avut şi iniţiativa de a identifica potenţialul meşteşugurilor româneşti. Ea
însăşi se înveşmânta adesea în portul naţional românesc, socotit până atunci
strai al ţăranilor, şi a încurajat doamnele din suita ei să facă la fel,
dându-i astfel o valoare socială deosebită. Regina a organizat la castelul
regal de la Sinaia un centru de meşteşuguri naţionale. A făcut o datorie
din a încuraja tinerii talentaţi să studieze prin intermediul unui program de
burse. Regina şi-a făcut un anturaj de artişti în devenire cum ar fi George
Enescu sau Elena Văcărescu şi a sprijinit financiar pictorul Nicolae Grigorescu
şi poetul Vasile Alecsandri.Elisabeta a ştiut şi beneficiul major al turismului
într-o ţară care nu era încă în circuitul turistic internaţional. A iniţiat în
acest domeniu o campanie vioaie de publicitate pentru a-şi face cunoscută în
străinătate ţara sa adoptivă. Trenul Orient Express făcea o haltă la Sinaia şi
călătorii erau găzduiţi la castelul regal. Ca parte a aceleaşi campanii,
România a participat la Expoziţia Universală de la Paris în anii 1867, 1889 şi
1900 cu multe articole lucrate tradiţional de femei, cum ar fi broderii şi
tapiţerii, iar în 1912, regina a organizat la Berlin expoziţia Die Frau
im Kunst und Beruf (Femeia în artă şi meşteşuguri). Talentul
său lingvistic desăvârşit, a ajutat-o să publice diverse opere în limbile
franceză, germană şi engleză sub pseudonimul Carmen Sylva, prin lucrările sale
făcând cunoscută în străinătate România; astfel a atras atenţia lui Pierre Loti
şi Mark Twain, care evocând-o a spus despre ea: “Acea prinţesă şi poetă germană
încântătoare, adorabilă, îşi aduce aminte că florile codrului şi câmpiile “i-au
vorbit”". În ciuda romantismului său accentuat, se poate spune fără
şovăială despre Carmen Sylva că a reuşit, într-o societate patriarhală atunci
când sistemul de valori european era doar o faţadă, să iniţieze o mişcare de
emancipare a femeilor din România: cel mai bun exemplu al acestei mişcări este
protejata ei, Elena Văcărescu. Regina Elisabeta a murit cu puţin timp
înainte ca România să declare război Germaniei şi a fost îngropată la
mănăstirea de la Curtea de Argeş. A fost poetă şi prozatoare, o
admiratoare sinceră a poetului român Mihai Eminescu, pe care l-a recompensat cu
ordinul Bene Merenti, însoţit de o importantă sumă de bani dar cuprins de o
furie anti dinastică poetul a refuzat să ridice premiul. Era o pasionată
cititoare a poemelor sale, după cum rezultă dintr-o scrisoare trimisă de Titu
Maiorescu lui Eminescu. Relaţiile dintre Mihai Eminescu şi
regele Carol I, erau destul de tensionate după ce Mihai Eminescu a folosit, ca
să-l caracterizeze pe rege formula cu valoare derogativă Carol îngăduitorul
într-un editorial din gazeta conservatoare Timpul. Mihai Eminescu era
adeptul unei monarhii autoritariste, dar Constituţia de la 1866 dădea regelui
doar puterile unei monarhii constituţionale, măsură de precauţie care urma să
împiedice orice nouă tentativă de dictatură regală după precedentul istoric al
domniei prinţului pământean Alexandru Ioan Cuza. Pseudonimul său literar era Carmen
Sylva, ceea ce se traduce din limba latină prin “Cântecul pădurii”. Se
fotografia în faţa maşinii de scris şi este cunoscut faptul că în prima reclamă
publicitară din lume de tip testimonial pentru o companie producătoare de
maşini de scris apărea chiar regina României. Casa regală a României, nefiind
prea bogată (a se vedea celebra poveste privind Coroana de oţel), îşi completa
veniturile din publicitate! A fost supranumită regina scriitoare, a scris
poeme, basme, povestiri, romane, lucrări cu caracter memorialistic. A tradus
din opera lui Pierre Loti. Reşedinţa ei preferată era Castelul Peleş, unde îşi
ţinea şi biblioteca. Regina Carmen Sylva şi-a devotat întreaga ei viaţă
desăvîrşirii spirituale, şi carierei de scriitor. A scris în mai multe limbi,
fiind fluentă şi perfect inteligibilă în germană, franceză, engleză şi română.
Cunoştea la perfecţie limba latină şi limba greacă. A colaborat la scrierea mai
multor cărţi cu doamna ei de curte, Mite Kremnitz, una dintre iubitele lui
Mihai Eminescu. Mite era cumnata lui Titu Maiorescu, şi a devenit eroina
principală a unui roman de dragoste scris de Eugen Lovinescu, Mite (1934),
despre povestea de dragoste dintre cei doi, la fel de faimoasă ca relaţia cu
Veronica Micle. Titu Maiorescu era căsătorit cu Klara Kremnitz, dar după
moartea prematură a acesteia, în urma unui cancer la sân îşi notează în Jurnal
interesul său pentru Mite. Prin intermediul lui Mite Kremnitz, Carmen Sylva l-a
cunoscut pe Mihai Eminescu. Într-o scrisoare pe care Titu Maiorescu i-o trimite
lui Mihai Eminescu şi care conţinea asigurări că volumul de Poesii îngrijit
de Maiorescu şi publicat în 1883 la editura Socec, acesta îi transmite poetului
că la curtea de la Castelul Peleş doamnele de curte şi regina însăşi au învăţat
deja poeziile sale pe de rost! Iubitoare şi creatoare de artă şi
literatură, era o bună cunoscătoare şi interpretă de muzică – canto, pian,
orgă; avea în acelaşi timp şi calităţi de pictor. Excelentă amfitrioană, femeie
rafinată şi cultă, Elisabeta creează un salon pentru oamenii de cultură în care
se găsesc, printre alţii, Vasile Alecsandri, Elena Văcărescu, Mite Kremnitz,
Titu Maiorescu. Îi admira atât pe Mihai Eminescu, considerându-l un mare poet
romantic, cât şi pe George Enescu. Pe acesta l-a ajutat în drumul devenirii sale
de mare compozitor, prin construirea lângă Castelul Peleş a unei săli de
concerte special concepută pentru el şi prin dăruirea unei viori construită de
celebrul lutier italian Amati. “Azilul orbilor Regina Elisabeta” În 1909,
Regina Elisabeta a înfiinţat “Azilul orbilor Regina Elisabeta” pe strada Vatra
Luminoasă din Bucureşti, care funcţionează şi în prezent, acest centru având un
liceu pentru cei cu deficienţe vizuale, o postliceală sanitară etc. Regele
Carol a sprijinit acţiunea umanitară a Reginei, adresându-i d-lui Ion I.C.
Brătianu, Preşedinte al Consiliului de miniştri, pe 26 noiembrie 1909, o
scrisoare prin care dorea ca statul să se implice în activităţile acestui
aşezământ, regele “punând la dispoziţie suma de 500 000 lei pentru achitarea
datoriilor în fiinţa şi terminarea clădirilor trebuincioase”. Şi Regina a
adresat lui Ion I.C. Brătianu pe 25 noiembrie 1909 o scrisoare în care scria:
“în via dorinţă de a veni în ajutorul orbilor, am luat acum câţiva ani
iniţiativa de a înfiinţa un azil menit a le da adăpost statornic deprinndu-i în
acelaşi timp la o muncă folositoare.(…) Sunt încredinţată că acest aşezământ va
răspunde şi în viitor menirei sale umanitare şi că deapururea infirmii se vor
bucura într-însul de o adevarată alinare”. (sursa:Arhivele Naţionale ale
României). A scris enorm, peste o mie de poezii, nouzeci de nuvele strânse
în patru volume antologice, treizeci de opere dramatice şi patru romane. A
scris în limba germană, uneori chiar cu caractere gotice. Opera ei a fost
transpusă în limba română de Mihai Eminescu, George Coşbuc, Mite Kremnitz sau
Adrian Maniu. Se poate menţiona ca un fapt divers că s-a afirmat adesea că
poemul Pestre vârfuri al lui Mihai Eminescu ar fi doar
versiunea modificată în limba română a unui poem scris în limba germană de
poeta Carmen Sylva.
(Femeia secolului XXI - net)
Insigna - Angela Furtună
Poet al Capitalei Istorice a României
Angela
Furtună este
o scriitoare română,
eseistă, publicistă, critic literar, grafician și artist vizual care s-a născut
la data de 19 iunie 1957 la Suceava. Din 2004 este membră a Uniunii
Scriitorilor din România, filiala Iași. În an 2013 a fost
decorată de NARPA (North American Romanian Press Association) cu titlul
Journalist of The Year 2013 1st Place for Culture. În anul 2011 a primit
Premiul de Excelență din partea "The World Organization of Bukovinian
Jews" pentru creativitate, spirit etic, efortul de a promova dialogul
intercultural și de a denunța antisemitismul, pe toată paleta sa semantică
globală actuală (ce merge de la anti-iudaism, alte forme de xenofobie și până
la anti-românism), dar și pentru înțelegerea iudaismului și adevăratului
românism în universalitatea lor, pentru respectarea valorilor identitare în
lume. Publică literatură, critică
literară, eseu și cronici, interviuri cu personalități literare, sau recenzii
și realizări multimedia de PR, comunicare și marketing cultural în revistele
literare românești ca Acolada, Hyperion, Vatra, Convorbiri literare, Poezia,
România literară, Steaua, Poesis, Feed-back, Oglinda literară, Ateneu, La
Lettre R, Porto-Franco, Antiteze, Luceafărul, Galateea, Gracious Light ș.a
dar și în multe publicații electronice. În intervalul 2009 - 2010, în cadrul
Bibliotecii Bucovinei, a susținut campania România Vorbită Frumos. Alte programe susținute de Angela
Furtună sunt:
- Atelierele LifeStyle - Angela
- Programul de comemorare a Zilei Internaționale a Victimelor Holocaustului
- Programul Clubul Cititorilor Copii - Cenaclul pentru Copii al Uniunii Scriitorilor din România.
- Programul Conferințele Bibliotecii
- Programul Zilele Monica Lovinescu, desfășurat la Suceava și Fălticeni.
- Programul Francofon Le Printemps des Poetes
Insigna - C.T.A. artilerie (Cercul tehnico aplicativ)
Cercurile
tehnico aplicative (C.T.A.) erau forme de pregătire
specială în cadrul formațiunilor de pregătire militară a tinertului pentru
apărarea patriei (P.T.A.P.). Pentru a înțelege contextul apariției
formațiunilor PTAP să nu uităm că, urmare a creării NATO (1949), la 14 mai
1955, din inițiativa Uniunii Sovietice, apare al doilea bloc militar (Pactul de
la Varșovia, semnat de toate statele comuniste) în scopul apărării colective
împotriva unei agresiuni externe. Cu toate acestea, la data de 20 august 1968 o
forță militară a Pactului de la Varșovia (formată din 23 divizii sovietice și 6
din partea altor țări comuniste) invadează Cehoslovacia pentru a înăbuși
mișcarea reformatoare de acolo, împotriva URSS. E de reținut că România
nu a participat la această acțiune, supărând rău de tot “prietenul de la
răsărit”. O invazie asemănătoare celei din Cehoslovacia era iminentă și în
România. La data de 15 noiembrie 1968 în România sea doptî Legea nr. 33 care a
instituit pregătirea tineretului pentru apărarea patriei. Conducerea acestei
pregătiri a fost încredințată UTC-ului, sprijinit de mai multe structuri
administrative, militare și civile. Toți băieții și fetele cu vârste incluse
între 18 – 20 ani erau incluși în formațiunile de PTAP. Pregătirea consta în
pregătire militară generală, cunoașterea armelor de nimicire în masă și a
modului de protecție împotriva lor, apărare locală antiaeriană, pregătire
sanitară și de prim ajutor precum și pregătire de specialitate, în cadrul
cercurilor tehnico-aplicative de pe lângă unitățile militare. Tinerii purtau pe
timpul pregătirii o uniformă albastră asemănătoare cu cea a gărzilor patriotice
(dar care era kaki) iar manualele după care se pregăteau erau asigurate
de către Ministerul Apărării Naționale. Adeseori se organizau tabere și
concursuri pe tematici specifice. Pentru stimularea tinerilor participanți
la pregătire se acordau diplome, medalii, insigne și alte stimulente.
Începuturile artileriei se pierd în negura vremurilor, desi notiunea de artilerie a apărut destul de recent la scara istoriei, pe la mijlocul veacului al XV-lea. Termenul "artilerie" derivă din verbul arhaic francez "artiller", care înseamnă arta de a construi si mânui, pe timpul luptelor, diferite masini de război. Dar această masină de război, cum este tunul, nu este o masină oarecare! "În această masină (tun) se razimă toată puterea pedestrimii, toată splendoarea călărimii, cu un cuvânt toată puterea războiului", observa cronicarul polonez L. Gorecki. De aceea, comandantii militari, din toate timpurile, au învătat că Stiinta folosirii acestei arme puternice este o datorie pentru ei. Napoleon o spune direct: "Un comandant care nu stie să folosească această puternică armă din subordine, care nu are consideratii pentru nevoile artileriei nu ar trebui să o comande niciodată". Primele piese de artilerie din dotarea armatei române au fost 4 tunuri cu țeavă de bronz (calibru 80 milimetri), dăruite domnitorului Țării Românești – Gheorghe Bibescu, de către Înalta Poartă, “să slujească întru paza bunei rânduieli şi liniştei obşteşti". La 1835 Moldova avea un singur tun și abia în 1949, domnitorul Grigore Al. Ghica este cadorisit cu 5 tunuri tot de Înalta Poartă. În anii 1853 – 1854 artileria celor două provincii românești a participat la războiul ruso-turc efectuînd trageri de precizie, dar după încheierea conflictului tot materialul de artilerie a fost confiscat de armata rusă. Pentru instruirea artileriștilor moldoveni, sunt aduse la Iași două tunuri scoase din Dunăre, la Galați, în urma războiului ruso-turc. În luna februarie 1857 au fost achiziţionate din Austria 6 tunuri, 2 obuziere, 8 chesoane, precum şi caii cu harnaşamentul necesar. Cu acest material a fost constituită o baterie de artilerie călăreaţă formată din 8 piese, aceasta fiind dealtfel singura baterie existentă în Principatele Române până în anii Unirii. După Unire, în anul 1859, ca urmare a faptului că Rusia a înapoiat principatelor tunurile luate în 1854, s-au constituit încă trei baterii de artilerie: una pedestră în Moldova, şi două în ţara Românească: una călăreaţă și una pedestră. Acesta este începutul artileriei călărețe în România. Artileria este arma destinată pentru sprijinul cu foc al operațiilor forțelor luptătoare, constituind mijlocul principal de lovire cu foc a obiectivelor terestre și de la suprafața apei. Legea nr.18 din 4 martie 1992 pentru ratificarea Tratatului cu privire la forţele armate convenţionale în Europa stipulează: termenul artilerie înseamnă sistemele de mare calibru capabile să lovească obiective terestre, în primul rând prin executarea de foc indirect.Asemenea sisteme de artilerie asigură sprijinul de bază cu foc indirect pentru formațiunile de arme întrunite. Sistemele de artilerie de mare calibru sunt tunurile, obuzierele, piesele de artilerie combinând caracteristici de tunuri și de obuziere, aruncătoarele și sistemele multiple de lansare proiectile reactive cu calibru de 100 mm și mai mare.
Începuturile artileriei se pierd în negura vremurilor, desi notiunea de artilerie a apărut destul de recent la scara istoriei, pe la mijlocul veacului al XV-lea. Termenul "artilerie" derivă din verbul arhaic francez "artiller", care înseamnă arta de a construi si mânui, pe timpul luptelor, diferite masini de război. Dar această masină de război, cum este tunul, nu este o masină oarecare! "În această masină (tun) se razimă toată puterea pedestrimii, toată splendoarea călărimii, cu un cuvânt toată puterea războiului", observa cronicarul polonez L. Gorecki. De aceea, comandantii militari, din toate timpurile, au învătat că Stiinta folosirii acestei arme puternice este o datorie pentru ei. Napoleon o spune direct: "Un comandant care nu stie să folosească această puternică armă din subordine, care nu are consideratii pentru nevoile artileriei nu ar trebui să o comande niciodată". Primele piese de artilerie din dotarea armatei române au fost 4 tunuri cu țeavă de bronz (calibru 80 milimetri), dăruite domnitorului Țării Românești – Gheorghe Bibescu, de către Înalta Poartă, “să slujească întru paza bunei rânduieli şi liniştei obşteşti". La 1835 Moldova avea un singur tun și abia în 1949, domnitorul Grigore Al. Ghica este cadorisit cu 5 tunuri tot de Înalta Poartă. În anii 1853 – 1854 artileria celor două provincii românești a participat la războiul ruso-turc efectuînd trageri de precizie, dar după încheierea conflictului tot materialul de artilerie a fost confiscat de armata rusă. Pentru instruirea artileriștilor moldoveni, sunt aduse la Iași două tunuri scoase din Dunăre, la Galați, în urma războiului ruso-turc. În luna februarie 1857 au fost achiziţionate din Austria 6 tunuri, 2 obuziere, 8 chesoane, precum şi caii cu harnaşamentul necesar. Cu acest material a fost constituită o baterie de artilerie călăreaţă formată din 8 piese, aceasta fiind dealtfel singura baterie existentă în Principatele Române până în anii Unirii. După Unire, în anul 1859, ca urmare a faptului că Rusia a înapoiat principatelor tunurile luate în 1854, s-au constituit încă trei baterii de artilerie: una pedestră în Moldova, şi două în ţara Românească: una călăreaţă și una pedestră. Acesta este începutul artileriei călărețe în România. Artileria este arma destinată pentru sprijinul cu foc al operațiilor forțelor luptătoare, constituind mijlocul principal de lovire cu foc a obiectivelor terestre și de la suprafața apei. Legea nr.18 din 4 martie 1992 pentru ratificarea Tratatului cu privire la forţele armate convenţionale în Europa stipulează: termenul artilerie înseamnă sistemele de mare calibru capabile să lovească obiective terestre, în primul rând prin executarea de foc indirect.Asemenea sisteme de artilerie asigură sprijinul de bază cu foc indirect pentru formațiunile de arme întrunite. Sistemele de artilerie de mare calibru sunt tunurile, obuzierele, piesele de artilerie combinând caracteristici de tunuri și de obuziere, aruncătoarele și sistemele multiple de lansare proiectile reactive cu calibru de 100 mm și mai mare.
Comitetul pentru cultură fizică și sport
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri.
Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”,
iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti,
care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de
D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea
societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice
a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul
acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura
usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Comitetul pentru Cultura Fizica si Sport (C.C.F.S.) a
fost un organism național care a condus o perioadă de timp sportul românesc (9
august 1949 – 2 iulie 1957). Acest organism avea filiale teritoriale și locale
care funcționau pe lângă primăriile regionale, raionale sau comunale. Pentru
rezultate meritorii obținute în activitatea sportivă competitorii primeau
insigne robuste strident colorate, încărcate cu simboluri comuniste, dar și diplome,
care tot așa, erau divers colorate și cu multe simboluri comuniste pe ele..
Începuturile organizarii activitatii de educatie fizica si sport din țara
noastra apartin celei de-a doua jumatati a secolului XIX-lea, cand
s-au infiintat societati de vanatoare care au contribuit la
dezvoltarea tirului si la formarea primelor societati de
tir. Drept urmare, prima societate sportivă care s-a infiintat
la Bucuresti, a fost Societatea de dare la semnu Bucuresc, in
anul 1862. La initiativa lui Gheorghe Moceanu, primul profesor roman
de gimnastica (termen prin care, la vremea respectiva, se intelegea
educatie fizica) si a profesorului de scrima C. Constantiniu, a luat
fiinta, la 8 iunie 1867 Societatea Centrala Romana de Arme, Gimnastica si Dare
la Semn (mai tarziu, si Natatiune). Ca
urmare a intensificarii activitatii societatilor de
gimnastica existente, in anul 1906 ia fiinta primul for
conducător din Romania: Federatiunea Societatilor de Gimnastica din
Romania (F.S.G.R.). A doua organizatie centrală de conducere a activitatii
de educatie fizica si sport din tara noastra a luat fiinta în
decembrie 1912, sub denumirea de: Federatia Societatilor Sportive din
Romania (F.S.S.R.). F.S.S.R. a fost prima organizatie care
a cuprins aproape toate ramurile de sport practicate in tara. Ea a
introdus afilierile si legitimarile sportive, organizand competitii,
printre care și campionatele nationale (primele campionate fiind cele
scolare). in acest sens s-au alcatuit primele calendare
sportive, primele regulamente de competitii, s-au adaptat o serie de termeni
tehnici, tactici si de regulament la specificul limbii romane, s-au
introdus foile de arbitraj etc. In perioada 1920-1930, Romania a intrat in
circuitul sportiv mondial, extinzandu-si relațiile sportive internationale.
Sportul scolar, care pana in 1916 fusese baza activitatii sportive, a
trecut pe locul doi, lasand intaietatea cluburilor sportive. Sistemul
suedez de educatie fizica a inceput să capete amploare, culminand cu
infiintarea Oficiului National de Educatie Fizica (O.N.E.F.) si, in
cadrul acestuia, a Institutului National de Educatie Fizica (I.N.E.F.). F.S.S.R. și
O.N.E.F. si-au dus fiecare activitatea separat
si independent. F.S.S.R. exprima initiativa particulara si se ocupa
cu activitatea sportiva, iar O.N.E.F. era institutie de stat care a pus
accentul pe sistemul suedez de educatie fizica. Datorita centralizarii
excesive, la un moment dat, F.S.S.R. nu a mai corespuns, din
punct de vedere rganizatoric, necesitatilor dezvoltarii diferitelor ramuri
de sport, care-si doreau acum autonomia. Drept urmare, prin noua lege din
anul 1929, statul avea sa permita manifestarea initiativei
private prin infiintarea de asociatii, care se vor grupa in federatii
de specialitate. Astfel, in anul 1930, a avut loc
infiintarea Uniunii Federatiilor Sportive din Romania
(U.F.S.R.). În locul comisiilor pe ramuri de sport din F.S.S.R.,
au luat fiinta federatiile sportive. La data infiintarii sale, U.F.S.R.
cuprindea numai trei federatii: box, tenis si fotbal. Ulterior au
aparut federatii noi: baschet, volei, natatie. Criza economica din
anii 1929-1933 a afectat si sportul romanesc, viata sportiva
stagnand, in general. Dupa incetarea crizei economice, in anul 1934
s-a infiintat Oficiul pentru Educatia Tineretului Roman (O.E.T.R.).
Subordonarea activitatii sportive O.E.T.R.-ului a contribuit la regresul
sportului romanesc, situatie care se va accentua si in anii
urmatori. La 1 decembrie 1936, O.N.E.F.-ul a fost desfiintat,
atributiile sale fiind preluate de I.S.E.F. (Institutul Superior de Educatie
Fizica, fost I.N.E.F.). In anul 1937, se desfiinteaza O.E.T.R., ramanand numai
organizatia de tineret Straja Tarii sau Strajeria, ca institutie de stat
autonoma. Strajeria avea sa exercite un control direct si asupra
U.F.S.R.-ului. Evenimentele politice interne si internationale,
concentrarile efectuate in anul 1939, au determinat o noua scadere a
activitatii sportive. De asemenea, anul 1940 s-a caracterizat printr-un
adevarat haos in activitatea sportiva, acest lucru fiind influentat si de
instaurarea dictaturii militaro-fasciste. La 30 septembrie 1940 a luat
fiinta Organizatia Sportului Romanesc (O.S.R.) - o noua organizatie
sportiva care a condus activitatea sportiva din tara noastra
pana in anul 1944. O.S.R. a desfiintat federatiile, creand in locul
lor directorate, in care erau unite mai multe ramuri de sport si a
proclamat ca sporturi de baza, atletismul si tirul, fara a se
observa insa, o imbunatatire a lor. Pe timpul celui de-al doilea razboi
mondial, activitatea sportiva a scazut din toate punctele de
vedere. Sportul trebuia sa contribuie la pregatirea
tineretului pentru lupta. In a doua jumatate a anului 1944, ca urmare a
debutului transformarilor din viata politica, sociala si culturala a
Romaniei, au avut loc schimbari importante in conducerea activitatii de
educatie fizica si sport. La 15 septembrie 1944, a luat fiinta Organizatia
Sportului Popular (O.S.P.). La 7 noiembrie 1944, vechea O.S.R. s-a
desfiintat prin lege, reinfiintandu-se totodata Uniunea Federatiilor
Sportive din Romania (U.F.S.R.), care functiona pe langa Ministerul
Culturii. Din punct de vedere organizatoric, O.S.P. trece in subordinea
Ministerului invatamantului Public. O noua schimbare a formei organizatorice a
activitatii de educatie fizica si sport din tara noastra s-a facut la 9 august
1949 cand O.S.P. este înlocuita prin Comitetul pentru Cultura Fizica si
Sport (C.C.F.S.) de pe langa Consiliul de Ministri. Sub conducerea
C.C.F.S. isi mai desfasurau activitatea Institutul de Educatie Fizica si
scolile medii tehnice de cultura fizica. La 2 iulie 1957 a avut loc o noua
reorganizare a miscarii sportive din Romania si anume, infiintarea Uniunii
pentru Cultura Fizica si Sport (U.C.F.S.). U.C.F.S.-ul se constituia
intr-o organizatie obsteasca, de masa pentru conducerea, indrumarea si
controlul educatiei fizice si sportului din Romania. Prin rezolutia
adoptata la conferinta din 1967 in locul U.C.F.S. s-a infiintat Consiliul
National de Educatie Fizica si Sport (CNEFS) organul central de specialitate,
investit de stat cu atributii prevazute in Legea nr. 29 din 1967 cu
privire la dezvoltarea activitatii de educatie fizica si sport. In cadrul
C.N.E.F.S. isi desfasurau activitatea doua sectii: 1) Sectia sport de
performanta si pregatire olimpica si 2) Sectia sport de masa si
economica. În teritoriu, activitatea era condusa de Consiliile Judetene
de Educatie Fizica si Sport (C.J.E.F.S.), subordonate C.N.E.F.S. In data
de 30 decembrie 1989, la cateva zile dupa evenimentele ce au condus la
schimbarea vechiul regim, s-a infiintat un nou for conducator: Ministerul
Sporturilor. Acesta nu avea sa functioneze decat câteva luni. Conform HG
994, la data de 3 septembrie 1990 a luat fiinta Ministerul
Tineretului si Sporturilor. Acest organ conducator central al domeniului
își desfășoară activitatea si in prezent dupa ce, pe parcursul ultimilor ani,
organizarea si functionarea sa au suferit modificari si completari inurma
intrarii in vigoare a mai multor Hotarari de Guvern .
Insigna - A.N.I.T.P.
Agenția națională împotriva traficului de persoane
Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane
(A.N.I.T.P.)
a fost înființată și funcționează în baza Hotărârii de Guvern nr.460 din 11 mai
2011. ANITP este o direcție cu personalitate juridică din subordinea
Ministerului Administrației și Internelor. Agenţia evaluează şi monitorizează,
la nivel naţional, activitatea desfăşurată în domeniul luptei împotriva
traficului de persoane de către instituţiile publice şi organizaţiile
neguvernamentale, îndeplinind rolul de raportor naţional.
Agenția are
următoarele atribuțiuni principale:
- elaborează, pe baza propunerilor instituţiilor cu atribuţii în domeniu, proiectul Strategiei naţionale împotriva traficului de persoane, denumită în continuare Strategie naţională, care se supune spre aprobare Guvernului;
- monitorizează şi evaluează activităţile desfăşurate de instituţiile publice cu atribuţii în domeniul traficului de persoane şi de organizaţiile neguvernamentale, în raport cu obiectivele prevăzute în planurile de acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale;
- elaborează proiectele standardelor naţionale în domeniu, împreună cu instituţiile publice şi organizaţiile neguvernamentale implicate, pe care le supune aprobării Guvernului, în condiţiile legii;
- stabileşte şi transmite instituţiilor cu responsabilităţi în domeniu indicatorii şi criteriile de apreciere a fenomenului traficului de persoane, pe baza evoluţiilor în dinamica fenomenului la nivel naţional şi internaţional;
- colectează, stochează, procesează şi analizează date şi informaţii cu caracter personal şi statistic în domeniul său de competenţă;
- efectuează studii şi cercetări privind diagnoza şi evoluţia fenomenului traficului de persoane;
- facilitează şi contribuie la schimbul de date şi informaţii cu caracter statistic între instituţiile cu competenţe în domeniu, din ţară şi din străinătate;
- formulează propuneri pentru modificarea şi completarea legislaţiei în domeniul său de activitate;
- elaborează, pe baza analizei proprii şi a contribuţiei instituţiilor cu responsabilităţi în domeniu, răspunsurile la chestionare, precum şi rapoartele de ţară în domeniul traficului de persoane;
- dezvoltă campanii de prevenire a traficului de persoane şi programe de facilitare a asistenţei victimelor traficului de persoane şi colaborează cu instituţiile publice, private şi organizaţiile neguvernamentale pentru implementarea unor campanii şi programe comune;
- întocmeşte, cu participarea celorlalte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne şi pe baza datelor furnizate de instituţiile publice cu atribuţii în domeniu şi organizaţiile neguvernamentale, Raportul anual privind evoluţia traficului de persoane şi formulează recomandări instituţiilor cu atribuţii în domeniu cu privire la îmbunătăţirea activităţilor antitrafic;
- elaborează şi fundamentează programe de interes naţional privind prevenirea traficului de persoane şi asistenţa acordată victimelor acestuia în vederea reintegrării sociale;
- realizează evaluarea iniţială a situaţiei victimelor traficului de persoane, pentru identificarea nevoilor de asistenţă specializată;
- facilitează participarea victimelor traficului de persoane la activitatea de urmărire penală şi judecată în cooperare cu instituţiile cu atribuţii în domeniu;
- gestionează sau, după caz, monitorizează gestionarea fondurilor alocate pentru finanţarea programelor din domeniul său de activitate;
- sprijină activitatea de informare privind traficul de persoane, atât în ţară, cât şi în străinătate, elaborând şi realizând diferite materiale cu caracter informativ-preventiv;
- desfăşoară activităţi de cooperare internaţională în domeniul său de competenţă;
- asigură reprezentarea în grupuri specializate sau structuri ale Uniunii Europene, precum şi în organizaţii internaţionale în domeniul de competenţă.
__________ooOoo_________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
10 acțiuni la purtător cinci mii lei
Societatea anonimă pentru comerțul și industria lemnului
DUNĂREA CHERESTEA - Brăila
Detaliu vignetă de pe o felicitare germană
Câteva ornamente decorative periferice
de pe acțiuni germane
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 17.07.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu