luni, 10 aprilie 2017

INFO NUMIS MONDO - 90

1. Banca națională a Cambodgiei purcede la schimbarea bancnotelor comune destinate efectuării schimburilor economice.  
Pentru exemplificare, aici admiri doar vechea și noua bancnotă de 10000 riel. Pe aversul vechii bancnote este reprezentat chipul lui Norodon Sihanouk iar pe revers Palatul regal camabodgian. Norodom Sihanouk a fost un rege al Cambodgiei, care a trăit în perioada 31 octombrie 1922 – 15 octombrie 2012 și a condus statul în perioadele 1941 – 1955 și 1993 – 2004.
Palatul Regal al Cambodgiei a fost construit din inițiativa regelui Norodon Sihanouk la momentul mutării capitalei statului de la Oudong la Phnom Penh. În perioadele când familia regală nu este prezentă palatul este deschis spre vizitare publicului larg.
Pe aversul noii bancnote este reprezentat chipul lui Norodom Sihamoni iar pe revers templul Neak Pean. Norodom Sihamoni este actualul rege al Cambodgiei. El s-a născut la data de 14 mai 1953 și conduce statul din anul 2004, fiind fiul cel mare al fostului rege Norodon Sihanouk și al reginei  Monineath. El este instructor de dans clasic și până la întronare a fost ambasadorul Cambodgiei la UNESCO. 
Neak Pean (în traducere din limba khmeră - Șerpii încolăciți) este un templu budist construit în secolul al XII-lea sub domnia regelui Jayavarman VII. Templul este situat pe o insulă artificială circulară din imediata vecinătatea a orașului Angkor – vechea capitală a imperiul khmer.

2. Banca națională a statului african Burundi la înlocuirea bancnotelor aflate în circulație. Pentru exemplificare aici îți prezint doar vechea și noua bancnotă de 10000 franci.
Deși bancnotele au designul complet diferit personajele prezentate pe avers sunt aceleași: Louis Rwagasore și Melchior Nadadaye.  
Prințul Louis Rwagasore este un erou național al luptei pentru independență națională a statului Burundi, care s-a născut la data de 10 ianuarie 1932 și a decedat la data de 13 octombrie 1961. Îmbrățișând doctrina naționalistă a ajuns chiar primul ministru al statului.
Melchior Ndadaye a fost un intelectual și om politic din Burundi, care s-a născut la data de 28 martie 1953 și a decedat la data de 21 octombrie 1993. Este primul președinte democratic ales al statului Burundi, dar care după de 3 luni de la alegeri a fost asasinat în cadrul unei lovituri de stat dată de către fundamentaliști ceea ce a condus la un război civil pe timp de 10 ani.

3. Banca scoțiană Clydesdale a emis o interesantă bancnotă comemorativă de 5 pound. Aici îți prezint bancnota curentă (veche) dar și cea comemorativă (nouă). 
Pe aversul bancnotei vechi este reprezentat chipul lui Alexander Fleming. Sir Alexander Fleming a fost un bacteriolog scoțian, care s-a născut la data de 6 august 1881 și a decedat la data de 11 martie 1955. Pentru merite deosebite în domeniul său de studiu, el și alți doi cercetători ai lumii au fost recompensați în anul 1945 cu Premiul Nobel pentru Fiziologie și Medicină. El este acela care în anul 1929 a descoperit penicilina produsă de mucegaiul Penicillium notatum”.

Pe aversul bancnotei noi este reprezentat chipul lui William Arrol iar pe revers Podul Forth. Sir William Arrol a fost un om politic liberal și inginer constructor de poduri scoțian, care s-a născut la data de 13 februarie 1839 și a decedat la data de 20 februarie 1913. El a construit podul Fort.
Podul Forth (Forth Bridge) este un pod de cale ferată, construit în consolă, undeva în estul Scoției, la 14 kilometri est de Edinburgh. Podul proiectat de inginerii englezi Sir John Fowler, Sir Benjamin Baker și construit de compania inginerului Sir William Arrol a devenit un simbol al Scoției. Construcția podului a început în anul 1882, inaugurarea având loc în data de 4 martie 1890. Podul are lungimea de 2467 metri iar cea mai largă deschidere de consolă măsoară 521 de metri.

xxx

O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR

_________xxx________

CÂTEVA 
INSIGNE ȘI MEDALII
DIN JUDEȚUL CONSTANȚA

Informaţii generale despre medalistică  şi subiectul ei de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul  "Le Havre - Franţa".

INSIGNA este un obiect mic, foarte variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc. 
Insigna - Baza 3 Logistică teritorială "Marea Neagră" 
Responsabilitatea este prețul măreției
Insigna - 3 (Baza 3 Logistică teritorială "Marea Neagră") 
Baza 3 Logistică teritorială "Marea Neagră" - 5 ani 
Baza 3 Logistică teritorială "Marea Neagră" 
Responsabilitatea este prețul măreției
Baza 3 Logistică teritorială "Marea Neagră" 
Responsabilitatea este prețul măreției
Baza 3 Logistică teritorială Marea Neagră” este o structură militară a Armatei române, dislocate în garnizoana Mangalia și face parte din structura Statului Major al Forţelor Navale, însă cu subordonare pe linie de specialitate față de Comandamentul Logistic Întrunit. Inițial această structură militară a fost creată în anul 2007, ca un centru căruia i-au fost subordonate șase depozite. Apoi din anul 2010, an în care s-a transformat în bază de sprijin logistic, alte unități și subunități specializate în domeniu i-au fost subordonate. Astăzi prin cele 12 structuri – un depozit central, depozite mixte, depozite zonale și birouri de transporturi militare – gestionează stocuri operative și strategice, asigură sprijinul logistic al structurilor de luptă, organizează și conduce activități de scoatere din funcțiune / declasare și valorificare a bunurilor materiale, de menținere în stare de funcționare a echipamentelor militare, de operaționalizare și menținere la operaționalizare a structurilor logistice la nivel NATO. Deasupra am postat fanionul de identificare al acestei structuri militare. 
Centrul militar zonal Constanța 1968 - 2008
Ministerul Apărării
Centrul militar zonal Constanța 1968 - 2008
Consiliul județean 
Dintre atribuţiile  centrelor militare enumăr aici doar câteva: conducerea activităţilor de asigurare materială şi financiară, de menţinere a ordinii şi disciplinei militare şi a executării serviciului de garnizoană şi de gardă în unităţile dislocate în garnizoană; rezolvarea problemelor de cazare a trupelor dislocate în garnizoană, inclusiv a trupelor în trecere spre şi dinspre front; organizarea şi conducerea activităţilor privind apărarea locală antiaeriană; asigurarea efectivelor necesare pentru diferite activităţi destinate participării  la  înlăturarea efectelor loviturilor din aer ale inamicului asupra oraşului, repararea căilor de comunicaţii, înlăturarea efectelor unor calamităţi; achiziţionarea  de resurse materiale (alimente, echipament, carburanţi) şi trimiterea acestora pe front. Trebuie precizat că doar unele dintre centrele militare județene (de sector) au statut de centre militare zonale, lor subordonându-li-se de fapt centrele militare județene din zona de responsabilitate.  
Insigna - Facultatea de medicină - Constanța
Facultatea de medicină Constanța își desfășoară activitatea în cadrul Universității Ovidius” din Constanța. Adresa facultății este: Aleea Universităţii, nr.1, corpul B. În Facultatea de Medicină din Constanţa, pentru ciclul de studii universitare de licenţă, admiterea se organizează pe domenii de licenţă la următoarele specializări: Medicină în limba română (6 ani), Medicină în limba engleză (6 ani), Asistenţă Medicală Generală (4 ani) și Balneofiziokinetoterapie şi recuperare (3 ani). 
Insigna - Facultatea de științe economice
Constanța 2001 - 2005  
Profilul economic se regăsește în cadrul Universităţii “Ovidius” din Constanţa începând cu anul universitar 1990–1991. La început a funcţionat sub forma unei secţii de  Ştiinţe Economice la nivelul  Facultăţii de Ştiinţe şi ulterior la nivelul Facultăţii de Matematică şi Ştiinţe Economic. Facultatea de Ştiinţe Economice, ca unitate distinctă s-a înfiinţat în anul universitar 1995-1996 prin H.G. nr. 568/1995 şi O.M.I. nr. 4620/1995. Analizând schimbările intervenite de la an la an în mediul economico-social al regiunii, respectiv creşterea activităţii economice şi din alte domenii decât turism şi comerţ, în special din sectorul serviciilor financiar-bancare, corelat cu opţiunea manifestată de absolvenţii de liceu, s-a considerat oportună înfiinţarea unor noi specializări în cadrul facultăţii, şi anume: Contabilitate şi Informatică de Gestiune, Finanţe şi Bănci, precum şi Marketing şi Management. Oferta educaţională a facultăţii s-a diversificat nu numai prin creşterea numărului de specializări cerute pe piaţa muncii, dar şi prin formele de învăţământ practicate. Astfel, sesizând tendinţa de perfecţionare a pregătirii profesionale s-au înfiinţat studii aprofundate şi studii masterale în domeniile turismului, comerţului, serviciilor, afacerilor internaţionale, contabilităţii, administrării şi auditului proiectelor de afaceri. În acelaşi timp, pe lângă învăţământul de zi, s-a introdus în structură şi învăţământul la distanţă. Misiunea Facultăţii este de a pregăti specialişti cu studii superioare în domeniile- specializările din structură, la nivelul actualelor cerinţe de pe piaţa muncii şi exigenţelor prevăzute prin Cadrul Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior.
Portul Constanța - România
Gara maritimă - Farul Carol I - 1896
Istoria portului Constanta este strans legata de cea a orasului Constanta. Desi prima atestare documentara a Constantei este tarzie (sec.II D.Hr.) - anticul Tomis se descopera, prin marturii arheologice, inca din sec. VI Î.Hr.. Orasul-port a fost organizat initial ca un emporion - centru de schimb intre comerciantii greci si populatiile bastinase. Tomisul va adopta, cu timpul, toate caracteristicile evolutive ale unui polis grecesc. Influenta greaca se mentine pana in secolul I i.d.Hr., cand teritoriul situat intre Dunare si Marea Neagra intra sub stapanire romana. Portul cunoaste o viata economica prospera in secolele urmatoare, iar orasul preia numele imparatului Constantin. Dupa o scurta perioada de stapanire romaneasca, "pana la Marea cea Mare", teritoriul dobrogean este ocupat de armatele Imperiului Otoman. Cronicarii turci si calatorii europeni vor mentiona activitatea portului Kustendge (denumirea turceasca a orasului), care, desi modesta, va contribui la cresterea comertului zonal. In 1857 autoritatile turce concesioneaza construirea portului Constanta si a caii ferate Cernavoda-Constanta companiei engleze "Danube and Black Sea Railway and Kustendge Harbour Company Ltd." Portul Constanta beneficiaza, pentru prima data, de amenajari si dotari relativ moderne. Dupa Razboiul de Independenta, in anul 1878, Dobrogea revine Romaniei si, odata cu aceasta, apar primele preocupari pentru construirea unui port care urma sa fructifice pozitia strategica a Constantei si avantul economic inregistrat de tanarul stat. In opinia Regelui Carol I, portul Constanta "va deveni unul din cele mai insemnate ale Orientului si un izvor de bogatie pentru tara intreaga". Nu fara greutate, Regele a convins politicienii de valoarea inestimabila a proiectului. In aceste conditii, statul roman a rascumparat instalatiile portuare de la compania engleza, a contactat specialisti straini pentru intocmirea unor proiecte de largire a portului si a investit in construirea monumentalului pod de la Cernavoda. La 16 octombrie 1896 a avut loc inaugurarea oficiala a lucrarilor de constructie si modernizare a portului Constanta. In piatra de temelie a fost depus, de catre Regele Carol I, documentul care consfintea "intemeierea unui port la tarmurile vechiului Pont Euxin, unde din veacurile cele mai indepartate comertul a gasit un loc de adapost, unde atatea monumente istorice ne aduc aminte vechea dominatie a stramosilor nostri romani si unde s-a sfarsit poetul Ovidiu." Lucrarile de constructie au inceput dupa proiectul inginerului I.B. Cantacuzino si au fost continuate cu modificarile propuse de alti doi ingineri romani de exceptie: Gheorghe Duca si Anghel Saligny. In anul 1899, conducerea lucrarilor portuare a fost preluata de Saligny, constructorul podului de la Cernavoda. Pana in 1909, cand a fost inaugurat oficial portul Constanta, s-au efectuat lucrari de dragaj, au fost ridicate digul de larg, cel de intrare, cel de sud si cheurile, au fost construite 6 bazine, rezervoarele de petrol si, nu in ultimul rand, silozurile. In actul comemorativ din 1909 se exprima "nadejdea ca Dumnezeu va harazi Romaniei liniste si imbelsugare, ca sa putem ispravi cat mai curand portul intreg, menit sa slujeasca la propasirea economica a scumpei noastre patrii." 
În anii 30 se ia decizia ca vechea gară din lemn de la intrarea în port să fie demolată. În locul ei avea să fie construită cea mai impunătoare clădire art deco de servitute publică din oraş.  Deşi în acele vremuri gara era punctul central al oraşului, nodul de comunicaţii şi poarta de intrare şi ieşire din oraş. iar în mai toate oraşele aceasta era cât mai monumentală, gările Constanţei, exceptând pe cea veche de la Mamaia, care în anii ’30 era deja istorie, erau clădiri simple fără o arhitectură deosebită. Prin decizia construirii unei gări noi, Constanţa avea să se îmbogăţească cu unul din cele mai frumoase imobile de acest tip din ţară. La fel ca şi imobilul precedent - cel construit din lemn, şi noua gară avea dublu rol. Era atât gară maritimă cât şi gară feroviară, fiind terminusul european pentru celebrul Orient Express. Gara prezintă o simetrie longitudinală şi evident motivul ales este cel al pachebotului. Acest motiv este reprezentat prin feroneria geamurilor - balustrade de pachebot şi colaci de salvare - , feroneria de tip hublou, lanţurile de ancoră ce susţin pergola din beton. Ca orice gară şi gara din Constanța are două ceasuri mari pe faţadele principale. Ce le deosebeşte de alte ceasuri sunt perechea de delfini stilizaţi care flanchează cadranul. Din fericire restaurată impecabil, acumg gara găzduieşte spaţii de birouri şi ocazional pasagere fluviale când noul terminal de pasageri este prea aglomerat. În 1909, când Regele Carol I a inaugurat primul siloz al Portului Modern Constanța (autori: arh. Petre Antonescu și ing. Anghel Saligny), l-a întrebat pe Saligny cum vede el în continuare evoluția portului, deoarece Constanța este principala poartă către lume a țării și trebuie să fie la nivelul celor mai importante porturi europene. Saligny a replicat că, împreună cu Antonescu, au în plan să realizeze o Gară Maritimă majestoasă care va fi amplasată pe danele 11 și 12 ale portului. Atunci, pe acel loc se aflau niște clădiri din lemn, care aduceau mai mult cu niște magazii mai mari și care adăposteau, printre altele, Vama și Gara Feroviară – unde erau debarcați călătorii din trenul Orient-Express care luau în continuare vaporul spre Constantinopol. După anul 1910, arhitectul  Petre Antonescu proiectează o clădire în stil neo-românesc, cu funcțiuni multiple: Gară Feroviară, Gară Maritimă, Vamă, Poliția Portului, Restaurant, Săli de așteptare, etc. Acest proiect grandios, care avea pe axul central un turn foarte înalt prevăzut cu ceasuri la partea superioară, nu s-a mai realizat din cauza venirii războiului pe meleagurile noastre. În perioada interbelică s-au reluat discuțiile pentru realizarea acestei clădiri, dar cu dimensiuni mult mai mici, deoarece a fost interzisă intrarea trenurilor de călători în port. În anul 1930 s-a realizat o altă clădire proiectată de data aceasta de arhitecta  Crizantema Stămătescu în stil modernist și cu elemente Art Deco. După anul 1931 această clădire a fost modificată de câteva ori de către arhitectul Gheorghe Brătescu și a fost dată în folosință în anul 1935. Modificările au fost făcute și pentru faptul că demisolul avea cota sub nivelul mării și pe timpul lucrărilor infrastructurii s-au produs infiltrații – deși în proiectul inițial a fost prevăzută utilizarea unor betoane hidraulice cu adaos de tuf vulcanic importat din insula Santorini. Pentru a contracara aceste efecte s-au dispus lucrări suplimentare prin turnarea unei plăci din beton pe strat de piatră spartă și executarea unei șape hidrofuge, dren de piatră sub pardoseală, tencuieli impermeabile verticale, pe ambele fețe la pereții interiori și exteriori. Gara Maritimă, clasată în prezent ca monument istoric a fost concepută pentru a răspunde unor cerințe funcționale complexe – zona de acces public pentru călători cu spațiile conexe (hol de așteptare și primire, saloane de resturant pe clase, case de bilete, anexe), zona de control tranzit (control vamal documente și bagaje, poliție portuară, birouri), zona pentru funcțiuni administrative (căpitănie portuară cu birourile și anexele lor specifice) și zona cu funcțiuni private (locuințe de serviciu, sală de protocol cu anexe), inclusiv spații tehnice și pentru servicii de mentenanță. Cu un regim de înălțime D+P+2 +M, suprafața construită la sol a construcției este de 324,120 metri pătrați, iar aria desfășurată acoperă 5344 metri pătrați. Ca volumetrie, clădirea are un corp central și două aripi așezate simetric față de el. În afară de aspectul modernist al clădirii se remarcă elementele de Art Deco la ferestre și uși, iar la partea superioară, frontoanele sunt decorate cu doi delfini  în jurul unui scut (un vechi element de heraldică al Dobrogei), care are în mijloc un ceas. În socialism, datorită diminuării traficului de pasageri, clădirea a fost folosită ca sediu al Administrației Portului, funcție care s-a păstrat până astăzi. După anul 2000 s-au reluat propunerile de a se construi o nouă Gară Maritimă, dar într-un alt loc, la dana zero, lângă vechiul far Carol I, deoarece adâncimea mării de la danele 11-12 nu mai corespundea pescajului mult mai mare al actualelor nave de croazieră. Şi astfel, după anul 2005 s-au demarat proiectul și apoi lucrările noului Terminal de Pasageri, care astăzi are o capacitate de operare de 100000 de pasageri pe an. (Sursa - Arh. Radu CORNESCU) 
Farul maritim Carol I este situat în incinta portului Constanța, la Dana 0, și a fost inaugurat în data de 27 septembrie 1909. El este montat într-un turn de piatră și are înălțimea de 21,75 metri. Pe fațada dinspre sud a soclului a fost așezat basorelieful Regelui Carol I, pe fațada dinspre nord basorelieful lui Traian, iar pe latura de vest s-a amplasat inscripția "Portul Constanța – mărit și apărat de valurile mării sub domnia Regelui Carol I". Un element important al farului a fost efigia regelui Carol I, distrusă de comuniști dar refacută mai târziu, în anul 2002 de către artistul plastic Traian Marinescu. La loc vizibil pe soclul farului este aplicată și inscripția: “NOI CAROL I REGE AL ROMÂNIEI PUSAM ACEASTĂ PIATRĂ ÎN ZIUA DE 27 SEPTEMBRIE 1919 ÎN AMINTIREA INAUGURĂRII PORTULUI”
Municipiul Constanța este situat pe coasta Mării Negre, în partea de sud-est a României, în regiunea istorică Dobrogea, reședință a judeţului cu acelaşi nume şi cel mai mare oraș al regiunii de dezvoltare Sud-Est. Alături de oraşul Cluj Napoca, Constanța este orașul cu cel mai ridicat standard de viață din România. Conform recensământului din anul 2011, Constanța avea 254693 locuitori. Constanța este orașul cel mai vechi atestat de pe teritoriul României. Prima atestare documentară datează din anul 657 ÎEN, când pe locul actualei peninsule (și chiar sub apele de azi, în dreptul Cazinoului) s-a format o colonie greacă, numită Tomis. Deasupra am postat drapelul, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale oraşului, precum şi pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din municipiul Constanța, din vremuri diferite, dar și câteva trimiteri poștale ilustrate.
Farul genovez
Moscheea Carol I
Cazinoul
Vechiul Cerc militar
Grand Hotel
Delfinariu
Hotelul Bristol - Strada Carol
Hotelul Palace
Plaja Mamaia
Hotelul Regal
Palatul Prințului Sturdza
Sfânta Episcopie
Farul
Muzeul de artă
Palatul administrativ

Județul Constanța este județul cel mai urbanizat din România, populația care locuiește în orașe numărând puţin peste 500000 de locuitori din totalul de aproximativ 760000 de locuitori. Județul este situat în extremitatea SE a României, are o suprafaţă de 7071 kilometri pătrați, iar capitala judeţului este oraşul cu acelaşi nume, Constanţa. Ca subunităţi administrative judeţul are 3 municipii - Constanța, Medgidia și Mangalia, 9 oraşe - Băneasa, Eforie, Cernavodă, Hârșova, Murfatlar, Năvodari, Negru Vodă, Techirghiol, Ovidiu şi 58 de comune. Deasupra am postat harta, stemele interbelică, comunistă şi actuală ale judeţului, iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din județul Constanța, din vremuri diferite, alte frumoase locuri de vizitat dar și unele trimiteri poștale ilustrate.
Vedere - Saturn
Vedere - Costinești
Mănăstirea Peștera Sfântului Andrei
Cheile Dobrogei
Cetatea Carsium - Hârșova
Monumentul Tropaeum - Adamclisi
Canaralele - Hârșova
Plaja - Eforie Sud
Vedere - Eforie Nord
Vedere - Eforie
Casa Cotovu - Hârșova
Vedere - Mangalia
Vedere - Năvodari
Vedere - Neptun
Vedere - Olimp
Vedere - Saturn
Vedere - Vasile Roaită
Vedere Venus
Muzeul marinei militare - Mangalia
Sanatoriul balnear - Mangalia

__________ooOoo_________

O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
DIN INDUSTRIA
MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII,
ÎN LIMBILE ROMÂNĂ,
FRANCEZĂ ȘI GERMANĂ
Acțiune la purtător de 200 lei 1910
"TITAN" - Societatea anonimă 
a fabricilor de materiale de construcție - București 

Detaliu vignetă de pe o bancnotă 
fantezie din Slovacia

Câteva detalii vignetă de pe acțiuni franceze 

con_dorul@yahoo.com

MOUSAIOS - 13.04.2017

Niciun comentariu: