Regensburg este un
oraș german din regiunea administrativă Palatinatul Superior, landul Bavaria,
situat pe râul Dunărea. În epoca romană orașul s-a numit Castrum Regina (castrul
de pe râul Regen - de unde și numele orașului). Dunărea era în acel timp
granița de nord a Imperiul Roman, fapt pentru care partea de pe malul nordic al
Dunării nu a făcut parte din imperiu. Domul din Regensburg este un monument
reprezentativ al arhitecturii gotice bavareze. Primăria
veche a orașului a găzduit, pe timpul Sfântului Imperiu Roman ședințele
Dietei Imperiale. Stadtamhof este districtul 02 al orașului Regensburg, de fapt
un ostrov al Dunării. Fostul oraș bavarez independent, ducal sau electoral
de pe malul nordic al Dunării a fost fondat la data de 1 aprilie 1924 și
ulterior încorporat în Regensburg. Începând cu 13 iulie 2006, ostrovul
Stadtamhof și centrul istoric al orașului Regensburg au fost incluse în
Patrimoniul Mondial UNESCO.
2. Moneda
de mai jos celebrează obiectivele memoriale Luther din orașul
Eisleben și memorialul Melanchthon din orașul Wittenberg, amble situate în
statul Saxonia-Anhalt, centrul Germaniei. În centrul câmpului aversului, sunt redate cele
șase obiective memoriale și niște oameni mergând pe o alee, probabil vizitatori
ale acestora. Periferic circular sunt aplicate inscripțiile: “UNESCO WELTERBE”
(Patrimoniul mondial UNESCO), LUTHERGEDENKSTATTEN EISLEBEN UND WITTENBERG”
(obiectivele memoriale Luther din Eisleben și Wittenberg). În câmpul
central al reversului, în interiorul unui cerc periferic continuu este
reprezentată o pajură stilizată, cu aripile deschise, după modelul pajurii
de pe stema națională germană. Periferic circular, pe partea superioară a
monedei este marcată inscripția: “BUNDESREPUBLIK DEUTSCHLAND
– 2016 ”, ceea ce reprezintă numele țării și anul emiterii monedei. Deasupra pajurei este
marcată litera F (monograma monetăriei statului german care a realizat moneda)
iar dedesubt pe două rânduri este marcată valoarea monei – 100 EURO. Valoarea
monedei este încadrată de câte șase stele cu câte cinci colțuri dispuse
periferic pe conturul monedei.
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice: data emiterii – 2 octombrie 2017, valoarea – 100 euro,
forma – rotundă, diametrul – 28 milimetri, greutatea – 15,55 grame, metal
compoziție – aur, puritate – 99,9 %, calitate proof, tiraj – 200000 bucăți
și monetăria – A,D,F,G,J.
Memorialele Luther din Eisleben și memorialul Melanchthon din Wittenberg,
situate în statul Saxonia-Anhalt, în centrul Germaniei, sunt asociate cu viața
lui Martin Luther și a colegului său reformator Philipp Melanchthon. Aceste memoriale
sunt în număr de șase:
- casa
lui Melanchthon din Wittenberg
- casele
din Eisleben unde s-a născut și a murit Luther (1483 și 1546),
- camera
lui din Wittenberg
- biserica
locală
- biserica
castelului unde, Luther și-a redactat faimoasa lucrare „95 de teze” la 31
octombrie 1517, lansarea Reformei și o nouă eră în istoria religioasă și
politică a lumii occidentale.
Ca decor
autentic al evenimentelor decisive din Reforma și din viața lui Martin Luther,
memorialele din Eisleben și Wittenberg au o semnificație remarcabilă pentru
viața politică, culturală și spirituală a lumii occidentale, care se extinde cu
mult dincolo de granițele germane. Aceste memoriale sunt monumente artistice de
o valoare inestimabilă care prin mobilierul lor transmit o imagine vie a unei epoci istorice de
importanță mondială și ecleziastică. Ele sunt mărturie unică a Reformei
protestante, unul dintre cele mai semnificative evenimente din istoria
religioasă și politică a lumii și constituie exemple excepționale de istoricism
din secolul al XIX-lea. Asocierea acestor clădiri sub egida Biserica Luterană
și rolul lor ca memoriale ale Reformei a făcut ca ele să fi fost obiectul unei
varietăți de proiecte de restaurare și reconstrucție de-a lungul a mai mult de
patru secole. Unele dintre acestea au dus la împodobirea clădirilor pentru
gloria mai mare a Reformei și a figurilor sale, în timp ce alte proiecte au
căutat în mod conștient să readucă clădirile la starea în care se aflau atunci
când marii reformatori erau în viață. În ceea ce privește practicile
moderne stricte de conservare, unele dintre intervențiile anterioare pot fi
considerate că au avut un efect negativ asupra autenticității istorice a
clădirilor. Cu toate acestea, s-ar putea argumenta, de asemenea, că acele
activități desfășurate în secolul al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea
au o valoare istorică proprie, iar sensul spiritual al acestui grup de
clădiri trebuie să fie luat în considerare. Deși majoritatea
intervențiilor din trecut nu s-au practicat astăzi, aceste acțiuni au fost
efectuate mai degrabă din motive religioase decât pentru conservarea istorică a
clădirilor. Cu toate acestea, acum este sigur că intervențiile recente au
fost – și cele din viitor vor fi – realizate în întregime în conformitate cu
principiile și metodele acceptate de conservare modernă. Toate clădirile incluse în această proprietate în
serie sunt protejate ca monumente unice în conformitate cu legislația statului
Saxonia-Anhalt, care impune ca orice lucrare care le poate afecta statutul sau
starea să fie autorizată de către autoritatea provincială competentă. Atât
Eisleben, cât și Wittenberg au sisteme de management și planuri ale centrului
orașului care prevăd prevederi speciale pentru protecția Memorialelor Luther și
a zonelor lor tampon. Cele două case din Eisleben sunt deținute de
municipalitate și sunt folosite ca muzee. Sala Luther și Casa lui
Melanchthon din Wittenberg sunt deținute de statul Saxonia-Anhalt și gestionate
de municipalitatea din Wittenberg ca muzee. Biserica Orășenească din
Wittenberg este deținută și administrată de parohia evanghelică a orașului,
care o folosește pentru slujbele religioase. Biserica Castelului este deținută
de biserica evanghelică a uniunii din Berlin și folosită de seminarul
evanghelic din Wittenberg și parohia bisericii evanghelice de castel.
3. Moneda
de mai jos celebrează Castelele
Augustus și
Falkenlust din orașul german Bruhl. În centrul câmpului aversului,
sunt redate cele două castele, unul sub altul, înconjurate de frumoase
ornamente decorative. Periferic circular sunt aplicate inscripțiile: “UNESCO
WELTERBE” (Patrimoniul mondial UNESCO), SCHLOSSER AUGUSTUSBURG UND FALKENLUST
(castelele Augustus și Falkenlust). În câmpul central al reversului, în
interiorul unui cerc periferic continuu este reprezentată o pajură stilizată,
cu aripile deschise, după modelul pajurii de pe stema națională germană.
Periferic circular, pe partea superioară a monedei este marcată inscripția: “BUNDESREPUBLIK DEUTSCHLAND”, ceea ce
reprezintă
numele țării și dedesubt inscripția: ”2018 – 100 EURO” (anul emiterii monedei și valoarea sa).În jurul pajurii sunt
reprezentate 12 stele cu câte cinci colțuri fiecare.
Moneda are următoarele
caracteristici tehnice: data emiterii – 1 octombrie 2018, valoarea – 100 euro,
forma – rotundă, diametrul – 28 milimetri, greutatea – 15,55 grame, metal
compoziție – aur, puritate – 99,9 %, calitate proof, tiraj – 200000 bucăți
și monetăria – A,D,F,G,J. Castelul Augustus
și Falkenlust sunt situate în
orașul german Bruhl, landul Renania, ele fiind construite în stilul baroc și
rococo și ambele sunt incluse, din anul 1984, în Patrimniul mondial UNESCO. In
prezent, ambele castele sunt deschise vizitatorilor ele fiind proprietatea
landului. Ele sunt situate într-un parc din estul orașului și sunt unite
printr-o alee. Încă din secolul al XII-lea terenul a aparținut arhiepiscopatului
de Koln. In anul 1284, în timpul arhiepiscopului Siegfried, s-a demarat construirea
unei cetăți, care va fi terminată în zece ani. Sucesorul lui Siegfried, arhiepiscopul Walram
va întări fortificația cetății, care în anul 1689 va fi aruncată în aer de
francezi.
Construirea
Castelului Augustus, pe ruinele
cetății, a demarat în anul 1725 în timpul arhiepiscopului Clemens August
de Bavaria (1700–1761), de unde provine și numele castelului. Lucrările de
construcție s-au făcut sub conducerea arhitectului Johann Conrad Schlaun, care
a integrat în construcție fundațiile vechi existente. Acest fapt explică lipsa
simetriei perfecte a clădirii. Castelul Augustus este constituit dintr-o
clădire cu trei aripi, cu acoperiș cu terasă și o curte interioară (Curtea de
Onoare). Arhitectura clădirii este în stil baroc. Detalii suplimentare de
împodobire a castelului au fost făcute de arhitecții Francois de Cuvillies și Johann
Balthasar Neumann. Frescele de pe pereți au fost realizate de Carlo
Carlone. Alte decorări ale castelului au fost realizate meșteri și pictori
renumiți precum: Giuseppe Artario, Carlo Pietro Morsegno și Josep Anton
Brillie, aduși de Clemens August.
Castelul de
vânătoare Falkenhust
a fost construit între anii 1729 - 1740 după modelul castelului Nymphennburg,
pentru a servi la vânătoarea cu șoimi, sport foarte apreciat în acel timp.
Castelul este flancat de două clădiri joase anexe, de la care pornește o
îngrăditură arcuită din fier forjat. Castelul are, la fel ca și Augustusburg, o
terasă pe acoperiș pentru a se putea urmări scenele de vânătoare. In interior
se află mai multe încăperi: un antreu care duce spre salonul de primire,
garderoba, cabinet de lucru, dormitor pentru gazdă și oaspeți. In partea de sud
se află casa scărilor cu o sobă de teracotă olandeză. Picturile cu scene de
vânătoare sunt realizate de Laurenz de la Roque. In contrast cu Augustusburg,
castelul de vânătoare nu are un caracter reprezentativ pregnant.
xxx
O CARICATURĂ
DE COSTEL PĂTRĂȘCAN
O EPIGRAMĂ PROPRIE
O VORBĂ DE DUH
DE LA UN ÎNAINTAȘ
UN DIALOG EPIGRAMATIC
____________xxx____________
O PLACHETĂ,
O MEDALIE ȘI CÂTEVA
INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul
ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul
"Le Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare,
confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la
şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau
simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc.
Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare
localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup,
organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel
de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale,
artistice şi de altă natură, etc.
Conform DEX (Dicţionarului explicativ
al limbii române), PLACHETA este o medalie pătrată sau dreptunghiulară,
care, de obicei, are o singură faţă modelată cu desene, basoreliefuri sau
inscripţii şi se oferă ca recompensă la concursuri, alte întreceri de
orice fel sau în semn de recunoştinţă faţă de meritele unor personalităţi.
Placheta face parte din categoria generală a medaliilor. Medalia îşi are
originea în monedele comemorative. Este confecţionată cel mai adesea din
metal (aur, argint, bronz, etc). Numele "medalie" derivă din
latinescul metallum, fiind preluat de toate popoarele romanice - de italieni
(medaglia), francezi (medaille) şi spanioli (edala).
Placheta - Cursa Scânteii - București - Predeal - București
15 - 17 aprilie 1949 (ciclism)
Ciclismul este,
în sensul larg al cuvântului, deplasarea pe sol folosind mijloace de
transport puse în mișcare de mușchii omului, cu precădere
bicicletele. Ciclismul se împarte în două categorii: de plăcere și disciplină
sportivă de sine stătătoare. Ciclismul sportiv este condus de Uniunea Ciclistă
Internațională, cu sediul în Elveția. Sportul ciclism înseamnă organizare
riguroasă dar și investiții însemnate în echipamentele de concurs. Printre primii
locuitori ai Capitalei, care au folosit bicicleta ca mijloc de locomotie, se
numarau si cateva personalitati ale vremii: N. Velescu, dr. V. Urechia, Al.
Vlahuta, B. Delavrancea si Al. Macedonski. In aceasta perioada, ciclistii care
doreau sa organizeze concursuri dupa modelul occidental au importat biciclete
cu roata mare in fata, numite bicicle. In ultimul deceniu al secolului trecut,
sporeste numarul societatilor de ciclism, apar primele curse, primele
velodromuri. Inca din 1886 fusesera infiintate cluburile cicliste ”Velocitas”
si ”Huniade”, iar in anul 1889 “Asociatia de ciclism” din Arad. Cursa de debut
din Bucuresti, care are loc in 1891 pe distanta Otopeni – Baneasa de 10 km,
este castigata de D. Dumitrescu, unde se inalta astazi Arcui de Triumf. O data
cu inmultirea societatilor cicliste, se impune necesitatea coordonarii si
organizarii ritmice a activitatii cicliste. In consecinta, in 1891 se
infiinteaza ”Clubul velocipedistilor” din Bucuresti care va organiza un concurs
oficial. In 1893, se fac intreceri pe velocipede in cadrul unei serbari de binefacere,
destinate ajutoarelor oferite sinistratilor inundatiilor de la periferia
Capitalei. De acum, ciclismul romanesc fusese confirmat ca o activitate
sportiva, motiv pentru care se infiinteaza ”Clubul ciclistilor” in 1896 si
”Uniunea velocipedica a Romaniei” in 1897, care se dorea sa detina
prerogativele unei federatii nationale. In 1900 ia nastere ”Uniunea Ciclistilor
Excursionisti” si apare prima revista ciclista lunara din tara noastra,
intitulata ”Bicicleta”. Inca din 1894 functiona prima scoala de invatare a
mersului pe bicicleta, in spatiul pietei Victoria si al soselei Kiseleff din
zilele noatre. Pe campul acestei scoli va fi amenajata o pista pe pamant lunga
de 250 m, cu o turnura usor ridicata la inaltimea de cca 1,50 m. Apare, asadar,
primul, velodrom din Romania, denumit ”Victoria”, proprietatea lui Alois
Pucher, langa atelierul de reparat biciclete. In aceste conditii, pe langa
ciclismul de sosea, apare si cel de velodrom. Pentru ca tribunele velodromului
erau neincapatoare si ciclistii evoluau invaluiti de praful pistei, a aparut
nevoia de a construi un nou velodrom, mai incapator si cu anexe sanitare.
Initiatorul acestui proiect a fost directorul ziarului “Universul”, Luigi
Cazzavillan si, totodata, reprezentant in Romania al unei fabrici italiene dc
biciclete (firma ”Bianchi”). El a construit un splendid veledrom cu pista de
lemn, lunga de 333,33 m si lata de 6 m. Arena a fost ridicata pe soseaua
Kiseleff, in dreapta Arcului de Triumf. Inaugurarea velodromului s-a facut in
1896, prilejuind o bogata activitate ciclista de velodrom, unde au concurat
ciclisti din Germania, Austria, Ungaria. In 1898, velodromul a fost demontat si
pista vanduta ca lemn de foc pentru a se acoperi datoriile la fisc, ramase
neachitate dupa moartea fondatorului. Dupa o intrerupere indelungata, timp in
care cursele de viteza s-au desfasurat pe aleile din parcuri si la hipodrom,
ciclismul de pista isi va relua activitatea o data cu construirea velodromului
de la Galati (1923), din initiativa lui Ernest Flacs, presedintele Clubului
Ciclist Galati. De asemenea, este consemnata existenta unui velodrom la
Craiova, unde s-au derulat concursuri intre ciclistii bucuresteni si craioveni
in anii 1896-1898. Dezvoltarea ciclismului de sosea si de pista, reteaua tot
mai mare de concursuri si aparitia mai multor cluburi cu acest profil in
Capitala si in teritoriu, au creat conditii pentru infiintarea FR de Ciclism.
Acest eveniment, care are loc in 26 aprilie 1931, succede existenta celor doua
nuclee organizatorice, care la vremea respectiva si-au asumat rolul de
conducere si organizare a ciclismului romanesc. Aceste nuclee au fost: Uniunea
Velocipedica a Romaniei (1897) si Comisiunea de Ciclism (1912) din cadrul
Federatiei Societatilor Sportive din Romania (FSSR).Scînteia a fost organul de presă al Partidului Comunist Român, până la căderea lui Ceaușescu în decembrie 1989. Urmașul ziarului Scînteia este ziarul Adevărul. Ziarul Scânteia (după ortografia vremii, devenit Scînteia în urma reformei ortografice din 1953) a apărut ilegal între 15 august 1931 și octombrie 1940 în condițiile regimurilor politice din perioada interbelică, pe modelul ziarului bolșevic Iskra, redactor-șef fiind Gheorghi Crosnev, de etnie bulgară. Apariția ziarului era considerată esențială pentru evoluția partidului, reprezentanții muncitorimii (cu precădere) fiind îndemnați să susțină material ființarea publicației. Începând din 21 septembrie 1944 activitatea acestui tip de presă a fost acceptată, prin „Scînteia” înțelegându-se acel „factor mobilizator în lupta oamenilor muncii pentru înfăptuirea hotărîrilor guvernului, pentru victoria socialismului în patria noastră”. Prima echipă a Scînteii a fost, din declarațiile făcute de Silviu Brucan o adunătură de analfabeți și oameni ai muncii, însă numai gazetari nu. Redactorul șef de atunci, Miron Constantineascu, după caracterizarea succintă făcută de Brucan, era „un filozof tobă de carte care avea nevoie de un căligraf și de un grămătic să-i facă articolele inteligibile”. Îndeobște, întreaga echipă era atipică, deoarece, din descrierile lui Silviu Brucan, fiecare avea un cusur. Așadar, era vorba despre Pavel Chirtoacă, specialistul în agricultură, ce avea „o figură scheletică măcinată de boli după anii de pușcărie, Demenyi Iosif Ardeleanu, care știa mai bine ungurește decât românește, Stela Moghioroș, care știa mai bine rusește decât românește și Matei Socor, care știa mai bine muzică decât gazetărie”. Singurul care mai avusese experiență gazetărească, după cum se autodefinea, era Silviu Brucan, aflat pe postul de secretar general de redacție. Așadar, după spusele acestuia, majoritatea membrilor ce întregeau prima echipă a ziarului Scînteia din 21 septembrie 1944, erau amatori, neprofesioniști, în ceea ce privește gazetăria. Brucan a ocupat postul de redactor-șef adjunct al ziarului partidului până în 1956, el fiind un „ideolog neînduplecat”. Legat de numele ziarului rămâne și Combinatul Poligrafic „Casa Scânteii”, unde acesta a fost tipărit până în 1989. În anul 1965, ziarul avea un tiraj de 299548052, cu o medie de 820679 de exemplare tipărite zilnic. La izbucnirea Revoluției române din 1989, la ziar lucrau peste 300 de jurnaliști și „Scânteia” avea un tiraj de peste un milion și jumătate de exemplare în fiecare zi. În 22 și 23 decembrie 1989 a apărut un număr special, cu titlul Scînteia poporului, tipărit pe o singură față a paginii. Au apărut două numere și după aceea s-a trecut la titlul Adevărul, comitetul redacțional rămânând inițial același.
Medalia - Meritul pentru învățământ 1898 - 2000
Conform
Legii 29/2000, Ordinul Meritul pentru
Învățământ (în grad de Mare Ofițer, Comandor, Ofițer și Cavaler)
este o decorație
care se poate acorda cetățenilor români sau străini, personal didactic, de
cercetare științifică și alte categorii de personal, care au merite deosebite
în dezvoltarea învățământului de diferite tipuri, niveluri și forme de
organizare și în cercetarea științifică sau au contribuit la strângerea
legăturilor dintre instituțiile de învățământ din străinătate și cele din
România. Instituțiile și unitățile de învățământ de prestigiu din țară sau din
străinătate, care au o vechime de cel puțin 50 de ani, pot fi decorate, în mod
excepțional, cu Ordinul Meritul pentru Învățământ. Medalia Meritul pentru Învățământ este o decorație ce se
acordă cetățenilor români sau străini, personal didactic și alte categorii de
personal, pentru rezultate meritorii în promovarea învățământului de diferite
tipuri, niveluri și forme de organizare și în asigurarea condițiilor optime
pentru buna desfășurare a procesului de învățământ. Antecedentele distincţiilor
acordate pentru merite în educaţie merg până în 1876 – dată la care s-a înfiinţat
Medalia „Bene Merenti” (care răsplătea meritele persoanelor ce activau în
domeniile artelor, ştiinţelor, industriei şi agriculturii etc.). Lui Spiru
Haret, ministru al instrucţiunii publice şi al cultelor, îi revine meritul de a
iniţia, în 1898, Medalia „Răsplata Muncii pentru Învăţământul Primar”, precum
şi, în 1900, Medaliile „Răsplata Muncii pentru Învăţământul Secundar”,
respectiv Medalia „Răsplata Muncii pentru Învăţământul Profesional”. Aceste
trei medalii se vor unifica, rezultând Medalia „Răsplata Muncii pentru
Învăţământ”. Decoraţia se prezenta sub forma unei medalii circulare, cu efigia
regală înconjurată de inscripţia „CAROL I REGE AL ROMÂNIEI”. Pe revers era
redată inscripţia „CA / RĂSPLATĂ / MUNCII / PENTRU / ÎNVĂŢĂMÂNT”, în interiorul
unei cununi din frunze de stejar. Surmontată de o cunună formată din frunze de
laur, medalia se ataşa de o panglică de culoare roşie, având în centru o dungă
albă, având o treime din lăţimea panglicii. Această medalie îşi va înceta
existenţa în 1931 (o dată cu medaliile „Bene Merenti” şi „Răsplata muncii
pentru biserică”), în momentul instituirii Ordinului şi Medaliei „Meritul
Cultural”. Împărţit pe categorii, „Meritul Cultural” va răsplăti şi meritele
pentru „Şcoală” – este vorba de Categoria „F”, având panglica albă, cu trei
benzi roşii, panglică care era comună atât pentru Ordin, cât şi pentru Medalie.
Odată cu anul 1948 şi instituirea sistemului de decoraţii republican, meritele
din domeniul educaţiei vor fi răsplătite – la fel ca şi celelalte categorii de
merite – prin Ordinul şi Medalia Muncii (instituite în 1948, respectiv 1949).
În 1950, se vor înfiinţa titlurile de „Profesor Emerit”, respectiv „Învăţător
Emerit”. Spre deosebire de alte domenii care, în anii ’60-’70 ai secolului
trecut, au fost evidenţiate prin instituirea unor distincţii specifice (precum
„Meritul Cultural” şi „Meritul Sportiv”), educaţia nu va avea o distincţie
specifică. Meritele din acest domeniu puteau fi recompensate, de la caz la caz,
prin acordarea Ordinului (cu trei clase) şi Medaliei „Meritul Ştiinţific” (cu o
clasă), distincţii înfiinţate prin Decretul Consiliului de Stat nr. 737/1966.
De altfel, atât Ordinul, cât şi Medalia „Meritul Ştiinţific” aveau în însemnele
lor, ca element central, simbolul cărţii – ceea ce accentua ideea de răsplătire
a meritelor din domeniul educaţiei. După instaurarea, la sfârşitul anului 1989,
a regimului democratic, distincţiile mai sus amintite au fost abrogate, o dată
cu intrarea în vigoare a Legii nr. 29/2000 privind sistemul naţional de decoraţii.
În această lege cadru sunt amintite, în categoria decoraţiilor civile pe
domenii de activitate, Ordinul şi Medalia „Meritul pentru Învăţământ”. Nou creat, însemnul Ordinului se prezintă sub
forma unei cruci cu braţe egale, emailată alb, având capetele crucii lăţite la
margini şi braţele arcuite. Pe avers este redată o cunună ovală din frunze de
laur, emailată verde şi cu fructe roşii, care suprapune capetele braţului
orizontal într-un basorelief accentuat şi pare a se plasa sub capetele bratului
vertical; pe braţul vertical apare o torţă arzând. Pe reversul însemnului,
emailat în întregime în alb, se află inscripţia, cu litere aurite, „MERITUL
PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT 1898 – 2000” (datele sunt separate de text prin câte o
steluţă). Însemnul Medaliei are o formă circulară, având redată, pe avers, o
cunună deschisă din frunze de laur, în centrul căreia este redată o torţă
aprinsă. Pe revers apare inscripţia: „MERITUL / PENTRU / ÎNVĂŢĂMÂNT /
1898 – 2000”. Ordinul şi Medalia „Meritul pentru Învăţământ” au fost acordate
în primă promoţie în 2004, la propunerea Ministrului Educaţiei şi Cercetării.
Insigna - Cutezătorii
Cu rucsacul în spate
pe cărări de munte. La cort sau în cabană, în caz de vreme nefavorabilă.
Trezirea la 7:00 dimineaţa şi culcarea la 22:30. Aşa se desfăşurau în urmă cu
mulţi ani Expediţiile Cutezătorii, similare cu taberele la
munte din zilele noastre. Diferenţa constă în faptul că Expediţiile
Cutezătorii se desfăşurau sub girul Organizaţiei Naţionale a Pionierilor, iar
pe lângă drumeţiile pe munte, în căutare de comori etnografice sau de altă
natură, pe lângă tehnicile de campare şi de supravieţuire care se învăţau, în
regulamentul expediţiilor erau stipulate şi adunările pioniereşti, unde se
recitau şi se cântau diverse versuri despre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, despre
patrie şi partid. În afară de experienţă, pionierii aveau un Jurnal de
bord, care cuprindea poveşti şi imagini din expediţie şi cu care participau la
competiţia "Expediţiile Cutezătorii". Ei puteau câştiga Marele trofeu
"Busola de Aur", dar şi trofee mai mici, precum "Chemarea
Munţilor", "Cutezătorii", "Mioriţa", "Sfinxul
Carpaţilor", "Genţianele", "Egreta de fildeş" ş.a, în
urma unei competiţii organizate la nivel naţional. Dacă vremea nu era
favorabilă, atunci cei care participau la expediţie dormeau în cabane sau în
refugii. Fiecare echipaj avea un profesor comandant, dar şi un căpitan,
respectiv un secund din rândul pionierilor. Toţi copiii aveau funcţii bine
definite încă de la plecare, fotocineast, fotoreporter, bucătar, geograf,
ecolog, botanist etc. Expediţiile aveau câte un scop foarte clar definit dar şi
un regulament. Iată câteva extrase din regulament;. "Toţi membrii
echipajului trebuie să obţină confirmarea perfectei lor stări de sănătate prin
aviz medical scris. Fiecare echipaj va fi dotat cu truse medicale şi va fi
temeinic instruit de un medic în ceea ce priveşte: alimentaţia, dozarea
efortului fizic, evitarea accidentelor, prevenirea şi tratarea muşcăturilor de
viperă". "Dovedindu-se grijă deosebită pentru marile valori ale
tezaurului nostru artistic, istoric şi documentar, eventualele descoperiri
arheologice sau obiecte etnografice de valoare deosebită vor fi numai
fotografiate, descrise pe fişe speciale şi semnalate organelor de specialitate
ale Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste". (sursa - Jurnalul.ro)
Cutezătorii mai era și este denumirea unei publicații pentru
copii, un nume ce spune o poveste pentru fiecare și mai ales un nume care se
asociază imediat, atât pentru cei mici, cât și pentru cei mari, cu vârsta
copilăriei. S-ar zice că nimic nu-i nou sub soare. Cutezătorii a fost și pe
vremea copiilor de ieri, astăzi părinți, și continuă „să copilărească” și
pentru cei care azi își trăiesc copilăria. Multe lucruri s-au schimbat de atunci,
de când actualii părinți, chair și bunici au fost și ei copii, dar multe au
rămas la fel: bucuria jocului, spontaneitatea, curiozitatea și dorința de
explorare nu și-au epuizat resursele pentru copiii de acum. Încercând să se
adapteze prezentului, dar neirosind nimic din nostalgia vremurilor în care
jocul dicta regula, echipa redacțională îi introduce pe copii și tineri și pe
toți cei care se simt bine într-o lume a informației, în lectura unor subiecte
variate, pe teme de actualitate culturală sau valoroase oricând, pentru orice
generație. Conceptul grafic este și el în acord cu cerințele unei formule
cutezătoare și susține vizual conținutul. Revista Cutezătorii are ca
parteneri în proiectele sale educaționale Ministerul Educației și Cercetării,
firme de profil, asociații și organizații non-guvernamentale, parteneri media
care, împreună, contribuie la crearea unui climat mai civilizat și mai sănătos
pentru copiii de azi și de mâine. Publicația copilăriei este prezentă în rețeaua școlară, la nivel național. Lunar,
cititorii revistei (8 - 15 ani și nu numai) își regăsesc subiectele preferate
și le descoperă cu ajutorul îndrumătorilor. Revista
"Cutezătorii" se produce de către Editura Explorator Ploiești și este marcă înregistrată
la OSIM.
Insigna - Campion județean (rugby)
Rugby, scris
și rugbi este un sport cu
minge ovală, originar din Anglia. Numele jocului provine de la orașul englez
omonim, locul unde s-au formalizat prima dată regulile acestui sport. Mingea cu
care se joacă rugby-ul este de formă ovală, motiv pentru care sportul mai este
uneori numit „sportul cu balonul oval”. Cele două variante principale sunt
rugby în 15 sau rugby în 8 jucători. Rugby se joacă pe un teren dreptunghiular
având dimensiunile de 144 × 70 metri maximum, de cele mai multe ori acoperit cu
gazon. „Butul” (poarta), sub formă de H, este constituit din doi stâlpi
paraleli de 3,4 m în înălțime, la o distanță de 5,6 m, cu o bară
transversală aflată la 3 m de sol. Un meci durează 80 de minute, în două
reprize de 40 de minute și o pauză de 15 minute. Obiectivul jocului este de a
câștiga puncte prin: purtarea și culcarea mingii în terenul de țintă advers
(eseu); trimiterea mingii cu piciorul printre buturile adverse; eseu: 5 puncte;
transformarea eseului: 2 puncte drop-gol (lovitură de picior căzută): 3 puncte;
lovitura de pedeapsă: 3 puncte. Mingea se poate pasa numai înapoi cu mâna, sau
și înainte, dacă este lovită cu piciorul. Echipa adversă poate să recupereze
mingea printr-un placaj. De obicei asta înseamnă că unul sau mai mulți jucători
din echipa opusă prind pe jucătorul aflat în posesia mingii și îl blochează la
pământ. Jeton masonic
Produsul medalistic
de mai sus este un jeton masonic universal cu o singură față. Jetoanele sunt piese din metal sau alte materiale
nemetalice, asemănătoare ca formă şi ca dimensiune monedelor și sunt folosite
pentru declanșarea unui automat de muzică, pentru procurarea unor băuturi sau
mici obiecte, ori pentru acces într-o anume incintă, etc. Pe unele jetoane este
înscrisă chiar şi o valoare, sau numele unei firme, magazin, localitate, etc.
În cazuri deosebite jetoanele sunt folosite şi ca număr de ordine. În mod cu
totul special ele au fost precursoarele monedelor metalice, fiind folosite pentru
efectuarea unor plăţi pe plan local şi uneori ele reprezintau o sumă încasată
de membrii unor consilii de administraţie ale unor societăţi, pentru
participarea la ședinţe, şi care, ulterior, erau schimbate la casierii în
monedă adevărată. În câmpul central al piesei de mai sus, în interiorul unui cerc liniar
continuu este reprezentat simbolul general al masoneriei – un echer și un compas întrepătrunse încadrând litera
G mare de tipar. Piesa este confecționată din bronz, are forma rotundă cu
diametrul de 20 milimetri și poate fi admirată în colecțiile Muzeului Naținal
de Istorie a României. Există și alte simboluri masonice care apar frecvent pe bijuterii, medalii
și decorații masonice ca de exemplu:
- Compasul – dedicat tuturor masonilor, semnificând Spiritul
- Echerul – dedicat doar Marelui Maestru, semnificând Materia,
Spațiul, Echilibrul, fără el masonii nu pot șlefui “piatra brută”
- Steaua în cinci colțuri (pentaclul) – semnifică Lumina,
Inteligența, Știința
- Ramurile de accacia – semnifică Reînnoirea, Metamorfoza,
Inocența
- Litera G – se referea inițial la Geometrie - știința sacră
transmisă, azi cu ample și misterioase încărcături ezoterice.
Temuta, admirata sau dezavuata, Francmasoneria a
jucat si continua sa aiba un rol important in multiple planuri ale Romaniei.
Sub semnul echerului si compasului de sub ochiul unic, s-au desfasurat
evenimente majore ale neamului. Efervescenta masonica in Romania a atins o
considerabila cota in perioada pasoptista, considerata de istorici o generatie
de masoni. Sintagma este acoperita de adevar, daca luam in calcul ca cei vizati
apartineau unor societati secrete literare si masonice de la Bucuresti, Iasi,
Brasov, Chisinau, Cernauti. Printre exponentii de seama, desavarsiti in
lojile pariziene, ii gasim pe Balcescu, Rosetti, Kogalniceanu, Alecsandri,
Cuza, Negruzzi si I.C. Bratianu. Sub regele Carol I, nu mai putin de 12
din 19 prim-ministri au fost masoni, ca si alti importanti oameni politici ai vremii.
Acum, Francmasoneria romana a facut pasul catre Marea Loja Nationala. În fine,
in perioada Romaniei Mari, o figura proeminenta a fost primul-ministru
Alexandru Vaida-Voievod, incadrat in loja "Ernest Renan", alaturi de
Traian Vuia, Mihai Serban s.a. El a obtinut, datorita discutiilor cu omologii
sai masoni, premierii britanic si francez, Lloyd George si Georges Clemenceau,
acceptul unor importante revendicari teritoriale romanesti, inclusiv Basarabia.
Numele altor oameni care se afla si astazi, ori s-au aflat pana nu demult,
in primele randuri ale celebritatilor Masoneriei romanesti sunt: Petre Roman,
Viorel Hrebenciuc, Ioan Rus, Gelu Voican Voiculescu, Dumitru Prunariu, Lucian
Bolcas, Alexandru Ciocâlteu, Constantin Balaceanu Stolnici, Virgil Ardelean, Ioan
Talpeş, Ovidiu Tender, Irinel Popescu, Alexandru Bittner, Razvan
Teodorescu, Victor Babiuc, Gheorghe Zamfir, Crin Halaicu, Tudor Gheorghe,
Florian Pittis si Adrian Severin. Ziaristul si muzeograful Horia
Nestorescu-Balcesti, renumit pentru lucrarile sale de istorie a Masoneriei
romane, afirma ca: "Romanii datoreaza Francmasoneriei faurirea Romaniei
Moderne, a Independentei, a Regatului, a Statului national unitar si
suveran". Biserica Ortodoxa Romana este de cu totul alta parere.
Prin Hotararea Sfantului Sinod din 1937, la concluziile Mitropolitului Nicolae
al Ardealului, ramasa si astazi in vigoare, aceasta subliniaza in sapte puncte
urmatoarea sinteza: "Este o organizatie mondiala secreta, in care
evreii au un rol insemnat, avand un rit cvasi-religios, luptand impotriva
conceptiei crestine, impotriva principiului monarhic si national, pentru
a realiza o republica internationala, laica. Este un ferment de
stricaciune morala, de dezordine sociala. Biserica osandeste Francmasoneria ca
doctrina, ca organizatie si ca metoda de lucru oculta". Cuvintele
„francmason“, „francmasonerie“ sunt forma românească a cuvintelor englez free
mason, francez francmaçon şi german Freimaurer care
înseamnă „zidar,constructor liber“ şi reprezintă o moştenire a uneia din
rădăcinile francmasoneriei: breasla zidarilor care construiau biserici,
bazilicile şi catedralele în Evul mediu. Potrivit dicţionarului
enciclopedic „The New Encyclopedia Britannica“, francmasoneria este cea mai
vastă societate secretă din lume, răspândindu-se mai cu seamă datorită
întinderii în sec. al XIX-lea a Imperiului ritanic (mai corect spus ar fi
însă: „societate discretă“). Însă francmasoneria a funcţionat în secret doar
atunci şi acolo unde a fost interzisă de lege. Ea nu este prin natura ei o
asociaţie secretă, deşi prezintă asemănări cu Şcolile de Mistere din
Antichitate. Însă, potrivit definiţiei date de masonii înşişi, masoneria
este: „o asociaţie de oameni liberi şi de bune moravuri care conlucrează pentru
binele şi progresul societăţii prin perfecţionarea morală şi intelectuală a
membrilor săi.“ Despre Masonerie există două puncte de vedere: primul,
pro-masonic, prezintă masoneria ca pe o organizație fraternă, ai căror membri
sunt uniți de idealuri comune morale şi metafizice; în cele mai multe
dintre ramuri, de credinţa într-o fiinţă supremă. Câtă vreme masoneria tinde
spre perfecţionarea omului, este compatibilă cu orice credinţă sau convingere
sinceră şi nu ar trebui să apară probleme; al doilea, anti-masonic, prezintă
această organizație într-o lumină diabolică, socotind-o o pseudoreligie, cu o
organizare ermetică, antisocială, complotistă si satanista. Lojele
masonice sunt forme de organizare ale masonilor de oriunde.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu