1.
Moneda de mai jos comemorează trecerea a 250 de ani
de la nașterea lui Ludwig van
Beethoven. În
centrul câmpului aversului, în interiorul unui cerc liniar continuu, este
reprezentată o pajură stilizată, cu aripile deschise, după modelul pajurii
de pe stema națională germană, iar periferic circular pe partea superioară este
aplicată inscripția: “BUNDESREPUBLIK DEUTSCHLAND” (numele țării) iar pe
partea inferioară sunt marcate inscripțiile: ”2020” - anul emiterii monedei,
“F” – simbolul monetăriei germane care a realizat moneda, “20 EURO” - valoarea
monedei și “SILBER
925” – material argint cu titlul de 925. Pajura este înconjurată de 12 stele
uniform distribuite, fiecare având câte cinci colțuri. În câmpul central al reversului
monedei și tot în interiorul unui cerc liniar continuu, este reprezentat chipul
lui Ludwig van Beethoven, având mâna stângă la ureche, portretul find
înconjurat de 12 stele uniform distribuite, fiecare având câte cinci colțuri.
Periferic circular sunt aplicate inscripțiilea: “250. GEBURTSTAG 1770 - 1827
LUDVIG VAN BEETHOVEN” însemnând 250 de ani de la nașterea lui Ludvig van
Beethoven 1770 - 1827. Undeva între mână și gâtul personajului se distinge un simbol grafic ce reprezintă simbolul
gravorului care a realizat moneda.
Moneda are următoarele caracteristici tehnice:
- anul emiterii
– 2020
- valoarea – 20 euro
- material compoziție –
argint
- titlu – 92,5%
- forma – rotundă
- diametrul – 32,5
milimetri
- greutatea – 18 grame
- calitate - proof și BU
Ludwig van Beethoven a fost un compozitor german, recunoscut ca unul din
cei mai mari compozitori din istoria muzicii, care s-a născut la data de 16
decembrie 1770 la Bonn și a decedat la data de 26 martie 1827 la Viena, fiind
înmormântat în cimitirul central vienez. Este considerat un compozitor de
tranziție între perioadele clasică și romantică ale muzicii. El a lăsat posterității opere nemuritoare, printre care:- 9 simfonii (a 3-a Eroica, a 5-a
a Destinului, a 6-a Pastorala, a 9-a cu
finalul „Odă bucuriei”, adoptată ca imn
oficial al Uniunii Europene.
- 5 concerte pentru pian și orchestră
(remarcabile al 4-lea și al 5-lea Imperialul)
- un concert pentru vioară și orchestră
- 32 sonate pentru pian (printre care a 8-a Patetica,
a 14-a Sonata Lunii, a
23-a Appassionata)
- sonate pentru vioară și pian (mai cunoscută Sonata Kreutzer)
- 16 cvartete pentru coarde
- opera Fidelio
Beethoven a
început să ia lecții de muzică, în jurul vârstei de 10 ani, cu organistul,
compozitorul și dirijorul Christian Gottlob Neefe, sub tutela căruia în 1783 a
fost publicată pentru prima dată o lucrare a sa, un set de variațiuni pentru
pian. Acesta recunoaște dotarea muzicală excepțională a tânărului Beethoven și,
cu sprijinul arhiepiscopului Maximilian Franz, îi facilitează în 1787 o
călătorie la Viena, luând câteva lecții cu Mozart. În următorii patru ani
lucrează cu capela curții arhiepiscopale și cu orchestra teatrului din Bonn,
având astfel prilejul să-și îmbogățească cunoștințele muzicale cu operele
aflate în circulație în acel timp. În noiembrie 1792 Beethoven pleacă
pentru a doua oară la Viena, unde devine elevul lui Joseph Haydn, iar din 1897 studiază
cu Johann Georg Albrechtsberger și cu Antonio Salieri. În capitala imperiului
habsburgic, Beethoven reușește să câștige favorurile aristocrației vieneze prin
concerte private, cu această ocazie căpătând faima de virtuoz pianist și de
compozitor. În luna martie 1795 apare pentru prima dată în fața publicului
vienez executând primul său concert pentru pian și orchestră. Urmează o serie
de concerte la Praga, Dresda, Berlin și Bratislava. Începând cu anul 1798
recepționează primele semne ale scăderii auzului, ceea ce îl face să se izoleze
tot mai mult de societate. Totuși, tocmai în acești ani, Beethoven compune o
serie de opere desăvârșite ale stilului clasic de maturitate, cum sunt cele
trei sonate pentru pian op. 31, simfonia III-a "Eroica", apoi sonata
pentru pian op. 57 "Appassionata", concertul pentru vioară și
orchestră, simfoniile a V-a (a "Destinului") și a VI-a ("Pastorala").
Prin anul 1818 Beethoven devine complet surd, singura modalitate de a
comunica cu interlocutorii erau "caietele de conversații", în care
aceștia scriau în loc să vorbească. În ziua de 7 mai 1824 a avut loc la
Viena prima audiție a Simfoniei a IX-a. Succesul a fost triumfal, s-ar putea
spune revoluționar. Beethoven a fost întâmpinat cu cinci salve de aplauze,
când, potrivit etichetei, însăși familia imperială era salutată la intrarea în
sală doar cu trei salve. Simfonia a dezlănțuit un entuziasm delirant, multă
lume plângea. Beethoven, care se găsea pe scenă cu fața la orchestră, nu
percepea nimic din cele ce se petreceau în sală, unde lumea ridicată în
picioare striga și își agita pălăriile. Una din soliste l-a întors pe Beethoven
cu fața la public, putând astfel să-și trăiască triumful. Tot mai bolnav, fiind
țintuit la pat încă din decembrie 1826, Beethoven moare la 26 martie
1827, în urma unei boli de ficat. La înmormântarea sa au luat parte mii de
locuitori ai Vienei, cuvântul de adio l-a rostit poetul Franz Grillparzer.2. Moneda
de mai jos marchează 900 de ani de la prima atestare
documentară a orașului german Freiburg. În centrul câmpului
aversului, în interiorul unui cerc liniar continuu, este reprezentată o pajură
stilizată, cu aripile deschise, după modelul pajurii de pe stema națională
germană, iar periferic circular pe partea stângă-superioară este aplicată
inscripția: “BUNDESREPUBLIK DEUTSCHLAND” (numele țării) iar pe partea dreaptă-inferioară sunt marcate inscripțiile: ”2020” - anul emiterii monedei, și
“20 EURO” - valoarea monedei. Pajura este ăncinjurată de 12 stele uniform
distribuite fiecare având câte cinci colțuri. Deasupra capului pajurii este
aplicată inscripția pe două rânduri orizontale: “SILBER 925” – material argint
cu titlul de de 925. În câmpul central al reversului monedei și tot
în interiorul unui cerc liniar continuu, sunt reprezentate câteva
repere arhitectonice ale orașului, niște dealuri, un strugure, un grup de
oameni sub care, pe o bandă, este aplicat înscrisul FREIBURG. La partea cea mai
de jos se distinge un ornament grafic ce reprezintă simbolul gravorului acestei
monedei.
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice:
- anul emiterii
– 2020
- valoarea – 20 euro
- material compoziție –
argint
- titlu – 92,5%
- forma – rotundă
- diametrul – 32,5
milimetri
- greutatea – 18 grame
- calitate - proof și BU
Freiburg,
denumire completă - Freiburg im Breisgau, prescurtat Freiburg i. Br., este un oraș german din landul Baden-Wurtemberg, situat la marginea
vestică a părții de sud a munților Pădurea Neagră. Orașul este locuit de
aproximativ 225000 de oameni și este vizitat în fiecare an de peste 3 milioane
de oameni deoarece este un renumit centru turistic. Cu o vârstă medie a
populației de 40,3 de ani, Freiburg este un oraș cu o populație relativ tânără,
străinii reprezintă 14,1% din totalul populației. Orașul este înconjurat de
importante centre viticole (Markgräflerland, Tuniberg și Kaiserstuhl) cu soiuri
de struguri de diferite tipice. Deasupra
am prezentat cele mai cunoscute trei monumente
arhitectonice redate și pe moneda de mai sus.
3.
Moneda de mai jos comemorează trecerea a 300 de ani
de la nașterea lui Freiherr von
Munchhausen. În
centrul câmpului aversului la partea de sus, în interiorul unui cerc liniar
continuu, este reprezentată o pajură stilizată, cu aripile deschise, după
modelul pajurii de pe stema națională germană, iar periferic circular pe partea
superioară este aplicată inscripțiile: “BUNDESREPUBLIK DEUTSCHLAND” (numele
țării) și “2020”
– anul emiterii monedei. În dreapta pajurii este
marcată litera A – simbolul monetăriei germane care a realizat moneda, iar sub
aceasta este aplicată inscripția: “SILBER 925” – material argint cu titlul de
925. Periferic circular la partea cea mai de jos este aplicată
inscripția: “20 EURO” – valoarea monedei. Între această inscripție și
SILBER 925 sunt distribuite pe trei rânduri orizontale (5 – 4 - 3) cel 12 stele
obișnuite pe monedele germane, fiacare având câte 5 colțuri. În
câmpul central al reversului monedei și tot în interiorul unui cerc liniar
continuu, este reprezentat stilizat Freiherr von Munchhausen călare pe o
ghiulea, înconjurat de alte ghiulele. Periferic circular pe părțile dreaptă, inferioară și stângă este aplicată inscripția:
“300 GEBURTSTAG FREIHERR VON MUNCHHUASEN” – 300 de ani de la nașterea
lui Freiherr von Munchhausen. Undeva în stînga sus distinge inscipția: “Ch” –
simbolul gravorului care a proiectat moneda.
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice:
- data
emiterii – 13 septembrie 2018
- valoarea – 20 euro
- material compoziție –
argint
- titlu – 92,5%
- forma – rotundă
- diametrul – 32,5
milimetri
- greutatea – 18 grame
- calitate - proof și BU
- designer – Frantisek
Chochola
Freiherr von Munchhausen, nume complet - Hieronymus
Carl Friedrich Freiherr von Münchhausen a fost un nobil german care s-a născut în data 11 mai 1720 și a decedat la data de 22 februarie
1797. Povestitorul, care a devenit celebru sub numele de Baron al Minciunilor, aparține așa-numitei linii negre
a familiei aristocratice Munchhausen. A fost unul dintre cei opt copii și s-a
născut în conacul unei moșii din Bodenwerder, cunoscută sub numele
de Castelul Munchhausen. Tatăl său, Georg Otto von Münchhausen, fost
locotenent-colonel de cavalerie, a decedat când fiul avea doar patru ani.
Urmând obiceiul nobil german, la vârsta de 13 ani s-a prezentat la curtea
Braunschweig din Wolfenbuttel, devenind paj al ducelui. Munchausen a călătorit
în Rusia în decembrie 1737 urmându-și ducele chiar și atunci când era vorba de
conflicte militare. Povestea falsă a celebrului „Călare pe ghiulele”
se bazează probabil pe asediul cetății otomane Otchakov de către
comandantul șef rus von Munnich. În anul 1739 deja îmbrățișase cariera
militară fiind avansat locotenent și ulterior căpitan în garnizoana Riga. Anii petrecuți
la Riga i-au influențat probabil abilitățile de povestitor, deoarece în
cercurile nobiliare germano-baltice oamenilor le plăcea să spună povești în
detaliu și cu imaginație. În data de 2 februarie 1744 s-a căsătorit cu Jacobine
von Dunten, fiica unui baron baltic, bun prieten. În anul 1750 revine în
Germania unde petrece 40 de ani alături se soție, fără a avea copii, pe moșia
moștenită din Bodenwerder. A dus viața unui nobil de țară care și-a cultivat
moșia, a socializat cu vecinii săi, distracția preferată fiindu-i vânătoarea.
Talentul său de a povesti a început treptat să devină celebru printre prietenii
săi. Oaspeții au venit la Bodenwerder, chiar și de departe, pentru a auzi
povești fabuloase. Primele trei dintre povestirile sale au fost publicate în anul
1761. După moartea soției sale în 1790, bătrânul Münchhausen (la
73 de ani) s-a căsătorit cu o tânără de 20 de ani, de care ulterior a divorțat
pe motiv de infidelitate conjugală. Divorțul a fost de senzație și foarte
costisitor, astfel că și-a pierdut toată averea.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Insigna - 100 (Centenarul Unirii de la 1918)
La
1 decembrie 1918 Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia, constituită din 1228
delegaţi şi sprijinită de peste 100000 de persoane adunate la eveniment din
toate colţurile Ardealului şi Banatului, a adoptat o rezoluţie care
consfinţeşte unirea tuturor românilor din Transilvania şi întreg Banatul cu
România. Ziua de 1 decembrie 1918 marchează bilanţul luptei pentru
întregirea statală, care vine să încununeze precedentele acţiuni ale fraţilor
din Basarabia 27 martie 1918 şi Bucovina 28 noiembrie 1918. Poporul
român a valorificat conjunctura internaţională creată în urma primului război
mondial şi a ştiut să se afirme în contextul mişcării de eliberare a popoarelor
şi al victoriei principiului naţionalităţilor în Europa.Rezoluţia votată de Marea Adunare Naţională proclama: deplina
libertate naţională pentru toate popoarele conlocuitoare, egala îndreptăţire şi
deplina libertate autonomă confesională, înfăptuirea desăvârşită a unui regim
curat democratic, desăvârşita libertate de presă, asociere şi întrunire, libera
propagandă a tuturor gândurilor omeneşti, reforma agrară radicală precum și
aceleaşi drepturi şi avantaje muncitorilor români ca şi muncitorilor din
statele europene dezvoltate. Legea Unirii a fost ratificată prin decretul lege
nr. 3631 din 11 decembrie 1918 de către regele Ferdinand I şi votată în
unanimitate de Adunarea Deputaţilor în şedinţa din 29 decembrie 1919.
Insignă - Specialist clasa a 2-a - Parașutism
Forțele militare ale oricărui stat, deci și ale țării nostre,
sunt categorisite pe diverse specialități militare de pregătire și instruire.
În baza unor bareme dinainte stabilite militarii sunt testați periodic asupra
nivelului de pregătire și, dacă corespund acestor bareme, sunt declarați
specialiști de clasă și distinși cu insigne de Specialist de clasă 1, 2 sau 3,
diferite ca model de la o specialitate militară la alta. Aici vă prezint o
insignă specialist clasa a 2-a
din arma parașutism. Se cunosc numeroase modele de insigne specialist clasă,
din diferite perioade de timp, ce pot fi văzute pe internet. Obținerea unei
asemenea distincții, meritorii atrage uneori după ea o promovare în funcție și
întotdeauna o creștere a soldei lunare.
Prima relatare despre o parașută datează din
perioada 2258–2208 Î.E.N. când, într–un manuscris chinezesc, se
relatează evadarea lui Sun, împăratul Chinei, dintr–un turn înalt,
cu ajutorul a două parașute, cu care acesta ajunge pe pământ ușor, fără să se
rănească. Așadar, împaratul Sun poate fi considerat primul parașutist din
istorie. Primele parașute clasice apărute în România au fost de fabricație
franceză. Cu aceste parașute s-au salvat în 1917 patru aviatori
români: Bădărău, Secărescu, Mihalcea și Kally. Mulți inventatori români
s-au gândit la construirea unei parașute proprii. Primul a fost Marcel T.D.Juvara, în 1916, apoi Grigorescu și Sziklay Ioan, în 1923. Dar aviația românească
a fost dotată până la urmă cu parașute germane. Până în 1931 istoria
parașutelor este legată de zborul avioanelor: aviatorii se salvează
deseori sărind cu parașuta din avioanele în pericol sau cad victime parașutelor
vremii. Astfel se salvează căpitanul Gheorghe Bănciulescu, care mai târziu
va deveni primul aviator ce va pilota un avion având proteze la
ambele picioare. În anul 1931 parașuta începe să fie folosită în lansări cu
caracter sportiv de către Smaranda Brăescu, care devine prima persoană din
istoria parașutismului românesc care stabilește un record mondial de parașutism
(6000 metri – undeva lângă Slobozia). În 1932 (19 mai) la Sacramento - SUA ea bate și recordul mondial masculin.
sărind de la la 7233 metri. La 1 mai 1941 se înființează în România
prima companie de parașutiști, în cadrul Aeronauticii Române, subordonată
Centrului de instrucție al Aeronauticii, pe Aerodromul Popești-Leordeni.
La 10 iunie 1941 se înființează prima școală de parașutiști militari din
România, sub conducerea lui Ștefan Șoverth. În 1941 Ștefan Șoverth asistă
neputincios la prăbușirea sergentului Băjenaru, care își pierde viața
prăbușindu-se cu o parașută Irvin făcută fuior. Puternic marcat de acest
nefericit eveniment, Ștefan Șoverth devine preocupat de realizarea unei
parașute cu funcționare sigură. În 1942 reușește să facă un prototip
de parașută cu deschidere progresivă, cu care se fac multe lansări cu
manechinul, fiind apoi utilizată în salturi de încercare de parașutistul Nicolae
Pangică, unul dintre primii absolvenți ai școlii de parașutism. Parașuta a fost
omologată și timp de 22 de ani cu ea s-au făcut 120000 de salturi fără nici un
accident. Recordul național de înălțime, aflat în vigoare în anul 2011, a fost
stabilit la 20 august 1970 de Grigire Baștan (salt de la 9.600 metri, cu cădere
stabilizată 7000 metri). Până în prezent, parașutele și parașutismul sportiv au
cunoscut o ascensiune continuă, ajungându-se în zilele noastre la parașute de
înaltă performanță și siguranță la deschidere, pilotare și aterizare. Lansarea
cu parașuta nu mai constituie ceva neobișnuit, riscul fiind minim datorită
perfecționării parașutelor și a echipamentelor de salt folosite. În scop
militar parașutele au largă întrebuințare în lansarea personalului,
încărcăturilor sau pentru reducerea vitezei aeronavelor.
Medalia sportivă - Bob 1965
Bobul este un sport de
iarnă în care o echipă de două sau patru persoane face o cursă pe o pârtie
sinuoasă de ghiaţă într-un vehicul pe patine, care atinge viteze de peste 130
km/h. Precursorul bobului se numea bobslei (din engleză bobsleigh)
și era o sanie joasă și îngustă, prevăzută în față cu două patine mobile, iar
în spate cu două patine fixe, dirijată cu ajutorul unui volan, care era
manevrat de un conducător, echipajul constând din doi sau trei coechipieri și
un frânor. O competiție de bobsleigh a avut loc pe pârtia
din Sinaia, în data de 19 ianuarie 1914. Ulterior, pe această pistă s-a
organizat "Cupa Arsenie". Astfel, ediția din 1924 a cupei Arsenie a
fost câștigată de inginerul Miss Victor, de la Cercul Peleș, care a concurat pe
bobul "Leonard".
Insigna - A.G.I.R. (Asociația Generală a Inginerilor din România)
Primele incercari, in Romania, de organizare a asociatiilor
tehnico-ingineresti sunt consemnate in cea de a doua jumatate a secolului al
XIX-lea, când s-a infiintat
"Societatea de Ingineri si Arhitecti" (1876). Cea dintai asociatie
profesionala durabila a inginerilor a fost Societatea Politehnica, constituita
in 1881, in prezenta Regelui Carol I, cu ocazia inaugurarii caii ferate
Buzau-Marasesti, prima cale ferata din romania proiectata si executata de
ingineri romani. Asociatia Generala a Inginerilor din Romania
(A.G.I.R.) a fost infiintata la Iasi,
in anul 1918, anul Marii Uniri, avand ca scop "organizarea si sporirea
cunostintelor si puterii de munca a inginerilor(...), pentru a aduce cel mai
mare folos in opera de refacere a tarii (...), solidaritatea si sustinerea
intereselor profesionale ale acestora". Cele doua asociatii si-au
desfasurat activitatea in paralel pana in 1949, cand au fuzionat sub denumirea
de Asociatia Stiintifica a Tehnicienilor. Sus am postat logo-ul
A.G.I.R.. Aceasta din urma a purtat, consecutiv, mai multe nume: Asociatia
Stiintifica a Inginerilor si Tehnicienilor intre anii 1951-1962 si Consiliul
National al Inginerilor si Tehnicienilor pana in decembrie 1989. Prin Hotararea
judecatoreasca 4/P.J. 1990 a reaparut pe scena societatii civile romanesti
Asociatia Generala a Inginerilor din Romania, continuatoarea de drept a
organizatiilor ingineresti care au functionat in Romania pana la acea
data. În
decursul timpului, asociațiile inginerești au fost sprijinite de personalități
ca Spiru Haret, Ion I.C.Brătianu, Vintilă C.Brătianu, Constantin F.Robescu,
Traian Lalescu, Gheorghe Țițeica, Nicolae Zane, George Nestor și
alții. Astăzi A.G.I.R. scoate: Ziarul Univers ingineresc,
bilunar de informare, Buletinul A.G.I.R.,
apare trimestrial conținând lucrări prezentate de la diferite manifestări
științifice și Anuarul A.G.I.R., cuprinzând
materiale despre evenimentele legate de AGIR. Recunoașterea activității în
domeniul ingineresc se face de către A.G.I.R. prin: Premiul AGIR, instituit în anul 1995. decernat anual în
data de 14 septembrie, de „ziua inginerului”, premiu care se acordă pentru
lucrări deosebite, proiecte, realizări sau tratate de înalt nivel
tehnico-științific, Medalia Premiul de excelență care
se acordă personalităților care au contribuit substanțial la dezvoltarea
asociației și Medalia AGIR, care se acordă
persoanelor cu activitate deosebită în asociație sau/și în domeniul ingineresc.
Bijuterie masonică - atribut al secretarilor de lojă
Produsul medalistic prezentat mai sus este o Bijuterie masonică confecționată din os, cu floarea sub
formă de triunghi echilateral. Bijuteria este atributul secretarilor de loji,
care asigură desfășurarea lucrărilor lojilor, are dimensiunile de 6,3 x 2,7
centimetri și poate fi admirată încă în colecțiile Muzeului Brukenthal din
Sibiu. Vorbind etimologic, Francmasoneria este o asociaţie a
zidarilor (masoni) liberi (adjectivul ,,franc” desemna în Evul Mediu francez pe
cineva scutit de dările feudale). Cuvântul franc-mason, încetăţenit la noi prin
secolul al XVIII-lea de un cleric, vine prin filiera franceză; sensul
termenului fiind identic şi în celelalte limbi europene: freemason în engleză,
Freimaurer în germană şi liberi muratori în italiană. Situaţia privilegiată a
acestei asociaţii a constructorilor medievali – căreia putem să-i spunem :
breaslă - vine din faptul că membrii ei erau constructorii bisericilor şi
catedralelor. Toate domurile şi catedralele artei gotice au fost ridicate de
francmasoni între secolele X -XVII, aceasta fiind principala îndeletnicire a Francmasoneriei.
Francmasoneria a fost, ca orice breaslă medievală, o societate secretă. Membrii
ei aveau: parole, semne, vestimentaţie specială şi un alfabet secret. Exista de
asemenea un ritual simbolic, un simbolism al obiectelor (mai ales al uneltelor
de zidărie) şi un mit fundamental – mitul despre uciderea lui Hiram, arhitectul
templului lui Solomon, care a fost ucis de trei calfe cu uneltele lor: rigla,
cleştele (compasul) şi ciocanul de lemn (maiul), devenite apoi simboluri în
Francmasonerie. De asemenea locurile în care a fost lovit Hiram au căpătat şi
ele o valoare simbolică pentru masoni: gâtul – sediul vieţii materiale, inima –
sediul sufletului şi fruntea sediul inteligenţei.
În continuare voi enumera
simbolurile masonice întâlnite pe insigne şi anume: ECHERUL şi COMPASUL, sunt
simboluri de bază ale masoneriei, necesare pentru ridicarea unor edificii
stabile şi drepte. Ele constituie alături de Biblie (simbolul Cărţii Sacre),
cele trei Mari Lumini ale Masoneriei. Echerul este simbolul rectitudinii morale
în conduită, ale cinstei şi onestităţii iar compasul, simbolul patimilor
(lăcomie, mânie, judecată nedreaptă, intoleranţă, egoism), al cunoaşterii şi
priceperii. Fără compas nu se poate alcătui un echer, iar fără un echer nu se
poate construi un Templu. FIRUL CU PLUMB PENTRU NIVEL, este elementul
echilibrului interior şi sugerează ideea ascensiunii stabile, liniare, trasând
o linie verticală infinită care conduce la perfecţiune. Semnifică capacitatea
de a construi un sistem de referinţă. CIOCANUL şi DALTA, semnifică necesitatea
de a uni acţiunea cu gândul. Ciocanul reprezintă forţa voinţei iar dalta
discernământul, inteligenţa şi fineţea. Combinarea celor două determină
perfecţionarea treptată a operei. RIGLA, este emblema perfecţiunii şi a
ordinii, este din timpuri străvechi instrumentul de comparaţie a mărimii de
măsurare a armoniei proporţiilor. Este şi simbolul celor 24 de ore ale zilei,
dintre care o parte trebuie dedicate gândului, una lucrului, una odihnei şi un
celor care au nevoie de ajutor. MISTRIA, simbolizează binefacerea, precum şi
dorinţa de al ajuta pe cel care are nevoie, exprimă bunătatea, caritatea dar şi
voinţa fiinţei umane. DELTA, numită şi triunghiul lui Solomon. Are forma unui
triunghi echilateral şi este reprezentarea geometrică a lui trei (principiul
triplicităţii). În tradiţia creştină semnifică trinitatea iar în mai multe
filozofii divinitatea ca perfecţiune. În Templu, Delta are în centru fie litera
G, căreia i se dau mai multe interpretări (Dumnezeu – God, Cunoaştere – Gnosi, Geometrie,
Geneza), fie tetragrama ebraică, fie schema pitagorică, fie ochiul divin –
simbol al principiului creator, fie soarele – principiul luminos al vieţii.
OCHIUL ATOTVĂZĂTOR, simbol al Divinităţii şi, prin analogie, al atributelor
cele mai importante pentru om: iubirea, ştiinţa, dreptatea, şi mila. Una dintre
cele mai importante reprezentări ale Ochiului Atotvăzător se găseşte pe
bancnota de un dolar. Ea reproduce Marele Sigiliu al Statelor Unite. SOARELE şi
LUNA, reprezintă alternanţa şi echilibrul între zi şi noapte între alb şi
negru, între activitate şi repaos, dialectica contrariilor. Soarele
simbolizează Masculinul, fiind de aceea simbolul Originii, al Începutului, al
raţiunii care luminează tenebrele şi iluminează spiritele. Luna simbolizează Femininul,
obscurul, intuiţia, caracterul schimbător al formelor. ZODIACUL, după etinomul
grecesc, ,,cerc cu figuri animale” , era, conform definiţiei platonice,
,,imaginea cerului”. În masonerie zodiacul este folosit ca sistem simbolic şi
nu are caracter divin sau astrologic, ci înfăţişează o viziune cosmologică a
universului. ACACIA (SALCÂMUL), este cel mai important dintre simbolurile
vegetale ale masoneriei simbolizând principiul nemuririi gradului de Maestru.
Salcâmul este simbolul speranţei şi al existenţei sufletului dincolo de moartea
fizică şi conservarea energiei indestructibile a vieţii. COLOANELE,
simbolizează dualitatea. Prima coloană simbolizează elementul feminin, aerul,
suflul ce alimentează viaţa, sensibilitate, înţelepciune iar a doua elementul
masculin, focul, căldura vitală devoratoare, activitatea, suflu alchimiştilor.
Din duplicitatea celor două se naşte dihotomia între vertical şi orizontal,
între valorile terestre şi cele ale aerului, căutarea contrariilor şi
principiilor complementare. Coloanele mai înseamnă perpendicularitate,
stabilitate, echilibru, joc controlat al dinamicii între urcuş şi coborâşi.
MOZAICUL, pavimentul cu dale albe şi negre este simbolul binarului, al
opoziţiei între o entitate şi alta, între spirit şi materie, între adevăr şi
fals, între bine şi rău, între frumos şi urât, sugerând în acelaşi timp şi
dinamica compoziţiei între contrarii. LITERA ,,G”, simbol al geometriei şi unul
dintre simbolurile lui Dumnezeu (God în limba engleză). Este asociat adesea cu
echerul şi compasul alcătuind simbolul Masoneriei. Marea Lojă Națională
din România (M.L.N.R.) a fost înființată în anul 1993 sub
patronajul Marelui Orient al Italiei și la inițiativa unor cercuri
masonice americane. La momentul înființări, mai exista încă o organizație
masonică în România având același nume, înființată pe filieră franceză, care
însă în anul 1996 a fost redenumită în Marea Lojă Națională Unită din
România (MLNUR) iar în 2010 în Marea Lojă Națională Română 1880 (MLNR
1880). În anul 2001, o parte a MLNUR, s-a unit cu MLNR, dorind să unifice
masoneria regulară recunoscută. Pe 24 ianuarie 2008, două mari organizații
masonice, Marea Lojă Națională din România și Marea Lojă a României au fuzionat
devenind MLNR, aceasta editând revista Atelierul Masonic. Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi, Brasov,
Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in lojile
pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri, Cuza,
Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12 din 19
prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia Nestorescu-Balcesti,
renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei romane, afirma ca:
"Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei Moderne, a
Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Insigna - A.S. (??)
Produsul medalistic de mai sus este o insignă care suscită mare
interes din partea colecționarilor. Deși reprezentarea grafică este clară
înscrisul A S pune multe semne de întrebare. Nu se știe exact ce ar putea
însemna. Sunt păreri care susțin că ar putea însemna: Asociație
sportivă, Asociație studențească sau Asociație științifică. Eu personal sunt
tentat să cred că piesa a fost realizată de o asociație studențească sau
științifică din domeniul industriei și cercetării.
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Poetul și dramaturgul rus Alexandr Sergheevici Puskin,
a trăit între anii 1799 - 1837
Două detalii vignetă de pe felicitări franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 25.03.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu