1. În data de 30 mai 2022 Banca
Naţională a României va lansa în circuitul numismatic o monedă comemorativă din
argint cu tema 140 de ani de la nașterea lui Vasile Pârvan. Aversul monedei redă o imagine a
ruinelor orașului antic Histria și inscripția „HISTRIA”, inscripția în arc de
cerc „ROMANIA”, valoarea nominală „10 LEI”, stema României și anul de emisiune
„2022”. Reversul monedei prezintă
portretul, numele și semnătura lui Vasile Pârvan și anii între care acesta a
trăit „1882” și „1927”.
Moneda are următoarele caracteristici
tehnice: valoarea – 10 lei,metal compoziție – argint, titlul – 99,9%,forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri, greutatea – 31,103 grame, cantul – zimțat, calitatea – proof, tirajul – 5000 bucăți și prețul unitar de achiziție cu TVA inclus – 465 lei
Cetatea
Histria a fost întemeiată de coloniștii greci din Milet în jurul
anului 675 Î.Hr. (după istoricul
Eusebiu din Cezareea) sau 630 Î.Hr.
(după Skymnos), ca port la Marea Neagră și distrusă
prin secolul al VII-lea D.Hr. de invaziile avaro-slave. Unul din
motivele abandonării orașului a fost și colmatarea vechiului golf al Mării
Negre, în care era amenajat portul, golful devenind în prezent complexul lagunar
Razim-Sinoe. Cetatea este situată în satul Istria, comuna constănțeană cu
același nume, la 65
de kilometri depărtare de Constanţa, pe malul lacului Sinoe. Oraşul a avut o
dezvoltare continuă timp de 1300 de ani,
începând din perioada greacă şi până în epoca romano-bizantină. Încercarea
primului val de sciţi de a se stabili în sudul Dunării, precum şi răzvrătirile
cetăţilor pontice împotriva lui Lysimach aduc cetăţii o mare distrugere, către
sfârşitul secolului al IV-lea î.e.n. În secolele următoare oraşul se reface şi
trăieşte o nouă înflorire, mai ales primele alianţe cu unele căpetenii ale
geţilor (Zalmodegikos, Rhemaxos). Secolul I î.e.n. aduce noi frământări şi
pericole externe: regele Pontului, Mithridates VI Eupator, trimite trupe la
Histria, iar în anul 72 î.e.n. primele armate romane scot coloniile
vest-pontice de sub influenţa lui Mithridate, iar câţiva ani mai tarziu, regele
get-dac Burebista cuprinde cetatea sub stăpânirea sa. Odată cu moartea lui
Burebista cetatea trece sub stăpânire romană, încheindu-se astfel perioada de
autonomie. Sub stăpânirea romană cetatea cunoaşte o nouă înflorire. Săpăturile
arheologice, începute încă din 1914, au scos la iveală, pe lângă zidurile
incinta mai sus amintite, o serie de monumente remarcabile, datând din diferite
perioade din existenţa cetăţii. De asemenea, săpăturile au oferit un bogat
material arheologic, cea mai mare parte fiind expusă în muzeul cetăţii:
sculpturi, reliefuri, materiale de construcţie, înscripţii, ceramică (grecească
şi romană), sticlărie, obiecte din metal. Astfel, Histria, cea mai
veche aşezare urbană din ţară, a fost descoperită începând din anul
1914, de săpăturile marelui istoric şi arheolog Vasile Pârvan. Muzeul cetăţii
Histria a fost recent reabilitat şi modernizat în cadrul proiectului "Stimularea
turismului cultural prin reabilitarea complexului arheologic Histria"
implementat de către Consiliul Judeţean Constanţa şi finanţat prin programul
Phare. Așezarea era înconjurată de un puternic zid
de apărare (numai partea vestică a zidului cetății avea 10 turnuri și două
porți), era alimentată cu apă prin conducte lungi de peste 20 de kilometri,
care alimentau și termele construite în epoca romană, străzile erau pavate
cu piatră, și poseda atât instituții de educație fizică (gymnasion) cât
și cultural-artistice (museion). Necropola, situată în afara
orașului antic, cuprinde numeroși tumuli funerari și un număr mic de morminte
plane. Tumulii din necropola de la Histria au în infrastructura lor un șanț
periferic, o platformă funerară și o centură din pietre de tipul șisturilor
verzi aflorate la limita estică a cetății. Unii tumuli au patru-cinci
metri înălțime, alții sunt mai mici. În centrul movilei sunt morminte unde,
lângă mort, sunt depuse vase, în special amfore. Printre cele mai spectaculoase
descoperiri se numără cele din tumulul XII, aparținând unui personaj local
important, decedat la sfârșitul secolului al VI-lea î.e.n. și începutul
secolului al V-lea î.e.n., care a beneficiat în cadrul ritualului funerar cu
evidente influențe homerice de sacrificarea a 35 de indivizi umani și a mai
multor cai și măgari, originari cel mai probabil, în lumina analizelor
paleoantropologice și paleozoologice din Imperiul Persan. Bazilica episcopală
de la Histria, un edificiu de peste 60 de metri lungime și 30 de metri lățime,
care ocupă aproape 2% din suprafața cetății târzii, a fost scoasă la lumină în
anul 1969, de către arheologul Alexandru Suceveanu. Bazilica
episcopală construită în centrul orașului vechi reprezintă cea mai importantă
descoperire de epocă romană de la Histria, întrucât acest lucru însemna faptul
că, în secolele al V - VI D.Hr., Histria a ajuns la rangul de episcopie. În
anul 1994, Mircea Angelescu a descoperit o friză cu opt divinități ale
panteonului greco-roman și cu reprezentarea Zeului Soare pe margine. Din
anul 1982 există Muzeul Arheologic Histria unde sunt expuse piese
de arheologie greacă, romană și bizantină, provenind din cercetările de la
Histria și din împrejurimi: amfore, inscripții, vase ceramice, sticlă, opaițe, podoabe, basoreliefuri
elenistice și documente epigrafice. Situl arheologic "Cetatea
Histria" este inclus pe Lista Monumentelor Istorice, sub trei coduri
distincte: Cetatea Histria; Așezarea civilă și Necropolă tumulară și
plană. În data de 13 februarie 2007 Cetatea Histria a fost înscrisă
oficial pe Lista Patrimoniului European. Din anul 1994 zona Istria – Sinoe
(deci și complexul arheologic) face parte din Biosfera “Delta Dunării”.
Vasile Pârvan (născut la data
de 28 septembrie 1882 în localitatea Perchiu, judeţul Tecuci, astăzi judeţul
Bacău - decedat
la data de 26 iunie 1927 în Bucureşti) a fost un istoric, arheolog, epigrafist
și eseist român. A studiat la Bucureşti și
apoi în Germania, unde s-a specializat în istorie antică. A fost profesor
la Universitatea din Bucureşti, membru al Academiei Române și al
mai multor academii și societăți științifice din străinătate. S-a
preocupat îndeosebi de arheologie, preistorie și istoria civilizației
greco-romane. A organizat numeroase șantiere arheologice, dintre care cel
mai important este cel de la Histria și a publicat numeroase studii,
rapoarte arheologice și monografii, cuprinzând un material documentar vast,
valoros și util. Și-a început activitatea de istoric cu lucrarea de
doctorat Naționalitatea negustorilor din Imperiul roman,
considerată de specialiști ca unul din cele mai bune studii despre dezvoltarea
comerțului în antichitatea clasică. În scopul rezolvării problemelor legate de
istoria Daciei, a organizat o serie de săpături sistematice, îndeosebi în
stațiunile arheologice din a doua epocă a fierului. Pe baza rezultatelor
parțiale ale săpăturilor a scris Getica, cea mai importantă lucrare a sa
(datorită destinului său), o vastă sinteză istorico-arheologică, prin care a
readus în prim planul cercetării istorice rolul politic și cultural al
daco-geților; unele lipsuri și exagerări (printre care accentuarea rolului
sciților și al celților în dezvoltarea culturii geto-dace) nu știrbesc valoarea
acestei lucrări. Prin concepția sa istorică idealistă, expusă în studiul
sociologic Ideile fundamentale ale culturii sociale contemporane și
în eseuri (volumele Idei și forme istorice și Memoriale)
a reușit să facă o sinteză a neohegelianismului şi neokantianismului și
s-a declarat adversar al șovinismului și al cosmopolitismului. Vasile
Pârvan a avut un rol deosebit în crearea noii școli românești de arheologie. El
a organizat Şcola română din Roma, instituție pentru perfecționarea tinerilor
arheologi și istorici, și a inițiat și condus apariția anuarelor acesteia „Ephemeris
Dacoromana" și și „Diplomatarium Italicum”, precum și
prima serie a revistei Dacia.
Caracteristicile tehnice ale monedei sunt următoarele: metal compoziție – argint; puritate – 99,9%; valoare nominală – 10 lei; formă – rotundă; diametru – 37 milimetri; greutate – 31,103 grame; cant – zimțat; calitate – proof; tiraj - 5000 exemplare și preț unitar de achiziție cu TVA inclus – 450 lei.
Tudor Vianu a fost un estetician, critic și
istoric literar, poet, eseist, filosof și traducător român, care s-a născut la
data de 8 ianuarie 1898 la Giurgiu într-o familie de origine evreiască ce s-a
convertit la creștinism și a decedat la data de 21 mai 1964 la București.
În anul 1915 a devenit student la Facultatea de Filosofie și Drept
din București. A obținut titlul de doctor în filosofie
al Universității din Tubingen - Germania. În perioada de doctorat a purtat
o corespondență susținută, punctată de întâlniri amicale, cu prietenul său din
liceu, poetul Ion Barbu. care studia matematica la Göttingen. Creația lui a acoperit
exact patru decenii: de la apariția în 1928, în limba germană, a volumului
de debut, totodată și primul său studiu de estetică, valorificare a tezei sale
de doctorat susținută sub îndrumarea lui Karl Groos la Facultatea de Filozofie
a Universității Eberhard Karl din Tubingenși până la volumul apărut
postum Arghezi, poet al omului, purtând subtitlul „Cântare
Omului”. Teza de doctorat a fost lăudată de Lucian Blaga, cu care Vianu
era coleg în paginile revistei Gândirea. În anul 1924 a revenit în țară devenind
suplinitor la Universitatea din București. În anul 1927 a devenit docent
în estetică și în anul 1930 -conferențiar definitiv la Facultatea de Litere a
Universității bucureștene. În anul 1945 a deținut funcția de director al
Teatrului Național din București. După reforma învățământului din 1947 este
scos de la catedra sa de Estetică și preia cursul de istorie a literaturii
universale, devenind un precursor al comparatismului literar de la Facultatea
de Litere a Universității din București. Între 1946 și 1947 a fost ambasador al
României la Belgrad și a fost criticat pentru unele concesii pe care le-ar fi
făcut noului regim. Anul 1952 l-a surprins în afara Facultății, devenind simplu
cercetător la Institutul de Lingvistică, lucrând la Dicționarul limbii
române moderne și la Dicționarul limbii poetice a lui Mihai
Eminescu. După 1955 este reintegrat în mediul academic universitar și se
dedică redactării unor studii și micro-monografii. În anul 1964 a decedat din
cauza unui infarct miocardic. Vianu a fost fondatorul școlii de stilistică a
Facultății de Litere din București și inițiatorul catedrei de literatură
universală, căreia i-a fost multă vreme șef.
Facultatea de Litere este o instituție de
învățământ superior cu profil filologic care funcționează în cadrul
Universității din București și este situată pe strada Edgar Quiner, numărul
5-7, în vechea aripă a Palatului Universității București. Ea a fost
fondată pe data de 2 noiembrie 1863 purtând numele - Școala
Superioară de Litere. Un an mai târziu, prin fondarea Universității din
București în 1864, la inițiativa regelui Carol I, va deveni parte a
noii structuri academice, sub titulatura Facultate de Litere și
Filosofie, pe care a păstrat-o până la reforma din 1947. Facultatea de
Litere din Universitatea din București a dispus în perioada interbelică de un
corp profesoral de mare valoare, format în majoritatea sa la universități
din Franța și Germania. Facultatea de Litere a fost ilustrată de un număr
impresionant de creatori de școală în domeniul filologiei, care s-au distins și
prin eforturile de a dezvolta cercetarea științifică. Putem enumera în acest
context personalități precum: August Teboniu Laurian, Titu
Maiorescu, Ovid Densușianu, Eugen Lovinescu, George
Călinescu, Șerban Cioculescu, Tudor Vianu, Alexandru Piru, Zoe Dumitrescu
Bușulenga, Alexandru Graur, Ovid S. Crohmălniceanu dar și istoricii Nicolae
Iorga, Emil Cioran, Dimitrie Onciul, Constantin Rădulescu-Motru, Dimitrie
Gusti, Vasile Pârvan
și încă mulți mulți alții. După reforma comunistă din 1947 corpul profesoral a
suferit unele schimbări impuse de modificările ideologice, Facultatea de Litere
și cea de Filosofie s-au despărțit iar o parte dintre profesori au fost
obligați să se retragă de la catedre, din cauza unor divergențe de opinie cu noul
regim. Până la începutul anilor ’90, schema de organizare a facultății a
fluctuat, incluzând mai multe catedre (Istoria limbii române, Istoria
literaturii române vechi și folclor, Istoria literaturii române moderne, Limba
română contemporană, Lingvistică generală, Teoria literaturii, Literatură
universal și comparată), care, în timp, s-au reconfigurat, s-au redus ca număr,
prin comasare.
3. În data de 5 septembrie 2022 Banca
Naţională a României va lansa în circuitul numismatic o monedă din argint cu
tema 150 de ani de la nașterea lui Gheorghe Petrașcu. Aversul
monedei redă portretul pictorului Gheorghe Petrașcu și inscripția „150 DE
ANI DE LA NASTERE” suprapuse pe o paletă de pictură, numele acestuia și anii
între care a trăit „1872-1949”. Reversul monedei prezintă un fragment dintr-o
pictură a lui Gheorghe Petrașcu, inscripția „ROMANIA”, valoarea nominală „10
LEI”, anul de emisiune „2022” și stema României.
Caracteristicile tehnice ale monedei
sunt următoarele: metal-compoziție – argint, puritatea – 99,9%, valoarea – 10
lei, data emiterii – 5 septembrie 2022, forma – rotundă, diametrul – 37
milimetri, greutatea – 31,103 grame, cantul - zimțat, calitatea – proof, tiraj
– 5000 exemplare și prețul unitar de achiziție de la ghișeele BNR fără TVA –
450 lei.
Gheorghe Petrașcu, nume real - Gheorghe Petrovici, a fost un pictor și
academician român, fondator al unui curent artistic, caracterizat printr-un
colorit grav, concentrat și prin forța de evocare a obiectelor și
priveliștilor, prinse în mediul lor imediat, ce s-a născut la data de 1
decembrie 1872 la Tecuci, județul Galați și a decedat la data de 1 mai 1949 la
București. El arată de tânăr înclinații artistice, făcând primele studii la
Universitatea Națională de Arte București. La recomandarea lui Nicolae
Grigorescu primește o bursă pentru a se perfecționa în străinătate. După un
scurt timp petrecut la Munchen, pleacă la Paris, unde se înscrie la Academia
Julian și lucrează în atelierul lui Bouguereau. De la prima sa expoziție
personală la Ateneul Român (1900), este remarcat de scriitorii Barbu Ștefănescu
Delavrancea și Alexandru Vlahuță, care îi cumpără câte o lucrare. Cu o pasiune
nestăvilită, pictează peisaje, atât în țară, cât și în străinătate. În
peisajele sale, lumina nu șterge contururile ca la impresioniști, dimpotrivă,
arhitecturile rectilinii se impun printr-o impresie de soliditate. Din acest
punct de vedere, peisajele venețiene demonstrează cel mai bine anticonformismul
lui Petrașcu. Artistul rezistă interpretărilor tradiționale, în care peisajul
orașului pe lagună nu era decât un pretext pentru a analiza interferența
vibrațiilor luminoase, în eternă schimbare pe apă, pe zidurile colorate și în
aerul pur. O dată cu trecerea timpului, opera pe care Gheorghe Petrașcu a
lăsat-o posterității, circa trei mii de tablouri și multe lucrări de grafică,
s-a constituit într-o zestre de artă plastică asupra căreia s-au făcut fel și
fel de observații care mai de care mai diferite. Gheorghe Petrașcu s-a
căsătorit în anul 1913 cu Lucreția C. Marinescu. A avut doi copii, pe Mariana,
viitoarea graficiană, și pe Gheorghe (Pichi) Petrașcu, cel care a devenit
arhitect. După cum se știe, Gheorghe Petrașcu a avut de-a lungul întregii
cariere artistice cincisprezece expoziții personale ce au fost programate cu o
oarecare regularitate, fapt pentru care pictorul reprezintă pentru România un
caz unic.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL DOLJ
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
Federația Română de Atletism
Campionatul republican cros seniori - Craiova 1988
Federatia Romana de Atletism (FRA) patroneaza toate sectiile de atletism ale cluburilor si
asociatiilor sportive din Romania, desfasurandu-si activitatea in conformitate
cu Statutul si Regulamentele proprii. FRA are la
baza principiile fundamentale ale atletismului si ale sportului in
general, considerand ca sunt esentiale fair-play-ul si respectarea regulilor
competitionale de catre toti cei implicati in activitatile atletice. Printre
valorile promovate de Federatia Romana de Atletism se numara respectul
fata de ceilalti competitori, onestitatea, spiritul de echipa. Astfel, sunt
incurajate: cooperarea, responsabilitatea, sportivitatea, increderea,
implicarea etc. Mai mult, FRA considera ca atletii si antrenorii trebuie sa
integreze valorile etice ale sportului atat in competii, cat si in
antrenamentele zilnice. Sus am postat logo-ul FRA şi o aripă a clădirii FRA din
Bucureşti.
Atletismul apare in Romania la sfarsitul secolului XIX, la
initiativa studentilor care studiau in tarile occidentale. In timpul vacantelor,
acestia promovau atletismul organizand competitii de alergari, sarituri si
aruncari. Primul concurs organizat de atletism are loc
in 1882 la Bucuresti, cu participarea elevilor de la liceele Sf. Sava
si Matei Basarab. Treptat, creste interesul pentru activitatea sportiva, in
general, si atletism, in particular. Se organizeaza curse care atrag un numar
mare de concurenti, se contureaza o literatura de specialitate si sunt
organizate competitii pe criterii de varsta. Mai mult, cu prilejul serbarilor
scolare sunt introduse intreceri la alergari si sarituri la mai multe licee din
diverse orase. In 1912, se infiinteaza Comisia de atletism,
alergari pe jos si concursuri, parte din Federatia Romana a Societatilor
Sportive. Acea comisie este de fapt precursoarea Federatiei Romane de Atletism
(FRA), a 19-a federatie pe lista mondiala, care in 1923 se afiliaza la
IAAF. Primele Campionate Nationale ale Romaniei sunt organizate
in 1914, la 16 probe, si se adreseaza doar barbatilor. Un an mai tarziu,
in 1915, se inaugureaza la Bucuresti primul teren de atletism, pe locul care
devine ulterior Stadionul Tineretului. Abia din 1922, femeile vor
avea propriile competitii, iar trei ani mai tarziu vor fi organizate primele
Campionate Nationale feminine, precum si primele Campionate pentru
juniori. In 1928, la Jocurile Olimpice de la Amsterdam, o delegatie a
Romaniei formata din 10 atleti si 2 atlete participa pentru prima data la o
astfel de competitie, iar in acelasi an debuteaza Campionatele Universitare din
Romania. In 1930, la Atena, atletii romani se claseaza pe locul al
doilea, la prima editie oficiala a Jocurilor Balcanice, iar in 1934, la
editia inaugurala a Campionatelor Europene, participa 4 atleti
romani. In 1937, FRA organizeaza, pentru prima data in Romania, Jocurile
Balcanice, iar in 1948 debuteaza seria Campionatelor Internationale
ale Romaniei, nelipsite din Calendarele Anuale ale FRA. Incepand cu
anul 1952, atletii romani participa cu regularitate la toate marile
competitii mondiale si europene si scriu, cu fiecare medalie, istoria
atletismului romanesc.
Insigna - Consiliul Județean Dolj al Organizației de Pionieri
Daciada - locul II - Citius Altius Fortius
Organizația Pionierilor a fost
o organizație comunistă a copiilor români de vârstă școlară (8-14 ani). Era
precedată de apartenența la organizația Şoimii Patriei și succedată de
apartenența la Uniunea Tineretului Comunist. Insigna de membru al Organizației de Pionieri
La sfârșitul celui de al
doilea război mondial ia naștere organizația „Pionierii României”, pentru
care a fost creată în 1945 revista „Înainte”. Doi ani mai târziu, în 1947, pionierii au fost încadrați în UAER -
Uniunea asociațiilor de elevi din România. Pe 30 aprilie 1949, într-o ședință
festivă la care a participat toată conducerea de partid și stat, 500 de copii
au rostit, în incinta Teatrului Giuleşti (pe atunci Palatul cultural
Gheorghe Gheorghiu-Dej), angajamentul de pionier. În perioada
1949-1966 mișcarea pionierească a fost subordonată Uniunii Tineretului
Comunist.Mai jos e reprezentată o revistă Star spre viitor a pionierilor și
șoimilor patriei, editată de Consiliul Național al Organizației Pionierilor.
C.C. al P.C.R. va adopta, la plenara din aprilie 1966, hotărârea:
„Cu privire la îmbunătățirea activității Organizației Pionierilor”, prin care
se stabilea ca aceasta să aibă organe de conducere proprii (consilii
pionierești la diferite nivele, în frunte cu Consiliul Național al
organizației). În luna noiembrie a aceluiași an, a avut loc prima
conferință națională a Organizației Pionierilor, la care au fost adoptate
principalele documente statutare: „Statutul unităților și detașamentelor de
pionieri din Republica Socialistă România” și „Regulamentul Consiliilor
Organizației Pionierilor din Republica Socialistă România”. În 1984, la aniversarea a 35 de la crearea
organizației, aceasta avea 2695000 membri. În Statutul Organizației
Pionierilor din Republica Socialistă România era foarte clar stipulat
faptul că este o organizație revoluționară de masă a copiilor, uniunea tuturor
detașamentelor și unităților de pionieri din Republica Socialistă România, care
îi ajută pe pionieri să cunoască și să înțeleagă politica Partidului Comunist
Român, îi mobilizează să participe, după puterile lor, la înfăptuirea
acesteia. “Organizația Pionierilor educă școlarii în spiritul
patriotismului socialist, al dragostei și devotamentului nemărginit față de
poporul nostru, față de Republica Socialistă România, față de Partidul Comunist
Român, ajută pe toți copiii să cunoască tradițiile și trecutul glorios de luptă
ale poporului și ale clasei muncitoare pentru eliberare națională și socială,
să îndrăgească frumusețile și bogățiile țării, le cultivă mândria patriotică
pentru realizările obținute în construcția socialismului." Intrarea
în cadrul organizației se făcea într-un cadru festiv, prin rostirea următorului
angajament: „Eu, ...(numele si prenumele), intrând în rândurile
Organizației Pionierilor, mă angajez să-mi iubesc patria, să învăț bine, să fiu
harnic și disciplinat, să cinstesc cravata roșie cu tricolor." Imnul
(neoficial al) organizației era "Am cravata mea, sunt
pionier". În orașele mari s-au constituit case ale pionierilor.
La București Palatul Cotroceni a fost Palat al Pionierilor în
perioada 1949-1976, iar în 1985 a fost inaugurată noua clădire a Palatului
Pionierilor (astazi Palatul naţional al copiilor). Organizația Pionierilor
acorda distincții individuale și colective. Cele individuale erau: tresele,
titlurile „Pionier de frunte”, „Cutezătorul”, „Pionier fruntaș în munca
patriotică”, „Meritul pionieresc” și insigne pe genuri de activitate. Cele
colective constau în diplome cum ar fi: „Unitate fruntașă”, „Detașament
fruntaș” și „Grupă fruntașă”. Primii care au avut ideea inregimentarii
ideologice a copiilor si chiar au pus-o in practica au fost fascistii
italieni. In "Noua Roma" anuntata de Mussolini dupa
preluarea puterii in Italia la 22 octombrie 1922, baietii au fost inregimentati
pe categorii de vârsta in patru organizatii fasciste, toti fiind purtatori de
uniforme si insigne si trebuind sa se supuna unor ritualuri specific militare:
"Fiii lupului" pentru baieteii de la patru la opt ani,
"Ballila" pentru cei intre opt si 14 ani, "Avantguardisti"
pentru adolecentii intre 14 si 18 ani si, in fine, "Giovanni
Fascisti" pentru tinerii peste 18 ani, inainte de a deveni membrii ai
partidului fascist italian. Cei ce si-au trait copilaria si adolescenta in anii
comunismului vor recunoaste cu usurinta cum "Fiii Lupului" au devenit
"Soimii Patriei", "Ballila" s-au numit
"Pionieri", iar "Avantguardisti" si "Giovanni
Fascisti" au fost sursa de inspiratie a viitorilor utecisti, care, spre deosebire
de modelul fascist italian, nu au avut o uniforma proprie. Orice clasa
forma un detasament de pionieri, la fel cum orice scoala generala forma o
unitate de pionieri, iar structurile se esalonau ierarhic pâna sus, in umbra
"conducerii superioare" a partidului comunist. Desigur, nu doar
comunistii români au preluat si amplificat modelul fascist de indoctrinare a
tinerilor: nazistii au creat mult mai celebra organizatie
"Hitlerjugend", care a dat jertfe perfect fanatizate chiar si pe
ruinele fumegânde ale Berlinului, iar sovieticii au dat fenomenului inrolarilor
comsomoliste o dimensiune de masa si un caracter obligatoriu. In România
comunista, a nu fi mai intâi pionier ("Soimii patriei" au aparut
ulterior) si apoi membru al UTC echivala cu o cvasiexcludere de facto din
comunitatea scolara, cu povara unui paria, stigmatizat pentru intreaga cariera
viitoare. Sigur, era ceva foarte, extrem de grav in privinta respectivului daca
nu era membru sau, si mai rau, fusese exclus din rândul pionierilor sau al
utecistilor, deoarece chestia asta ramânea definitiv "la dosarul"
nefericitului. Uniforma de pionier, cu toate accesoriile si eghiletii specifici
diferitelor functii ierarhice de "conducere" (comandant de
detasament, comandant de unitate etc.), ceremoniile ritualice cu trompete si
formule de raport, juramintele de credinta si angajamentele urlate in public,
defilarile si serbarile in fata parintilor, taberele de vara cu regim
preferential si program special, muncile patriotice prestate ostentativ au fost
ingredientele menite sa transpuna in viata retetele leniniste de "spalare
a creierului". In conditiile in care orice alternativa era interzisa in
epoca, sistemul a functionat cateva decenii bune, dar, contrar tezelor
leniniste, doar pe moment: liderii politici actuali ai fostelor tari cu regim
comunist au fost inevitabil pionieri, utecisti si majoritatea chiar membri ai
partidului comunist. (Sursa Net – Calin Hentea)
Daciada a fost o mare competiție națională creată de Nicolae
Ceaușescu în 1977. Îmbinând o varietate de sporturi și reușind să acapareze
aproape întreaga „suflare muncitorească”, mult mediatizata competiție avea să
aibă două ediții:una de vară și una de iarnă. Câștigătorii fazelor locale
trebuiau să parcurgă mai multe etape până la faza finală, pe țară, moment ce
reprezenta un eveniment de amploare. Asemănătoare din multe puncte de vedere cu
„Cîntarea României”, Daciada devenea un fenomen cultural de masă. Creată de
Nicolae Ceaușescu în anul 1977 din dorința de a mări prestigiul R.S.R. în lume,
competiția spotivă „Daciada” a ajuns să fie o adevărată „industrie producătoare
de medalii”. Intitulată, sugestiv, în acest fel, competiția a adunat la prima
ediție 6.000.000 de participanți. Cu o bază de selecție atât de mare,
rezultatele nu s-au lăsat așteptate. Cu toate că avea o populație mult mai mică
în raport cu state precum S.U.A. sau U.R.S.S, România concura la Olimpiade de
la egal la egal cu acestea. Astfel, în perioada anilor 1977-1989, dar și o
perioadă după Revoluție, sportul românesc a cunoscut cele mai mari performanțe
din istoria sa. Acest proiect a pus laolaltă o mulțime de sporturi, iar cele
care aveau prioritate erau practicate și la Jocurile Olimpice. Printre acestea
enumerăm:atletism, baschet, box, kaiac canoe, gimnastică, ciclism, călărie,
fotbal, handbal, înot, judo, lupte, rugby, scrimă, tir, tenis, volei (la ediția
de vară);bob, biatlon, hochei, patinaj artistic, patinaj viteză, sanie, schi,
șah, tenis de masă, popice (la ediția de iarnă).
Daciada a luat sfârșit odată cu căderea regimului, iar baza de selecție s-a
diminuat drastic. Din cauza acestui fapt, performanțele au intrat pe o pantă
descendentă, iar dispariția acelei „munci patriotice” a dus la prăbușirea
infrastructurii sportive. Drept urmare, se poate spune că, ce a realizat N.
Ceaușescu, a avut un efect de boomerang, ce a lovit nu în creator, ci în
fenomenul sportiv de după 1989, care cu greu își revine. Cu toate acestea,
există voci care spun că acel tip de sistem ar trebui readus în prim plan. Dacă
la Jocurile Olimpice de la Roma din 1960, România a reușit să strângă doar 10
medalii (3 de bronz, una de argint și 6 de aur), la Olimpiada de la Los Angeles
din 1984 au fost câștigate nu mai puțin de 53 de medalii (20 de bronz, 16 de
argint și 17 de aur). După prăbușirea sistemului și diminuarea bazei de
selecție, performanțele au scăzut, ajungându-se ca în 2008, la J.O. de la
Beijing, România să vină acasă cu doar 8 medalii (4 de bronz, una de argint și
3 de aur).
De-a lungul secolelor, marii artisti ai lumii
au lasat omenirii mosteniri culturale nepretuite. Arta sculpturii a dat nastere
unor capodopere care, prin maretia, valoarea si spectaculozitatea lor, au
devenit faimoase. Discobolul lui
Miron este o
capodopera a Antichitatii grecesti, ce dateaza din perioada 460-450 I.Hr. Din
pacate, originalul grecesc din bronz nu mai exista, insa a devenit celebru prin
numeroasele copii realizate in marmura de artistii Imperiului Roman, atat la
scara reala, cat si redimensionate. Celebra sculptura exprima forta si
energia atletica in cel mai armonios si echilibrat mod. Desi, in prezent, se
considera ca pozitia aruncatorului este nefireasca si reprezinta o maniera
ineficienta de a arunca discul, sculptura constituie un model de rigurozitate
in redarea fiecarui muschi incordat de pe corpul atletului.
Electroputere - EP 1949 - 1999
Transformatoare, locomotive, motoare, aparataj
Electroputere Craiova este
o companie românească cu sediul la Craiova, care se ocupă cu fabricarea de
aparataj electric de înaltă tensiune (întrerupătoare, separatoare, contactoare,
siguranțe fuzibile, reostate, transformatoare de măsură), celule electrice
prefabricate de medie tensiune și bare capsulate, mașini electrice
rotative rotative (motoare, generatoare), transformatoare
electrice de putere și autotransformatoare, vehicule feroviare (locomotive
electrice, locomotive Diesel electrice, rame electrice), vehicule urbane,
echipamente complexe pentru instalații de foraj. Fondată
în anul 1949, este una dintre cele mai mari companii industriale din România.
Compania a fost privatizată în luna noiembrie 2007, când 62,8% din
capitalul social a fost preluat de la A.V.A.S. de firma saudită Al-Arrab Contracting Limited, condusă
de controversatul om de afaceri Fathi Taher, pentru suma de 2,3 milioane
euro. În urma unei majorării de capital, firma saudită a ajuns să dețină
86,28% din capitalul Electroputere. În anul 2009 compania avea 2540 de
angajați. Sus am postat logo-ul și o poză cu sediul central al
societății comerciale Electroputere din Craiova.
Expoziția națională de maximafilie - Craiova 1987
A 40-a aniversare a proclamării Republicii 1947 - 1987
Republica Populară Română este numele vechiului Regat al
României. Schimbarea numelui statului român, deci Proclamarea Republicii, a
avut loc în data de 30 decembrie 1947. La această dată Regele Mihai I al
României a fost obligat să abdice și ulterior să plece din țară. După abdicarea
regelui în Republica Populară Română s-a instalat un regim nou – cel comunist,
care îmi place să cred că a fost definitiv abandonat în decembrie 1989.
Maximafilia
este una dintre ramurile filateliei, care insumeaza preocuparile unui
filatelist, cartofil si marcofil (colectionar de stampile). Conditiile pe care
trebuie sa le indeplineasca ilustrata maxima sunt stricte: marca postala
sa fie fara defecte, sa aiba putere de francare prin corespondenta; cartea
postala sa prezinte cea mai buna concordanta posibila cu subiectul timbrului;
stampila sa fie in dubla concordanta cu marca aplicata pe cartea postala: de
loc (numele localitatii unde ea este aplicata, trebuie sa aiba o legatura
directa cu subiectul marcii) si de timp (data de pe stampila sa fie cat mai
apropiata de data emiterii timbrului). DEX oferă trei definiții ale maximafiliei:
- Colecționare de cărți poștale cu o temă care se regăsește în marcaj și în obliterare.
- Colecționare de cărți poștale ilustrate pe care se găsesc aplicate mărci și ștampile în strânsă concordanță de subiect, loc și timp cu ilustrația.
- Ramură a filateliei care se ocupă cu colecționarea de ilustrate maxime.
Maria Tănase
Festivalul concurs al cântecului popular românesc
Craiova - 1997 - Ediția a XIV-a
Festivalul
- Concurs al Interpreților Cântecului Popular Românesc „Maria Tănase” este un spectacol-concurs, amplă manifestare de
cultură populară, care are loc odată la doi ani, la Craiova, unde
participă interpreti ai cântecului popular românesc din țară și din
diaspora. Prima ediție a acestul festival – concurs a avut loc în anul 1969.
Maria
Tănase (născută la data de 25
septembrie 1913 la București și decedată la data de 22 iunie 1963 tot la
București) a fost o interpretă de muzică populară românească. S-a născut
în mahalaua Cărămidarilor din București, fiind al treilea copil al Anei
Munteanu, originară din comuna Cârța, județul Sibiu și a florarului Ion Coandă
Tănase, din satul oltenesc Mierea Birnicii, de pe valea Amaradiei. Apare
pe scenă, pentru prima dată, în anul 1921 pe scena Căminului Cultural
„Cărămidarii de Jos” din Calea Piscului, la serbarea de sfârșit de an a Școlii
primare nr. 11, Tăbăcari, apoi pe scena Liceului „Ion Heliade Rădulescu”, unde
a urmat doar 3 clase, fiind nevoită să se retragă pentru a lucra, alături de
părinții săi, la grădină. În mai 1934 se angajează la Teatrul „Cărăbuș”.
Pe 2 iunie debutează în revista Cărăbuș-Express (a lui
N. Kirițescu) cu pseudonimul Mary Atanasiu, ales de Constantin
Tănase. În vara anului 1936 imprimă cântece populare la casa de discuri
„Columbia”, sub supravegherea etno-muzicologilor Constantin Brăiloiu și
Harry Brauner, primele două fiind Cine iubește și lasă și M-am
jurat de mii de ori, pe care le-a imprimat cu acompaniamentul tarafului
Costică Vraciu din Gorj. În 1938 Maria Tănase începe să colaboreze cu
renumitul restaurant „Luxandra”, unde cânta acompaniată de orchestra
violonistului Petrică Moțoi. Data de 20 februarie
1938 reprezintă debutul radiofonic al artistei. Acompaniată de
taraful Ion Matache din Argeș, a prezentat „pe viu” un program de cântece
românești la emisiunea „Ora satului. După comentariile cronicarilor muzicali,
prilejuite de debutul la radio și ecoul puternic în rândurile auditorilor
emisiunilor radiofonice, Maria Tănase continuă să fie programată aproape
săptămânal de Radio România. Pe 17 august 1938 cântă la încheierea cursurilor
de vară ale Universității populare de la Vălenii de Munte, unde istoricul
Nicolae Iorga o supranumește Pasărea măiastră. În
septembrie lansează cu mare succes cântecele Mi-am pus busuioc în păr (cântec
în stil popular) și Habar n-ai tu (ambele având muzica compusă
de Ion Vasilescu) în revista Constelația Alhambrei, pe care le
imprimă apoi la „Columbia”. Pe 16 aprilie 1939 pleacă la Expoziția
Universală de la New York, unde cântă împreună cu orchestra lui Grigoraș
Dinicu și cu naistul Fănică Luca la Casa românească (unul
din pavilioanele României). La această Expoziție au mai fost
prezenți George Enescu, Constantin Brâncuși și Dimitrie Gusti. În
anul 1940 Garda de Fier distruge toate discurile existente cu Maria Tănase în
discoteca Radioului, sub pretextul că distorsionau folcorul românesc
autentic. Adevăratul motiv al acestei mișcări antisemite a fost faptul că în
cercul de prieteni ai Mariei Tănase se găseau și o serie de
intelectuali evrei sau democrați, ca folcloristul Harry Brauner (cel
care a cules în anul 1929 cântecul prototip pentru Cine
iubește și lasă)și jurnalistul Stephan Roll. A avut o relație cu
premierul Armand Călinescu, ucis de un comando legionar. În martie
1941 întreprinde un turneu artistic în Turcia. Cântă în revista Melody
Revue de la Istanbul cu prilejul inaugurării Teatrului
de vară „Taxîm”. Aici este desemnată cetățean de onoare de președintele
Turciei. La finalul acestui turneu se reîntoarce în țară. Alături de echipele
formate din cele mai selecte elemente ale teatrului și muzicii românești cântă
răniților din război. Interpretează câteva cântece românești de mare
popularitate la inaugurarea noii fundații a Societății Române de Radiodifuziune
din data de 28 octombrie 1946. În 1952 este solicitată să profeseze la Școala
medie de muzică nr. 1 din București, în cadrul unei catedre de cânt popular nou
creată. Lansează cu mare succes cântecele Dragi mi-s cântecele
mele și Aseară vântul bătea(cântec popular din Ardeal) la Concertul
popoarelor organizat cu prilejul celui de-al IV-lea Festival Mondial
al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie din vara anului 1953 de
la București. Din 1954 imprimă la Radio și la casa de
discuri Electrecord. A jucat pe scena Teatrului Municipal
în Cadavrul viu de Lev Nikolaevici Tolstoi – 1945
și în Horia de Mihai Davidoglu – 1956. A cântat în
opereta Mascota de Edmond Audran – 1944 și rolul principal din
comedia muzicală Sfinxul de la Hollywood de Ralph Benatzsky –
1946. A cântat în filmele Se aprind făcliile – 1939 – film
pierdut, România – 1947,Ciulinii Bărăganului –
1958 și în scurt metrajul Amintiri din București -
1958. Maria Tănase a avut un repertoriu alcătuit din aproape 400 de
cântece din toate regiunile României. În luna aprilie a anului 1954,
Departamentul Artelor din Ministerul Culturii a propus decorarea sa cu Ordinul
Muncii cls. a III-a. În anul 1955 a fost distinsă
cu Premiul de stat, iar în anul 1957 a primit titlul suprem
de Artist Emerit.Maria Tănase a fost și agentă a Serviciului Special
de Informații – SSI - condus de Eugen Cristescu. În primăvara
anului 1963, fiind într-un turneu la Hunedoara, cu Taraful Gorjului, află că
este bolnavă de cancer la plămâni. Întrerupe turneul, rugând-o pe Mia
Bria să o înlocuiască. Pe 2 mai ajunge acasă, în București. Se stinge
din viață la Spitalul Fundeni, pe 22 iunie 1963, la ora 14:10
Municipiul Craiova (în germană Krajowa 1718-1739) este
reședința județului Dolj, denumită și „capitala Olteniei”. Conform ultimului comunicat al Institutului
Național de Statistică, în anul 2009 orașul avea o populație de 298643 de
locuitori. Municipiul Craiova este situat în sudul României, pe malul
stâng al Jiului, la ieșirea acestuia din regiunea deluroasă, la o altitudine
cuprinsă între 75 și 116 m. Craiova face parte din Câmpia Română, mai precis
din Câmpia Olteniei care se întinde între Dunăre, Olt și podișul Getic,
fiind străbătută prin mijloc de Valea Jiului. Prima atestare documentară a
orașului provine din anul 225, pe documentul istoric Tabula
Peutingeriană. Sus este reprezentată stema municipiului Craiova şi jos
pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură ale orașului din vremuri
diferite.
Banca Națională
Institutul Arnold
Casa Băniei
Banca Olteniei
Biserica Sfântu Ilie
Casa Iancu Pleșia
Biserica Mântuleasa
Biserica Madona Dudu
Banca Comerțului
Biserica Sfânta Treime
Insigna - Județul Dolj
Dolj este un județ în provincia istorică Oltenia din partea
sudică a României, aflat în regiunea cea mai mănoasă și roditoare a Câmpiei
Dunării și a Olteniei, într-o zonă ce a oferit, de-a lungul timpului, condiții
de climă și mai ales sol, dintre cele mai prielnice. Județul se întinde pe 7414
kilometri pătrați, numără aproximativ 734000 de locuitori având capitala în
municipiul Craiova. Din punct de vedere administrativ județul se compune din; 3
municipii - Craiova, Băilești și Calafat, 4 orașe - Bechet, Dăbuleni,
Filiași și Segarcea precum și 103 comune. Sus am postat harta, stemele
comunistă și actuală ale județului Dolj precum și pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură din județ, din vremuri diferite.Monumentul eroilor - Băilești
Capela Filișanu - Filiași
Hotel Culescu - Băilești
Catedrala - Bârca
Vederi - Bechet
Vederi - Poiana Mare
Biserica - Calafat
Biserica Sfântu Nicolae - Moțăței
Gara - Calafat
Vederi - Ișalnița
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Jean Jacques Rousseau, filozof elvețian și scriitor,
a trăit între anii 1712 - 1778
Detaliu vignetă de pe o reclamă franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 04.10.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu