Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea poloneză GOSTYN, județul GOSTYN,
voievodatul POLONIA MARE și câteva trimiteri poștale ilustrate
din vremuri diferite, dar și o insignă, o medalie și o monedă locale.
Primăria
Casa Marcinkowsky
Monumentul
Biserica catolică Sfânta Margareta
Hotel Franța
Piața
Monumentul victimelor din 21 octombrie 1939
Tribunalul
Bazilica Sfântul Munte
Școala de muzică de stat
Strada Kolejowa
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Insignă locală
Monedă locală
Medalie locală
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
___________xxx___________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Medalia masonică - Alexandru Ioan Cuza - Domnitorul României
"Unirea dă puterea" - "Dumnezeu apără România"
V și XXIV ianuarie MDCCCLIX (5 și 24 ianuarie 1859)
Alexandru Ioan
Cuza (născut la 20
martie 1820 în Bârlad şi decedat la 15 mai 1873 în Heidelberg, Germania) a fost
primul domnitor al Principatelor unite şi al statului naţional
România. Acesta a participat activ la revoluţia de la 1848 din
Moldova şi la lupta pentru unirea principatelor. La 5 ianuarie 1859, a fost
ales domn al Moldovei, iar la 24 ianuarie 1859 şi al Ţării Româneşti,
înfăptuindu-se astfel unirea celor două ţări române. Devenit domnitor, Cuza a
dus o susţinută activitate politică şi diplomatică pentru recunoaşterea unirii
de către puterea suzerană şi puterile garante şi apoi pentru desăvârşirea
unirii, pe calea înfăptuirii unităţii constituţionale şi administrative, care
s-a realizat în ianuarie 1862, când Moldova şi Ţara Românească au format
un stat unitar, adoptând oficial, în 1862, numele de România, cu capitala
la Bucureşti, cu o singură adunare şi un singur guvern. După
realizarea unirii, domnitorul Alexandru Ioan Cuza şi colaboratorul său cel mai
apropiat, Mihail Kogălniceanu (ministru, apoi prim-ministru al României),
iniţiază importante reforme interne: secularizarea averilor mânăstireşti,
reforma agrară, reforma învăţământului, care au fixat un cadru modern de
dezvoltare al ţării. Întâmpinând rezistenţă din partea guvernului şi a Adunării
Legiuitoare, alcătuite din reprezentanţi ai boierimii şi ai marii burghezii,
precum şi a bisericii, în înfăptuirea unor reforme, Cuza formează, în 1863, un
guvern sub conducerea lui Mihail Kogălniceanu, care realizează secularizarea
averilor mânăstireşti şi dizolvă Adunarea Legiuitoare. În acelaşi an, Cuza
supune aprobării poporului, prin plebiscit, o nouă constituţie şi o nouă lege
electorală, menită să asigure parlamentului o bază mai largă, şi decretează
legea rurală concepută de Kogălniceanu. În timpul domniei lui Cuza a fost
conceput codul civil şi cel penal, legea pentru obligativitatea învăţământului
primar şi au fost înfiinţate primele universităţi din ţară, respectiv cea de la
Iaşi, care azi îi poartă numele, şi cea de la Bucureşti. Tot în această
perioadă a fost organizată şi armata naţională.
Cuza a fost obligat să
abdice în anul 1866 de către o largă coaliţie a partidelor vremii,
denumită şi Monstruoasa Coaliţie, din cauza orientărilor politice diferite ale
membrilor săi, care au reacţionat astfel faţă de manifestările autoritare ale
domnitorului. După oarecari frământări, la 5 ianuarie 1859, colonelul
Alexandru Ioan Cuza este ales Domn al Moldovei. Iată o parte din
jurământul lui Cuza făcut în faţa Adunării Obşteşti a Moldovei; “Jur în
numele prea sfintei Treimi şi în faţa Ţării mele că voi păzi cu sfinţenie
drepturile şi interesele Patriei, că voi credincios Constituţiei în textul şi
în spiritul ei, că în toată domnia mea voi priveghea la respectarea legilor
pentru toţi şi în toate… ”. De adâncă profunzime şi simţire patriotică
este mesajul lui Kogălniceanu după alegerea lui Cuza ca domn al Moldovei; “Prin înălţarea
ta pe tronul lui Ştefan cel Mare, s-a înălţat însăşi naţionalitatea
română…Alegându-te pe tine domn în ţara noastră am voit să arătăm lumii ceea ce
toata ţara doreşte; la legi noi, oameni noi”. Ţara Românească a
cunoscut şi mai mari fricţiuni în preajma alegerilor, existând o tensiune
făţişă între tabăra unionişilor şi antiunioniştilor. Antiunioniştii munteni
erau siguri că aici va fi ales fostul domnitor Gheorghe Bibescu, fiind
organizat chiar şi banchetul victoriei lor în alegeri. Buzăul se prezenta ca o
citadelă a mişcării unioniste. Într-un document din 25 aprilie 1857 se arăta că
în districul Buzău existau două focare de reacţiune şi că prin muncă de
lămurire acestea au fost aduse alături de marea mulţime, adeptă a unirii.
Partidului La 24 ianuarie 1859 Partidul Naţional Unionist a obţinut marea
victorie; colonelul Cuza ales Domn şi al Ţării Româneşti. Printr-un mesaj
de suflet şi plin de înţelepciune tânărul deputat Vasile Boerescu îi convinge
pe membrii Adunării din Bucureşti să se ridice la înălţimea de întemeietori de
ţară punând Unirea ca fapt împlinit în faţa puterilor europene. Mitropolitul
ţării, cu crucea într-o mână şi cu Evanghelia în cealaltă, le citeşte un adânc
jurâmânt; “Jur că la vot nu voi fi povăţuit nici de interese personale,
nici de şoapte străine sau de altă socotinţă ci numai şi numai de binele
obştesc!” Cei 64 de membri ai Adunării au votat secret, conform doar
conştiinţei lor, cu 64 de voturi pentru acelaşi Domnitor în Ţara Românească,
punând Europa în faţa unui fapt împlinit şi total neaşteptat. Clopote şi
strigăte de bucurie cutremurau văzduhul. În semn de preţuire al izbânzii
românilor, Kossuth, revoluţionarul maghiar de la 1848 arăta; “Aşa duh
este de trebuinţă, ca un popor să-şi întemeiască o Patrie ori, dacă a
pierdut-o, să şi-o redobândească”. Dubla alegere a lui Cuza, şi prin
aceasta, Unirea Prinicpatelor, a fost recunoscută până la urmă te către toate
puterile europene, chiar dacă unele au impus pretenţii, cel mai adesea formale,
la presiunile Franţei şi ale lui Napoleon. Trei ani a domnit Cuza cu guverne şi
camera legiuitoare separate, perioadă în care în Ţara Românească s-au schimbat
9 guverne iar Moldova 6, lipsa de aşezare statornică fiind vizibilă. Prin
firmanul din 2 decembrie 1861 Cuza obţine încrederea sultanului pentru
reorganizrea administrativă a principatelor, astfel că la 24 ianuarie 1862
camerele legiuitoare ale principatelor se reunesc la Bucureşti ca primul
Parlament al statului - România. Prin Proclamaţia de la 11 decembrie 1861
Cuza arăta; “Unirea este îndeplinită, naţionalitatea română este
întemeiată. Acest fapt, dorit de generaţiile trecute, chemat cu căldură de noi,
a fost recunoscut de Înalta Poartă şi de Puterile Garante. Alesul vostru vă dă
astăzi o singură Românie.” După realizarea unirii, domnitorul
Alexandru Ioan Cuza și colaboratorul său cel mai apropiat, Mihail Kogălniceanu
(ministru, apoi prim-ministru al României), inițiază importante reforme
interne, fixând un cadru modern de dezvoltare al țării. Întâmpinând rezistență
din partea guvernului și a Adunării Legiuitoare, alcătuite din
reprezentanți ai boierimii şi ai marii burghezii, precum și a bisericii, în
înfăptuirea unor reforme, Cuza formează, în anul 1863 un guvern sub conducerea
lui Mihail Kogălniceanu, care realizează secularizarea averilor
mânăstirești (decembrie 1863) și dizolvă Adunarea Legiuitoare (2 mai
1864). În același an, Cuza supune aprobării poporului, prin plebiscit o nouă
constitutie și o nouă lege electorală, menită să asigure parlamentului o
bază mai largă, și decretează (14 august 1864) legea rurală concepută de
Kogălniceanu. În timpul domniei lui Cuza a fost conceput Codul civil
și Codul penal de inspirație franceză, legea pentru obligativitatea
învățământului primar și au fost înființate primele universităţi din țară,
respectiv cea de la Iaşi – 1860 – şi cea de la Bucureşti – 1864. Cuza are un
merit incontestabil în organizarea armatei naţionale. Prin Legea rurală din
14/26 august 1854 peste 400000 de familii de țărani au fost împroprietărite cu
loturi de teren agricol, iar aproape alți 60.000 de săteni au primit locuri de
casă și de grădină. Țăranii împroprietăriți au devenit contribuabili la bugetul
de stat, rezultând astfel o lărgire a bazei de impozitare. Fragmentarea
terenurilor și lipsa utilajelor agricole moderne au dus la scăderea producției
agricole în următorii ani, dar repartizarea ei a fost mai echitabilă. Reforma
agrară din 1864, a cărei aplicare s-a încheiat în linii mari în 1865, a
satisfăcut în parte dorința de pământ a țăranilor, a desființat servituțile și
relațiile feudale. Dupa desființarea Adunării Legiuitoare (2 mai 1864) Cuza
pierde sprijinul partidelor politice și, pentru a putea guverna, se înconjoară
de o camarilă formată din funcționari corupți.Regimul personal instituit de
Cuza după 2 mai 1864 a provocat nemulțumirea liberalilor radicali, care
ulterior s-au aliat cu conservatorii, fapt ce a slăbit pozițiile domnitorului
în stat. Nemulţumiţii, alături şi de câţiva militari carierişti, l-au constrâns
pe domnitor să abdice în februarie 1866. De reţinut este faptul că domnitorul
nu a luat niciun fel de măsuri împotriva curentului reacționar, ci, într-un
discurs, chiar se arăta dispus să renunțe la tron în favoarea unui principe
străin precum prevedea una din dorințele divanelor ad-hoc din anul 1857.
Pe 13 februarie 1866, împreună cu soţia şi cei doi copii, părăseşte
Bucureştiul. A fost instituită o locotenenţă domnească alcătuită din Lascăr
Catargiu, Nicolae Golescu şi colonelul Nicolae Haralambie. Conducerea
guvernului a revenit lui Ion Ghica; apoi Senatul și Comisia au proclamat ca
domnitor pe Fillip de Flandra, din casa domnitoare belgiană, dar acesta nu a
acceptat coroana. Provizoratul locotenenței domnești a luat sfârșit abia
după ce Carol de Hohenzolern - Sigmaringen a acceptat să devină principe al
României, la 10 mai 1866. Această abdicare silită putea avea consecințe grave
pentru România, pentru că: după înlăturarea lui Cuza, ţăranii au început să se
teamă că reforma agrară nu va mai avea loc; la 3 aprilie 1866 la Iași a
avut loc o demonstrație (orchestrată de Rusia) a mișcării separatiste care a
cerut anularea unirii Moldovei cu Țara Românească și a promovat un candidat
necunoscut la tronul Moldovei; Poarta Otomană a mobilizat armata la Dunăre,
pentru a interveni în România, motivând că unirea a fost recunoscută doar pe
timpul domniei lui Cuza. Cursul evenimentelor a
demonstrat că poporul român a intrat pe linia făuririi statului national unitar
roman, care se va înfăptui peste câteva zeci de ani, la 1 decembrie
1918. Este adevărat că o parte a teritoriilor româneşti este şi acum
departe de tulpina ţării. Mă încearcă un sentiment de lehamite când vad că unii
dintre politicienii noștri actuali, folosind tema aducerii şi a acestor
teritorii la trupul actualei Românii, cerşesc ceva notorietate publică şi un
pumn de voturi. Cumva nouă ne mai rămâne ceva
de făcut pentru realizarea visului de veacuri al românilor, acela de unire a
tuturor teritoriilor românești într-un singur stat? Tocmai când scriam
aceste rânduri, un catren despre spiritul de unitate și coeziune al românilor
mi-a venit în minte. Blogul fiind al meu, catrenul tot al meu, iată că și tu
vizitatorule poți citi acest catren:
"Vorbe mari nu vreau să-ndrug;
Scoatem țara din vâlcea
Trăgând cu toții la jug
...Unii HĂIS și alții CEA!"
Produsul medalistic de mai sus este o Medalie masonică comemorativă – Alexandru
Ioan Cuza – Unirea dă putere * 5 – 24 ianuarie 1859. Piesa este
confecționată din bronz, are forma rotundă cu diametrul de 46 milimetri, poate
fi admirată în colecția Muzeului Național de Istorie a României, fiind opera
gravorului parizian Farochon. În câmpul central al aversului este reprezentat
portretul domnitorului Cuza orientat parțial spre dreapta, cu mantaua peste
uniforma militară. Periferic, pe o bandă circulară delimitată de cercuri
liniare continui, pe părțile stângă, superioară și dreapta este aplicată
inscripția: “* ALESANDRU
* JONU * I * DOMNITORIU LU * ROMANIEI *”. La partea de jos sunt reprezentate două ramuri de
laur. Pe partea dreaptă, în interiorul
benzii, este aplicată inscripția curbată: “UNIREA DĂ POTERE”. În centrul reversului, în
interiorului unui cerc liniar continuu, sunt reprezentate două tinere,
simbolizând Principatele Române, așezate și dându-și mâna. Cu mâinile libere
cele două tinere țin scuturile Țării Românești și Moldovei. Periferic circular,
pe partea superioară, este aplicată inscripția: “DUMNEDIEU
PROTEGE ROMANIA” tradus - Dumnezeu
apără România. Pe partea inferioară este aplicată pe două rânduri orizontale
inscripția: “V și XXIV IANUARIE / MDCCCLIX” – 5 și 24 ianuarie 1859. Medalia este o evidentă piesă propagandistică
în spiritul vremii care vehicula chiar din anul 1859 cuvântul România. Deviza
“Unirea dă putere” ține de idealul masonic, iar greșelile de ortografie din inscripții denotă
faptul că medalia s-a realizat de un gravor străin. Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu:- Compasul – dedicat tuturor masonilor,
semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru,
semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra
brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) –
semnifică Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea,
Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie
- știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii sai
masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva conceptiei
crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru a realiza o
republica internationala, laica. Este un ferment de stricaciune morala, de
dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca doctrina, ca
organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele „francmason“,
„francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free mason,
francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită întinderii
în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi însă:
„societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar atunci
şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o asociaţie
secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a membrilor
săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul, pro-masonic,
prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri sunt uniți de
idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe dintre ramuri, de
credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde spre perfecţionarea
omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere sinceră şi nu ar
trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă această organizație
într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o organizare ermetică,
antisocială, complotistă si satanista. Lojele masonice sunt forme de
organizare ale masonilor de oriunde.Insigna - Dacia
Autoturismele
Dacia s-au fabricat în
cadrul Uzinei de automobile de le Pitești. Lucrările de construcție ale Uzinei
de Automobile de la Pitești au început în primele luni ale anului 1967 și s-au
încheiat în Mai 1968. Primele vehicule R8 Major au ieșit de pe linia de
montaj în data de 3 August 1968, sub numele Dacia 1100. Istoria uzinei
începe în anul 1943, în apropierea localității Colibași, situată la 12 km Nord
de orașul Pitești. Primele clădiri sunt destinate
fabricației de motoare și de echipamente pentru avioanele produse la uzina IAR
de la Brașov. Unele construcții realizate din cărămidă, cu profil specific arhitecturii
industriale din prima jumătate a secolului trecut, se regăsesc și în perimetrul
actual al uzinei de la Mioveni.Având în vedere faptul că modelul R12 urma să
intre în fabricație în Franța abia la sfârșitul anului 1969 (mașina va fi
prezentată la Salonul Auto de la Paris în octombrie 1969), contractul prevedea
fabricarea temporară a unui alt vehicul de același tip. Dacă la începutul
modelul R16 părea să fie preferat de partea română, decizia finală va fi luată
în favoarea modelului R8 (în versiunea Major), mai ales din rațiuni legate de
costuri. Lucrările de construcție ale Uzinei de Automobile de la
Pitești au început în primele luni ale anului 1967 și s-au încheiat în Mai
1968. Primele vehicule R8 Major au ieșit de pe linia de montaj în data de
3 August 1968, sub numele Dacia 1100. Evenimentul major al anului 1969
este lansarea comercială, la începutul lunii octombrie, a primelor modele R12
produse în România sub numele Dacia 1300. Modelul s-a dovedit un adevărat
succes comercial atât în România, cât și în alte țări din vecinătate, unde
modelul va fi exportat începând din 1971. Un alt moment marcant al anului 1969
îl constituie fuziunea celor două întreprinderi existente în acel moment la
Colibași – UPAC și UAP, sub umbrela și sub numele UAP. După încetarea
contractului semnat în septembrie 1966, autoritățile române reiau negocierile
cu Renault. Acestea au condus, în iunie 1978, la un proiect de acord-cadru ce
avea ca obiect fabricarea modelului Renault 18 în România. Într-un final, acest
acord nu va fi semnat, în ciuda prevederilor favorabile pentru partea română.
Acest moment de cotitură lasă uzina de la Pitești singură cu o gamă a cărei
producție este acum integrată local în proporție de aproape 100%.La începutul
anilor 80, uzina, al cărei nume a fost schimbat între timp în Întreprinderea de
Autoturisme Pitești (IAP), produce 300 de vehicule pe zi și are 20 000 de
angajați. Gama evoluează odată cu lansarea unei versiuni restilizate a Daciei
1300, numită de acum înainte Dacia 1310. Acest vehicul va cunoaște de-a lungul
anilor mai multe evoluții atât în materie de design, cât și la nivel mecanic
(modelele 1304, 1325 sau 1310 Break, ). Din păcate, calitatea fabricației va
scădea considerabil după 1980. La sfârșitul anilor 90, după negocieri
îndelungate este încheiat un nou acord între Dacia și Renault. Contractul
este semnat la București în data de 2 Iulie 1999 și prevede industrializarea
sub marca Dacia, la orizontul anului 2004, a unui vehicul de aproximativ 6 000
de dolari (viitorul Logan), destinat piețelor emergente. Renault Group cumpără
51% din acțiunile Dacia pentru 50 milioane USD și se angajează să facă
investiții de 219 milioane USD până în 2003. Acest autoturism s-a construit în perioada 1969 – 1984 la Uzina din Mioveni, județul Argeș. Câteva
date concrete despre autoturismul Dacia 1300:
- Caroserie: berlină cu 4 uși, break cu 5 uși și
pick-up cu 2 uși
- Configurație:
motor frontal, tracțiune
- Înrudit
cu modelul francez Renault 12
- Motorizare:
1,3 litri, benzină
- Cutie de viteze:
4 trepte, manuală
- Ampatament (distanța între osii) – 2441
milimetri
- Lungime – 4340 milimetri
- Lățime – 1636 milimetri
- Înălțime – 1434 milimetri
Insignă turistică
Turismul este călătoria realizată în
scopul recreării, odihnei sau pentru afaceri. Organizația Mondială a Turismului
(O.M.T.) definește turiștii ca fiind persoanele ce „călătoresc sau
locuiesc în locuri din afara zonei lor de reședință permanentă pentru o durată
de minimum douăzeci și patru de ore dar nu mai lungă de un an consecutiv, în
scop de recreere, afaceri sau altele nelegate de exercitarea unei activități
remunerate în localitatea vizitată.” Turismul a devenit o activitate
de recreere globală populară. Turismul este ramura economică cea mai puternică
pe plan mondial. În 2004 s-au obținut în acest sector, conform
O.M.T. circa 623 miliarde de dolari americani. Cu aproximativ 100 milioane
de angajați la nivel mondial, turismul se evidențiază și ca cel mai important
angajator. Turismul în România se concentrează asupra peisajelor
naturale și a istoriei sale bogate. Traversată de apele Dunării, România are un
scenariu sensibil, incluzând frumoșii și împăduriții Munți Carpați, Coasta
Mării Negre și Delta Dunării. Cu rolul de a puncta peisajele naturale
sunt satele, unde oamenii de acolo trăiesc și mențin pentru sute de ani
tradițiile. În România este o abundență a arhitecturii religioase și a orașelor
medievale și a castelelor, ce accentuează și valorifică potențialul turistic al
României.
Medalia - S.M.T.E. - 1934 (ciclism)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele velodromuri.
Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas” si ”Huniade”,
iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut din Bucuresti,
care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km, este castigata de
D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data cu inmultirea
societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si organizarii ritmice
a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se infiinteaza ”Clubul
velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs oficial. In 1893,
se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere, destinate
ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia Capitalei. De
acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate sportiva, motiv
pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si ”Uniunea
velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina prerogativele unei
federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor Excursionisti” si
apare prima revista ciclista lunara din tara noastra, intitulata ”Bicicleta”.
Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a mersului pe bicicleta, in
spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din zilele noatre. Pe campul
acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga de 250 m, cu o turnura
usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar, primul, velodrom din
Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois Pucher, langa atelierul de
reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa ciclismul de sosea, apare si
cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului erau neincapatoare si
ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut nevoia de a construi un
nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare. Initiatorul acestui proiect a
fost directorul ziarului “Universul”, Luigi Cazzavillan si, totodata,
reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc biciclete (firma
”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de lemn, lunga de
333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua Kiseleff, in dreapta
Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in 1896, prilejuind o
bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat ciclisti din Germania,
Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si pista vanduta ca lemn
de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase neachitate dupa moartea
fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in care cursele de viteza
s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom, ciclismul de pista isi va
relua activitatea o data cu construirea velodromului de la Galati (1923), din
initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului Ciclist Galati. De asemenea,
este consemnata existenta unui velodrom la Craiova, unde s-au derulat
concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni in anii 1896-1898.
Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot mai mare de
concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in Capitala si in
teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism. Acest eveniment,
care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua nuclee
organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de conducere si
organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea Velocipedica
a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul Federatiei
Societatilor Sportive din Romania (FSSR).
Insigna - Renel CEN ?!
Regia
Autonomă de Electricitate (RENEL) este o fostă companie de stat,
înființată în anul 1990, luând locul "Departamentulul Energiei Electrice
și Termice" (DEET) - fost "Ministerul Energiei Electrice" (MEE)
în perioada regimului comunist. Societatea deținea toate activitățile în
domeniul curentului electric în România: producție,
transport, distribuție. În anul 1998 RENEL este desființată prin
împărțirea în:
- Compania
Națională de Energie Electrică CONEL S.A.
- Societatea
Națională Nuclear Electrica S.A.
- Regia Autonomă
pentru Activități Nuclerare
- CONEL
avea în componență trei filiale:
- S.C.
Termoelectrica S.A. - pentru producerea de energie electrică și termică în
termocentrale
- S.C. Hidroelectrica
S.A.- pentru producerea de energie electrică în hidrocentrale
- S.C. Electrica
S.A.- pentru distribuția și furnizarea energiei electrice
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Scriitorul francez Jules Verne,
a trăit între anii 1828 - 1905
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 12.08.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu