Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de cultură și
arhitectură din localitatea germană OLBERNHAU, districtul
MITTLERES ERZGEBIRGE, landul SAXONIA, din vremuri,
diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate, o insignă și un timbru
judiciar local.
Biserica
Fântâna
Castelul
Piața
Complexul muzeal Saigerhutte
Poșta
Hanul - Atunci și Acum
Gimnaziul
Strada Albert
Strada Freiberg
Centrul cultural
Arhitectură locală
Trimiteri poștale
Vedere generală
Timbru judiciar local
Insignă locală pompieri
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DUEL EPIGRAMATIC
________xxx_______
O PLACHETĂ,
O MEDALIE ȘI CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Mihai Eminescu 1850 - 1889
Clubul numismatic "Mihai Eminescu"
C.M.N. (Cercul militar național) 15 iunie 2022
Mihai
Eminescu (nume real Mihail
Eminovici) (născut 15 ianuarie 1850 la Ipoteşti,
judeţul Botoşani şi decedat la 15 iunie 1889 în Bucureşti) a fost un poet,
prozator şi jurnalist român, socotit de cititorii români şi de critica literară
postumă drept cea mai importantă voce poetică din literature română. Eminescu a
fost activ în societatea politico-literară Junimea, şi a lucrat ca redactor la
Timpul, ziarul oficial al Partidului Conservator. A publicat primul său poem la
vârsta de 16 ani, iar la 19 ani a plecat să studieze la viena. Manuscrisele
poetului Mihai Eminescu, 46 de volume, aproximativ 14000 de file, au fost
dăruite Academiei Române de Titu Maiorescu, în şedinta din 25 ianuarie 1902.
Eminescu a fost internat în data de 3 februarie 1889 la spitalul Mărcuţa din
Bucureşti şi apoi a fost transportat la sanatoriul Caritas. În data de 15 iunie
1889, în jurul orei 4 dimineaţa, poetul a murit în sanatoriul doctorului Şuţu.
În 17 iunie a fost înmormântat la umbra unui tei din cimitirul Bellu –
Bucureşti. A fost ales post-mortem (28 octombrie 1948) membru al Academiei
Române.
Palatul Cercul Militar Național este este o clădire din
Bucureşti care găzduiește instituția centrală de cultură a Armatei române,
cu profil cultural-educativ, artistic, recreativ-distractiv, precum și de
imagine, reprezentare și protocol. Lucrările pentru construcția Palatului
Cercului Militar Național au început în anul 1911, deși terenul unde urma să se
ridice edificiul fusese cedat de Ministerul Domeniilor încă din 1898. Proiectantul
principal al monumentalului Palat al Cercului Militar Național a fost
arhitectul român Dimitrie Maimarolu, în colaborare cu V. Ștefănescu și E.
Doneaud. Beneficiarul lucrării a fost Cercul militar al ofițerilor din garnizoana București, organizație a ofițerilor români
înființată în 15 decembrie 1876. Fondurile necesare au fost adunate din
donații, subscripții și cotizații ale ofițerilor (circa 80%), precum și din
subvenții de stat și împrumuturi rambursabile. Palatul Cercului Militar
Național a fost ridicat pe locul fostei Mănăstiri Sărindar, pe un teren
mlăștinos.
Inițial gravorii profesioniști ai
Monetăriei Statului și Societății Numismatice Române, iubitori de Eminescu s-au
reunit în Gruparea Colecționarilor de Medalii și Insigne Mihai Eminescu a Societății
Numismatice Române (G.C.M.I. - M.E. a S.N.R.). Începând cu anul 2000 această
grupare a organizat de două ori pe an, pe 15 ianuarie și 15 iunie, în Palatul
Parlamentului din București, sala Constantin Brâncuși, Salonul Mihai Eminescu.
Ulterior, la data de 30 ianuarie 2009, în cadrul Cercului militar național
(fosta Casă centrală a Armatei) s-a constituit Clubul colecționarilor de
medalii "Eminescu", care a inițiat baterea unei noi insigne și
medalii în memoria poetului național român. Sus admiri logo-ul Clubului
colecționarilor de medalii "Eminescu" din cadrul Cercului militar
național din București.
Nicolae D. Xenopol 1858 - 1917
Academia de Studii Economice din București - fondată 1913
Meritul Universitar - Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași
Medalia de aur “Nicolae D. Xenopol” se acordă împreună cu diploma Meritul universitar
celor mai performante instituții de învățământ superior din România.
Nicolae D. Xenopol s-a născut la Iași în data de 11 octombrie
1858 și a decedat în anul 1917 la Tokyo, unde îndeplinea funcția de ministru
plenipotențiar, fiind primul ambasador al României în această țară. Tot aici a
fost și înmormântat.
A fost fratele mai mic al istoricului Alexandru Dimitrie Xenopol și,
ca și el, membru al societății Junimea. N.D.Xenopol a fost autorul a două
romane realiste care critică mediul social al zilelor sale. Campania sa pentru
realism și poziția lui pozitivă față de civilizația urbană l-au asmuțit
împotriva autorului conservator Mihai Eminescu. Dezbaterea lor violentă din anii 1880 este
una dintre cele mai importante momente din cariera de jurnalism cultural al lui
N.D. Xenopol. Studiile universitare le-a efectuat la Universitatea din Paris,
iar diploma de doctor în drept a obținut-o la Universitatea din Liege. A fost o
personalitate enciclopedică, apreciată în domeniul economiei, literaturii,
diplomației, muzicii și în cel al politicii
românești și internaționale. În anul 1912 a preluat portofoliul Industriei și
Comerțului, în guvernul condus de Titu Maiorescu, contribuind activ la
adoptarea unei legislații moderne a muncii, prin care s-au structurat
profesiile, s-au reglementat sindicatele (inclusiv Camera Funcționarilor
Publici) și s-a prevăzut o schemă de compensare a lucrătorilor. Lui i se
datorează analiza asupra reformei funciare din România, care a fost publicată
în gazeta “Osterreichirsche Rundscahu”. A devenit ofițer al Legiunii de Onoare a Republicii Franceze,
conferința sa pe subiectele economice românești, din mai 1910, fiind prezentată
la Paris, la invitația “Revue Generale des Sciences”. A crezut cu convingere în necesitatea dezvoltării
schimburilor comerciale externe și în nevoia de a instrui oameni în acest
domeniu esențial pentru o economie modernă. În acest sens a avut o mare
contribuție la înființarea, în anul 1913, sub egida Ministerului Industriei și
Comerțului, a Academiei de Înalte Studii Comerciale și Industriale, punând
bazele celei mai prestigioase instituții de învățământ superior economic din
România. La solicitarea
ministrului de externe Take Ionescu, este deshumat și repatriat. La 18 mai 1921
este reînhumat la Cimitirul Bellu din București.
Academia de Studii Economice din
București (A.S.E.) este
o instituție publică de învățământ superior din București, fondată în anul
1913. Este cea mai importantă instituție de învățământ superior cu profil
economic din România și este situată în Piața Romană. În anul 2011 instituția a fost
clasificată în categoria universităților de vârf din România, respectiv cea de
„Universități de cercetare avansată și educație”. Academia de Studii Economice
din București a luat ființă în baza unei legi care a fost promulgată de regele
Carol I, prin Decretul Regal nr. 2.978 din 6 aprilie 1913, publicat în
Monitorul Oficial al României din data
de 13 aprilie 1913, sub denumirea de "Academia
de Înalte Studii Comerciale și Industriale" (A.S.I.C.I.). Actuala
denumire datează din anul 1967, de-a lungul anilor instituția a pregătit zeci
de generații de economiști, contribuind la afirmarea și dezvoltarea
învățământului, științei și culturii economice din România. Academia de Studii
Economice din București este atașată tradiției gândirii libere, libertății
academice, recunoașterii drepturilor și libertăților fundamentale ale omului și
principiului supremației legii. „Artizanul” înfiinţării Academiei Comerciale, cum era numită
instituţia pe scurt, a fost Ministrul Industriei – Nicolae Xenopol (primul
ambasador al României în Japonia şi frate al istoricului A. D. Xenopol). În
cinstea acestuia în toamna anului 2013 a fost dezvelit un bust în faţa ASE,
autor Ioan Ladea. Până în anul 1926 A.S.I.C.I. şi-a desfăşurat activitatea
într-un spaţiu închiriat dintr-o clădire ce se afla pe locul actualei parcări
din faţa Restaurantului Cina, vis-a-vis de B.C.U. Bucureşti (Biblioteca
Centrală Universitară - Fundaţiunea Universitară Carol I). Datorită creşterii
numărului de studenţi şi a spaţiului impropriu de desfăşurare a cursurilor se
ia hotărârea de a se ridica un local propriu. Rectorul Stanislas Cihoski,
cumpără primele terenuri din Piaţa Romană (fostă Lascăr Catargiu – statuia
acestui om de stat aflată iniţial în mijlocul Pieţii a fost reamplasată la
ieşire de pe str. Povernei, vis-a-vis de Hotel Minerva). Lucrările efectiv se
desfăşoară între anii 1924-1926; este remarcabilă rapiditatea cu care s-a
ridicat acest Palat; banii cheltuiţi atunci, dacă îi transformăm în moneda
actuală, ar fi vorba despre aproximativ 26 milioane Euro. Pe plăcuţa de
monument istoric sunt scrise următoarele: Edificiu în stil neoclasic, cu un
volum de colţ de secţiune circulară terminat cu o cupolă, care marchează
intersecţia dintre cele două corpuri. Faţadele sunt tratate monumental, efectul
fiind sporit de utilizarea coloanelor colosale. Arhitecţii ce au lucrat la
proiectare sunt: Grigore Cerkez, Edmond van Saanen-Algi (olandez după tată) şi
Arghir Culina. Cel care a făcut întreaga muncă este de fapt Van Saanen-Algi,
lucru recunoscut într-o scrisoare şi de bătrânul profesor Cerkez (fapt dovedit
de Nicolae Şt. Noica în ultima sa lucrare din 2014 referitoare la Palatul A.I.S.C.I.).
Terminarea lucrărilor în anul 1926 a adus în faţa bucureştenilor un imobil ce
oferea condiţii de mediu şi studiu avansate pentru acele vremuri. Instalaţia de
încălzire şi ventilaţie era cea mai modernă din ţară (existau 5 grupuri
independente pe păcură pentru căldură şi 3 grupuri independente pentru
ventilaţia cu aer). Instalaţia de apă avea trei reţele; existau 2 rezervoare
mari în turnul amfiteatrelor; exista instalaţie de canalizare. Instalaţiile
electrice beneficiau şi de o baterie de acumulatori în cazul întreruperii
alimentării din reţeaua oraşului. De asemenea, exista o instalaţie de telefonie
automată (Ericson), o instalaţie de sonerie (pentru clase şi chemarea oamenilor
de serviciu) şi un sistem de ceasornice electrice (au fost montate 30 de
ceasuri electrice). La inaugurarea din 15 noiembrie 1926 în Holul de Onoare a
Palatului a fost montată o placă, existentă şi azi. Pe placă dăinuie cuvintele:
Acest palat s-a ridicat sub augusta domnie a Regelui Ferdinand I rector fiind
Dl. Prof. Dr. I. N. Angelescu. Arhitecţi diriginţi: Profesor Gr. Cerkez şi E.
Van Saanen-Algi. Arhitect control: A. Culina, 1924-1926. Conform ziarelor
vremii la solemnitatea inaugurării Aula Magna a fost neîncăpătoare. Au
participat patriarhul Miron Cristea, mitropoliţii Moldovei şi Ardealului,
miniştrii, generali, ambasadorii SUA, Italia şi Anglia, ataşaţi comerciali,
reprezentanţii Palatului Regal, directori ai Băncii Naţionale, profesori,
arhitecţi, ziarişti etc. Meniul servit cu această ocazie e interesant:
Aperitive, Şalău a la russe, Sos mayoneză, Vol-au-veant cu ciuperci, Mazăre
franceză în unt, Piept de Curcan, Salate de seson, Pepene, Îngheţate,
Asortiment de fructe, Cafe, Vin Drăgăşani vechi, Champagne Rhein, Ape Minerale
(document reprodus din cartea dlui Nicolae Şt. Noica). În continuarea Palatului
A.I.S.C.I. iniţial, pe actuala str. Căderea Bastiliei, s-au ridicat încă două
corpuri de clădire: unul în 1935 (numit „Clădirea Bibliotecii”), altul în 1940.
Între 2005-2009 au avut loc lucrări de restaurare, consolidare şi modernizare a
Palatului şi a celorlalte corpuri de clădire. Chiar şi Aula Magna a fost
restaurată (în 2002 şi 2008); totul a căpătat strălucire şi au fost puse în
valoare elemente decorative importante. Cine are o clipă de zăbavă poate păşi
în interiorul Palatului A.S.E. şi parcurge culoarele şi scările vechi de 100 de
ani. Sunt superbe scările monumentale ce urcă şerpuind până la etajul 2.
Luminatorul central, din sticlă colorată, aruncă lumini şi umbre pe mozaicul şi
marmura aşternută la picioare. Un mozaic rozetă cu 6 raze străjuieşte podeaua
chiar după uşile rotative de la intrare. Altul sub formă de romb, reprezentând
sigla AISCI încadrată de doi şerpi, se află chiar în faţa scărilor monumentale.
Deasupra intrării în Aula Magna o placă mare de marmură aminteşte destinaţia
acestei săli: AULA. Această Aulă a Academiei Comerciale ascunde o capodoperă a
picturii româneşti. Este vorba despre pictura murală intitulată Istoria
comerţului românesc (ori Istoria negoţului românesc) executată de Cecilia
Cuţescu-Storck. Pictura în ulei, ce are 100 metri pătrați, a fost inaugurată în
anul 1933, cu ocazia sărbătoririi a 20 de ani de la înfiinţarea A.I.S.C.I..
Pictura murală prezintă, în spirală, de sus în jos, istoria comerţului românesc
începând din cele mai vechi timpuri, până în anii interbelici. Multiplele
elemente decorative (se remarcă medalionul A.I.S.C.I. înconjurat de cornurile
abundenţei) fac din această Aulă festivă un punct central al Palatului.
Luminatorul central e o adevărată operă de feronerie şi sticlă colorată. În
nişele din Aulă sunt două busturi ale lui Virgil Madgearu şi Ion N. Angelescu,
executate în marmură albă de Adrian Pîrvu. Holul central şi scara monumentală
sunt impresionante. Începând de la parter şi până la etajul 2 pe pereţi se
desfăşoară Galeria Rectorilor, o salbă de portrete ale tuturor rectorilor ce
i-a avut A.S.E.-ul de-a lungul existenţei sale, realizate de Nicolae Aurel
Alexi. De altfel, A.S.E.-ul deţine mai multe opere de artă (pictură, sculptură,
mozaic), puţin ştiute. În Pinacoteca A.S.E. se găsesc tablouri de Henri
Catargi, Margareta Sterian, Costin Petrescu, Ion Musceleanu, Eugen Crăciun, şi
mai actualii Ion Sălişteanu, Dan-Cristian Popescu, Gheo-Vlad Boţan, Valentin
Tănase. Întâlnim şi mozaicuri de Zoe Băicoianu (clădirea Cibernetică) şi
Constantin Berdilă (clădirea Eminescu), precum şi sculpturi în lemn de Radu
Aftenie (la intrarea din str. Căderea Bastiliei). De câţiva ani, începând cu
mandatul de rector al regretatului profesor Ion Gh. Roşca, holurile din faţa
Bibliotecii A.S.E. (etajul 1 şi 2) găzduiesc periodic expoziţii de artă. Sălile
de lectură ale Bibliotecii adăpostesc de asemenea opere de artă. În sala de
lectură Victor Slăvescu se află controversatele fresce ale lui Sabin Bălaşa,
realizate în anul 2006 şi intitulate Feerie şi Geneză. Pe alte holuri se află
tablouri ale diverşilor profesori ai Academiei Comerciale, precum şi diplome
internaţionale obţinute de aceştia. Întâlnim în interior un alt bust al lui
Nicolae Xenopol (realizat de acelaşi Ioan Ladea) şi un bust în ciment al lui
Nicolae Iorga realizat de sculptorul Iosif Constantin. În anul 2013, la
centenar, a fost inaugurat şi un mic muzeu al A.S.E., aflat în Palat la etajul
2. Se poate vizita gratuit, de luni până joi între orele 09-16.00, iar vineri
de la 09-14.00. Conţine cărţi vechi din Biblioteca A.S.E., diverse documente
privind istoria A.S.E., documente despre Nicolae Xenopol, despre profesorii
celebri ai Academiei, diverse reproduceri foto, medalii şi distincţii.
Decorația masonică - Marele Orient al României
1925 - 12-IX.E V
Produsul medalistic de mai sus este o decorație masonică realiată la comanda Marelui Orient al
României
și a fost realizată în anul 1925. În centrul câmpului aversului, în interiorul
unui lanț de uniune masonic (ciucurete dantelat) este reprezentată o coroană
din ramuri de măslin și acacia peste care trece o eșarfă cu legenda: “EXCEL
SIOR”. În interiorul coroanei sunt reprezentate un compas și un
echer în poziție de maestru, în interiorul cărora este reprezentat un glob
pământesc peste care este trecută o eșarfă cu inscripția: “PAX”(pace).
Deasupra compasului este redat un soare. Între lanțul de
uniune masonic și un cerc liniar continuu exterior, de jur împrejur este
aplicată inscripția: “MARELE ORIENT AL ROMÂNIEI
* 1925 – 12 – IX – EV *”. După literele E și V sunt aplicate câte trei puncte
echidistante, aidoma vârfurilor unui triunghi echilateral. Piesa este
confecționată din bronz, are forma rotundă cu
diametrul de 50 milimetri și poate fi admirată în colecția Muzeului
Național de Istorie a României.
În data de 12 septembrie 1925 a avut loc
Conventul de constituire a Marelui Orient al României: tot atunci s-au adoptat Constituția
şi Codul organic, prilej cu care s-a bătut această medalie. Marele Orient al
României fusese constituit în data 2/14 martie 1879, ca Putere Regulatoare. În
obedienta sa intrau lojile din Bucureşti care fuseseră în obedienta Marelui
Orient al Franței, Marelui Orient al Italiei şi Marii Loji Simbolice a
Ungariei. Tot atunci a fost adoptată şi Constituția Marelui Orient Român, al
cărei prim Mare Maestru Comandor a fost Theodor
G. Rosetti. Din cauza unor discuții de principii Marele Orient Român s-a autodizolvat în anul
1880. Lojile din obediența sa vor trece treptat în Marea Lojă Națională Română
(din anul 1923 Marea Lojă Națională din România).
Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor,
semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru,
semnificând Materia, Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra
brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică
Lumina, Inteligența. Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea,
Metamorfoza, Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie
- știința sacră transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai
vremii. Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala.
În fine, in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean,
Ioan Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.Insigna - Campion județean (tir)
După descoperirea utilizării prafului de pușcă la armele de
foc, începând cu secolul al XII- lea, perfecționarea tehnicilor de mânuire a
armelor a fost o preocupare primordială în rândul militarilor și, implicit, a
aristocrației momentului. Armele de foc nu au fost folosite doar pe plan
militar ci și în activitățile de agrement și vânătoare. În acest fel, apare o
preocupare permanentă pentru îmbunătățirea calităților tehnice și de
manevrabilitate ale armelor, fapt ce a dus la crearea unor structuri
organizatorice ce aveau ca rol formarea deprinderilor specifice utilizării
eficiente a acestora. La jumătatea secolului al XVII- lea, în anul 1640, la
Lucerna în Elveția, se înființează prima Societate de Tir din lume.
Ulterior, numărul societăților, organizațiilor și al cluburilor de gen, în care
își desfășurau activitatea de pregătire majoritatea trăgătorilor, începe să
crească considerabil în toate regiunile din Europa. În anul 1741 sunt
organizate primele concursuri de tir organizate de către Regimentul Regal
de Infanterie în câmpia de nord a Aradului, pentru ofițerii regimentului. În
anul 1831 s-a constituit Asociația Cetățenescă de Tir din Municipiul Arad. În
ceea ce privește dezvoltarea sportivă a tirului, în afară de contribuția
laturii militare, un deosebit aport la această dezvoltarea a venit din partea
unor societăți de vânătoare, în cadrul cărora erau organizate cursuri de
pregătire a vânătorilor și care își desfășurau activitatea pe mai multe domenii
de vânătoare de la Arad, Săvârșin, Șiria, Șiman, Chișinău-Criș și Pecica. Pe
data de 5 mai 1862, ia ființă prima societate de tir, la nivel național,
denumită : "Societatea Română de arme și dare la semn" având sediul
stabilit la București, iar la numai un an de la înființarea ei,
"Societatea Română de arme și dare la semn" avea un număr de 120 de
membri și 5 membri de onoare. Pe data de 9 septembrie 1865, prin înaltul Decret
Domnesc nr.1147, publicat în Monitorul Oficial nr.200 din 11/23 septembrie,
sunt aprobate și recunoscute oficial statutele Societății Române de arme și
dare la semn. În urma acestui decret, Domnitorul Alexandru Ioan Cuza donează
societății din terenul Mânăstirii Radu – Vodă – teren trecut în patrimoniul
statului – o suprafață de 47514 mp , pentru a-l folosi drept poligon de tir cu
condiția ca acest teren să nu fie înstrăinat. Terenul donat s-a adăugat la cel
pe care societatea îl avea deja în folosință și care era poziționat în zona
Clubului Progresul. Prima participare a unor trăgători români la un concurs
internațional a fost în anul 1919 la Le Mans – Franța, unde românii au cucerit
locul doi. La acest concurs au participat trăgători de elită din toate țările
aliate în primul război mondial. În anul 1924, România participă la Jocurile
Olimpice de la Paris cu un lot de trăgători, unde Constantin Tomescu ocupă
locul 18.
Insigna - Fruntaș în munca culturală
C.C.S. Industria bunurilor de consum
(Comitetul Central al Sindicatelor)
Sectorul de industrie cu cea mai mare rată de activitate este cel al bunurilor de larg consum. În momentul de față este imposibil să ne imaginăm viața fără apă, produse de uz casnic, produse alimentare, produse de îngrijire personală, electronice, electrocasnice, etc. Piața bunurilor de larg consum a evoluat constant prin multiplicarea tipurilor de bunuri și prin apariția de noi branduri. Astfel, competiția în acest domeniu a crescut, iar furnizorii și producătorii apelează la strategii de marketing eficiente în vederea câștigării unei poziții competitive pe piață. În timpul regimului comunist s-a
instituit un amplu sistem de insigne și medalii prin
care se încerca mobilizarea tuturor categoriilor de oameni ai muncii, pentru
obținerea de rezultate și mai bune în activitatea fiecăruia. Aici se încadrează
și insigna Fruntaș în munca culturală, emisă
sub egida C.C.S. (Comitetului Central al
Sindicatelor) din industria bunurilor de consum. Baterea și conferirea
acestui gen de insigne era una din căile și mijloace la îndemână pentru
convingerea-impunerea-schimbarea conștiinței cetățenilor. Se vorbea despre “formarea omului nou, constructor și
apărător devotat al cuceririlor revoluționare ale poporului. Se cerea astfel o
eficiență sporită în toate domeniile de activitate dar și economii de orice
fel, la sânge”. Aceste
distincții acopereau toate domeniile de activitate, erau confecționate din
metal mort, fiind strident colorate și încărcate cu simboluri comuniste precum frunzele
de laur și steaua roșie în cinci colțuri de sorginte sovietică ce simbolizau
victoria comunismului în societatea românească.
_____________ooOoo_____________
PERSONALITĂȚI CULTURALE
PE BANCNOTELE LUMII
Actor și regizor american Marlon Brando,
a trăit între anii 1924 - 2004
Detaliu vignetă de pe o felicitare franceză
Detaliu vignetă de pe un bilet spaniol de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 07.08.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu