Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură
și arhitectură din localitatea belgiană CLERMONT SUR
BERWINNE, municipalitatea THIMISTER-CLERMONT, provincia
LIEGE, regiune VALONIA, din vremuri diferite, dar și două
vechi trimiteri poștale ilustrate
Primăria
Fântâna și Primăria
Piața
Biserica
Vechiul castel
Castelul Crawhez
O intrare în localitate
Trimiteri poștale
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
_________xxx_________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL SIBIU
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Teatrul de păpuși Sibiu
Teatrul de păpuși din
municipiul Sibiu, denumire actuală Teatrul Gong, este principala
instituție de cultură sibiană dedicată copiilor și tineretului, fiind situată
pe Strada Alexandru Odobescu, la nr.4. Clădirea s-a construit în anul 1937 după
planurile arhitectului Ernst Sontag, ca sală de sport pentru Gimnaziul
Evanghelic. Din 1946 aici a funcționat cinematograful Victoria, redenumit ulterior
Tineretului. În data de 21 decembrie 1949 la etaj s-a instalat Teatrul de
Păpuşi "Licurici" care un an mai târziu a devenit proprietarul
sediului. Din anul 1997 instituția a primit numele Teatrul GONG. Teatrul pentru
Copii şi Tineret GONG, din Sibiu,este o instituție publică de spectacole cu un
repertoriu bogat, printre care se numără spectacole de animație, cu păpuși şi
cu actori la vedere. Fiind una dintre primele instituţii profesioniste de gen
din ţară, Teatrul Gong se ocupă de educaţia şi formarea artistică a copiilor şi
tinerilor folosind cele mai noi şi diverse forme de exprimare ale artei
teatrale şi ale animaţiei, printr-o gamă de spectacole de diferite complexități
şi cu multiple problematici, pornind de la educaţie până la divertisment. Creându-şi
propria individualitate şi recunoaştere pe plan naţional, prin parteneriatele
şi proiectele sale internaţionale, Teatrul Gong își susține atât caracterul
unic, cât și popularitatea, ajungând să reprezinte România la cele mai
importante evenimente culturale din Europa, America, Africa şi Asia. Importanţa
acestei instituţii o constituie şi faptul că este singurul teatru din România
ce deține o secţie germană de teatru de animaţie pentru copii, care
funcţionează încă din anul 1950.
Insigna turistică și sportivă - Hai la drum - Mediaș (orientare turistică)
Istoria orientării turistice isi are originile la sfarsitul secolului
al XIX-lea in Suedia. Termenul original de orienteering, corespondentul
englezesc al orientarii turistice, a fost folosit pentru prima oara in 1886 si
inseamna traversarea unui teren necunoscut cu ajutorul unei harti si a unui
compas. In Suedia, orientarea s-a dezvoltat din antrenamentele militare
ale navigarii pe teren intr-un sport de competitie adresat intai ofiterilor
militari, apoi civililor. Prima competitie de orientare sportiva destinata
ofiterilor a vaut loc pe 28 mai 1893 in Stockholm. Prima competitie deschisa
publicului s-a tinut in Norvegia pe 31 octombrie 1897, langa Oslo. Primul
concurs international s-a tinut in anul 1932, intre Suedia si Norvegia, tot
langa Oslo. Inca de la inceput, locatiile pentru orientare turistica au fost
alese in principal pentru frumusetea naturala sau creata de oameni. Sportul
si-a castigat popularitatea in timpul anilor ’30. Pana in 1934, peste un sfert
de milion de suedezi erau practicanti iar orientarea turistica s-a extins si in
Finlanda, Elvetia, Ungaria si Uniunea Sovietica. Dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, sportul s-a extins in intreaga
Europa dar si in Asia, America de Nord si Oceania. In 1959, in Suedia a avut
loc o conferinta internationala la care au participat reprezentanti din 12 tari
ale lumii. Ca urmare a acestei conferinte, in anul 1961, 10 organizatii
naționale europene de orientare fondeaza IOF (International Orienteering
Federation). Pana in 2006, 67 de organizatii nationale de orientare sportiva
erau membre ale IOF. In 1962, are loc primul Campionat European de Orientare,
organizat in Norvegia, la care participa 9 tari, iar in 1966, se desfasoara
primul Campionat Mondial de Orientare eveniment la care au participat 12 tari.
In
Romania, orientarea s-a desfasurat si inainte de 1989, in mod organizat si fara
ca cineva sa fie fortat sa o practice. Nu exista o federație
națională de orientare turistică dar exista FRTA (Federatia Romana de Alpinism
si Turism) in cadrul careia erau mai multe comisii printre care si Comisia
Centrala de Orientare. Aceasta comisie se ocupa cu organizarea Campionatelor de
Orientare din Romania si urmarea desfasurarea Cupelor organizate la nivel
national de catre cluburile din tara. Data de 26 Octombrie 1947, este considerată ziua de naştere a
orientării turistice din România. La această dată, după ce luase la cunoştinţă
de orientarea turistică din Ungaria, Davidhazy Coloman Arad, organizează sub
egida Organizaţiei Sportului Popular (OSP) şi a Societăţii de Gimnastică din
Arad, primul concurs de orientare turistică din România, organizat pe dealurile
din împrejurimile Lipovei. La prima ediţie a Cupei Zarandului din 1947, au luat
parte 15 echipe mixte compuse din câte 3 turişti, din sindicatele şi şcolile
din Arad, pe parcursul unei singure etape de zi. Acest eveniment a reprezentat de fapt nasterea acestei discipline
sportive in tara noastra. Disciplina sportivă Orientare turistică înseamnă
deplasare (mers vioi și alergare, câțiva kilometri buni) prin păduri, prin
trasee necunoscute dar marcate, folosind doar busola și o harta sumară a
locului.
Mediaș,
în limba
latină - Media, în limba
germană – Mediasch, în limba maghiară – Medgyes, în dialectul
săsesc - Medwesch sau
Medveš, este un
municipiu și al doilea oraș ca mărime din județul Sibiu, care includ eși satul
Ighișul Nou. Este situat în bazinul mijlociu al râului Târnava Mare la distanța
de 55 km de Sibiu, 39 km de Sighișoara și 41 km de Blaj. În perioada romană pe
teritoriul localității a existat castrul roman Media. Prima
mențiune documentară, apare în anul 1267, sub numele Mediesy. Acest nume poate
fi legat de numele unui trib secuiesc din secolul al IX-lea. În secolele al
XII-lea – al XIII-lea, regii Ungariei au așezat în zona Mediașului coloniști
germani, cunoscuți sub numele de sași. În anul 1318 sașii din
Mediaș și cei din Șeica Mare au fost scutiți de obligația de a participa la
oastea regală, obținând totodată și unele privilegii fiscale. În anul 1402 regele Sigismund
de Luxemburg a eliberat scaunele Mediaș și Șeica de sub jurisdicția
comitetului secuilor. Redau mai jos câteva repere calendaristice din istoria
municipiului Mediaș:
- 1359
- Mediașul este numit pentru prima dată oraș (civitas).
- 1457
- Prima mențiune a breslei croitorilor și a celei vânzătorilor de postav din
Mediaș.
- 1487
- Prima mențiune a breslei croitorilor și a celei vânzătorilor de postav din
Mediaș.
- 1501
– În Mediaș existau deja 6 bresle
- 1552
– Orașul devine sediul judelui regal al scaunelor Mediaș și Șeica.
- 1586
– Este amintită “Schola civitatis” (Școala orașului).
- 1599
- Dieta întrunită la Mediaș l-a ales ca principe al Transilvaniei pe cardinalul
Andrei Bathory.
- 1816
– 1824 – S-a construit Școala de fete
- 1826
– S-au construit Biserica Înălțarea Domnului și Școala greco catolică de către episcopul Ioan Bob
- 1863
– S-a introdus iluminatul electric
- 1872
– Inaugurarea gării Mediaș
- 1893
- Înființarea Cooperativei de economii și credit. Primele legături telefonice
la Mediaș. Începe să apară “Mediascher Wochenblatt” (Foaie săptămânală
medieșană).
- 1902
- Se construiește un spital orășenesc cu 32 de paturi.
- 1908
- Transformarea spitalului și mărirea capacității la 160 de paturi. Construirea
unei școli catolice elementare și a unei școli românești unite.
- 1910-1912
- Construirea liceului Stephan Ludwig Roth.
- 1911
- Construirea Școlii ortodoxe românești. Începutul exploatării gazului metan la
Mediaș.
- 1935
- 28 Iulie - Sfințirea Catedralei ortodoxe cu hramul “Sf. Mihail și Gavril”.
- 1963-1965
- Se construiește noua gară.
- 1970
și 1975 – Mari inundații lovesc orașul Mediaș
Pe teritoriul orașului au fost identificate, prin descoperiri
fortuite, cercetări de suprafață și săpături sistematice, mai multe așezări
rurale. La recensământul din anul 2011 municipiul număra 47204 locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002 – 55153 locuitori), dintre care: români – 76,73%, maghiari – 9,63%, romi – 4,04%, germani – 1,48% și restul –
necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a municipiului
sibian Mediaș se prezintă aproximativ astfel: ortodocși – 71,55%, romano catolici – 3,42%, reformați -5%,
penticostali – 1,59%, greco catolici – 3,68%, unitarieni – 1% și restul –
nedeclarată sau altă religie. Încă din vechime orașul Mediaș un
centru important de exploatare a gazului metan. În secolul al XIX-lea, vechile
centre meșteșugărești de aici s-au transformat în fabrici și s-au produs aici
primul cristal și primul email românesc. Fabricile cele mai cunoscute sunt:
Emailul, Vitrometan, Relee, Alex Rom, Medimpact, Salconserv, Felam, Armax-Gaz,
Magnet, Romgaz, Romanelec, Transgaz, Dafora etc. Sistemul de transport public
din Mediaș este compus din autobuze și troleibuze. Prin Mediaș trec drumurile
naționale DN14 și DN14A. Orașul este racordat la rețeaua feroviară
din anul 1872, cu stație pe magistrala Teiuș-Brașov. Mediașul este un oraș
pitoresc în care se simte îmbinarea dintre vechi și nou, cu o alternanță de
stiluri arhitectonice, de la gotic la cel renascentist și
neoclasic, la baroc și secession (Jugendstil). „Civitas Mediensis” și-a
conservat trecutul istoric în 17 turnuri și bastioane, ziduri multiseculare
înalte de peste 7 metri, 3 porți principale și 4 secundare de acces în vechea
cetate. Biserica fortificată Sfânta Margareta deține un ansamblu
valoros de picturi murale gotice, iar turnul are un ceas care indică fazele
lunii. Această biserică este importantă și pentru că aici a fost închis
domnitorul Țării Românești, Vlad Țepeș, în anul 1476, în urma unui conflict cu regele
Ungariei, Matei Corvin. Tot aici principele transilvănean Ștefan
Bathory a fost ales în funcția de rege al Poloniei.Centrul istoric al
orașului apare ca un muzeu în aer liber. Monumentele medievale din piața
castelului sunt unice în Transilvania. Orașul are o vechime de peste 7 secole,
fiind menționat pentru prima dată, într-un document istoric în anul 1267,
astfel fiind unul din cele mai vechi orașe ale României. Printre obiectivele
turistice, putem menționa Turnul Croitorilor, Turnul Trompeților, Turnul
Clopotelor, Casa Schuller (1588) Turnul Forkesch, Turnul Pietrarilor, Turnul
Fierarilor. Complexul Arhitectural Franciscan din Mediaș include biserica
și mănăstirea franciscană, care, în jurul anului 1444, au fost construite
de ordinul franciscan. Complexul adăpostește exponate de mare valoare:
tezaurul de la Șeica Mică, tezaurul de la Panade, diverse piese de ceramică
populară. În anul 2010 existau în oraș 10 școli generale și 5 instituții de
învățământ liceal.
Expoziția națională de maximafilie
cu participare internațională - Sibiu - MMXV (2015)
SIBIUMAX 3 - 5 septembrie 2015
Dicționarul
explicativ al limbii române (DEX) oferă trei explicații noțiunii de maximafilie.- Colecționare de cărți poștale cu o temă care se regăsește în
marcaj și în obliterare
- Colecționare de cărți poștale ilustrate pe care se găsesc
aplicate mărci și ștampile în strânsă concordanță de subiect, loc și timp cu
ilustrația
- Ramură a filateliei care se ocupă cu colecționarea de ilustrate
maxime
Concluzionând, reiese că maximafilia este una dintre ramurile
filateliei, care insumeaza preocuparile unui filatelist, cartofil si marcofil
(colectionar de stampile). Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca ilustrata maxima sunt stricte: marca postala sa fie fara
defecte, sa aiba putere de francare prin corespondenta; cartea postala sa
prezinte cea mai buna concordanta posibila cu subiectul timbrului; stampila sa
fie in dubla concordanta cu marca aplicata pe cartea postala: de loc (numele
localitatii unde ea este aplicata, trebuie sa aiba o legatura directa cu
subiectul marcii) si de timp (data de pe stampila sa fie cat mai apropiata de
data emiterii timbrului).
Turnul
Sfatului din Sibiu (în
limba germană Hermannstädter Ratsturm) este un turn pe sub care este un gang
de trecere între Piața Mare și Piața Mică. El a fost construit în secolul
al XIII-lea, la parterul său aflându-se poarta de intrare în cea de-a doua
centură de fortificații a orașului. În decursul timpului, a suferit mai multe
refaceri, care i-au alterat forma inițială. Turnul actual nu mai păstrează din
construcția inițială decât doar nucleul ridicat până la înălțimea întâiului
etaj. El a fost refăcut de mai multe ori în decursul timpului, fiind
supraînălțat și înglobat unui grup de construcții. Etajele superioare ale
turnului s-au prăbușit la 17 februarie 1585 și l-au îngropat sub ziduri pe
pictorul Johann David ce lucra la zugrăvirea bolții. Ca urmare, în perioada
1586-1588 s-au efectuat o serie de lucrări ample de reconstrucție. Acoperișul
turnului, în formă piramidală ascuțită cu patru turnulețe la colțuri a fost
reparat de mai multe ori în secolul al XVIII-lea, prima dată în anul 1719 de
către Magistratul orașului apoi in anul 1750, când s-a luat decizia înlocuirii
acoperișului în formă piramidală ascuțită cu unul mai ieftin, scund. După cum
reiese din acuarela Târgul anual de la Sibiu în 1789 a
pictorului Franz Neuhauser, acoperișul turnului era construit în formă
piramidală scundă, cu ruptură de pantă, cu patru turnulețe la colțuri. Și
acesta a fost înlocuit între anii 1824-1826 când s-a adăugat ultimul etaj și
s-a refăcut acoperișul care a căpătat forma actuală, de bulb. Turnul
Sfatului a fost restaurat complet în perioada 1961-1962, în interiorul său
organizându-se expoziția "Aspecte din istoria Sibiului". În decursul
timpului, turnului i s-au dat diferite utilizări. Astfel a fost utilizat ca
turn de poartă, depozit de grâne, ca foișor de foc (punct de observație a
incendiilor), ca închisoare și chiar, pentru o vreme, ca muzeu de științe
naturale (pe la mijlocul secolului al XIX-lea). În acest moment, turnul este
folosit pentru diferite expoziții și ca punct de belvedere, de la nivelul
superior al turnului vizitatorii putând să vadă întregul oraș Sibiu și
culmile munților Făgăraș. Turnul Sfatului este o clădire cu șapte etaje
retrase succesiv, având fațadele marcate prin deschideri înguste de forma unor
metereze. Edificiul este susținut de contraforturi înalte, care se retrag în
trepte, pe laturile dinspre Piața Mare și Piața Mică. În contraforturile de pe
latura sudică a turnului sunt încastrați doi lei reprezentați în relief, despre
care se presupunea că făceau parte din structura originală a turnului, dar care
par a fi sculptați în perioada Renașterii (ultima treime a secolului al
XVI-lea). La parter se află o amplă trecere boltită care face legătura între
Piața Mică și Piața Mare. De asemenea, în 1930 a fost deschisă o nouă trecere
boltită pe sub turn, în partea dreaptă, prin demolarea unei părți din clădirea
învecinată aflată în Piața Mare nr. 2. Accesul în interiorul turnului se face
pe o ușă de mici dimensiuni, amplasată în Piața Mică. De aici se urcă pe o
scară îngustă, în spirală, care duce la etajele superioare. La etajul VI se
află mecanismul orologiului, având cadrane pe toate cele patru laturi ale
turnului, în timp ce la ultimul etaj a fost organizat un punct de belvedere
asupra orașului vechi.
Podul Minciunilor din Sibiu, un
adevărat simbol al orașului, a fost construit în anul 1859, fiind cel
de-al doilea pod din Europa realizat din fontă turnată și primul din spațiul
românesc. Aflat încă în serviciu, acesta leagă cele două sectoare ale Pieței
Mici sibiene, permițând legătura dintre Orașul de Jos și Orașul de Sus.
Deoarece podul nu a fost construit pe piloni de sprijin, el a fost denumit în
germană Liegenbrücke, în traducere, podul culcat. Localnicii au început să-l
numească podul minciunilor deoarece în dialectul săsesc cuvântul culcat
(lugenmarchen) este omonimul cuvântului minciună. Podul are două balustrade
metalice formate din 8 panouri cu cercuri cu decor radial, goticizant. Podul
prezintă o singură deschidere de 10,40 m, formată din patru traverse metalice
arcuite, asamblate la cheie prin bulonare și decorate cu rozete și cu câte un
brâu de elemente înscrise în cercuri.Arcele au secțiune constantă (circa 50 x 10
cm) cu ornamente vegetale sau geometrice de factură neogotică. Traversele
metalice arcuite din partea de sud au cercurile cu diametru maxim decorate
cu stema orașului iar cele din partea de nord poartă inscripțiile “1859”,
respectiv “FRIEDRICHS HÜTTE”.De o parte și de alta a podului, înspre sud și
nord, pe marginile de piatră ale pasajului pietonal de sub pasarelă se află
patru corpuri de iluminat din fontă turnată.Podul din fontă este turnat
in anul 1859, la turnătoria din Filia,
Covasna. Acesta a fost montat la Sibiu în anul următor, fiind
deschis în mod oficial la 17 decembrie 1860. Din punct de vedere cronologic,
acest pod (de fapt o pasarelă pietonală) este al treilea pod din fontă
construit pe teritoriul de azi al României, primul fiind construit
în 1833 peste râul Timiș, la intrarea în Caransebeș, în
timp ce al doilea pod a fost construit în 1841 la Lugoj și s-a
prăbușit doi ani mai târziu sub greutatea unei cirezi
de bivoli. Acest pod a servit inițial, după spusele localnicilor,
pentru circulația căruțelor. Autoritățile orașului au amenajat o
promenadă superioară pe pod și una pe sub pod, ambele fiind luminate de
felinare. Felinarele de pe promenada superioară și-au schimbat forma în
decursul timpului. La început, pe suporții de la marginile balustradelor era
câte un singur felinar, pe care autoritățile maghiare le-au schimbat cu
felinare fără pereți de sticlă și cu însemnul regalității (o coroană aflată
deasupra acoperișului). După Marea Unire s-au menținut
felinarele existente anterior, tăindu-se doar coroana de deasupra. Ulterior,
s-a modificat suporții de fontă pe care s-au amplasat câte două
felinare. În octombrie 2006, firma germană Alfred Kärcher Gmbh & co.
KG, specialistă în proiectele de restaurare, a curățat și restaurat Podul
Minciunilor. Specialiștii restauratori au acordat o atenție deosebită păstrării
patinei fontei, aceasta fiind curățată cu gheață uscată și protejată cu un
strat de zăpadă carbonică întărită. Lucrarea a fost executată gratuit,
fiind considerată o "sponsorizare culturală" pentru Sibiu, oraș
declarat Capitală Culturală Europeană a anului 2007. Podul Minciunilor din Sibiu ascunde patru dintre cele mai
frumoase legende care circulă de peste 140 de ani pe aceste meleaguri. Se spune
de exemplu că acest pod era traversat în special de tinerii îndrăgostiți care
își jurau iubire pe veci. Fetele jurau de asemenea că sunt fecioare, dar după
noaptea nunții bărbații aveau să constate că acestea de fapt au mințit. Drept
pedeapsă, fetele erau aruncate de pe pod. O altă legendă spune că dacă cineva
spune o minciună în timp ce traversează, podul se cutremură până când îl aduce
pe mincinos cu picioarele pe pământ.Tot despre Podul Minciunilor din Sibiu se
spune că era un loc obișnuit de întâlnire pentru tinerii care studiau la
Academia Militară. Aceștia își dădeau întâlnire cu fetele aici, dar apoi nu mai
apăreau, lăsându-le pe tinere să aștepte degeaba. O altă legendă spune că podul
era străbătut adesea de negustori care obișnuiau să îi mai înșele pe localnici.
Atunci când un astfel de negustor era prins, localnicii îl aruncau pe
comerciantul mincinos de pe pod.
Insigna turistică - Sibiu (Pasajul scărilor)
Pasajul Scărilor din Sibiu este un
pasaj de piatră și cărămidă, ce a fost construit în secolul al XIV-lea și
făcea partea din cea de-a treia centură de fortificații a orașului.
Incinta a III-a a ansamblului fortificațiilor orașului medieval Sibiu, din care
fac parte Turnuri de apărare, Turnul Dulgherilor, Turnul Olarilor, Turnul
Archebuzierilor, Turn de Poartă și curtine edificate în perioada 1357-1366, a
fost inclusă pe lista monumentelor istorice din județul Sibiu din anul 2004.
Printre elementele componente ale acestei incinte se află și Pasajul Scărilor,
lângă incinta bisericii evanghelice. Orașul Sibiu a început să se dezvolte după
întemeierea Prepoziturii Sibiului, în anul 1191 și mai ales în urma
diplomei lui Andrei al II-lea din 1224, prin care Sibiului i-au fost conferite
o serie de drepturi și privilegii de natură economică și social-politică. Ca
urmare a dezvoltării urbane, au fost amplificate fortificațiile care s-au
extins înspre nord-est, înglobând și actuala Piață Mică Invazia tătară din
1241-1242 a demonstrat că sistemele de fortificații existente în Transilvania
se aflau într-un stadiu incipient și nu puteau face față asediilor. Pentru a
crește capacitatea de apărare a orașului s-au construit noi centuri de apărare,
fiind extinse zidurile Orașului de Sus. Unii istorici presupun că Pasajul
Scărilor ar fi fost construit prin secolul al XIII-lea, dar majoritatea
specialiștilor cred că, abia la începutul veacului al XIV-lea, primarul Marcus
Pemfflinger a dispus construirea pasajului. Pasajul Scărilor, cunoscut și sub
numele de “Zidul cu ace”, a fost construit din piatră și cărămidă și făcea
legătura între Orașul de Sus și Orașul de Jos, prin două ramificații de scări
și arcade ce înconjurau zidurile cetății din jurul Bisericii Evanghelice. Orașul
de Sus era protejat printr-un zid de apărare, în două terase, înalt de circa 10
m, susținut prin contraforturi masive ce se sprijină în arcuri butante pe
clădirile Orașului de Jos, multe dintre ele cu o vechime de șase secole. Cele
două ziduri se întâlnesc în partea superioară a pasajului. Pasajul se termină
în partea de sus, la întretăierea cu strada Odobescu, cu Turnul de Poartă și cu
Primăria Veche, astăzi Muzeul de Istorie din cadrul Muzeului Național Brukenthal. Pasajul a fost
restaurat în anul 1860 și apoi în 2006, când Primăria municipiului Sibiu a
investit 3000000 de lei pentru consolidarea solului, refacerea zidăriei,
respectiv așternerea pavajului pe scări, în locul pietrelor cubice.
Pasajul este mărginit de patru case, nr.1-4, ce au fost construite în secolele
al al XV-lea – al XVI-lea, modificate în secolul al XVIII-lea și restaurate în
anul 1860, și ele declarate monumente istorice.
Jeton pentru accesul în Ștrandul din Ocna Sibiului
Jetoanele sunt piese din
metal sau alte materiale nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune
monedelor și sunt folosite pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru
procurarea unor băuturi sau mici obiecte, ori pentru acces într-o anume
incintă, etc. Pe unele jetoane este înscrisă chiar şi o valoare, sau numele
unei firme, magazin, localitate, etc. În cazuri deosebite jetoanele sunt
folosite şi ca număr de ordine. În mod cu totul special ele au fost
precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru efectuarea unor plăţi
pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată de membrii unor
consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru participarea la ședinţe,
şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în monedă adevărată. Piesa de mai
sus este un jeton metalic dodecagonal, cu diametrul exterior de 24 milimetri,
care are atât pe avers cât și pe revers lipite câte o bulină de hârtie albastră. Acest se jeton
s-a distribuit în anul 2018, copiilor care intrau la Ștrandul Băile Ocna din
orașul Ocna Sibiului, județul Sibiu. Cu acest jeton ei făceau dovada că au
plătit biletul de acces atunci când mai ieșeau afară din incinta ștrandului și
reveneau ulterior. Ocna
Sibiului, denumiri vechi Vizocna, Ocna-Sibiului și Ocna, în dialectul săsesc Salzbrich, Zâltsbriχ, în germană Salzburg și în maghiară Vízakna este un oraș-stațiune din județul Sibiu care mai
include și satul Topârcea. Orașul este situat la 15 km nord de
Sibiu, pe valea pârâului Vișa, într-o regiune înconjurată de păduri de stejari
seculari și cu un subsol bogat în sare. Prima atestare documentară a
localității parvine din anul 1263. Prima stațiune balneară a fost înființată
aici în anul 1845, și, de atunci, Ocna Sibiului și-a atras renumele datorită
lacurilor heliotermice formate pe locul unor vechi mine de sare surpate. Pe
masivul de sare se află vreo 14 lacuri sărate, foste ocne prăbușite, (Horea,
Cloșca, Crișan, Pânzelor, Lacul fără fund, Avram Iancu, Brâncoveanu, Ocnița,
Rândunica, Mâțelor, Lacul Verde, Lacul Auster, Lacul Negru și Lacul Gura
Minei). O trăsătură specifică lacurilor sărate este stratificația apei,
salinității și temperaturii. La suprafața lacului se găsește o pânză de apă
dulce permanentă, iar la adâncime stratul de apă sărată care acumulează
permanent căldură. Multe dintre ele au o concentrație de sare de 260
grame/litru. Climatul temperat, aerul bogat in aerosoli, temperatura anuală mult
peste media din această parte a țării și recentele renovări ale ștrandului, au
adus din nou stațiunea la faima din trecut. Ocna Sibiului prezintă și interes
arheologic, aici fiind descoperite unelte din epoca bronzului (1900-800 î.C.),
care sunt expuse la Muzeul Bruckenthal din Sibiu. În Ocna Sibiului funcționează
ca structură turistică permanentă Complexul Balnear Ocna Sibiului, alcătuit din
două hoteluri, un restaurant, o bază de tratament și o bază de agrement.
Pavilionul băilor din Ocna Sibiului este o clădire monument istoric. Alte
atracții turistice din acest oraș sunt: biserica reformată
calvină (anul 1204), biserica “Brâncoveanu de Sus” (anul
1701) și biserica romano catolică Sf. Ioan Nepomuk (prima jumătate a
secolului al XVIII-lea). La recensământul din anul 2011 orașul număra 3562
locuitori, în scădere față de recensământul anterior (anul 2002), dintre
care: români – 84,25%, maghiari – 9,12% și restul - necunoscută sau altă
etnie. Structura confesională actuală a localității se prezintă aproximativ astfel: ortodocși
- 82,08%, reformați – 8,14%, romano catolici – 1,4% și restul –
nedeclarată sau altă religie. Sus am postat stema orașului și o poză cu Primăria orașului.
Sibiu, arhaic Sibiiu,
popular Sâghii, (în germană Hermannstadt, în
maghiară Szeben, Nagyszeben, în
latină Cibinium) este reședința de județ și cel mai mare municipiu
al județului Sibiu, România. Sibiu este un important centru cultural
și economic din sudul Transilvaniei, cu o populație de aproximativ 155000 de
locuitori. În vremea romană, zona Sibiului era cunoscută sub denumirea de Cibiniensis sau Cibinium, de
aici derivând numele râului ce trece prin oraș (Cibin) și denumirea românească
a orașului. În zona actualului cartier Gușterița a existat o așezare
romană numită Cedonia. Sibiul a fost fondat pe locul unei mai vechi
așezări, probabil slave, imediat după mijlocul secolului al XII-lea de
către coloniști sași din teritoriul Rin-Mosela. Prima
mențiune a cetății este făcută în anul 1191 sub numele Cibinium într-un
document ecleziastic de la Vatican. Prima atestare documentară în
forma Hermannstadt datează din anul 1223. Sus am postat
stemele interbelică, comunistă și actuală ale municipiului Sibiu, iar jos
câteva dintre cele mai frumoase și mai reprezentative monumente de cultură și
arhitectură sibiană, din vremuri diferite.
Primăria
Cercul militar
Aeroportul
Prefectura
Banca Albina
Biserica romano catolică
Muzeul Brukhenthal
Hotelul Bulevard
Biserica evanghelică
Catedrala mitropolitană
Județul Sibiu este situat în sudul provinciei istorice
Transilvania, în podișul cu același nume, la nord de Carpații Meridionali,
în România. Reședința de județ este municipiul Sibiu. Județul se întinde
pe suprafața de 5432 kilometri pătrați și numără aproximativ 425000 de
locuitori. Ca subunități administrative județul este compus din; 2 municipii -
Sibiu și Mediaș, 9 orașe - Avrig, Agnita, Cisnădie, Dumbrăveni, Ocna Sibiului,
Miercurea Sibiului, Săliște, Tălmaciu, Copșa Mică și 53 de comune. Sus am
postat harta și stemele interbelică, comunistă și actuală ale județului Sibiu,
iar jos câteva dintre monumentele istorice și arhitectonice inconfundabile ale
județului, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.Vederi - Amnaș
Vederi - Apoldu Mare
Gara - Mediaș
Biserica fortificată - Biertan
Fântâna împăratului
Biserica Bob - Mediaș
Biserica fortificată - Cisnădioara
Biserica fortificată - Valea Viilor
Biserica fortificată - Cisnădie
_____________ooOo______________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Pictor spaniol suprarealist
Salvador Domingo Felipe Jacinto Dali i Domenech,
a trăit între anii 1904 - 1989
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 08.08.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu