1. Moneda euro franceză de colecție de mai jos omagiază Crucișătorul militar francez Le Colbert.
Pe aversul monedei, în interiorul unui cerc periferic
continuu este reprezentată silueta de profil a acestui crucișător, pe fundalul
unui pod, deasupra căruia se observă un ornament decorativ elevat. În partea
dreaptă a monedei se distinge silueta unei catedrale iar în partea stângă sunt
inscripționate literele majuscule: “R și F” (inițialele numelui statului
francez – Republique Francaise). La partea inferioară a monedei este
inscripționat numele crucișătorului – Le Colbert. Pe revers, în interiorul unui
cerc periferic continuu, sunt redate următoarele reprezentări: mai multe nave
din profil plutind, un segment de ancoră si sub el este marcat anul emiterii
monedei: “2015”, încadrat de două ornamente decorative abia vizibile
reprezentând monogramele gravorului monedei și a monetăriei unde s-a emis
moneda. Deasupra, periferic, pe un sector circular, este aplicată inscripția:
”LES GRANDS NAVIRES FRANCAIS“ (numele seriei – Marile nave franceze). Sub
acest sector este reprezentat gulerul bluzei marinărești tradiționale, și în
centrul acestuia central pe două rânduri este aplicată inscripția: “10 EURO” –
valoarea de circulație a monedei.
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: seria – Marile nave franceze, anul
emiterii – 2015, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri,
greutatea – 22,2 grame, material compoziție – argint, calitate – proof, tiraj –
3000 exemplare și preț unitar de achiziție de la magazinele monetăriei franceze
– 50 euro.
Crucișătorul
Le Colbert al Marinei militare
franceze a fost construit la șantierele navale din Brest între 1953 și 1956,
fiind în serviciu între anii 1959 până în 1991. Cea mai importantă misiune de luptă
la care a participat acest crucișător a fost la Operațiunea Salamander (al
doilea război din golul Piersic). După încheierea actvității crucișătorul a
devenit monument istoric (muzeu), din anul 1993 la cheiurile portului Bordeaux.
O zonă
situată pe cheiurile din apropiere a împrumutat numele Colbert, devenind o
piață de duminică foarte vizitată. Datorită marilor cheltuieli de întreținere
muzeul a fost închis în anul 2006. După ce a părăsit portul Bordeaux în mai
2007, a fost tras în cimitirul marin din Landévennec, un loc în care sunt
depozitate navele marinei franceze propuse pentru casare. Navei i s-a retras
numele oficial, a primit numărul de carenă Q 683 și își așteaptă dezmembrarea.
Această navă a fost a șasea din istoria marinei militare franceze care a purtat
numele onorabil Le Colbert, după numele
ministrul marinei al lui Ludovic al XIV-lea – Jean-Baptiste Colbert. Nava a fost destinată războiului antiaerian. Le Colbert a fost o navă puternică, capabilă să contracareze
toate amenințările aeriene cu puterea de foc a artileriei sale: fiind dotată cu
tunuri antiaeriene de calibrele 57 și 127 milimetri ce realizau o cadență de
foc de o lovitură pe secundă. Aceasta a fost nava amiral a flotei franceze
mediteraneene. Motto-ul
crucișătorului a fost: „ Perite et recte ” (Cu pricepere și dreptate).
2. Moneda euro franceză de colecție de mai jos
omagiază nava franceză Belem. Pe avers, în interiorul unui cerc liniar
continuu, dublat de altul-șnur răsucit, este reprezentată o navă cu pânze,
orientată spre dreapta. La partea superioară, pe o mică porțiune cercul-șnur răsucit este întrerupt fiind aplicată
inscripția: “BELEM” (numele navei). În partea dreaptă a
monedei sunt inscripționate literele majuscule: “R și F” (inițialele
numelui statului francez – Republique Francaise). Pe revers, în interiorul unui cerc periferic continuu, sunt
reprezentate două vele, pe una dintre ele fiind reprezentat un interesant
ornament decorativa. În stânga velelor, pe două rânduri orizontale, este
marcată valoarea monedei:”10 EURO” și undeva foarte jos este marcat anul
baterii monedei: ”2016”. Deasupra anului este reprezentat un segment de timonă,
iar în dreapta lui abia se disting două ornamente decorative vizibile reprezentând monogramele gravorului monedei și a
monetăriei unde s-a emis moneda. Periferic circular, pe partea stângă, pe un
sector marcat de cercul liniar continuu și un șnur răsucit este aplicată
inscripția: ”LES GRANDS NAVIRES FRANCAIS“ (numele seriei – Marile nave
franceze).
Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: seria – Marile nave franceze, anul
emiterii – 2016, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri,
greutatea – 22,2 grame, material compoziție – argint, calitate – proof și
tiraj – 3000 exemplare și preț unitar de achiziție de la magazinele monetăriei
franceze – 50 euro.
Nava Belem a fost construită în
Franța și a fost lansată la apă în data de 10 iunie 1896. În timp ea a aparținut
unor armatori din Franța, Anglia dar și din Italia. Câteva dintre
caracteristicile tehnice inițiale ale navei sunt (au fost):
- lungime – 58 metri
- lățime –
8,8 metri
- înălțime – 34 metri
La începuturi Belem a fost o
simplă navă comercială cu trei catarge din lemn și o coca din oțel. În primii 18
ani nava a traversat Oceanul Atlantic de 33 cu sarcini utile diferite. În
martie 1914, Belem a primit un nou proprietar – Ducele de Westminster devenind
o navă de lux. Catargele din lemn fost înlocuite cu altele din oțel și au fost
instalate două elice, fiecare
alimentată de câte un un motor. In anul
1921, nava a fost cumpărat de Arthur
Ernest Guinness și redenumită - Fantome II. În timpul celui de-al doilea
răzbi mondial, nava a fost grav avariată de un bombardament în largul Insulei
Wight. În anul 1951 nava trece în posesia contelui italian Vittori Cini, fiind
transformată într-o navă școală pentru 600 de orfani ai marinarilor și pescarilor
și primind numele unuia dintre fii contelui. In 1976 nava a fost vândută unui
șantier naval venețian, recondiționată și scoasă la vânzare. În anul 1977 nava
a revenit în serviciul maritim francez fiind renovată și echipată cu
dispozitive moderne de siguranță a navigației. Astăzi este folosită ca navă
comercială de antrenament. Câteva dintre caracterisiticile tehnice actuale ale
navei sunt:
- deplasament
– 750 tone
- pescaj
– 3,6 metri
- înălțimea
catargului deasupra apei – 34 metri
- suprafața velei – 1000 metri pătrați
3. Moneda euro franceză de colecție de mai jos omagiază Portavionul
militar francez Le Charles De Gaulle.Pe aversul monedei, în
interiorul unui cerc periferic continuu este reprezentată silueta din față și puțin spre stânga a
acestui portavion iar deasupra se distinge silueta, în zbor spre dreapta, a
unui avion militar. Deasupra portavionului se observă trei linii curbe care ar
putea însemna traiectoria unor alte eventuale avioane. Sub burta portavionului
pe două orizontale este aplicată inscripția: “LE CHARLES / DE GAULLE” (numele
portavionului). În stânga acestei
inscripții sunt marcate literele
majuscule: “R și F” (inițialele numelui statului francez – Republique
Francaise), iar în dreapta este reprezentată o ancoră. Pe revers, în interiorul
unui cerc periferic continuu, sunt redate următoarele reprezentări: mai multe
nave din profil plutind, un segment de ancoră si sub el este marcat anul
emiterii monedei: “2016”, încadrat de două ornamente decorative abia
vizibile reprezentând monogramele gravorului monedei și a monetăriei unde s-a
emis moneda. Deasupra, periferic, pe un sector circular, este aplicată
inscripția: ”LES GRANDS NAVIRES FRANCAIS“ (numele seriei – Marile nave
franceze). Sub acest sector este reprezentat gulerul bluzei marinărești
tradiționale, și în centrul acestuia central pe două rânduri este aplicată
inscripția: “10 EURO” – valoarea de circulație a monedei. Moneda
are următoarele caracteristici tehnice: seria – Marile nave franceze, anul
emiterii – 2016, valoarea – 10 euro, forma – rotundă, diametrul – 37 milimetri,
greutatea – 22,2 grame, material compoziție – argint, calitate – proof, tiraj –
3000 exemplare și preț unitar de achiziție de la magazinele monetăriei franceze
– 50 euro.
Charles
de Gaulle este
numele navei amiral a Marinei militare franceze – portavion cu propulsie
nucleară. Și-a primit numele după președintele Franței generalul Chales de
Gaulle, cu toate că inițial avea numele de Richelieu după
(cardinalul Richelieu, numele purtat în general de navele amiral al Marinei
militare franceze), numele actual îl are doar din 1987. Acest portavion este
semnificativ mai mic față de portavioanele americane cu propulsie nucleară, dar
președintele Francois Mitterand a considerat necesară punerea în
serviciu a unui astfel de portavion. Portavionul Charles de Gaulle a participat
cu succes la războaiele din Afganistan și Libia. Iată câteva curiozități
despre nava amiral a flotei militare oceanice franceze:
- Construcția a început în data de 14 aprilie 1989
- S-a lansat la
apă în dat de 7 mai 1994
- A intrat în serviciu
în data de 18 mai 2001
- În anul 1993 s-a scris în presă că niște agenți ai serviciului
MI 6 ar fi sustras planurile reactoarelor nucleare.
- În anul 2020
circa 60% din personal a fost infectat cu virusul Covid, ceea ce a însemnat
reținerea din misiuni a portavionului pentru o vreme.
- Lungime – 261,5
metri
- Lățime – 31,5
metri
- Pescaj – 11,9
metri
- Deplasament –
40000 tone
- Sistem de
propulsie – 2 reactoare nucleare K 15
- Viteză – 27
noduri (50 kilometri/oră)
- Autonomie –
nelimitată
- Echipaj – 1150
marinari și 600 aviatori
- Armament – 4
lansatoare de rachete Aster, 2 lansatoare de rachete Mistral și
8 tunuri calibru 20 milimetri
- Aeronave –
maximum 40 avioane Rafale M, 2 avioane E-2 C Hawkeye, 2 elicoptere NFH Caiman
Marine, 1 elicopter Panther ISR și 2 elicoptere S 365 F Dauphin Pedro.
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
DIN INTELIGENȚA
ȘI SPIRITUALITATEA
POPOARELOR LUMII
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL ARAD
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
A.M.T.E - 50 km - locul I - 1947 (ciclism)
(Aradi Munkas es Testedzo Egyes)
(Asociația generală a muncitorilor din Arad)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere,
destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia
Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate
sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si
”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).Se pare că AMTE este
o prescurtare de la Aradi Munkas es Testedzo Egyes ceea
ce în traducere aproximativă ar putea însemna Asociația generală a
muncitorilor din Arad. Studiind netul am aflat că în data de 1 iulie 1870 la Arad s-a
înființat “Asociaţia Generală a Muncitorilor din Arad”, una dintre primele
asociaţii de luptă a proletariatului din acest oraş, clădirea de pe strada
Gheorghe Barițiu, nr.37, azi într-o stare avansată de degradare, dar încă
frumoasă, ce poate fi încă admirată. Asociaţia Generală a Muncitorilor din Arad
a fost printre primele organizaţii de masă a proletariatului socialist din
România, care şi-a bazat programul politic pe ideile marxiste. Pe fațada
clădirii din Piața Catedralei, pe o placă de marmură albă, astăzi stau scrise
următoarele cuvinte: “În această clădire s-a constituit la 1 iulie
1870 “Asociația Muncitorilor din Arad”, afiliată la Internaționala I-a condusă
de către fondatorii socialismului științific K. Marx și Fr. Engles”. Sub
egida acestei asociații se organizau diferite activități sportive.
Insigna - O.S.P. - F.R.F.A. - A - Arad
(Organizația Sportului Popular)
(Federația Română de Fotbal Amator)
În decembrie 1912
se infiinteaza Federatia Societatilor Sportive din Romania
(FSSR), reunind Uniunea Societatilor Romane de Sporturi Atletice,
Asociatia cluburilor de fotbal, Federatia societatilor de sporturi de iarna
precum si alte asociatii si cluburi sportive individuale ce existau la acea
vreme. In 1915 se recunoaste personalitatea juridică a FSSR, aceasta
transformandu-se apoi in UFSR, (Uniunea Federatiilor Sportive din Romania). In
anul 1933 existau 11 federatii sportive. În anul 1929 apare Legea educatiei
fizice si se înfiinţează Oficiul National de Educatie Fizica (ONEF) ca
institutie de stat. In 1940 UFSR structura de drept privat este desfiintata,
patrimoniul si activitatea fiind preluate de OSR (Organizarea sportului
românesc), institutie de stat subordonata initial presidentiei consiliului de
ministri si apoi subsecretariatului de stat al educatiei extrascolare. OSR este
desfiintată prin lege în 1944 si se reînfiinteaza UFSR, persoana juridica de
drept privat care va functiona pe lângă Ministerul Culturii. UFSR a fost
desfiintată în 1946, înfiinţându-se apoi O.S.P. (Organizatia sportului
popular), institutie de stat care se va restructura şi ea in 1948,
federatiile sportive devenind sectii ale directiei tehnice in 1949. CC al PMR
desfiinteaza OPS si creeaza CCFS (Comitetul de cultura fizica si sport). Iată o
parte a framântărilor organizatorice ale sportului românesc. Să ne mai
întrebăm de ce întârzie să apară rezultate mari în sportul nostru?
Federația Română de Fotbal - (F.R.F.) este forul conducător oficial al fotbalului
în România, fondat în anul 1909. Sediul F.R.F. este situat în Casa Fotbalului
din Parcul Naţional - Bucureşti. Din anul 1930 este afiliată la Federaţia
Internaţională de Fotbal Amator (F.I.F.A.) iar din anul 1955 este afiliată şi
la Uniunea Europenă de Fotbal Amator (U.E.F.A.). Istoria fotbalului
românesc începe cu o menţiune ambiguă. Se spune că la Arad, în anul 1888, “un
grup de tineri bătea mingea”, contrar informației înscrie pe insigna de mai
sus. Aradul nu era în graniţele României atunci şi nici cuvântul “fotbal” nu
era specificat clar în respectivul articol publicat în presa vremii. Eu
am postat deasupra o poză memorabilă pentru istoria fotbalului arădean, din
anul 1970, cu echipa fanion a orașului - U.T.A. - înainte de fluierul de
început al meciului cu echipa Feyenoord Roterdam din Olanda, pe care de fapt a
eliminat-o din competiția Cupa campionilor europeni, cu scorurile de 0 -0 acasă
și 1 - 1 în deplasare. Sunt informații că pe teritoriile românești s-a
jucat fotbal chiar și mai demult. Marinarii englezi jucau fotbal în zona
Dunării în anul 1865, cu 23 de ani înainte ca tinerii arădeni să înceapă “să
bată mingea”! Acest amănunt reiese dintr-un document din arhivele marinei
militare britanice. Este vorba despre un raport al comandantului navei militare
H.M.S. “Cockatrice”, locotenentul de marină Gillson, adresat amiralului Lord
Paget, comandantul Flotei mediteraneene din cadrul “Royal Navy”. Actul de
naştere al fotbalului românesc este datat 1888, fapt menţionat în toate cărţile
de istorie şi statistică din ţara noastră. În presa vremii s-a notat că în
împrejurimile Aradului, în zonele Ceala şi Pădurice, “se bătea
mingea”. Peste doi ani, tot la Arad, doctorul Iuliu Weiner (a studiat
stomatologia la Londra) a adus în ţară o minge şi regulile scrise pe o
hârtie. La Arad, pe 15 august 1899, pe terenul viran de lângă Uzina de
Vagoane s-a desfăşurat primul meci susţinut de jucătorii înscrişi la
“Societatea de fotbal din Arad”. Tot la Arad, pe 25 octombrie a avut loc primul
meci internaţional, între o formaţie locală şi echipa Politehnicii din
Budapesta, întâlnire câştigată de maghiari cu scorul de 10-0. ?! Sus am postat
logo-ul F.R.F.. Insigna - Primăvara arădeană '74
Primăvara arădeană este numele unui festival
cultural artistic ce se desfășura anual în municipiul și județul Arad
sub egida Comitetului de Cultură și Educație Socialistă județean. Consiliul
Culturii și Educației Socialiste (CCES) a fost un organ de partid și de
stat, aflat sub conducerea nemijlocită a Comitetului Central al Partidului
Comunist Rom\n și a Consiliului de Miniștri, cu scopul de a asigura înfăptuirea
politicii partidului și statului în domeniul culturii și educației socialiste,
de a conduce și îndruma întreaga activitate cultural - educativă desfășurată în
Republica Socialistă România, înființat prin Decretul nr. 301 din 21 septembrie
1971, pentru punerea în practică a Tezelor din Iulie. Cu această ocazie a
fost desființat Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă (Ministerul Culturii),
ale cărui atribuții au fost preluate de CCES. În timpul regimului comunist se
organizau anual concursuri și festivaluri ale formatiilor artistice de amatori
în toate școlile, liceele și instituțiile de învățământ superior, chipurile
pentru a pune în valoare valențele cultural-artistice ale poporului român,
scopul ascuns fiind acela de preamărire a conducătorilor statului și a
realizărilor socialismului. Punctul culminant al acestor manifestări l-a
constituit Festivalul național Cântarea
României. În
acest sens regimul a instituit un amplu ansamblu de măsuri de
convingere-impunere-schimbare a conștiinței cetățenilor. Se vorbea despre
“formarea omului nou, constructor și apărător devotat al cuceririlor
revoluționare ale poporului.”Se cerea
astfel o eficiență sporită în toate domeniile de activitate dar și economii de
orice fel, la sânge”. În acest scop
s-a instituit un sistem stufos de insigne și decorații pentru distingerea
oamenilor cu merite în aceste domenii. Aceste distincții acopereau toate
domeniile de activitate, erau confecționate de metal mort, fiind strident
colorate și încărcate cu simboluri comuniste. În
acest sens s-au organizat festivaluri și concursuri ale elevilor și pionierilor
prin care se preamăreau realizările partidului comunist la putere. Din această
categorie face parte și insigna de mai sus. Insigna - Aniversarea a 80 de ani de fotbal muncitoresc
ARAD 1909 - 1989
C.S.M. Vagonul (Clubul sportiv muncitoresc)
Vagonul Arad a fost o echipă de
fotbal din Arad afiliată la compania de cale ferată Astra. S-a
desființat în anul 2006. Alte denumiri ale echipei au fost: AMEFA
(Asociația Muncitorilor pentru Educație Fizică Arad), UVA - AMEFA (1948),
Metalul Arad (1955), Energia Arad (1957), AMEFA (1959), Vagonul Arad (1962),
Unirea Arad (1973), Rapid Arad (1974), CSM Rapid Arad (1985), CSM Vagonul Arad
(1987), Astra Arad(1991), FC Arad (1994), FC Arad Telecom (1996), Telecom Arad
(1997) și Romtelecom Arad (2005). Clubul a fost format
în anul 1911 când AMEF (Asociația
Muncitorilor pentru Educație Fizică) a
fuzionat cu Clubul Sportiv Al Fabricii De Vagoane păstrând prima denumire până în 1948. Între anii 1932
- 1940 echipa a jucat în Divizia A. Cea mai bună performanță obținută a fost locul
secund în sezonul 1935 – 1936. Istoria fotbalului
românesc începe cu o menţiune ambiguă. Se spune că la Arad, în anul
1888, “un grup de tineri bătea mingea”. Sunt informații că pe teritoriile
românești s-a jucat fotbal chiar și mai demult. Marinarii englezi jucau fotbal
în zona Dunării în anul 1865, cu 23 de ani înainte ca tinerii arădeni să
înceapă “să bată mingea”! Acest amănunt reiese dintr-un document din arhivele
marinei militare britanice. Este vorba despre un raport al comandantului navei
militare HMS “Cockatrice”, locotenentul de marină Gillson, adresat amiralului
Lord Paget, comandantul Flotei mediteraneene din cadrul “Royal
Navy”. Actul de naştere al fotbalului românesc este datat 1888, fapt
menţionat în toate cărţile de istorie şi statistică din ţara noastră. În presa
vremii s-a notat că în împrejurimile Aradului, în zonele Ceala şi Pădurice, “se
bătea mingea”. Peste doi ani, tot la Arad, doctorul Iuliu Weiner (a
studiat stomatologia la Londra) a adus în ţară o minge şi regulile scrise pe o
hârtie. La Arad, pe 15 august 1899, pe terenul viran de lângă Uzina de
Vagoane s-a desfăşurat primul meci susţinut de jucătorii înscrişi la
“Societatea de fotbal din Arad”. Tot la Arad, pe 25 octombrie a avut loc primul
meci internaţional, între o formaţie locală şi echipa Politehnicii din
Budapesta, întâlnire câştigată de maghiari cu scorul de 10-0. ?! Sunt
informații că pe teritoriile românești s-a jucat fotbal chiar și mai demult.
Marinarii englezi jucau fotbal în zona Dunării în anul 1865, cu 23 de ani
înainte ca tinerii arădeni să înceapă “să bată mingea”! Acest amănunt reiese
dintr-un document din arhivele marinei militare britanice. Este vorba despre un
raport al comandantului navei militare HMS “Cockatrice”, locotenentul de marină
Gillson, adresat amiralului Lord Paget, comandantul Flotei mediteraneene din
cadrul “Royal Navy”. Actul de naştere al fotbalului românesc este datat
1888, fapt menţionat în toate cărţile de istorie şi statistică din ţara
noastră. În presa vremii s-a notat că în împrejurimile Aradului, în zonele
Ceala şi Pădurice, “se bătea mingea”. Peste doi ani, tot la Arad, doctorul
Iuliu Weiner (a studiat stomatologia la Londra) a adus în ţară o minge şi
regulile scrise pe o hârtie. La Arad, pe 15 august 1899, pe terenul viran
de lângă Uzina de Vagoane s-a desfăşurat primul meci susţinut de jucătorii înscrişi
la “Societatea de fotbal din Arad”. Tot la Arad, pe 25 octombrie a avut loc
primul meci internaţional, între o formaţie locală şi echipa Politehnicii din
Budapesta, întâlnire câştigată de maghiari cu scorul de 10-0. ?!
Insigna sportivă - Rapid Arad
Rapid
Arad a fost un club de fotbal al orașului cu o istorie
foarte frământată. Acest club a purtat mai multe nume printre care cel mai
cunoscut a fost Vagonul Arad.
Echipa de fotbal "Rapid Arad" a fost înființată în anul 1911 sub
numele de AMTE (Aradi Munkás Testedző Egyesület), redenumită ulterior AMEFA
(Asociaţia Muncitorilor pentru Educaţie Fizică Arad). Alte denumiri cunoscute
ale echipei au fost "Vagonul" și "Astra Arad". Stadionul a
fost demolat în anul 2006, pe locul acestuia fiind construit supermarketul
Kaufland din Cartierul Funcționarilor. Ea a fost afiliată la compania de cale
ferată Astra și în anul 2006 s-a desființat. De-a lungul vremii
clubul a purtat mai multe denumiri: AMEFA (Asociația Muncitorilor pentru
Educație Fizică Arad), UVA - AMEFA (1948), Metalul Arad (1955), Energia Arad
(1957), AMEFA (1959), Vagonul Arad (1962),
Unirea Arad (1973), Rapid Arad (1974), CSM Rapid Arad (1985), Vagonul
Arad (1986), CSM Vagonul Arad (1987), Astra Arad(1991), FC Arad (1994), FC Arad
Telecom (1996), Telecom Arad (1997) și Romtelecom Arad (2005). În anul
1911 clubul s-a format când AMEF (Asociația Muncitorilor pentru
Educație Fizică) a fuzionat cu Clubul Sportiv Al Fabricii De
Vagoane păstrând prima denumire până în 1948. După primul război
mondial s-a calificat pentru campionatul național de 3 ori, dar nu a
trecut niciodată de semifinale. Între anii 1932-1940 echipa a jucat în Divizia
A, cea mai bună performanță obținută a fost locul secund în sezonul în sezonul
1935 – 1936. În 1940 AMEF a fost dizolvată de regimul legionar, dar
după al doilea razboi mondial a evoluat două sezoane (1946-1948) în
Divizia B. În 1948 s-a unit cu Astra Arad, noua echipă s-a numit UVA
- AMEFA, și a jucat un sezon în Divizia C, după care a jucat în
campionatul regional până în anul 1955 . Sub denumirea Metalul, joacă
pentru un an în Divizia B (1955-1956) și unul în Divizia
C (1956-1957). Cu un nou nume Energia, evoluează un sezon
în Liga a II-a (1957-1958). În 1958 clubul revine la numele
tradițional AMEF Arad, și joacă în Divizia B până în 1962. În
perioada 1962 – 1989 clubul are un nou nume, Vagonul, după sponsorul
principal Întreprinderea de Vagoane Arad. Evoluează în Divizia
B în sezonul 1962-1963, în Divizia C în sezonul 1963-1964, și
înapoi în divizia secundă până în 1968, când clubul promovează
în Divizia A. În același an ajunge în semifinalele Cupei României
După un sezon retrogradează în al doilea eșalon, apoi în al treilea.
Echipa putea ajunge în campionatul regional, dar a fost salvată de fuziunea
cu CFR Arad. Noua echipă s-a numit Unirea și apoi Rapid și a jucat în Liga
a II-a până în anul 1977. Din anul 1977 și până în anul desființării (2006),
echipa pendulează sub diverse denumiri între ligile a II-a și a III-a.
Desființarea echipei s-a produs în anul 2006 odată cu retrogradarea în liga a
IV-a.
Insigna sportivă - Gloria Arad
CSS Gloria, denumire actuală - CS Gloria CTP Arad este
un club de fotbal din Arad, România, care evoluează în Liga a IIII-a. Gloria
Arad a luat ființă în 1913, pentru ca în 1922 să fuzioneze cu
proaspăt-înființata echipă CFR Arad și să ia denumirea Gloria
CFR. În sezonul 1922 – 1923 câștigă campionatul regional și ajunge în
premieră în turneul final național al Diviziei A, unde însă este eliminată în
sferturile de finală de Chinezul Timișoara. În sezonul 1929 – 1930 reușește
prima mare performanță a clubului, promovarea în finala națională, sub
conducerea antrenorului Virgil Economu. Pierde însă ultimul act în fața echipei
Juventus București. Sus am postat logo-ul clubului de fotbal Gloria Arad.
Din 1932, odată cu apariția campionatului divizionar, Gloria Arad evoluează
în Divizia A până la întreruperea campionatului din cauza celui de-al doilea
război mondial, cu o singură excepție, în 1939 - 1940 a jucat în Divizia
B. Din 1934, echipa s-a numit doar Gloria, despărțindu-se de căile ferate. După
război, Gloria joacă în Divizia B, în anul 1949 joacă sub numele în ICA Arad. În 1969, echipa revine la
numele Gloria și în 1971 promovează în divizia C, dar nu reușește să mai facă
saltul spre fruntea fotbalului românesc. Culorile de joc ale echipei sunt
albastru - acasă și galben - în deplasare.
Municipiul Arad este reședința și cel mai mare oraș
al judeţului Arad, situat pe cursul inferior al
râului Mureş, în vestul României. El numără aproximativ 150000
de locuitori. Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct
important în ceea ce privește industria, și este de asemenea un nod important
în transporturile feroviare, rutiere, având și aeroport. Istoria
Aradului este una îndelungată care începe cu primele așezări umane pe
actuala vatră a orașului, în nordul râului Mureș și mai apoi cu
apariția primei cetăți de pământ situată la Vladimirescu, în jurul secolului
al X-lea. Prima atestare documentară a zonei Aradului ne parvine din anul
1028. Sus am postat drapelul şi stemele interbelică, comunistă și
actuală ale municipiului Arad, iar mai jos pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură arădeană din vremuri diferite.
Colegiul național pedagogic "Dimitrie Țichindeal"
Sinagoga
Palatul Fischer Eliz, azi Spitalul matern
Palatul de finanțe
Orfelinatul evreiesc
Liceul Moise Nicoară
Gara de motor
Gara
Hotel Kozponti
Academia comercială
Banca Cenădana
Mănăstirea franciscană
Județul Arad este
situat în vestul României și
cuprinde teritorii din Crișana și din
Banat. Județul se întinde de o parte și de alta a râurilor Mureș și
Crișul Alb. Se învecinează cu județul Bihor la
nord și nord-est, cu județul Alba la est, cu județul Hunedoara la sud-est, cu județul Timiș la sud și cu statul Ungaria, la vest.
Suprafața pe care se întinde este de 7754 kilometri pătrați. Din punct de vedere al
organizării administrative cuprinde; 1 municipiu – Arad, 10 orașe; Pecica,
Sântana, Vladimirescu, Lipova, Ineu, Chișinău-Cris, Nădlac, Pâncota, Curtici și
Sebiș, 68 de comune și 270 de sate. Sus
am postat drapelul și stema județului și mai jos pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură din județul Arad, din vremuri diferite, dar și câteva
vechi trimiteri poștale ilustrate.
Gara - Curtici
Gara - Chișinău Criș
Castelul grofului Karoly - Macea
Hotel Rakoczi - Ineu
Banca de economii - Ineu
Vedere - Hălmagiu
Gara - Gurahonț
Castelul - Grăniceri
Vedere - Frumușeni
Vedere - Buteni
Castelul Mocioni - Căpâlnaș
Biserica ortodoxă sârbă - Cenad
____________ooOoo____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Compozitorul italian Giuseppe Fortunio Francisco Verdi,
a trăit între anii 1813-1901
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 15.08.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu