Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură și
arhitectură din localitatea olandeză HORST, municipalitatea
HORST AAN DE MAAS, provincia LIMBURG dar și câteva
trimiteri poștale ilustrate.
Biserica Sfântul Lambert
O intrare în localitate
Trimiteri poștale
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
__________xxx__________
O MEDALIE
ȘI CÂTEVA INSIGNE
DIN JUDEȚUL TELEORMAN
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Muzeul județean Teleorman - Carul solar de la Bujoru
60 de ani de la înființarea muzeului 1 mai 1952 - 1 mai 2012
Secția numismatică - Alexandria
Muzeul Judeţean Teleorman
este o instituţie publică de cultură, de interes judeţean, cu personalitate
juridică, ce funcţionează în baza Hotărârii nr. 6 din 13 mai 1993 sub
autoritatea Consiliului Judeţean Teleorman, fiind situată
pe Strada 1848, la nr.1. Fără a avea tradiţia altor instituţii
similare din ţară, Muzeul Judeţean Teleorman a căutat să-şi îndeplinească
menirea de păstrător al valorilor arheologice, istorice şi etnografice locale
şi a urmărit să păstreze, prin activităţile culturale desfăşurate, prin
prestigiul său profesional şi al angajaţilor săi, rolul de reper în mediul
cultural teleormănean şi naţional. O primă încercare de constituire a unui
muzeu în Teleorman datează din anul 1934, în timpul sărbătoririi centenarului oraşului
Alexandria, atunci când Consiliul comunal hotărăşte să înfiinţeze un muzeu al
oraşului care să expună şi să păstreze documentele găsite în diferite arhive,
cât şi unele materiale ce dovedeau existenţa şi cultura populaţiei de pe aceste
meleaguri. Muzeul a fost instalat, la început, într-o încăpere din localul
Primăriei Alexandria, iar în anul 1936 a fost strămutat într-o încăpere a
Palatului Cultural „Victor Antonescu”.La data de 1 mai 1952 s-a deschis, în mod
real, un Muzeu de Istorie a Alexandriei, în care erau expuse documente privind
întemeierea oraşului, monede, ceramică, dovezi materiale din diferite epoci
istorice. Din anul 1974, Muzeul Orăşenesc de Istorie Alexandria devine Muzeul
Judeţean de Istorie Teleorman şi, ulterior, Muzeul Judeţean Teleorman.
Începuturile timide ale muzeului din Alexandria au fost reflectate şi de lipsa
unui spaţiu propice precum şi a unui personal calificat şi asemenea altor muzee
din ţară, a fost înfiinţat ca urmare a deciziei politice generată de propaganda
comunistă. Sediu al muzeului, între anii 1968-1977, a fost pe str. Dunării, nr.
188, pe locul unde în prezent se află clădirea Administraţiei Finanţelor
Publice Teleorman. Aici expoziţia era organizată în cinci săli, dintre care cea
mai mare abia atingea 25 metri pătrași. Sediul din str. Dunării, nr. 137, unde
muzeul a funcţionat între anii 1977-1997, aparţine în prezent Direcţiei de
Protecţie Socială a Primăriei Alexandria. Aici a fost reorganizat muzeul şi
expoziţia permanentă, axată doar pe arheologie, după mutarea din precedentul
sediu, puternic afectat de cutremurul din 4 martie 1977. După anul 1989
instituţia a trecut într-o altă etapă a existenţei sale. De această dată,
principalul obiectiv a fost rezolvarea problemei sediului. Soluţia a fost
găsită prin reconversia clădirii fostelor ateliere-şcoală, abandonate după
1985. Actualul sediu al Muzeului judeţean Teleorman din str. 1848, nr.1,
inaugurat la 13 noiembrie 1997, oferă un spaţiu adecvat pentru expoziţii
permanente şi temporare, spaţii pentru depozitarea patrimoniului, laboratoare
de conservare şi restaurare, birouri, bibliotecă. Completarea structurii
personalului de specialitate cu arheologi, muzeografi, restauratori şi
conservatori, realizarea expoziţiilor permanente şi a unor programe
educaţionale, participarea la proiecte expoziţionale şi de cercetare
ştiinţifică, au condus la o nouă deschidere a instituţiei către public şi la o
mai bună vizibilitate în plan naţional şi internaţional.
Carul solar de la Bujoru este un produs
arheologic foarte prețios descoperit întâmplător în
anul 1974, cu ocazia unor lucrări agricole pe raza localității Bujoru, din
județul Teleorman. Piesa, confecționată din bronz și fier, cântărește 2860 de
grame, având următoarele dimensiuni de gabarit: 26 x 15,5 x 16,5 centimetri,
diametrul roților
fiind de 10,2 centimetri. Specialiștii arheologi au datat acest obiect în
perioada mijlocie a primei epoci a fierului (Hallstatt mijlociu), secolul al
VIII-lea IEN, perioada culturii (stilului ceramic) Basarabi. Pe locul
desoperirii piesei a existat un mormânt tumular de inhumație distrus fără voie
de tractoriști. Pe lîngă acest car solar s-au mai descoperit: un car-recipient
cu protome aviforme (păsări acvatice) și două figurine aviforme (păsări
acvatice), o figurină zoomorfă (cabalină), un pandantiv în formă de
secure-dublă (labrys), aparținând, cel mai probabil, carului-recipient , o
aplică fruntar, patru aplice cruciforme și două falere de harnașament, trei
fragmente de saltaleoni, o bară mică de bronz cu două orificii verticale și un
cuțit mic din fier, precum și fragmente ceramice (decorate și nedecorate). În
anul 1975 carul solar a fost adus pentru prima dată în laboratoarele de
specialitate ale Muzeului Național de Istorie a României, pentru lucrări de
consolidare preventivă și realizarea unei copii de către restauratorul Dan
Ivanovici. De remarcat faptul că, la descoperirea sa, roțile erau detașate de
corpul propriu-zis al carului-recipient, inclusiv unele dintre protomele
avimorfe care ornamentau aceste componente. Între snii 1975 și 1979 piesa
originală a fost expusă la Muzeul Județean de Istorie Teleorman din Alexandria,
iar la Muzeul Național de Istorie a României s-a aflat o replică a acestui
obiect. Dată fiind degradarea progresivă a stării sale de conservare, piesa a
revenit — în vara anului 1979 — la Muzeul Național de Istorie a României, unde
a intrat într-un laborios proces de investigare fizico-chimică și restaurare. Piesa originală, restaurată a fost expusă
pentru prima dată la Muzeul Național de Istorie a României în mai 1980, putând
fi admirată, cu unele întreruperi, în expoziția permanentă a acestuia vreme de
două decenii, până la începutul anilor 2000, când au început lucrările de
reabilitare și modernizare a muzeului. Carul votiv de la Bujoru constituie
una dintre piesele de importanță excepțională din colecțiile Muzeului Național
de Istorie a României. Ulterior piesa a fost prezentată și în cadrul unor
expoziții internaționale de renume. Piesa se prezintă sub forma unui car
miniatural din bronz, format dintr-un recipient oval (cazan de mici
dimensiuni), acoperit cu capac şi susţinut pe două osii (din fier). În partea
inferioară a recipientului, dispuse simetric, câte patru perforații (tubulare)
prin care trec osiile roților. Pe fiecare dintre osii câte două roţi fixe, cu
patru spiţe (în formă de „T”), având obezile supraturnate, pe diametrul
interior, cu fier. Pe capac câte o protomă aviformă (pasăre acvatică) la
fiecare extremitate, având atașat în partea inferioară a ciocului câte un anou
fix (din fier) cu un pandantiv în formă de secure dublă; în partea centrală
capacului o apucătoare, formată dintr-o tijă verticală, suprapusă de un anou
fix, terminat în partea superioară cu două protome aviforme (păsări acvatice),
dispuse antitetic. Pe capac, dispuse simetric, la baza gâtului celor două
protome aviforme, câte o perforație circulară având corespondent pe marginea
recipientului. La ambele capete ale recipientului câte o pereche de protome
aviforme (păsări acvatice), fiecare având în zona gâtului un anou fix (din fier)
cu pandantiv. În cazul tuturor celor șase protome aviforme mari, ochii sunt
figurați prin mici protuberanțe cilindrice. În partea inferioară a gâtului
fiecăreia dintre cele șase protome aviforme mari câte patru caneluri. Cinci din
cele șase pandantive în formă de secure-dublă (labrys), atașate printr-un anou
fix din fier în zona ciocului (în cazul celor două de pe capacul recipientului)
și a gâtului (în cazul celor patru de de la extremitățile recipientului)
fiecăreia dintre cele șase protome aviforme mari, sunt reconstituite din rășină
sintetică în contextul procesului de restaurare a piesei realizat în
laboratoarele de specialitate ale Muzeului Național de Istorie a României la
finele anilor ’70 ai secolului XX. Pe fiecare butuc (din fier) al celor patru
roţi, câte o figurină avimorfă (pasăre acvatică), în poziție verticală, două
dintre acestea fiind desprinse din vechime și repoziționate în contextul
procesului de restaurare. Cele patru roți sunt dispuse ușor oblic față de
planul vertical. Piesa în discuție are
caracter de unicat, dar există o serie de analogii, cel puțin din punct de
vedere tipologic. Cea mai apropiată dintre acestea este, cu siguranță, carul-recipient
votiv de la Orăștie, foarte probabil, parte a unui depozit de bronzuri, ce
poate fi admirat în colecțiile Muzeului
de Istorie Naturală din Viena.
Placa stradală - Strada Șistovului - Suburb. S-tu Alexandru
Placa stradală
„Strada Şiștovului – Suburb. S‐tu. Alexandru” (Suburbia Sfântu Alexandru) desemna cea mai
importantă arteră de circulație din orașul Alexandria în a doua
jumătate a secolului al XIX-lea. Într‐un document din anul 1834, fondatorii
oraşului, în majoritate bulgari, dorind să păstreze în memoria urmaşilor
efortul lor bănesc pentru cumpărarea moşiei pe suprafața căreia s‐a ridicat urbea,
au dat numele celei mai importante străzi a Alexandriei: „Ulița Şiştovului ‐ uliță spre Vedea”. Demersul era
justificat astfel: „s‐a făcut numirea
ca să fie pe viitorime ştiut că consfătuitorii pentru
cumpărarea moşiei şi clădirea oraşului, zimnicenii şi mavrodinenii,
au fost toți de la Şiştov veniți la leat 1812 cu întoarcerea slăvitei
armii ruseşti”.
Astăzi fosta stradă „Şiştov” poartă denumirea „Libertății”. Planul oraşului Alexandria a fost întocmit de
inginerul austriac Moritz Von Ott. Acesta a proiectat oraşul în formă
dreptunghiulară, împărțit în 98 de cvartale, cu străzi drepte şi
perpendiculare. Numărul străzilor la înființarea oraşului au fost: „2 căi, 18 străzi, 6 stradale”. Planul
cuprindea şi un număr de 700 de locuri de casă. De asemenea, oraşul era
împărțit pe culori: verde, roşu, albastru, galben. După ce au dat numele
oraşului şi după recunoaşterea acestuia în 1839, fondatorii au
trecut la denumirea piețelor şi străzilor. Cele două piețe s‐au numit Piața
Filipescu, după numele hatmanului Mihăiță Filipescu, cel care a dat
pământ din moşia lui Mitropoliei şi Piața Sutzu, după numele
beizadelei Costache Sutzu. Străzile aveau următoarele denumiri: Ulița
Şiştovului, Ulița Vezii, Ulița Hristii, după fondatorul şi primul
privighetor al oraşului, Hristea Nedelcu din Zimnicea, Ulița Teodor, după
numele lui Teodor Hagi Ioan, starostele comunității bulgăreşti din Mavrodin,
Ulița Hristache, după numele primului epitrop al oraşului, Hristache Ilie
din Zimnicea, Ulița Lăzărescu, după numele lui Ioana Lazăr, cel care a scris
mai multe articole ale Ekstrukției, Ulița Macavei, după numele lui
Macavei Dumitru, de asemenea primul epitrop al Alexandriei, Ulița Ghencu,
după numele lui Ghencu Pena, Ulița Petre, după numele lui Petre
Dumitriu, Ulița Ceacâr, după numele lui Nicolae Ceacâr, cel care a ajutat
la întocmirea planului oraşului, Ulița Dumitrului, după numele lui
Dumitru Cazosovici, Ulița Stanciului, după numele lui
Stanciu Țânțăreanu. Această tăbliță stradală are următoarele
caracteristici tehnice:- lungimea
– 54,5 centimetri
- lățimea
– 31 centimetri
- grosimea
– 1 centimetru
Insigna - S.N.R. Societatea Numismatică Română
Secția Alexandria - XX ani 1988 - 2018
Societatea Numismatică Română - 1903
Era la început veacului al XX-lea.
Cultura şi ştiinţa în România prinseseră aripi de zbor stabile şi de
perspectivă, precizându-se domeniile şi principiile de activitate. Se trecea
acum la culegerea primelor roade ale frământatului şi cu rol de pionierat secol
al XIX-lea, când reprezentanţi de frunte ai renaşterii româneşti se dăruiau, cu
întreaga lor fiinţă, intereselor naţionale. Unirea Principatelor şi marile
reforme ale lui Alexandru Ioan Cuza au deschis larg porţile afirmării
învăţământului, ştiinţei şi culturii în România. Publicaţii şi societăţi de tot
felul luau fiinţă, croindu-şi drum spre mintea şi inima românilor. În
acest context de efervescenţă spirituală, o nouă ştiinţă specială se înfiripa
în peisajul intelectual românesc. Informaţiile lui C. Bolliac din „Trompeta
Carpaţilor”, referitoare la unele descoperiri monetare, dar mai ales
lucrările lui D.A. Sturdza şi primele studii de specialitate ale lui M.C.
Sutzu, precum şi alcătuirea unor colecţii monetare, aveau să se constituie ca
temelie a ştiinţei numismatice din România. Începutul sec. XX va marca pentru
numismatica din ţara noastră un moment de o reală
însemnătate. Pe data de 28 decembrie 1903, la iniţiativa unui grup de
entuziaşti şi pasionaţi ai acestei discipline, lua fiinţă Societatea
Numismatică Română (SNR). Adunarea Generală, în şedinţa sa inaugurală, a
votat Statutele Societăţii şi a ales Comitetul de conducere în următoarea
alcătuire: D.A. Sturdza, preşedinte de onoare; M.C. Sutzu, preşedinte activ;
Gr. Tocilescu, vicepreşedinte; Al. Cantacuzino, secretar; lt. col. G.
Iordăchescu, casier contabil; dr. G. Severeanu, subsecretar şi D. Panku, C.
Alessandrescu, Carol Storck şi E.D. Mirea, membri. O dată cu adoptarea
Statutelor se fixa şi ţelul principal al Societăţii, care îşi propunea „să
dezvolte ştiinţa şi arta numismatică” în România." În prezent SNR are
filiale în aproape toate județele țării. Sus am postat logo-ul Societății
Numismatice Române.
Atena era o zeiţă, una dintre cele mai mari
divinități ale mitologiei greceşti, identificată de către romani cu
zeița Minerva.
Era zeița
înțelepciunii, pe care grecii o mai numeau și Pallas Athena sau, pur și simplu,
Pallas. Deasupra am postat o poză cu statuia zeiţei Atena care se găseşte la
Muzeul Luvru din Paris.
Numismatica (gr. numisma și lat. nummus, -
monedă, ban) este știința auxiliară a istoriei având drept obiect de
cercetare tipurile de monede, descrierea lor, descifrarea legendelor,
materialul din care sunt monedele confecționate și raporturile dintre
diferitele categorii de monedă. O ramură a numismaticii, medalistica se
ocupă cu studiul medaliilor. Monedele au apărut din timpuri străvechi, ca
obiecte din materiale nemetalice folosite pe rol bani. Neștiutorii includ și
studiul bancnotelor lumii în numismatică, ceea ce este greșit. Pentru lămuriri
citește mai jos!
Notafilia este denumirea pasiunii de a colecționa, cerceta și
studia bancnotele lumii. Moneda de hârtie a fost, fără îndoială, introdusă
de negustorii de ceai chinezesc, la începutul secolului al X-lea, pentru
încheierea marilor tranzacții folosind bilete la ordin. Administrația
chineză adoptă, în mod oficial, bancnotele în anul 1024. Prima mențiune
occidentală a unei forme de bancnotă a fost făcută de către Marco
Polo, la sfârșitul secolului al XIII-lea. Prima bancă din Europa
care a emis bancnote a fost Riksbank din
Stockholm, în anul 1658. Insigna - Roșiorii de Vede 600 ani 1385 - 1985
Roșiorii de Vede este
un municipiu din județul Teleorman, din Muntenia, situat în Câmpia
Română. Orașul se regăsește în documentele vechi sub numele de Russenart. Prima atestare documentară
a târgului Rușii de Vede (numele sub care apare localitatea în documentele din
Evul Mediu) datează din anul 1385, când doi cunoscuți călători germani, Peter
Sparnau și Urlich von Tennstadt, în drumul de întoarcere de la Ierusalim, au
făcut un popas mai îndelungat aici și au scris în jurnalul lor de
călătorie că acesta era un oraș vechi. Traducând pluralul de la „Ruși” în limba
germană, rezultă cuvântul Russen, la care pelegrinii germani au
adăugat sufixul „art”, reprezentând primele litere ale fabuloasei cetăți
fortificate Arcinna sau Artina de pe Limesul Transalutanus (Valul lui
Traian), menită a apăra orașul.Această cetate s-a păstrat în mare parte până în
zilele noastre. Cea dintâi mențiune într-un izvor intern, se găsește în
hrisovul dat de Neagoe Basarab Mănăstirii Cutlumuz de la Athos. Sunt
menționate așezările Sârbii și Rușii. Prima
consemnare a numelui complet sub forma „Rușii de Vede” se află în actul emis de
Radu de la Afumați la 18 mai 1526. Străvechiul Russenart a luat ființă în inima
Câmpiei Române, în centrul Teleormanului istoric, între coline
domoale și pâlcuri rămase din vestita Pădure Nebună (a Teleormanului), ce a dat
numele acestui ținut. O așezare urbană campestră, dar cu împrejurimi incredibil
de pitorești și cu tradiții seculare, ce dau farmec, lumină și o anumită
intimitate acestor locuri, de intensă trăire spirituală. Russenartul
multicentenar sau municipiul Roșiorii de Vede (așa cum este denumit oficial în
zilele noastre) s-a dezvoltat pe malul drept al râului Vedea și este străbătut
de pârâul Bratcov în partea sa de sud și de vest. Municipiul Roșiorii de Vede
se află la depărtare egală atât de București cât și de Craiova – 100 kilometri.
Orașul este legat în mod direct, prin șosele moderne și magistrale feroviare,
de mai toate marile orașe din jumătatea de sud a țării, dar și din Ardeal
și Banat. La aproximativ 25 km nord de orașul Roșiorii de Vede, în
satul Plopi, comuna Beuca, se află cel mai bătrân stejar din România, mărturie
vie a Pădurii Nebune de odinioară. La recensământul din anul
2011 municipiul număra 27416 locuitori, în scădere față de recensământul
anterior (anul 2002), dintre care: români – 85,53%, romi – 1,61% și restul
– necunoscută sau altă etnie. Componența confesională a municipiului Roșiori de
Vede astăzi se prezintă aproximativ astfel: ortodocși
– 85,97% și restul – nedeclarată sau altă religie. De numele municipiului
Roșiorii de Vede se leagă viața și activitatea unor importante personalități
culturale românești precum: scriitorii Gala Galaction, Zaharia Stancu și
Marin Preda.
Insigna - Colegiul tehnic "General D. Praporgescu" Turnu Măgurele
Școala noastră 30 mai 1959 - 2009 România
Colegiul Tehnic
"General David Praporgescu" este o apreciată instituție de
învățământ din municipiul Turnu Măgurele, județul Teleorman, ce este situată pe
Strada Taberei, la nr.2. Școala
are clase pentru trei niveluri diferite:
- învățământ liceal: comerț, tehnician în activitatea de comerț,
electrician și tehnician în instalații electrice
- învățământ profesional: ospătar și vânzător în unități de
alimentație
- învățământ postliceal: asistent medical generalist, agent
vamal. tehnician controlul calității produselor agroalimentare.
Alexandria este un municipiu și reședința județului
Teleorman, Muntenia, România. Orașul este așezat în sudul Câmpiei
Române, pe partea dreaptă a râului Vedea, la 88 km distanță de
capitala României - București. Întemeiat în anul 1834, după planurile
urbanistice elaborate de inginerul austriac Otto von Moritz (cel ce lucrase
planurile orașelor Brăila și Giurgiu și avea să execute, mai târziu, planul
viitorului oraș Turnu Severin), orașul și-a luat numele domnitorului de atunci
al Țării Românești, Alexandru Dimitrie Ghica (1834 - 1842) ale cărui
oseminte se găsesc depuse astăzi într-un monumental sarcofag din incinta
Catedralei Episcopale "Sfântul Alexandru" din municipiu. Sus am
postat stema actuală a municipiului, iar mai jos pozele câtorva monumente de
cultură și arhitectură din municipiul Alexandria, din vremuri diferite, dar și
câteva trimiteri poștale. Bulevardul Gheorghe Manu
Cinematograful Patria
Cimitirul eroilor
Catedrala Sfântu Alexandru
Gara
Hanul Alexandria
Liceul de băieți Alexandru Ghica
Judecătoria
Moara Brătescu
Biserica Sfinții Apostoli
Teleorman este
un județ din România, provincia istorică Muntenia, cu reședința în orașul
Alexandria. Județul se întinde pe 5790 kilometri pătrați și numără aproximativ
360000 de locuitori. Din punct de vedere administrativ-teritorial județul este
compus din 3 municipii (Alexandria, Roșiorii de Vede și Turnu Măgurele), 2
orașe (Zimnicea și Videle) precum și 92 de comune. Sus am postat stema actuală
și harta județului Teleorman, iar mai jos pozele câtorva monumente de cultură
și arhitectură din acest județ, din timpuri diferite, alte frumoase locuri de vizitat
pe aceste meleaguri dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.Vestigii ale cetății Turris - Turnu Măgurele
Școala de meserii - Roșiorii de Vede
Liceul Sfântu Haralambie - Turnu Măgurele
Vederi - Roșiorii de Vede
Portul - Turnu Măgurele
Monumentul eroilor - Roșiorii de Vede
Parcul - Roșiorii de Vede
Vederi - Roșiorii de Vede
___________ooOoo___________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Om politic, om de știință, diplomat, inventator și profesor
american Benjamin Franklin, a trăit între anii 1706 - 1790
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 12.08.2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu