Forurile culturale europene
au declarat Anul 1975 – „Anul european
al ocrotirii monumentelor”. În
cadrul acestei acțiuni Poșta română a emis câteva efecte poștale dintre care,
mai jos, îți prezint câteva;
Tropaeum Traiani - Adamclisi
Tropaeum Traiani este un monument triumfal roman în
Adamclisi, județul Constanța, ridicat în cinstea împăratului roman Traian între
anii 106-109 D.Hr. pentru a comemora victoria romanilor asupra dacilor în anul
102 D.Hr. Acesta a fost reconstituit în 1977, după unul dintre modelele
ipotetice ale vechiului monument aflat în ruine. În muzeul adăpostit în
interiorul acestuia se găsesc părți din monumentul original. Construcția
este situată în regiunea podișului Negru Vodă, lângă comuna Adamclisi, la 60 km
sud-vest de Constanța, pe drumul național Călărași - Constanța. Tropaeum
Traiani este unul dintre cel mai importante monumente antice de pe teritoriul
României. Primele săpături au fost întreprinse începând cu anul 1882 de către
Grigore Tocilescu. Monumentul, în varianta în care a fost reconstituit de
către arheologi, este alcătuit dintr-un soclu cilindric, care are la bază mai
multe rânduri de trepte circulare, iar la partea superioară un acoperiș conic,
cu solzi pe rânduri concentrice de piatră, din mijlocul căruia se ridică
suprastructura hexagonală. La partea superioară se află trofeul bifacial,
înfățișând o armură cu patru scuturi cilindrice. La baza trofeului se află două
grupuri statuare care conțin fiecare reprezentarea trupurilor a trei
captivi. Înălțimea monumentului împreună cu trofeul este aproximativ egală
cu diametrul bazei și anume circa 40 m. De jur împrejur, cele 54 de metope din
calcar de Deleni, înfățișează în basorelief scene de război. Metopele erau
lespezi dreptunghiulare cu înălțimea de 1,48 ‐1,49 metri. Din cele 54 metope inițiale, se
mai păstrează 48. Deasupra metopelor se află o friză cu 26 de creneluri,
din care s-au păstrat numai 23, sculptate și ele în basorelief, care alcătuiesc
coronamentul nucleului circular.
Lupa capitolina (Romulus și Remus)
Lupoaica de pe
Capitoliu (Lupa Capitolina) este o statuie de bronz din secolul al VI-lea î.e.n.,
actualmente păstrată la Muzeul Conservatorilor din Roma. Romulus şi Remus
(fondatorii mitici ai Romei, copiii zeului războiului Marte şi ai vestalei Rhea
Silvia) au fost adăugaţi de Antonio del Pollaio, în anul 1509. Lupoaica
împreună cu Romulus şi Remus simbolizează originea legendară a Romei şi
totodată caracterul sacru şi etern al oraşului şi al puterii sale. Imaginea
lupoaicei apare pe multe monede romane antice. Statul italian a făcut
cadou României cinci copii ale grupului statuar, între 1906 şi 1926. Acestea au
fost instalate la Bucureşti (1906), Cluj (1921), Chişinău (1921), Târgu Mureş
(1924) şi Timişoara (1926) ca simboluri ale latinităţii şi unităţii românilor
din toate provinciile româneşti.
Columna lui Traian
Columna lui Traian este un
monument antic din Roma, construit din ordinul împăratului Traian,
pentru comemorarea victoriei sale în Dacia, care s-a păstrat până în zilele
noastre. Monumentul se află în Forul lui Traian, în imediata apropiere -
la nord - de Forul roman. Terminată în anul
113 columna are exteriorul prevăzut cu un faimos basorelief
sculptat, în formă de spirală, care reproduce artistic sub o formă epică
războaiele dintre romani și daci purtate de Traian pentru cucerirea
Daciei. Columna are o înălțime de aproximativ 30 de metri și conține 18
blocuri masive de marmură de Carrara, fiecare cântărind 40 de
tone. În anul 1536, soclul Columnei a fost eliberat din ruinele Forului
lui Traian din ordinul Papei Paul
al III-lea. Marele arhitect Fontana s-a ocupat de restaurarea lui, începând cu
1558. În 1589 - 1590, în locul statuii lui Traian, aflată inițial în vârful
columnei, dar dispărută încă din antichitate, a fost așezată o statuie a
Sfântului Petru.
Cetatea Grădiștea Muncelului
Cetatea Grădiștea Muncelului, cunoscută sub
numele Sarmizegetusa Regia (Sarmizegetusa
Basileion) a fost capitala statului dac, ridicată la jumătatea secolului I
- Î.Hr. Este situată în apropierea satului actual Grădiștea Muncelului (județul
Hunedoara), pe Dealul Grădiştii, la circa 1200 m altitudine. Este compusă
din trei părţi: aşezarea civilă, cu cartierele amplasate pe mai multe terase,
cetatea şi zona sacră. În jurul Sarmizegetusei, pe valea râului Grădiştea se
găseau mai multe aşezări civile şi pâlcuri de case răsfirate între marile
cetăţi dacice. Pentru amplasarea diferitelor construcţii şi asigurarea spaţiului
necesar extinderii aşezării, dacii au recurs la tehnica terasării versanţilor
muntoşi iar unde au fost nevoie, marile terase le-au sprijinit cu ziduri
puternice în tehnica murus Dacicus. Cetatea de pe Dealul Gradistei este cea mai mare dintre
fortificatiile dacice, fiind centrul strategic al sistemului defensiv dacic din
Munții Oraștiei și cuprinzând șase citadele. Fortăreața, un patrulater alcătuit
din blocuri masive de piatră (murus dacicus), a fost construită pe cinci
terase, pe o suprafață de aproximativ 30000 metri pătrați. Zidul cetății avea 3
metri grosime și o înălțime de aproximativ 4 - 5 metri în momentul finalizarii
constructiei lui. Cetatea are o configurația unui hexagon cu laturile inegale.
Către vest a fost o așezare civilă unde s-au locuinte, ateliere, magazii,
hambare și rezervoare de apă. Obiectele de dimensiuni reduse, găsite la
Grădiștea Muncelului sunt de forme și dimensiuni diferite. Ies în evidență un
vas cu o inscripție cu litere ale alfabetului latin, „DECEBALVS PER SCORILO”,
niște blocuri de calcar cu litere grecești și câteva monede din aur cu
înscrisul „KOSON”. Inventarul arheologic găsit la sit dovedește ca societatea dacică
avea un standard înalt de viata.
Cetatea Severinului - Turnu Severin
Desi nu se cunoaste exact anul in care a
fost construita Cetatea Severinului,
istoria indica anul 1233 ca fiind cel in care au fost ridicate zidurile unei
noi cetati, care avea sa poarte numele de Severinopolis. Numele i-a fost dat
dupa cel al imparatului Septimiu Sever, in timpul domniei caruia Drobeta fusese
ridicata la rang de colonie. Regele maghiar Andrei al II-lea a transformat
vechea fortareata in cetate de aparare, pe care a predat-o in 1247 Cavalerilor
Ioaniti. Fiind ridicata strategic, pe malul Dunarii, cucerirea ei ar fi
insemnat o mare victorie pentru oricine si un pas inainte catre alte teritorii
cucerite. Asa se face ca in secolul XIII, Cetatea Severinului ajunge de multe
ori in bataia tunurilor bulgare, tatare, turce si chiar ungare (in vremea in
care ungurii isi doreau Oltenia cu mare ardoare). Numai la sfarsitul secolului
XIII, de exemplu, regele Stefan al Ungariei a dus cinci razboaie cu bulgarii
pentru apararea cetatii. Dupa o istorie zbuciumata, Cetatea Severinului ajunge
in anul 1406 la Mircea cel Batran , care era la acea vreme Ban al Severinului.
Zidurile cetatii au fost martorele tratatului de alianta antiotomana semnat de
Mircea cel Batran si regele maghiar Sigismund de Luxemburg. La 1524 cetatea
ajunge in mainile turcilor (Soliman Magnificul), pentru ca doi ani mai tarziu
sa fie demolata, iar pietrele sale utilizate la construirea altor cetati la sud
de Dunare. Din vechea cetate nu mai ramasese in picioare decat un turn, denumit
de localnici Turnul lui Sever – in amintirea celui care ridicase vechea cetate.
Reconstructia cetatii a durat aproape 300 de ani. Mult mai tarziu, in
1936, in urma unor sapaturi arheologice a fost descoperit planul initial al
cetatii: avea forma dreptunghiulara, doua ziduri construite din pietre de rau,
trei turnuri si era inconjurata de un sant adanc de aparare. In anul 2009,
Cetatea Severinului a intrat intr-un program amplu de renovare, printr-un
proiect realizat de primaria orasului si finantat de Uniunea Europeana prin
Programul Operational Regional 2007-2013. Interesant este insa ca in timpul
lucrarilor de reabilitare, arheologii au descoperit un adevarat tezaur monetar
format din 160 de monede turcesti, maghiare si chiar denari, dar si bucati de
arcuri si sageti, fragmente de tun, camasi de zale si oseminte umane.
xxx
O PASTILĂ DE UMOR
DOUĂ EPIGRAME
ALE AUTORULUI BLOGULUI
DESPRE APETENȚA LUI
DE A MERGE LA VOT
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
__________xxx__________
CÂTEVA
MEDALII ȘI INSIGNE
DIN JUDEȚUL IAȘI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte
variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent
metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin
imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Pompierii Iași 1835
Istoria
consemnează încă de prin secolul al XVII-lea nenumărate focuri care au ars
spinarea gârbovită a Iaşului, făcând scrum, deopotrivă, bordeie şi curţi
boiereşti. Amestecate în chipul cel mai bizar cu putinţă, conacele trainice, de
piatră, trăiau alături de căsuţe pitice, acoperite cu paie, stuf sau draniţă,
acoperişuri în pericol să ducă vâlvătaia focului mai departe, chiar şi la cea
mai neînsemnată scânteie. Pârjolurile căpătau proporţii înspăimântătoare,
răspândindu-se rapid din mahala în mahala, fără ca vreo mână omenească să poată
interveni la timp. În urma unui astfel de prăpăd, oraşul rămânea pustiu,
cocioabele numai scrum, iar în praful uliţelor puţinii supravieţuitori îşi
jeleau soarta. În asemenea împrejurări, stăpânirile vremii se îndărătniceau să
facă oleacă de ordine şi să încropească unele măsuri pentru ca următorul foc să
nu aibă aceleaşi urmări. Aşa se face că, pe la 1777, Divanul Domnesc a dat
grija „focurilor“ în seama podarilor oraşului, care aveau datoria de a
interveni în grabă într-o astfel de situaţie. „În anul 1809, la sesizarea administraţiei ruse, Divanul Moldovei ia măsuri «pentru întâmplare de foc»: se
cumpără caii necesari şi sacalele cu apă, tulumbe (pompe) de la Kiev, se
înmulţeşte numărul hornarilor, iar locuitorii sunt obligaţi să vină cu uneltele
lor şi să ajute la stingerea focului“. Pe la 1815, prin hotărâre domnească,
toate mănăstirile din Iaşi trebuiau să aibă, în mod obligatoriu, şase căzi
pline cu apă, gata să fie utilizate în caz de incendiu, şase căngi şi şase
topoare. De asemenea, erau interzise construcţiile din lemn şi păstrarea unor
cantităţi însemnate de păcură sau praf de puşcă în dughene. „La 1827, iulie în
19 au fost focul cel mare în care s-a topit ispisoace şi acte vechi ale
pământului, aflătoare în arhiva Vistieriei şi a Divanului, ce se ţinea de
condicarul Curţii sau izbaşa“, scria cronicarul Manolache Drăghici.
acest din
urmă nefericit eveniment a determinat autorităţile timpului ca rudimentarele
organizări ale tulumbagiilor să iasă din letargie şi să poruncească atât măsuri
pentru prevenirea incendiilor, cât şi grabnica aprovizionare a oraşului cu cele
trebuitoare hranei şi reconstrucţiei locuinţelor distruse. De aceea, stăpânirea
măreşte numărul oamenilor necesari la mânuirea tulumbelor, organizează aprovizionarea
cu apă prin înmulţirea sacagiilor şi aparilor, iar în turnul Goliei, care era
mult mai înalt atunci, se aşază un vestitor. Oraşul era supravegheat pe baza
câmpului vizual. Unde se vedea că iese fum nefiresc, erau anunţaţi pompierii.
Bineînţeles, deplasarea se făcea călări, cu sacale“. Regulamentul Organic pus în aplicare, în
Moldova, la 1 ianuarie 1832, este documentul care statorniceşte primele măsuri
de apărare a oraşelor împotriva incendiilor: „Spre a se feri oraşul de
primejdia focului, la care a fost supus în atâtea rânduri, se vor lua toate
măsurile feritoare obicinuite la asemenea împregiurări, din care cea dintâi
măsură este prevăzută prin legiuire ca să fie îndestulare de apă în oraşe.
Osebit de aceasta, 4 havuzuri de piatră, largi şi încăpătoare de apă, se vor
zidi în pieţele oraşului, unde vor sta şi sacalele şi uneltele focului întru
păstrare“. Documentul mai prevedea înfiinţarea unei bresle de tulumbagii,
alcătuită din 24 de oameni conduşi de un căpitan, scoaterea cantităţilor mari
de „materii arzătoare“ din oraş („cherestea, păcură, stuh, fân“), iar
locuitorii oraşului să aibă pe la casele lor unelte trebuitoare în cazul unei
„întâmplări de foc“: funii, căngi, scări, căzi cu apă. Deşi prevăzute în mod
expres, aceste măsuri nu au fost puse în aplicare, uneltele fiind stricate, iar
interesul Sfatului Municipal în a le repara, extrem de scăzut. Astfel că
focurile au continuat nestingherite să decimeze oraşul. La 25 iunie 1833, un
foc mare, pornit din mahalaua Tătăraşilor, a făcut scrum 262 de case şi două
biserici, însă autorităţile şi marii boieri nu s-au trezit din nepăsare nici în
acest ceas, averile lor fiind adăpostite de ziduri sigure de piatră. Despre
incendiul izbucnit în Tătăraşi „Albina Românească“ scria: „Îngustimea uliţelor,
mulţimea căsuţelor fără siguranţie făcute şi negrijirea de a acoperi casele cu
oale sau cu tablă în acest feliu repede păşind din vale în deal, flacăra în al
ei curs cuprindea bordeie, biserici, şi care şi în culme ajungând, s-au
dezbinat în două ramuri, una spre Sf. Vineri, alta spre Beilic“. Totuşi,
această întâmplare nefericită avea să mişte cât de cât lucrurile şi, mai ales,
atitudinea autorităţilor.
La ordinul generalului Kisselef, Sfatul administrativ
propune înfiinţarea unei „roate“ (companii) de pompieri, înzestrată cu toate
uneltele necesare în caz de foc. Compania era din 3 ofiţeri, 9 unterofiţeri
(subofiţeri), 2 barbancici (cei care aveau grijă de cai), 90 de soldaţi
pojarnici (pompieri) şi un conoval (fierar). „Se hotărăşte, tot atunci,
construirea a 12 maşini pentru adus apă, fiind angajaţi în acest scop doi
meşteri din Iaşi, Carl Rihter şi Iohan Kapusanschi, cu preţul de 800 de lei
maşina. Tot ei se angajează să facă şi 100 de cofe. Tulumbe noi (de la
Petresburg) sunt aduse la Iaşi cu boii, de la Sculeni “. Proiectul este
înaintat spre aprobare cancelariei domneşti, la 3 ianuarie 1835, iar pe 22 mai
este consemnată oficial existenţa şi funcţionarea „roatei.“ De la 15 mai 1835,
„roata“ a început să funcţioneze, sub comanda căpitanului Bacinschi şi a
locotenenţilor Racliş şi Măcărescu. Pojarnicii ieşeni aveau la dispoziţie 76 de
cai, 24 de sacale, patru tulumbe şi cinci căruţe. Pentru că lucrurile fuseseră
organizate în stil cazon, cât se poate de serios, o dovedeşte şi faptul că
proiectul aprobat la 1835 prevedea şi portul unei uniforme specifice: „vor avea
mundire, după forma de pedestrime a Miliţiei… cu guler vânăt şi cu şase bunghi
albi. Pantalonii cu postav sur, căzăceşti, cu vipisca vânătă“. De-a lungul anilor
pojarnicii de la Iaşi, deveniţi între timp pompieri în subordinea Ministerului
de Interne, au utilizat, pe rând, de la tulumbe şi sacale, care de unelte de
tip Knaust (1882), până la primele autopompe-cisterne cu rezervor de 1000 de
litri, produse, prin anii ‘40 ai secolului
trecut, la Arad şi stingătoare manuale „Pompier“, cu praf şi spumă.
În anul
1949, pompierii au fost dotaţi cu primele autopompe cisterne Praga, fabricate
tot la Arad, după licenţă cehoslovacă, primele lor maşini moderne. După anul
2001 pompierii au primit în dotare autospeciale de medie intervenţie tip DAC
LANCER 444 şi autoutilitare Mercedes Vito 110 D, pentru descarcerarea
persoanelor în cazul accidentelor rutiere grave. Iar de curând, au primit
autospeciale IVECO Magirus, practic maşini utilate şi dotate cu echipamente de
intervenţie de ultimă generaţie.
În zilele noastre, în conformitate cu
legislaţia de aliniere la cea a Uniunii Europene, unităţile de pompieri
militari din România au fost reorganizate şi restructurate, devenind
Inspectorate pentru Situaţii de Urgenţă, cu mult mai ample și diverse misiuni.
Inaugurarea Abatorului și a Târgului de vite
Primăria comunei Iași
Abatorul clădit de comuna Iași - 1893
Fostul
Abator Iasi sau Intreprinderea de Industrializarea Carnii Iasi s-a aflat pe strada Aurel Vlaicu nr.78, in
apropierea liniei de tramvai Iasi - Dancu. Dupa cum reiese din documentele de
arhiva inca in anul 1881 exista o taietoare pentru animale mari si mici,
situata pe malul stang al Bahluiului, construita din lemn si care era cu totul
necorespunzatoare pentru menirea pe care o avea. Primele discutii in legatura
cu construirea unui nou abator au inceput in anul 1878, dar care vor dura pana
1884, cand incepe licitarea constructiei abatorului, la care participa diferiti
antreprenori din Iasi, licitatii care vor dura aproximativ 10 ani. In 1886, una
din numeroasele comisii constituite pentru alegerea locului destinat
construirii noului abator, stabileste portiunea cuprinsa intre paraul Ciric si
drumul care merge la mosia Sf. Ioan (actuala strada Aurel Vlaicu). In 1891 o
astfel de comisie se va ocupa din nou de alegerea locului de amplasare a
abatorului. In acelasi an se publica un concurs pentru intocmirea de planuri
pentru constructia noului abator, instituindu-se si doua premii in acest scop,
unul in valoare de 700 lei si altul in valoare de 3000 lei. Concursul a fost
publicat in ziarele engleze, franceze, germane si belgiene. In sfarsit, dupa
ani de amanari si reveniri lucrarile de constructii ale noului abator au fost
incepute in anul 1893, iar in 1897 la 27 mai s-a incheiat contractul intre
consiliul comunal si ing. Charles Chaigneau, prin care acesta din urma se angajeaza
sa conduca lucrarile de constructii ale abatorului comunal. Valoarea totala a
proiectului a fost de 1268000 lei, constructia fiind data in antrepriza
Societatii Romane de Constructii. Festivitatile de inaugurare ale abatorului si
targului de vite au avut loc la data de 20 octombrie 1897, data ce coincidea cu
tinerea targului anual de vite, cand crescatorilor care prezentau animalele
cele mai frumoase, li se acordau premii in bani si medalii. In decursul vremii
s-au mai facut o serie de amenajari, modificari si completari la vechile
constructii, incat Abatorul Iasi cuprinde in ordinea fluxului tehnologic
sectoare de activitate delimitate administrativ si caracterizate prin procese
de munca diferite formand un ansamblu industrial, amplasat pe o suprafata de 8
ha. În data de 11 iunie 1948 I.R.I.C. Iasi (Intreprinderea Regionala de
Industrializarea Carnii Iasi) ia denumirea de "Sovalcar", societate
pentru valorificarea carnii. La data de 9 octombrie 1948 se schimba din nou
denumirea in "Comcar" (comertul carnii) si se defalca in doua
intreprinderi sub denumirea de "Comcar" si I.I.C. Abator. Aceste doua
intreprinderi depun o rodnica activitate timp de 1 an, dupa care la 1 ianuarie
1951 se unifica sub denumirea de "Trustul Regional pentru Industrializarea
Carnii" cu doua unitati: - I.P.A.S.A. Iasi și I.P.A.S.A. Pascani. La data
de 1 iunie 1951 Trustul I.P.A.S.A. Pascani este desfiintat, rămânând o o
singura unitate pe regiune cu sediul la Iasi, dandu-i-se o alta denumire de
I.R.C.I.A. (Intreprinderea Regionala Comerciala a Industriei Alimentare). Aceasta
noua denumire de intreprindere dureaza de o jumatate de an, cu o activitate
rodnica ca in urma unei hotarari tot a ministerului, sa se desfiinteze la data
de 15 ianuarie 1952. I.R.C.I.A. se transforma in I.R.I.C.(Intreprinderea
Regionala de Industrializarea Carnii) si O.R.A.C.I.A. (Oficiul Regional pentru
Achizitionarea Colectarea si Ingrasarea de Animale). O.R.A.C.I.A. dureaza un
scurt timp de activitate, caci tot in urma unei hotarari luate de minister se desfiinteaza
pe data de 1 octombrie 1952 si capata alta denumire O.R.A.C.A. (Oficiul
Regional de Achizitii si Colectare Animale). O.R.A.C.A. are in subordine mai
multe sectii: Tg. Frumos, Harlau, Negresti, Codaiesti, Roman, Vaslui, Murgeni,
Husi si Tecuci. La 1 octombrie 1959 ORACA recapătă denumirea IRIC. La data de 1
octombrie 1969 I.R.I.C. impreuna cu celelalte unitati de industrie alimentara
din orasul Iasi se comaseaza intr-o singura unitate: "Combinatul de
Industrie Alimentara", combinat care dureaza pana la data de 1 februarie
1971, cand unitatile componente devin unitati de sine statatoare, cu gestiune
economica proprie. Din anul 1991 abatorul s-a inchis, spatiile fiind inchiriate
unor firme de fasonat otel-beton si de fabricat mobila si cartoane. Se poate
spune acum că acolo functioneaza abatorul de taiat otel-beton, scanduri si
cartoane.
Insigna - I.M.F. Iași (Institutul de medicină și farmacie) 1950 - 1990
Au trecut 40 ani, când?
Universitatea de Medicină şi Farmacie "Gr.T.Popa"-
Iaşi (denumire veche Institutul de medicina si
farmacie - Iasi), fondată in
anul 1879, este unul din cele mai vechi așezăminte de învățământ superior din
România. Sediul principal al Universităţii se află în Palatul
Calimachi, datat 1793. Sus am postat logo-ul universităţii şi sediul
său central. Universitatea de
Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa”, dispune de 4 facultăți și 4 colegii
universitare. Cele patru facultăți sunt; Medicină, Medicină Dentară, Farmacie și Bioinginerie Medicală. Cu un corp
didactic format din 800 cadre didactice, pregătește aproximativ 9000 de
studenți în 7 categorii de specialități, dintre care 4 într-un domeniu nou
(unic în țară) - bioingineria. Pregătirea continuă, prin învățămant
postuniversitar înglobează peste 3500 studenți, doctoranzi, oferind peste 90 de
cursuri postuniversitare anual. Dată fiind necesitatea instruirii continue,
s-au inițiat și cursurile la distanță. Universitatea dispune de o Bibliotecă
Centrală Medicală, cu peste 470000 volume, computerizată, cu acces la
informații on-line, de biblioteci de specialitate la fiecare disciplină, săli
de lectură, 28 laboratoare. Practica medicală universitară și cercetarea
clinică se desfășoară în cele 55 clinici de specialitate organizate în 12
spitale clinice universitare, în cele 2 policlinici universitare, în Centrul de
Cardiologie (unic în Moldova), precum și în Centrul de Dializă.
Placheta - Ceferiada Iași '79
Ediția a III-a Finala pe țară 8 - 9 septembrie 1979
Ceferiada a
fost o acţiune
sportivă de masă organizată în cadrul marii competiţii sportive naţionale Daciada. La
această competiție participau cu entuziasm masele de oameni ai muncii din
ramura industrială – transporturi pe calea ferată.
Insigna - Daciada - Ceferiada
Născută în urma unei
"indicaţii" venite direct de la cabinetul 1, Daciada a
fost gândită drept o mişcare sportivă de amploare, organizată din doi în doi
ani, având finale pe întreaga ţară la toate disciplinele sportive. A apărut la
ideea lui Nicolae Ceauşescu şi a fost botezată astfel parcă special pentru a
satisface nevoia conducătorului ţării de a sublinia încă o dată originea
daco-romană a naţiunii. Practic,
obiectul Daciadei îl constituia sportul de masă. Sub imensa "pălărie"
a acestei competiţii se reuneau toate disciplinele sportive, practicate
teoretic numai de amatori. Dar amatori erau toţi, deoarece, indiferent că era
vorba de fotbal, handbal, oină, popice sau aero-modelism, toţi sportivii
trebuiau în mod obligatoriu să fie încadraţi în câmpul muncii, în timp ce
activitatea de performanţă ar fi apărut doar în urma pregătirii din timpul
liber. O aberaţie, desigur, mai ales că toţi sportivii care au avut rezultate
internaţionale înainte de decembrie ’89 au fost cât se poate de profesionişti.
Însă, pentru că ideologia comunistă nu permitea oficial deviaţionisme de tipul
sportivului profesionist, toţi performerii şi-au mascat adevărata activitate
sub forma unor încadrări în serviciu în funcţie de cluburile la care activau.
La Steaua erau trecuţi în Armată, la Dinamo, în Ministerul de Interne ş.a.m.d.
Sus am postat logo-ul competiţiei sportive naţionale "Daciada".
Căile Ferate Române (C.F.R.) este compania națională de transport feroviar a României. CFR administrează infrastructura, transportul de călători și marfă pe calea ferată din țară. Rețeaua este integrată semnificativ cu alte rețele feroviare europene, oferind servicii paneuropene de transport de pasageri și marfă. CFR, ca instituție, a fost fondată în anul 1880, după ce prima cale ferată pe teritoriul actual al României a fost deschisă în anul 1854. Sus am postat logo-ul Companiei naţionale CFR.
Concurs protecția muncii Iași 1980
Protecția muncii reprezintă ansamblul de acțiuni și măsuri pentru
prevenirea riscurilor profesionale, protecția sănătății și securitatea
lucrătorilor, pentru eliminarea factorilor de risc și accidentare prin
informarea, consultarea, instruirea, protejarea lucrătorilor și a
reprezentanților lor. În țara noastră măsurile de protecția
muncii sunt reglementate prin Legea 319 din 2006 - Legea
securității și sănătății în muncă si a normelor de aplicare a acesteia ,
norme de protecția muncii și instrucțiuni specifice de
securitate și sănătate în muncă. Toate societatile comerciale sunt obligate sa
asigure angajatilor lor conditiile necesare impuse de lege cu privire la
Protectia Muncii. In cazul in care societatile nu detin toata documentatia
necesara iar angajatii nu sunt instruiti specific cu privire la activitatea pe
care o depun, angajatorul risca amenzi intre 3500 si 7000 lei.
Municipiul Iași este reședința județului Iași și principalul
centru urban din nord-estul României. Iașii au fost
capitala Moldovei în perioada 1564 - 1859, una dintre cele două
capitale ale Principatelor Unite între 1859 - 1862 și
capitala României între 1916 - 1918. Conform datelor recensământului
din anul 2011 municipiul Iași număra 263410 locuitori și era astfel
al patrulea oraș ca mărime din România. Iașii sunt centrul cultural,
economic și academic al Moldovei. Peste 60000 de studenti trec pragul
universitatilor din oras. Aici a fost fondată și funcționează prima
universitate din România, Universitatea Al. I. Cuza, astăzi una
dintre cele mai prestigioase instituții academice din țară, precum și alte
patru universități publice și șapte particulare. Orașul Iași a fost
menționat pentru prima oară într-un privilegiu comercial emis în 1408 de
către domnul Moldovei, Alexandru cel Bun. Totuși, deoarece existau clădiri
mai vechi de această dată (spre exemplu presupusa Biserică armeană construită
în anul 1395), se crede că orașul este mult mai vechi, cel puțin cu câteva
decenii înainte de această dată. Sus am postat stemele interbelică, comunistă și actuală,
iar dedesubt pozele câtorva monumente de cultură și arhitectură din municipiul Iași, dar din vremuri diferite.
Palatul Braunstein
Fabrica de antibiotice
Banca Moldova
Berăria Bragadiru
Biserica Bărboi
Biserica Barnovschi
Biserica Golia
Biserica Sfântul Sava
Biserica și Spitalul Sfântul Spiridon
Casa Iordache Balș
Gara
Institutul agronomic
Institutul de domnișoare Humpel
Institutul Notre Dame de Sion
Mănăstirea Frumoasa
Galata și Vedere generală
Prefectura
Primăria
Școala normală de fete Mihail Sturdza
Școala normală Vasile Lupu
Școala primară de băieți Gheorghe Asachi
Școala Reuniunea femeilor române
Spitalul izraelit
Spitalul regional al asigurărilor sociale
Uzina mecanică Nicolina
Muzeul Unirii
Teatrul național Vasile Alecsandri
Universitatea Alexandru Ioan Cuza
Palatul Culturii
Castelul Sturdza - Miclăușeni
Mănăstirea - Hadâmbu
Palatul Cuza - Ruginoasa
Muzeul de arheologie - Cucuteni
Conacul Negruzzi - Voinești
Vechiul castel Roșnoveanu - Pașcani
Școala de băieți și Monumentul eroilor - Tg.Frumos
__________ooOoo__________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
DIN INDUSTRIA BANCARĂ
Acțiune 500 lei 1940
Societatea pe acțiuni "BANCA POIANA"
localitatea Poiana Sibiului, judeul Sibiu
Detaliu vignetă de pe o bancnotă haitiană
Două detalii vignetă de pe bilete
spaniole de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 22.04.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu