Mai jos admiri și alte fotografii reprezentând monumente de
cultură și arhitectură din localitatea olandeză DOORWERTH,
municipiul RENKUM, provincia GELDERLAND, din
vremuri diferite, câteva trimiteri poștale ilustrate și două,
insigne locale. Deasupra am postat o acțiune locală.
Castelul
Castelul - vedere aeriană
Poarta castelului
Ștrandul
Terasa Hotelului Duno
Podul
Monumentul
Trimiteri poștale
Set 2 insigne locale
xxx
UN DIALOG EPIGRAMATIC
O PASTILĂ DE UMOR
O VORBĂ DE DUH
DE LA ÎNAINTAȘI
__________xxx__________
CÂTEVA MEDALII
ȘI INSIGNE ROMÂNEȘTI
Informaţii generale despre medalistică şi subiectul ei
de studiu, MEDALIA, poţi citi în articolul "Le
Havre - Franţa".
INSIGNA este un obiect mic, foarte
variat ca formă şi culoare, confecţionat din materiale diferite, preponderent
metalice, purtat la piept, la şapcă, pălărie sau bască şi care indică, prin
imagini reprezentative sau simboluri grafice, apartenenţa unei persoane la o
organizaţie, la un club, etc. Există insigne sportive pentru fani și
apartenenţa la un club, de identificare localitate, de identificare societate
comercială, de identificare grup, organizaţie politică, civică, religioasă, de
identificarea asociaţii, de nivel de pregătire-calificare, de participant la
manifestări sportive, culturale, artistice şi de altă natură, etc.
Insigna - Specialist clasa a I-a logistică
Forțele militare ale oricărui stat, deci și ale țării nostre,
sunt categorisite pe diverse specialități militare de pregătire și instruire.
În baza unor bareme dinainte stabilite militarii sunt testați periodic asupra
nivelului de pregătire și, dacă corespund acestor bareme, sunt declarați
specialiști de clasă și distinși cu insigne de Specialist de clasă 1, 2 sau 3,
diferite ca model de la o specialitate militară la alta. Obținerea unei
asemenea distincții, meritorii atrage uneori după ea o promovare în funcție și
întotdeauna o creștere neînsemnată a soldei lunare.
Insigna - Victoria - Rumanische Reifen
Victoria este o fabrică de
anvelope din județul Prohova, localitatea Florești. În prezent proprietarul
fabricii este compania franceză Michelin, care a cumpărat-o, în anul 2001, de
la grupul românesc Tofan. Sus am postat logo-ul și o poză cu fabrica Victoria -
Michelin - Florești - Prahova - România.
Florești este o comună din județul Prahova care
include și localitățile limitrofe: Cap Roșu, Călinești, Cătina și Novăcești.
Prin localitate trece șoseaua DN1 și calea ferată ce leagă între ele orașele
Ploiești și Brașov, pe Valea Prahovei. La recensîmântul din anul 2011 comuna
avea 7634 locuitori dintre care: români – 92,1%, romi – 2,65% și restul – altă etnie sau
necunoscută. Din punct de vedere confesional structura populației se prezintă
astfel: ortodocși –
87,02%, penticostali – 5,8% și restul – altă religie sau nedeclarată.
F.R.S.N. - Federația română a sporturilor nautice
Sporturile nautice sau sporturile
acvatice sunt sporturi individuale sau pe echipe care sunt practicate pe apă,
în apă, sau sub apă. În funcție de locul de practicare, sporturile acvatice se
pot desfășura în piscină, ape curgătoare naturale sau artificiale, lacuri naturale
sau artificiale, mări și oceane.
Insigna - Finala US - IAS - CP
Concursul brigazilor artistice
Brigada
artistică a fost o
formă de manifestare cultural-artistică, cu tentă umoristico-satirică, a unui
grup redus de oameni. Manifestarea avea loc pe scenă, în fața unui public și
consta într-un colaj de texte și melodii, cu mișcare scenică, decor și
vestimentație adecvate dar simple. A fost o formă de manifestare cultural
artistică specifică regimului comunist prin care se înfiera atitudinea
neconformă propagandei comuniste; lenea, mizeria și în general tot ce ținea de
un comportament indecent în societate. În timpul regimului comunist se
organizau anual concursuri și festivaluri ale formațiilor artistice de
amatori în toate școlile, liceele și instituțiile de învățământ superior,
chipurile pentru a pune în valoare valențele cultural-artistice ale poporului
român, scopul ascuns fiind acela de preamărire a conducătorilor statului și a
realizărilor socialismului. Punctul culminant al acestor manifestări l-a
constituit Festivalul național Cântarea României.
Societatea Politehnica - Inginerului Anghel Saligny
Docurile din Brăila și Galați - octombrie 1891
Societatea
Politehnica este cea dintai asociatie
profesionala durabila a inginerilor și tehnicienilor din țara noastră. Ea a
fost constituită in anul 1881, in prezenta Regelui Carol I, cu ocazia
inaugurarii caii ferate Buzau-Marasesti, prima cale ferata din Romania
proiectata si executata de ingineri romani. Societatea
s-a constituit la 6/18 decembrie 1881, la ora 10.00, în sala de asteptare a
clasei I din Gara de Nord, sub presedintia colonelului ing. Ștefan Falcoianu,
director general al Cailor Ferate Romane, care studiase la Paris ingineria si
Scoala de Stat Major. La sedinta inaugurala au participat 34 de membri, care
l-au desemnat ca presedinte pe inginerul-inspector general Dimitrie Frunza,
fostul director al constructiei liniei ferate Buzau-Marasesti. La înfiintare,
societatea cuprindea ca membri si pe profesorii Spiru Haret, Miltiade Tzony, pe
coloneii J.Lahovary, N.Dabija, Gheorghiu s.a. Prin decret regal, la 25 ianuarie
1882, “Societatea Politehnica” este recunoscuta de utilitate publica, iar prin
legea promulgata la 9 martie 1883, este declarata persoana morala si juridica.
Initial, în anul 1881, Societatea Politehnica avea 52 de membri. La începutul
anului 1885, ea numara 135 de membri, ajungand în curand la cifra de 200.
Presedintia lui Anghel Saligny a adus, în 1893, 81 de membri noi, asa ca la
finele acelui an, numarul trecea de 400. Anii de criza din 1899-1901, cu
licentieri în masa si pensionari numeroase, au dus la o reducere a membrilor
societatii. În anul 1914, numarul lor trecea de 500, dar în timpul razboiului a
scazut, iar pana în 1928 numarul lor nu a depasit 600. Inaugurarea localului
societatii a produs o afluenta de înscrieri, astfel ca la sfarsitul anului 1930
erau 720 de membri. În continuare cresterea a fost lenta, astfel ca la 31
decembrie 1940 – pana cand exista date – societatea a ajuns sa aiba 1026 de
membri, ceea ce revine la o medie de aproximativ 17 membri anual. Societatea
Politehnica ocupa un loc de frunte printre societatile similare din tara.
Dintre membrii sai activi au fost multi oameni de stat, ministri, secretari
generali de departamente, directori generali ai Cailor Ferate, ai Postelor,
Telegrafelor si Telefoanelor, sau ai Regiei Monopolurilor Statului, ai
porturilor si cailor de comunicatie pe apa, directori si sefi ai serviciilor
tehnice din ministerele de lucrari publice, de comunicatii, de agricultura si
domenii, de industrie si comert. Toti presedintii Consiliului tehnic superior
si cea mai mare parte dintre membrii acelui consiliu au fost membri ai
societatii. Din societate au facut parte toti inginerii care au proiectat si
executat cele mai importante lucrari din tara în perioada respectiva, marii
antreprenori de lucrari publice, directorii marilor uzine si, în ultima
perioada, si directorii unora dintre cele mai importante institutii financiare
din tara noastra. De asemenea, au facut parte profesori ai institutiilor tehnice
de învatamant superior, arhitecti, agronomi, silvicultori, profesori ai
facultatilor de stiinte, ai scolilor militare. Printre membrii societatii se
întalneau oameni care se ocupau cu stiinta pura si aplicata, ofiteri care se
ocupau cu organizarea si administrarea armatei, care au luptat în razboaiele de
Independenta si de Întregire a neamului. Construirea localului si procurarea
mobilierului s-au realizat din sume adunate din contributii benevole de la
institutii financiare, de la industriasi, de la comercianti si de la persoane
fizice, fara nici o contributie din partea statului. Inaugurarea a avut loc la
11 martie 1928, în prezenta înaltei regente, a membrilor guvernului prezidat de
Vintila Bratianu, a multor ministri si înalti demnitari, a unui mare numar de
invitati si de membri ai societatii, semnati cu totii în Cartea de Aur. Localul
Societatii Politehnice, facut dupa planurile arhitectului Petre Antonescu, este
una dintre podoabele capitalei, cum spun înaintasii nostri. Societatea
Politehnica a dus o lupta apriga contra angajarii strainilor pentru proiectarea
si executarea lucrarilor publice si în alte activitati, obtinand succese în
majoritatea cazurilor. Acolo unde nu s-a putut reusi, timpul a dovedit marile
greseli ce s-au facut prin nesocotirea capacitatii inginerilor si
antreprenorilor romani. Suveranii au fost deseori pusi la curent de catre
Societatea Politehnica asupra greselilor ce se preconizau a se face în aceasta
directie. Astfel, printr-o interventie la Regele Ferdinand, s-a oprit concesionarea
Atelierelor Cailor Ferate Romane strainilor. În timpul crizei din 1889-1901,
inginerii au fost acuzati ca au saracit tara prin risipa si lucrul ce l-au
facut la executarea lucrarilor publice. Societatea Politehnica a spulberat
acuzatiile si a lamurit opinia publica prin publicatia “Lucrarile publice si
exploatarea cailor ferate. Raspuns la criticile aduse inginerilor” – pe care a
raspandit-o în toata tara. Societatea Politehnica s-a preocupat continuu de
învatamantul tehnic superior, aducandu-si contributia la buna si rationala lui
organizare si la continua adaptare la evolutia economiei. Ea a dus o lupta
sustinuta pentru concentrarea învatamantului ingineresc în politehnici. A
cautat tot timpul sa-si exprime parerile în problemele care interesau inginerimea
romana, considerand ca grija organizarii învatamantului tehnic superior nu
incumba numai politicienilor si organelor tutelare. Ea a format o comisie în
vederea gasirii celor mai potrivite formulari ce trebuiau cuprinse în legi.
Societatea a organizat o biblioteca, ce s-a îmbunatatit mereu prin donatiile
membrilor ei, dintre care mentionam pe Panait Donici, I.C.Cantacuzino,
C.Olanescu, C.D.Busila si altii. Cu sprijinul diferitelor societati (Societatea
de Tramvaie Bucuresti, Santierele Navale de la Dunare, Creditul pentru
Întreprinderile Electrice), la cabinetul de lectura existau reviste tehnice si
stiintifice si alte publicatii platite de catre acestea. Pentru asigurarea
permanenta a schimbului de idei si de cunostinte din vastul camp al problemelor
stiintifice, tehnice, economice, s-au tinut numeroase conferinte, si atunci
cand societatea nu avea local propriu, si foarte numeroase dupa aceea. Printre
conferentiari putem cita pe C.Olanescu, Gh.Duca, Dr.C.I.Istrate, Ion
I.C.Bratianu, Vintila Bratianu, C.Slimaristeanu, Traian Lalescu si altii. În
cadrul acestor conferinte a fost expus un material extrem de variat si de
întins, folositor nu numai pentru membrii societatii, ci si pentru propasirea
generala si pentru progresul tarii. Pe langa personalitatile cele mai de seama
din lumea noastra tehnica si economica, în sala societatii au conferentiat
personalitati eminente din strainatate, savanti, profesori de renume, stabilind
legaturi între tarile mai înaintate si activitatea promitatoare de la noi. Societatea
se facea tot mai cunoscuta în tarile din Apus si era tot mai des invitata la
congrese internationale stiintifice si tehnice, aniversari de institutii,
asociatii ingineresti si alte evenimente, fiind reprezentata de membrii sai
marcanti. Pentru ca membrii societatii sa poata vedea marile lucrari ce se
faceau în tara, constructiile ei industriale si frumusetile ei, se organizau
numeroase excursii. S-au facut excursii si în strainatate. Conform uzantelor si
regulamentului, comisia ce se alegea anual si care se ocupa de organizarea
excursiilor, se ocupa si de organizarea banchetelor anuale ale societatii, a
serbarilor, seratelor, serbarii Pomului de Craciun, receptiilor în onoarea
oaspetilor de peste hotare etc. Societatea dispunea si de fonduri speciale
provenite din donatii destinate acordarii unor premii pentru lucrari originale,
participari la congrese, cumparari de carti etc. O preocupare majora a
Societatii Politehnice a fost tiparirea Buletinului ei, care a început sa apara
în 1885, pentru a dovedi ca “societatea exista si produce”. Greutatile
financiare au facut ca el sa nu apara în 1887 si în intervalul 1916-1919. Apoi
s-a reluat tiparirea la dimensiuni reduse. Dupa razboi, continua sa fie
publicatia tehnica cea mai importanta de la noi din tara în acea perioada.
Materialele publicate în Buletin priveau toate ramurile din stiinta, inginerie,
economie nationala, organizare, tehnica, istoria ingineriei etc. Pentru Buletin
s-au facut sacrificii materiale mari, el consumand deseori, înainte de 1927, peste
5% din totalul veniturilor anuale ale societatii. Cheltuielile au întrecut
întotdeauna totalul cotizatiilor încasate de la membri. În Buletin, societatea
a publicat în 1931, 3 volume intitulate “Istoricul dezvoltarii tehnice în
Romania – în decursul ultimilor 50 de ani”, un volum comemorativ, în 1930, cu
ocazia Centenarului Cailor Ferate si a închinat numere întregi vietii si operei
lui I.G.Duca, Anghel Saligny, C.Olanescu, Elie Radu si N.P.Stefanescu. Printre
redactori gasim nume ca Ion I.C. Bratianu, M.Romniceanu, Gh.Em.Filipescu, Ion
Ionescu, C.D.Busila, Serban Ghica, D.Stan si altii. În septembrie 1894, la S
coala Nationala de Poduri si Sosele din Bucuresti s-a tinut un examen de
admitere în anul întai, iar printre inginerii la care a facut apel conducerea
scolii pentru supravegherea tezelor candidatilor a fost si inginerul Ion
Ionescu. Acesta a constatat pregatirea slaba a candidatilor. Din discutia
asupra acestui rezultat, Ion Ionescu si colegii sai si-au dat seama ca
principala cauza a rezultatului slab rezida în faptul ca nu exista nici o
revista romaneasca de matematici care sa îndrume elevii de liceu spre rezolvari
de probleme si spre obtinerea unei pregatiri speciale. Cei ce stabileau astfel
cauzele rezultatului slab de la examenul de admitere la Scoala de Poduri si
Sosele – inginerii Victor Balaban, Vasile Cristescu, Ion Ionescu, Mihail Roco
si Ion G.Zottu – au ajuns la concluzia ca trebuie editata o revista pentru
ridicarea nivelului cunostintelor matematice ale elevilor din licee. Statul nu
sprijinea însa cu fonduri aparitia revistei, motiv pentru care acest nucleu de
ingineri luminati si patrioti au hotarat sa finanteze editarea revistei cu
fonduri proprii. Ei au ajuns apoi la concluzia ca, în afara de munca ce trebuia
depusa pentru articolele de publicat, pentru problemele propuse, pentru
controlul si rezolvarea acestora, era necesara cooptarea a înca cinci insi,
care, împreuna cu ei, sa devina membri fondatori. Toti trebuiau sa contribuie
cu 20 de lei aur anual pentru tiparirea revistei (mai tarziu s-a dovedit ca era
nevoie de numai 15 lei aur anual). Astfel, cei cinci ingineri initiatori au mai
gasit alti cinci membri fondatori, si anume pe: inginerii Emanoil Davidescu,
Mauriciu Kinbaum, Nicolae Nicolescu, Tancred Constantinescu si Andrei Ioachimescu.
Fondatorii “Gazetei Matematice” au fost deci, toti zece, ingineri. Astfel,
revista “Gazeta Matematica” apare cu primul numar la 15 septembrie 1895, a doua
zi dupa darea în exploatare a podului de peste Dunare , de la Cernavoda, asa
cum se hotarase. Desigur, ingineria nu este matematica, sau, mai exact spus, nu
este numai stiinta matematica, calcul matematic, ea este ceva mai mult,
matematica plus experienta; calculul matematic este pentru inginer un
instrument dintre cele mai pretioase, pe care el trebuie sa stie sa-l manuiasca
cu usurinta, cu abilitate si cu discernamant. Calculul matematic si experienta
directa, care se controleaza si se verifica reciproc, au permis obtinerea unor
imense progrese în toate ramurile ingineriei. Prin “Gazeta Matematica” nu
întelegem numai revista, ci întelegem o scoala, o “biserica unde credinciosii
întru matematici au gasit lumina cea adevarata care le-a luminat calea tot
timpul vietii lor”, spunea Andrei Ioachimescu. Acest monument, “Gazeta
Matematica”, trebuie sa ne stea mereu în minte, pentru ca el ne arata la ce
rezultate admirabile am ajunge daca în mod sincer ne-am calauzi de deviza ei,
si anume entuziasm, armonie, sacrificii continue, munca dezinteresata. Nascuta
din dragostea de stiinta, din entuziasmul tineresc si mintile luminate a cinci
tineri ingineri care abia terminasera Scoala Nationala de Poduri si Sosele,
“Gazeta Matematica” strange în jurul sau si alte spirite de elita, reusind sa
formeze continuu o nobila elita intelectuala, raspandita pe tot cuprinsul
tarii, care contribuie la renumele stiintei si tehnicii romanesti, ea fiind un
polarizator si stimulator al inteligentei tinere. În timpul celor doua razboaie
mondiale, Gazeta Matematica se afla si în transee unde era primita de abonatii
si colaboratorii sai. La 12 august 1918, la Iasi, la putina vreme dupa pacea de
la Bucuresti, cand activitatea economica, în general, si cea tehnico-economica,
în special, nu erau de loc încurajate, ia fiinta Asociatia Generala a
Inginerilor din Romania (AGIR), presedinte fiind inginerul Teodor Bals. Un sprijin deosebit pentru obtinerea
acestui decret regal a fost primit din partea lui Anghel Saligny. Asociatia îsi
propunea ca toate activitatile ei sa fie subordonate interesului general al
tarii, asezarii ei pe legi solide. Refacerea tarii, în toate ramurile, trebuia
realizata pe baza de studii reale facute de specialisti în materie, nu pe
diferite consideratii, în afara interesului general. Asociatia nu-si propunea
sa urmareasca, în principal, probleme cu caracter stiintific, ele urmand sa
ramana în continuare în preocuparile “Societatii Politehnice” sau ale altor
societati stiintifice. Îsi propunea ca împreuna cu acestea sa stranga inginerii
din Romania reîntregita si sa contribuie la progresul stiintei si tehnicii
ingineresti, nefiind în contradictie sau opozitie cu scopurile altor societati
cu care îsi propunea sa colaboreze. AGIR
a functionat în paralel cu Societatea Politehnica pana în anul 1949, cand, prin
fuzionarea lor, a luat fiinta Asociatia Stiintifica a Tehnicienilor – AST,
care, la primul ei congres, în 1951, a devenit Asociatia Stiintifica a
Inginerilor si Tehnicienilor – ASIT.
Anghel Saligny - academician, inginer
constructor, ministru şi pedagog român, este considerat unul dintre pionierii
tehnicii mondiale în proiectarea şi construcția podurilor şi silozurilor cu
structură metalică, respectiv de beton armat, unul dintre întemeietorii
ingineriei românești. S-a născut în data de 19 aprilie 1854 în comuna
Şerbăneşti, fostul judeţ Tecuci, acum judeţul Galaţi, şi a murit la data de 17
iunie 1925 în Bucureşti. A urmat primele clase de şcoală la pensionul de copii
din Focşani, înființat de tatăl său, Alfred Saligny,
pedagog de origine franceză din Alsacia, stabilit în România, apoi a urmat
studiile secundare, la gimnaziul din Focșanii, ulterior, liceul la Postdam şi
studiile superioare la Charlotenburg - Germania. Anghel Saligny a fost un
remarcabil inginer constructor, premergător mondial al ştiinței construcțiilor
metalice şi de beton armat, realizator de multiple invenţii şi soluţii unice în
proiectarea şi construirea podurilor şi a constructiilor industriale, pentru
fundaţia cheiurilor portuare şi a docurilor, precum şi a silozurilor de grâu
prin folosirea prefabricatelor de beton, toate în premieră mondială. A
proiectat liniile ferate Adjud - Târgu-Ocna, realizând primele poduri combinate -
şosea şi cale ferată din ţara noastră (1881 - 1882). A proiectat şi construit
numeroase poduri metalice, înlocuindu-le pe cele necorespunzătoare, executate
de firme străine, aşa cum ar fi podul de peste Siret de la Cosmeşti, de 430 m
lungime (1888). Între anii 1884 - 1889 a lucrat la construcția docurilor și
antrepozitelor de la Galați și Brăila, dând soluții total originale, printre
care: construcția fundaţiilor pe straturi de fascine şi piloţi pentru cheiuri,
a bazinelor de legătură cu Dunărea pentru silozuri şi folosirea, pentru prima
oară în lume, a betonului armat în construcţia silozurilor. Între anii 1889 -
1909 a condus lucrările de amenajare ale portului Constanța, introducând pentru
prima oară în România piloții și radierele din beton armat în construcțiile
portuare și proiectând silozurile de cereale și stația de petrol. Printre
celelalte lucrări ale sale se numără linia de cale ferată Târgu Jiu - Filiaşi,
tunelul de cale ferată din Valea Moştiştei, portul Ramadan din Giurgiu, etc. A
fost membru fondator al Societăţii Politehnice din Bucureşti şi preşedinte al
acesteia în perioadele 1895 - 1897 şi 1910 - 1911, profesor la Şcoala naţională
de poduri şi şosele, ministru al Lucrărilor Publice, membru corespondent (din
anul 1892), membru titular (din anul 1897) şi președintele Academiei Române (
1907 - 1910).
___________ooOoo___________
O ACȚIUNE ROMÂNEASCĂ
DIN INDUSTRIA BANCARĂ
ÎN LIMBILE ROMÂNĂ
ȘI FRANCEZĂ
Acțiune la purtător 500 lei 1929
Societatea anonimă
BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ - București
Detaliu vignetă de pe o bancnotă
fantezie din Slovacia
Câteva ornamente decorative periferice
de pe bilete spaniole de loterie
con_dorul@yahoo.com
MOUSAIOS - 09.04.2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu