Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea austriacă SCHLEISSHEIM,
bundeslandul AUSTRIA SUPERIOARĂ, din vremuri diferite
dar și o vedere generală.
Piața
Biserica parohială
Palatul Dietei
Hotelul
Cafeneaua
Biserica și casa parohială
Casa parohială
Școala și Grădinița
Vedere generală
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O MEDALIE ȘI
CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - B.C.U. 1895 - 1970 (Biblioteca Centrală Universitară)
Biblioteca
Centrală Universitară „Carol I” din București, prescurtat BCU, este cea mai veche bibliotecă
universitară din București, situată în „Palatul Fundației
Universitare Carol I”, sediul Fundațiilor Regale. Clădirea a fost
construită pe locul cumpărat de regele Carol I și a fost proiectată de
arhitectul francez Paul Gottereau. Construcția clădirii a fost finalizată
în anul 1893, iar în următorii doi ani așezământul, numit Fundația
Universitară Carol I, a fost dotat și amenajat. Inaugurarea a fost făcută de
regele Carol I la data de 14 martie 1895. În anul 1911, sub conducerea
aceluiași arhitect, edificiul este extins și este dat în folosință la 9 mai
1914. Prin Decretul nr. 136, la 12 iulie 1948, Biblioteca Fundației
Universitare devine Biblioteca Centrală a Universității “C.I.Parhon” din
București. În timpul Revoluției din anul 1989 clădirea a fost incendiată și s-a
pierdut fondul bibliotecii alcătuit din cărți rare. Au fost distruse peste
500.000 de volume (dintre care 12.000 de volume de carte bibliofilă), hărți
rare, aproape 3.700 de manuscrise care aparțineau unor personalități marcante
ale culturii române, printre care: Eminescu, Maiorescu, Caragiale, Coșuc,
Blaga, Eliade. Începând din aprilie 1990, sub egida UNESCO, a început
reconstrucția și modernizarea bibliotecii. Ca urmare a apelurilor făcute, s-au
făcut donații de peste 100000 de volume din țară și de peste 800000 de volume
din străinătate. Exteriorul clădirii a fost restaurat, iar la 20 noiembrie
2001 s-a făcut redeschiderea oficială. Pe locul în care astăzi este
ridicat edificiul a fost amplasată casa lui Grigore Peucescu, redactor al
ziarului Timpul. Aici, Mihai Eminescu a citit pentru prima oară poezia
Scrisoarea a III-a. Mărturie a acestui fapt este placa comemorativă amplasată
în 15 iunie 2001, pe unul din zidurile palatului de astăzi. La data de 31
decembrie 2019 în patrimoniul bibliotecii se aflau 2401147 volume, 226240
cititori călcându-i pragul în acela an. În cadrul bibliotecii funcționează
șapte săli de lectură, după cum urmează:- sala nr.1 “Europa”
etaj I - documentație europeană: legislație, standarde, regulamente, publicații
comunitare, publicații ale instituțiilor și organizațiilor internaționale
- sala nr.2
“Minerva” etaj I - bibliografii, biblioteconomie, știința informării, cataloage,
dicționare, enciclopedii, ghiduri, repertorii
- sala nr.3 “G. Dem
Teodorescu” etaj I - publicații seriale
- sala nr.4 “Titu
Maiorescu” etaj II - arheologie, filosofie, istorie, politologie, psihologie,
religie, sociologie, științe auxiliare ale istoriei
- sala nr.5
“Ștefan Octavian Iosif” etaj II - artă, folclor, lingvistică, literatură
- sala nr.6
“Constantin Rădulescu-Motru” etaj III - astronomie, chimie, economie, fizică,
management, matematică
- sala nr.7
“Simion Mehedinți” etaj III - biologie, botanică, geografie, geologie,
medicină, tehnică, inginerie, zoologie
Insigna masonică - Ginta latină AGM
Produsul medalistic de mai sus este o Insignă masonică – Ginta latină AGM cu o singură față. Piesa este realizată din metal comun argintat, are forma rotundă cu diametrul de 18 milimetri și poate fi admirată în colecția Muzeului Național de Istorie a României. În centrul câmpului, în interiorul unui cerc liniar continuu sunt reprezentate un echer și un compas întrepătrunse (simbolul general al masonerie) peste o roată dințată. Deasupra roții dințate este aplicată inscripția: “GINTA LATINĂ”, iar dedesubt sunt marcate literele mari de tipar A,G și M. . Nu există informații despre ce ar putea însemna aceste litere.Există și alte simboluri masonice care
apar frecvent pe bijuterii, medalii și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul
– dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul
– dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără
el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua
în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile
de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza, Inocența
- Litera
G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră transmisă, azi cu ample și
misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.Insignă - Campion județean (handbal)
Handbalul este un sport de echipă care se joacă cu o
minge. Meciul are loc între două echipe a 7 jucători (6 jucători de câmp și un
portar) pe durata a două reprize a câte 30 de minute. Scopul jocului este de a
marca cât mai multe goluri în poarta echipei adversare. Echipa care a marcat
mai multe goluri câștigă meciul. Primul meci de handbal din România
menționat în presă (în ziarul Hermannstädter Tageblatt) a fost probabil
cel care a avut loc la începutul verii 1921, la puțin după un an de la primul
meci de handbal din lume (la Berlin în februarie 1920). Profesorul de educație
fizică din Sibiu Wilhelm Binder (care a predat la școli din Sibiu între
1910-1948) a fost în tribună la acel prim meci de handbal și a introdus
handbalul în Sibiu. Binder se familiarizase în 1912 la Leipzig cu sportul
premergător handbalului numit Raffball, sport pe care l-a introdus la
Sibiu în 1913.În 1928 se organizează la Sibiu prima școală de arbitri de
handbal. Federația Română de Handbal se constituie la 7 aprilie 1933, mai întâi
ca filială a Federației de Baschet și Volei. După trei ani, devine
independentă. Primul meci internațional al României a avut loc în 7 aprilie
1936, împotriva Poloniei, meci pe care România l-a câștigat cu 6 - 4. Primul
meci de handbal în sală a avut probabil loc în Sala Obor în 1934.
Ziua aviației române și a forțelor aeriene
În anul 2021 Monetăria Națională a Statului a
pus în circulație o medalie cu ocazia Zilei
aviației române și a forțelor aeriene române. „A imita vulturul, care se pierde în albastrul cerului, a fost din cele
mai vechi timpuri, o vie dorinţă a omului legat prin legea gravitaţiunii
generale de pământul pe care s-a născut.” – a spus cândva Aurel Vlaicu. Istoria
aviaţiei militare române începe cu zborul realizat de inginerul Aurel Vlaicu la
17 iunie 1910. În urmă cu 111 ani, Aurel Vlaicu efectua primul zbor complet cu
un aeroplan de concepţie proprie pe teritoriul ţării noastre. Acest eveniment
istoric marchează începutul istoriei Aviaţiei militare române, pentru că
avionul ,,Vlaicu nr. 1’’ se afla în proprietatea Ministerului de Război. În
toamna aceluiași an, România a devenit una dintre primele ţări din lume care a
folosit aviaţia în scop militar. La 27 septembrie 1910, în timpul manevrelor
militare, desfășurate în Oltenia, același Aurel Vlaicu efectuează un zbor de 35
de minute de la Slatina la Piatra Olt, transportând un document și făcând
legătura între două comandamente ale aceluiași corp de armată. Forțele Aeriene
Române îndeplinesc misiuni complexe pentru protejarea suveranității spațiului
aerian, menținerea păcii, înlăturarea urmărilor calamităților naturale naturale
şi intervin în situaţii de urgenţă civilă, asigurând cercetarea aeriană,
transportul de materiale, medicamente şi alimente, precum şi evacuarea
răniţilor şi bolnavilor din zonele afectate. Această medalie s-a realizat în două variante
de metal-compoziție: argint și
aliaj de cupru. Principalele caracterisitici tehnice ale medaliilor sunt:
metal-compoziție
– argint cu puritatea 99,9% sau aliaj de cupru, forma – rotundă, diametrul – 60
milimetri, greutatea – 240 grame (cea de argint), calitatea – patinată, tirajul
– 40 bucăți (cea de argint) și 60 bucăți (cea din alija de cupru) și prețul
unitar de achiziție de la magazinele monetărie cu TVA inclus – 1561 lei (cea de
argint) și 426 lei (cea din aliaj
de cupru).
F-16 Fighting
Falcon este
un avion de luptă multirol proiectat inițial de compania General
Dynamics și ulterior îmbunătățit de
compania Lockhead Martin pentru aviația SUA. Avionul dispune de
comenzi de zbor electronice, raport tracțiune-greutate supraunitar și poate
efectua viraje cu accelerație de 9 g. SUA
a construit astfel de avioane în număr de mai bine 4000 exemplare, la un
preț estimat de 18,8 milioane dolari bucata. Câteva dintre caracteristicile tehnice
ale avionului sunt:
- Echipaj - 1 persoană
- Motor – 1 x
Pratt & Whitney F 1000 PW 220 sau 1 x General Electric F110 GE 100
- Profil
aerodinamic – NACA 64A204 la baza și la vârful aripii
- Raza de acțiune
– 3200 kilometri
- Raza de luptă –
550 kilometri într-o misiune sus-jos-sus cu șase bombe de 454 kilograme
- Tunuri – 1 x M61
Vulcan 20 milimetri Tun Gatling
- Rachete
neghidate – CRV 7
- Rachete ghidate
(aer-aer) – 6 x AIM 9 Sidewinder sau 6 x AIM AMRAAM sau 6 x Python 4 sau 6 x
Python 5
- Rachete ghidate
(aer – sol) – 6 x AGM 65 Mawerick sau 2 x AGM 88 HARM
- Rachete ghidate
(antinavale) 4 x AGM 119 Penguin, 2 x AGM 84D Harpoon
- Bombe
– 8 x CBU 87 cu fragmentare, 8 CBU 89 mine, 8 x CBU 97, 4 x GBU 10 Paveway, 6 X
GBU 12 Paveway, 6 x bombe Paveway ghidate prin laser, 4 x JDAM, 4 x MK 80 și
bombe nucleare de tipul B61
Monumentul Eroilor Aerului, dedicat memoriei aviatorilor români militari și civili care au
contribuit la dezvoltarea aviației, este situat în centrul Pieței Aviatorilor
din București și a fost realizat
între anii 1928 - 1935 de Lidia Kotzebue și Iosif Fekete. Construcția, având o înălțime totală
de 20 metri, este compusă din sculpturi de bronz, așezate pe un postament de
beton armat placat cu piatră de Banpotoc (sat hunedorean), format dintr-un
obelisc, situat la rândul său pe o structură realizată din patru prisme
trapezoidale lipite între ele prin arcuri de cerc. Tot acest complex este fixat
pe o bază circulară din piatră. Deasupra obeliscului este așezată statuia
înaltă de 5 metri, cântărind 5 tone, care ilustrează omul zburător, având
aripile desfășurate. La baza obeliscului, de jur împrejurul acestuia, sunt
prezentați trei aviatori căzuți. Pe soclu sunt prezente insignele, casca,
aparatura aviatorilor, dar și numele aviatorilor căzuți între 1930 - 1935,
sculptate în 13 plăci de bronz. Sculptura este inclusă în Lista monumentelor
istorice 2010 - Municipiul București - la nr. crt. 2271, sub denumirea Monumentul Aviatorilor. În anul
1923 a fost format un comitet pentru construirea Monumentului Aviatorilor din
care au făcut parte: Prințul Carol al II-lea, prof. dr. Ion Cantacuzino, generalul Vasile Rudeanu, colonel medic
aviator Victor Atanasiu, aviator Cornel Olănescu, aviator Mihai Oromolu.
Comitetul a cerut inițial sculptorilor Ion Jalea, Alexandru Severin, Cornel
Medrea și Ion C. Demetriu-Bârlad să prezinte, contra cost, câte un proiect.
Considerând însă că proiectele nu reprezentau spiritul sacrificiului
aviatorilor, comitetul a lansat un concurs public cu premii totale în valoare
de 40000 de lei pentru construirea monumentului și a invitat mulți artiști,
pictori, sculptorii să participe. La concurs au fost prezentate machetele
realizate de 14 sculptori, acestea fiind expuse la Ateneul Român în ziua de 2 iulie 1925 pentru a
permite publicului să voteze în mod secret proiectul câștigător. Trei lucrări
au fost premiate (Spiridon Georgescu, Lidia Kotzebue și Ion Schmidt-Faur) însă,
și de această dată, comitetul nu a considerat niciuna din lucrări demnă de
execuție.Demersurile întreprinse de comitet pentru realizarea monumentului de
către un artist din străinătate însă au eșuat, astfel că dupa doi ani a fost
aleasă în final macheta Lidiei Kotzebue, acceptându-se totodată ca aceasta să
poată colabora și cu alți sculptori sau arhitecți pentru realizarea
monumentului. În iulie 1927, pentru aprobarea finală a proiectului, comitetul
i-a cerut Lidiei Kotzebue să realizeze o machetă la scara 1/4 până la 1
octombrie. Din lipsă de timp aceasta nu s-a putut materializa, astfel că pentru
realizarea statuilor, Kotzebue s-a adresat sculptorului Ion Jalea. Acesta a
refuzat însă oferta și l-a recomandat pe tânărul sculptor Iosif Fekete, astfel că la 27 octombrie 1927
comitetul a putut aproba definitiv lucrarea. În
anii 1928-1929 sculptorul Iosif Fekete a realizat cele patru sculpturi în
argilă și le-a turnat în gips în mărime naturală. Pentru a
reprezenta trupul Icarului a fost folosită o imagine a boxerului Joe Louis,
prezent în acea perioadă la București, iar pentru cap a fost utilizată o
imagine dintr-un album cu piloți renumiți. În anul 1930 lucrarea putea fi
turnată în bronz însă dificultățile strângerii sumei necesare achiziționării
materialelor și întârzierea stabilirii locului în care să fie amplasat
monumentul au întârziat finalizarea lucrării.Statuile au fost turnate în bronz
la Turnătoria V.V. Rășcanu din București, lucrarea fiind terminată abia în
iunie 1935. Dezvelirea monumentului a avut loc la 20 iulie 1935, cu
participarea Regelui Carol al II-lea, a numeroși membri din conducerea
statului, miniștrii și reprezentați ai autorității aeronautice, atașați
militari. Evenimentul a fost încheiat cu o paradă militară la care au
participat gărzi de onoare și aviatori și au fost prezentate onoruri militare
zburătorilor menționați în listele de pe monument. Ulterior, Ion Jalea a
afirmat că drepturile moralale asupra lucrării îi revin sculptorului Iosif
Fekete iar critici de artă,
precum Mircea Țoca, au considerat că realizarea monumentului trebuie să-i fie
atribuită integral lui Iosif Fekete, care a modificat total mica machetă
prezentată la concurs de Lidia Kotzebue. La inaugurare numele celor doi coautori nu a fost
inscripționat, ulterior în 1983 consemnându-se inscripționarea numelui pe
monument numai a unuia dintre aceștia.Insigna - 1959 (schi)
Schiul este
un sport de iarnă care constă în coborârea unor pante înzăpezite pe schiuri
prinse de ghetele echipamentului individual. El cuprinde mai multe discipline
sportive din care amintesc; schi fond, schi alpin, slalom, sărituri cu
schiurile etc.
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Rembrandt Harmenszoon van Rijn,
pictor și gravor neerlandez,
a trăit între anii 1606 - 1669
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 07.08.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu