Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură și
arhitectură din localitatea poloneză GOZDNICA, denumire germană
FREIWALDAU, județul ZAGAN, voievodatul LUBUSZ, din
vremuri diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate, un timbru
judiciar și o medalie locale.
Primăria veche
Biserica evanghelică și Primăria veche
Casa de cultură și Biblioteca
Monumentul eroilor
Biserica Duhul Sfânt
Monumentul Priessnitz
Centrul
Piața centrală
Monumentul victimelor din lagărele de muncă
Sanatoriul Piața cu Strada Wilhelm
Trimiteri poștale
Vedere generală
Medalie locală
Timbru local judiciar
xxx
O CARICATURĂ
DE MIHAI MATEI
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
O INSIGNĂ,
CÂTEVA PLACHETE
ȘI MEDALII ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Insigna - Ștefan cel Mare - Domnul Moldovei 1437 - 1504
Ștefan
al III - lea, supranumit Ștefan
cel Mare a fost un domnitor al Moldovei, care s-a născut în anul 1433
la Borzeşti şi a decedat la data de 2 iulie 1504 la Suceava. Alexandru cel
Bun a avut mai mulţi fii şi nepoţi, iarŞtefan cel Mare este nepot de fiu
al lui Alexandru cel Bun. Însă, după obiceiul ca marii boieri să aleagă
succesorul la tron între fiii şi nepoţii fostului voievod, a fost uns Ştefan
domn, punându-se capăt unei perioade de lupte interne. Iar Ştefan cel Mare nu
era nici măcar fiu legitim, ci, cum se spunea, fiu din flori, fiu nelegitim, şi
prin urmare i-afost mai greu să acceadă la tron. Totuşi avea calităţi
excepţionale, nu numai de vitejie, dar şi de chibzuinţă şi de organizare, şi,
spre fericirea Moldovei, în general a românimii, a avut o domnie lungă de 47 de
ani. Este cea mai lungă domnie înainte de cea a regelui Carol I în veacurile
noastre. Se urcă pe tron în 1457, deci la un an după Vlad Ţepeş în
Muntenia, şi domneşte până în 1504. Moşteneşte o ţară în plină organizare, dar
care din punct de vedere economic începea să se dezvolte mai cu seamă datorită
împrejurării că reprezenta o regiune de tranzit între Europa centrală, Polonia
şi porturile de la Marea Neagră. Iar faptul că Moldova avea două porturi
importante, Chilia şi Cetatea Albă, îi aducea o substanţială sursă de venituri,
prin vămi. Chilia - după cum am spus - fusese a domnilor munteni, în înţelegere
cu regii unguri. Ştefan cel Mare e cel care o cucereşte de la munteni,
atrăgându-şi prin aceasta duşmănia lui Matei Corvin. Ştefan cel Mare este,
pentru mica lui ţară, un voievod bogat prin vămile pe care le ia de pe urma
comerţului internaţional. Vom vedea şi tragedia care va decurge din pierderea,
în timpul domniei lui Ştefan cel Mare, a acestor două cetăţi, Chilia şi Cetatea
Albă. Se tot spune că Ştefan cel Mare s-a bătut mereu cu turcii. Nu e
chiar adevărat. S-a bătut împotriva tuturor celor care voiau să-i ştirbească
relativa independenţă. Astfel s-a bătut şi cu Matei Corvin care, supărat că
Ştefan luase Chilia de la munteni şi unguri, a venit să-l silească să redevină
vasal al regelui Ungariei, îl bate pe Matei Corvin la Baia, şi-l sileşte să
treacă îndărăt Carpaţii. Mai târziu va avea să lupte şi împotriva
polonezilor. Dar, bineînţeles, ce a rămas mai viu în memoria populară au fost
luptele sale cu turcii, în special în anul 1475, când Moldova este invadată de
o mare armată otomană condusă de Soliman paşa, cel mai mare general al
turcilor. Nu uitaţi că suntem sub domnia lui Mahomed (sau, în turcă, Mehmet) al
II-lea care a cucerit Constantinopolul, deci momentul de maximă putere pe care
o atinge Imperiul Otoman. Iar mica armată a lui Ştefan cel Mare învinge armata
turcă la Vaslui. Faima lui Ştefan trece peste graniţe; cronicarul polonez
Dlugosz spune că este cel mai mare domnitor din toată Europa, iar Papa îl
proclamă „Athleta Christi”, adică „Atletul lui Cristos”. Din păcate, turcii,
furioşi din pricina acestei înfrângeri, revin după un an cu însuşi Mehmet al
II-lea în fruntea lor. În plus, îi îndeamnă pe tătarii din Crimeea şi din
actuala Ucraină să atace Moldova de la răsărit. De data asta, pentru a se putea
apăra împotriva năvalei tătarilor, mai toţi răzeşii din actuala Basarabie
părăsesc armata lui Ştefan cel Mare pentru a se duce să-şi apere
vetrele. Ştefan cel Mare rămâne cu mica lui armată formată aproape numai
din boieri, slujitorii lui, şi din câteva cete din oraşe. Este învins la
Războieni, în 1476. Totuşi, se retrage mai la nord, iar Mehmet al II-lea nu
reuşeşte să cucerească cele două puternice cetăţi, din care mai puteţi vedea şi
astăzi ruine, la Suceava şi la Cetatea Neamţului. După ce a pârjolit ţara,
pentru ca turcii să nu se mai poată aproviziona, Ştefan cel Mare rămâne voievod
al Moldovei, iar Mehmet al II-lea se retrage. După această aventură - ca
să zic aşa - Ştefan cel Mare îşi dă seama că trebuie să se înţeleagă cu turcii,
dar, din păcate, lucrurile se înrăutăţesc, căci câţiva ani mai târziu, în anul
1484, o nouă campanie a lui Baiazid al II-lea are drept scop, de data aceasta,
cucerirea celor două porturi despre care am vorbit, Chilia şi Cetatea Albă. Şi
cele două cetăţi cad, probabil printr-o trădare a genovezilor care erau
înăuntru şi care şi-au dat seama că nu se mai putea lupta împotriva Imperiului
Otoman, nefiind suficient de bine ocrotiţi de un mic voievod
creştin. Pierderea, prin trădare, a Chiliei şi a Cetăţii Albe a
reprezentat o catastrofă pentru dezvoltarea ulterioară a Moldovei. Au început
să sărăcească oraşele mari, şi Moldova nu s-a mai putut dezvolta cum s-a
dezvoltat Transilvania, cu cetăţi, cu târgoveţi bogaţi, cu comerţ de tranzit
etc. Anul 1484 reprezintă un moment, economic şi politic, crucial pentru
dezvoltarea ţărilor române. Ştefan cel Mare rămâne pe tron până la
bătrâneţe. Se mai bate cu regele Poloniei, iar legenda Dumbrăvii Roşii
povesteşte că, în urma luptelor, au murit atâţia polonezi din şleahtă, încât se
făcuse câmpia roşie, şi prizonierii au fost puşi să are trăgând ei înşişi
plugurile. Aceste întâmplări se pare că sunt adevărate. Deci chiar pe vremea
lui Ştefan cel Mare, domnul şi dregătorii din sfatul lui îşi spun că nu sunt
ajutaţi cu adevărat de regii creştini, turcul e departe, promite ocrotire
împotriva altor duşmani, nu vine să construiască moschei la noi în ţară, ne
lasă să fim autonomi, adică să avem regimul nostru, cu boierimea noastră, cu
bisericile noastre — şi-atunci ne înţelegem cu turcul, plătindu-i doar un
tribut pe an. La început acest tribut a fost uşor, şi în Muntenia şi în
Moldova, dar foarte curând tributul a crescut, pe măsură ce turcii, opriţi în
fructuoasele lor cuceriri, au avut mai mare nevoie de bani. Aici începe
nenorocirea celor două principate. Prima jumătate a veacului al XVI-lea
este într-adevăr perioada când Imperiul Otoman îşi atinge, cu o repeziciune
uimitoare, întinderea maximă: în anii 1516-l517 otomanii au cucerit Siria şi
Egiptul, apoi Arabia, iar sub Soliman zis Magnificul (1520-l566) turcii
cuceriseră Ungaria, şi în Africa ajung până la graniţa Marocului. Cu vremea
însă, aceste cuceriri, exploatate cu nemiluita, nu mai sunt „rentabile”, ci se
transformă într-o povară. De aceea ţările române, cu pământul lor rodnic, cu
mari turme de oi şi cirezi de bovine, au devenit indispensabile vistieriei
împărăţiei, şi mai cu seamă aprovizionării capitalei
Constantinopol. Ştefan cel Mare se zice că a clădit o biserică în fiecare
an sau după fiecare izbândă, astfel încât s-au numărat 47 de biserici clădite
de el. Între frumoasele mânăstiri din Bucovina câteva sunt ctitoria lui, însă
majoritatea zugrăvelilor, picturilor exterioare aparţin unei epoci imediat
următoare, când pe tronul Moldovei se află un fiu al său, Petru Rareş.(Sursa -
Net - Horia Dumitru Oprea)
Turul României (ciclism) - X 1934
Turul Ciclist al României sau Mica Buclă este cea mai importantă
competiție ciclistă desfășurată pe teritoriul României. Aceasta este
organizată de Federația Română de Ciclism. Prima ediție a turului a avut loc în
anul 1934, între 5 și 12 august, a măsurat 1026 de kilometri, împărțiți în
șapte etape și a fost câștigată de ciclistul bulgar Marin Nicolov și echipa
Bulgariei, la competiție participând și cicliști din țara vecină.
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii
ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul
acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura
usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma ”Bianchi”).
El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de 333,33 m si lata
de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta Arcului de
Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o bogata
activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Ordinul național "Serviciul Credincios"
în grad de mare cavaler, pentru militari, la pace
O primă distincţie purtând numele “Serviciul Credincios” este
medalia pe care domnitorul Carol I o instituie în aprilie 1878 şi care se
încadrează în primul sistem de decoraţii pe care-l crează România independentă.
Acesta cuprindea, pe lângă Ordinul “Steaua României”, două cruci şi patru
medalii, printre care şi “Serviciul Credincios”. În 1906, vechii medalii i se
adaugă şi o cruce, superioară ierarhic, ambele distincţii fiind organizate pe
câte două clase. Ele răsplăteau “serviciile civile şi militare aduse Statului
în toate ramurile activităţii publice”. Prin Legea pentru
Reorganizarea Ordinelor Naţionale Române promulgată prin Decretul Regal
nr.1545 din 18 aprilie 1932, regele Carol al II-lea instituie Ordinul
“Serviciul Credincios”, care se adăuga crucii şi medaliei deja existente.
Iniţial acest ordin a avut numai cele trei grade superioare (mare cruce, mare
ofiţer şi comandor) şi a fost plasat ierarhic deasupra “Stelei
României”, iar numărul de cetăţeni români care puteau avea “Serviciul
Credincios” era foarte redus (225). Pe 18 februarie 1937 Ordinului i se adaugă
gradul de colan (cu 8 posibili decoraţi) şi cel
de ofiţer (cu 300), ceea ce măreşte la 533 numărul
cetăţenilor români care puteau fi decoraţi, la o populaţie de aproape
19.000.000. În ceea ce priveşte crucea şi medalia cu acest nume, ele îşi
modifică forma, sunt organizate fiecare pe câte trei clase; crucea are un număr
limitat la 15.000 de posesori iar medalia la 9.000 pentru clasele I şi II şi
nelimitat pentru clasa a III-a. Prin Înaltul Decret Regal nr.4354 din
decembrie 1938 (Regulament al Legii Ordinelor şi Medaliilor Naţional conferite
pe timp de război), ordinul, crucea şi medalia “Serviciul Credincios”, ca şi
celelalte decoraţii naţionale şi militare, primesc însemne speciale, “de
război”, putându-se conferi pentru fapte de arme.După înlăturarea regelui Carol
al II-lea (6 septembrie 1940) şi preluarea conducerii de către generalul Ion
Antonescu care devine “Conducătorul Statului”, ordinele instituite de fostul
suveran, fără a fi desfiinţate, practic nu se mai conferă. Pe timpul războiului
din 1941-1945, doar crucea şi medalia “Serviciul Credincios” se acordă cu
însemne “de război” unui mare număr de militari români sau din trupele aliate
României.Ca toate decoraţiile româneşti tradiţionale, şi ordinul, crucea
şi medalia “Serviciul Credincios” sunt desfiinţate la începutul anului 1948 de
către regimul comunist.Prin Legea nr.29/2000. privind sistemul naţional de
decoraţii al României, ordinul, crucea şi medalia “Serviciul Credincios”
au fost reinstituite.
Placheta - Serviciul de Informații Externe - România
Serviciul de
Informații Externe (SIE), este conform legii 1/1998, „organul
de stat specializat în domeniul informațiilor externe privind siguranța
națională și apărarea României și a intereselor sale”. SIE își desfășoară activitatea în conformitate cu Constituția României, a legilor existente,
conform deciziilor Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) și a
regulamentelor militare. Serviciul face parte din sistemul național de apărare,
iar activitatea sa este organizată și coordonată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării, având caracter de secret de
stat. Sursele de informații, căile și modalitățile de efectuare a misiunilor
specifice precum și efectuarea lor, nu pot fi dezvăluite sub orice circumstanțe.
Divulgarea în orice mod a informațiilor despre misiunile sau activitatea
Serviciului de Informații Externe, este interzisă si se pedepsește cu
închisoarea, conform legii. Serviciului de Informații Externe este autorizat,
în temeiul legii să utilizeze metode specifice, să dezvolte și să dețină
mijloace adecvate pentru obținerea, verificarea, evaluarea, valorificarea,
stocarea și protejarea informațiilor secrete cu privire la securitatea
națională. De asemenea, are dreptul, în condițiile stabilite în temeiul legii,
de a cere și obține de la autoritățile publice române, precum și de la
companii, persoane juridice și de la persoane fizice, informații sau documente
necesare îndeplinirii misiunilor sale. Într-o Europă Unită și într-o lume
globală, SIE a dezvoltat, începând cu 1991, o cooperare strânsă cu instituții
similare din multe țări, în special cu statele aliate din NATO și UE, având
efecte benefice asupra apărării securității naționale. În conformitate cu
reglementările naționale, serviciile românești de informații desfășoară
frecvent acțiuni comun în scopul prevenirii și combaterii evenimentelor care ar
putea aduce atingere securității naționale din România. Cooperarea dintre
structurile SIE și altele cu responsabilități în domeniul securității naționale
se realizează prin schimburi de informații operaționale privind chestiuni de
interes comun, precum și alte aspecte sau moduri de lucru care contribuie la
asigurarea securității naționale. Acest proces se efectuează în conformitate cu
anumite protocoale de cooperare negociate între părți, care prevăd obligația de
a se informa imediat reciproc cu privire la aspecte legate de securitatea
națională. Serviciul de Informații Externe este condus de un director și un
director adjunct. Potrivit legii, șeful SIE este numit de președinte, prin
decret, cu avizul CSAT.
Placheta - Sfântul Ierarh Ghelasie de la Râmeț
Sfinți români ortodocși
Sântul Ierarh
Ghelasie
s-a nevoit în veacul al XIV-lea, mai întâi ca sihastru pe valea pârâului Râmeț
din Munții Apuseni și, apoi, ca egumen al Mănăstirii Râmeț din județul Alba,
având o viață duhovnicească îmbunătățită și învrednicindu-se încă din tinerețe
cu darul facerii de minuni. Era originar din partea locului. Luând din tinerețe
jugul lui Hristos, a deprins de la cei mai iscusiți eremiți meșteșugul luptei
duhovnicești. Apoi, curățindu-și mintea de cugetele cele rele și
învrednicindu-se de darul facerii de minuni, a coborât în obște și a ajuns
vestit povățuitor de suflete, întemeind o obște de monahi aleși. În
tradiția locului se spune despre Cuviosul Ghelasie că avea doisprezece ucenici
cu care împreună se ruga și postea, săvârșind sfintele slujbe cu mare osârdie
și frică de Dumnezeu. În toată săptămâna, Cuviosul Ghelasie nu primea mâncare,
îndestulându-se numai cu Preacuratele Taine. Ziua mergea cu ucenicii la
ascultare, iar noaptea făcea priveghere și săvârșea Sfânta Liturghie. Numai
sâmbăta și Duminica mânca împreună cu călugării la trapeza mănăstirii. Acest
cuvios sihastru era, de asemenea, un mare părinte duhovnicesc al sihaștrilor
din Munții Râmeț, precum și al sătenilor din Țara Moților. în posturi cerceta
pe toți sihaștrii ce se nevoiau în peșteri de piatră și el însuși se ostenea la
rugăciune împreună cu dânșii. Apoi cobora în mănăstire, unde îl așteptau
credincioșii și mocanii de prin munți. La fericitul Ghelasie veneau și mulți
bolnavi, mai ales cei stăpâniți de duhuri rele, și cu rugăciunile lui se
vindecau, căci avea mare dar de la Dumnezeu. Odată, fiind cu ucenicii la adunat
fân în poiana mănăstirii numită Hopați și fiind mare arșiță, încât toți
sufereau de sete, Cuviosul Ghelasie a căzut la rugăciune și îndată a aflat un
izvor cu apă. Acest izvor de apă rece se vede până în zilele noastre și se
cheamă Izvorul Cuviosului Ghelasie.
Mulți săteni iau apă din el pentru sănătate și binecuvântare. Altădată, urcând
Sfântul Ierarh Ghelasie în poiană cu asinul său la adunat fân, și-a cunoscut
dinainte sfârșitul. Deci, rugându-se mult, și-a chemat ucenicii, poruncindu-le
să trăiască în desăvârșită dragoste, să iubească Biserica și să fugă de beție,
desfrâu și de tot păcatul. Apoi sărutându-i pe toți, și-a dat sufletul în
mâinile lui Hristos. În
tradiția mănăstirii se spune că, în ceasul când cobora asinul de pe munte cu
trupul Sfântului Ghelasie au început clopotele de prin sate să sune singure.
Apoi, fiind plâns de ucenici, a fost îngropat lângă zidul bisericii și mulți
bolnavi se vindecau la mormântul lui. Ceea ce s-a transmis prin tradiția
locului, de generații întregi, s-a adeverit în zilele noastre, când, în anul
1978, s-a descoperit în biserica mănăstirii o inscripție de mare însemnătate
pentru Biserica și neamul românesc, mai ales din părțile Transilvaniei, și care
consemnează numele „Arhiepiscopului Ghelasie”, al zugravului „Mihul de la
Crișul Alb”, precum și anul 1337. Acest Arhiepiscop al Transilvaniei, primul
atestat cu numele, este îmbunătățitul Ghelasie pe care poporul, în evlavia sa,
îl cinstește ca sfânt. Deci, fără îndoială, Sfântul Ghelasie a fost Arhiepiscop
și păstor sufletesc al credincioșilor din centrul Transilvaniei și din Munții
Apuseni în secolele XIV-XV, retrăgându-se la bătrânețe în mănăstirea de
metanie, Râmeț.
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Leonardo da Vinci pictor, sculptor, arhitect,
muzician, inginer, inventator, anatomist, geolog,
cartograf, botanist și scriitor italian
a trăit între anii 1452 - 1519
Detaliu vignetă de pe o felicitare italiană
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 24.10.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu