Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea belgiană HEMIKSEM,
provincia ANVERS, regiunea FLANDRA, din vremuri diferite,
câteva trimiteri poștale ilustrate și o insignă și o medalie locale.
Primăria
Pavilionul administrativ
Muzeul
Castelul
Pensionatul de domnișoare
Castelul Ravenstein
Intrarea în cazarmă
Vila Ludwig
Turn german de observație
Manufactura de ceramică
Biserica
Școala de muzică
Vila Louis
Gara
Strada Saint Bernard
Șoseaua Saint Bernard
Șoseaua provincială
Intrarea la castel
Debarcaderul și Hotelul Mozegat
Castelul Cleydael
Piața comunală
Cazarma
Castelul Monastique
Capela Laer
Trimiteri poștale
Insignă locală
Medalie locală
xxx
DIN VIAȚĂ
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_____________xxx_____________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL CONSTANȚA
Informații generale despre medalistică și subiectul ei de studiu,
MEDALIA, poți citi în articolul “Le
Havre – Franța”.
INSIGNA
este un obiect mic, foarte variat ca formă și culoare, confecționat din
materiale diverse, preponderent metalice, purtat la reverul hainei, la șapcă,
pălărie sau bască și care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri
grafice, apartenența unei persoane la o organizație, la un club, la o
asociație,etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenența la un club,
de identificare localitate, de identificare societate comercială, de
identificare grup, organizație politică, civică, religioasă, de identificare
asociații, de nivel pregătire-calificare, de participant la unele manifestări
sportive, culturale, artistice și de altă natură, etc.
Biserica dobrogeană - pecetea apostoliei Sfântului Andrei
Două milenii de viață creștină în România
Produsul de mai sus este o medalie
realizată în anul 1993 La Monetăria Statului din municipiul București,
după un desen al gravorului Maximilian Fetița care omagiază Biserica dobrogeană la două milenii de
viață creștină. Piesa este confecționată din tombac, are forma rotundă cu
diametrul de 60 milimetri. Pe una din fețe reprezentat Sfântul apostol Andrei
cu crucea sa și inscripția circulară: “BISERICA DOBROGEANĂ PECETEA APOSTOLIEI SFÂNTULUI ANDREI”, iar pe cealaltă față este reprezentată este reprezentată
Catedrala ortodoxă Sfinții apostoli Petru și Pavel din
municipiul Constanța, sub care este marcat anul 1993 și periferic circular
inscripția: “DOUĂ MILENII DE VIAȚĂ CREȘTINĂ ÎN
ROMÂNIA”
Sfântul Andrei este apostolul care a creştinat primul meleagurile noastre,
fiind considerat patronul spiritual al românilor. El a fost frate cu sfântul
Petru, ambii originari din Betsaida, localitate situată pe malul lacului
Genezaret din Israel şi amândoi pescari. Andrei a fost ucenicul lui
Ioan Botezatorul. Auzindu-l pe acesta spunând despre Isus: „Iată mielul lui
Dumnezeu!“, a devenit primul apostol al domnului Isus. După învierea lui Isus
şi coborârea Duhului Sfânt, apostolii au mai rămas câţiva ani la Ierusalim,
începând formarea Bisericii. La Sinodul Apostolic care a avut loc în jurul
anilor 49-50, apostolii s-au întâlnit şi au
tras la sorţi pentru a decide unde va merge fiecare. Legenda spune că
apostolului Andrei i-a revenit Scytia (Dobrogea). Mai intâi, Andrei l-a însoţit
pe fratele său Petru prin Asia Mică, apoi a trecut în peninsula Balcanică prin
teritoriul Turciei de azi, ajungând în Scytia, unde s-a oprit un timp. Apoi ar
fi continuat peregrinarea, ajungând până în sudul Rusiei de astăzi. După aceea,
s-a întors in Grecia, consolidând comunităţile creştine existente acolo,
ajungând, mai apoi, pâna în Peloponezul grecesc, în orasul Patras, unde a murit
ca martir la 30 noiembrie anul 60, fiind rastignit pe o cruce în forma de X.
Dupa moartea sa, relicvele s-au pastrat la mănăstirea Patas din Grecia. Este
patronul Scoţiei (steagul scoţian reprezintă crucea sfântului Andrei), al
României, al Spaniei, al Siciliei, al Greciei şi al Rusiei, precum si a mai
multor oraşe: Napoli, Ravenna, Brescia, Bordeaux, Brugge, Patras şi altele. Originea
numelui Andrei vine de la cuvintele greceşti: andros - om, şi andieios -
curajos, ceea ce, cumulat, înseamna bărbat vrednic, curajos şi energic. De aici
s-au format şi nume feminine derivate precum: Andreea, Andruţa sau Andruca. Catedrala ortodoxă „Sfinții Apostoli Petru și
Pavel“ este un lăcaș
de cult ortodox din municipiul Constanța, situat în zona peninsulară a
orașului, mai jos de Piața Ovidiu, în fața clădirii Arhiepiscopiei
Tomisului, pe strada Arhiepiscopiei, la nr. 25. Edificiul domină prin arhitectura
sa monumentală întreg spațiul falezei sudice a orașului. Piatra de temelie a
fost pusa la data de 4 septembrie 1883, în timpul mitropolitului Iosif
Gheorghian. Sfințirea bisericii s-a făcut la 22 mai 1895. Planurile de construcție aparțin renumitului
arhitect Alexandru Orăscu, planurile de interior fiind realizate de
arhitectul Ion Mincu, iar arhitectul diriginte al lucrărilor a fost Carol
Beniș. Antreprenorul lucrărilor a fost Henri Guaracino. Construcția, în stil
neobizantin, din cărămidă presată, impune prin monumentalitatea fațadei și prin
turnul înalt de 35 metri. Pictura este refăcută în anii 1959-1961, de către
Gheorghe Popescu si Niculina Dona-Delavrancea, frescele fiind redate în
factura neobizantină, cu o coloratură românească. Sculptura este bine
reprezentată la catapeteasma și strane, ca și la candelabre, policandre și
sfeșnice (aliaj metalic din bronz cu alama). Până în anul 1925 a
servit drept biserică parohială, iar între anii 1925 – 1950 a fost folosită ca
biserică episcopală a fostei episcopii a Tomisului. La data de 3 august
1941, din cauza unui bombardament sovietic, catapeteasma cu icoanele
și pictura au fost avariate și parțial distruse. Resfințirea așezământului de
cult s-a săvârșit în anul 1951 de către Prea Fericitul Părinte Patriarh
Justinian și de către Prea Sfințitul episcop Chesarie Păunescu. Un odor drag
închinătorilor din acest lăcaș sfânt este racla cu moaștele Sfântului Mare
Mucenic Pantelimon aduse din Orientul Apropiat și donate bisericii episcopale
tomitane de către preotul Dimitrie Popescu în anul 1931. Începutul noului
mileniu aduce o reorganizare a vieții religioase din Dobrogea. În această
reorganizare este inclusă și Catedrala Arhiepiscopală, care din 1
decembrie 2001 este biserică arhiepiscopală cu caracter mănăstiresc.
Școala de aplicație a forțelor navale 110 ani 1896 - 2006
Școala de Aplicație a Forțelor Navale "Viceamiral
Constantin Bălescu" a fost
înființată, prin Înaltul Decret nr. 1093, la data de 26 februarie 1896, și a
început să funcționeze la data de 1 noiembrie, la Galați, sub conducerea
maiorului Constantin Bălescu. Înființarea acesteia a fost necesară pentru
dezvoltarea cunoștințelor sublocotenenților proveniți din "Școala de
Ofițeri de Artilerie și Geniu". În cei peste 125 de ani de existență,
unitatea a trecut prin mai multe transformări și reorganizări, iar din anul
2008 funcționează în garnizoana Mangalia (Strada Portului, nr.14), având ca
misiuni de bază formarea inițială și dezvoltarea profesională a soldaților
gradați profesioniști, precum și perfecționarea pregătirii profesionale a
ofițerilor cu grade inferioare și a maiștrilor militari de marină, în raport cu
nevoile Forțelor Navale, în scopul atingerii performanțelor și standardelor
NATO. Şcoala (de
Aplicaţiune a Sublocotenenţilor) a fost înfiinţată
prin Înaltul Decret nr. 1093 din 26.02.1896 şi a început să funcţioneze
începând cu data de 01.11.1896 la Galaţi, sub conducerea unui ofiţer apreciat
de şefii săi ca fiind „capabil, instruit, inteligent şi studios”, maiorul
Constantin Bălescu . Înfiinţarea acestei şcoli a fost necesară pentru
dezvoltarea cunoştinţelor sublocotenenţilor proveniţi din Şcoala de Ofiţeri de
Artilerie şi Geniu. Ofiţerii de marină, specializaţi în flotele străine, au
fost primii profesori ai acestei şcoli, foşti sau viitori comandanţi ai
bastimentelor epocii. Dintre aceştia, îi menţionăm pe căpitanii Atanasiu
(de Manevre), Cezar Boerescu (de Electricitate şi Torpile), Petre Demetriade
(de Navigaţie), Nicolae Negru (de Artilerie). Anul şcolar începea la 1 noiembrie. Durata cursurilor era de doi
ani, fiecare an fiind împărţit în 6 luni de parte teoretică şi 6 luni de
practică, acestea din urmă fiind efectuate pe bastimentele de mare ale
Flotilei. Cursurile predate în cadrul a 50 de lecţii constau în
materiile: Manevre, Navigaţie şi hidrografie, Artilerie, Torpile şi
electricitate, Construcţiuni navale şi Maşini marine. Cursurile teoretice
se finalizau în luna martie prin intermediul unui examen. În anul 1898 se
înfiinţează la Constanţa Şcolile Marinei, sub comanda
locotenentului comandor Constantin Bălescu având în compunere:
- Şcoala de
Aplicaţie a Sublocotenenţilor;
- Şcoala de
Marină şi de submecanici;
- Şcoala de
torpile;
- Bricul
„Mircea”, destinat stagiului de practică.
Insigna - Școala de Aplicație a Forțelor Navale
"Viceamiral Constantin Bălescu" - Constanța
"Tradiție în instruirea echipajelor - 120 ani 1896 - 2016"
"Cunoașterea înseamnă putere"
La data de 29 octombrie 1909, Şcoala de Aplicaţie a Sublocotenenţilor
se transformă în Şcoala Navală Superioară de
Marină, iar Şcoala de Marină în Şcoala de
Submecanici şi Submaiştri de Marină. In anul 1920, s-a înfiinţat, la
Constanţa, Şcoala Navală organizată pe două secţii: Secţia/Şcoala Pregătitoare
şi Secţia/Şcoala de Aplicaţie, arma marină. Din anul de învăţământ 1924 – 1925 Şcoala Navală a fost
organizată pe 3 ani de învăţământ, astfel: Anul I – Curs pregătitor, Anul II –
Curs normal şi Anul III – Curs de Aplicaţie. În 1930, s-a renunţat la acest
sistem de învăţământ şi a luat fiinţă în cadrul şcolii, Şcoala de Aplicaţie a
Forţelor Navale cu durata de 2 ani. Din 1944 Şcoala Navală funcţionează la
Turnu Măgurele cu Şcoala Pregătitoare (anul I punte şi anul II punte şi
mecanici) şi Şcoala de Aplicaţie. În anul 1947 – Şcoala Navală şi Şcoala de
Submaiştri se mută de la Turnu Măgurele la Constanţa. La data de 28 martie
1948, şcolile de marină au fost unificate sub denumirea de Şcoala Navală şi
Şcoala de Submaiştri. Din noiembrie 1948, sub noua denumire de Şcolile Marinei
Militare, regăsim Şcoala de ofiţeri (cu specialităţile Punte şi Tehnici,
fiecare având o Secţie Pregătitoare şi o Secţie Specială) şi Şcoala de
Maiştri Tehnici; Începând cu anul de învăţământ 1953-1954, s-a trecut la
pregătirea pe specialităţile corespunzătoare unităţilor de luptă, în şcoală
funcţionând diferite cursuri de perfecţionare a ofiţerilor, înfiinţate în
funcţie de nevoile Marinei Militare. În anul 1954 se desfiinţează Şcolile
Marinei Militare. În anul 1962 se înfiinţează la Mangalia, în actuala
locaţie, Şcoala de Echipaje nr.12. În anul 1965 se înfiinţează, în cadrul
Şcolii de echipaje, Şcoala de Ofiţeri în rezervă care funcţionează 2 ani. În
anul 1969 Şcoala de Echipaje se transformă în Centrul de Instrucţie al
Specialiştilor Marinei Militare, care în 1973 îşi schimbă denumirea în Centrul
de Instrucţie al Marinei Militare. În anul 1990 se înfiinţează Facultatea
de Comandă, Stat Major şi Tehnică Militară în cadrul Academiei Navale
„Mircea Cel Bătrân”, continuatoarea tradiţiilor Şcolii de Aplicaţie. La data de
1 septembrie 2003 pe structura Facultăţii de Comandă, Stat Major şi Tehnică
militară din Academia Navală se înfiinţează Şcoala de Aplicaţie a
Forţelor Navale. În anul 2003 Baza de Instrucţie Navală trece
în subordinea Şcolii de Aplicaţie a Forţelor Navale. În anul
2005 Baza de Instrucţie Navală se transformă în Centrul
de Instrucţie al Forţelor Navale. În anul 2006 Şcoala de
Aplicaţie a Forţelor Navale primeşte denumirea onorifică „Viceamiral
Constantin Bălescu”, în conformitate cu aprobarea ministrului apărării pe
raportul şefului Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare
publică, nr. DR-3307 din 01.11.2006. Începând cu data de 1 septembrie 2008
Şcoala de Aplicaţie se mută în Mangalia, având următoarele misiuni principale:- pregătirea absolvenţilor Academiei Navale „Mircea
cel Bătrân” pentru prima funcţie;
- perfecţionarea pregătirii profesionale
a ofiţerilor şi maiştrilor militari din Forţele Navale;
- formarea şi dezvoltarea profesională a
militarilor voluntari prin însuşirea cunoştinţelor şi formarea competenţelor,
deprinderilor şi abilităţilor necesare, în conformitate cu cerinţele
operaţionale, ca luptător şi conducător de subunităţi în scopul atingerii
performanţelor şi standardelor NATO;
- elaborarea şi perfecţionarea actelor
normative specifice Forţelor Navale.
Farul Mangalia - 1953
Produsul de mai sus este o medalie
realizată la Monetăria
Statului care ne prezintă Farul maritim
de la Mangalia, județul Constanța. Acest
far face parte din sistemul de semnalizare maritimă de pe țărmul românesc al
Mării Negre, care asigură desfășurarea navigației în bune condiții pe mare,
alături de farurile de la: Tuzla, Constanța, Midia, Gura Portiței, Sfântu
Gheorghe şi Sulina. Medalia s-a realizat în două variante de metal compoziție
(argint și aliaj de cupru) și are următoarele caracteristici tehnice:- emitent – Monetăria Statului
- tema – Farul
maritim de la Mangalia, județul Constanța
- material
(compoziție) – argint cu titlul de 99,9% și aliaj de cupru
- forma – rotundă
- diametrul – 30 milimetri
- greutatea –
31,1 grame (argint) și necunoscută (aliaj de cupru)
- calitatea -
proof
- tiraje – 60
exemplare (argint) și 40 exemplare (aliaj de cupru)
- prețuri unitare
de achiziție de la magazinele bucureștene ale Monetăriei Statului, cu TVA
inclus – 2000 lei (cea de argint) și 950 lei (cea din aliaj de cupru)
Farul de la Mangalia a fost dat în folosință în anul 1958 și
are următoarele coordonate geografice: longitudine - 43º48'39"N și latitudine - 28º33'30"E. Farul emite grupuri de câte două sclipiri
la interval de 5,5 secunde, vizibile de la depărtarea maximă de 22 mile marine
(1 milă marină = 1852 metri). Înălţimea luminii de la
nivelul mării este de 72 metri, iar înălţimea propriu-zisă a construcţiei este
de 42 metri. Turnul farului este de formă paralelipipedică, de culoare albă,
din piatră, având în vârf o cupolă rotundă, albă.Mangalia (în
turcă Mankalya) este un municipiu (din anul 1995) în județul
Constanța, situat pe litoralul Mării Negre, la 40 km sud de orașul Constanța și
14 km față de granița cu Bulgaria. În structura municipiului Mangalia sunt
arondate și localitățile: Cap Aurora, Jupiter, Neptun, Olimp, Saturn și
Venus. Localitatea este menționată sub numele de Pangalla sau Pancalia în
portulanele genoveze din secolul al XIII-lea. Forma „Mangalia” apare
prima dată în anul 1593. Asemănarea cu denumiri tătărești din Bugeac
(Coștangalia, Șamangalia, Gioltaigalia) și prezența, de multe veacuri, a unei
importante comunități de tătari în oraș, atestă originea tătărească a
denumirii. Anterior secolului al XIII-lea, localitatea apare sub numele antic
de Callatis (Callata în portulanele genoveze,
uneori între paranteze sub Pangalla sau Pancalia). Callatis a
fost o colonie a cetății grecești Heraclea Pontica (azi Ereğli
în Turcia) din secolul al VI-lea î.Hr.. Portul și jumătate din orașul din
antichitate sunt
acum acoperite de ape. În ciuda inevitabilelor războaie și schimbări de
stăpâni, orașul a prosperat timp de 1200 de ani, uneori liber, alte ori sub
stăpânirile succesive ale perșilor, ale macedonenilor, ale dacilor sau
romanilor. Cetatea, însă, este distrusă odată cu năvălirea popoarelor
migratoare din secolele VIII - IX, din ea rămânând o simplă așezare de pescari.
Situația însă se schimbă odată cu alipirea
Dobrogei la România, în anul 1878.
În perioada 1890-1892 localitatea a fost populată cu coloniști de
origine germană, cunoscuți ca germanii dobrogeni. Majoritatea au părăsit localitatea în 1940,
fiind strămutați cu forța în Germania,
sub lozinca Heim ins Reich (acasă în Reich). Mangalia devine
un port modern (al doilea port maritim după Constanța), cu vreo 3000 de
locuitori permanenți în 1938, dar care devin peste 10000 vara. Orașul crește
rapid mulțumită plajei de la Tatlageac-Comorova, ce se întinde pe mai mulți
kilometri între capurile Schitu și Baglaru (azi, Aurora). După cel de-al
doilea război mondial zonă militară de frontieră și turismul stagnează timp de
zece ani. În anul 1954 este din nou deschis tuturor; începând
din anul 1962 orașul intră în atenția guvernului, devenind un important
centru turistic: în pădurea Comorova, de-a lungul mării, sunt construite cele
șase stațiuni balneoclimaterice și de agrement Olimp, Neptun, Juoiter, Cap
Aurora, Venus și Saturn, în timp ce vechiul și pitorescul oraș, tipic
dobrogean, este în mare parte distrus și înlocuit prin construcții moderne,
într-un stil funcțional care se poate găsi oriunde în lume. La
recensământul din anul 2011 orașul număra 36364 locuitori, în scădere față de
recensământul anterior (anul 2002), dintre care; români – 82,4%, turci –
4,05%, tătari – 3,25% și restul – necunoscută sau altă etnie. Structura
confesională aproximativă a populației orașului, astăzi se prezintă
astfel: ortodocși – 81,22%, musulmani – 7,52% și restul – nedeclarată sau
altă etnie. Principalele atracții turistice ale orașului sunt:
- Moscheea Esmahan
Sultan
- Muzeul de
arheologie Callatis
- Monumentul
eroilor
- Muzeul Marinei
- Mormântul
creștin cu psalmi
- Herghelia
Mangalia
- Rezervația
naturală Hăgieni
- Biserica Sfânta
Mina
- Peștera Movile
- Pădurea Comorova
- Mormântul cu
papirus
- Edificiul
bizantin
- Cetatea Callatis
- Peștera Limanu
Aici
sau născut: regizorul de film Gheorghe Vitanidis (1929 – 1994) și cântăreața
“Inna”, pe numele real Elena-Alexandra Apostoleanu (născut[
1986). Insigna turistică - Eforie
Eforie este un oraș în județul Constanța, format din localitățile Eforie Nord și Eforie Sud (reședința). Orașul a fost fondat în anul 1966 prin unificarea administrativă a actualelor localități componente. La recensământul din anul 2011 orașul număra 9473 locuitori, în creștere față de recensământul anterior (anul 2002 – 9465 locuitori) dintre care: români – 80,61%, romi – 3,25%, turci – 2,2%, tătari – 3,55% și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a orașului constănțean Eforie astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 81,24%, musulmani – 6,53% și restul – nedeclarată sau altă religie. Istoria localității a început în anul 1893, an în care Societatea de binefacere «Eforia Spitalelor Civile din Bucureşti» a cumpărat de la «Ministerul Agriculturii şi Domeniilor» un teren de 100 hectare situat pe marginea Lacului Techirghiol, în partea de nord-est (aproximativ zona ocupată azi de hotelul Europa). Pe locul cumpărat, societatea de binefacere a construit în anul 1900 «Spitalul Marin». Acesta a fost de altfel primul sanatoriu de acest gen de la Marea Neagră. În perioada următoare în zonă au început să fie construite primele vile, sanatorii şi baze de tratament din Eforie, iar mai tărziu au apărut şi primele hoteluri. În anul 1930 s-a construit hotelul «Grand», iar în anii 1936-1937 s-s anexat acestuia o bază de tratament balnear. În cele ce urmează vom putea “vedea” imaginea din anul 1931 a noii staţiuni Eforie-plajă surprinsă de ochiul critic al unui reporter al revistei “Ilustraţiunea Română”: “Pe locul unde acum câţiva ani se întindeau nesfârşitele bălării pudrate de praful calcaros al drumului dobrogean, între Agigea şi Sanatoriul Eforiei Spitalelor Civile, se ridică astăzi, cocheta şi pretenţioasa nouă staţiune Eforie-plajă. Un parc de vile ultramodern, un hotel grandios şi “european" în larga accepţie a cuvântului, o faleză pietruită în dale, o pergolă elegantă legând hotelul de plajă. Cazinoul Riegler, Cazinoul Hotelului, Sanatoriul Dr. Antoniu şi construcţiile taberei O. N. E. F. reprezintă primele aşezări a noii staţiuni. S'au ridicat, ce e drept, printr'un efort lăudabil al câtorva oameni care s'au devotat ideii noii staţiuni şi printr’un sacrificiu bănesc care nu poate rămâne nerăsplătit într’un apropiat viitor. Şi'n timp ce, gospodarii Movilei (notă: vechiul nume al staţiunii) nu s'au învrednicit în doisprezece ani să pietruiască o singură stradă sau să realizeze o singură îmbunătăţire la care mândra noastră staţiune avea tot dreptul, Eforie-plajă ne-a dat cel mai frumos exemplu pe cere ni-l putea da o staţiune balneoclimaterică românească. Este în această minunată realizare o satisfacţie pentru toti acei care jinduiau la staţiunile străine, atractive prin confortul şi spiritul lor occidental. Evident, realizările de până acum sunt începuturile viitoarei staţiuni - pe cât se pare o staţiune “mondernă", cu serioase şi îndreptăţite pretenţii. La mijloace şi la concepţii noi, pe de-a-ntregul occidentale, diametral opuse tembelismului oriental caracteristic acestor meleaguri - trebuie să corespundă oameni noi, sau cel puţin oameni care au putut cunoaşte tehnica de organizare şi de exploatare a altor staţiuni străine care şi-au asigurat de multă vreme o binemeritată faimă. Conducătorii noilor aşezăminte trebuie să găsească mijlocul de a creea sau importa asemenea oameni care au darul de a atrage clientela - nu s'o indispună, s'o respingă, s'o brutalizeze sau s'o terorizeze cum se întâmplă de obicei…Sub acest raport nici Eforie-plajă nu se poate felicita. Ea are totuşi scuza unui început realizat vertiginos, scăpând această importantă şi poate decisivă latură. Un exemplu: în cel mai confortabil loc, la hotel, unde excelează un spirit cu totul occidental, celor mai bune intenţii li se opune pensiunea unui restaurator care, oricare i-ar fi motivele, n'a izbutit să mulţumească. Eforie-plajă nu trebuie să repete greşelile altor staţiuni. Ar fi păcat de investiţiunile însemnate, de frumuseţile care se pun atât de inteligent în valoare, de munca atâtor oameni care se ostenesc să realizeze o operă de merit şi de gust. O staţiune nouă este un nou isvor de bogăţie şi încă un mijloc de a impiedica exodul vilegiaturiştilor în alte ţări. De aceia străduinţele tuturor trebuie să-i asigure, de la inceput, o bună şi sigură desvoltare.” (Extras din
articolul “Eforie-plajă” (nesemnat)
publicat în numărul din 19 august
1931 al săptămânalului “Ilustraţiunea
Română”.)
Trofeul Daciada Năvodari - prima ediției 20023
Produsul
de mai sus este o medalie specială realizată de
compania privată orădeană Alex Sztankovits pentru a fi conferită
participanților și / sau câștigătorilor competiției de fotbal în sală Trofeul Daciada din orașul Năvodari, județul Constanța.
Năvodari, în
trecut – Caracoium sau Carachioi, în limba turcă - Kara Koyum sau Karaköy, este un oraș din județul Constanța, care include și
localitatea Mamaia-Sat, situat în zona estică a județului Constanța, pe malul
de sud al Lacului Tașaul și pe grindul dintre acesta și lacul Siutghiol,
la o distanță de 10 km de municipiul Constanța. La recensământul din anul
2011 orașul număra 32891 locuitori, în creștere față de recensământul anterior
(anul 2002 – 32390 locuitori), dintre care: 89,45% - români, 1,69% - ruși
lipoveni și restul – necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a
orașului constănțean Năvodari astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși
– 88,09%, romano catolici – 1,13%, musulmani – 1,61% și restul – nedeclarată
sau altă religie. Prima atestare documentară este din timpul administrației
otomane, când localitatea apare menționată în anul 1421 cu numele
de Caracoium (nume derivat din cuvintele
turcești kara și koyum, traduse prin oaia neagră) denumire
care a devenit ulterior Carachioi (de la cuvintele turcești kara
koy, însemnând „satul negru”). După obținerea independenței de stat a României
în anul 1877, au avut loc schimbări majore în viața social-economică a
zonei. În acea perioadă satul Caracoium din plasa Kustenge (Constanța)
aparținea la început de comuna Cicârcic (azi, satul Sibioara), apoi de comuna
Cogealia (azi, comuna Lumina) figura doar cu 317 familii ce se ocupau cu
agricultura, pescuitul, creșterea animalelor și în mai mică măsură cu
negustoria și alte meserii. În anul 1927 denumirea satului Carachioi este
schimbată cu aceea de Năvodari, iar după cinci ani, la 15 august 1932,
localitatea este recunoscută comună. Evoluția urbanistică, trecerea de la
cadrul rural la structura urbană se produce după cel de-al doilea război
mondial, mai cu seamă începând din anii 1949 – 1950, moment în care
dezvoltarea economică și industrială, transformă localitatea într-un însemnat
centru muncitoresc. În anul 1954 începe construcția Uzinei de superfosfat
și acid sulfuric care a intrat în funcțiune cu prima linie în anul 1957,
aceasta deschizând drumul industrializării zonei și creșterii numărului
populației (în anul 1968 populația localității Năvodari depășea 6500
de locuitori). Astfel, prin Legea 2/20 decembrie 1968, localitatea
Năvodari a fost declarată oraș, având în subordine administrativă localitatea
Mamaia Sat. Procesul de urbanizare a cunoscut o evoluție continuă, rezultând o
imagine cu personalitate a localității.
Construcția Combinatului
Petrochimic Midia-Năvodari și ulterior a Canalului Poartă
Albă-Midia-Năvodari a dus la o explozie demografică în anul 1983,
când populația a ajuns la 26000 locuitori. Activitatea sportivă în orașul
Năvodari este foarte intensă, orașul având multe cluburi sportive printre care:
fotbal, rugby, box, handbal, volei, baschet, karate etc. Cel mai titrat club
sportiv din orașul Năvodari este clubul de fotbal AFC Săgeta Năvodari, care a
evoluat în sezonul 2013-2014 în premieră în Liga 1. Un alt club sportiv titrat
este CS Năvodari care are în componență mai multe sporturi precum rugby, box,
handbal sau volei și care este reprezentat de clubul de rugby CS Năvodari în
Divizia Națională.
Jeton Cantina Portului Constanța - 5 c
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele
monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local
şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de
administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care,
ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Jetonul de mai sus a
fost realizat la comanda Cantinei portului Constanța
ca să fie folosit ca mijloc de garantare a veselei cantinei. Se înțelege că
atunci când muncitorul portuar comanda un meniu la cantină plătea în plus o sumă
de bani și odată cu meniul primea și un astfel de jeton. După consumație el
preda toate tacâmurile la ghișeu reprimindu-și banii dați în plus și astfel se
manifesta o mare grijă față de vesela cantinei.
Municipiul Constanța este situat pe coasta Mării Negre, în
partea de sud-est a României, în regiunea
istorică Dobrogea, reședința judeţului cu acelaşi nume şi cel mai
mare oraș al regiunii de dezvoltare Sud-Est. Alături de oraşul Cluj
Napoca, Constanța este orașul cu cel mai ridicat standard de viață
din România. Conform recensământului din anul 2011, Constanța avea 254693
locuitori. Constanța este orașul cel mai vechi atestat de pe teritoriul
României. Prima atestare documentară datează din anul 657
Î.E.N., când pe locul actualei peninsule (și chiar sub apele de azi, în
dreptul Cazinoului) s-a format o colonie greacă, numită Tomis. Deasupra am
postat drapelul, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale oraşului, pozele
câtorva monumente de cultură și arhitectură dar și frumoase locuri de vizitat,
din municipiul Constanţa, din vremuri diferite.
Statuia lui Ovidiu
Cazinoul
Biserica Adormirea Maicii Domnului
Banca Marmorosch Blank
Palatul Manesalian - Bulevardul Portului
Banca Românească
Biserica Greacă
Delfinariul
Farul genovez
Gara maritimă
Județul
Constanța este
județul cel mai urbanizat din România, populația care locuiește în orașe
numărând puţin peste 500000 de locuitori din totalul de aproximativ 760000 de
locuitori. Județul este situat în extremitatea SE a României, are o
suprafaţă de 7071 kilometri pătrați, iar capitala judeţului este oraşul cu
acelaşi nume, Constanţa. Ca subunităţi administrative judeţul are 3 municipii -
Constanța, Medgidia și Mangalia, 9 oraşe - Băneasa, Eforie, Cernavodă, Hârșova,
Murfatlar, Năvodari, Negru Vodă, Techirghiol, Ovidiu şi 58 de comune. Deasupra
am postat harta, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, iar
dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură, trimiteri poștale
din diferite perioade de timp, dar și alte frumoase locuri de vizitat în
judeţul Constanţa.
Vederi - Stațiunea 2 Mai
Vederi- Agigea
Monumentul Tropaeum Traiani - Adamclisi
Primăria - Costinești
Fabrica de ciment - Cernavodă
Hotel Belona - Eforie Nord
Vila Simion Constantin - Techirghiol
Catedrala - Hârșova
Vederi - Stațiunea Aurora
Vederi - Carmen Sylva
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Pionier al medicinei, misionar și explorator al Africii
David Livingstone a trăit între anii 1801 - 1873
Detalii vignetă de pe două felicitări franceze
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 12.03.2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu