.jpg)

Tisău este o comună din județul Buzău, compusă
din satele: Bărbuncești, Grăjdana, Haleș, Izvoranu, Izvoru
(reședința), Leiculești, Pădurenii, Salcia, Strezeni, Tisău, Valea Caprei și
Valea Sălciilor, situată în vestul județului, în Subcarpații de Curbură. Principala
cale de acces în comună este șoseaua județeană DJ100H, care o leagă spre est de
Vernești (unde se termină în DN10 și spre sud-vest de Mizil, județul
Prahova. La recensământul din anul 2021 comuna număra 4314 locuitori, în
scădere față de recensământul anterior (anul 2011 – 4704 locuitori) dintre
care: români
– 94,46% și restul – necunoscută sau alte etnii. Componența confesională a comunei buzoiene Tisău
astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 94,11% și restul – nedeclarată sau alte
religii. Deși reședința sa este satul Izvoru, comuna poartă numele satului
Tisău din motive istorice, acesta fiind cel mai vechi sat al comunei și este în
continuare de referință pentru întreaga zonă. La începutul secolului al XX-lea,
comuna făcea parte din plasa Sărata a județului Buzău, avea altă
componență și număra 3112 locuitori. În 1950, comuna a fost inclusă în raionul
Buzău al regiunii Buzău și apoi (după 1952) al regiunii Ploiești. Comuna
Tisău a schimbat mai multe denumiri, între care Valea Rea și
(începând cu anul 1964) Pădurenii. Structura actuală a comunei
este cea înregistrată la 1968, când s-a stabilit actuala organizare
administrativă a României și s-a reînființat județul Buzău. Câteva dintre
obiectivele de vizitat pe raza comunei sunt:- Mănăstirea Ciolanu cu Bisericile “Sf. Petru și
Pavel” și
“Biserica Sf.
Gheorghe” – lângă Haleș.
- Mănăstirea Bradu – lângă Haleș
- Biserica “Schimbarea la Față” – lângă Haleș, pe Muchia Cetățuia
- Biserica “Sf. Nicolae” – Izvoranu
- Ruinele unei biserici, sec. 17, - Grăjdana, zona fostului sat Lunceni
- Mănăstirea Barbu – Leiculești
Pe
un soclu masiv din piatră de Albeşti-Câmpulung, situat în centrul localităţii
Grăjdana, se înalţă statuia din bronz a unui soldat român, cu arma la piept, în
poziţie de aşteptare. Costrucţia monumentului a început în anul 1934 cu
sprijinul locuitorilor şi la iniţiativa unui comitet în frunte cu generalul
Turbatu şi a fost dezvelit la 20 octombrie 1935. Statuia a fost realizată la
turnătoria “Arta română” din Bucureşti de sculptorul I. Pantazi. Pe soclu,
lateral stânga, găsim inscripţia: “Vouă,
ostaşi români, fii ai satelor din comuna Grăjdana, morţi în războiul întregirii
neamului, în semn de înaltă preţuire şi profundă cinstire şi pioasă aducere
aminte a jertfei voastre de eroi”. Lateral dreapta, sunt înscrise numele
eroilor şi al celor din comitetul de iniţiativă. 
În
cimitirul satului Tisăul de Jos, situat peste drum de biserica cetăţii Bradu,
cu hramul „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie”, în partea din spate, se află un
monument masiv, tip obelisc, din piatră, aşezat pe un soclu în trepte.
Inscripţia ne spune că „Acest monument
este ridicat de Zărnea N. Gheorghe în anul 2000 în memoria fraţilor mei morţi
pe front Dumitru N. Zărnea, Ion N. Zărnea şi a tuturor eroilor care s-au
jertfit pentru apărarea patriei”. Deasupra inscripţiei, în medalioane, se
află portretele celor doi fraţi ai ctitorului. Sub inscripţie, pe plăci de
marmură, sunt săpate numele eroilor căzuţi în Al Doilea Război Mondial.

In
curtea bisericii cu hramul „Sfântul Gheorghe”, din localitatea Tisăul de Sus, în
partea dreaptă de la intrare, se află două monumente: unul construit în 1926 şi
sfinţit la 26 octombrie, un obelisc cu o cruce în vârf, aşezat pe un soclu în
trepte, pe care se găseşte inscripţia „Recunoştinţă
eroilor neamului 1916-1919”, urmată de numele eroilor localităţii; cel
de-al doilea, tot un obelisc cu cruce în vârf, lucrat de Gheorghe T. Udroiu din
comuna Pietroasele, având ca ornamente însemnele armatei, casca şi cununa de
lauri, iar pe spate o margaretă, este ridicat pentru a cinsti pe „Eroii 1941- 1945”.

În
curtea bisericii cu hramul „Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena” din satul
Valea Caprei, se află un monument de tip obelisc cu cruce în vârf, aşezat pe un
soclu în trepte. Pe faţadă, în partea superioară, într-un medalion, se află
înscris cuvântul „Pace”, sub care
sunt înscrise numele eroilor din Primul Război Mondial şi, pe toate laturile,
numele vestitelor bătălii de la Dragoslavele, Mărăşti, Mărăşeşti, Oituz, unde
au căzut eroii satului. În spate sunt înscrişi membrii Comitetului de ridicare
a monumentului, în număr de 34, în frunte cu preotul P. Eremia. Pe monument au
fost înscrise şi numele eroilor care care au căzut în Al Doilea Război Mondial.
O troiţă din lemn, ridicată la şosea, în apropierea bisericii din satul Valea Sălciilor, glorifică pe eroii din Al Doilea Război Mondial. Inscripţia spune: “Această Sf. Troiţă s-a ridicat de Nicolae şi soţia sa Elena în onoarea ostaşilor căzuţi pe câmpul de luptă pe anul 1941-1945
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
UN AFORISM PROPRIU
O EPIGRAMĂ PROPRIE
UN CAREU DE DEFINIȚII
REZOLVAT
UN DIALOG EPIGRAMATIC
________xxx_______
O PLACHETĂ,
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).

Ștefan cel Mare - Voievod al Moldovei
Asediul cetății Chilia 1462 - 1465

Ștefan al III-lea, supranumit Ștefan cel Mare a
fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433 la Borzeşti şi a
decedat la 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel Bun a avut mai mulţi fii
şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu al lui Alexandru cel Bun.
Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă succesorul la tron între fiii şi
nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan domn, punându-se capăt unei
perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu era nici măcar fiu legitim,
ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi prin urmare i-afost mai
greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi excepţionale, nu numai de
vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi, spre fericirea Moldovei, în
general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de ani. Este cea mai lungă
domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile noastre. Se urcă pe
tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în Muntenia, şi domneşte până în
1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar care din punct de vedere
economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită împrejurării că
reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia şi porturile de
la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi importante, Chilia şi
Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri, prin vămi. Chilia -
după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere cu regii unguri.
Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni, atrăgându-şi prin aceasta
duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este, pentru mica lui ţară, un
voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma comerţului internaţional.
Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea, în timpul domniei lui
Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea Albă. Se tot
spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e chiar adevărat. S-a
bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească relativa independenţă.
Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că Ştefan luase Chilia de la
munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină vasal al regelui Ungariei,
îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să treacă îndărăt
Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva polonezilor. Dar,
bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost luptele sale cu
turcii, în special în 1475, când Moldova este invadată de o mare armată otomană
condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al turcilor. Nu uitaţi că suntem
sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al II-lea care a cucerit
Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care o atinge Imperiul
Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata turcă la Vaslui.
Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez Dlugosz spune că este
cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl proclamă „Athleta Christi”,
adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii, furioşi din pricina acestei
înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al II-lea în fruntea lor. În
plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din actuala Ucraină să atace
Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea apăra împotriva năvalei
tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie părăsesc armata lui Ştefan
cel Mare pentru a se duce să-şi apere vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu
mica lui armată formată aproape numai din boieri, slujitorii lui, şi din câteva
cete din oraşe. Este învins la Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la
nord, iar Mehmet al II-lea nu reuşeşte să cucerească cele două puternice
cetăţi, din care mai puteţi vedea şi astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea
Neamţului. După ce a pârjolit ţara, pentru ca turcii să nu se mai poată
aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod al Moldovei, iar Mehmet al II-lea
se retrage. După această aventură — ca să zic aşa —, Ştefan cel Mare îşi
dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii, dar, din păcate, lucrurile se
înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în 1484, o nouă campanie a lui Baiazid
al II-lea are drept scop, de data aceasta, cucerirea celor două porturi despre
care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi cele două cetăţi cad, probabil
printr-o trădare a genovezilor care erau înăuntru şi care şi-au dat seama că nu
se mai putea lupta împotriva Imperiului Otoman, nefiind suficient de bine
ocrotiţi de un mic voievod creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi
a Cetăţii Albe a reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a
Moldovei. Au început să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut
dezvolta cum s-a dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu
comerţ de tranzit etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic,
crucial pentru dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron
până la bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu
bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un
tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în
Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în
fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe
nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea
este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune
uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi
Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii
cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat următoare,
când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş. (Sursa - Net -
Horia Dumitru Oprea)

In secolul XV, cetatea Chilia, un important centru
economic și strategic al vremii, a fost obiect de dispută între puterile din
regiune. Pe la mijlocul secolului XIV, la Chilia este atestată o intensă
activitate comercială. De aici se exportau spre capitala Imperiului bizantin
mari cantități de grâu, miere, ceară, vin, sare, pește și alte produse. In
plus, cetatea Chilia juca si un mare rol strategico-militar la Dunărea de
Jos. La sfârșitul secolului XIV, Mircea
cel Bătrân extinde teritoriul Țării Românești, până la Marea Neagră,
Chilia intrând, astfel, în componența statului muntean. La scurt timp, în 1426,
domnul Moldovei – Alexandru cel Bun pune stăpânire pe cetate,
profitând de situația grea în care se află domnul Țării Românești Dan al
II-lea. Peste două decenii, în 1448, Petru al II-lea al Moldovei cedează
cetatea Chilia lui Iancu de Hunedoara, guvernatorul Ungariei, care îl
ajutase în lupta împotriva lui Roman al II-lea pentru recâștigarea domniei. De
atunci până în 1465, cetatea a fost apărată de o garnizoană regală maghiară.
Cetatea Chilia a fost mărul discordiei între Ștefan cel Mare și Vlad Țepeș,
vasal al Coroanei maghiare. Domnul Moldovei s-a străduit să redobândească
Chilia. Cel puțin din toamna anului 1460 conflictul dintre Ștefan și Vlad era
deschis: sașii brașoveni îi promiteau lui Vlad o oaste de 4.000 de soldați
împotriva turcilor sau a Moldovei. În timp ce domnul Țării Românești s-a
implicat total în cruciada antiotomană planificată de Congresul de la Mantova,
Ștefan cel Mare a aderat la pacea dintre Polonia și Imperiul Otoman. Încă din
ianuarie 1462 sunt menționate lupte la hotarele dintre cele două țări, ceea ce
periclita comerțul în zonă. Conform cronicarului Laonic Chalcocondil, Ștefan
cel Mare a colaborat cu flota otomană la asedierea Chiliei, în 22 iunie
1462. După eșecul asediului, în care chiar domnitorul Moldovei a căpătat o rană
care-l va chinui până la sfârșitul vieții, oastea moldoveană a intrat să
jefuiască în Țara Românească, dar a fost oprită de Vlad Țepeș. La doi ani și
jumătate de la eșec, în ianuarie 1465, după un asediu de o zi (24 ianuarie),
Ștefan cel Mare cucerește cetatea Chiliei. Domnitorul îl numește pe Isaia,
cumnatul său, pârcălab al cetății. Pentru îmbunătățirea sistemului de apărare,
în vara lui 1479, Ștefan cel Mare reconstruiește cetatea Chilia pe malul stâng
al Dunării (cetatea Chilia Nouă). La lucrări participă 800 de zidari și 17.000
de ajutoare. În 1484 are loc campania sultanului Baiazid al II-lea în Moldova
cu efective de peste 60.000 de soldati. Pe 6 iulie 1484 începe asediul cetății
Chilia, apărată de 400 moldoveni conduși de pârcălabii Ivanco și Maxim. După
opt zile cetatea este cucerită de invadatori (14 iulie).

România pitorească (revistă) - ediție nouă 2006


“România pitorească” nu este doar numele unui volum de proză publicat în anul 1901 de scriitorul român Alexandru Vlahuță
și care constituie un veritabil atlas geografic comentat al României de la
începutul secolului al XX-lea. ci și numele celei mai vechi reviste de turism
din țara noastră. Primul număr al publicației de turism “România pitorească” a apărut în anul 1933 dintr-un mare elan
patriotic. Sunt încă vii vorbele pline de mândrie și bucurie ale marelui pictor
român Nicolae Grigorescu aflat la studii la Paris, adresate colegilor și
prietenilor săi, pentru a vizita România “De-ați ști voi
ce frumoasă este țara mea!” Apariția publicației a fost motiv de mare bucurie
pentru împătimiții de natură, de turism. Deși la începuturi hârtia pe care se
tipărea și ilustrația nu era de cea mai bună calitate, revista a captat atenția
publicului larg prin: idei, abordare, semnături,
redactori și colaboratori și nu ân ultimul rând prin pasiune. Trebuie menționat
că după ultimul mare război “România
pitorească” a fost o revistă de turism destinată propagandei turistice externe,
“A travers de Roumanie”, transformată în “Vacances en
Roumanie”, publicație lichidată, după cinci decenii de activitate
neîntreruptă de distrugătoarea turismului românesc – Elene Udrea. Într-o vreme,
în regimul comunist, pentru câțiva ani revista a apărut în format atipic - A3 –
tabloid, cu un tipar neperformant. Mesajul revistei România pitorească este
preluat și îmbogățit de publicarea Almanahurilor turistice anuale și a altor
colecții de carte turistică precum: “Colecția verde”, “Munții noștri”, etc.
Medalia de mai sus s-a realizat în anul 2023 pentru a marca
trecerea a 100 de ani de la efectuarea primului zbor internațional de noapte
din lume cu orar regulat. Acest zbor s-a efectuat cu un avion Caudron C-61 al
Companiei Franco-Române de Navigație Aeriană, în data de 10 septembrie 1923 pe
traseul București – Belgrad.


S.C.Transporturile
Aeriene Române S.A. (TAROM) este principala
companie aeriană românească cu o îndelungată tradiție în domeniu. TAROM
își are originile în anul 1920. Acela a fost anul în care s-a
creat Compania Franco-Română Pentru Navigație Aeriană. În 1926 şi-a schimbat numele
liniei în Compania Internațională De Navigație Aeriană, iar în
1930 Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat (LARES). La 8 august
1945 LARES se desființează, patrimoniul său fiind preluat de nou
înființată societate TARS (Societatea de Transporturi Aeriene
Româno-Sovietice). Compania
era în subordinea atât a guvernului român, cât și a celui sovietic. Începând cu
data de 1 februarie 1946 au fost înființate zboruri interne de
la aeroportul Băneasa – București. În data de 18 septembrie
1954 compania a devenit TAROM (Transporturile Aeriene Române).
TAROM - 10 Septembrie 2023
Transporturile Aeriene Române
100 de ani de la primul zbor internațional de noapte din lume
cu orar regulat efectuat de Compania franco-română
de navigație aeriană Belgrad - București 10 septembrie 1923
cu avion Caudron C-61
În decurs
de 6 ani compania a reușit să se conecteze la principalele capitale europene.
Încă 6 ani au trebuit până la primul zbor transatlantic. După 1970, TAROM
a achiziționat ți introdus în circulație avioane produse în SUA și Europa de
Vest, printre care BAC 1-11 și Being 707. În anii 1980 a produs sub
licență britanică cateva aeronave Rombac. Începând cu 1990 România a achiziționat
aeronave Airbus A310, din care unul s-a prăbușit la Balotești.Încă înainte de
aderarea României la UE, pentru TAROM s-a pus problema aderării la o alianță,
pentru a-și putea minimiza costurile. Sus am postat logo-ul Companiei TAROM.Insigna - Salvamar - RPR
Salvamar este numele unui serviciu maritim specializat în
salvarea celor aflați în pericol de a se îneca. Persoana care face parte din acest serviciu se numește se numește tot salvamar, și uneori dar foarte rar
salvamarist. 
Salvamarul este persoana cu
pregătire specializată, cu rolul de a salva persoanele aflate în pericol
de înec. El acționează de obicei pe lacuri, pe întinderi mari de apă
(ocean, mare) dar și în centre de agrement (spre exemplu: parcuri de distracție
acvatice). În activitatea lor, salvamarii se folosesc de diferite dispozitive:
binocluri, motociclete, plutitoare, șepci, fluiere, bărci, veste de salvare,
atv-uri. Aceștia au de obicei un punct de observație din care supraveghează
sectorul care îi este repartizat și sunt instruiți în acordare primului ajutor
în caz de înec.
Show Dance Art by Alexandra Ungureanu
Piesa de mai sus este o
medalie specială realizată de compania privată orădeană Medals Alex Sztankovits
pentru a fi conferită membrilor Școlii de dans Show Dance Art by Alexandra Vasile din municipiul București,
Bulevardul Iuliu Maniu, nr.171 a.
Școala pregătește copii și
tineri, băieți și fete (3 – 16 ani) în
disciplinele: balet, dans modern, gimnastică și street dance
și dispune de cinci săli: Colentina, Eroii
Revoluției, Pantelimon, Militari și Timpuri Noi. Fiecare participant achită o taxă / abonament
de 130 lei pe lună.
Săptămâna universitară II
Piesa
de mai sus este o insignă realizată în anul
1943 pentru a celebra “Săptămâna universitară” 23 – 29 iunie 1943, ediția a 2-a.
Se pare că sub acest nume în România s-a desfășurat o amplă acțiune cultural sportivă. Concret
această insignă s-a distribuit participanților și / sau câștigătorilor
Campionatului Național Universitar din anul 1943. Se cunoaște sigur că în cadrul
acestei acțiuni s-au desfășurat întreceri de rugby și fotbal sub egida O.S.R.
(Organizația Sportului Românesc) și A.S.U.R (Asociația Studenților Uniți din
România).
_________ooOoo________
ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
ÎN LIMBILE
MAGHIARĂ ȘI GERMANĂ
Acțiune 100 coroane 1896
BANCA PUBLICĂ - Ciacova, jud.Timiș
Detalii vignetă de pe o fotografie
și o felicitare românească
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 28.03.2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu