Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea cehă OPOCNO, districtul RYCHNOV
NAD KNEZNOU, regiunea HRADEC KRALOVE, din vremuri
diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate dar și o insignă locală.
Muzeul
Monumentul M.J.Husa
Piața Trckovo
Piața Kurkovo
Castelul
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vedere aeriană
Insignă locală
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx________
O PLACHETĂ, O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - Cursa Scânteii - București - Brașov - București
15 - 16 aprilie 1950 (ciclism)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere,
destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia
Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate
sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si
”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).Scînteia a fost organul de presă al Partidului
Comunist Român, până la căderea lui Ceaușescu în decembrie 1989. Urmașul
ziarului Scînteia este ziarul Adevărul. Ziarul Scânteia (după
ortografia vremii, devenit Scînteia în urma reformei
ortografice din 1953) a apărut ilegal între 15 august 1931 și octombrie 1940 în
condițiile regimurilor politice din perioada interbelică, pe modelul ziarului
bolșevic Iskra, redactor-șef fiind Gheorghi Crosnev, de etnie bulgară.
Apariția ziarului era considerată esențială pentru evoluția partidului,
reprezentanții muncitorimii (cu precădere) fiind îndemnați să susțină material
ființarea publicației. Începând din 21 septembrie 1944 activitatea acestui tip
de presă a fost acceptată, prin „Scînteia” înțelegându-se acel „factor
mobilizator în lupta oamenilor muncii pentru înfăptuirea hotărîrilor
guvernului, pentru victoria socialismului în patria noastră”. Prima echipă a Scînteii a
fost, din declarațiile făcute de Silviu Brucan o adunătură de analfabeți
și oameni ai muncii, însă numai gazetari nu. Redactorul șef de
atunci, Miron Constantineascu, după caracterizarea succintă făcută de
Brucan, era „un filozof tobă de carte care avea nevoie de un căligraf
și de un grămătic să-i facă articolele inteligibile”. Îndeobște, întreaga
echipă era atipică, deoarece, din descrierile lui Silviu Brucan, fiecare avea
un cusur. Așadar, era vorba despre Pavel Chirtoacă, specialistul în
agricultură, ce avea „o figură scheletică măcinată de boli după anii de
pușcărie, Demenyi Iosif Ardeleanu, care știa mai bine ungurește decât
românește, Stela Moghioroș, care știa mai bine rusește decât românește
și Matei Socor, care știa mai bine muzică decât gazetărie”. Singurul
care mai avusese experiență gazetărească, după cum se autodefinea, era Silviu
Brucan, aflat pe postul de secretar general de redacție. Așadar, după spusele
acestuia, majoritatea membrilor ce întregeau prima echipă a ziarului Scînteia din
21 septembrie 1944, erau amatori, neprofesioniști, în ceea ce privește gazetăria.
Brucan a ocupat postul de redactor-șef adjunct al ziarului partidului până în
1956, el fiind un „ideolog neînduplecat”. Legat de numele
ziarului rămâne și Combinatul Poligrafic „Casa Scânteii”, unde acesta a fost
tipărit până în 1989. În anul 1965, ziarul avea un tiraj de 299548052, cu o
medie de 820679 de exemplare tipărite zilnic. La izbucnirea Revoluției române
din 1989, la ziar lucrau peste 300 de jurnaliști și „Scânteia” avea un tiraj de
peste un milion și jumătate de exemplare în fiecare zi. În 22 și 23 decembrie
1989 a apărut un număr special, cu titlul Scînteia poporului,
tipărit pe o singură față a paginii. Au apărut două numere și după aceea s-a
trecut la titlul Adevărul, comitetul redacțional rămânând inițial același.
Ordinul național - Meritul Agricol 1932 - 2000
În ţara noastră, tradiţia unei distincţii
dedicate agriculturii începe in urmă cu un secol şi jumătate. Astfel, în
primele luni ale anului 1859, imediat după alegerea sa ca domn al Principatelor
Unite, Alexandru I. Cuza a avut iniţiativa înfiinţării unui Ordin al „Spicului
de Aur”, inspirat în privinţa insemnului după „Legiunea de Onoare” franceză.
Gândit a sublinia bogăţia cerealieră a Moldovei (iniţiativa pornea de la
Guvernul acestui Principat), ordinul urma să fie acordat îndeosebi cetăţenilor
francezi, ca semn de gratitudine pentru susţinerea pe care cel de-al Doilea
Imperiu a acordat-o propăşirii cauzei româneşti. Proiectul va fi repede
abandonat (aşa cum va fi, cinci ani mai târziu, şi proiectul „Ordinului
Unirii”), din raţiuni care ţineau de statutul internaţional al Principatelor
Unite, în acel moment. Încă înainte de obţinerea Independenţei, tânărul stat
român a obţinut totuşi de la puterea suzerană – Înalta Poartă – dreptul de a
bate câteva medalii de mai mică importanţă. Dintre acestea, Medalia „Bene
Merenti”, instituită în 1876, era menită să răsplătească meritele acelor
persoane care activau în diferite domenii ale vieţii civile, între care şi
agricultura. O distincţie special dedicată agriculturii nu va apărea decât după
aproape jumătate de veac, în cadrul reformei întreprinse de către regele Carol
al II-lea în privinţa sistemului naţional de decoraţii, la începutul deceniului
al patrulea al secolului trecut. Înfiinţate prin D.R. nr.1538/1932, Ordinul şi
Medalia „Meritul Agricol” urmau, potrivit decretului de instituire, a fi
reglementate printr-un act separat, care însă nu a mai apărut. Înfiinţarea
acestor distincţii era firească, în condiţiile în care România Mare avea o
economie bazată în principal pe cultura solului. Ordinul era organizat pe patru
grade, de la Mare Ofiţer la Cavaler. Însemnul Ordinului se prezenta sub forma
unei cruci „de Malta” emailată verde, având în centru monograma încoronată a
regelui, înscrisă într-o cunună formată din spice de grâu, respectiv dintr-o
ramură de stejar. Ataşată la însemn printr-un inel decorat cu frunze de laur,
panglica era din rips verde, încărcat cu şapte dungi galben-aurii (modelul
panglicii era comun atât pentru Ordin, cât şi pentru Medalie). Este de amintit
faptul că placa gradului de Mare Ofiţer (având forma însemnului decoraţiei, cu
raze aurii între braţe), se purta pe partea dreaptă a pieptului, prin excepţie
de la modalitatea tradiţională de purtare a plăcilor de Mari Cruci şi Mari
Ofiţeri. Medalia era încărcată, pe avers, cu însemnul Ordinului cu acelaşi
nume, iar pe revers cu monograma regală însoţită de o frunză de trifoi,
respectiv de două spice de grâu. Ordinul şi Medalia „Meritul Agricol” vor
dispărea după 30 decembrie 1947. În deceniile următoare, sistemul de decoraţii
al R.P.R./R.S.R. nu va mai cuprinde nicio distincţie destinată exclusiv
răsplătirii meritelor din domeniile agriculturii, viticulturii, pomiculturii
etc. (cu excepţia unor decoraţii ocazionale, precum medalia „În cinstea
încheierii colectivizării agriculturii” din 1962). Abia în 1974, prin Decretele
Consiliului de Stat al R.S.R. nr. 5 şi 6, vor fi înfiinţate Ordinul şi Medalia
„Meritul Agricol” (alături de alte distincţii pe domenii de activitate). Noul
ordin va avea cinci clase, desenul însemnului – lucru valabil atât pentru Ordin,
cât şi pentru Medalie – subliniind dezideratul mecanizării agriculturii. În
fine, acelaşi domeniu va fi ilustrat printr-un ultim ordin, având o singură
clasă: „Erou al Noii Revoluţii Agrare” (Decretul Consiliului de Stat al R.S.R.
nr. 326/1986). După instaurarea, la sfârşitul anului 1989, a regimului
democratic, Ordinul şi Medalia „Meritul Agricol” au fost abrogate, împreună cu
celelalte distincţii ale R.S.R. (o dată cu adoptarea Legii nr. 29/2000). În
aceeaşi lege vor fi însă prevăzute noile distincţii destinate răsplătirii
meritelor din domeniul agriculturii. Reglementate prin Legea nr.267/2004,
Ordinul şi Medalia „Meritul Agricol” preiau tradiţia distincţiilor cu acelaşi
nume dinainte de 1948. Însemnele s-au păstrat, în linii mari, neschimbate, cu înlocuirea
însemnelor regale prin stema României (model 1992); împărţită pe trei clase,
Medalia „Meritul Agricol” va avea însă panglica diferită de a Ordinului (cu
cinci dungi galbene, în loc de şapte). Potrivit legii de instituire, cele două
distincţii răsplătesc meritele din domeniile: agricultură, industrie
alimentară, silvicultură, ape şi protecţia mediului, respectiv activitatea
didactică şi de cercetare din domeniile amintite. Insigna - Cutezătorii
Cu rucsacul în spate
pe cărări de munte. La cort sau în cabană, în caz de vreme nefavorabilă.
Trezirea la 7:00 dimineaţa şi culcarea la 22:30. Aşa se desfăşurau în urmă cu
mulţi ani Expediţiile Cutezătorii, similare cu taberele la
munte din zilele noastre. Diferenţa constă în faptul că Expediţiile
Cutezătorii se desfăşurau sub girul Organizaţiei Naţionale a Pionierilor, iar
pe lângă drumeţiile pe munte, în căutare de comori etnografice sau de altă
natură, pe lângă tehnicile de campare şi de supravieţuire care se învăţau, în
regulamentul expediţiilor erau stipulate şi adunările pioniereşti, unde se
recitau şi se cântau diverse versuri despre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, despre
patrie şi partid. În afară de experienţă, pionierii aveau un Jurnal de
bord, care cuprindea poveşti şi imagini din expediţie şi cu care participau la
competiţia "Expediţiile Cutezătorii". Ei puteau câştiga Marele trofeu
"Busola de Aur", dar şi trofee mai mici, precum "Chemarea
Munţilor", "Cutezătorii", "Mioriţa", "Sfinxul
Carpaţilor", "Genţianele", "Egreta de fildeş" ş.a, în
urma unei competiţii organizate la nivel naţional. Dacă vremea nu era
favorabilă, atunci cei care participau la expediţie dormeau în cabane sau în
refugii. Fiecare echipaj avea un profesor comandant, dar şi un căpitan,
respectiv un secund din rândul pionierilor. Toţi copiii aveau funcţii bine
definite încă de la plecare, fotocineast, fotoreporter, bucătar, geograf,
ecolog, botanist etc. Expediţiile aveau câte un scop foarte clar definit dar şi
un regulament. Iată câteva extrase din regulament;. "Toţi membrii
echipajului trebuie să obţină confirmarea perfectei lor stări de sănătate prin
aviz medical scris. Fiecare echipaj va fi dotat cu truse medicale şi va fi
temeinic instruit de un medic în ceea ce priveşte: alimentaţia, dozarea
efortului fizic, evitarea accidentelor, prevenirea şi tratarea muşcăturilor de
viperă". "Dovedindu-se grijă deosebită pentru marile valori ale
tezaurului nostru artistic, istoric şi documentar, eventualele descoperiri
arheologice sau obiecte etnografice de valoare deosebită vor fi numai
fotografiate, descrise pe fişe speciale şi semnalate organelor de specialitate
ale Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste". (sursa - Jurnalul.ro)
Cutezătorii mai era și denumirea unei publicații pentru copii, un
nume ce spune o poveste pentru fiecare și mai ales un nume care se asociază
imediat, atât pentru cei mici, cât și pentru cei mari, cu vârsta copilăriei.
S-ar zice că nimic nu-i nou sub soare. Cutezătorii a fost și pe vremea copiilor
de ieri, astăzi părinți, și continuă „să copilărească” și pentru cei care azi
își trăiesc copilăria. Multe lucruri s-au schimbat de atunci, de când actualii
părinți, chair și bunici au fost și ei copii, dar multe au rămas la fel: bucuria
jocului, spontaneitatea, curiozitatea și dorința de explorare nu și-au epuizat
resursele pentru copiii de acum. Încercând să se adapteze prezentului, dar
neirosind nimic din nostalgia vremurilor în care jocul dicta regula, echipa
redacțională îi introduce pe copii și tineri și pe toți cei care se simt bine
într-o lume a informației, în lectura unor subiecte variate, pe teme de
actualitate culturală sau valoroase oricând, pentru orice generație. Conceptul
grafic este și el în acord cu cerințele unei formule cutezătoare și susține
vizual conținutul. Revista Cutezătorii are ca parteneri în proiectele sale
educaționale Ministerul Educației și Cercetării, firme de profil, asociații și
organizații non-guvernamentale, parteneri media care, împreună, contribuie la
crearea unui climat mai civilizat și mai sănătos pentru copiii de azi și de
mâine. Publicația copilăriei este prezentă în rețeaua școlară, la nivel național. Lunar,
cititorii revistei (8 - 15 ani și nu numai) își regăsesc subiectele preferate
și le descoperă cu ajutorul îndrumătorilor. Revista
"Cutezătorii" se produce de căre Editura Explorator Ploiești și este marcă înregistrată
la OSIM.
Insigna - Campion județean (rugby)
Rugby, scris
și rugbi este un sport cu
minge ovală, originar din Anglia. Numele jocului provine de la orașul englez
omonim, locul unde s-au formalizat prima dată regulile acestui sport. Mingea cu
care se joacă rugby-ul este de formă ovală, motiv pentru care sportul mai este
uneori numit „sportul cu balonul oval”. Cele două variante principale sunt
rugby în 15 sau rugby în 8 jucători. Rugby se joacă pe un teren dreptunghiular
având dimensiunile de 144 × 70 metri maximum, de cele mai multe ori acoperit cu
gazon. „Butul” (poarta), sub formă de H, este constituit din doi stâlpi
paraleli de 3,4 m în înălțime, la o distanță de 5,6 m, cu o bară
transversală aflată la 3 m de sol. Un meci durează 80 de minute, în două
reprize de 40 de minute și o pauză de 15 minute. Obiectivul jocului este de a
câștiga puncte prin: purtarea și culcarea mingii în terenul de țintă advers
(eseu); trimiterea mingii cu piciorul printre buturile adverse; eseu: 5 puncte;
transformarea eseului: 2 puncte drop-gol (lovitură de picior căzută): 3 puncte;
lovitura de pedeapsă: 3 puncte. Mingea se poate pasa numai înapoi cu mâna, sau
și înainte, dacă este lovită cu piciorul. Echipa adversă poate să recupereze
mingea printr-un placaj. De obicei asta înseamnă că unul sau mai mulți jucători
din echipa opusă prind pe jucătorul aflat în posesia mingii și îl blochează la
pământ.
Jeton masonic - Speranța "Comitet"
Produsul medalistic
de mai sus este un jeton masonic unifață
– Speranța-comitet. Jetoanele sunt piese din metal sau alte
materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt
folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor
băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele
jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin,
localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de
ordine. În mod cu totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice,
fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele
reprezintau o sumă încasată de membrii unor consilii de administraţie ale unor
societăţi, pentru participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la
casierii în monedă adevărată. În câmpul jetonului de mai este reprezentată o
carte deschisă (biblia) și periferic circular este aplicată inscripția: “SPERANȚA
- COMITET”. Piesa este confecționată din metal comun argintat, are forma
rotundă diametrul de 23 milimetri și poate fi admirată în colecția Muzeului de
Istorie Națională a României. Nu există informații cu privire semnificația și
modul de folosire a acestui jeton.
Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu:- Compasul – dedicat tuturor masonilor,
semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru,
semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra
brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) –
semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea,
Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie
- știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei
crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru a realiza o
republica internationala, laica. Este un ferment de stricaciune morala, de
dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca doctrina, ca
organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele „francmason“,
„francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free mason,
francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde. _____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Actorul francez Louis de Funes, nume complet
Louis Germain David de Funes de Galarza,
a trăit între anii 1914 - 1983
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.08.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu